Elna Karlsen
Bente Pedersen, i kraft av sitt verv som leder i Styre for oppvekst og kultur, foretok den offisielle overrekkelsen av prisen på Samefokets Dag i 2005. Arrangementet foregikk på Otertun. Styre for oppvekst og kultur sa i sitt vedtak (sak 70/04): Vi stiller oss bak forslagsstillers begrunnelse: (sitat) - Elna har vært opptatt av ungdomsarbeid fra den tid hun sjøl var aktiv i Indre Storfjord auf. - I ca 25 år har hun vært den drivende kraft i Oteren framlag. I framlaget har hun organisert og stått bak utallige arrangement for ungdom. Nevnes kan kulturarrangement som «Nei til hverdagsrasisme - Ja til kultur og fellesskap», «Gutten og gullfuglen» og ander tiltak som har engasjert veldig mange barn og unge mennesker. Gjennom Framlaget har hun etablert kontakt med søsterorganisasjonen Unga Ørnar i Norrbotten/Kiruna. - Hun har ofte gått i bresjen når det gjaldt å skape ute/inne aktiviteter for barn og unge. Her kan f.eks. nevnes lysløype og aktiviteter i og utenfor Folkets Hus på Gjerdebakken. - Hun har fått Bygdekinoen til å etablere et framvisningssted for indre del av kommunen - Det hittil siste store arrangementet hun har hatt ansvaret for er «Samisk språk og kultur» - en samisk kulturhelg som gikk over 3 dager. - Hun har vært med og sikret det økonomiske grunnlaget for drift av Folkets Hus og dermed gitt barn, unge og eldre et godt møtested for ulike aktiviteter. Elna Karlsen er en typisk representant for de mange som arbeider på grasrota for å skape trivsel for andre mennesker. Hun har maktet å samle unge mennesker om positive verdier, og hun har vært en uredd forkjemper for den sjøsamiske kulturen. (sitat slutt) Etter vår oppfatning er Elna Karlsen en verdig mottaker av Storfjord kommunes kulturpris.