Sigurd Engen
Sigurd Engen. Foto: Privat.

Dette skriver forslagsstilleren om Sigurd Engen:

Hans person og virke tør være kjent i Storfjord kommune, men jeg vil likevel nevne noe av det han har stått for opp gjennom årene.

23 år gammel i 1943, måtte Sigurd flykte på ski til Sverige for å unnslippe tyskernes klør. Det ble tømmerhogst i de svenske skogene inntil han fikk plass ved ærverdige Sigtuna Folkehøyskole høsten 1943. Til en veltalenhetskonkurranse skrev han sammen med to landsmenn en tale til ære for fedrelandet de hadde vært nødt til å forlate. Sigurd framførte talen, og nordmennene vant førsteprisen for denne spesielle kulturformidlingen i nabolaget. Talen er forresten gjengitt i Framtid i Nord for ei tid siden.

Etter endt skolegang ble han av Det Norske Forsvar innkalt til rekruttskole og militærtjeneste i Storbrittania. Det var meningen å invadere Norge derfra, men da de var underveis, kapitulerte tyskerne som kjent, i mai 1945. Sigrud fullførte sin tjeneste ved Gardermoen, og reiste tilbake til Storfjord da han ble dimittert i november 1945.

Vel heikommen ble han av kommunen tildelt oppgaven med å dirigere fordelingen av Marshallhjelpen fra Amerika. Fra vinteren 45/46 var han aktivt med i gjenreisningsarbeidet som ble drevet fra Dreyergården på Kvesmenes. I 1954 tok han handelsskoleeksamen, og ble samme år ansatt som forretningsfører ved trygdekassen, senere trygdesjef ved trygdekontoret i Storfjord. Her arbeidet han i 30 år fra, til 1984, da han gikk av som pensjonist.

På den politiske arena startet han som femtenåring da han i 1935 etter flere framstøt endelig fikk bli medlem i Indre Storfjord Arbeiderlag. Han ble senere uenig i Arbeiderpartiets NATO-politikk, brøt ut, og var med og stiftet Sosialistisk Folkeparti i Storfjord i 1965. Han var aktiv i det senere Sosialistisk Venstreparti langt fram på syttitallet.

I Storfjord kommune har Sigurd vært aktiv i styre og stell i 38 år. For sitt politiske virke mottok han i 1975 Norske Kommuners Sentralforbunds hederstegn for langvarig og fortjenstfull kommunal virksomket.

5 år før han selv trådte inn i pensjonistenes rekker, tok han på seg vervet som kasserer i det da nystartede Storfjord pensjonistforening. Han er nå leder av foreningen siden 1991.

På det idrettslige planet kan jeg fortelle at det var Sigurd som i 1946 kom på idéen om å stifte det som ble Storfjord idrettslag. I laget har han hatt mange verv, og han ble også utnevnt til æresmedlem i 1981. Han har for øvrig samme status i Troms Fotballkrets fra 1989, begrunnet med administrativ innsats og tjeneste.

Utallige er de ord som skriver seg fra hans penn, og det er ikke få av kommunens innbyggere han har hjulpet med å sette ord på det de har vært nødt til å formidle. Det er han som har diktet teksten til Storfjordsangen som blir framført ved forskjellige anledninger. Under arbeidet med Lyngen bygdebok, utgitt i 1976, var Sigurd medlem i bygdebokkomitaéen for Storfjord. I 1982 forfattet han Norges Automobil Forbund, Nord-Troms avdelings 50 års jubileumshefte, og i 1986 utarbeidet han Storfjord idrettslags 40 års jubileumshefte. Inneværende år gjør han seg ferdig med et hefte om Storfjord samvirkelags historie gjennom 45 år. Et lag der han har vært styremedlem og revisor i årevis.

Hans evner til å samle stoff, systematisere og sammenfatte er gull verdt i slike sammenhenger. At han i tillegg vet å ordlegge seg og har spesiell interesse for samfunnet omkring seg, gjør ham selvskreven til jubileumsforfatter.

Sigrud har alltid vært - og er fremdeles - en tenkende, framtidsrettet personlighet. I sin pensjonisttilværelse er han fremdeles en aktiv avisdebattant når det er noe å sette fingeren på. Modig framfører han sine meninger der han ferdes.

På heimebane var han en kulturformidler som lærte ungene å bli glad i sang og musikk. Han kjøpte musikkinstrumenter med en slunken pengbok, og gitarkurs og trekkspillkurs pr brev sto ferdig i bokhylla.

Sigurd Engen fyller 75 år den 22. mars 1995, så det kunne vel passe bra med en fortjent pris til denne markante kommuneskikkelsen - og - glem ikke en bukett til hans hustru og trofaste støtte gjennom alle disse år!