Ta kontakt med økonomirådstelefonen i NAV 800GJELD - 55 55 33 39 (tastevalg 1) - eller chat med NAV om økonomiske problemer. Her kan du lese tips til hva du kan gjøre selv: Tips og råd når økonomien svikter.

Dersom du trenger ytterligere bistand, kan du be om økonomisk rådgivning på NAV Storfjord. Du kan for eksempel få hjelp til å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din og sette opp et realistisk budsjett.

Du kan også få hjelp til å:

  • finne ut hvordan du kan redusere utgiftene

  • gjøre avtaler med dem du skylder penger

  • skrive søknad om utsettelse av betaling

  • få opplysninger om rettigheter og plikter

  • inngå nedbetalingsavtale / gjeldsordningsavtale med kreditorene

  • forhandle med kreditorene

  • kontakt med namsmannen

 

Før møtet med NAV bør du derfor skaffe dokumentasjon som:

  • utskrift av siste års ligning

  • saldo på alle kontoer

  • dokumentasjon av boutgifter (husleiekontrakt, boliglån eller annet)

  • lønnsinntekter og trygdeytelser for de siste 3 månedene

  • dokumentasjon på eventuell bostøtte

  • opplysninger om boliglån, billån, forbrukslån, kredittkortgjeld m.m.

  • faste, månedlige utgifter (strøm, forsikringer, tv, internett m.m.)

 

Gjeldsrådgiver på NAV Storfjord heter Monica Fyhn, og kan treffes på telefonnummer 400 288 08 - hver mandag og fredag. Du kan også bestille time til økonomisk rådgivning ved å ringe kontaktsenter 55 55 33 33.