Dette skriver forslagstiller om Hans Christian Andersen:

Hans Christian vil være en verdig prisvinner med sitt enorme arbeid for skolemusikken i kommunen. I 19 år har han trofast vært med på å gi undervisning i korpsmusikk og har høstet mye lovord for sitt arbeid.

Trofast har han reist rundt i helgene sammen med korpsungdommen, og har spredt musikalsk glede til påhørerne, han har aldri fått noen ekstra godtgjørelse for disse turene. 17. mai og i julehelga var vanlig arbeidsdag for han.

Med sitt behagelige vesen var han en meget godt likt dirigent som både barn og foreldre satte umåtelig stor pris på.

Han har brukt mye av sin fritid for å bygge opp Skibotn skolemusikkkorps og var også en periode leder for korpset på Hatteng.

Ved å tildele Hans Christian Andersen årets kulturpris viser Storfjord kommune at de har satt pris på det arbeid han har utført, blant ungdomen i kommunen og ikke minst arbeidet med å gi et fritidstilbud til bygdeungdommen.