Storfjord skytterlag
Storfjord skytterlag. Foto: Storfjord skytterlag.
Det endelige forslaget til Styre for oppvekst og kultur lød slik: Til årets kulturpris er det foreslått flere meget gode og verdige kandidater. Utvalget har hatt et meget vanskelig arbeide med å skille disse fra hverandre. [Det legges] fram følgende forslag med begrunnelse for tildeling av kulturprisen for år 2000 i Storfjord kommune: Kandidaten har tidligere vært foreslått og vært med i vurderingen om kulturprisen i Storfjord kommune. Laget har over flere 10-år arbeidet målbevisst med barn og ungdom. Det arbeidet som er gjort har ført til at medlemmene har fortsatt med sin aktivitet også i voksen alder. Med sitt arbeid er det flere utøvere som holder et meget høyt sportslig nivå. Nivået har til tider vært både på nasjonalt og internasjonalt nivå. I tillegg har det over flere år vært drevet en enorm dugnadsinnsats, for å bygge sitt eget idrettsanlegg. Hensikten har vært å legge forholdene best mulig til rette for idretten. Laget har også vært arrangør av flere større stevner og mesterskap som det står respekt av. Med sitt arbeide og sine resultater fra idrettsarenaen har laget alltid markedsført Storfjord kommune på en positiv måte � � langt utenfor både kommune- og landegrenser. Storfjord skytterlag tildeles derfor Storfjord kommunes kulturpris for 2000. Det var to personer som hadde foreslått Storfjord skytterlag som kandidat. Den ene sier i sin begrunnelse: Laget har gjennom mange år gjort en flott innsats ved å aktivisere og motivere mange av kommunens barn og unge. Laget har også klart å skape et veldig godt miljø blant unge og gamle i et fellesskap. I dette miljøet møtes de til felles dyst � � barn fra 8 � � 10 års alderen og eldre opp til 80-års alderen. Verdien av dette fellesskapet gir en effekt som bør verdsettes. Lagets innsats blant de unge har ført til at flere av skytterne har hevdet seg godt i både NM og nordiske mesterskap. Spesielt fremheves rekrutteringsskytterne som har tatt mange mesterskapstitler de senere årene. I tillegg nevnes bragder som laget kan � �skilte� � med: Beste skytter under 20 år på landsskytterstevnet, Nord-Norsk skytterprinsesse 4 ganger, 10. plass i Norgescupen sammenlagt, 2 av lagets skyttere uttatt til Nordisk ungdomslandskamp, vinner av den prestisjetunge nasjonsfinalen, skytterprinsesse NM i 97 og totalt nr. 4 i samme mesterskap. I tillegg var en av skytterne fra SK med på Troms skyttersamlags lag under NM både i 1999 og 2000 hvor de henholdsvis tok sølv- og gullmedalje. Alle disse sportslige meget gode resultatene har gitt laget og ikke minst Storfjord kommune god reklame i de siste årene. I tillegg må laget berømmes for den enorme dugnadsinnsatsen gjennom 55 år. De startet på bar bakke i 1945, og fram til i dag har de bygd opp og modernisert skytterhuset 3 ganger til det nå har blitt et moderne grendehus som brukes til forskjellige aktiviteter. De har også bygd ut skytebanen som nå er inne i sin sluttfase. I dette arbeidet har laget også tenkt miljø både når det gjelder den innvendige miniatyrbanen med avtrekk etter forskriftene og for det utvendige baneanlegget med støyvoller m.m. Det utbygde området er etter hvert blitt et kulturlandskap i seg selv. Arbeidet har i alle år vært utført på dugnad av lagets medlemmer og støttespillere. Dette kan laget være stolt av og de kan med dette arbeide inspirere andre. Bare dugnadsinnsatsen kan være verdt en kulturpris. Den andre forslagsstilleren sier dette: Laget har og har hatt et kjempearbeid med å realisere en gammel lagleders drøm om å bygge et skyteanlegg som ikke fantes i mils omkrets. Dette har de klart gjennom et enormt dugnadsarbeid. Tre av de mest markante lederne i laget � �Kalle Nevermo, Petter Nystad og Ivar Nymo, fikk aldri oppleve senteret slik det fremstår i dag. Heldigvis har mange andre ildsjeler trådt til etter hvert, her nevnes bl.a. Randi og Bjørn Rognli, Audhild og Øystein Myrvoll, men selvsagt er det ennå mange, mange flere. Forslagstillerne vil derfor at Storfjord kommune tildeler Storfjord skytterlag årets kulturpris som påskjønnelse for det laget hr gjort for å gjøre Storfjord kommune landskjent på en positiv måte.