Markedsplassen_167x125

Tiltakene skal øke bolyst og stimulere til entreprenørskap og gründerutvikling.

Prosjekt Omdømmebygging i Nord-Troms skal gå over tre år, og har fått 2.577 mill. i Bolystmidler fra Kommunal og regionaldepartementet I tillegg bidrar Troms fylkeskommune og Nord-Troms kommunene med midler og egeninnsats i prosjektet.

Dette er en videreføring av forprosjektet i omdømmebygging som ble gjennomført i Nord-Troms i 2009/2010, i samarbeid med Universitetet i Tromsø. Det ble gjennomført dialogkonferanser i Nord-Troms kommunene og det innsamlede materialet herfra, samt eksamensoppgaver av prosjektmedarbeiderne innen omdømmebygging og stedsutvikling, danner grunnlaget for aktivitetene i hovedprosjektet.

Hva er omdømme?

Omdømme er summen av hvordan omverden oppfatter oss (hva vi faktisk er) over tid.

Utsikt fra Otertinden

Hva er omdømmebygging?

Omdømmebygging av regioner en sammensatt prosess. Den fordrer bevisstgjøring om hvilke holdninger og handlinger som påvirker et steds omdømme, og ikke minst langsiktighet i arbeidet med å utvikle og eventuelt endre et steds omdømme. Det tar lang tid å bygge et positivt omdømme. Omdømme kan ikke kjøpes, men må bygges innenfra. Den lates strategi er annonsekampanjer.

En må være den en er. Hvis en ikke vet hvem en er, må en finne det ut. Dette betyr mindre fokus på image og mer fokus på innhold. Identiteten må danne grunnlaget for omdømmet, - ikke et tilfeldig image som man tror vil ”falle i smak”. Lik mennesker som har forskjellige identiteter og opptrer forskjellig i ulike sammenhenger, har også stedet forskjellige identiteter, og det kan være et interessant utgangspunkt. Man kan ha flere identiteter for et sted, for eksempel har Tromsø ulike identiteter; Nordens Paris, Ishavsbyen osv.

En må holde det en lover. Det er avgjørende å aldri skape forventninger en ikke kan innfri.

Treriksrøysa_167x107

Det 3-årige hovedprosjektet startet i september 2011 med ansettelse av prosjektleder. Hver kommune har engasjert egen prosjektmedarbeider i 20 % stilling. Det vil bli oppnevnt arbeidsgrupper ved behov. Prosjektgruppa ble etablert november 2011.
Prosjektleder er Silja Karlsen som har kontor på Skjervøy. I Storfjord kommune er det Maria Figenschau som hver tirsdag jobber med dette prosjektet.

Prosjektgruppa ønsker å involvere mange mennesker i aktivitetene fremover. Videre ser vi for oss aktiv bruk av media, hjemmesidene i kommunene og etableringen av et nyhetsbrev.

Dersom du har innspill er det bare å ta kontakt! Kontakt prosjektmedarbeideren i egen kommune tlf. 77 21 28 00 el. 400 288 67, e-post: maria.figenschau(a)storfjord.kommune.no eller prosjektleder Silja Karlsen. Silja kan nås på tlf. 906 33 595 eller e-post: silja.karlsen(a)skjervoy.kommune.no.