Møteprotokoll

 

 

Utvalg:

Storfjord Kommunestyre

Møtested:

Rom 2 og 3, Storfjord Rådhus

Dato:

25.03.2009

Tidspunkt:

09:00                          Møteslutt: 15.50

 

Følgende faste medlemmer møtte:

Navn

Funksjon

Representerer

Hanne Braathen

Leder

STSP

Tor Erik Skoglund

Medlem

STSP

Hallgeir Naimak

Medlem

STSP

Veronika Bakke

Medlem

STSP

Birger Sommerseth

Medlem

STH

Tore Isaksen

Medlem

STSP

Inger Heiskel

Medlem

STAP

Kåre Eriksen

Medlem

STAP

Anne Marie Nilsen

Medlem

STAP

Steffen E. Dreyer

Medlem

STAP

Øistein Nilsen

Medlem

STSKF

Lill K. Berntsen

Medlem

STSKF

Arvid Lilleng

Medlem

STFL

 

Følgende medlemmer hadde meldt forfall:

Navn

Funksjon

Representerer

Terje Malin

MEDL

STAP

Per Roger Aronsen

MEDL

STSP

Odd Geir Fagerli

MEDL

STSP

Jan Kåre Pedersen

MEDL

STFRP

 

Følgende varamedlemmer møtte:

Navn

Møtte for

Representerer

Knut Jentoft

Terje Malin

STAP

Terje Konradsen

Per Roger Aronsen

STSP

Sten Egil Nystad

Jan Kåre Pedersen

STFRP

Eva Konradsen

Odd Geir Fagerli

STSP

 

Merknader

 

 

Fra administrasjonen/evt. andre møtte:

Navn

Stilling

Maar Stangeland

Rådmann

Trond Roger Larsen

Kontorsjef

May-Tove Lilleng

Oppvekst- og kultursjef

Steinar Engstad

Driftsjef

Anne Dalheim

Etatssjef for pleie og brukertjeneste

John Egil Ottosen

Næringsjef

Birger Storaas

Jordbruksjef

Klara Steinnes

Sekretær

Hugo Westby

Eldrerådet

 

Ordføreren ønsket å endre rekkefølgen på sakslista.

Først behandles sak 9/09, deretter sak 12/09, 13/09, 14/09, 11/09 og 10/09.

Deretter følges sakslisten. Enstemmig vedtatt.

 

Tore Isaksen ble enstemmig valgt til settevaraordfører.

 

Arvid Lilleng fikk permisjon kl. 14.30 under behandling av sak 15/09.

Tor-Erik Skoglund og Steffen Dreyer fikk permisjon kl. 15.15 etter behandling av sak 18/09.

 

 

Underskrift:

 

Vi bekrefter med underskriftene våre at møteprotokollen er ført i samsvar med det som ble bestemt på møtet.

 

 

Hatteng, 25.03.2009.

 

 

 

Knut Jentoft                                                              Eva Konradsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Saksliste

 

Utv.saksnr

Sakstittel

U.Off

Arkivsaksnr

PS 9/09

Referatsaker Kommunestyret 25. mars 2009

 

2009/3527

PS 10/09

Budsjettregulering drift og investeringer.

 

2009/3632

PS 11/09

Inntaksområder grunnskolene

 

2009/2680

PS 12/09

Elvevoll Oppvekstsenter - nedleggelse av grunnskoledel

 

2009/1186

PS 13/09

Overflytting av ungdomstrinnet fra Skibotn til Hatteng skole

 

2009/1193

PS 14/09

Rammetimetall 2009-2010

 

2009/2512

PS 15/09

Lyngenfjord - alternative lokaler

 

2009/1886

PS 16/09

Oteren Næringsbygg

 

2009/1912

PS 17/09

Strategisk næringsplan for Nord-Troms

 

2009/2548

PS 18/09

Strategisk næringsplan Tromsøregionen

 

2009/1918

PS 19/09

Kontrollutvalgets årsrapport for 2008

 

2009/3612

PS 20/09

Plan for selskapskontroll i Storfjord Kommune 2009-2012

 

2009/3611

PS 21/09

Reguleringsplan Skibotn kompostanlegg.

 

2009/972

PS 22/09

Reguleringsplan for hytter på eiendommen Gnr 52 Bnr 6, Hatteng.

 

2009/1429

PS 23/09

Storfjord kommune - innsigelser til arealplanen

 

2009/3609

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PS 9/09 Referatsaker Kommunestyret 25. mars 2009

Rådmannens innstilling

Sakene ble referert.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Rådmannen orienterte nærmere ang. punkt 8, byggeregnskap og punkt 14, organisasjonsjustering.

 

Sakene ble referert.

Vedtak:

Sakene ble referert.

 

 

PS 10/09 Budsjettregulering drift og investeringer.

Rådmannens innstilling

Rådmannens forslag til budsjettregulering vedtas slik det følger som vedlegg 2.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Samordnet forslag fra H/KrF, SP og FRP v/Hanne Braathen og AP v/Inger Heiskel:

A Drift:

- Styrking rammetimer 2009: 378.000,-

                                      2010: 529.000,-

- Til punkt 2, gjeldsrådgiver.

   Saken oversendes administrasjonsutvalget, og kommunestyret får saken til sluttbehandling i  

   juni 2009.

 

B Investeringer:

Plankostnader Sentrumsplan Skibotn                  150.000,-

Fullføre utskifting PCB                                       356.000,-

Trafikksikkerhetstiltak 2009 (øke med 60.000)  300.000,-

 

Dekning: Bruk av disposisjonsfond i 2009   944.000,-

                                                          i 2010  529.000,-

                Statstilskudd                                  240.000,-

 

 

 

Forslaget fra H/KrF, SP/FrP v/Hanne Braathen og AP v/Inger Heiskel ble satt opp mot rådmannens innstilling.

Forslaget fra H/KrF, SP/FrP v/Hanne Braathen og AP v/Inger Heiskel ble enstemmig vedtatt.

Vedtak:

A Drift:

- Styrking rammetimer 2009: 378.000,-

                                      2010: 529.000,-

- Til punkt 2, gjeldsrådgiver.

   Saken oversendes administrasjonsutvalget, og kommunestyret får saken til sluttbehandling i  

   juni 2009.

 

B Investeringer:

Plankostnader Sentrumsplan Skibotn                150.000,-

Fullføre utskriftning PCB                                 356.000,-

trafikksikkerhetstiltak 2009 (øke med 60.000)  300.000,-

 

Dekning: Bruk av disposisjonsfond i 2009   944.000,-

                                                          i 2010  529.000,-

                Statstilskudd                                  240.000,-

 

 

PS 11/09 Inntaksområder grunnskolene

Styret for oppvekst og kulturs innstilling:

Inntaksområder grunnskoler Storfjord kommune

 

1.

Skibotn inntaksområde: elever fom Galgo til Kåfjord grense til og med Falsnes.

Hatteng inntaksområde: elever fom Bentsjord til og med Melen

( Elvevoll skolekrets: elever fom Kileng til og med Rasteby) – avhengig av kommunestyrebehandling

 

2.

I hht Opplæringsloven § 8-1 kan enkeltelever tas inn på en annen skole enn nærskolen og da

følges saksbehandlingsregler gitt i hht Forvaltningsloven /Opplæringsloven. Der skolen ikke har kapasitet til å innvilge alle søknader om plass fra elever bosatt utenfor skolens inntaksområde, eller der flere skoler har ett felles inntaksområde, prioriteres elever som har søsken ved skolen.

 

3.

Dekning av kostnad skoleskyss:

I de tilfeller der det er vurdert som faglig og sosialpedagogisk riktig å bytte skole, dekker kommunen skoleskyss.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

 

Behandling:

Styret for oppvekst og kulturs innstilling ble enstemmig vedtatt.

Vedtak:

1.

Skibotn inntaksområde: elever fom Galgo til Kåfjord grense til og med Falsnes.

Hatteng inntaksområde: elever fom Bentsjord til og med Melen

( Elvevoll skolekrets: elever fom Kileng til og med Rasteby) – avhengig av kommunestyrebehandling

 

2.

I hht Opplæringsloven § 8-1 kan enkeltelever tas inn på en annen skole enn nærskolen og da

følges saksbehandlingsregler gitt i hht Forvaltningsloven /Opplæringsloven. Der skolen ikke har kapasitet til å innvilge alle søknader om plass fra elever bosatt utenfor skolens inntaksområde, eller der flere skoler har ett felles inntaksområde, prioriteres elever som har søsken ved skolen.

 

3.

Dekning av kostnad skoleskyss:

I de tilfeller der det er vurdert som faglig og sosialpedagogisk riktig å bytte skole, dekker kommunen skoleskyss.

 

 

 

PS 12/09 Elvevoll Oppvekstsenter - nedleggelse av grunnskoledel

Rådmannens innstilling

1: Kommunestyrevedtak i sak 101/08 iverksettes. Rådmannen forbereder og iverksetter

     flyttevedtaket m h t elever og ansatte ved skoledelen

 

2: Elvevoll opprettholdes og dekkes etter 1.8.2009 gjennom omdisponeringer innenfor SOK

    sin ramme. Rådmannen bes fremlegge forslag til dekning snarest.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Forslag fra FrP v/Sten Nystad:

Elvevoll Oppvekstsenter opprettholdes.

Inndekning er etablering av språksenter herunder statlige midler.

 

Forslag fra AP v/Inger Heiskel:

1. Elvevoll Oppvekstsenter opprettholdes med dagens driftsform.

2. Styringsgruppa for Vestersidaprosjektet oppfordres å jobbe aktivt for å stimulere til økt bosetting av barnefamilier.

”Mangfold styrker” – tre-språklig språksenter, etablerer sin base med oppstart aug 2009 på Elvevoll Oppvekstsenter.

Budsjettet for skoledelen av Elvevoll Oppvesktsenter tilføres kr. 560 000 for 2009 ved neste budsjettrevisjon i kommunestyret.

Økonomiplanens langsiktige del revideres i hht forutsetning om fortsatt drift av skoledelen

 

Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

Organisering og drift av barne og ungdomsskolene forblir uendret, dvs. som i dag.

Rådmannen delegeres myndighet til å foreta slik regulering innen kommunens totalbudsjett.

 

Forslaget fra AP v/Inger Heiskel punkt 1 ble satt opp mot rådmannens innstilling punkt 1.

Rådmannens innstilling punkt 1 ble vedtatt med 9 mot 8 stemmer.

 

Det ble så votert over forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng.

Forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng falt med 11 mot 6 stemmer.

Vedtak:

Kommunestyrevedtak i sak 101/08 iverksettes. Rådmannen forbereder og iverksetter

flyttevedtaket m h t elever og ansatte ved skoledelen

 

 

 

PS 13/09 Overflytting av ungdomstrinnet fra Skibotn til Hatteng skole

Rådmannens innstilling

Dagens grunnskolestruktur for ungdomstrinnene i kommunen opprettholdes.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

Organisering og drift av barne og ungdomsskolene forblir uendret, dvs. som i dag. Rådmannen delegeres myndighet til å foreta slik regulering innen kommunens totalbudsjett.

 

Styret for oppvekst og kulturs innstilling ble satt opp mot forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng.

Styret for oppvekst og kulturs innstilling ble vedtatt med 14 mot 3 stemmer.

Vedtak:

Dagens grunnskolestruktur for ungdomstrinnene i kommunen opprettholdes.

 

 

PS 14/09 Rammetimetall 2009-2010

Styret for oppvekst og kulturs innstilling:

1.

Ressursteamet for skolene etableres som fast ordning fom skoleåret 2009-2010

2009- budsjettet: kr. 36 000

Økonomisk inndekning: budsjettregulering 2009

 

2.

Rammetimetall skoleåret 2009/2010:

 

Elvevoll: egen sak

Hatteng: 491, 5 timer per uke

Skibotn: 311,5 t/u

 

Hatteng skole  1.210.202. 0120 - tilføres                     kr.   92 000

Skibotn skole  1.212.202.0120  – tilføres                     kr. 250 000

Alle skolene - ressursteam – 1.210.202.0120 :             kr.   36 000

 

 

3. Sum – behov for økt bevilgning for 2009 kr. 378 000

 

4. Inndekning: budsjettregulering juni 2009, etter at regnskapet er klart.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Punkt 4 i innstillingen ble endret fra budsjettregulering juni 2009 til budsjettregulering 25. mars 2009.

 

Styret for oppvekst og kulturs innstilling ble enstemmig vedtatt.

Vedtak:

1.

Ressursteamet for skolene etableres som fast ordning fom skoleåret 2009-2010

2009- budsjettet: kr. 36 000

 

Økonomisk inndekning: budsjettregulering 2009

 

2.

Rammetimetall skoleåret 2009/2010:

 

Elvevoll: egen sak

Hatteng: 491, 5 timer per uke

Skibotn: 311,5 t/u

 

Hatteng skole  1.210.202. 0120 - tilføres                     kr.   92 000

Skibotn skole  1.212.202.0120  – tilføres                     kr. 250 000

Alle skolene - ressursteam – 1.210.202.0120 :             kr.   36 000

 

 

3. Sum – behov for økt bevilgning for 2009 kr. 378 000

 

4. Inndekning: budsjettregulering 25. mars 2009.

PS 15/09 Lyngenfjord - alternative lokaler

Rådmannens innstilling

 

  1. Rådmannen gis fullmakt til å inngå forhandlinger og avtale med eierne av Otertun, jamfør Rådmannens forutsetninger i saksutredningen.

 

  1. En evt. overtakelse av Otertun og evt. istandsetting og tilrettelegging av Otertun fremlegges for kommunestyret som egen sak når dette er avklaret.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Forslag fra SP/FrP/H/KrF v/Veronika Bakke:

1.      Storfjord kommune ønsker ikke å kjøpe Otertun.

2.      Rådmannen bes finne en egnet kommunal bolig på Hatteng til ny ungdomsklubb. Dette skal gjøres i samråd med ungdomsrådet.

3.      Ungdomsklubben opprettholdes i gamle Lyngenfjord inntil nye lokaler er på plass og klare til bruk.

 

Forslag fra AP v/Steffen Dreyer:

Selge teknisk etat bygget og bruke pengene til å delfinansiere et enkelt bygg på en flate i nærheten av Branngarasjen bak Coop Marked.

Tilrettelagt for ungdom av ungdom.

 

Arvid Lilleng fikk permisjon kl. 14.30 under behandling av sak 15/09.

 

AP v/Steffen Dreyer trakk sitt forslag.

 

Fellesforslag fra SP/H/KrF/FrP og AP v/Knut Jentoft:

1.      Storfjord kommune ønsker ikke å kjøpe Otertun.

2.      Ungdomsklubben opprettholdes i gamle Lyngenfjord inntil nye lokaler er på plass og klare til bruk.

3.      Plassering av ungdomsklubb på Hatteng:

      a) Boligen som i dag brukes av teknisk etat stilles til rådighet for ungdomsklubben dersom

           man i dialog med naboene kan komme overens med skjerming mot innsyn og lyd.   

           Dialogen startes straks.

       b) Dersom enighet ikke oppnås, selges bygget og kommunen går inn for å bygge nytt    

           bygg for klubben på Hatteng.

 

Fellesforslaget fra SP/H/KrF og AP v/Knut Jentoft ble satt opp mot rådmannens innstilling.

Fellesforslaget fra SP/H/KrF og AP v/Knut Jentoft ble vedtatt med 14 mot 2 stemmer.

 

Vedtak:

1.      Storfjord kommune ønsker ikke å kjøpe Otertun.

2.      Ungdomsklubben opprettholdes i gamle Lyngenfjord inntil nye lokaler er på plass og klare til bruk.

3.      Plassering av ungdomsklubb på Hatteng:

      a) Boligen som i dag brukes av teknisk etat stilles til rådighet for ungdomsklubben dersom

           man i dialog med naboene kan komme overens med skjerming mot innsyn og lyd.   

           Dialogen startes straks.

       b) Dersom enighet ikke oppnås, selges bygget og kommunen går innfor å bygge nytt

           bygg for klubben på Hatteng.

 

 

PS 16/09 Oteren Næringsbygg

Næringsutvalgets innstilling

 

1. Næringsutvalget anbefaler at ”gamle helsehuset” på Oteren gjøres om til næringsbygg, Oteren Næringsbygg.

 

2. Det utarbeides kostnadsoversikt for bygget som gir grunnlag for finansiering av gjenstående arbeider.

 

3. Næringsutvalget anbefaler at K-styret snarest fatter et prinsippvedtak om å utrede et kommunalt eiendomsaksjeselskap.

 

4. Saken oversendes kommunestyret for endelig godkjenning.

 

Behandling i Kommunestyret 25.03.2009:

 

Forslag fra Skibotn Folkeliste v/Øistein Nilsen:

Punkt 3 strykes.

Nytt punkt 4.

Saken oversendes kommunestyret for endelig godkjenning.

 

Det ble foretatt punktvis votering.

 

Næringsutvalgets innstilling punkt 1 enstemmig vedtatt.

Næringsutvalgets innstilling punkt 2 enstemmig vedtatt.

 

Næringsutvalgets innstilling punkt 3 ble satt opp mot forslaget fra Skibotn Folkeliste v/Øisten Nilsen.

Næringsutvalgets innstilling punkt 3 vedtatt med 8 mot 8 stemmer.

Ordføreren stemte for innstillingen.

 

 

Vedtak:

1. Kommunestyret vedtar at ”gamle helsehuset” på Oteren gjøres om til næringsbygg,

    Oteren Næringsbygg.

 

2. Det utarbeides kostnadsoversikt for bygget som gir grunnlag for finansiering av  

    gjenstående arbeider.

 

3. Kommunestyret ber rådmannen utrede etablering av et kommunalt eiendomsaksjeselskap.

PS 17/09 Strategisk næringsplan for Nord-Troms

Næringsutvalgets innstilling

Tilleggspunkt under 3.2 i dokumentet.

Samarbeid med Tornedalsrådet og Finland.

 

1.      Den strategiske næringsplanen for Nord-Troms regionen er et godt grunnlag for aktivt samarbeid mellom kommunene og næringslivet i årene framover.

 

2.      Storfjord kommune vil følge opp samarbeidet med kommunene og næringsforeningene med henblikk på en videreføring av utviklingsarbeidet.

 

3.      Saken oversendes kommunestyret for gjennomgang med henblikk på innspill og godkjenning.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Tilleggsforslag fra SP/FrP/H/KrF v/Sten Nystad:

Nord-Norges tilskuddet bakes inn i den strategiske næringsplanen.

Nord-Troms Regionråd skal jobbe mot Stortinget videre framover, slik at tilskuddet blir vedtatt raskest mulig på stortingsnivå.

 

Tilleggsforslaget fra SP/FrP/H/KrF v/Sten Nystad ble enstemmig vedtatt.

Næringutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

Vedtak:

1.      Den strategiske næringsplanen for Nord-Troms regionen er et godt grunnlag for aktivt samarbeid mellom kommunene og næringslivet i årene framover.

 

2.      Storfjord kommune vil følge opp samarbeidet med kommunene og næringsforeningene med henblikk på en videreføring av utviklingsarbeidet.

 

3.      Kommunestyret godkjenner planen med de innspill som er kommet.

 

4.      Nord-Norges tilskuddet bakes inn i den strategiske næringsplanen. Nord-Troms Regionråd skal jobbe mot Stortinget videre framover, slik at tilskuddet blir vedtatt raskest mulig på stortingsnivå.

 

 

 

PS 18/09 Strategisk næringsplan Tromsøregionen

Næringsutvalgets innstilling

 

1.      Den strategiske næringsplanen for Tromsø-regionen er et godt grunnlag for aktivt samarbeid mellom næringslivet og kommunene i regionen i årene framover.

 

2.      Storfjord kommune vil følge opp samarbeidet med kommunene og næringsforeningene med henblikk på en videreføring av utviklingsarbeidet.

 

3.      Den strategiske næringsplanen for Tromsø-regionen oversendes Storfjord kommunestyre for endelig godkjenning.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

 

Næringsutvalgets innstilling enstemmig vedtatt.

 

Vedtak:

1.      Den strategiske næringsplanen for Tromsø-regionen er et godt grunnlag for aktivt samarbeid mellom næringslivet og kommunene i regionen i årene framover.

 

2.      Storfjord kommune vil følge opp samarbeidet med kommunene og næringsforeningene med henblikk på en videreføring av utviklingsarbeidet.

 

3.      Storfjord kommunestyre godkjenner strategisk næringsplan for Tromsø-regionen.

 

 

 

PS 19/09 Kontrollutvalgets årsrapport for 2008

Kontrollutvalgets innstilling til kommunestyret:

Kommunestyret tar kontrollutvalgets årsrapport for 2008 til orientering.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Kommunestyret bemerker at på side 5 i årsrapporten er det skrevet galt.

Under punkt regnskapsrevisjon står det: Beboerregnskap Åsen oppvekstsenter og Skibotn oppvekstsenter.

Det rette skal være Åsen omsorgssenter og Skibotn omsorgssenter.

 

Kontrollutvalgets innstilling ble enstemmig vedtatt.

Vedtak:

Kommunestyret tar kontrollutvalgets årsrapport for 2008 til orientering.

 

 

PS 20/09 Plan for selskapskontroll i Storfjord Kommune 2009-2012

Kontrollutvalgets innstilling til kommunestyret:

Kommunestyret godkjenner framlagte forslag til selskapskontroll for 2009 – 2012 for Storfjord kommune.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Kontrollutvalgets innstilling enstemmig vedtatt.

Vedtak:

Kommunestyret godkjenner framlagte forslag til selskapskontroll for 2009 – 2012 for Storfjord kommune.

 

 

PS 21/09 Reguleringsplan Skibotn kompostanlegg.

Driftstyrets innstilling

 

Merknad 3 og 12. Fylkesmannen i Troms, fylkeslandbruksstyret sak 81/08 av 04.07.08. og brev av 02.12.08.

Fylkeslandbruksstyrets merknad tas til følge

Merknad: ” Iflg planbestemmelsene skal arealet etter endt bruk planeres og tilplantes. Driftsperioden for anlegget er ikke stipulert, men etterbehandlingen er angitt. Det er ikke angitt hvem som skal forestå arbeidet.  Kommunen bør føre tilsyn med at tiltakshaver iverksetter etterbehandlingen.”

 

Merknad 4 og 7 og 10. Advokat Geir Haugen, brev av 08.07.08 og 06.08.08 og brev fra  Helligskogen rbd av 03.11.08.

Merknadene tas ikke til følge.

Kravet om konsekvensutredning tas ikke til følge da reguleringsplanen ikke forutsetter endret/økt drift ved anlegget.

Områdestyret er på vegne av reindriften rette innsigelsesmyndighet. De har i møte 17.10.08 samtykket i den foreslåtte arealendringen.

Fylkesmannen i Troms er rette myndighet når det gjelder konsesjonskravene til lukt, miljø, støy osv.

 

Merknad 6 og 13.Statens vegvesen, brev av 16.07.08 og 03.12.08.

Merknadene tas til følge.

”I reguleringsbestemmelsen må det fremkomme at eier av atkomsten inn mot vegkrysset er ansvarlig for framtidig vedlikehold og at tilfredsstillende siktrydding blir ivaretatt.”

 

Merknad 11.Brev av 26.11.08 fra Troms Fylkeskommune, kulturetaten.

Merknaden tas til følge:

Tiltakshaver skal melde fra til kulturvernmyndighetene hvis det oppdages spor etter tidligere menneskelig aktivitet. Dette skal framgå av reguleringsplanen (bestemmelsene).

 

 

 

Innsigelser: Det foreligger ikke innsigelser til reguleringsplanen. Vilkårene for egengodkjenning er derfor oppfylt.

 

Storfjord kommunestyre egengodkjenner med dette vedtak reguleringsendring vedr utvidelse av Skibotndalen kompostanlegg.

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Plan- og driftsstyrets innstilling enstemmig vedtatt.

Vedtak:

Merknad 3 og 12. Fylkesmannen i Troms, fylkeslandbruksstyret sak 81/08 av 04.07.08. og brev av 02.12.08.

Fylkeslandbruksstyrets merknad tas til følge

Merknad: ” Iflg planbestemmelsene skal arealet etter endt bruk planeres og tilplantes. Driftsperioden for anlegget er ikke stipulert, men etterbehandlingen er angitt. Det er ikke angitt hvem som skal forestå arbeidet.  Kommunen bør føre tilsyn med at tiltakshaver iverksetter etterbehandlingen.”

 

Merknad 4 og 7 og 10. Advokat Geir Haugen, brev av 08.07.08 og 06.08.08 og brev fra Helligskogen rbd av 03.11.08.

Merknadene tas ikke til følge.

Kravet om konsekvensutredning tas ikke til følge da reguleringsplanen ikke forutsetter endret/økt drift ved anlegget.

Områdestyret er på vegne av reindriften rette innsigelsesmyndighet. De har i møte 17.10.08 samtykket i den foreslåtte arealendringen.

Fylkesmannen i Troms er rette myndighet når det gjelder konsesjonskravene til lukt, miljø, støy osv.

 

Merknad 6 og 13. Statens vegvesen, brev av 16.07.08 og 03.12.08.

Merknadene tas til følge.

”I reguleringsbestemmelsen må det fremkomme at eier av atkomsten inn mot vegkrysset er ansvarlig for framtidig vedlikehold og at tilfredsstillende siktrydding blir ivaretatt.”

 

Merknad 11. Brev av 26.11.08 fra Troms Fylkeskommune, kulturetaten.

Merknaden tas til følge:

Tiltakshaver skal melde fra til kulturvernmyndighetene hvis det oppdages spor etter tidligere menneskelig aktivitet. Dette skal framgå av reguleringsplanen (bestemmelsene).

 

 

Innsigelser: Det foreligger ikke innsigelser til reguleringsplanen. Vilkårene for egengodkjenning er derfor oppfylt.

 

Storfjord kommunestyre egengodkjenner med dette vedtak reguleringsendring vedr utvidelse av Skibotndalen kompostanlegg.

 

PS 22/09 REGULERINGSPLAN FOR HYTTER PÅ EIENDOMMEN GNR 52 BNR 6, HATTENG.

Plan- og driftstyrets innstilling

 

Storfjord kommunestyre egengodkjenner reguleringsplan for hytter på eiendommen Kirkenes gnr 52 bnr 6, beliggende på Åsen.

 

1. Grad av utnytting er endret og følger ny forskrift av 26.01.07.

2. Felles parkering er angitt for hvem den skal tilhøre, jfr § 4 i reguleringsbestemmelsene.

 

Vilkårene for egengodkjenning foreligger da det ikke er framkommet innsigelser til reguleringsplanen.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

 

Plan- og driftsstyrets innstilling enstemmig vedtatt.

Vedtak:

Storfjord kommunestyre egengodkjenner reguleringsplan for hytter på eiendommen Kirkenes gnr 52 bnr 6, beliggende på Åsen.

 

Vilkårene for egengodkjenning foreligger da det ikke er framkommet innsigelser til reguleringsplanen.

 

 

PS 23/09 Storfjord kommune - innsigelser til arealplanen

Plan- og driftstyrets innstilling

 

1. Innsigelse fra Områdestyret for reindrifta.

Storfjord kommunestyre aksepterer ikke innsigelse fra områdestyret for reindriften vedr de planlagte utbyggingsområdene i Skibotndalen. Kommunen mener at det er mulig å utbygge de nedre deler av Skibotndalen til og med deler av Lullesletta uten at dette skal få alvorlige konsekvenser for reindriften. Områdene BH25 – BH8 – BE7 – BI4 - og S3 opprettholdes.

 

2. Innsigelse fra Sametinget.

Storfjord kommune har utarbeidet KU samiske kulturminner og kulturmiljø. Rapporten legges til grunn ved utarbeidelse av fremtidige reguleringsplaner og arealplaner. Storfjord kommune har fattet plankrav der det skal oppføres 3 eller flere boliger eller hytter. Med dette vil man unngå å nedbygge samiske kulturminner og kulturmiljø.

Sametinget bes på bakgrunn av dette frafalle innsigelse.

 

3. Innsigelse fra fylkesmannen, beredskapsavdelingen.

Kommunen vil utarbeide egen risiko- og sårbarhetsanalyse for alle sider av samfunnssikkerhet og beredskap i skjemasammenheng. Dersom det viser seg nødvendig med mer omfattende undersøkelser, må dette arbeidet konkretiseres gjennom rapporter utarbeidet av fagekspertise.

Fylkesmannen bes trekke innsigelsen etter at skjemaanalysen er gjennomgått av kommunen og fylkesmannen i samarbeide.

 

4. Innsigelse fra fylkesmannen.

Fylkesmannen bes trekke innsigelsene vedr områdene BH25 – deler av K3 mellom E6/E8 og BE17 samt for hele BE17.

 

5. Storfjord kommunestyre egengodkjenner for øvrig arealplanen som helhet, med unntak av følgende delområder som alle ligger på strekningen Brennfjell – Lullemoen i Skibotndalen::

BH 25 - Hyttefelt Brennfjell

BH 8   - ervervsområde Brennfjell (området rundt den gamle militærkaserna)

BE 7  ­ -  Golfbaneområde ved Brennfjell

BI 4    - industriområde Lullesletta

S 3       - arealer til bruk for motorsykkelsport

 

6. Fylkesmannen i Troms bes innkalle partene til mekling vedr innsigelser til de planlagte utbyggingsområder i Skibotndalen under pkt 1, og evt under punktene 2, 3 og 4 dersom disse innsigelser ikke trekkes.

 

Saksprotokoll i Storfjord Kommunestyre - 25.03.2009

Behandling:

Driftssjef Steinar Engstad rettet opp innstillingen pga. feil.

 

Rettet innstilling:

1. Innsigelse fra Områdestyret for reindrifta.

Storfjord kommunestyre aksepterer ikke innsigelse fra områdestyret for reindriften vedr de planlagte utbyggingsområdene i Skibotndalen. Kommunen mener at det er mulig å utbygge de nedre deler av Skibotndalen til og med deler av Lullesletta uten at dette skal få alvorlige konsekvenser for reindriften. Områdene BH25 – BH28 - BE8 – BE7 – BI4 - og S3 opprettholdes.

 

2. Innsigelse fra Sametinget.

Storfjord kommune har utarbeidet KU samiske kulturminner og kulturmiljø. Rapporten legges til grunn ved utarbeidelse av fremtidige reguleringsplaner og arealplaner. Storfjord kommune har fattet plankrav der det skal oppføres 3 eller flere boliger eller hytter. Med dette vil man unngå å nedbygge samiske kulturminner og kulturmiljø.

Sametinget bes på bakgrunn av dette frafalle innsigelse.

 

3. Innsigelse fra fylkesmannen, beredskapsavdelingen.

Kommunen vil utarbeide egen risiko- og sårbarhetsanalyse for alle sider av samfunnssikkerhet og beredskap i skjemasammenheng. Dersom det viser seg nødvendig med mer omfattende undersøkelser, må dette arbeidet konkretiseres gjennom rapporter utarbeidet av fagekspertise.

Fylkesmannen bes trekke innsigelsen etter at skjemaanalysen er gjennomgått av kommunen og fylkesmannen i samarbeide.

 

4. Innsigelse fra fylkesmannen.

Fylkesmannen bes trekke innsigelsene vedr områdene BH25 – deler av K3 mellom E6/E8 og BE17 samt for hele BE17.

 

5. Storfjord kommunestyre egengodkjenner for øvrig arealplanen som helhet, med unntak av følgende delområder som alle ligger på strekningen Brennfjell – Lullemoen i Skibotndalen::

BH 25 - Hyttefelt Brennfjell

BE 8   - ervervsområde Brennfjell (området rundt den gamle militærkaserna)

BE 7  ­ -  Golfbaneområde ved Brennfjell

BI 4    - industriområde Lullesletta

S 3       - arealer til bruk for motorsykkelsport

BH 28 - hyttefelt vestsiden E8 v/Brennfjell.

 

6. Fylkesmannen i Troms bes innkalle partene til mekling vedr innsigelser til de planlagte utbyggingsområder i Skibotndalen under pkt 1, og evt under punktene 2, 3 og 4 dersom disse innsigelser ikke trekkes.

 

Plan- og driftstyrets rettede innstilling enstemmig vedtatt.

Vedtak:

1. Innsigelse fra Områdestyret for reindrifta.

Storfjord kommunestyre aksepterer ikke innsigelse fra områdestyret for reindriften vedr de planlagte utbyggingsområdene i Skibotndalen. Kommunen mener at det er mulig å utbygge de nedre deler av Skibotndalen til og med deler av Lullesletta uten at dette skal få alvorlige konsekvenser for reindriften. Områdene BH25 – BH28 - BE8 – BE7 – BI4 - og S3 opprettholdes.

 

2. Innsigelse fra Sametinget.

Storfjord kommune har utarbeidet KU samiske kulturminner og kulturmiljø. Rapporten legges til grunn ved utarbeidelse av fremtidige reguleringsplaner og arealplaner. Storfjord kommune har fattet plankrav der det skal oppføres 3 eller flere boliger eller hytter. Med dette vil man unngå å nedbygge samiske kulturminner og kulturmiljø.

Sametinget bes på bakgrunn av dette frafalle innsigelse.

 

3. Innsigelse fra fylkesmannen, beredskapsavdelingen.

Kommunen vil utarbeide egen risiko- og sårbarhetsanalyse for alle sider av samfunnssikkerhet og beredskap i skjemasammenheng. Dersom det viser seg nødvendig med mer omfattende undersøkelser, må dette arbeidet konkretiseres gjennom rapporter utarbeidet av fagekspertise.

Fylkesmannen bes trekke innsigelsen etter at skjemaanalysen er gjennomgått av kommunen og fylkesmannen i samarbeide.

 

4. Innsigelse fra fylkesmannen.

Fylkesmannen bes trekke innsigelsene vedr områdene BH25 – deler av K3 mellom E6/E8 og BE17 samt for hele BE17.

 

5. Storfjord kommunestyre egengodkjenner for øvrig arealplanen som helhet, med unntak av følgende delområder som alle ligger på strekningen Brennfjell – Lullemoen i Skibotndalen::

BH 25 - Hyttefelt Brennfjell

BE 8   - ervervsområde Brennfjell (området rundt den gamle militærkaserna)

BE 7  ­ -  Golfbaneområde ved Brennfjell

BI 4    - industriområde Lullesletta

S 3       - arealer til bruk for motorsykkelsport

BH 28 - hyttefelt vestsiden E8 v/Brennfjell.

 

6. Fylkesmannen i Troms bes innkalle partene til mekling vedr innsigelser til de planlagte utbyggingsområder i Skibotndalen under pkt 1, og evt under punktene 2, 3 og 4 dersom disse innsigelser ikke trekkes.