Møteprotokoll
Utvalg: |
|
Møtested: |
|
Dato: |
|
Tidspunkt: |
09:00 – 16.40 |
Følgende faste medlemmer møtte: |
||
Navn |
Funksjon |
Representerer |
Leder |
STSP |
|
Odd Geir Fagerli |
Medlem |
STSP |
Tor Erik Skoglund |
Medlem |
STSP |
Hallgeir Naimak |
Medlem |
STSP |
Veronika Bakke |
Medlem |
STSP |
Birger Sommerseth |
Medlem |
STH |
Jan Kåre Pedersen |
Medlem |
STFRP |
Tore Isaksen |
Medlem |
STSP |
Inger Heiskel |
Medlem |
STAP |
Anne Marie Nilsen |
Medlem |
STAP |
Steffen E. Dreyer |
Medlem |
STAP |
Øistein Nilsen |
Medlem |
STSKF |
Lill K. Berntsen |
Medlem |
STSKF |
Arvid Lilleng |
Medlem |
STFL |
Følgende medlemmer hadde meldt forfall: |
||
Navn |
Funksjon |
Representerer |
MEDL |
STSP |
|
Terje Malin |
MEDL |
STAP |
Kåre Eriksen |
MEDL |
STAP |
Følgende
varamedlemmer møtte: |
||
Navn |
Møtte for |
Representerer |
Per Roger Aronsen |
STSP |
|
Åge Seppola |
Terje Malin |
STAP |
Trond B. Seppola |
Kåre Eriksen |
STAP |
Merknader |
Fra administrasjonen/evt. andre møtte: |
|
Navn |
Stilling |
Rådmann |
|
Trond Roger Larsen |
Kontorsjef |
Anne Dalheim |
Etatsleder pleie- og brukertjeneste |
Hugo Westby |
Fra Eldrerådet |
Klara Steinnes |
Sekretær |
Doris Utby (til sak 55/09) |
|
Hege Figenschau (til sak 55/09) |
|
Ordføreren endret rekkefølgen på sakslista.
Sakene ble behandlet i denne rekkefølge:
Sak 54, 55, 63, 61, 56, 57, 58, 59, 60, 62, 64, 65, 67, 66, 68, 69, 70.
- Odd Geir Fagerli fikk permisjon kl. 12.00, etter behandling av sak 63/09.
Rune Aabrekk møtte som vara kl. 12.30, til behandling av sak 61/09.
- Tore Isaksen fikk permisjon kl. 12.00, etter behandling av sak 63/09.
Sten Nystad møtte som vara kl. 12.30, til behandling av sak 61/09.
- Inger Heiskel erklærte seg inhabil til sak 65/09 og sak 70/09.
Malvin Nygård tiltrådte som vara.
- Trond B. Seppola og Steffen Dreyer fikk permisjon kl. 14.40, etter behandling av sak 67/09
Malvin Nygård tiltrådte som vara kl. 14.40 til behandling av sak 66/09.
- Lill Berntsen fikk permisjon kl. 16.00, etter behandling av sak 68/09.
- Tor-Erik Skoglund og Veronika Bakke fikk permisjon kl. 16.10.
Underskrift:
Vi bekrefter med underskriftene våre at møteboka er ført i samsvar med det som ble vedtatt på møtet.
Hatteng, 21.09.2009
Inger Heiskel Birger Sommerseth
Utv.saksnr |
Sakstittel |
U.Off |
Arkivsaksnr |
Referatsaker Kommunestyret 21. september 2009 |
|
2009/8463 |
|
PS 55/09 |
Ny eldreplan, ...Borte bra, hjemme best! |
|
2009/5980 |
PS 56/09 |
420 kV-ledning Balsfjord-Hammerfest. Konsesjonssøknad m.v. fra Statnett SF. |
|
2009/8164 |
PS 57/09 |
Revisjon av Forskrift om vann- og avløpsgebyr i Storfjord kommune. |
|
2009/6009 |
PS 58/09 |
Reguleringslpan Steindalen/Elvestrand |
|
2009/1439 |
PS 59/09 |
Reguleringsplan fritidsbebyggelse Parasmoen |
|
2009/1611 |
PS 60/09 |
Tillatelse til bygging i områder definert som rasområder i Storfjord kommune. |
|
2009/6432 |
PS 61/09 |
Godkjenning av intensjonsavtale mellom Storfjord kommune og Statskog |
|
2009/8457 |
PS 62/09 |
Anke - avslag ny snøscooterløype til Didno |
|
2009/1673 |
PS 63/09 |
Sentrumsplan Hatteng: Behandling av innkomne innspill til planarbeidet |
|
2009/6174 |
PS 64/09 |
Lokal forskrift om tilsyn i brannobjekter. |
|
2009/4512 |
PS 65/09 |
Ansettelse av driftssjef - Stilling 286, 100% fast |
|
2009/6463 |
PS 66/09 |
Kommunedelplan småkraftverk i Storfjord kommune. |
|
2009/1383 |
PS 67/09 |
Skibotnsenteret - situasjon og muligheter. Kommunens støttearbeid. |
|
2009/7683 |
PS 68/09 |
Framtidig tilknytning til fiberanlegget i Signaldalen. Revisjon av de inngåtte avtaler. |
|
2009/6461 |
PS 69/09 |
Valg av taktsutvalg |
|
2009/8398 |
PS 70/09 |
Seniorpolitisk plan - evaluering |
|
2009/5979 |
PS 54/09 Referatsaker Kommunestyret 21. september 2009
Sakene ble referert.
Sakene ble referert.
Sakene ble referert.
PS 55/09 Ny eldreplan, ...Borte bra, hjemme best!
Se vedlegg 2.
Tilleggsforslag fra SP v/Tor-Erik Skoglund:
Innstillingen tiltres med følgende tillegg til punkt 4:
”Før sykehjemsplasser legges ned må det et nytt vedtak i k-styret om det viser seg å være et redusert behov”.
Styret for helse- og sosial innstilling ble først tatt opp til votering.
Innstillingen ble vedtatt med 14 mot 3 stemmer.
Tilleggsforslaget fra SP v/Tor-Erik Skoglund ble tatt opp til votering.
Tilleggsforslaget ble forkastet med 14 mot 3 stemmer.
1) K.styret slutter seg til omleggingen av å snu fokus fra institusjonsbaserte til hjemmebaserte tjenester, og ber rådmannen arbeide videre med dette.
2) Hjemmebasert
omsorg i S
3) Beboere skal flytte minst mulig når de trenger institusjonsplass, men det opprettholdes en viss form for spesialisering på sentrene. (demens på Skibotn, rehabilitering og langtidsavdeling på Åsen)
4) Institusjonsplasser vurderes slik det fremkommer i planen, til avlastning, korttid, langtid, terminal omsorg og tjenester innenfor samhandlingsreformen. Ressurser skal vurderes ut fra dette.
Videre behov er:
Til punktene 5-11:
Her ligger det inne 560.000 kr i driftsmidler i 2009, inkl øremerkede midler. Dessuten behøves det en økning for 2010 på 1.060.000 kr.
a) Rådmannen gis fullmakt til å disponere kr 560.000 til tiltak som underbygger omleggingen fra institusjonsbasert omsorg til hjemmebasert omsorg, uten at det bindes opp midler i 2010.
b) I forhold til økt behov på 1.060.000 kr ber kommunestyret rådmannen om å arbeide videre med sikte på å innpasse midler i 2010; relatert til to forhold:
I. omorganiseringen av eldreomsorgen krever det.
II.
trolige samhandlingsmidler konf. S
5) 150 % stilling natt-tjeneste ved Skibotn omsorgssenter/hjemmetjenesten Skibotn distriktet. Årskostnad: 600.000 kr. Kostnad for 2009 fra 01.07.09 300.000 kr. Det er ikke dekning for 2009 internt. Søkes inn i Økplan 2010.
6) 100 % stilling sykepleier i hjemmetjenesten. Årskostnad 400.000 kr. Kostnad 2009 fra 01.07.09 200.000 kr. Dekning 2009 internt. Søkes inn i Økplan 2010.
7) 50 % stilling kommunal hjelpemiddelkontakt til å serve alle hjelpemiddeltjenester. Årskostnad: 200.00 kr. Kostnad 2009 fra 01.07.09 100.000 kr. Dekning 2009 i etaten. Søkes inn i Økplan 2010.
8) 80 % stilling psykisk helsearbeider, fra snarest. Årskostnad 320.000. Kostnad 2009 fra 01.07.09 160.000 kr. Dekning 2009 internt. Søkes inn i Økplan 2010.
9) 50 % miljøarbeider, brukertjenesten, fra snarest. Årskostnad 200.000 kr. Dekning 2009 eksternt prosjekt. Kostnad 2010 fra 01.07.10 100.000 kr. Kostnad 2011 200.000 kr. Søkes inn i Økplan 2010.
10) Styrke omsorgslønn 100.000 kr pr år fra 2010. Søkes inn i Økplan 2010.
11) Ny plan legges fram i desembermøtet, der
a) gjennomførte tiltak og nye tiltak for å styrke hjemmebasert omsorg fremkommer.
b) Der 3 årsplan synliggjøres, både kostnader og innsparinger.
Styret for helse og sosial støtter rådmannens innstilling med følgende tillegg:
12) Lage liste over navnene på ansatte jfr. forkortelser.
13) Økt legetjeneste for sentrene og hjemmetjenesten tas med, jfr. demensplan.
14) Rehabiliteringstilbud må styrkes.
15) Planen skal orienteres om på personalmøter/avdelingsmøter både på institusjonene, i hjemmetjenesten og Brukertjenesten.
16) Det må holdes folkemøter til høsten (september) i Skibotn, Hatteng og Elvevoll.
Forslag fra SP/FRP/H/KRF v/Tor-Erik Skoglund:
Foreslår å utsette saken til neste møte.
Forslaget fra SP/FRP/H/KRF v/Tor-Erik Skoglund ble tatt opp til votering.
Forslaget fra Tor-Erik Skoglund ble vedtatt med 7 mot 7 stemmer.
Ordføreren stemte for forslaget.
Saken utsettes til neste møte.
Tillegg på vedleggslista:
8. Sak 08/09 i Styret for helse og sosial, vedtaket.
Forslag fra Styret for helse og sosial:
Styret for helse og sosial støtter rådmannens innstilling med følgende tillegg:
1) K.styret slutter seg til omleggingen av å snu fokus fra institusjonsbaserte til hjemmebaserte tjenester, og ber rådmannen arbeide videre med dette.
2) Hjemmebasert
omsorg i S
3) Beboere skal flytte minst mulig når de trenger institusjonsplass, men det opprettholdes en viss form for spesialisering på sentrene. (demens på Skibotn, rehabilitering og langtidsavdeling på Åsen)
4) Institusjonsplasser vurderes slik det fremkommer i planen, til avlastning, korttid, langtid, terminal omsorg og tjenester innenfor samhandlingsreformen. Ressurser skal vurderes ut fra dette.
Videre behov er:
Til punktene 5-11:
Her ligger det inne 560.000 kr i driftsmidler i 2009, inkl øremerkede midler. Dessuten behøves det en økning for 2010 på 1.060.000 kr.
c) Rådmannen gis fullmakt til å disponere kr 560.000 til tiltak som underbygger omleggingen fra institusjonsbasert omsorg til hjemmebasert omsorg, uten at det bindes opp midler i 2010.
d) I forhold til økt behov på 1.060.000 kr ber kommunestyret rådmannen om å arbeide videre med sikte på å innpasse midler i 2010; relatert til to forhold:
I. omorganiseringen av eldreomsorgen krever det.
II.
trolige samhandlingsmidler konf. S
5) 150 % stilling natt-tjeneste ved Skibotn omsorgssenter/hjemmetjenesten Skibotn distriktet. Årskostnad: 600.000 kr. Kostnad for 2009 fra 01.07.09 300.000 kr. Det er ikke dekning for 2009 internt. Søkes inn i Økplan 2010.
6) 100 % stilling sykepleier i hjemmetjenesten. Årskostnad 400.000 kr. Kostnad 2009 fra 01.07.09 200.000 kr. Dekning 2009 internt. Søkes inn i Økplan 2010.
7) 50 % stilling kommunal hjelpemiddelkontakt til å serve alle hjelpemiddeltjenester. Årskostnad: 200.00 kr. Kostnad 2009 fra 01.07.09 100.000 kr. Dekning 2009 i etaten. Søkes inn i Økplan 2010.
8) 80 % stilling psykisk helsearbeider, fra snarest. Årskostnad 320.000. Kostnad 2009 fra 01.07.09 160.000 kr. Dekning 2009 internt. Søkes inn i Økplan 2010.
9) 50 % miljøarbeider, brukertjenesten, fra snarest. Årskostnad 200.000 kr. Dekning 2009 eksternt prosjekt. Kostnad 2010 fra 01.07.10 100.000 kr. Kostnad 2011 200.000 kr. Søkes inn i Økplan 2010.
10) Styrke omsorgslønn 100.000 kr pr år fra 2010. Søkes inn i Økplan 2010.
11) Ny plan legges fram i desembermøtet, der
a) gjennomførte tiltak og nye tiltak for å styrke hjemmebasert omsorg fremkommer.
b) Der 3 årsplan synliggjøres, både kostnader og innsparinger.
Styret for helse og sosial støtter rådmannens innstilling med følgende tillegg:
12) Lage liste over navnene på ansatte jfr. forkortelser.
13) Økt legetjeneste for sentrene og hjemmetjenesten tas med, jfr. demensplan.
14) Rehabiliteringstilbud må styrkes.
15) Planen skal orienteres om på personalmøter/avdelingsmøter både på institusjonene, i hjemmetjenesten og Brukertjenesten.
16) Det må holdes folkemøter til høsten (september) i Skibotn, Hatteng og Elvevoll.
PS 56/09 420 kV-ledning Balsfjord-Hammerfest. Konsesjonssøknad m.v. fra Statnett SF.
Rådmannens
innstilling:
Storfjord kommunestyre er tilfreds med at Statnett SF planlegger å bygge ut ny 420 kV-ledning på strekningen Balsfjord – Hammerfest. Ledningsnettet vil i all hovedsak ha positive virkninger på samfunnene i nord og ikke minst ha en betydelig beredskapsmessig effekt. I tillegg vil ledningen åpne for framtidig kraftutbygging i hele regionen.
Anbefalt ledningstrase:
Kommunen ønsker at den nye ledningstraseen i all hovedsak følger dagens 132 kV-trase da dette vil gi færrest ulemper. I enkelte områder er det ønskelig å justere eller flytte traseen noe:
Landbruk:
Under anleggsperioden bør følgende forhold ivaretas av hensyn til jordbruket:
Det bør også tas hensyn til smittefaren som anleggsarbeidere kan utgjøre – spesielt i forhold til besetninger som er underlagt ”Friskere geit-prosjektet”.
Etter anleggsperioden kan en ikke se noen vesentlige ulemper i forhold til jordbrukets beiteinteresser.
Ved eventuell bygging av anleggsveier i utmarka, bør partene etablere avtaler om framtidig utnytting av disse vegene. Dette kan gi positive ringvirkninger i forbindelse med uttak av skog osv.
Kulturminner:
Friluftsliv, rekreasjon og hytter
Den anbefalte linjetraseen er i direkte konflikt med friluftsliv, rekreasjon og hytter i området Oteren, Åsen ved Hatteng og i Kitdal. Her er det i arealplanen avsatt områder til disse formålene. Konsekvensene vil bli at en del av prosjektene må skrinlegges eller flyttes dersom det er mulig. Utbyggeren må her gjøre avbøtende tiltak dersom det er mulig, eventuelt erstatte tap etter takst.
Reiseliv og turisme
Det antas at den planlagte 420 kV-ledningen vil få negative følger for turisme og reiseliv. Dette kommer i all hovedsak av de negative synsinntrykk ledningen vil ha. Her bør det gjøres avbøtende tiltak så langt det er mulig.
Reindrift.
Kommunen antar at reindriftsnæringen i all hovedsak vil få negative konsekvenser av utbyggingen, men siden kommunen har for liten innsikt i denne problematikken, vil kommunen overlate til næringen selv å komme med innspill til planene.
Ønsket vurdering:
For enkelte felt synes ikke konsekvensene å være tilstrekkelig utredet.
Kompensasjonsordninger for kommuner som bidrar med ekstra ovenfor storsamfunnet bør utredes.
Det er vanskelig å finne justeringer som vil redusere de negative virkningene av prosjektet i Storfjord kommune.
Driftstyrets innstilling ble enstemmig vedtatt.
Storfjord kommunestyre ser behovet for å bygge ut en ny 420 kv kraftoverføringsledning på strekningen Balsfjord-Hammerfest. Med de positive virkninger dette vil har for etableringer i nord, og ikke minst den beredskapsmessige effekt.
Men samlet sett vil en ny ledning på land ha enorme negative konsekvenser for Storfjord.
Storfjord kommunestyre mener derfor at en sjøledning vil være det eneste alternativet for framtida.
Subsidiært i forhold til ledningstrase på land ønsker Storfjord kommune å presisere følgende:
Anbefalt ledningstrase:
Kommunen ønsker at den nye ledningstraseen i all hovedsak følger dagens 132 kV-trase da dette vil gi færrest ulemper. I enkelte områder er det ønskelig å justere eller flytte traseen noe:
Landbruk:
Under anleggsperioden bør følgende forhold ivaretas av hensyn til jordbruket:
Det bør også tas hensyn til smittefaren som anleggsarbeidere kan utgjøre – spesielt i forhold til besetninger som er underlagt ”Friskere geit-prosjektet”.
Etter anleggsperioden kan en ikke se noen vesentlige ulemper i forhold til jordbrukets beiteinteresser.
Ved eventuell bygging av anleggsveier i utmarka, bør partene etablere avtaler om framtidig utnytting av disse vegene. Dette kan gi positive ringvirkninger i forbindelse med uttak av skog osv.
Kulturminner:
Friluftsliv, rekreasjon og hytter
Den anbefalte linjetraseen er i direkte konflikt med friluftsliv, rekreasjon og hytter i området Oteren, Åsen ved Hatteng og i Kitdal. Her er det i arealplanen avsatt områder til disse formålene. Konsekvensene vil bli at en del av prosjektene må skrinlegges eller flyttes dersom det er mulig. Utbyggeren må her gjøre avbøtende tiltak dersom det er mulig, eventuelt erstatte tap etter takst.
Reiseliv og turisme
Det antas at den planlagte 420 kV-ledningen vil få negative følger for turisme og reiseliv. Dette kommer i all hovedsak av de negative synsinntrykk ledningen vil ha. Her bør det gjøres avbøtende tiltak så langt det er mulig.
Reindrift.
Kommunen antar at reindriftsnæringen i all hovedsak vil få negative konsekvenser av utbyggingen, men siden kommunen har for liten innsikt i denne problematikken, vil kommunen overlate til næringen selv å komme med innspill til planene.
Ønsket vurdering:
For enkelte felt synes ikke konsekvensene å være tilstrekkelig utredet.
Kompensasjonsordninger for kommuner som bidrar med ekstra ovenfor storsamfunnet bør utredes.
Det er vanskelig å finne justeringer som vil redusere de negative virkningene av prosjektet i Storfjord kommune.
Forslag fra Odd Geir Fagerli:
Endring av første avsnitt i rådmannens innstilling:
Storfjord kommunestyre ser behovet for å bygge ut en ny 420 kv kraftoverføringsledning på strekningen Balsfjord-Hammerfest. Med de positive virkninger dette vil har for etableringer i nord, og ikke minst den beredskapsmessige effekt.
Men samlet sett vil en ny ledning på land ha enorme negative konsekvenser for Storfjord.
Storfjord kommunestyre mener derfor at en sjøledning vil være det eneste alternativet for framtida.
Subsidiært i forhold til ledningstrase på land ønsker Storfjord kommune å presisere følgende:
Rådmannens innstilling første avsnitt ble satt opp mot forslaget fra Odd Geir Fagerli.
Forslaget fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.
Rådmannens innstilling, unntatt første avsnitt, ble enstemmig
vedtatt.
Storfjord kommunestyre ser behovet for å bygge ut en ny 420 kv kraftoverføringsledning på strekningen Balsfjord-Hammerfest. Med de positive virkninger dette vil har for etableringer i nord, og ikke minst den beredskapsmessige effekt.
Men samlet sett vil en ny ledning på land ha enorme negative konsekvenser for Storfjord.
Storfjord kommunestyre mener derfor at en sjøledning vil være det eneste alternativet for framtida.
Subsidiært i forhold til ledningstrase på land ønsker Storfjord kommune å presisere følgende:
Anbefalt ledningstrase:
Kommunen ønsker at den nye ledningstraseen i all hovedsak følger dagens 132 kV-trase da dette vil gi færrest ulemper. I enkelte områder er det ønskelig å justere eller flytte traseen noe:
Landbruk:
Under anleggsperioden bør følgende forhold ivaretas av hensyn til jordbruket:
Det bør også tas hensyn til smittefaren som anleggsarbeidere kan utgjøre – spesielt i forhold til besetninger som er underlagt ”Friskere geit-prosjektet”.
Etter anleggsperioden kan en ikke se noen vesentlige ulemper i forhold til jordbrukets beiteinteresser.
Ved eventuell bygging av anleggsveier i utmarka, bør partene etablere avtaler om framtidig utnytting av disse vegene. Dette kan gi positive ringvirkninger i forbindelse med uttak av skog osv.
Kulturminner:
Friluftsliv, rekreasjon og hytter
Den anbefalte linjetraseen er i direkte konflikt med friluftsliv, rekreasjon og hytter i området Oteren, Åsen ved Hatteng og i Kitdal. Her er det i arealplanen avsatt områder til disse formålene. Konsekvensene vil bli at en del av prosjektene må skrinlegges eller flyttes dersom det er mulig. Utbyggeren må her gjøre avbøtende tiltak dersom det er mulig, eventuelt erstatte tap etter takst.
Reiseliv og turisme
Det antas at den planlagte 420 kV-ledningen vil få negative følger for turisme og reiseliv. Dette kommer i all hovedsak av de negative synsinntrykk ledningen vil ha. Her bør det gjøres avbøtende tiltak så langt det er mulig.
Reindrift.
Kommunen antar at reindriftsnæringen i all hovedsak vil få negative konsekvenser av utbyggingen, men siden kommunen har for liten innsikt i denne problematikken, vil kommunen overlate til næringen selv å komme med innspill til planene.
Ønsket vurdering:
For enkelte felt synes ikke konsekvensene å være tilstrekkelig utredet.
Kompensasjonsordninger for kommuner som bidrar med ekstra ovenfor storsamfunnet bør utredes.
Det er vanskelig å finne justeringer som vil redusere de negative virkningene av prosjektet i Storfjord kommune.
PS 57/09 Revisjon av Forskrift om vann- og avløpsgebyr i Storfjord kommune.
Storfjord kommunestyre vedtar følgende endringer i gebyrregulativet vedr beregning av abonnementsgebyr for næringsbygg:
Gebyrregulativets intervall for næringsbygg 1000 – 10000 m3/år splittes opp i følgende grupper:
Næringsbygg 1000-3000 m3/år og 3000-6000 m3/år og 6000-10000 m3/år.
Endringene i intervall med tilhørende kategorifaktorer vedtas som vist i tabellformat:
Vann:
Bygningstype |
Kategorifaktor |
Abonnementsgebyr |
Næringsbygg 1000-3000 m3/år |
8
|
|
Næringsbygg 3000-6000 m3/år |
12
|
|
Næringsbygg 6000-10000 m3/år |
16
|
|
Avløp:
Bygningstype |
Kategorifaktor |
Abonnementsgebyr |
Næringsbygg 1000-3000 m3/år |
5
|
|
Næringsbygg 3000-6000 m3/år |
7
|
|
Næringsbygg 6000-10000 m3/år |
10
|
|
Det gjøres ingen endringer i kategoriene næringsbygg under 1000 m3/år og over 10000 m3/år.
Disse beholder de kategorifaktorer de har i dag.
Endringen i
regulativet trer i kraft 01.01.2010.
Driftstyrets innstilling enstemmig vedtatt.
Storfjord kommunestyre vedtar følgende endringer i gebyrregulativet vedr beregning av abonnementsgebyr for næringsbygg:
Gebyrregulativets intervall for næringsbygg 1000 – 10000 m3/år splittes opp i følgende grupper:
Næringsbygg 1000-3000 m3/år og 3000-6000 m3/år og 6000-10000 m3/år.
Endringene i intervall med tilhørende kategorifaktorer vedtas som vist i tabellformat:
Vann:
Bygningstype |
Kategorifaktor |
Abonnementsgebyr |
Næringsbygg 1000-3000 m3/år |
8
|
|
Næringsbygg 3000-6000 m3/år |
12
|
|
Næringsbygg 6000-10000 m3/år |
16
|
|
Avløp:
Bygningstype |
Kategorifaktor |
Abonnementsgebyr |
Næringsbygg 1000-3000 m3/år |
5
|
|
Næringsbygg 3000-6000 m3/år |
7
|
|
Næringsbygg 6000-10000 m3/år |
10
|
|
Det gjøres ingen endringer i kategoriene næringsbygg under 1000 m3/år og over 10000 m3/år.
Disse beholder de kategorifaktorer de har i dag.
Endringen i
regulativet trer i kraft 01.01.2010.
PS 58/09 Reguleringslpan Steindalen/Elvestrand
TIL
KOMMUNESTYREMØTE 21.09.2009:
Det innarbeides i vedtektene for reguleringsplanen Steindalen/Elvestrand fritidsboliger følgende under avsnitt
Offentlig
trafikkområde
1. Veien skal kunne brukes etter behov til transport av beitedyr og skogvirke.
2. Parkeringsplass 1 og 2 kan brukes til samme formål.
3. Punktene gjøres gjeldende når veien og parkeringsplassen er opparbeidet.
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
Det innarbeides i vedtektene for reguleringsplanen Steindalen/Elvestrand fritidsboliger følgende under avsnitt
Offentlig
trafikkområde
4. Veien skal kunne brukes etter behov til transport av beitedyr og skogvirke.
5. Parkeringsplass 1 og 2 kan brukes til samme formål.
6. Punktene gjøres gjeldende når veien og parkeringsplassen er opparbeidet.
Plan- og driftsstyrets innstilling ble enstemmig vedtatt.
Reguleringsplan Elvestrand i Steindalen godkjennes i samsvar med planforslag utlagt til offentlig ettersyn, jfr sak 27/09 i Storfjord plan- og driftstyre og revisjon datert 10.06.2009. Da det ikke foreligger merknader eller innsigelser til reguleringsplanen, tilfredsstiller kommunestyrets vedtak vilkårene for egengodkjenning av reguleringsplanen.
Storfjord kommunestyre tar forbehold om eventuelle merknader eller innsigelser fra Troms Fylkeslandbruksstyre.
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt med følgende endring:
Siste del av siste setning strykes.
Reguleringsplan Elvestrand i Steindalen godkjennes i samsvar med planforslag utlagt til offentlig ettersyn, jfr sak 27/09 i Storfjord plan- og driftstyre og revisjon datert 10.06.2009. Da det ikke foreligger merknader eller innsigelser til reguleringsplanen, tilfredsstiller kommunestyrets vedtak vilkårene for egengodkjenning av reguleringsplanen.
Storfjord kommunestyre tar forbehold om eventuelle merknader eller innsigelser fra Troms Fylkeslandbruksstyre.
PS 59/09 Reguleringsplan fritidsbebyggelse Parasmoen
Storfjord kommunestyre godkjenner reguleringsplan for fritidsboliger på eiendommen 54/34, Parasmoen datert 16.09.08. Det er ikke mottatt innsigelser til reguleringsplanen. Kommunestyrets vedtak er derfor egengodkjenning av reguleringsplanen.
Merknader fra ”eksisterende beboere” på forlengelse av felles avkjørsel tas ikke til følge.
Den planlagte felles avkjørsel er tilfredsstillende for
utviklingen av feltet.
Forslag fra SP v/
Saken utsettes og sendes tilbake til Styret for plan og drift for å få klarlagt hvem som har vegrett i området.
Forslaget fra SP v/Hanne Braathen ble enstemmig vedtatt.
Saken utsettes og sendes tilbake til Styret for plan og drift for å få klarlagt hvem som har vegrett i området.
Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.
Storfjord kommunestyre godkjenner reguleringsplan for fritidsboliger på eiendommen 54/34, Parasmoen datert 16.09.08. Det er ikke mottatt innsigelser til reguleringsplanen. Kommunestyrets vedtak er derfor egengodkjenning av reguleringsplanen.
Merknader fra ”eksisterende beboere” på forlengelse av felles avkjørsel tas ikke til følge.
Den planlagte felles avkjørsel er tilfredsstillende for
utviklingen av feltet.
PS 60/09 Tillatelse til bygging i områder definert som rasområder i Storfjord kommune.
Plan- og bygningsloven fastsetter i
§ 28-1 at ”Grunn
kan bare bebygges, eller eiendom opprettes eller endres, dersom det er
tilstrekkelig sikkerhet mot fare eller vesentlig ulempe som følge av natur-
eller miljøforhold. Det samme gjelder for grunn som utsettes for fare eller
vesentlig ulempe som følge av tiltak.
For grunn som ikke er
tilstrekkelig sikker, skal kommunen om nødvendig nedlegge forbud mot
opprettelse eller endring av eiendom eller oppføring av byggverk, eller stille
særlige krav til byggegrunn, bebyggelse og uteareal.
Departementet kan gi nærmere
forskrifter om sikkerhetsnivå og krav til undersøkelser, sikringstiltak for
person eller eiendom, dokumentasjon av tiltaket og særskilte sikringstiltak”
Storfjord kommunestyre forholder seg til de til enhver tid gjeldende bestemmelser i plan- og bygningsloven.
Tilleggsforslag fra SP v/Hallgeir Naimak:
Storfjord kommune påtar seg ansvaret for å bestille og bekoste faginstans som kan utskrive ”friskmelding” av området som i dag inngår som tiltaksområdet i arealplanen, men som er innenfor såkalte aktsomhetssoner i kartoversikt hos NGU.
Dette er viktig for utvikling og næringsliv.
Rådmannens innstilling ble først tatt opp til votering.
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
Tilleggsforslaget fra SP v/Hallgeir Naimak ble tatt opp til votering.
Tilleggsforslaget ble forkastet med 16 mot 1 stemme.
Plan- og bygningsloven fastsetter i
§ 28-1 at ”Grunn
kan bare bebygges, eller eiendom opprettes eller endres, dersom det er
tilstrekkelig sikkerhet mot fare eller vesentlig ulempe som følge av natur-
eller miljøforhold. Det samme gjelder for grunn som utsettes for fare eller
vesentlig ulempe som følge av tiltak.
For grunn som ikke er
tilstrekkelig sikker, skal kommunen om nødvendig nedlegge forbud mot
opprettelse eller endring av eiendom eller oppføring av byggverk, eller stille
særlige krav til byggegrunn, bebyggelse og uteareal.
Departementet kan gi
nærmere forskrifter om sikkerhetsnivå og krav til undersøkelser, sikringstiltak
for person eller eiendom, dokumentasjon av tiltaket og særskilte
sikringstiltak”
Storfjord kommunestyre forholder seg til de til enhver tid gjeldende bestemmelser i plan- og bygningsloven.
PS 61/09 Godkjenning av intensjonsavtale mellom Storfjord kommune og Statskog
Vedlegg: Utkast til intensjonsavtale undertegnet av Statskog.
1:
som vedlegg 1.
2:
næringsutviklingsselskap som et operativt verktøy.
3: Storfjord kommunestyre vil senere behandle dette næringsutviklingsselskapets form,
eierskap og fastsette kommunens egenandel/innskudd.
Rune Aabrekk og Sten Nystad tiltrådte møtet til behandling av sak 61/09.
Tilleggsforslag fra SP v/Tor-Erik Skoglund:
Nytt punkt 4:
Storfjord kommune må sikres årlig og varig inntekt fra kraftutbygging i Stordalen.
Rådmannens innstilling ble tatt opp til votering.
Rådmannens innstilling ble vedtatt med 16 mot 1 stemme.
Tilleggsforslaget fra SP v/Tor-Erik Skoglund ble tatt opp til votering.
Tilleggsforslaget ble enstemmig vedtatt.
1.
som vedlegg 1.
2.
næringsutviklingsselskap som et operativt verktøy.
3. Storfjord kommunestyre vil senere behandle dette næringsutviklingsselskapets form,
eierskap og fastsette kommunens egenandel/innskudd.
4. Storfjord kommune må sikres årlig og varig inntekt fra kraftutbygging i Stordalen.
PS 62/09 Anke - avslag ny snøscooterløype til Didno
Det bør åpnes for snøscooterløype mellom Galgo til Didno, på fjellet, når løypa i dalen må stenge pga reinbeite.
Tilleggsforslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:
Det bør åpnes for snøscooterløype mellom Galgo til Didno og Stuorarassja, på fjellet, når løypa i dalen må stenge pga reinbeite.
Driftstyrets innstilling ble først tatt opp til votering.
Driftstyrets innstilling ble vedtatt med 16 mot 1 stemme.
Tilleggsforslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng ble tatt opp til votering.
Tilleggsforslaget ble enstemmig vedtatt.
Det bør åpnes for snøscooterløype mellom Galgo til Didno og Stuorarassja, på fjellet, når løypa i dalen må stenge pga reinbeite.
FORSLAG FRA TORE ISAKSEN:
Det bør åpnes for snøscooterløype mellom Galgo til Didno, på fjellet, når løypa i dalen må stenge pga reinbeite.
Forslag fra Tore Isaksen ble vedtatt med 3 mot 2 stemmer.
Det bør åpnes for snøscooterløype mellom Galgo til Didno, på fjellet, når løypa i dalen må stenge pga reinbeite.
PS 63/09 Sentrumsplan Hatteng: Behandling av innkomne innspill til planarbeidet
Forslag fra SP v/
Rådmannen bes utrede og vurdere saken økonomisk og planfaglig basert på innspill fra arbeidsgruppa.
Tilleggsforslag fra AP v/
Kommunestyret ber administrasjonen utarbeide plan og kostnadsberegning. Saken må tilbake til kommunestyret for sluttbehandling.
Driftstyrets innstilling ble satt opp mot forslaget fra SP
v/
Driftstyrets innstilling ble vedtatt med 12 mot 5 stemmer.
Tilleggsforslaget fra AP v/
Tilleggsforslaget ble vedtatt med 11 mot 6 stemmer.
Kommunestyret vedtar gruppas forslag til veiløsning og å bevilge midler til reguleringsplan for rundkjøring på E6, ca. kr. 130.000,-.
Kommunestyret ønsker at gruppa skal fortsette arbeidet med sentrumsplan ihht beskrivelse i vurderingen.
Kommunestyret ber også om at det settes av midler til dette arbeidet til kjøp av konsulenttjenester, befaring av andre områder, og lignende. Kr. 100.000,- for 2009, og at det settes av midler til utarbeidelse av reguleringsplan for Hatteng i forbindelse med budsjettarbeidet for 2010.
Kommunestyret ber administrasjonen utarbeide plan og kostnadsberegning. Saken må tilbake til kommunestyret for sluttbehandling.
Gruppas vurdering av innspillene:
Det er ikke kommet inn andre innspill til gruppas forslag enn de tilbakemeldinger som kom fram under folkemøtet. Gruppa har gått gjennom og kommentert noen av innspillene.
Gruppa er av den oppfatning at alternativet med rundkjøring fortsatt er det desidert beste forslaget. Interne veier må bygges uansett hvilket alternativ som velges, og den eneste forskjellen er valg av avkjørsel fra E6.
Fordeler med rundkjøring sammenlignet med å beholde dagens kryss og bygge
internveier er store:
Gruppa må arbeide videre med sentrumsplanen for å få til en god arealdisponering utover det som er skissert av utviklingsområder, i samarbeid med landskapsarkitekt/landskapsplanlegger, skoler, lag og foreninger og andre berørte og interesserte parter.
Av viktig punkt nevnes:
FORSLAG FRA PLAN- OG DRIFTSTYRET:
Driftstyret oppfordrer kommunestyret til å vedta gruppas forslag til veiløsning og å bevilge midler til reguleringsplan for rundkjøring på E6, ca. kr. 130.000,-.
Driftstyret ønsker at gruppa skal fortsette arbeidet med sentrumsplan ihht beskrivelse i vurderingen.
Driftstyret ber også om at det settes av midler til dette arbeidet til kjøp av konsulenttjenester, befaring av andre områder, og lignende. Kr. 100.000,- for 2009, og at det settes av midler til utarbeidelse av reguleringsplan for Hatteng i forbindelse med budsjettarbeidet for 2010.
RÅDMANNENS KOMMENTAR TIL KOMMUNESTYRETS BEHANDLING AV SAKEN:
Denne saken har ikke gått gjennom administrasjonen på vanlig måte. Planfaglig og økonomiske vurderinger forligger derfor ikke.
Forslaget fra Plan- og driftsstyret ble enstemmig
vedtatt.
Driftstyret oppfordrer kommunestyret til å vedta gruppas forslag til veiløsning og å bevilge midler til reguleringsplan for rundkjøring på E6, ca. kr. 130.000,-.
Driftstyret ønsker at gruppa skal fortsette arbeidet med sentrumsplan ihht beskrivelse i vurderingen.
Driftstyret ber også om at det settes av midler til dette arbeidet til kjøp av konsulenttjenester, befaring av andre områder, og lignende. Kr. 100.000,- for 2009, og at det settes av midler til utarbeidelse av reguleringsplan for Hatteng i forbindelse med budsjettarbeidet for 2010.
PS 64/09 Lokal forskrift om tilsyn i brannobjekter.
Storfjord kommunestyre vedtar etterfølgende ”Lokal forskrift
om tilsyn i brannobjekter i
Lokal
forskrift om tilsyn i brannobjekter i Storfjord kommune.
Lokal forskrift om tilsyn med bygninger, områder m.m. i Storfjord kommune.
Fastsatt av Storfjord kommunestyre i møte xx.xx.2009, sak xx/09, med hjemmel i lov av 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoffer og om brannvesenets redningsoppgaver § 13, 4. ledd.
§ 1. Formål
Den lokale forskriften skal gjennom bestemmelser om tilsyn bidra til å forebygge brann i nærmere bestemte bygninger eller områder som ikke omfattes av brann- og eksplosjonsvernlovens bestemmelser om særskilte brannobjekt.
§ 2. Virkeområde
Den lokale forskriften gjelder følgende bygninger, driftsformer eller områder i kommunen:
§ 3. Gjennomføring av tilsyn
Tilsyn med bygninger, områder som følger av § 2, skal gjennomføres hvert år.
Gjennom tilsynet skal det vurderes om det er hensiktsmessig å la kravene til særskilte brannobjekt i forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn gjelde helt eller delvis.
§ 4. Myndighet
Den myndighet som er tillagt kommunestyret delegeres til leder av brannvesenet.
§ 5. Pålegg
Leder av brannvesenet kan etter delegert myndighet, jf. § 4, gi pålegg om retting av avvik i henhold til gjeldende lovgivning eller gjennomføring av nødvendige sikringstiltak i medhold av brann- og eksplosjonsvernloven § 14.
§ 6. Klage
Vedtak truffet av leder av brannvesenet etter delegert myndighet kan påklages i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven § 41.
§ 7. Ikrafttredelse
Den lokale forskriften trer i kraft 01.01.2010.
Driftstyrets innstilling ble enstemmig vedtatt.
Storfjord kommunestyre vedtar etterfølgende ”Lokal forskrift om tilsyn i brannobjekter i Storfjord kommune”. Forskriften trer i kraft 01.01.2010.
Lokal
forskrift om tilsyn i brannobjekter i Storfjord kommune.
Lokal forskrift om tilsyn med bygninger, områder m.m. i Storfjord kommune.
Fastsatt av Storfjord kommunestyre i møte xx.xx.2009, sak xx/09, med hjemmel i lov av 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoffer og om brannvesenets redningsoppgaver § 13, 4. ledd.
§ 1. Formål
Den lokale forskriften skal gjennom bestemmelser om tilsyn bidra til å forebygge brann i nærmere bestemte bygninger eller områder som ikke omfattes av brann- og eksplosjonsvernlovens bestemmelser om særskilte brannobjekt.
§ 2. Virkeområde
Den lokale forskriften gjelder følgende bygninger, driftsformer eller områder i kommunen:
§ 3. Gjennomføring av tilsyn
Tilsyn med bygninger, områder som følger av § 2, skal gjennomføres hvert år.
Gjennom tilsynet skal det vurderes om det er hensiktsmessig å la kravene til særskilte brannobjekt i forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn gjelde helt eller delvis.
§ 4. Myndighet
Den myndighet som er tillagt kommunestyret delegeres til leder av brannvesenet.
§ 5. Pålegg
Leder av brannvesenet kan etter delegert myndighet, jf. § 4, gi pålegg om retting av avvik i henhold til gjeldende lovgivning eller gjennomføring av nødvendige sikringstiltak i medhold av brann- og eksplosjonsvernloven § 14.
§ 6. Klage
Vedtak truffet av leder av brannvesenet etter delegert myndighet kan påklages i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven § 41.
§ 7. Ikrafttredelse
Den lokale forskriften trer i kraft 01.01.2010.
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
Storfjord kommunestyre vedtar etterfølgende ”Lokal forskrift
om tilsyn i brannobjekter i
Lokal
forskrift om tilsyn i brannobjekter i Storfjord kommune.
Lokal forskrift om tilsyn med bygninger, områder m.m. i Storfjord kommune.
Fastsatt av Storfjord kommunestyre i møte xx.xx.2009, sak xx/09, med hjemmel i lov av 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoffer og om brannvesenets redningsoppgaver § 13, 4. ledd.
§ 1. Formål
Den lokale forskriften skal gjennom bestemmelser om tilsyn bidra til å forebygge brann i nærmere bestemte bygninger eller områder som ikke omfattes av brann- og eksplosjonsvernlovens bestemmelser om særskilte brannobjekt.
§ 2. Virkeområde
Den lokale forskriften gjelder følgende bygninger, driftsformer eller områder i kommunen:
§ 3. Gjennomføring av tilsyn
Tilsyn med bygninger, områder som følger av § 2, skal gjennomføres hvert år.
Gjennom tilsynet skal det vurderes om det er hensiktsmessig å la kravene til særskilte brannobjekt i forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn gjelde helt eller delvis.
§ 4. Myndighet
Den myndighet som er tillagt kommunestyret delegeres til leder av brannvesenet.
§ 5. Pålegg
Leder av brannvesenet kan etter delegert myndighet, jf. § 4, gi pålegg om retting av avvik i henhold til gjeldende lovgivning eller gjennomføring av nødvendige sikringstiltak i medhold av brann- og eksplosjonsvernloven § 14.
§ 6. Klage
Vedtak truffet av leder av brannvesenet etter delegert myndighet kan påklages i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven § 41.
§ 7. Ikrafttredelse
Den lokale forskriften trer i kraft 01.01.2010.
PS 65/09 Ansettelse av driftssjef - Stilling 286, 100% fast
Se forslag fra intervjugruppen.
Malvin Nygård tiltrådte som vara.
Forslag fra Skibotn Folkeliste v/Øistein Nilsen:
Stillingen som driftsjef i Storfjord lyses ut på nytt.
Forslaget fra Skibotn Folkeliste v/Øistein Nilsen ble tatt opp til votering.
Forslaget ble forkastet med 9 mot 8 stemmer.
Formannskapets innstilling ble tatt opp til votering.
Det ble foretatt skriftlig votering.
Formannskapets innstilling ble vedtatt med 9 mot 8 stemmer.
8 stemte blankt.
Bernt Døhl tilbys stillingen som driftsjef.
Lønnsplassering for den tilsatte settes til kr. 460.000,- i årslønn ved oppstart.
Det vises til tidligere sak oversendt til kommunestyret.
Formannskapet tok saken til orientering.
Det vises til tidligere sak oversendt til kommunestyret.
Formannskapet tok saken til orientering.
Forslag fra
Bernt Døhl tilbys stillingen som driftsjef.
Lønnsplassering for den tilsatte settes til kr. 460.000,- i årslønn ved oppstart.
Administrasjonsutvalgets vedtak ble satt opp mot forslaget
fra
Forslaget fra
Anke fra
Vi fremmer mindretallsanke i sak om tilsetting av driftsjef.
Dette på grunn av at vi mener det kun er en søker som tilfredsstiller de krav det er satt i stillingsannonse.
Vi mener at denne søkeren er forbigått i hht. den utdanning søkeren har.
Bernt Døhl tilbys stillingen som driftsjef.
Lønnsplassering for den tilsatte settes til kr. 460.000,- i årslønn ved oppstart.
Anke fra
Vi fremmer mindretallsanke i sak om tilsetting av driftsjef.
Dette på grunn av at vi mener det kun er en søker som tilfredsstiller de krav det er satt i stillingsannonse.
Vi mener at denne søkeren er forbigått i hht. den utdanning søkeren har.
Forslag fra Arvid Lilleng:
Stillingen lyses ut på nytt i august med annonse i fagblader for bransjen og i landsdekkende avis.
Begrunnelse:
Utlysningstidspunktet har vært uheldig og søkergrunnlaget er tynt. Høsten er erfaringsmessig en bedre tid å lyse ut stillinger på.
Driftsetaten har behov for en godt kvalifisert leder med ledererfaring, bredere yrkeserfaring, ingeniørutdanning og forvaltningskompetanse for offentlig sektor. Ett av kriteriene er ikke tilstrekkelig for å ivareta en krevende topplederjobb i kommunen. Rådmannen inngår forhandling med Steinar Engstad om å stå i jobben fram til tilsetting i høst.
Terje Malin trakk sitt forslag.
Det ble først votert over Arvid Lilleng`s forslag.
Arvid Lilleng`s forslag fikk 1 stemme.
Fagforbundet`s og ordfører/rådmann`s forslag ble satt opp mot hverandre.
Forslag fra Fagforbundet fikk 4 stemmer, ordfører/rådmann`s forslag fikk 2 stemmer.
Ordfører anket saken til formannskapet:
Jeg anker herved saken til formannskapet sak 22/09 adm.utvalget iflg. Delegasjonsreglementet vedtatt av k-styret.
Hanne Braathen.
I)
Begrunnelse:
Det stilles krav om ingeniørkompetanse/masterkompetanse i utlysningsteksten. Av de to søkerne som har vært inne til intervju, har kun en høyskoleutdanning.
II)
Dersom
Ordfører anket saken til formannskapet.
PS 66/09 Kommunedelplan småkraftverk i Storfjord kommune.
Kommunedelplan for småkraftverk vedtas som veiledende med følgende presiseringer:
1.Storfjord kommunestyre vil legge vekt på at utbyggingen samordnes og gjennomføres ”klyngevis” av grønne/blå områder mens røde områder skal skjermes.
2.Utbyggingen av småkraftverk må ses i sammenheng med utbygging og forsterking av eksisterende kraftlinjenett i kommunen. Netteieren må derfor samordne sine utbygginger og forsterkinger av kraftledningsnettet i samråd med utbyggerne av småkraftanlegg.
3.Rørgater må som hovedregel nedgraves i terrenget.
4.Veianlegg som utbygges i forbindelse med småkraftanlegg er en ressurs for grunneiere og andre rettighetshavere i forbindelse med uttak av skogsvirke og annen næringsvirksomhet. Det bør opprettes avtaler mellom partene om rettighet til framtidig bruk av disse veiene i områder hvor det er skogressurser.
5.Innspill fra
Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:
Saken utsettes.
Forslag fra SP v/
Saken behandles i dagens møte.
Arvid Lilleng trakk
sitt forslag.
Arvid Lilleng, Veronika Bakke, Hallgeir Naimak, Malvin Nygård og Jan Kåre Pedersen ble erklært inhabil.
Sten Nystad ble enstemmig valgt til settevaraordfører.
Driftstyrets innstilling ble tatt opp til votering:
Driftstyrets innstilling ble enstemmig vedtatt.
Arvid Lilleng, Veronika Bakke, Hallgeir Naimak, Malvin Nygård og Jan Kåre Pedersen tiltrådte møtet.
Kommunedelplan for småkraftverk vedtas som veiledende med følgende presiseringer:
1. Storfjord kommunestyre vil legge vekt på at utbyggingen samordnes og gjennomføres ”klyngevis” av grønne/gule/blå områder mens røde områder skal skjermes. Men alle mulige utbygginger i et område/”klynge” må vurderes samlet i forhold til negative konsekvenser før tillatelse til ett anlegg gis.
2. Utbyggingen av småkraftverk må ses i sammenheng med utbygging og forsterking av eksisterende kraftlinjenett i kommunen. Netteieren må derfor samordne sine utbygginger og forsterkinger av kraftledningsnettet i samråd med utbyggerne av småkraftanlegg.
3. Rørgater må som hovedregel nedgraves i terrenget.
4. Veianlegg som utbygges i forbindelse med småkraftanlegg er en ressurs for grunneiere og andre rettighetshavere i forbindelse med uttak av skogsvirke og annen næringsvirksomhet. Det bør opprettes avtaler mellom partene om rettighet til framtidig bruk av disse veiene i områder hvor det er skogressurser.
5. Innspill
fra
6. Biologiske konsekvenser i forhold til fiske og planter må kartlegges grundig før tillatelser gis. Videre må andelen av ”urørt” natur totalt i Storfjord vektlegges i vurderingene.
Tilleggsforslag fra Odd Geir Fagerli:
Videre på punkt 1:
Men alle mulige utbygginger i et område/”klynge” må vurderes samlet i forhold til negative konsekvenser før tillatelse til ett anlegg gis.
Videre endres tekst i punkt 1 til:
…..av grønne/gule/blå områder….
Nytt punkt 6:
Biologiske konsekvenser i forhold til fiske og planter må kartlegges grundig før tillatelser gis. Videre må andelen av ”urørt” natur totalt i Storfjord vektlegges i vurderingene.
Rådmannens innstilling og tilleggsforslaget fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.
Kommunedelplan for småkraftverk vedtas som veiledende med følgende presiseringer:
1. Storfjord kommunestyre vil legge vekt på at utbyggingen samordnes og gjennomføres ”klyngevis” av grønne/gule/blå områder mens røde områder skal skjermes. Men alle mulige utbygginger i et område/”klynge” må vurderes samlet i forhold til negative konsekvenser før tillatelse til ett anlegg gis.
2. Utbyggingen av småkraftverk må ses i sammenheng med utbygging og forsterking av eksisterende kraftlinjenett i kommunen. Netteieren må derfor samordne sine utbygginger og forsterkinger av kraftledningsnettet i samråd med utbyggerne av småkraftanlegg.
3. Rørgater må som hovedregel nedgraves i terrenget.
4. Veianlegg som utbygges i forbindelse med småkraftanlegg er en ressurs for grunneiere og andre rettighetshavere i forbindelse med uttak av skogsvirke og annen næringsvirksomhet. Det bør opprettes avtaler mellom partene om rettighet til framtidig bruk av disse veiene i områder hvor det er skogressurser.
5. Innspill
fra
6. Biologiske konsekvenser i forhold til fiske og planter må kartlegges grundig før tillatelser gis. Videre må andelen av ”urørt” natur totalt i Storfjord vektlegges i vurderingene.
PS 67/09 Skibotnsenteret - situasjon og muligheter. Kommunens støttearbeid.
Storfjord kommunestyre slutter seg til rådmannens orientering om arbeidet med aktuelle tiltak ved Skibotnsenteret.
Magne Wilhelmsen fra Skibotnsenteret orienterte i saken.
Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:
Kommunestyret krever at Stortinget sikrer driften av LHL senteret i Skibotn.
Storfjord kommune vil selv bidra ved egen utredning om hvilke kommunale funksjoner som kan tilknyttes senteret.
Kommunestyret oppnevner følgende utvalg til å lede dette arbeidet:
Arvid Lilleng trakk siste avsnitt i sitt forslag.
Rådmannens innstilling ble tatt opp til votering.
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
Forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng ble tatt opp til votering.
Forslaget ble vedtatt med 9 mot 8 stemmer.
Storfjord kommunestyre slutter seg til rådmannens orientering om arbeidet med aktuelle tiltak ved Skibotnsenteret.
Kommunestyret krever at Stortinget sikrer driften av LHL senteret i Skibotn.
Storfjord kommune vil selv bidra ved egen utredning om hvilke kommunale funksjoner som kan tilknyttes senteret.
PS 68/09 Framtidig tilknytning til fiberanlegget i Signaldalen. Revisjon av de inngåtte avtaler.
1: Forslaget til endringer av tidligere inngått avtale
mellom
Signaldalen Fiberlag godkjennes slik det fremgår av rådmannens innstilling.
2: Fibernettet skal eies av
3:
slik som rådmannen har foreslått.
Forslag fra AP v/Malvin Nygård:
Gjeldende vedtekter tilpasses Storfjord Aksess.
Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:
Fiberen i Signaldalen administreres av Storfjord Aksess.
Det må finnes løsninger som sikrer at alle sikres bredbånd i dalen.
Malvin Nygård trakk sitt forslag.
Forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng ble satt opp mot rådmannens innstilling.
Rådmannens innstilling ble vedtatt med 11 mot 5 stemmer.
1: Forslaget til endringer av tidligere inngått avtale
mellom
Signaldalen Fiberlag godkjennes slik det fremgår av rådmannens innstilling.
2: Fibernettet skal eies av
3:
slik som rådmannen har foreslått.
Forslag fra AP v/Malvin Nygård:
1. Signaldalen fiberlag organiseres som en del av Storfjord Aksess.
2. Gjeldende vedtekter tilpasses Storfjord Aksess.
Forslag fra SP/FRP/H/KRF v/
Saken utsettes.
Forslaget fra SP/FRP/H/KRF v/
Forslaget fra
Saken utsettes.
PS 69/09 Valg av taktsutvalg
Det velges 3 medlemmer til takstutvalget. En leder, en nestleder og et utvalgsmedlem.
Forslag fra SP v/
Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:
Bjørnar Elvemo velges som utvalgsmedlem.
Forslag fra SP v/Hallgeir Naimak:
Solveig Sommerseth velges som nestleder.
Alle forslagene ble enstemmig vedtatt.
Som takstutvalg i Storfjord velges:
Birger Sommerseth, leder.
Solveig Sommerseth, nestleder.
Bjørnar Elvemo, utvalgsmedlem.
PS 70/09 Seniorpolitisk plan - evaluering
Rådmannen tilrår adm.utvalget overfor kommunestyret fremme slik innstilling:
Ved fylte 63 år - inntil 25.000,-
Ved fylte 64 år - inntil 25.000,-
Ved fylte 65-67år - inntil 25.000,-
Forslag fra SP v/Tor-Erik Skoglund:
Rådmannens innstilling tiltredes utenom punkt 6.
Det ble først votert over rådmannens innstilling punkt 1-5 og 7-9.
Rådmannens innstilling punkt 1-5 og 7-9 ble enstemmig vedtatt.
Rådmannens innstilling punkt 6 ble satt opp mot forslaget fra SP v/Tor-Erik Skoglund.
Rådmannens innstilling punkt 6 ble vedtatt med 9 mot 6 stemmer.
1. Tilretteleggingstilskudd – kr. 25.000,- pr. år i 100%-stilling videreføres uendret.
2. Bonus/sluttgodtgjøring endres til (avhengig av stillingsstørrelse):
Ved fylte 63 år - inntil 25.000,-
Ved fylte 64 år - inntil 25.000,-
Ved fylte 65-67år - inntil 25.000,-
3. Som følge av pkt. 2, kan det i kombinasjon med 50% bonus tas ut 1,5 uker ferie/fritid pr. år i perioden 62-67 år.
4. Alle ansatte i HTA kap. 4 og 5 med unntak av 4 c) (lærerne) kan benytte 80/100-ordningen som videreføres. Ved valg av denne ordningen, kommer ikke pkt. 1 om tilretteleggingstilskudd til anvendelse.
5. Ledere i HTA kap. 3.4.2 kan – dersom det passer for tjenesten – også benytte seg av 80/100-ordningen dersom det i tillegg kan skaffes tilfredsstillende stedfortrederordning.
6. 80/100-ordningen gjelder ikke for rådmannen og hans ledergruppe eller der tjenesten er til hinder på mellomledernivå. For denne gruppen innføres nytt verktøy – 100/120-ordning – dvs. at denne gruppen jobber 100(+) og mottar pensjonsgivende lønn tilsvarende 120%.
7. Ordningen med angrefrist ved uttak av afp videreføres.
8. Begrensninger mht. deltidsansatte og forholdsvis uttak etter stillingsstørrelse videreføres.
9. Verktøykassen i seniorpolitisk plan gjelder ikke for ansatte som velger å fortsette enten utover særaldersgrensen eller etter fylte 67 år. Dog skal ordningen gjelde for ansatte inntil fylte 70 år, dersom de ikke har full opptjeningstid og av den grunn ønsker å fortsette i arbeide.
Steffen E. Dreyer fikk permisjon fra kl 15.20 under behandling av sak 48/09.
Forslag fra SP/FRP/H/KRF v/Tor-Erik Skoglund:
Foreslår å utsette saken og at administrasjonen undersøker hvordan nabokommunene har løst dette med innstillingens punkt 6.
Saken tas tilbake til kommunestyret.
Forslag fra AP v/
Saken behandles i dagens møte.
Forslaget fra SP/FRP/H/KRF v/Tor-Erik Skoglung ble satt opp mot forslaget fra AP v/Terje Malin.
Forslaget fra Tor-Erik Skoglund ble vedtatt med 10 mot 5 stemmer.
Saken utsettes og administrasjonen undersøker hvordan nabokommunene har løst dette med innstillingens punkt 6.
Saken tas tilbake til kommunestyret.
Forslag fra Tor-Erik Skoglund:
Rådmannens innstilling tiltredes utenom punkt 6.
Punkt 6 bør endres slik at man ikke jobber 100 % med 120 % lønn som er pensjonsgivende, men finner annen passende ordning.
Det ble først votert over rådmannens innstilling punkt 1-5 og 7-9.
Rådmannens innstilling punkt 1-5 og 7-9 ble enstemmig vedtatt.
Det ble deretter votert over rådmannens innstilling punkt 6 mot forslaget fra Tor-Erik Skoglund.
Rådmannens innstilling punkt 6 ble vedtatt med 6 mot 1 stemme.
Saken oversendes kommunestyret.
Ved fylte 63 år - inntil 25.000,-
Ved fylte 64 år - inntil 25.000,-
Ved fylte 65-67år - inntil 25.000,-