MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

19.02.2008

Tid: 09.00

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.

Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0021/08       08/00157                                                                                                         

REFERATSAKER DRIFTSTYRET 19.02.08                                             

 

0022/08       07/00581                                                                                                         

STORFJORD KOMMUNE - ENDRING AV REGULERINGSPLAN VED KOMMUNEHUS  HATTENG                                                                                                     

 

0023/08       08/00060                                                                                                         

KRAV OM LOVLIGHETSKONTROLL DRIFTSSTYREVEDTAK 179/07 DEN 28.12.2007   

 

0024/08       07/01057                                                                                                         

REGULERINGSPLAN SOMMERSETLIA, ØVRE DEL                         

 

0025/08       08/00154                                                                                                         

SOMMERSETLIA BOLIGFELT. FASTSETTING AV SALGSPRISER FOR BOLIGTOMTENE    

 

0026/08       07/01060                                                                                                         

STORELVA KRAFTVERK PÅ ELSNES                                                    

 

0027/08       07/01165                                                                                                         

SKIBOTN KLOAKKRENSEANLEGG FORPROSJEKT                         

 

0028/08       07/01254                                                                                                         

ANBUD VARMEPUMPER BARNEHAGENE                                          

 

0029/08       07/01283                                                                                                         

HATTENG SKOLE ANBUD SKIFTING PCB-INSTALLASJONER M.V.          

 

0030/08       08/00070                                                                                                         

ANBUD SKIFTING VEGLYSARMATURER 2008                                   

 

0031/08       08/00156                                                                                                         

OPPMÅLINGSTJENESTEN TILBUD INNKJØP GPS-UTSTYR           

 

0032/08       08/00169                                                                                                         

ANBUD VENTILASJONSANLEGG STORFJORD KOMMUNEHUS  

 

0033/08       08/00167                                                                                                         

REGULERINGSPLAN UTVIDELSE INDUSTRIOMRÅDE VED SKIBOTN KAI       

 

0034/08       08/00168                                                                                                         

REGULERINGSPLAN SKIBOTN KIRKEGÅRD                                    

 

0035/08       08/00171                                                                                                         

STORFJORD KIRKEGÅRD - DETALJPLANLEGGING                       

 

0036/08       07/00947                                                                                                         

BOLIGSOSIAL HANDLINGSPLAN 2007-2010 VALG AV REPRESENTANT FRA DRIFTSTYRET                                                                                             

 

0037/08       08/00170                                                                                                         

SENTRUMSPLAN HATTENG - VALG AV VARAMEDLEMMER TIL ARBEIDSGRUPPE

 

0038/08       08/00159                                                                                                         

EIENDOMMEN 45/118: KLAGE PÅ DEL.VEDTAK 83/07, SØKNAD OM FRITAK FOR FEIING    

 

0039/08       08/00057                                                                                                         

STYRINGSGRUPPE FOR SMÅKRAFTVERK SØKNAD OM FRITAK FRA VERV  

 

 

 

 

Oteren, 12.02.08

 

 

 

Odd G. Fagerli (s)                                                                  Aud Nystad

Leder                                                                                     sekretær

 


REFERATSAKER DRIFTSTYRET 19.02.08

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00157

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0021/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

  1. E-post fra Maar Stangeland av 06.02.08, vedr. NAV-saken.
  2. Styret for oppvekst og kultur, sak 2/08, kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet- rullering 2008.
  3. K.sak 8/08. Gang- og sykkelveg i Skibotn.
  4. Framdrift kommunehuset.
  5. Framdrift Nav.
  6. Framdrift utbygging Somemrsethlia boligfelt.
  7. Framdrift vann/avløp Åsen.
  8. Framdrift anbud bolig Oteren.
  9. Framdrift tilbygg Skibotn skole.
  10. Framdrift industriområde Skibotn kai.

 

VURDERING:

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Sakene ble referert uten merknader.

 

 

 

 

STORFJORD KOMMUNE - ENDRING AV REGULERINGSPLAN VED KOMMUNEHUS HATTENG

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

07/00581

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0079/07     Driftstyret                                                                                  04.06.2007

0057/07     Kommunestyret                                                                         20.06.2007

0089/07     Kommunestyret                                                                         14.11.2007

0006/08     Driftstyret                                                                                  22.01.2008

0022/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune skal utvide kommunehuset på Hatteng. I forbindelse med dette arbeidet skal det bygges ny vei og parkering inn til kommunehuset samt til Olderslatta boligfelt. Det anses at det er nødvendig å foreta en endring av reguleringsplanen for området av hensyn til vegomleggingen. Storfjord kommune har derfor framlagt revisjon av reguleringsplan for området ved kommunehuset og Oldersletta boligfelt. Reguleringsendringen består i følgende:

Byggeområde for offentlige bygg (kommunehuset) opprettholdes, men et mindre areal i nordre del av byggeområdet omreguleres til vei og parkering.

 

Konsekvenser:

Den foreslåtte reguleringsendring får kun den konsekvens at trafikken til og fra boligfeltet slipper å kjøre foran/bak kommunehuset. Trafikksikkerheten i boligfeltet blir bedre. Det kan ikke ses at tiltaket har negative konsekvenser av noen slag.

 

VURDERING:

Den foreslåtte reguleringsendring legges ut til offentlig ettersyn og sendes til berørte parter på høring.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune skal i forbindelse med utvidelse av kommunehuset på Hatteng bygge ny vei til kommunehuset og bakenforliggende boligfelt Oldersletta. Hensikten med dette er å unngå å få trafikken til og fra boligfeltet kloss inntil kommunehuset. Av hensyn til trafikksikkerheten flyttes boligfeltveien til nordsiden av kommunehuset med nytt kryss med kommunal veg (gammel E6).

 

Endring av reguleringsplan for Hatteng ved kommunehuset legges ut til offentlig ettersyn i fire uker i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningsloven..

 

 

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 04.06.2007:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Storfjord kommune skal i forbindelse med utvidelse av kommunehuset på Hatteng bygge ny vei til kommunehuset og bakenforliggende boligfelt Oldersletta. Hensikten med dette er å unngå å få trafikken til og fra boligfeltet kloss inntil kommunehuset. Av hensyn til trafikksikkerheten flyttes boligfeltveien til nordsiden av kommunehuset med nytt kryss med kommunal veg (gammel E6).

 

Endring av reguleringsplan for Hatteng ved kommunehuset legges ut til offentlig ettersyn i fire uker i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningsloven.

 

 

NY BEHANDLING ETTER HØRING/OFFENTLIG ETTERSYN.

 

Saken har vært lagt ut til offentlig ettersyn i tidsrommet 10.06.-10.07.07.

Ved høringsfristens utløp var følgende merknader kommet inn:

 

1.Statens vegvesen, brev av 20.06.07. Ingen merknader til planforslaget.

 

2.Troms fylkeskommune, plan- og næringsetaten, brev av 09.07.07. Ingen vesentlige merknader til planforslaget, men endringen bør framstilles etter Miljøverndep. Norm T1381 og reguleringsbestemmelsene må gjøres gjeldende for endringen så langt de rekker.

 

3.Sametinget, brev av 23.08.07. Ingen merknader. Skulle det under arbeid i marken komme frem gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding gis til Riksantikvaren, Sametinget og Troms fylkeskommune omgående, jfr. Lov om kulturminner §8.2. Tiltakshaver og de som skal utføre arbeidet i marka pålegges meldeplikt etter denne paragraf.

 

 

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 20.06.2007:

 

Saken utsatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken utsatt.

 

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 14.11.2007:

 

Saken trekkes da den ikke er behandlet i Plan- og driftsstyret.

 

Enstemmig vedtatt

 

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Saken trekkes da den ikke er behandlet i Plan- og driftsstyret.

 

 

NY BEHANDLING AV SAKEN I DRIFTSTYRET 22.01.2008.

 

Storfjord kommunestyre har vedtatt å flytte NAV-bygget fra Oteren til Hatteng. Bygningen skal oppføres i tilknytning til kommunehuset med diverse felles funksjoner og felles parkering. Da bygningsmassen nå strekker seg inn i planlagt parkeringsområde er det nødvendig å gjøre følgende endringer i reguleringsplanforslaget:

  1. Byggeområde for offentlige bygninger utvides mot nordvest i samsvar med endret reguleringsplanforslag, jfr plan- og bygningslovens § 25.1.
  2. Offentlige trafikkområder, herunder offentlig veg og offentlig parkering flyttes som vist i endret reguleringsplanforslag, jfr  jfr plan- og bygningslovens § 25.3.

 

Det reviderte planforslaget legges ut til offentlig ettersyn og sendes til berørte parter.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Det gjøres følgende reguleringsendring:

  1. Byggeområde for offentlige bygninger utvides mot nordvest i samsvar med endret reguleringsplanforslag, jfr plan- og bygningslovens § 25.1.
  2. Offentlige trafikkområder, herunder offentlig veg og offentlig parkering flyttes som vist i endret reguleringsplanforslag, jfr  jfr plan- og bygningslovens § 25.3.

 

Det reviderte planforslaget legges ut til offentlig ettersyn og sendes til berørte parter.

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 22.01.2008:

 

FORSLAG FRA HALVOR KARLSEN:

Saken utsettes.

 

Forslaget fra Halvor Karlsen ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken utsettes.

 

 

 

NY BEHANDLING I DRIFTSTYRET 19.02.08:

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Det gjøres følgende reguleringsendring:

  1. Byggeområde for offentlige bygninger utvides mot nordvest i samsvar med endret reguleringsplanforslag, jfr plan- og bygningslovens § 25.1.
  2. Offentlige trafikkområder, herunder offentlig veg og offentlig parkering flyttes som vist i endret reguleringsplanforslag, jfr  jfr plan- og bygningslovens § 25.3.

 

Det reviderte planforslaget legges ut til offentlig ettersyn og sendes til berørte parter.

 

 

 

 

KRAV OM LOVLIGHETSKONTROLL DRIFTSSTYREVEDTAK 179/07

DEN 28.12.2007

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

614 &58

 

Arkivsaksnr.:

08/00060

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0018/08     Driftstyret                                                                                  22.01.2008

0023/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

 

Vedlegg: 1: Oversendingsbrev datert 8.1.2008 fra Halvor Karlsen på vegne av klagerne Terje

                    Malin og Kåre Eriksen, kommunestyrerepresentanter for AP i kommunestyret og

                    fra Arvid Lilleng, kommunestyrerepresentant for Felleslista i kommunestyret.

                    Dessuten har Halvor Karlsen fra Felleslista skrevet under klagen

                2: Krav om lovlighetskontroll fra de samme tre

                3: Protokoll fra driftsstyrets møte 28.12.2007

                4: Redegjørelse fra Kåre Eriksen i e-post datert 2.1.2008

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Etter kl §59, punkt 1, kan tre eller flere medlemmer av kommunestyret sammen bringe avgjørelse truffet av kommunalt organ inn for departementet til kontroll om hvorvidt avgjørelsen er lovlig. Denne kontrollen er delegert til fylkesmannen.

De tre kommunestyremedlemmer som har klaget, har sammen slik rett.

 

Kravet skal fremsettes for det organ som har truffet slikt vedtak. Om dette opprettholder avgjørelsen, sendes saken til fylkesmannen til endelig behandling.

 

Klagerne tar opp fem punkt.

 

Det første er hvorvidt det var lovlig innkalling til møtet som ble avholdt.

 

Etter kommunelovens § 32. punkt 1, skal møter i folkevalgte organer holdes på de tidspunkter som er vedtatt av organet selv, og ellers når organets leder finner det påkrevet eller minst 1/3 av medlemmene krever det.

Etter lovens § 32.pkt 2, setter lederen av organet opp saksliste for det enkelte møte. Innkalling til møtet skal sendes organets medlemmer med høvelig varsel, og skal inneholde en oversikt over de saker som skal behandles.

 

I Bernt og Overå sin kommentarutgave til kommuneloven, merknad 3, sies at møteinnkalling normalt bør være utsendt til medlemmene 4-5 dager før møtet finner sted.

I den samme kommentarutgaven til lovens § 32, merknad nr 4, sies det at det normalt vil være naturlig å sende ut alle sentrale saksdokumenter ved innkallingen.

Dette er imidlertid ikke noe krav etter loven.

Ved tvilstilfelle avgjør organet selv ved alminnelig flertall om saksforberedelsen, herunder utsendelse av saksdokumenter har vært tilstrekkelig til at det er godt nok til at man kan behandle saken, dvs fatte realitetsvedtak.

 

For Storfjord kommune gjelder reglement fra 1998 møteinnkalling. Etter reglement for hovedutvalget for teknikk og miljø, skal dokumenter utsendes minst 7 dager før møtet.

Tilsvarende regler gjelder f eks for formannskapets møter.

 

Rådmannen må imidlertid legge til at det nok noen ganger har vært syndet mot denne bestemmelsen, slik at organ faktisk har godtatt utsendelser med kortere varsel, uten at det har blitt protestert på vedtaket av den grunn. For driftsstyret, som organet nå er kalt, har det i noen grad vært praktisert telefonmøter og møter med kort varsel for mer kurante saker.

 

Rådmannen legger til grunn at det denne gangen har vært muntlig innkalling fra lederen av utvalget, og at denne har vært med kort varsel.

 

Leder i driftsstyret har til rådmannen gitt følgende opplysning:

”Vil bare anmerke at da jeg ringte og innkalte medlemmene, så var det ingen som på telefon nektet på møtet. Det ble bemerket fra Kåre Eriksen om at det var kort frist, men at vi likevel kunne ta et møte og diskutere saken. De hadde forståelse for at det ville være vanskelig å få ut papirene for meg, med mindre jeg kjørte dem ut selv. Og når vi er spredt fra Skibotn til Rasteby, ville dette tatt en del tid.

Jeg oppfattet derfor at alle medlemmene var enig i at dette var greit, og det var først under møtet at krav om utsettelse ble lagt fram.

Hadde det under innkallingen blitt bedt om å utsette det fra noen av medlemmene, så ville dette trolig blitt gjort.”

 

Bakgrunnen for at saken kom opp, ligger i kommunestyrets vedtak om å etablere NAV –kontor m m i tilknytning til kommunehuset på Hatteng, og bygge det etter en slik framdrift at dette kan være klar til bruk for NAV i løpet av juni 2008. Dette ville i så fall også trygge etablering av fem, eventuelt fire fjernarbeidsplasser for NAV- stat.

Da ordfører og rådmann hadde undertegnet avtale om oppføring av bygg med Jan Nysted Byggevarer as den 18.12.2007, og rådmannen deretter hadde reforhandlet denne avtalen til å gjelde et bygg i tilknytning til kommunehuset på Hatteng den 20.12.2007, var administrasjonen klar over at driftsstyret naturlig burde behandle sak om byggetillatelse med det politiske fokus som har vært i tilknytning til denne saken.

 

På dette grunnlaget utarbeidet administrasjonen sak om byggetillatelse som leder i driftsstyret brukte som grunnlag for innkalling til møte. Det var viktig at byggesaken var formelt i orden så snart som mulig av hensyn til den videre framdriften av NAV- bygget, jamfør ovenfor. Etter kontrakten, som var tilpasset kommunens behov for framdrift, var det forutsatt at arbeidet kom i gang i første del av januar 2008.

 

Da saksbehandler bygg var ute på annet tjenesteoppdrag den aktuelle dagen, og rådmann og drifts – og utviklingssjef begge avviklet feriedager, avviklet leder møtet uten at noen fra administrasjonen deltok. Av praktiske grunner, det var tett opp under jul, fant leder først anledning til å avholde møtet i romjula.

 

Vurdering av lovlighetsklagens første punkt.

 

Rådmannen mener det er uheldig at innkalling ble gitt muntlig ved så kort varsel som opplyst.

Det skulle imidlertid være, en i alle fall administrativt sett, ganske enkel sak å behandle.

Det er ikke noe poeng at det ikke deltok noen fra administrasjonen på møtet. Dette er tross dette beslutningsdyktig når saken ellers er opplyst. Det forelå saksfremstilling fra administrasjonen til møtet.

 

Det andre punkt i lovlighetsklagen; spørsmålet om oppsettende virkning ved innlevert mindretallsanke.

 

Dette spørsmålet er besvart i rådmannens behandling av mindretallsanken, som en av to saker til kommunestyrets behandling 18.1.2008.

Her anføres kort at det formelt ikke er protokollert at mindretallsanken skulle føre til at det ble gitt oppsettende virkning. Det er heller ikke anført at slikt skal skje formelt i reglementet for mindretallsanke som kommunestyret nylig har vedtatt.

 

Vurdering av det andre punkt i lovlighetsklagen, om at arbeidene stoppes til mindretallsanken er avgjort.

 

Det har vært vist til at saker om mindretallsanker automatisk skal praktiseres som at de gir utsettende virkning til endelig vedtak foreligger. Dette må en, etter rådmannens mening vurdere konkret i hvert enkelt tilfelle. I dette tilfellet forelå det faktisk et kommunestyrevedtak om at saken skulle ha prioritet (k-sak 92/07) for at ikke NAV- prosjektet skulle bli utsatt i tid i gjennomføring, eventuelt at fjernarbeidsplasser ikke kom i stand. Det var en helt annen situasjon enn en mindretallsanke hvor det ikke oppstår noen vansker med utsetting.

Formelt ble det heller ikke gjort noe vedtak om oppsettende virkning i driftsstyrets møte 28.12.2007, som formelt dermed fortsatt gjelder.

 

Rådmannen anfører ellers kort at etter at gravearbeidene nå er fullført og entreprenøren er klar for oppbyggingsarbeidene, har rådmannen bedt om at entreprenøren utsetter dette til etter at kommunestyret har behandlet mindretallsanken. Dette har vært vurdert som et tiltak for ” ikke å provosere”, selv om det i verste fall kan gi som resultat at man ikke når i mål slik som forutsatt.

Ved driftsstyrets tidspunkt for behandling, vil dette spørsmålet trolig være avgjort i alle fall.

 

Det tredje punkt, om at byggesaken ”nå er i orden formelt”

 

Her viser rådmannen til saksframstillingen til kommunestyret i forbindelse med kommunestyrets behandling av mindretallsanken. Kommunestyret har jo i realiteten tatt tilbake sin delegerte myndighet til driftsstyret, eventuelt til administrasjonen, i denne saken, som altså ikke skal behandles på nytt i driftsstyret, med mindre kommunestyret eksplisitt vedtar det.

 

Det fjerde punkt i lovlighetsklagen, om ingen ny anbudsrunde i forbindelse med annen lokalisering av nytt bygg.

 

Dette punkt ligger utenfor driftsstyrets kompetanse å behandle. Rådmannen viser til kommunestyrets behandling av dette punkt i lovlighetsklagen den 18.1.2008 i kommunestyret.

 

Det femte punkt i lovlighetsklagen; hvorvidt det foreligger noen fullmakt til ordfører og rådmann til å inngå kontrakt om oppdraget.

 

Også dette punkt ligger utenfor driftsstyrets kompetanse å behandle.

 

Oppsummering

 

Rådmannen ser at det i saken om behandling av byggetillatelse skulle ha skjedd innkalling med lenger varsel, og der saksdokumentet som skulle ha vært til behandling, hadde vært utsendt.

Dette trass i at den aktuelle saken som sådan neppe karakteriseres som en faglig-politisk komplisert sak.

 

Når det gjelder virkningen av dette, så er det imidlertid avklaret ved at kommunestyret har fått saken til endelig avgjørelse, og rådmannen viser til den behandling som har skjedd i kommunestyrets møte 18.1.2008.

 

De øvrige punkt i lovlighetsklagen oppsummeres ikke utover det som er anført ovenfor.

 

I møtet med fylkesmannen den 10.1.2008, avtalte kommunen og fylkesmannen at de to saker som nå sto igjen med lovlighetsklage, skulle ses i sammenheng ved fylkesmannens behandling.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Driftsstyret viser til rådmannen saksutredning, som tas til orientering.

Saken sendes fylkesmannen til avgjørelse.

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 22.01.2008:

 

ENDRINGER FRA RÅDMANNEN I SAKSFRAMSTILLINGEN:

 

Pkt. Vurdering av det andre punkt i lovlighetsklagen, om at arbeidene stoppes til mindretallsanken er avgjort.

-Ved driftsstyrets tidspunkt for behandling, vil dette spørsmålet trolig være avgjort i alle fall.

 

Rådmannen trekker denne setningen p.g.a at Kommunestyret er utsatt fra 18.01.08 til 25.01.08.

 

Pkt. Oppsummering

-Når det gjelder virkningen av dette, så er det imidlertid avklaret ved at kommunestyret har fått saken til endelig avgjørelse, og rådmannen viser til den behandling som har skjedd i kommunestyrets møte 18.1.2008.

 

Rådmannen endrer denne setningen slik:

Når det gjelder virkningen av dette, vil saken bli avklart ved at kommunestyret har fått saken til endelig avgjørelse, og rådmannen viser til den behandling som vil skje i kommunestyrets møte 25.01.2008.

 

FORSLAG FRA GUNHILD JOHANSEN:

Saken utsettes til etter Kommunestyremøte 25.01.08.

 

Forslaget fra Gunhild Johansen ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken utsettes til etter Kommunestyremøte 25.01.08.

 

 

NY BEHANDLING AV SAKEN I DRIFTSTYRET 19.02.2008:

Fylkesmannen i Troms har i epost av 06.02.2008 uttalt følgende vedr driftstyrets vedtak 28.12.2007: ” Av møteprotokollen til kommunestyrets behandling av sak 4/08, fremgår det at kommunestyret vedtok å ta mindretallsanken til følge i vedtakets punkt 1. "Driftsstyrets vedtak av 28.12.2007 oppheves.” I tillegg fremgår det av vedtakets punkt 2 at kommunestyret ga ny byggetillatelse. Dette innebærer at lovlighetsklagen på driftsstyrets vedtak må anses bortfalt, siden vedtaket ikke eksisterer lenger.”

 

VURDERING:

På bakgrunn av fylkesmannens epost av 06.02.2008 anses det at driftstyrets vedtak 28.12.2007 er bortfalt og ikke lengre eksisterer. Driftstyret tar kommunestyrets vedtak i sak   /08 og fylkesmannens epost av 06.02.08 til etterretning.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

På bakgrunn av fylkesmannens epost av 06.02.2008 anses det at driftstyrets vedtak 28.12.2007 er bortfalt og ikke lengre eksisterer. Driftstyret tar kommunestyrets vedtak i sak   /08 og fylkesmannens epost av 06.02.08 til etterretning.

 

 

 

 

 

REGULERINGSPLAN SOMMERSETLIA, ØVRE DEL

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

07/01057

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0145/07     Driftstyret                                                                                  22.10.2007

0019/08     Driftstyret                                                                                  22.01.2008

0024/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommunestyre har egengodkjent reguleringsplan for Sommersetlia, øvre del. Reguleringsplanen omfatter kun boligbygg. Det viser seg at kostnadene med grunnkjøp og opparbeidelse av boligfeltet blir store med den følge at hver tomt blir kostbar.

 

VURDERING:

Storfjord kommune ønsker å fortette boligfeltet med flere boligtomter, samt klargjøre i reguleringsbestemmelsene at det på enkelte tomter skal bygges rekkehus eller liknende som utnytter arealene bedre. Med dette får man flere boenheter innen feltet og kostnadene for den enkelte tomt vil da bli lavere.

Konsekvensene av planendringen er i hovedsak at hver boligtomt vil få et mindre areal, samt at en intern veg i boligfeltet tas ut av planen og omgjøres til del av byggeområdet for boliger. Ettersom vegen endrer formål, anses det at planen ikke lengre kan vurderes som en mindre vesentlig reguleringsendring. Planendringen må derfor legges ut til offentlig ettersyn og sluttbehandles i kommunestyret.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Planutvalget legger forslag til endring av reguleringsplan Sommersetlia, Skibotn ut til offentlig ettersyn i 4 uker. Planen sendes også berørte parter til vurdering.

 

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 22.10.2007:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Planutvalget legger forslag til endring av reguleringsplan Sommersetlia, Skibotn ut til offentlig ettersyn i 4 uker. Planen sendes også berørte parter til vurdering.

 

Behandling i driftstyret 22.01.2008.

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 22.01.2008:

 

Saken ble trukket av lederen og settes opp på ny behandling i neste møte.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken ble trukket av lederen og settes opp på ny behandling i neste møte.

 

 

NY BEHANDLING AV SAKEN I DRIFTSTYRET 19.02.2008:

 

Rådmannens innstilling:

Storfjord kommune vedtar følgende endring av reguleringsplan Sommersetlia i Skibotn:

Det reguleres areal for kommunalteknisk anlegg inne på tomt nr 13,15,17,19,21 og 23 som vist på revidert reguleringsplan. Hensikten med omreguleringen er å sikre kommunen full tilgang til drift og vedlikehold av VA-ledningsnettet i boligfeltet. Det gjøres ikke endringer i reguleringsbestemmelsene.

 

 

 

 

SOMMERSETLIA BOLIGFELT.

FASTSETTING AV SALGSPRISER FOR BOLIGTOMTENE

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

611 

 

Arkivsaksnr.:

08/00154

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0025/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune er i ferd med å ferdigstille opparbeidelse av boligfelt Sommersetlia i Skibotn med vei, vann og avløp. Tomtene blir klargjort med stikkledninger for vann og avløp i tomtegrense. I tillegg til dette vil kabeletatene levere strøm, bredband osv fram til hver tomt.

 

På bakgrunn av anbudets priser ventes det at boligfeltutbyggingen vil koste:

Anbud veikostnader eks asfalt                         kr   703.068

Anbud VA-grøfter                                                      ”  2.902.011

Anbud, andel rigg og drift                                            ”       70.000

Anbud, kompletterende arbeider                                 ”      162.172

Sum eks mva                                                              kr 3.837.251

Asfaltering kommunal veg, stipulert                              ”      400.000

Veglys langs kommunal veg, stipulert                 ”     300.000

Oppmåling tomter                                                       ”      270.000

Totalsum utbyggingskostnader:                        kr 4.807.251

 

Utbyggingskostnader pr boligtomt:       kr 4.807.251 : 27 = kr 178.046

 

VURDERING:

Storfjord kommune har kjøpt boligfelteiendommen fra Statskog. Det er derfor naturlig at kommunen selger tomtene i feltet istedenfor å feste bort tomtene til byggherrene.

Rådmannen mener at utbyggingskostnadene for boligfeltet i prinsippet bør fordeles likt på hver tomt ut far den vurdering at hver tomt har lik nytte av utbyggingen. Dessuten er tomtene ganske like i størrelse. Grunnprisen for den enkelte tomt bør imidlertid beregnes ut fra størrelsen på den enkelte tomt.

 

På bakgrunn av dette anbefaler rådmannen at Storfjord kommune selger alle tomtene i boligfeltet. Følgende salgspriser gjøres gjeldende:

 

Salgspris pr tomt beregnes slik:            kr 178.046 + (kr. 35,00 x tomteareal etter målebrev)

 

I tillegg til dette skal hver eiendom betale tilknytningsgebyr for vann og avløp etter de til enhver tid gjeldende satser. Tilknytningsgebyret refererer seg til hovedledningsnettet med vanninntakog overføringingsledninger.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune selger samtlige tomter i boligfelt Sommersetlia ut fra følgende prinsipp:

  1. Utbyggingskostnadene for kommunaltekniske anlegg fordeles med like stor sum på hver boligtomt.
  2. Det fastsettes i tillegg en grunnpris på kr 35,00 pr m2. Oppgjør finner sted etter tomtens størrelse.

 

Salgsprisen for hver tomt beregnes slik: kr 178.046 + (kr. 35,00 x tomteareal etter målebrev)

 

Prisene justeres hvret år i samsvar med konsumprisindeksen. Utgangspunkt for korrigeringen er indeksen pr 15. november.

 

 

 

 

STORELVA KRAFTVERK PÅ ELSNES

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

S01 

 

Arkivsaksnr.:

07/01060

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0026/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

Konsesjonssøknad Storelva kraftverk.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Nordkraft AS søker om tillatelse til å bygge Storelva kraftverk i Elsnesdalen, med tilhørende elektriske anlegg.

Planlagte kraftverk med installert effekt 9,2 MW vil gi en produksjon på 19,3 GWh/år.

Kraftverket skal utnytte fallet mellom inntaket på kote 340 og kraftstasjonsutløpet på kote 40.  Rørgatetrasé blir på 3400 meter.  Det vil bli behov for bygging av 3500 meter veg.

Fra kraftstasjonen til eksisterende 24 kV kraftlinje vil det bli behov for 200 meter jordkabel.

 

VURDERING:

Arealplanstatus/reguleringsplaner:

Området som berøres av kraftutbyggingen er i kommuneplanen definert som LNF område.

Det er ikke utarbeidet reguleringsplaner innenfor område som berøres av planarbeidet.  

Jordbruk/skogbruk:

Skogen i dalen er lauvskog.  Det er ikke dyrka eller dyrkbar jord i området som berøres av dette anlegg.  Der kraftverket tenkes plassert er det middels bonitet.  Nederste del av rørgata og veien berører skog med middels og til dels høy bonitet.  Denne produktive skogen går minst 2 km oppover dalen.  Økonomisk kartverk dekker bare området opp til kote 225.  Skogen i området ovenfor kote 225 blir mindre produktiv og mindre økonomisk drivbar. 

Av hensyn til eiernes muligheter til å utnytte den økonomisk drivbare skogen må veien bygges slik at denne kan brukes i forbindelse med eventuelle skogtiltak.  En slik vei må bygges med en standard som tilfredsstiller de krav grunneierne eller de bruksberettigede stiller.  Imidlertid må en slik vei være stengt for motorisert ferdsel av andre enn grunneierne og de bruksberettigede.  Avtale om vedlikehold av veien må inngås mellom utbyggeren og de berørte grunneiere før en starter utbyggingen. 

Reindrift:

Elsnesdalen inngår i Helligskogen reinbeitedistrikt. Alle tiltak i utmarka vil kunne ha negative konsekvenser for denne næringen, enten direkte gjennom endret vegetasjon på noe areal eller at økt ferdsel i området vil virke forstyrrende.  Samtidig vil vei inn gjennom dalen kunne gi også reindrifta økt tilgjengelighet til området og skader på vegetasjon utenom veien vil kunne forhindres.  Kommunen regner med at næringen selv ivaretar sine interesser i forbindelse med eventuell utbygging.

 

 

Naturmiljø:

Kommunen kjenner ikke til at det er spesielle naturmiljø som blir berørt av tiltaket. 

Mye av skogen langs veien og rørgata er urørt skog i en svært produktiv li med frisk fuktighet.  Det biologiske mangfoldet er rikt i et slikt miljø, men urørt gammel lauvskog på slikt areal har vi mye av i kommunen og med den aktiviteten som en har i skogen i dag øker arealet med slik urørt skog. 

 

Rødlistearter:

Etter det en kjenner til er det ikke registrert rødlistearter i området som blir berørt av tiltaket.

 

Jakt og fiske:

Dalen har vært brukt i forbindelse med jakt.  I dalen finner en rester etter gammer som var brukt under slik aktivitet.  De vanligste viltarter finner en i dalen, men etter det en kan skjønne vil et eventuelt kraftanlegg ikke gi de store konsekvenser for disse ovenfor kraftverket.  Noe aktivitet av mink og oter langs den nedre del av elva. 

 

Det går anadrome laksefisk opp til de nederste fossene. Det lever en stasjonær røyestamme i hele vassdraget som kan være unik i nasjonal sammenheng. Kommunen kan ikke tilrå at det blir gitt konsesjon uten at elva blir nærmere kartlagt av fiskerisakkyndige.

Det er uklart for kommunen hvilke konsekvenser tiltaket vil få for fisken og de fiskelevende dyr og fugler en har i vassdraget.  Endring av forholdene vil i de aller fleste tilfeller ha negative konsekvenser for artene som lever i dagens miljø.

 

Isproblemer:

Det er også noe uklart hva som kan skje med vannet nedenfor kraftverket om vinteren. 

I perioder med mye frost kan en få isproblemer. 

I planen sies det at kraftverket i hovedsak må stå om vinteren på grunn av lite vann.  Imidlertid vil en i perioder også om vinteren kunne få mildværsperioder som gir muligheter for kraftproduksjon.  Etter slike perioder vil en kunne få isproblemer ved kraftproduksjon. 

Kommunen registrerer uforutsette konsekvenser med is om vinteren langs den regulerte Skibotnelva.  Før en starter utbyggingen må det utredes nærmere om en kan få isproblemer nedenfor kraftverket og eventuelle tiltak bør planlegges.

 

Vannspeil i elva/minstevannføring:

Dersom det blir gitt tillatelse til utbygging av kraftverket, må det settes som betingelse at det må være fullt vannspeil i den delen av elva som er synlig fra E6. I resten av elva må det settes krav om minstevannføring for å opprettholde et vannmiljø.

 

Samfunnsinteresser:

Det kan ikke ses at sterke samfunnsinteresser blir berørt av tiltaket.

Storfjord kommune hadde tidligere vanninntak i elva for deler av bygda på Horsnes/Elsnes, men dette inntaket er nedlagt da det ikke tilfredsstiller myndighetenes krav til vannkvalitet.

NVE har bygd elveforebygninger i nedre del av elva for svært mange år siden. Det antas at kraftverksplanene ikke vil ha stor innvirkning på disse.

Noen av eiendommene har vanninntak inntil elva ovenfor E6. Disse må ikke skades av tiltaket.

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune anbefaler at konsesjon for bygging av kraftverk mellom kote 340 og kote 40 gis. 

  1. Det forutsettes at vei langs rørledningen bygges i en slik standard at normal moderne skogsdrift kan gjennomføres langs rørgata.  Avtale om vedlikehold av denne veien og hvem som kan bruke denne avtales med grunneierne eller de bruksberettigde.  Reindriftas rettigheter til bruk av eventuell vei må avklares før en starter arbeidet. 
  2. Det må utredes og eventuelt avtales tiltak nedenfor kraftverket om det skulle oppstå isproblemer etter utbyggingen.
  3. Storfjord kommune krever at det utarbeides reguleringsplan for tiltaket, jfr plan- og bygningslovens § 23.
  4. Storfjord kommune kan ikke se at sterke samfunnsinteresser blir berørt av tiltaket. Tiltakshaver må imidlertid ikke skade eksisterende vanninntak og elveforebygginger i eller etter anleggsperioden.
  5. Utbyggingen kan ikke ses å ha vesentlig negativ innvirkning på næringslivet i området.
  6. Utbyggeren må pålegges minstevannføring i hele elva og fullt vannspeil så langt elva er synlig fra E6.
  7. Kommunen kan ikke tilrå at konsesjon blir gitt uten at elva blir kartlagt av fiskerisakkyndige. Eventuelle konsekvenser for fiskestammen må utredes.
  8. Grunneierforhold/fallrettigheter må avklares før oppstart og utbygging.

 

 

 

 

 

 

SKIBOTN KLOAKKRENSEANLEGG

FORPROSJEKT

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M41 

 

Arkivsaksnr.:

07/01165

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0159/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

0020/08     Driftstyret                                                                                  22.01.2008

0027/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har engasjert konsulentfirma Asplan Viak til å utarbeide forprosjekt for kloakkrenseanlegg i Skibotn. Forprosjektet vil bli etterfulgt av detaljprosjekt.

Forprosjektet har forsøkt å avklare følgende forhold knyttet til Skibotn kloakk og resipienten:

  1. Virkninger på resipienten av dagens utslipp. Her er det foretatt undersøkelser i sjø for å avklare eventuell forurensning av vannmassene. Undersøkelsene viser at sjøvannskvaliteten helt inntil kloakkutslippet er meget god/god ifølge EU,s normer. Sjøvannskvaliteten litt unna kloakkutslippet klassifiseres som meget god. Klasse Meget god er høyeste kvalitetsklasse i Eu-normen.
  2. Undersøkelse av resipienten med hensyn til dybder, strømretninger, saltholdighet, sprangskikt osv.                                                                                                                     Med denne undersøkelsen vil man forsøke å avklare forholdene i resipienten (sjøen) og samtidig forsøke å finne et egnet sted for selve utslippet. Det konkluderes med at utslippet bør ledes ut i sjøen på ca 30 m dyp på nordsiden av industriområdet ved Skibotn kai. Her må det også tas hensyn til eventuelt sjøvannsinntak til Norfra Torsk as.
  3. Rensemetoder. Valg av avløpsrenseanlegg.                                                                           Her anser konsulenten at det er to mulige avløpsløsninger, enten tadisjonell slamavskiller eller et silanlegg.
  4. Lokalisering av byggested for et avløpsrenseanlegg.                                                                               

Ved lokaliseringen er det vurdert at renseanlegget må lokaliseres på nordsiden av Norfra Torsk av hensyn til deres planlagte sjøvannsinntak. Ettersom Avfallsservice as også er interessert i å benytte avløpsrenseanlegget i forbindelse med tømming av rejektvann fra tømming av septiktanker, må det tas hensyn til dette i den videre planprosess.

  1. Økonomi. Investerings- og driftskostnader.

I forprosjektet er det vurdert bygge- og driftskostnader basert på de forskjellige alternativ.

 

Undersøkelsene i sjøresipienten er utført av Akvaplan Niva i Tromsø.

 

Det er ikke gjort undersøkelser eller vurderinger av etablering av et eventuelt jordrenseanlegg for kloakk. Grunnen til dette er at et slikt anlegg vil måtte bygges i nær tilknytning til eksisterende bebyggelse og legge beslag på framtidige byggeområder.

 

Forprosjektet danner grunnlaget for kommunens valg av rensemetode, utslippssted og lokalitet for bygging av renseanlegget. Når kommunen har tatt sitt valg, vil dette bli fulgt opp med at konsulenten utarbeider utslippssøknad. Denne kunngjøres og sendes på høring og sluttbehandles lokalt ettersom kommunen selv er forurensningsmyndighet for slike utslipp.

 

Etter at utslippssøknaden er behandlet og godkjent, vil arbeidet med detaljprosjekteringen bli igangsatt.

 

Alternativ rensemetode.

Ordførren ønsker at det utredes forprosjekt med alternativ kloakkrenseanlegg utført som jordrenseanlegg.

 

VURDERING:

  1. Dagens kloakkutslipp har gått tilnærmet urenset ut i Skibotnbukta i alle år siden de første private kloakkutslipp ble ført ut i fjæra etter krigen. Kommunens hovedkloakk ble ført ut i sjøen i 1973 og ble renset med grovrist i en del år. I den senere tid har utslippet vært urenset. Til tross for dette viser undersøkelsen at sjøresipienten ikke er blitt forurenset. Dette betyr at vannutskiftingen er god og at utslippet er langt under resipientens selvrenseevne. Det vil derfor ikke være noen forurensningsfare med å føre et framtidig kloakkutslipp fra et kloakkrenseanlegg ut i sjø i overskuelig framtid.
  2. Forprosjektet viser at kloakkutslippet må føres ut i sjøen på nordsiden av industriområdet nord for Skibotn kai. Utslippsdybden bør være ca 30 m. Det må samarbeides med Norfra Torsk as for å avklare minimumsavstanden til deres planlagte sjøvannsinntak. Dette gjøres sikrest ved at kommunen bestiller en Plumesundersøkelse som vil kunne si noe om utslippets forventede utbreding i sjøen. Denne undersøkelsen kan utføres av Akvaplan Niva.
  3. Begge foreslåtte rensemetoder tilfredsstiller de kravene myndighetene stiller til avløpsutslipp. Fordelen med en slamavskiller er at den er enkel å drifte. Den har ikke noen mekaniske deler som krever ettersyn og utbedring. Slamavskilleren kan imidlertid være følsom for store vannmengder ved innlekking av overvann på avløpsnettet. Man vil da kunne risikere slamflukt. Dette vil man kunne sikre seg delvis mot ved å konstruere en slamavskiller som tar hensyn til dette.   

 

Fordelen med et silanlegg er at det er mer ufølsomt for innkomne vannmengder. Anlegget vil imidlertid kreve mer ettersyn og vedlikehold og vil ha noe større driftskostnader enn en slamavskiller.

 

  1. Det er to mulige lokaliteter for anlegg av kloakkrenseanlegg med utslipp i sjø i Skibotn.
    • Den ene lokaliteten ligger på industriområdet på nordsiden av Norfra Torsk as. Dersom Avfallsservice as skal benytte anlegget til å tømme rejektvann, er ikke denne lokaliseringen ønskelig for det vil bli en del lukt fra anlegget under tømmeperioden og dette vil være til sjenanse for nærliggende bebyggelse.
    • Den andre lokaliteten er området sør for Røykeneselva. Avstanden til dagens bebyggelse er tilfredsstillende og det antas derfor at dette anlegget vil være til liten sjenanse. Denne lokaliteten innebærer høyest byggekostnad, men vil ha minst miljømessig ulempe.
    • Dagens lokalisering av kloakkrenseanlegg anses å være miljømessig uforsvarlig på bakgrunn av framtidige planer for området.
  2. Kostnader.

Konsulenten har beregnet kostnadene for prosjektet slik:

 

Alt 1 – bygging av renseanlegg ved dagens lokalisering.

Alt 2 – industrifylling nord for Skibotn kai

Alt 3 – bygging av renseanlegg like sør for Røykeneselva, på oversiden av E6.

 

 

 

 

 

Silanlegg

Slamavskiller

 

Alt 1

Alt 2B

Alt 3B

Alt 1

Alt 2B

Alt 3B

Investeringskostnad

6 230 000

8050 000

9760 000

5690 000

7500 000

8590 000

Kapitalkostnad

444 000

611 000

712 000

432 000

569 000

652 000

Driftskostnad

333 000

349 000

361 000

329 000

341 000

341 000

Årskostnad

777 000

960 000

1073 000

761 000

910 000

993 000

 

Kostnader til framføring av strøm ved lokalitet 3 er forsøkt innhentet, men er ikke klarlagt ennå.

 

Det framgår av forprosjektet følgende fakta:

1.      Begge typer kloakkrenseanlegg tilfredsstiller dagens rensekrav for kloakkutslipp.

2.      Slamavskillere er rimeligst å bygge, men kostnadsforskjellen er ikke stor.

3.      Slamavskillere er enklere og sannsynligvis noe billigere å drifte.

4.      Slamavskillere kan neppe oppgraderes til mer høyverdig rensing.

5.      Slamavskillere kan føre til slamflukt, men man kan bygge de slik at faren blir redusert.

6.      Silanlegg kan oppgraderes.

7.      Silanlegg vil kreve at det oppføres bygning med to plan og full strømforsyning. En slamavskiller trenger kun et lite overbygg med enkel strømforsyning i form av et aggregat.

8.      Anlegget bør prosjekteres med oppstillingsplass for Avfallsservice as for tømming av rejektvann fra septiktømming. Avfallsservice as må dras inn i prosjekteringen og finansieringen av prosjektet.

 

Alternativt kloakkrenseanlegg:

Driftstyret bes ta opp til vedtak forprosjekt/forstudie vedr jordrenseanlegg. Det antas at dette anlegget må lokaliseres på god infiltrasjonsmark hvor det ikke foreligger byggeområder innenfor infiltrasjonsområdet.

 

Anbefaling:

På bakgrunn av ordførerens forespørsel anbefales det at det gjøres geotekniske undersøkelser av aktuelle lokaliteter for å klargjøre om det er mulig å bygge jordrenseanlegg i Skibotn. Dersom grunnundersøkelsene er positive, utarbeides det et forprosjekt for å avklare lokalitet og kostnader.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret ber drift og utvikling utføre geotekniske undersøkelser av aktuelle lokaliteter for bygging av jordrenseanlegg i Skibotn. Dersom mulighetene for bygging av slikt anlegg er tilstede, bes kommunens konslent vedr Skibotn kloakk eller andre aktuelle konsulenter utarbeide forprosjekt på et slikt anlegg.

 

 

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 13.11.2007:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Driftstyret ber drift og utvikling utføre geotekniske undersøkelser av aktuelle lokaliteter for bygging av jordrenseanlegg i Skibotn. Dersom mulighetene for bygging av slikt anlegg er tilstede, bes kommunens konsulent vedr Skibotn kloakk eller andre aktuelle konsulenter utarbeide forprosjekt på et slikt anlegg.

 

 

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 22.01.2008:

 

Saken ble trukket av lederen og settes opp på ny behandling i neste møte.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken ble trukket av lederen og settes opp på ny behandling i neste møte.

 

 

NY BEHANDLING AV SAKEN I DRIFTSTYRET 19.02.2008:

 

Rådmannens innstilling:

1. Storfjord kommunestyre ønsker ikke å bygge jordrenseanlegg i Skibotn. Dette begrunnes med at et eventuelt jordrenseanlegg må bygges som åpent anlegg enten i Apaja eller i Gunnarskogen. Kostnadene for prosjektet vil bli for høye samtidig som det ikke er ønskelig å ha åpne kloakkbasseng i nær tilknytning til bebygde områder med de ulemper dette kan medføre.

På bakgrunn av rapporten fra Asplan Viak anses det at det ikke er aktuelt å bygge et lukket infiltrasjonsanlegg i Skibotn da anlegget ikke vil ha tilstrekkelig kapasitet.

 

2.Storfjord kommunestyre ønsker å bygge slamavskiller med utslipp i sjø i området ved Røykeneselva. Dette vil gi tilfredsstillende renseeffekt samtidig som det vil være tilfredsstillende avstand til evt sjøvannsinntak utenfor Norfra Torsk as. Slamavskilleren må planlegges slik at det vil være mulig å utvide anlegget på sikt.

 

3.Avfallsservice as inviteres til å delta i prosjektet med utslipp fra rejektvann fra tømming av septiktanker.

 

 

 

 

ANBUD VARMEPUMPER BARNEHAGENE

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/01254

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0173/07     Driftstyret                                                                                  17.12.2007

0028/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

  1. Anbudsinnbydelse.
  2. Innkomne anbud.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har innhentet totalanbud på prosjektering, levering, montering og idriftsettelse av varmepumper ved barnehagen på Oteren og i Skibotn, samt i presteboligen. Ved anbudsfristens utløp 08.02.2008  var følgende anbud mottatt:

 

  1. Trio-Kulde?
  2. Reftec                                                                        kr 165.000 eks mva
  3. Mesterteknikk as, Bardu                                             ”   149.000   ”    ”
  4. AVV Klimaprodukter, Tromsø.

·        Prestebolig                        kr 34.600 eks mva

·        Skibotn barnehage             ”   55.200  ”      ”

·        Oteren barnehage              ”    50.384  ”     ”

·        Samlet sum AVV Klimaprodukter             ”  140.184   ”      ”

 

Antakelseskriterie ihht anbudsinnbydelsen:

”Storfjord kommune forbeholder seg retten til å anta hvilket som helst anbud eller forkaste samtlige. Antakelseskriteriet vil være det anbud som kommunen skjønnsmessig anser som gunstigst med hensyn til pris, effektivitet, antatt strømbesparelse, støy og andre miljøforhold samt tilfredsstillelse i kravspesifikasjonen, og leverandørens mulighet til å yte service og vedlikehold. Kommunen vil på ingen måte binde seg til å anta det rimeligste anbudet.”

 

VURDERING:

Anbud nr 1 fra Trio-Kulde  er ikke mottatt, kun et varselbrev om at de skal sende anbud. Det anses derfor at brevet fra Trio-Kulde ikke er noe anbudsdokument og kan derfor ikke tas med i vurderingen.

 

De to laveste anbud er luft-luft varmepumper med nokså lik pris.

Mesterteknikk as leverer Mitsubishi varmepumper mens laveste anbyder, AVV Klimaprodukter, leverer varmepumper fra Toshiba. Begge tilbydere anses å ha service- og vedlikeholdsapparater som er tilfredsstillende.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 17.12.2007:

 

FORSLAG FRA VERONICA BAKKE:

Innkomne tilbud forkastes på grunn av for høy pris.

Det innhentes nye tilbud.

 

Forslag fra Veronica Bakke ble vedtatt med 4 mot 1 stemme.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Innkomne tilbud forkastes på grunn av for høy pris.

Det innhentes nye tilbud.

 

 

NY BEHANDLING AV SAKEN I MØTE 19.02.2008.

 

Drift og utvikling har kunngjort nye anbud på prosjektering, levering og montering av varmepumper ved barnehagene samt ved presteboligen. Ved fristens utløp 08.02.08 kl 1200 var følgende anbud mottatt:

1. Reftec as                                                                kr 165.000 eks mva

2. Mesterteknikk as, Bardu                                         ”   149.000  ”      ”

3. AVV Klimaprodukter, Tromsø                               ”    140.184  ”      ”

 

I tillegg til dette mottok kommunen anbud fra Trio-Kulde as 11.02.08, dvs mange dager etter anbudsfristen. Anbudet må derfor forkastes som for sent innlevert.

 

Antakelseskriterie ihht anbudsinnbydelsen:

”Storfjord kommune forbeholder seg retten til å anta hvilket som helst anbud, eller forkaste samtlige. Antakelseskriteriet vil være det anbud som kommunen skjønnsmessig anser som gunstigst med hensyn til pris, effektivitet, antatt strømbesparelse, støy og andre miljøforhold samt tilfredsstillelse i kravspesifikasjonen, og leverandørens mulighet til å yte service og vedlikehold. Kommunen vil på ingen måte binde seg til å anta det laveste anbudet.”

 

VURDERING:

  1. Anbudet fra AVV Klimaprodukter anses å være rimeligst i innkjøp. Anbudet er komplett montert og idriftsatt. AVV Klimaprodukter har levert tilfredsstillende dokumentasjon på leveransen i samsvar med anbudsinnbydelsen.
  2. Anbudet fra Mesterteknikk as er komplett montert og idriftsatt.
  3. Anbudet fra Reftec as er basert på 2 stk luft/vann varmepumper i barnehagene og 1 stk luft/luft varmepumpe i presteboligen. Anbudet er eks elektrisk montering og eks kjerneboring. I tillegg er det tatt forbehold om valutaforandring. Det er derfor høyst usikkert hva endelig anbudssum vil bli. Varmepumper luft/vann er noe mer effektive enn luft/luft, men det er uklart om effekten er så stor at det er mulig å inntjene ekstrakostnaden over pumpenes levetid.

 

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

  1. Anbud fra Trio-Kulde as forkastes som for sent innkommet og tas ikke med i vurderingen. Anbudet ble mottatt 11.02.08 mens anbudsfristen var 08.02.08 kl 1200.
  2. Storfjord kommune antar anbud fra AVV Klimaprodukter.
  3. Reserve: Anbud fra Mesterteknikk as.

 

 

 

 

HATTENG SKOLE

ANBUD SKIFTING PCB-INSTALLASJONER M.V.

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

663 

 

Arkivsaksnr.:

07/01283

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0029/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Eiere av elektriske installasjoner som inneholder PCB er pålagt av myndighetene å skifte ut de gamle armaturene med nye. På bakgrunn av dette har drift og utvikling innhentet anbud på utskifting av armaturer ved Hatteng skole.

 

Storfjord kommune har invitert til begrenset totalentreprise på utskifting av PCB-armaturer samt en del gamle armaturer på Hatteng skole. Anbudet består av prosjektering, levering og montering og idriftsettelse av nye armaturer. Dersom kommunens budsjett ikke strekker til å utføre hele arbeidet,

er utskifting av PCB-armaturer prioritert i anbudet.

 

Ved anbudsfristens utløp 11.02.2008 var følgende anbud mottatt: Ingen.

 

VURDERING:

Storfjord kommune har invitert samtlige installasjonsfirmaer i Storfjord, Balsfjord og Lyngen til å gi anbud på skifting av PCB-armatur i Hatteng skole. Ettersom det ikke er mottatt noen anbud, må det antas at grunnen til dette er at markedet er ”overbelastet” med oppdrag.

 

Det anbefales at det kunngjøres nye anbud på oppdraget i Doffin og i lokalavisene. Dersom det da ikke mottas anbud, må det vurderes andre løsninger.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret vedtar å kunngjøre nye anbud på skifting av PCB-armatur i Hatteng skole. Anbudene kunngjøres i Doffin og i lokalavisene.

 

 

 

 

ANBUD SKIFTING VEGLYSARMATURER 2008

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

T51 

 

Arkivsaksnr.:

08/00070

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0030/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

  1. Anbudsinnbydelse
  2. Innkomne anbud.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Eiere av elektriske installasjoner som inneholder PCB er pålagt av myndighetene å skifte ut gamle installasjoner med nye.

Storfjord kommune har på bakgrunn av dette innhentet anbud på skifting av veglysarmaturer med PCB. Ved anbudsfristens utløp 11.02.08 var følgende anbud mottatt:

1. Mikalsen Installasjon as, Skjervøy.              Kr 207.750 eks mva

2. Elektro Nor as, Skibotn                                          ”    379.980   ”      ”

3. Troms Kraft Entreprenør                                         ”    303.655   ”      ”

 

Antakelseskrav i anbudsinnbydelsen:

”Laveste anbudspris:

Ved beregning av laveste anbud vil følgende regnestykke bli satt opp:

  1. 90 stk veglysarmaturer
  2. 3 stk sikringsskap
  3. 5 stk armaturarmer”

 

VURDERING:

Alle innkomne anbud anses å være fullstendige og seriøse. På bakgrunn av antakelseskriteriene i anbudsinnbydelsen anbefales det å anta anbudet vfra Mikalsen Installasjon as med forbehold om tilfredsstillende kontrakt.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret antar anbud fra Mikalsen Installasjon, Skjervøy, på kr 207.750 eks mva.

Da kommunen har flere veglys med PCB enn det som er tatt med i anbudet, gis administrasjonen fullmakt til å utvide kontrakten innenfor budsjett som beskrevet i anbudsinnbydelsen.

Reserve: Troms Kraft Entreprenør.

 

 

 

OPPMÅLINGSTJENESTEN

TILBUD INNKJØP GPS-UTSTYR

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

646 &41

 

Arkivsaksnr.:

08/00156

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0031/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har innhentet 2 tilbud på GNSS-oppmålingsutstyr. Utstyret skal benyttes i forbindelse med kart- og delingssaker, innen VAR-området, ved veiarbeider osv. Kommunestyret har bevilget kr 250.000 til materiellkjøp.

GNSS-utstyret består av en Rover og en Basestasjon. Kommunen vil knytte seg til Cpos-systemet som drives av Statens Kartverk. Innenfor dekningsområdet for Cpos er det kun behov for å benytte en Rover. Dette systemet gir tilfredsstillende måledekning i det meste av kommunen, men ikke i dalene hvor det ikke er GSM-dekning. Her må det benyttes basestasjon i tillegg til Rover.

Storfjord kommune har intensjoner om å samarbeide med nabokommunene om bruk av basestasjon ved behov. 

 

VURDERING:

Begge innkomne tilbud vil gi tilfredsstillende løsninger:

 

Leica: Ved evt kjøp av Leica-utstyr vil Storfjord kommune samarbeide med Lyngen kommune om felles bruk av basestasjon. Dette betyr at vi må betale leie til Lyngen de ganger vi har behov for å bruke Basestasjon under målearbeidet. Det antas at dette kun blir et fåtall ganger pr. år og kun i Signaldalen og Kitdalen.

 

Topcon: Ved evt kjøp av Topcon-utstyr må kommunen kjøpe både Rover og Basestasjon. Dette vil gi en samlet investering som ligger langt over kommunens budsjett.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret vedtar å gå til innkjøp av Leica GNSS-oppmålingsmateriell i henhold til tilbud. Storfjord kommune inngår samarbeid med nabokommunene om leie av basestasjon ved behov.

 

 

 


ANBUD VENTILASJONSANLEGG STORFJORD KOMMUNEHUS

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

612 &41

 

Arkivsaksnr.:

08/00169

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0032/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har innhentet anbud på levering, montering og idriftsettelse av ventilasjonsanlegg til eksisterende og nytt kommunehus. Ved fristens utløp var følgende anbud mottatt:

1. Harstad Luftteknikk as                                            kr  962.807 eks mva

2. Enervent as                                                             ” 1.126.637  ”      ”

3. Energiprosjekt as                                                    ” 1.158.476  ”      ”

4. A/s Nord Klima                                                      ”  1.017.448 ”      ”

5. Hamstad as                                                             ”  1.010.000  ”       ”

 

VURDERING:

Anbudene er kontrollregnet av kommunens konsulent. Anbudene omfatter eksisterende kommunehus samt nybygget.

Kommunen konsulent innstiller at anbud nr.1 fra Harstad Luftteknikk as blir antatt.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune antar anbud fra Harstad Luftteknikk as på ventilasjonsanlegg til eksisterende og nytt kommunehus. Anbudssum kr 962.807 eks mva.

Det antas ikke reserve.

 

 

 

REGULERINGSPLAN UTVIDELSE INDUSTRIOMRÅDE VED SKIBOTN KAI

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

08/00167

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0033/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Driftstyret                                                                                 

/                 Driftstyret                                                                                 

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune varsler oppstart av følgende reguleringsarbeider: Utvidelse av industriområde i tilknytning til Skibotn kai.

 

Storfjord kommune ønsker å utvide industriområdet på nordsiden av Skibotn kai med utfylling lengre ut i sjøen for å gi bedre plass til utvidelse av eksisterende industrivirksomhet.

Arealplanstatus:

Arealet er tatt med i kommunens arealplan, vedtatt av kommunestyret 02.08.07.

Grunnundersøkelser:

Storfjord kommune har engasjert geoteknisk konsulent til å utføre nødvendige grunnundersøkelser og geotekniske vurderinger. Foreløpig resultat fra grunnundersøkelsene viser at det er mulig å fylle ut hele/deler av industriområdet. Nærmere avklaring ventes i løpet av kort tid.

Atkomst:

Det er regulert og bygd kryss mellom E6 og industriområdet ved Skibotn kai. Dette vegkrysset vil også bli benyttet i framtiden.

 

VURDERING:

Kommunens ønske om utvidelse av industriområdet er framkommet på bakgrunn av konkrete planer om utvidelse av driften ved etablerte bedrifter ved Skibotn kai. Det vil neppe bli tildelt arealer til helt nye bedrifter i området.

Hensikten med varselet er å invitere de som har faktiske opplysninger eller innspill til planen om å komme med innspill til saken.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune varsler oppstart av arbeidet med reguleringsplan for utvidelse av industriområdet ved Skibotn kai. De som har faktiske opplysninger til planarbeidet eller innspill til planen bes melde fra til Storfjord kommune.

 

 

 

 

 

REGULERINGSPLAN SKIBOTN KIRKEGÅRD

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

08/00168

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0034/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Driftstyret                                                                                 

/                 Driftstyret                                                                                 

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune ønsker å utarbeide reguleringsplan for Skibotn kirkegård. Hensikten med arbeidet er å sikre planhjemmel til arealet i medhold av plan- og bygningsloven. Arbeidet må igangsettes tidlig i 2008 av hensyn til kapasiteten ved kirkegården.

 

Planstatus:

Arealplan: Arealet er tatt med i kommunens arealplan, vedtatt av kommunestyret 02.08.07.

Atkomst: Eksisterende avkjørsel til kommunal veg.

 

VURDERING:

Storfjord kommune ønsker å varsle oppstart av planarbeidet og invitere de som har faktiske opplysninger eller merknader til reguleringsplanen til å komme med innspill til planarbeidet.

Reguleringsplanen vil danne grunnlag for utarbeiding av detaljplan for kirkegården.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune varsler oppstart av arbeidet med utarbeidelse av reguleringsplan for Skibotn kirkegård. De som har faktiske opplysninger eller merkander til planarbeidet bes komme med innspill til planen.

 

 

 

 

 

STORFJORD KIRKEGÅRD - DETALJPLANLEGGING

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L1 

 

Arkivsaksnr.:

08/00171

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0035/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord menighetsråd opplyser at det er behov for å igangsette detaljregulering av Storfjord kirkegård, Hatteng. Planarbeidet består i å utarbeide en detaljert plan over kirkegården med inndeling i kvartal og gravsteder m.v. Arbeidet må utføres i nært samarbeide med menighetsrådet.

 

VURDERING:

Drift og utvikling har ikke erfaringer fra detaljplanlegging av kirkegårder, men kan igangsette et forprosjekt for å avklare saken nærmere.

Det er utarbeidet reguleringsplan for Storfjord kirkegård og industriområdet på vestsiden av kirka. Arealbruken anses derfor å være avklaret.

Dersom det blir behov for å bruke konsulenter til detaljarbeidet på et senere tidspunkt, vil drift og utvikling komme tilbake til driftstyret med ny sak.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret vedtar å igangsette arbeidet med detaljplanlegging av Storfjord kirkegård, Hatteng. Drift og utvikling bes utarbeide forprosjekt i samarbeide med menighetsrådet for å avklare arbeidets omfang. Forprosjektet legges fram for menighetsrådet og driftstyret og skal danne grunnlag for det videre planarbeide.

Dersom forprosjektet viser at det er behov for å engasjere konsulent, ber driftstyret om at det blir fremmet sak om dette.

 

 

BOLIGSOSIAL HANDLINGSPLAN 2007-2010

VALG AV REPRESENTANT FRA DRIFTSTYRET

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

F17 

 

Arkivsaksnr.:

07/00947

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0036/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Ihht vedtatt boligsosial handlingsplan skal det velges en arbeidsgruppe til det videre arbeidet.

Arbeidsgruppa skal ha 1 representant fra HSU og 1 representant fra Driftstyret.

Driftstyret velger 1 representant til arbeidsgruppa.

Saken legges fram uten forslag til innstilling.

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

 

SENTRUMSPLAN HATTENG - VALG AV VARAMEDLEMMER TIL ARBEIDSGRUPPE

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

141 

 

Arkivsaksnr.:

08/00170

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0037/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

Arbeidsgruppe Sentrumsplan Hatteng:

1. Harald Ryeng, leder

2. Bente Bech, medlem

3. Jonn Arne Iversen, medlem

 

I K-sak 7/08 ber kommunestyret driftstyret oppnevne varamedlemmer til gruppen.

Saken legges fram uten forslag til innstilling.

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Som varamedlemmer til arbeidsgruppen for Sentrumsplan Hatteng velges:

1.

2.

3.

 

 

 

 

EIENDOMMEN 45/118: KLAGE PÅ DEL.VEDTAK 83/07, SØKNAD OM FRITAK FOR FEIING

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

L00 

 

Arkivsaksnr.:

08/00159

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0038/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

/                 Klagenemnda                                                                           

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Tidligere behandlet i del.sak 83/07 med følgende vedtak:

I henhold til vedtatt lokal forskrift for Storfjord kommune FOR 2006-12-13 nr. 1691, § 6.2 og § 7 avslås søknad om fritak for feiing for eiendommen 45/118.

 

Aud Helene Garden har påklaget delegasjonsvedtaket:

Hun har fått kunnskap om at kommunens feier har utført kontroll av piper og fyringsinstallasjoner for samtlige hus og hytter i Skibotn. Denne kontrollen er ikke foretatt hos henne.

Hun har tidligere blitt anbefalt å kjøpe feieutstyr og besørge for feiing og kontroll selv. Dette har hun gjort i privat regi, og søker om fritak for feiegebyret for 2007.

 

VURDERING:

Det er ikke framkommet nye opplysninger som tilsier at eiendommen kan fritas for feiegebyret.

 

Korrigering av påstand fra huseier:

Kommunens feier har ikke utført kontroll av piper og fyringsinstallasjoner for samtlige hus og hytter i Skibotn. Kontrollene som er utført er spesielt rettet mot boliger bebodd av eldre mennesker, foruten en del tilfeldig valgte ildsteder, og ildsteder hvor huseier har bedt om kontroll.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Driftstyret opprettholder delegasjonsvedtak 83/07.

I henhold til vedtatt lokal forskrift for Storfjord kommune FOR 2006-12-13 nr. 1691, § 6.2 og § 7 avslås søknad om fritak for feiing for eiendommen 45/118.

Saken oversendes Klagenemnda til endelig avgjørelse.

 

 

 

 

STYRINGSGRUPPE FOR SMÅKRAFTVERK

SØKNAD OM FRITAK FRA VERV

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

S11 

 

Arkivsaksnr.:

08/00057

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0039/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Torill Heggeblom og Odd Geir Fagerli ble i forrige valgperiode valgt inn i styringsgruppa som politisk representanter.

Torill Heggeblom søker nå om fritak fra dette vervet, da hun ikke lenger er med i politikken.

 

VURDERING:

Driftstyret må utpeke ny representant til styringsgruppa.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Torill Heggeblom gis fritak fra dette vervet.

 

Som ny representant velges: