MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Kommunehuset Hatteng

Møtedato:

18.04.2005

Tid: 09.00

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0019/05                    05/00285            

REFERATSAKER PLAN- OG DRIFTSTYRET 18.04.2005

 

0020/05                    05/00317            

AJOURSAKER - LANDBRUKSRELATERTE LOVSAKER 

 

0021/05                    05/00186            

SØKNAD GODKJENNING NYDYRKING 58/4  

 

0022/05                    05/00233            

REGULERINGSPLAN RISSURODDO HYTTEFELT 2 GNR. 46/154  

 

0023/05                    05/00234            

REGULERINGSPLAN: BALLONES HYTTEFELT 46/32

 

0024/05                    05/00289            

REGULERINGSENDRING INDUSTRIOMRÅDE M.V. HATTENG 

 

0025/05                    05/00293            

REGULERINGSPLAN "KIRKENES" GNR 52/6 I STORFJORD KOMMUNE 

 

0026/05                    05/00237            

FEIERTJENESTE 2005

 

0027/05                    05/00287            

OTEREN KLOAKK - VALG AV RENSEANLEGG 

 

0028/05                    05/00309            

TILBUD BRØYTING AV KOMMUNALE VEGER OG PLASSER 

 

0029/05                    04/00578            

SØKNAD OM FRADELING AV 3 HYTTETOMTER PÅ EIENDOMMEN 65/8  

 

0030/05                    04/01144            

EIENDOMMEN "STEINDALEN" 65/4 - SØKNAD OM FRADELING AV TOMT TIL KLUBBHUS STORENG/STEINDALEN TRIM

 

 

 

 

Oteren, 11.04.05

 

 

 

Odd Geir Fagerli                                                                         Aud Nystad

leder                                                                                                    sekr.

 


REFERATSAKER PLAN- OG DRIFTSTYRET 18.04.2005

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

05/00285

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0019/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Følegnde saker ble referert:

  1. Forprosjekt for fjellskred i Troms.
  2. Søknad om midler til utarbeidelse av forvaltningsplan for Lyngsalpan landskapsverneområde.
  3. Budsjettkontroll kap 1.6 og 1.7.
  4. Forurenset sigevann fra avfallsbehandlingsanlegg i Skibotndalen.
  5. Statnett. Melding om utsatt planarbeide ved 420 kV-ledning Varangerbotn-Balsfjord.
  6. Fylkesmannen i Troms.  Innvilget dispensasjon motorferdsel i Lyngsalpan.
  7. Dispensasjon § 5c til Jan-Inge Letto, Elvevoll
  8. Dispensasjon § 5b Galgo – Galla.  Ole Amandus Henriksen.
  9. Dispensasjon § 6 prøvefiske Rihposkohppejavri.  Skibotn snøscooterforening.
  10. Dispensasjon § 6 i forbindelse med skirenn.  Lysløypelaget Elvevoll.
  11. Dispensasjon § 6 I. S. Bygdeutviklingslag.  Transport gapahuk.
  12. Dispensasjon § 6 Minneskirennet.  Transport utstyr.
  13. Gaskas.com v/Teemu M. Saanio, Skibotn. Dispensasjon § 3e i forbindelse med FM i ekstrem skikjøring.
  14. Dispensasjon § 6 Guttorm Rognli.  Transport av filmteam til Gappo.
  15. Dispensasjon § 6 Troms Turlag, Tromsø.  Transport vindu og utstyr til Gappo.
  16. Dispensasjon § 5e Tommy Helgesen. Vedkjøring.
  17.  

VURDERING:

Sakene ble referert.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert.

 

 

 


AJOURSAKER - LANDBRUKSRELATERTE LOVSAKER

 

 

Saksbehandler:

Birger Storaas

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

05/00317

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0020/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg: - Møtebøker

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

Følgende saker er lagt inn i Àjour til behandling på dette møtet:

 

03/05

            STORFJORD Kommune

            Deling (jordl. § 12)

            Vedrører eiendommen , gnr 46, bnr 131

            193905 00003 DEL

            Eier:

              Johannes Henriksen  Aslaug Elisabeth Moen  Gunnar Mundheim

            Erverver:

              Tone Henriksen Gout

 

 04/05

            STORFJORD Kommune

            Deling (jordl. § 12)

            Vedrører eiendommen , gnr 46, bnr 31

            193905 00004 DEL

            Eier:

              Arild Johnsen

            Erverver:

              Tone Henriksen Gout

 

 05/05

            STORFJORD Kommune

            Deling (jordl. § 12)

            Vedrører eiendommen , gnr 49, bnr 7

            193905 00005 DEL

            Eier:

              Karin Dreyer Karlsen  Ingrid Dreyer Karlsen  Jorunn Fjellstad

            Erverver:

             Ingen erverver registrert

 

 06/05

            STORFJORD Kommune

            Deling (jordl. § 12)

            Vedrører eiendommen , gnr 50, bnr 2

            193905 00006 DEL

            Eier:

              Hallgeir Naimak

            Erverver:

             Ingen erverver registrert

 

 07/05

            STORFJORD Kommune

            Konsesjonssøknad

            Vedrører eiendommen , gnr 55, bnr 4

            193905 00007 KVA

            Eier:

             Ingen eier registrert

            Erverver:

              Reidar Høiseth

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 


SØKNAD GODKJENNING NYDYRKING 58/4

 

 

Saksbehandler:

Birger Storaas

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

05/00186

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0021/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg: - Kart

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Idar Mikkelsen søker om godkjenning av plan for nydyrking på gnr. 58 bnr. 4. Det søkes om godkjenning av et areal på 3 dekar som vil bli en utvidelse opp mot fjellet av eksisterende dyrka område. Søknaden er datert 22.02.05.

 

VURDERING:

Planen har vært ute på høring.

 

Troms fylkeskommune, kulturetaten har i brev av 4.3.05 uttalt at det ikke er kjent noen kulturminner på området som medfører fredning, men at tiltakshaver har plikt på å melde fra hvis han finner spor etter tidligere menneskelig aktivitet som kan medføre til fredning. De ber om at dette tas med i vedtaket.

 

Sametinget har i brev av 22.3.05 meddelt at de ikke har noen merknader til den foreslåtte planen.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

I medhold av jordlovens § 11 godkjenner Storfjord kommune søknaden om nydyrking av inntil 3 dekar.

 

Tiltakshaver har plikt til å stoppe arbeidet og å melde fra til kulturvernmyndighetene dersom det likevel oppdages spor etter tidligere menneskelig aktivitet, jf. kulturminnelovens § 8, 2. ledd.

 

 


REGULERINGSPLAN RISSURODDO HYTTEFELT 2 GNR. 46/154

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

05/00233

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0022/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Inge Koht har fremmet forslag til reguleringsplan for hyttefelt Rissuroddo 2.

Planområdet ligger inntil tidligere regulerte område og ved bredden av Skibotnelva ca. 2 km syd for Skibotn sentrum. Grunnen består av sand- og grusmasser bevokst med lyng og død olderskog.

 

Reguleringsformålene fordeler seg slik innen planområdet:

Byggeområde for hytter 23,0 daa

Offentlig friområde 14,6 daa

Spesialområde privat veg 1,5 daa

 

Planområdet vil bli tilknyttet kommunalt vannledningsnett. Byggegrunnen betegnes av tiltakshaver som egnet til formålet med hensyn til fundamentering og avløp. Risikoanalyse med hensyn til oversvømmelse/isgang forligger. Adkomsten til området er felles med tilstøtende reguleringsplan og vil ikke forringe bakenforliggende områder.

 

Tiltakshaver har forhåndsvarslet planarbeidet og følgende merknader og innsigelser er kommet inn:

 

1.Troms fylkeskommune, Region utviklingsetat, brev av 30.03.05. Etaten avventer kommunens behandling av planforslaget.

 

2.Fylkesmannen i Troms, brev av 31.03.05. Innsigelse fra Miljøvernavdeling og Samfunnssikkerhets- og beredskapsstaben.  Det kreves risikovurdering av området. Videre kreves det at antallet hytter reduseres, og at tomtene med tilhørende veger, planlegges slik at en oppnår større avstand til elvebredden.

 

3.Fylkesmannen i Troms, Landbruksavdelingen, brev av 18.03.05. Planområdet omfatter skogsmark egnet for moderne skogsdrift og oppdyrking. I planprosessen skal det framstilles arealkvalitet og tilstand og driftsforhold slik at landbruksinteressene kan sammenholdes og vurderes opp mot andre samfunnsinteresser. En landbruksfaglig utredning må også omfatte hvilke konsekvenser en utbygging vil få for landbruksnæringen.

 

4.Sametinget, Miljø- og kulturavdelingen, brev av 22.03.05. Ingen merknader.

 

5.Troms Kraft, brev av 30.03.05. Det bes om at det blir tatt nødvendig hensyn til kryssende 22 kVolt linje under utbyggingen. Nærmeste avstand fra linjen til bebyggelse skal være minimum 6 meter fra ytterste fase. TKN anbefaler og ønsker å ha en linje-trase på minst 15 meters bredde i hele linjelengden.

 

6.Skibotn bygdeutvalg, brev av 29.03.05. Det ønskes befaring med Driftssjef, grunneiere og naboer.

 

7.Statens vegvesen, Region Nord, brev av 31.03.05. De vil gi en forhåndsuttalelse innen 15.04.05.

 

8.Oddmund Eriksen, brev av 02.04.05. Grunneier ønsker en garanti for at dreneringen gjennom det gamle elveleiet ivaretas, og at man har en plan for forbedring av infiltrasjonsanlegget dersom dette begynner å avgi lukt. Planer for strøm, vann og avløp skal legges fram. Det vurderes å sette opp bom/gjerde som sperrer bilkjøring langs elva.

 

9.Tor Karlsen, brev av 01.04.05. Vegen til hyttene må dirigeres til eksisterende veg. Det gamle elveløpet må ikke tettes igjen, da det vil før til problemer med isgang.

 

Tiltakshaver har kun tatt hensyn til merknader om flomløpet.

Flomløpet som er rensket for skog er i planforslaget tenkt benyttet til framføring av veg. Løpet er trangt og kommer til å kreve vedlikehold i framtida. Tiltakshaver mener at dette med fordel kan flyttes til østsiden av holmen som i dag er skapt av flomløpet og er villig til å etablere dette og benytte utgravde masser til gjenlegging av eksisterende flomløp. Eksisterende infiltrasjonsområder vil sannsynligvis også få bedre overdekning med reduksjon av lukt og fare for tilfrysing.

 

VURDERING:

Tiltakshaver har forhåndsvarslet reguleringsplanen og sendt den til berørte parter for innhenting av innspill til planarbeidet. De viktigste innspill er:

  1. Det er kommet innspill  fra fylkesmannen som varsler innsigelse uten at tiltakshaver har tatt tilstrekkelig hensyn til dette.
  2. Det er kommet innspill  fra fylkesmannen som krever risikovurdering av området. Dette er ikke utført.
  3. Det er kommet innspill fra fylkesmannens landbruksavdelng med krav om landbruksfaglig vurdering. Dette er ikke utført.
  4. Det er ikke tatt hensyn til reguleringsplan for hyttefelt Båtkulpen hvor eksisterende veg gjennom planområdet er regulert til felles atkomst for hyttefeltet.
  5. Det er ikke tatt hensyn til 100 metes beltet langs elva.
  6. Det er ikke tatt tilstrekkelig hensyn til stenging av flomløp.

I tillegg til dette er det kommet innspill til kommunen som stiller spørsmål ved den omfattende hyttebyggingen i Apaja. Dette er et spørsmål som burde ha vært avklaret gjennom kommuneplanens arealdel og ikke gjennom enkeltsaker eller enkeltplaner.

 

Reguleringsplanen anses å være mangelfull og tas ikke opp til realitetsbehandling før følgende er brakt i orden:

1. Reguleringsplanen bør ta hensyn til varslede innsigelser og innarbeide dette i planen.

2. Det må utarbeides risikoanalyse vedr sikkerheten i området som vedlegg til planen.

3. Det bør utarbeides en landbruksfaglig vurdering av området.

4. Reguleringskartet må ta hensyn til regulert fellesatkomst fra Båtkulpen hyttefelt.

5. Tiltakshaver bør vurdere å flytte hyttene utenfor 100 meters beltet fra elva.

6. Elvas flomløp må ikke stenges.

Tiltakshaver må selv vurdere om han ønsker å ta hensyn til varslede innsigelser til reguleringsplanen. Normalt sett er det fornuftig å ta hensyn til varslede innsigelser  da en innsigelse vanligvis fører til at planforslaget ikke blir vedtatt.

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Plan- og driftstyret anser at foreliggende planforslag er mangelfullt. Planforslaget sendes tilbake til tiltakshaver uten at det tas stilling til realitetene i planforslaget.

 

Tiltakshaver må vurdere følgende før eventuell revidert reguleringsplan sendes til behandling:

  1. Varslede innsigelser bør tas hensyn til i planforslaget, evt begrunnes hvorfor man ikke tar hensyn til innsigelsene.
  2. Det utarbeides risikoanalyse som vedlegg til planen.
  3. Det bør utarbeides en landbruksfaglig vurdering av planområdet.
  4. Felles atkomst fra regulert hyttefelt Båtkulpen må innarbeides i reguleringsplanen og reguleringsbestemmelsene. Det må angis i reguleringsbestemmelsene hvilke eiendommer som skal ha felles atkomst.
  5. Tiltakshaver må vurdere innspill vedr byggeavstand 100 meter fra elva.
  6. Tiltakshaver må åpne flomløp i Skibotnelva.

 

Dette vedtak kan påklages til kommunestyret.

 

 


REGULERINGSPLAN: BALLONES HYTTEFELT 46/32

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

05/00234

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0023/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Inge Koht har fremmet forslag til reguleringsplan for Ballones hyttefelt 46/32.

Planområdet ligger ved Skibotnelva ca. 4,5 km syd for Skibotn og omfatter eiendommen 46/32 med 38,5 daa.

 

Reguleringsformålene fordeler seg på slik innen planområdet:

Byggeområde for hytter 26,3 daa

Offentlige friområder 9,7 daa

Spesialområder privat vei/parkering 2,5 daa

 

Det legges opp til at hyttefeltet skal tilknyttes kommunalt vannledningsnett. Avløp fra de planlagte hyttene løses ved at det tilrettelegges for enkelt- eller fellesanlegg.

 

Adkomsten til området vil foregå langs en skogsbilvei. Utkjøringen på E6 ved kilometerpell 25 i retning Skibotn.

 

 

Tiltakshaver har forhåndsvarslet planarbeidet, og følgende merknader og innsigelser er kommet inn:

1.Troms fylkeskommune, regional utviklingsetat, brev av 30.3.05. Etaten avventer kommunes behandling av planforslaget.

 

2.Fylkesmannen i Troms, brev av 31.03.05. Innsigelse fra Miljøvernavdelingen og Samfunnssikkerhets- og beredskapsstaben: Fylkesmannen vil fremme innsigelse til planforslaget. Det kreves at risikoutredning for området. Videre kreves det at antallet hyttetomter reduseres og at tomtene med veg/parkering, planlegges slik at en oppnår større avstand til elvebredden.

 

3.Fylkesmannen i Troms, Landbruksavdelingen, brev av 18.03.05. Planområdet omfatter skogsmark av god kvalitet. I planprosessen skal det framstilles arealkvalitet og tilstand og driftsforhold slik at landbruksinteressene kan sammenholdes og vurderes opp mot andre samfunnsinteresser. En landbruksfaglig utredning må også omfatte hvilke konsekvenser en utbygging vil få for landbruksnæringen.

 

4. Sametinget, Miljø- og kulturavdelingen, brev av 22.03.05. Ingen merknader

5.Troms Kraft, brev av 30.03.05. Dersom kryssende lavspentlinje er i vegen for utbyggingen, må denne flyttes eller kables på bestilleres regning.

 

6.Skibotn bygdeutvalg, brev av 29.03.05. Det ønskes befaring med Driftssjef, grunneiere og naboer.

 

7.Johannes Henriksen, brev av 01.04.05. Da opparbeidelse av fritidsområdet også må ivareta framføring av veg, vann og kabler forutsettes det at dette blir sett i sammenheng med de eiendommene dette gjelder. Avtaler med rettighetshaver må foreligge før oppstart av anlegget.

 

8.Trond Gabrielsen, brev av 17.03.05. Det stilles krav til utbyggingen, veg over eiendommen 46/53, samt utbedringskostnader og senere vedlikehold av denne. Avtale om vegrett skal tinglyses.

Østre vei mangler snuplass. Antallet bygg på hver tomt bør reduseres til 1 objekt og ikke 2 som foreslått i reguleringsbestemmelsene.

 

9.Liv Larsen, brev av 31.03.05. Snuplassen som ligger inntil hennes tomtegrense er for stor. Den skog som står igjen på parsellen 46/32 bør bevares.

 

10.Arild Johnsen, brev av 20.03.05. Det bør ikke gis anledning til denne utbyggingen før arbeidet med kommuneplanens arealdel er ferdig. Vegrett til planområdet må avklares med berørte grunneier før utbygging. Vegen må oppgraderes og andre forhold som vedlikehold og brøyting må være avklart før utbygging.

 

11.Statens vegvesen, Region Nord, brev av 31.03.05. De vil gi en forhåndsuttalelse innen 15.04.05

 

12.Skibotn Jeger og Fiskerlag, brev av 03.04.05. Tomtene bør trekkes slik at de ligger 100 meter fra elva.

 

13.Oddmund Eriksen, brev av 02.04.05. Det kreves utbedring av eksisterende skogsbilvei fra E6 og fram til utbyggingsområdet. Planer for strøm, vann og avløp skal legges fram. Tomten som ligger lengst ned mot nordvest, er tegnet slik at den blokkerer skogvegen til 46/33, og dette aksepteres ikke.

 

 

Tiltakshaver har kun tatt hensyn til innsigelse fra Oddmund Eriksen om flytting av tomten som blokkerte skogsvegen.

 

 

VURDERING:

Tiltakshaver har forhåndsvarslet planarbeidet og sendt den på høring til berørte parter for innhenting av innspill til planarbeidet.

 

Det er innkommet mange innspill til planen. De viktigste er:

  1. Det er varslet innsigelser til reguleringsplanen fra fylkesmannen. Det er ikke tatt hensyn til innsigelsene.
  2. Det er bedt om en landbruksfaglig vurdering av området fra fylkesmannens landbruksavdeling. Dette er ikke utarbeidet.
  3. Det er bedt om risikovurdering av planområdet fra fylkesmannen. Ikke utført.
  4. Det er ikke tatt hensyn til 100 meters beltet langs elva.

I tillegg er det kommet merknader av forskjellig slag.

 

Tiltakshaver har ikke tatt vesentlig hensyn til varslede innsigelser og merknader. Det er heller ikke framlagt risikovurdering av planområdet, eller gitt en landbruksfaglig vurdering.

 

Reguleringsplanen må derfor sies å være mangelfull, og må bearbeides mer før den kan tas opp til realitetsbehandling.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Plan- og driftstyret anser at det foreliggende planforslag er mangelfullt og vil ikke sende det på offentlig ettersyn. Planforslaget sendes tilbake til tiltakshaver uten at det tas stilling til realitetene i planforslaget.

 

Tiltakshaver må vurdere følgende:

  1. Varslede innsigelser til planforslaget bør innarbeides i reguleringsplanen, evt begrunnes hvorfor man ikke tar hensyn til innsigelser.
  2. Landbruksfaglig vurdering av planområdet bør utarbeides som vedlegg til planforslaget.
  3. Risikovurdering av planområdet må utarbeides for å avklare sikkerheten innenfor reguøeringsplsanen.
  4. Det må tas stilling til om hyttene kan flyttes utenfor 100-meters beltet.

 

Tiltakshaver kan påklage plan- og driftstyrets vedtak til kommunestyret.

 


REGULERINGSENDRING INDUSTRIOMRÅDE M.V. HATTENG

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

05/00289

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0024/05                  Driftstyret                  18.04.2005

/                  Driftstyret        

/                  Driftstyret        

/                  Kommunestyret    

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord  kommune har ved tidligere anledning utarbeidet reguleringsplan for nedre deler av Hatteng. Deler av området er regulert til industri, gravlund, kirke, jordbruk og boliger. På bakgrunn av forespørsler om større industritomter, anses det nødvendig å foreta endring av reguleringsplanen med sikte på å øke arealet til industriområde på bekostning av regulerte arealer til jordbruk. Det antas også at det kan bli nødvendig å endre noe på arealene til kirke og gravlund.

 

VURDERING:

Storfjord kommune varsler berørte parter om kommunens ønske om å foreta endring av reguleringsplan for deler av Hatteng som vist på kart. De som har faktiske opplysninger eller merknader til kommunens ønske om å foreta planendring, bes gi skriftlig uttalelse til Storfjord kommune innen annonsert frist.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune varsler berørte parter om kommunens ønske om å foreta endring av reguleringsplan for deler av Hatteng som vist på kart. De som har faktiske opplysninger eller merknader til kommunens ønske om å foreta planendring, bes gi skriftlig uttalelse til Storfjord kommune innen annonsert frist.

 

 


REGULERINGSPLAN "KIRKENES" GNR 52/6 I STORFJORD KOMMUNE

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

GNR 52/6

 

Arkivsaksnr.:

05/00293

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0025/05                  Driftstyret                  18.04.2005

/                  Kommunestyret    

/                  Driftstyret        

/                  Driftstyret        

/                  Kommunestyret    

 

 

Vedlegg:

Reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for fritidsbebyggelse.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har mottatt forslag til reguleringsplan for fritidsbebyggelse på eiendommen gnr 52 bnr 6 i Åsen, nederst i Signaldalen. Planforslaget omfatter følgende bebyggelse:

Byggeområde 1: Tidligere fradelt to hyttetomter. Det planlegges 8 nye hyttetomter i feltet.

Byggeområde 2: Det planlegges oppført 20 nye hytter i feltet.

Byggeområde 3: Det planlegges oppført 15 nye hytter i feltet.

Til sammen omfatter planforslaget 43 nye hytter og 2 eksisterende hyttetomter.

 

Deler av hytteområdet er i tidligere kommuneplan av 1996 avsatt til fremtidig hytteområde.

 

VURDERING:

Deler av planområdet er i kommuneplanens arealdel av 1996 avsatt til framtidig byggeområde for hytter. Andre deler av planområdet er i kommuneplanen avsatt til LNF-område. Det går også gammel flyttevei for rein fra Finnmark og Sverige til Lyngenhalvøya inntil planområdet.

 

Storfjord  kommune holder på med revisjon av kommuneplanens arealdel. Området Åsen, nederst i Signaldalen, er et mulig ekspansjonsområde for videre utvikling av Hatteng. Det kan derfor hende at det ikke er forenelig med hyttebygging i dette området dersom kommunestyret bestemmer at det skal tilrettelegges for framtidig boligbygging i Åsen.

 

Reguleringsplanen kunne ha vært sendt til kommunestyret for å innhente råd og direktiver  fra kommunens øverste planmyndighet om framtidig arealutnytting i området. Det antas imidlertid at det vil være best for alle parter dersom planen sendes på høring slik at kommunestyret kan få et bredest mulig beslutningsgrunnlag ved realitetsbehandlingen. Ut fra dette anbefales det at reguleringsplanforslaget legges ut til offentlig ettersyn  i medhold av bestemmelsene i plan- og bygningsloven.

 

 

 

 

 

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Plan- og driftstyret anser at området i Åsen  er et mulig ekspansjonsområde for  framtidig boligbygging på Hatteng. Det anses imidlertid at det ikke er riktig å ta konkret stilling til arealreguleringen i området før saken har vært ute på høring og partene har kommet med merknader eller innsigelser til planforslaget. Dette vil gi et bredere beslutningsgrunnlag for kommunestyret ved sluttbehandling av saken.

 

Reguleringsplan ”Kirkenes” gnr 52 bnr 6 legges ut til offentlig ettersyn i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningslovens § 27.

 

 


FEIERTJENESTE 2005

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M88 

 

Arkivsaksnr.:

05/00237

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0026/05                  Driftstyret                  18.04.2005

/                  Kommunestyret    

 

 

Vedlegg:

Brev fra Lyngen, Kåfjord og Nordreisa kommuner av 07.03.2005.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har i 2003 og 2004  kjøpt feiertjenester eks. tilsyn av Lyngen, Kåfjord og Nordreisa kommuner. Nabokommunene ønsker nå iflg brev av 07.03.2005 å kontraktfeste samarbeidet for en periode på 6 år. Årsaken til at det ønskes en så vidt lang kontraktperiode er at kommunene ønsker å foreta en del investeringer. I tillegg er det ønskelig å lage et skikkelig opplegg for behovsprøvet feiing og tilsyn.

 

Det antydes en foreløpig pris på kr 280 eks mva pr pipe for tjenesten inkl tilsynsdelen.

 

Storfjord kommune har hatt egen feier i 50 % stilling til slutten av 1990-tallet. Denne stillingshjemmelen står fortsatt åpen ettersom stillingen formelt sett ikke er nedlagt. Stillingen er vedtatt i kommunens brannordning.

 

VURDERING:

 

Storfjord brannvesen vil ha mange positive effekter av å ha egen feiertjeneste:

  • Kommunen vil ha tilgang til feiertjenesten ”hele året”.
  • Feieren vil inngå i kommunens brannvesen, forebyggende avdeling, og vil ut fra det kunne utføre tilsyn med alle typer bygg, ikke bare piper og ildsteder.
  • Feieren vil kunne inngå i brannvesenets utrykningsavdeling som befal. Dette vil være en stor styrking av beredskapsavdelingen.
  • Feiertjenesten er selvfinansierende. Stillingen er derfor ingen nettoutgift for kommunen.
  • Storfjords feier vil kunne inngå i en samarbeidsavtale om feiing både innen regionen og i kommuner utenom regionen.

Det kan ikke ses noen negative sider ved å ha egen feier.

 

Storfjord kommune har ønsket å vurdere interkommunal feiertjeneste som en del av et utvidet interkommunalt samarbeid i regionen. Fordelene med å ha egen feier, som også kan samarbeide med nabokommunene, er så stor at stillingshjemmelen bør beholdes og stillingen kunngjøres allerede i 2005.

 

 

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune opprettholder stillingen som 50 % feier kombinert med andre arbeidsoppgaver innen brannvesenet og driftsetaten, til sammen 100 % stilling. Stillingen kunngjøres ledig i 2005.

 

Storfjord kommune ønsker også å samarbeide med de andre kommunene i Nord Troms om feiertjenesten. Et samarbeide vil sikre at tjenesten blir utført ved sykdom og lignende. Det kan også tenkes at kommunene ved en styrket feiertjeneste vil kunne tilby feiing til kommuner utenom regionen.

 

Dersom Storfjord kommune ikke får ansatt egen feier i 2005, ønskes kortsiktig avtale med nabokommunene om feiing for 2005.

 

 


OTEREN KLOAKK - VALG AV RENSEANLEGG

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M3 

 

Arkivsaksnr.:

05/00287

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0027/05                  Driftstyret                  18.04.2005

/                  Kommunestyret    

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Oteren kloakkrenseanlegg er et mekanisk/kjemisk anlegg. Det ble tatt i bruk i 1979 som følge av utbyggingen av Fellesvaskeriet på Oteren, nåværende Pingvinvask.  Det er nå behov for enten å rehabilitere hele anlegget, eller bygge helt nytt anlegg. Driftstyret og kommunestyret må ta stilling til følgende alternative løsninger:

 

1. Rehabilitering av eksisterende kloakkrenseanlegg.

Sweco Grøner as har utarbeidet forprosjekt for rehabilitering av Oteren kloakkrenseanlegg. Hovedtrekkene i planen er:

·        Ved rehabiliteringen beholdes dagens bygningskropp med tillegg av tilbygg for betjeningen for å tilfredsstille arbeidsmiljølovens krav til spiserom, omkledning og dusj.

·        Alle ståltanker  og mestparten av røropplegget beholdes med mindre rehabilitering..

·        Mestparten av maskiner og utstyr, ventiler og lignende skiftes ut med nytt.

·        Hele ventilasjonsanlegget er utslitt og må skiftes.

·        Deler av det elektriske anlegget må utskiftes. I forprosjektet er det forutsatt at det meste av kabelnett med tavle må utskiftes.

 

Etter rehabilitering vil anlegget bli bedre styrt med automatikk enn i dag.

 

2. Bygging av nytt jordrenseanlegg og sanering av eksisterende kloakkrenseanlegg.

Geotex Engineering as har ved tidligere anledning fremmet forslag om etablering av Georenseanlegg  for rensing av avløp fra boliger, kontorer etc bak Oterbakken med rensing i en eller flere  slamavskillere. Ved denne løsningen må det bygges helt ny kloakkledning fra dagens kloakkrenseanlegg til området bak Oterbakken, til sammen ca  960 m. Det vil være nødvendig å bygge minimum 2 stk kloakkpumpestasjoner på nettet.

 

Avløpsvann fra Pingvinvask er forutsatt renset gjennom et filtersystem med UV-belysning og utslipp i Balsfjordelva.

 

Det er i beskrivelse av 2002 beregnet innlekking av fremmedvann på mellom 3 % og 9 %. Anlegget er kostnadsberegnet til ca 3,2 mill kr eks mva i 2002.

 

VURDERING:

1. Forprosjekt rehabilitering Oteren kloakkrenseanlegg.

Det foreløpige forprosjektet må bearbeides mer for å få ned kostnadsrammen. Følgende deler av prosjektet må kunne utføres av kommunens egne arbeidere:

  • Tilbygg ny spiserom, omkledning m.v.
  • Skifting av vinduer, etterisolering og andre bygningstekniske arbeider.

Det er forutsatt i forprosjektet at mestparten av det elektriske anlegget må skiftes. Driftsetaten mener at det kun er nødvendig å skifte ut deler av dette anlegget, og har bedt Troms Kraft foreta tilsyn for å avklare dette nærmere. Det elektriske anlegget utgjør en betydelig del av rehabiliterings- kostnaden, og det er derfor viktig om denne kan reduseres uten at det går ut over kvaliteten og sikkerheten på anlegget.

 

Ved revisjon av forprosjektet må det være mulig å få  ned byggekostnadene for rehabilitering av dagens anlegg til ca 4,5 mill kr eks mva.

 

2. Bygging av Georenseanlegg/industriutslipp i Balsfjordelva.

Dette alternativet betyr at det bygges to forskjellige kloakkrenseanlegg på Oteren. Det ene anlegget bygges for rensing av vaskerivann med utslipp til Balsfjordelva mens det andre bygges som jordrenseanlegg for resten av bebyggelsen på Oteren.

 

Det er i beskrivelsen forutsatt svært liten innlekking av fremmedvann  (overflatevann/grunnvann) i systemet. De faktiske forhold med dagens ledning og kummer er at ledningsnettet

 kan ha en innlekking på 100 % eller mer i ugunstige tilfeller.

 

 Kommunen må på sikt rehabilitere deler av ledningsnettet for å gjøre det tettere, men et evt jordrenseanlegg må uansett ta hensyn til den faktiske innlekkingen ved oppdimensjonering av infiltrasjonsarealet. Rehabilitering av ledningsnettet må utføres uavhengig av valg av renseanlegg.

 

3. Anbefaling.

Rehabilitering av dagens mekaniske/kjemiske kloakkrenseanlegg bygger på kjente prinsipper og sikrer et renseanlegg som tilfredsstiller utslippskravene fra myndighetene. Det må ventes at rehabiliteringen vil gi anlegget en ”levetid” på minimum 15 år. Deretter bør det vurderes om det skal bygges et helt nytt anlegg.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune velger å rehabilitere Oteren kloakkrenseanlegg framfor å bygge jordrenseanlegg kombinert med eget renseanlegg for vaskerivann.

De totale kostnader for rehabiliteringen bør ikke overskride 4,5 mill kr eks mva.

 

 

 


TILBUD BRØYTING AV KOMMUNALE VEGER OG PLASSER

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q14 

 

Arkivsaksnr.:

05/00309

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0028/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune antok tilbud på snøbrøyting på de fleste brøyteroter i 1997. Avtalene gikk ut i 2000, men kunne forlenges med 5 år dersom partene ikke sa opp kontrakten i mellomtiden.

 

Tilbudet i 1997 var basert på anbudsbestemmelser vedtatt av teknisk hovedutvalg i sak 122/90.

Tilbudet var basert på følgende hovedprinsipper:

  • Fast godtgjørelse pr rote/bevegelig godtgjørelse pr brøytekilometer
  • Fastgodtgjørelsen var bestemt av teknisk hovedutvalg slik:
  • Elvevoll -            kr  6 000/år
  • Oteren-            ”  14 000/år
  • Hatteng-            ”  18 000/år
  • Skibotn-            ”  24 000/år
  • Signaldalen var da et samarbeidsprosjekt med Statens vegvesen.
  • Den bevegelige brøytekilometergodtgjørelsen framkom i det enkelte tilbud.

 

I brøyteinstruksen som fulgte tilbudet var det satt følgende hovedkrav til brøytekvalitet:

 

  1. Alle veger og plasser skal brøytes etter større snøfall enn 5 cm.
  2. Alle gang/sykkelveger skal brøytes ved snødybde 2 cm. Gang-/sykkelveger skal brøytes foran andre veger.
  3. Alle kommunale veger skal være ryddet og farbare innen kl 0630.
  4. Alle kommunale veger og plasser skal være ryddet innen kl 0800.
  5. Diverse andre mindre krav.

 

 

VURDERING:

Driftstyret bes vurdere prinsippene for brøytetilbud, tilbud sandstrøing, tilbudsvarighet og lignende før nye tilbud kan innhentes.

 

Vurdering av tilbudstype.

1.Fast årspris.

Fordelen med fast årspris er at kommunen til enhver tid har kontroll på brøytekostnadene. Tilbudet er vanskelig å priskorrigere dersom det blir store avvik i årlig snømengde.

Bakdelen med fast årspris er at det ikke motiverer til å brøyte. Det må også antas at tilbudsformen er vanskelig å prise for tilbyder hvis tilbudsperioden er kort. Ved en lengre tilbudsperiode vil årlig snømengde jevne seg ut.

 

2. Fastgodtgjørelse/bevegelig godtgjørelse.

Fordelen med dette brøyteprinsippet er at tilbudet motiverer brøyterne til å brøyte når det er nødvendig. Prinsippet er også rettferdig pga at tilbyderne får oppgjør etter faktisk utført brøyting.

Bakdelen med bevegelig godtgjørelse er at kontrollmulighetene er mindre.

 

3.Sandstrøing.

I tidligere tilbud har sandstrøing av hver brøyterote ligget inne som en del av brøytetilbudet. Det har imidlertid vist seg at det har vært vanskelig å få brøyterne til å påta seg denne delen av arbeidet, sannsynligvis fordi det har vært så lite strøing av det ikke har vært lønnsomt å investere i egnet materiell.

Driftstyret bes vurdere om sandstrøing skal inngå i hvert brøytetilbud, eller om det skal utlyses to sandstrøtilbud, et i Skibotn og et i indre Storfjord.

 

4.Varighet.

Tilbudene bør kunngjøres med minimum 3 års varighet med mulighet for å forlenge tilbudet med ytterligere 3 år dersom ingen av partene sier opp kontrakten i perioden. Dette vil gi tilbud med varighet inntil 6 år, slik at den enkelte tilbyder kan påregne en viss inntekt som gir grunnlag for å foreta nødvendige investeringer.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

A.Samtlige brøytekontrakter sies opp etter brøytesesongen 2004/2005.

B.Det kunngjøres nye brøytetilbud etter følgende hovedprinsipper:

1. Inndeling i brøyteroter:

Brøyterote 1, Skibotn:

Alle kommunale veger og parkeringsplasser i Skibotn/Apaja

Brøyterote  2, Hatteng:

Horsnesvegen: Det opptas forhandlinger med Statens vegvesen om å benytte vegvesenets brøyter for å unngå tomkjøring. Hvis dette ikke er mulig, fortsetter Horsnesvegen som en del av brøyterote Hatteng.

Alle veger og plasser på Hatteng.

Kitdalvegen

Brøyterote 3, Signaldal:

Det opptas forhandlinger med Statens vegvesen om å benytte vegvesenets brøyter for å unngå tomkjøring. Dersom man ikke kommer til enighet, er vegene i Signaldalen så kort at de kunngjøres

på slik måte at roten kan sammenslås enten med brøyterote Hatteng eller Oteren.

Brøyterote   4, Oteren:

Alle kommunale veger og plasser på Oteren.

Brøyterote 5, Elvevoll:
Alle kommunale veger og plasser på Elvevoll og Kvalhaugen.

 

 

 

2. Tilbudstype:

Tilbudene kunngjøres etter følgende prinsipp:

Fastgodtgjørelse pr brøyterote/bevegelig godtgjørelse pr brøytekilomenter.

Driftstyret fastsetter følgende fastgodtgjørelse pr brøyterote som grunnlag for tilbudet:

Brøyterote 1, Skibotn:                       kr

Brøyterote 2, Hatteng:                       ”

Brøyterote 3, Signaldal:            ”

Brøyterote 4, Oteren:             ”

Brøyterote 5, Elvevoll:            ”

Tilbyderne gir tilbud på bevegelig godtgjørelse pr. brøytekilometer.

Tilbyderne skal holde alt av materiell som er nødvendig for brøyting og annen snørydding.

Alle tilbydere skal ha brøytemateriell og mannskap i umiddelbar nærhet av brøyteroten, dvs at for brøyterote Skibotn skal det være stasjonert brøytemateriell og mannskap i Skibotn, osv for de andre rotene.

 

3.Sandstrøing.

Det innhentes to tilbud på sandstrøing. Et tilbud for Skibotn og et tilbud for resten av kommunen. Sandstrøeren skal holde alt av materiell og utstyr som er nødvendig, inkl strøsandlager og strøsand.

 

4.Tilbudsbestemmelser og brøyteinstruks fra forrige tilbudsrunde benyttes som grunnlag for utarbeiding av tilbudsgrunnlag.  Det gjøres nødvendige korrigeringer i grunnlaget.

 

5. Tilbudene kunngjøres med tilbudsperiode på 3 år med mulighet for å forlenge tilbudsperioden med ytterligere 3 år.

 


SØKNAD OM FRADELING AV 3 HYTTETOMTER PÅ EIENDOMMEN 65/8

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

L00 

 

Arkivsaksnr.:

04/00578

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0103/04                  Driftstyret                  27.09.2004

0029/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

Søknaden har vært tidligere behandlet i Driftstyret sak 0103/04. Søknaden omfattet da 5 hyttetomter. Grunneier har nå redusert antallet hyttetomter til 3, og hver på inntil 1300m2.

Den nye søknaden har ikke vært tilsendt berørte høringsinstanser da en anser at dette fremkommer fra den første høringsrunden.

 

Grunneier: Steinar Nordgård, 9046 Oteren

Beliggenhet/kart ref: Steindalen, øk. Kart ref. FH265-5-4

Journalnr.: 02/05

 

Det søkes om fradeling av 3 hyttetomter hver på inntil 1300m2.

Arealet som søkes fradelt har i kommuneplan for Storfjord kommune betegnelsen LNF-s. Innenfor disse områdene kan spredt bolig- og ervervsbebyggelse tillates. Utbyggingen må skje ihht rammeplan for avkjørsler.

 

Dispensasjon: Søknaden må behandles som dispensasjon fra bestemmelsene i kommuneplanen. Særlige grunner er ikke oppgitt i søknaden

 

Avkjørsel: Det søkes om utvidet bruk av eksisterende avkjørsel som er inntegnet på vedlagt kart.

 

 

Søknaden har vært tilsendt berørte parter, og følgende merknader er kommet inn:

 

-Samisk kulturminneråd, brev av 07.07.04. Ingen merknader.

-Troms fylkeskommune, kulturetaten, brev av 21.06.04. Merknad: Formålet med fradeling er iverksetting av et tiltak som i karakter og omfang faller inn under større bygge- og anleggsarbeider. Slike skal behandles etter PBL §23 om ”plikt til utarbeidelse av reguleringsplan”. Framfor søknad om fradeling synes det derfor mest hensiktmessig å varsle om igangsetting av planarbeid. Det pålegges tiltakshaver å melde fra dersom det under arbeid i marken oppdages spor etter tidligere menneskelig aktivitet.

-Troms fylkeskommune, regional utviklingsetat, brev av 22.06.04. Merknad: Etaten anser tiltaket å være av et slikt omfang at det kan vurderes som større bygge- og anleggsvirksomhet og dermed rammes av PBL § 23 med plikt til å utarbeide reguleringsplan.

-Statens vegvesen Troms, brev av 05.07.04. Merknad: Det gis tilsang om tillatelse til utvidet bruk av avkjørsel fra Rv 868, hp01, km 17,245 venstre side. Vilkårene for dette er at det anlegges en forskriftsmessig utformet avkjørsel med stikkrenne. Endelig tillatelse vil bli gitt når avkjørselen er utbedret. Byggetillatelse kan ikke gis før avkjørselen er godkjent. Dette er kun et tilsagn om tillatelse, og avkjørselen må være utbedret innen tre år eller bortfaller tilsagnet.

-Fylkesmannen i Troms, Samfunnssikkerhets- og beredskapsstaben, brev av 01.07.04. Merknad: Det er ikke vedlagt eller henvist til risiko- og sårbarhetsanalyse for området. Det er usikkert hvorvidt tomten berøres av rasfare, og i tillegg er det en kraftlinje i kant med området. Fylkesmannen minner om at dersom det oppstår skader som kunne vært unngått gjennom en planprosess, vil kommunen kunne få et økonomisk ansvar.

-Storfjord landbrukskontor, À jour del.sak 22/04. Fradeling av 5 hyttetomter hver på inntil 1300m2 godkjennes under forutsetning av at det utarbeides reguleringsplan for området. Vedtaket er godkjent ihht jordlovens § 12 samt skoglovens § 50

-Norges Geotekniske Institutt, brev av 4.12.04. Merknad: Eiendommen ligger innenfor mulig skredfare, men det antas at faren er relativt liten. Det garanteres ikke at sikkerhetskravet i henhold til PBL er oppfylt.

 

VURDERING:

 

Innkomne merknader viser at faginstansene hadde merknader til forrige fradelingssøknad med 5 hyttetomter.

Ved å redusere antallet til 3 hyttetomter kan en se bort fra merknadene fra Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og Storfjord landbrukskontor.

 

Risiko og sårbarhetsvurdering:

Omsøkte areal ligger i et område som anses å ligge innenfor mulig skredfare, men at faren anses som relativt liten. Det anses ikke å være fare for flom/overflatevann og utglidning. Området ligger ikke værutsatt til eller er spesielt nedbørsutsatt.

Det er ikke menneskeskapte forhold med risikofylt, kjemikalie/eksplosiv industri i nærområdet.

Elforsyning (kraftverk, ledningsnett, høyspentlinjer, trafoer): Det er høyspentlinje i nær tilknytning til tomteparsellene. Dette må det tas hensyn til ved oppføring av bygg.

 

Driftssjefen kan ikke se at søknaden fører til ulempe for gjennomføring av kommuneplanen. Det anses heller ikke at delingssøknaden fører til miljømessig ulemper, eller er til hinder for friluftslivet i området.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Søknad om fradeling av 3 hyttetomter hver på inntil 1300m2 godkjennes i henhold til søknaden og under følgende forutsetninger:

- Det gis tilsang om tillatelse til utvidet bruk av avkjørsel fra Rv 868, hp01, km 17,245 venstre side. Vilkårene for dette er at det anlegges en forskriftsmessig utformet avkjørsel med stikkrenne. Endelig tillatelse vil bli gitt når avkjørselen er utbedret. Byggetillatelse kan ikke gis før avkjørselen er godkjent. Dette er kun et tilsagn om tillatelse, og avkjørselen må være utbedret innen tre år eller bortfaller tilsagnet.

-Planlagte bygg skal plasseres minimum 6 meter fra ytterste tråd på høyspentlinjen.

-Planlagt nybygg må tilpasses eksisterende bebyggelse på stedet med hensyn til materialbruk, takvinkel, fargesetting og byggets plassering i terrenget.

-Skulle det under arbeid i marken komme frem gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding gis til Riksantikvaren eller Troms fylkeskommune omgående, jfr. Lov om kulturminner §8.2.

-Krav om oppmålingsgebyr sendes hjemmelshaver, og må være innbetalt før kartforretningen og oppmålingen finner sted.

-Skjøter mellom kjøper og selger skal tinglyses straks målebrevet er tinglyst.

-Denne fradelingstillatelsen gjelder i 3 år fra vedtaksdato.

-Utslippstillatelse for kloakk må godkjennes før byggetillatelse gis.

Dette vedtaket er fattet i medhold av plan og bygningslovens pgf. 7 som en varig dispensasjon fra vedtatt kommuneplan.

Vedtaket kan påklages av sakens parter innen 3 uker etter mottak av dette brev. Eventuelle klager sendes Driftsstyret.

 

 

 

 


EIENDOMMEN "STEINDALEN" 65/4 - SØKNAD OM FRADELING AV TOMT TIL

KLUBBHUS STORENG/STEINDALEN TRIM

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

04/01144

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0030/05                  Driftstyret                  18.04.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Grunneier: Hedly Jonassen, 9046 Oteren

Tomtekjøper: Storeng og Steindalen Trim v/Øistein Steinlund, 9046 Oteren

Beliggenhet/kart ref: Øk.kart ref. FH265-5-4, Steindalen

Journalnr.: 47/04

 

Det søkes om fradeling av festetomt på inntil 700m2 til eksisterende klubb/laghus til Storeng og Steindalen Trim.

Arealet som søkes fradelt har i kommuneplan for Storfjord kommune betegnelsen LNF-1. Innenfor disse områdene vil spredt bolig- og ervervsbebyggelse bli underlagt en streng vurdering.

I bestemmelsene er det i nr. 2 pkt. b fastsatt at det innenfor mindre avgrensa soner kan gis tillatelse til oppføring av bolig- og ervervsbebyggelse.

 

Dispensasjon:

Søknaden må behandles som dispensasjon fra bestemmelsene i kommuneplanen. Særlige grunner er ikke oppgitt i søknaden, annet enn at eksisterende klubbhus skal utvides.

 

Avkjørsel:

Avkjørsel er ikke inntegnet på søknadskartet, men det vil være naturlig å benytte eksisterende avkjørsel fra 65/7.

 

 

Søknaden har vært tilsendt berørte parter, og følgende merknader er kommet inn:

 

-Samisk kulturminneråd, brev av 07.01.05. Ingen merknader.

-Troms fylkeskommune, kulturetaten, brev av 17.12.04. Tiltakshavers meldeplikt må framgå av godkjenningsvedtaket.

-Statens vegvesen Troms, brev av 12.01.05 og 09.02.05. Utvidet bruk av eksisterende avkjørsel fra 65/7 godkjennes på de vilkår som beskrevet.

-Storfjord landbrukskontor, À jour del.sak 02/05. Fradeling av inntil 1000m2 tomt godkjennes. Vedtaket er godkjent ihht jordlovens § 12.

-Fylkesmannen i Troms brev av 12.01.05. Merknad: Dersom kommunen innvilger dispensasjon uten at området er risiko og sårbarhetsvurdert, vil Fylkesmannen påklage vedtaket.

 

 

 

VURDERING:

Ved behandling av kommuneplan for Storfjord kommune var det forutsatt at det skulle være en streng vurdering av bygging i LNF-1 områdene. I bestemmelsene er det i nr. 2 pkt. b fastsatt at det innenfor mindre avgrensa soner kan gis tillatelse til oppføring av bolig- og ervervsbebyggelse.

 

Søknaden må behandles som dispensasjon fra bestemmelsene i kommuneplanen.

 

Innkomne merknader viser at en av fagetatene har innvendinger mot søknaden.

 

Risiko og sårbarhetsvurdering:

Omsøkte areal ligger helt i grensen mellom liten skredfare og potensiell skredfare. Faren for skred anses som relativt liten.

Område som anses utenfor fare for flom/overflatevann og utglidning, og ligger ikke værutsatt til eller er spesielt nedbørsutsatt.

Det er ikke menneskeskapte forhold med risikofylt, kjemikalie/eksplosiv industri i nærområdet.

 

Driftssjefen kan ikke se at søknaden fører til ulempe for gjennomføring av kommuneplanen. Det anses heller ikke at delingssøknaden fører til miljømessig ulemper, eller er til hinder for friluftslivet i området.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Søknad om fradeling av festet tomt på inntil 700m2 godkjennes i henhold til søknaden og under følgende forutsetninger:

-Eksisterende avkjørsel fra 65/7 skal benyttes.

-Skulle det under arbeid i marken komme frem gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding gis til Riksantikvaren eller Troms fylkeskommune omgående, jfr. Lov om kulturminner §8.2.

-Planlagt nybygg må tilpasses eksisterende bebyggelse på stedet med hensyn til materialbruk, takvinkel, fargesetting og byggets plassering i terrenget.

-Krav om oppmålingsgebyr sendes tomtefester, og må være innbetalt før kartforretningen og oppmålingen finner sted.

-Festekontrakt mellom kjøper og selger skal tinglyses straks målebrevet er tinglyst.

-Denne fradelingstillatelsen gjelder i 3 år fra vedtaksdato.

 

Dette vedtaket er fattet i medhold av plan og bygningslovens pgf. 7 som en varig dispensasjon fra vedtatt kommuneplan.

Vedtaket kan påklages av sakens parter innen 3 uker etter mottak av dette brev. Eventuelle klager sendes Driftsstyret.