Onsdag 3. november avholdt FYSAK Storfjord stavgangkurs for åtte spreke storfjordinger. FYSAK-veileder Gjert-Henrik Vedeler fra Troms fylkeskommune ga deltakerne nyttig instruksjon for riktig og effektiv bruk av staver. Her er noen av tipsene han ga deltakerne:
Før du starter:
- gjør en lettere oppvarming
- bruk staver tilpasset stavgang
-bruk staver som er i riktig høyde for deg (armen skal være 90 grader ut fra skuldra)
- bruk staver med pigg og gjerne brodder når det er is
Gå-teknikk:
- ha avslappede lave skuldre
-stavene holdes nært kroppen
- bruk hele foten når du går (hæl - tå)
- utnytt den naturlige hoftesvingen
- hold overkroppen lett foroverbøyd
- gå diagonalgang: staven settes i bakken på linje med hælen på motsatt fot
- stavene skal peke diagonalt bakover gjennom hele bevegelsen
- gå med jevn aktivt tempo
I løpet av kurset fikk deltakerne mange nye erfaringer, og de fleste oppdaga at stavgang kan være en svært effektiv treningsform for mange muskelgrupper dersom du bruker riktig teknikk.

Samme dag avholdt Oteren Framlag tilsvarende kurs på Oteren, med 12 deltakere, så nå har 20 storfjordinger spredt i nesten hele kommunen noe å lære bort til andre som er nysgjerrige på stavgang. Hver onsdag møtes stavgjengere til felles tur på Elvevoll, Skibotn og Hatteng/Oteren. Følg med i Mangfolderen!

Du kan lese mer om stavgang her:
Nordic Walking
Norges Mosjons- og bedriftsidrettsforbund