MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Kommunestyret

Møtested:

Skibotnsenteret

Møtedato:

12.12.2007

Tid: 0900

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0122/07       07/01273                                                                                                         

REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 12.12.2007                               

 

0123/07       07/01287                                                                                                         

RAPPORTERING POLITISKE VEDTAK PR 311007                              

 

0124/07       07/01291                                                                                                         

ANTAKELSE ANBUD NAV-BYGG                                                            

 

0125/07       07/01290                                                                                                         

LOVLIGHETSKONTROLL K-SAK 97/07 - KOSTNADSJUSTERING OG TILLEGGS- FINANSIERING I FORBINDELSE MED HELSEHUS/NAV                  

 

0126/07       07/01142                                                                                                         

BUDSJETT 2008 OG ØKONOMIPLAN FOR 2008-2011                         

 

0127/07       07/01113                                                                                                         

SEKTORPLAN OPPVEKST OG KULTURETATEN                                

 

0128/07       07/01114                                                                                                         

TILSYNSPLAN FOR BARNEHAGER                                                       

 

0129/07       07/01116                                                                                                         

VEDTEKTER FOR KULTURSKOLEN                                                     

 

0130/07       07/00957                                                                                                         

SENTRUMSPLAN HATTENG                                                                    

 

0131/07       07/01063                                                                                                         

VALG AV RÅD FOR FUNKSJONSHEMMEDE                                      

 

0132/07       07/01236                                                                                                         

GODKJENNING AV NY SELSKAPSAVTALE - INTERKOMMUNALT ARKIV TROMS    

 

0133/07       07/01282                                                                                                         

MØTEPLAN 2008 - KOMMUNESTYRE, FORMANNSKAP OG NÆRINGSUTVALG         

 

 

 

 

Oteren, 05.12.07

 

 

 

Hanne Bråthen (s.)                                                                  Lena Nilsen

Ordfører                                                                                 Sekretær


REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 12.12.2007

 

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/01273

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0122/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

 

  1. Fra Finnmark fylkeskommune – Informasjonsbrev – Fylkesplan for Finnmark 2006 – 2009
  2. Fra Skibotn Arbeiderlag – Valg av kontrollutvalg
  3. Fra Norges vassdrags- og energidirektorat – Søknad om konsesjon for bygging av Bergselva kraftverk – Utredning av redusert alternativ
  4. Fra Norges vassdrags- og energidirektorat – Søknad om konsesjon for bygging av Kjeldalselva kraftverk – Utredning av redusert alternativ
  5. Fra Fiskeridirektoratet – Storfjord Torsk AS – Lokalitet Bergodden i Storfjord – Matfisk torsk – Melding om politisk vedtak
  6. Fra KS – Protokoll fra konstituerende fylkesmøte 20. – 21.11.07
  7. Protokoll fra møte i Ungdomsrådet den 26.11.07

 

 

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Sakene ble referert.

 

 


RAPPORTERING POLITISKE VEDTAK PR 311007

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

210 

 

Arkivsaksnr.:

07/01287

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0123/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

Vedlegg: Politiske vedtak alle organ

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Rådmannen innførte fra og med 1.1.07 rapportering om iverksetting av alle politiske vedtak som krever handling fra administrasjonen.

 

Det skal rapporteres på følgende utvalg til kommunestyret:

 

Kommunestyret

Formannskapet

Administrasjonsutvalget

Arbeidsmiljøutvalget

Næringsutvalget

Oppvekst og Kultur (SOK)

Helse og sosial (SHS)

Driftsstyret

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Rapportering politiske vedtak pr 311007 tas til orientering.

 

 

 


ANTAKELSE ANBUD NAV-BYGG

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/01291

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0124/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

Vedlegg: 1: Brev datert 27.11.2007 fra advokat Helge Tryti om regresskrav

                2: Alternativt tilbud fra Jan Nysted

                3: Driftsstyrevedtak om anbefaling av anbud på bygging av NAV- bygg m m med

                    forbehold

 

               4: Uttalelse fra Vestersida Bygdeutvalg datert 15.11.2007

               5: Uttalelse fra Fagforbundet i Storfjord datert 20.11.2007

               6: Uttalelse fra brukerrepresentantene i forhold til planprosessen om NAV-bygg

                   m m, overlevert i planmøte 26.11.2007

               7: Uttalelse fra Oteren Bygdeutvalg  datert 21.11.2007      

               8:  Svar fra fylkesdirektør Stein Rudaa til Oteren Bygdeutvalg

               9: Referat fra møte i styringsgruppen for NAV- Storfjord, møte 27.11.2007.

 

Saksopplysninger

 

Som det går fram av vedlegg 3, har driftstyret antatt anbud når det gjelder bygging av NAV- bygg med mer med forbehold om godkjenning av kostnadsramme og finansiering.

Når anbud ligger innenfor godkjent ramme, har driftstyret fullmakt til å anta endelig. I dette aktuelle tilfelle var saken en anbefaling som måtte til kommunestyret til endelig vedtak.

 

Kommunestyret har i sak 92/07 fastsatt ny ramme til 18 580 000 kr og godkjent finansiering i samsvar med dette.

 

I  brev datert  27.11.2007 har advokat Helge Tryti meldt erstatningskrav på  4 mill kr i forhold til at kommunen har vedtatt å avlyse anbudskonkurransen.

I brev datert 5.12.2007 har Jan Nysted Byggevarer sagt seg villig til å alternativt å gjennomføre sitt anbud i tilknytning til kommunehuset på Hatteng, i samsvar med kommunestyrets vedtak 14.11.2007. Byggeprosjektet vil også der kunne bli gjennomført slik at kommunen beholder sin plass i ”NAV- køen”, med åpning tidlig høst 2008. Dette betinger rask avklaring i kommunen.

Dersom tilbudet blir akseptert av kommunen, vil erstatningskravet bli trukket.

 

Etter § 16-1 i forskriftene til lov om offentlige anskaffelser, er det forbudt å forhandle med tilbyder før endelig avtale er undertegnet. Det har av denne grunn ikke vært gjennomført noen forhandlinger med tilbyder. I møte med tilbyder 5.12.2007 gjennomgikk man de oppdaterte tegninger fra kommunen og drøftet framdriften.

 

Det haster nå med å få til endelig avklaring når det gjelder dette tiltaket, fordi kommunen alternativt står i stor fare for å bli skøvet ut i ”NAV- køen” og i verste fall tape fjernarbeidsplasser.

 

Rådmannen ser av denne grunn det som viktig at kommunestyret, som det øverste organ nå tar stilling til valg av anbyder på NAV- bygg. Dette kan kommunestyret gjøre selv om driftsstyret har fullmakt til det.

 

Basert på kommunestyrets vedtak av 14.11.2007, har administrasjonen  gjennomført omtegninger av prosjektet i samarbeid med de berørte. Rådmannen forutsetter at tegninger godkjennes av arbeidstilsyn og kommunens arbeidsmiljø før arbeidet settes i gang.

 

Det er for øvrig kommet inn en rekke uttalelser når det gjelder kommunestyrets vedtak om lokalisering ved Hatteng og prosessen omkring dette. Disse følger saken.

 

 

Vurderinger

 

Når det gjelder lovlighetsklage og de formelle juridiske sider  knyttet til anskaffelsesregelverket viser rådmannen til egen sak. Her understrekes bare nok en gang at det ikke er adgang til å forhandle med anbydere  basert på gitte anbud.

 

Rådmannen går ikke inn på de enkelte uttalelser, da rådmannen mener dette i det alt vesentlige er innspill i en politisk debatt. Rådmannen har for øvrig uttalt seg om det prosessuelle i den andre saken.

 

Saken må nå tas til endelig avslutning for å få gjennomført prosjektet i tide.

 

 

Innstilling

 

1: Anbud fra J.Nysted Byggevarer antas

2: Hans alternative tilbud om å gjennomføre prosjektet i tilknytning til kommunehuset på

     Hatteng godtas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


LOVLIGHETSKONTROLL K-SAK 97/07 - KOSTNADSJUSTERING OG TILLEGGS-

FINANSIERING I FORBINDELSE MED HELSEHUS/NAV

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/01290

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0125/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

 

Vedlegg: Vedlegg: 1: Kommunestyrets vedtak 14.11.2007, med krav om lovlighetskontroll fra

                   kommunestyregruppene til Arbeiderpartiet, Skibotn Folkeliste og Felleslista.

                 Vedlegg 2: Brev fra fylkesmannen datert 21.11.2007.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Som det fremgår av kommunestyrets vedtak, var realiteten i dette at kommunestyret ikke godkjente noen av de innkomne anbud, foreslått justert kostnad og finansiering fra rådmannen. Kommunestyret vedtok at NAV- bygget i stedet skulle settes opp i tilknytning til kommunehuset, som nå er under utvidelse.

I forbindelse med dette godkjente kommunestyret en tilleggskostnad og tilsvarende  økt finansieringsramme på ytterligere 8 mill i tillegg til det som tidligere var vedtatt. Rammen var med dette økt til 18 580 000 kr, altså ca 1.5 mill kr mindre enn det rådmannen hadde foreslått.

 

I denne saksfremstillingen går rådmannen inn på de formelle forhold knyttet til lovlighetskontrollen. Som parallell sak fremmer rådmannen sak vedrørende antakelse av anbud NAV-bygg m m.

 

Mindretallets anke går på fire punkter, hvorav det siste punkt var at saken ble bedt brakt inn for fylkesmannen for lovlighetsklage etter kl § 59.

Denne paragrafen lyder:

§ 59.1: Tre eller flere medlemmer av kommunestyret kan  sammen bringe en avgjørelse,

            truffet av folkevalgt organ eller den kommunale administrasjon, inn for departementet

            til kontroll av avgjørelsens lovlighet.  (Neste setning utelatt som ikke relevant her)

        2: Krav om lovlighetskontroll fremsettes for det organ som har truffet den aktuelle

            avgjørelsen.

            Hvis dette opprettholder avgjørelsen, oversendes saken til departementet.

        3: (Ikke relevant her)

        4: Ved lovlighetskontroll skal det tas stilling til om avgjørelsen:

a)      er innholdsmessig lovlig

b)      er truffet av noen som har myndighet til å treffe slik avgjørelse

c)      er blitt til på lovlig måte.

      

           Departementet skal oppheve avgjørelsen hvis det er gjort slike feil at den er ugyldig.  

 

I forhold til kl § 59 anfører rådmannen følgende:

Kravet om tre eller flere medlemmer er tilfredstilt ved at det var 7 stemmer for ”lovlighetskontrollvedtaket”.

 

Neste hinder er om saken gjaldt avgjørelse, se 59.1, første setning.

Det er et krav at saken gjelder avgjørelse, dvs et positivt realitetsvedtak, og altså mer enn en uttalelse.

Rådmannen forstår kommunestyrets vedtak som en  realitetsavgjørelse ved at rådmannen pålegges å fremlegge sak med et byggeprogram på ca 750 kvm i tilknytning til kommunehuset på Hatteng, med en øvre ramme på 18 580 000 kr med definerte funksjoner.

 

Ved lovlighetskontroll etter § 59, tar klageorganet ikke stilling til annet enn de offentligrettslige sider av vedtaket. Dvs ikke hvorvidt kommunen kan komme i et erstatningsrettslig ansvar, for eksempel slik mindretallet har anført under sitt punkt 3.

Ved lovlighetskontrollen stilles det spørsmål ved om formkravene er tilfredstilt, om organet har kompetanse til å gjøre vedtaket og om vedtaket er blitt til på lovlig måte.

Ved at saken er avgjort av kommunestyret selv, er det ingen uklarhet når det gjelder kompetansespørsmålet.

 

Fra mindretallet anføres det at det ikke var mulig å reise denne saken, slik den lød, etter det forslag som ble fremmet av flertallet, og som ble vedtatt.

Det springende punkt her er om dette var en ny sak som et mindretall kunne motsette seg etter kl § 34.1.

Denne paragraf lyder: Folkevalgt organ kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen  av en sak på den utsendte saklisten. Det kan også treffe vedtak i sak som ikke er oppført på saklisten hvis ikke møteleder eller 1/3 av  de møtende medlemmer motsetter seg dette.

 

Headingen på saken, både den forkortede og ufullstendige saken som ble utsendt på ordinær måte til kommunestyret, og den som ble lagt fram direkte for kommunestyret etter at rådmannen hadde gjennomgått kostnaden etter anbudsåpningen, henspeilte på justering av kostnaden og tilleggsfinansiering av det byggeprosjektet som kommunestyret hadde vedtatt sommeren 2006, og som bygde på ”delt løsning”. 

 

Spørsmålet var om det vedtaket som kommunestyret faktisk gjorde, var i forhold til den saken som var blitt forelagt i innkalling og dokumenter, eller om dette var en ny sak, som altså et mindretall kunne avvise. Eller sagt på en annen måter; kunne kommunestyret lovlig gjøre sitt vedtak knyttet til denne saken, eller var saken blitt ny, og dermed ”avvisbar”?

Da må en lese kommunestyrets vedtak i forhold til den saken som var utsendt.

 

Om dette uttaler Overå og Bernt i sin kommentarutgave  nr 4, side 257 – 258,  at  ….”Denne regelen gjelder vedtak i nye saker, ikke nye forslag til vedtak i en oppført sak, selv om det måtte komme aldri så overraskende på andre medlemmer eller administrasjonen. Det står et hvert medlem fritt å fremme nytt forslag som er oppført på dagsorden inntil denne er tatt opp til votering. Den eneste begrensingen her er at det fremsatte forslaget må ha en rimelig sammenheng med den saken som er under behandling.”

 

Helt liknende anførsler gjør Bernt, Overå og Hove i sin kommunalrett, 4. utgave sidene 715 – 716.

 

Et neste forhold kan trekkes ut av forvaltningslovens § 17, hvoretter forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Dette gjelder når forvaltningsorganet handler innenfor det offentligrettslige området. Denne aktuelle saken handler om at kommunestyret skal godkjenne kostnad og finansiering av et tiltak, og slik legge grunnlaget for en avtale om bygging innenfor et privatrettslig område. Dersom en anvender forvaltningsrettens prinsipp tilsvarende på dette tilfellet, kan en nøste litt videre.

 

Eckhoff og Smith omtaler om dette i sin forvaltningsrett, 8 utgave, sidene  250 –251, at … ” kravet om at saken skal være så godt opplyst som mulig, ikke må tas helt bokstavelig. Hvis forvaltningen  alltid skulle gå inn for å skaffe seg full oversikt om alle relevante fakta, ville det medføre et enormt arbeid og føre til at behandlingen tok urimelig lang tid. Grundigheten må derfor bero på en avveining hvor hensynet til  å oppnå forsvarlige resultater veies mot økonomiske hensyn og tidsfaktoren.”

 

Det faktiske forhold var at hensynet til framdriften av NAV- bygget tilsa at saken ble avgjort snarest mulig. Rådmannen bearbeidet selv saken etter at ordinær frist for utsending var utgått for å få saken avklaret. Rådmannens tema i saken var knyttet til oppjustering av kostnad og finansiering, ikke mulig relokalisering av tiltaket. Rådmannen hadde for så vidt heller  ikke grunn til å gjøre slike innspill, basert på det kommunestyrevedtak som forelå.

 

Spørsmålet blir så om kommunestyret selv, når relokaliseringen kom fram, skulle ha bedt saken utredet bedre før endelig vedtak ble gjort. M a o om kommunestyret har et selvstendig ansvar etter forvaltningslovens § 17 når nye moment bringes fram.

Kan man forvente at folkevalgte skal være eksperter i forvaltningsrett og kommunalrett?

Eller skal man kunne kreve at rådmannen over bordet tar fram slike rettslige betraktninger for de folkevalgte?

 

Etter forvaltningslovens § 41, er likevel vedtaket gyldig når det er grunn til å regne med at  feilen ikke har virket bestemmende inn på vedtakets innhold.

Rådmannen oppfatter vedtaket som et politisk vedtak basert på det flertall som sto bak det. Antakelig står det fortsatt et politisk flertall bak dette vedtaket. Altså kan man skyte seg inn under § 41 i forvaltningsloven.

  

Mindretallets anke, pkt 3 handler om mulig regresskrav som følge av at kommunen ikke har fulgt reglene i lov om offentlige anskaffelser og forskriftene til dette. Dette henspeiler på kommunestyrerts vedtak ” om ikke å gå inn for noen av innkomne anbud”. I dette ligger i realiteten en avlysning  av hele den gjennomførte anbudskonkurransen. Lovlighetskontrollen må dermed også ta for seg hvorvidt en slik avlysning er i strid med lovverket for  offentlige anskaffelser, herunder lov om offentlige anskaffelser og forskrift til samme lov.

 

Rådmannen har konsultert kommunens advokat i dette spørsmålet og fått følgende tilbakemelding:

”Avlysning av en gjennomført anbudskonkurranse kan bare skje i den utstrekning det

  foreligger saklig grunn for dette, jf forskrift om offentlige anskaffelser § 22-1, første ledd.

  Kravet til saklig grunn er ikke nærmere definert i forskriften, men i NOU 1997:21, side 114

  fremkommer det at saklighetskravet medfører et krav om at avlysningen er

  forretningsmessig begrunnet. Videre fremkommer det at en avlysning gjennomgående ikke

  vil være forretningsmessig begrunnet, dersom den skyldes forhold som oppdragsgiveren

  kjente til eller burde tatt i betraktning ved planlegging av anskaffelsesprosessen.

  Saklighetskravet har vært gjenstand for en rekke avgjørelser i Klagenemd for offentlige

  anskaffelser. En gjennomgang  av relevante avgjørelser viser at kravet til saklig grunn

  skjerpes dersom tilbudsfristen er utløpt, jf KOFA sak nr 2003/75 og 20007/70 og 71.

  Manglende budsjettdekning kan være saklig grunn, men dette forutsetter at budsjettrammen

  var realistisk/forsvarlig i utgangspunktet, jf KOFA sak nr 2004/01, 2006/115 og 2007/70.

  Avlysning som skyldes mangelfull planlegging er ikke saklig grunn, jf KOFA sak nr

  2006/146. Generelt viser avgjørelsene at typiske begrunnelser som anses som saklig er at

  behovet for anskaffelsen endrer seg underveis i anbudskonkurransen, eksempelvis ved

  at det kommer nye offentligrettslige påbud eller at det gjøres tekniske funn som ikke var

  kjent tidligere, og avlysning som følge av feil i kunngjøringen, herunder anbudsgrunnlaget

  av konkurransen.

 

 Slik jeg ser  det var behovet, det vil si omfanget av anbudet, kjent for kommunen forut for

 utlysning av anbudskonkurransen, jf rådmannens saksfremlegg i k – sak 92/07. Videre

 sammenlikes prisen  pr kvm med pris pr kvm  for utbygging av ny fløy til kommunehuset på

 Hatteng i rådmannens saksfremstilling. Dette var en pris som kommunen altså var kjent med

 forut for utlysning av anbudskonkurransen. Det er således vanskelig å se at kommunen kan

 påberope seg endrede forutsetninger  eller en vesentlig  prisstigning i forhold til tidligere

 budsjettramme som grunnlag for å avlyse konkurransen.

 

 For ordens skyld bemerker jeg at det er  uten betydning for vurderingen  av adgangen til å

 avlyse en gjennomført konkurranse, at det er tatt forbehold om slik avlysning i

 anbudsgrunnlaget. Forskriften er på dette grunnlag  ufravikelig.

 

Etter dette er det min vurdering at det ikke foreligger saklig grunn for å avlyse anbudskonkurransen.”

 

VURDERING:

Rådmannen skal være varsom med  å argumentere i verken den ene eller andre lei når det gjelder forståelse av politiske vedtak, men heller respektere de vedtak som gjøres. Politikk er bl a å begrunne sine vedtak på en slik måte at de blir godtatt og forstått, og dette gjør politikerne best selv.

 

Et råd kan rådmannen likevel komme med. Det vil trolig være en god regel å bestille utredet alternativ som avviker mye fra det tema som en sak er oppfattet å handle om av de fleste, før en gjør endelige politiske vedtak knyttet til dette tema. Dette vil også kunne fange opp reglene om samarbeid med de ansatte etter hovedavtalen.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Kommunestyret omgjør sitt vedtak om ikke å anta anbud når det gjelder NAV-  bygg. For øvrig fastholder kommunestyret sitt vedtak i sak  92/07 om kostnadsramme og låneopptak. Saken oversendes fylkesmannen i Troms.

 

For øvrig viser kommunestyret til egen parallell sak.

 

 

 


BUDSJETT 2008 OG ØKONOMIPLAN FOR 2008-2011

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

151 

 

Arkivsaksnr.:

07/01142

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0039/07     Formannskapet                                                                         07.11.2007

0040/07     Formannskapet                                                                         19.11.2007

0126/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

Vedlegg: Faktiske opplysninger, se vedlagte dokumenter.

 

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 07.11.2007:

 

Rådmannen orienterte om budsjett.

Det ble ikke fattet vedtak i saken.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Det ble ikke fattet vedtak i saken.

 

Ny behandling 19.11.2007

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

A: Budsjettet for 2008:

 

1: Det kommunale skattøret for 2008 fastsettes til 12.05 ved utskriving av forskuddsskatt og

    etterskuddskatt, eller til høyeste lovlige sats.

2: Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste

     lovlige sats for eiendomsskatten.

3: Det opprettes følgende stillinger i budsjettet for 2008:

   a: En stilling som lærling 30% fra 1.9.2008.

   b: 100 % stilling som IT-konsulent fra 1.1.2008 til 30.06.2008.

   c: Omgjøring 40 % stilling av sekretærhjemlene i fellestjenesten til                                                                personalkonsulentstilling.

   d: 50 % stilling som biblioteksjef fra 1.8.2008.

   e:  100 % stilling som miljøarbeider Valmuen. Styrking PU-tjenesten Fra 1.1.2008.

   f: Lønn lærekandidat Valmuen. Styrking PU-tjenesten. Fra 1.1.2008.

   g: Omgjøring miljøterapeut 1 til faglederstilling samt tilføring av 20 % administrasjonstid. Styrking PU-tjenesten. Fra 1.1.2008

   h:  20 % stilling administrasjon avdelingsleder PU-tjenesten. Styrking av PU-tjenesten. Fra 1.1.2008.

   i:  50 % miljøterapeut. Styrking av PU-tjenesten. Fra 1.1.2008.

   j: 50 % stilling som fagleder, støttekontakt/avlastning. Styrking av PU-tjenesten. Fra 1.1.2008.

   k: 50 % stilling Arbeidsleder ASVO - lønnstilskudd. Styrking PU-tjenesten. Fra 1.1.2008.

   l: 10 % faglederstilling ved Skibotn omsorgssenter fra 1.1.2008.

   m: 50 % stilling som miljøarbeider psykisk helse fra 1.1.2008.

   n: 50 % stilling som miljøarbeider barn og unge fra 1.1.2008.

   o: 20 % stilling som assistent ved eldrecafe/møteplass Valmuen fra 1.1.2008.

 

  Finansiering fremgår av rådmannens forslag til nye tiltak.

 

4: Driftsbudsjettet for 2008 vedtas med slike nettorammer:

   a: Politisk aktivitet:                                         kr   2 467 000

   b: Sentraladministrasjon og fellesutgifter:      ”    8 162 000

   c: Oppvekst og kultur:                                     ”  29 793 000                                    

   d: Helse og sosial:                                           ”   41 563 000

   e: Næring:                                                        ”    1 772 000

   f: Drift og utvikling:                                        ”  13 829 000

 

5: Kommunale avgifter, betalingssatser og gebyrer økes generelt med 2,50 % fra 1.1.2008,

    hvor det ikke er avtalt andre satser.

    Husleie kommunale boliger økes med konsumprisindeksen.

    Barnehagesatsene settes til kr 2 330 pr fulltidsplass pr mnd fra 1.1.2008.

    Satser SFO settes til kr 1 460 pr mnd pr fulltidsplass fra 1.1.2008.

    Satser kulturskole settes til kr 1 590 pr fulltidsplass fra 1.8.2008.

    Renovasjonssatsene økes i samsvar med forslag fra Avfallsservice fra 1.1.2008.

    Avgiftssatsene for Vann, avløp og feiing økes med:

    Vann + 10%, feiergebyr +10%, avløp + 10%.

 

6: Det vedtas et investeringsprogram på i alt kr 35 481 000 for 2008, i samsvar med

    rådmannens forslag til investeringer og medfølgende finansieringsplan.

 

7: Til investeringene vedtar kommunestyret samlet låneopptak på kr 35 001 000 for 2008.

    I tillegg vedtar kommunestyret å ta opp startlån med 4 mill kr i 2008.

 

8: Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår og gjennomføre låneopptaket innenfor

    en gjennomsnittlig avdragstid på inntil 30 år.

 

9: I samsvar med vedtatt økonomireglement pkt 9.7, er investeringsposter overførbare.

 

10: Kommunestyret vedtar at likviditetsreserven på 3,230 mill kr og momskompensasjon på investeringer på 3,749 mill kr benyttes til balanseringstiltak for driftsbudsjettet for 2008.

 

B: Økonomiplanen for 2008 – 2011:

 

Økonomiplanen vedtas som retningsgivende for de kommende år. Det vedtas en foreløpig investeringsramme for de enkelte år i samsvar med rådmannens forslag, slik:

For 2009:     kr  4 250 000

  ”   2010:      ”  2 900 000

  ”   2011:      ”  1 600 000

 

 

 

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 19.11.2007:

 

Rådmannen endret sin innstilling til:

 

Rådmannens innstilling pkt 3 ble forandret fra utsendt forslag.

Pkt a, f, l utgår.

 

B:         100%-stilling engasjement som IT-konsulent fra 01.01.08 – 30.06.08

Nytt:    20% kulturkonsulent (80.000,-) fra 01.01.08

            100% næringsrådgiver fra 01.01.08, dekkes med 200.000 fra næringsfondet

           

 

Renhold 100% stilling fra 01.08.08

 

6.         kr 25.031.000 – investeringsprogram

7.         kr 24.296.000 – låneopptak

10.       momskompensasjon 3,256 mill kr

 

B

2009: 14.600 mill kr

2010: 2,9 mill kr

2011: 2,6 mill kr

 

1

 Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

Driftsdelen av budsjettet viser ytterligere økning av drifta.

Herunder et investeringsprogram på ca 113 mill kroner i 2008 som ytterligere vil forverre situasjonen fremover.

Kommunestyret må grundig vurdere alle sider ved budsjettet på grunn av situasjonen fra 2009.

 

2

Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

Rådmannen har inntektsført fra og med 2009 Sørheim-utvalgets rapport med 9 millioner i 2009

Et slikt anslag er svært usikkert og kan i dag ikke dokumenteres.

Rådmannen bes derfor fremlegge et nytt forslag i forhold til langtidsbudsjettet uten Sørheim-utvalgets forslag.

 

3.

Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

Kommunestyret vil behandle NAV-prosjektet Oteren på ny i budsjettmøte 12.12.07.

Kommunestyret må velge en hurtigarbeidende utvalg som ser på behovet for slik utbygging mht størrelse.

Utgangspunkt: Eksisterende helsehus rives ikke. Frem til kommunestyremøtet bes rådmannen avklare flest mulig sider ved behandlingen av saken så langt i forhold til mulige erstatningskrav fra entreprenørene.  

 

Forslag fra Inger Heiskel, AP:

Investering

 

  1. Solavskjerming Hatteng skole kr 250.000

      Budsjettdekning: Ubrukte lånemidler

2.   Det utarbeides plan for veglys/gatelys i boligfelt som er etablert.

            I nye boligfelt tas dette med (veglys) i kostnadene.      

 

Forslag fra SP, H/KrF og FrP v/Hanne Braathen

Punkt 3 (tilleggsforslag)

b) Rådmannen må utrede om det er behov for fast 100%-stilling som IT, ikke bare midlertidig stilling. Saken legges fram som sak til kommunestyret våren 2008.

 

Punkt d

Rådmannen fremlegger en full oversikt over organiseringen av fellesmottak ved kommunehuset hvor det er tenkt bemannet fra 01.08.08 og hvilke oppgaver de skal ha.

Legges frem som sak til kommunestyret våren 2008 for evt omgjøring/opprettelse av flere stillinger.

 

Tilleggsforslag:

1. Næring

Foruten 100% næringskonsulent fra 01.01.08 skal næringsfondet være på 600.000,-.

Primærnæringsfondet skal være på 400.000,- i 2008.

 

Drift:

Ikke opprette flere stillinger som fagarbeidere, men kjøpe tjenester som i 2007.

 

Forslag fra SP, FrP og H/KrF v/Tor-Erik Skoglund:

Investeringsbudsjettet

 

  1. Gymbygget Hatteng skole settes opp i investeringsbudsjettet 2008 med 19,5 mill. kr, og det søkes om tippemidler.
  2. De ubrukte lånemidler brukes til egenkapital i 2008-budsjettet og låneopptak reduseres tilsvarende.

 

Forslag 1 fra Arvid Lilleng forkastet med 4 mot 1 stemme

Forslag 2 fra Arvid Lilleng forkastet med 4 mot 1 stemme

Forslag 3 fra Arvid Lilleng forkastet med 3 mot 2 stemmer

Tilleggsforslag fra Hanne Braathen punkt 3 a vedtatt med 4 mot 1 stemme

Forslag fra Inger Heiskel enstemmig vedtatt

Forslag fra Hanne Braathen punkt 3d vedtatt med 3 mot 2 stemmer

Tilleggsforslag fra Hanne Braathen 1. Næring enstemmig vedtatt

Forslag fra Tor-Erik Skoglund pkt 1 vedtatt med 4 mot 1 stemme

Forslag fra Tor-Erik Skoglund pkt 2 enstemmig vedtatt

 

Det ble stemt punktvis over rådmannens forslag med endringer.

 

  1. Det kommunale skattøret for 2008 fastsettes til 12.05 ved utskriving av forskuddsskatt og etterskuddskatt, eller til høyeste lovlige sats.

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

  1. Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste lovlige sats for eiendomsskatten.

Enstemmig vedtatt

 

  1. Det opprettes følgende stillinger i budsjettet for 2008:

A: 100 % engasjement som IT-konsulent fra 01.01.2008 til 30.06.2008

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

B: Omgjøring av 40 % stilling av sekretærhjemlene i fellestjenesten til personalkonsulentstilling.

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

C: 50 % stilling biblioteksjef fra 01.08.2008

Enstemmig forkastet

D: 100 % stilling som miljøarbeider Valmuen. Styrking PU-tjenesten fra 01.01.2008

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

E: Omgjøring miljøterapeut 1 til faglederstilling samt tilføring av 20 % administrasjonstid. Styrking PU-tjenensten fra 01.01.2008

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

F: 20 % stilling administrasjon avdelingsleder PU-tjenesten. Styrking av PU-tjenesten fra 01.01.2008

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

1.1.2008  – vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

     4.    Driftsbudsjettet for 2008 – vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

 

Det ble stemt samlet over punktet Styrking av PU-tjenesten

           

            Vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

  1. Driftsbudsjettet for 2008 – vedtatt med 4 mot 1 stemme
  2. Kommunale avgifter, avgifter, betalingssatser og gebyrer mv – vedtatt med 4 mot 1 stemme
  3. Investeringsprogrammet – vedtatt med 4 mot 1 stemme
  4. Låneopptak – vedtatt med 4 mot 1 stemme
  5. Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår og gjennomføre låneopptaket innenfor en gjennomsnittlig avdragstid på inntil 30 år

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

      9.   I samsvar med vedtatt økonomireglement pkt 9.7, er investeringsposter overførbare

            Enstemmig vedtatt

10    Kommunestyret vedtar at likviditetsreserven på 3,230 mill kr og momskompensasjon på investeringer benyttes til balansetiltak for driftsbudsjettet 2008

Vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

B: Økonomiplanen for 2008 – 2011 – vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

 

 

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

FORMANNSKAPETS FORSLAG:

 

A: Budsjettet for 2008:

 

1: Det kommunale skattøret for 2008 fastsettes til 12.05 ved utskriving av forskuddsskatt og

    etterskuddskatt, eller til høyeste lovlige sats.

2: Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste

     lovlige sats for eiendomsskatten.

3: Det opprettes følgende stillinger i budsjettet for 2008:

a: 100 % engasjement som IT-konsulent fra 1.1.2008 til 30.06.2008. Rådmannen utarbeider utredning om behov etter 30.06.2008.

b: Omgjøring 40 % stilling av sekretærhjemlene i fellestjenesten til personal-konsulentstilling.

c: 100 % stilling som miljøarbeider Valmuen. Styrking PU-tjenesten Fra 1.1.2008. Finansiert gjennom rammetilskudd.

d: Omgjøring miljøterapeut 1 til faglederstilling samt tilføring av 20 % administrasjonstid. Styrking PU-tjenesten. Fra 1.1.2008. Finansiert gjennom rammetilskudd.

e: 20 % stilling administrasjon avdelingsleder PU-tjenesten. Styrking av PU-tjenesten. Fra 1.1.2008. Finansiert gjennom rammetilskudd.

f: 50 % miljøterapeut. Styrking av PU-tjenesten. Fra 1.1.2008. Finansiert gjennom rammetilskudd.

g: 50 % stilling som fagleder, støttekontakt/avlastning. Styrking av PU-tjenesten. Fra 1.1.2008. Finansiert gjennom rammetilskudd.

h: 50 % stilling Arbeidsleder ASVO - lønnstilskudd. Styrking PU-tjenesten. Fra 1.1.2008. Finansiert gjennom rammetilskudd.

i: 50 % stilling som miljøarbeider psykisk helse fra 1.1.2008. Finansiert gjennom psykiatriplan.

j: 50 % stilling som miljøarbeider barn og unge fra 1.1.2008. Finansiert gjennom psykiatriplan.

k: 20 % stilling som assistent ved eldrecafe/møteplass Valmuen fra 1.1.2008. Finansiert gjennom psykiatriplan.

l: 20 % stilling som kulturkonsulent med ansvar for informasjonsarbeidet, herunder ”Mangfolder” og koordinator for kommunens hjemmesideinformasjon, fra 1.1.2008.

m: Utvidelse fra 50% til 100% stilling som næringsrådgiver fra og med 1.1.2008. Finansieres gjennom større uttak av konsesjonsavgiften.

n: 100% stilling som renholder fra 01.08.2008.

 

  Finansiering fremgår av rådmannens forslag til nye tiltak.

 

4: Driftsbudsjettet for 2008 vedtas med slike nettorammer:

   a: Politisk aktivitet:                                         kr   2 567 000

   b: Sentraladministrasjon og fellesutgifter:      ”    8 162 000

   c: Oppvekst og kultur:                                     ”  29 693 000                                     

   d: Helse og sosial:                                           ”   41 563 000

   e: Næring:                                                        ”    1 772 000

   f: Drift og utvikling:                                        ”  13 829 000

 

Jfr. Punkt 4 a og 4 c:

I forhold til rådmannens budsjettforslag er kr 100 000,- overført fra oppvekst og kultur til politisk aktivitet – formannskapets reservepost- med hensyn til forslag om biblioteksjefstilling som ikke ble tatt inn av formannskapet.

 

Jfr. Punkt 4 e:

Formannskapet foreslår følgende uttak av de kommunale næringsfondene for 2008:

Kr 400 000,- til primærnæringsformål – uttak primærnæringsfond

Kr 600 000,- til næringsformål – uttak næringsfond.

 

5: Kommunale avgifter, betalingssatser og gebyrer økes generelt med 2,50 % fra 1.1.2008,

    hvor det ikke er avtalt andre satser.

    Husleie kommunale boliger økes med konsumprisindeksen.

    Barnehagesatsene settes til kr 2 330 pr fulltidsplass pr mnd fra 1.1.2008.

    Satser SFO settes til kr 1 460 pr mnd pr fulltidsplass fra 1.1.2008.

    Satser kulturskole settes til kr 1 590 pr fulltidsplass fra 1.8.2008.

    Renovasjonssatsene økes i samsvar med forslag fra Avfallsservice fra 1.1.2008.

    Avgiftssatsene for Vann, avløp og feiing økes med:

    Vann + 10%, feiergebyr +10%, avløp + 10%.

 

6: Det vedtas et investeringsprogram på i alt kr 44 781 000 for 2008, i samsvar med

    formannskapets forslag til investeringer og medfølgende finansieringsplan.

 

7: Til investeringene vedtar kommunestyret samlet låneopptak på kr 43 135 000 for 2008. Det     søkes om spillemidler for prosjekt Hatteng gymbygg på maksimalt kr 5 000 000,- ved prosjektets fullførelse.  I tillegg vedtar kommunestyret å ta opp startlån med 4 mill kr i 2008.

 

8: Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår og gjennomføre låneopptaket innenfor

    en gjennomsnittlig avdragstid på inntil 30 år.

 

9: I samsvar med vedtatt økonomireglement pkt 9.7, er investeringsposter overførbare.

 

10: Kommunestyret vedtar at likviditetsreserven på 3,230 mill kr og momskompensasjon på investeringer på 3,749 mill kr benyttes til balanseringstiltak for driftsbudsjettet for 2008.

 

B: Økonomiplanen for 2008 – 2011:

 

Økonomiplanen vedtas som retningsgivende for de kommende år. Det vedtas en foreløpig investeringsramme for de enkelte år i samsvar med rådmannens forslag, slik:

For 2009:     kr  14 600 000

  ”   2010:      ”    2 900 000

  ”   2011:      ”    2 600 000

 


SEKTORPLAN OPPVEKST OG KULTURETATEN

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

113  

 

Arkivsaksnr.:

07/01113

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0062/07     Styret for oppvekst og kultur                                                     15.11.2007

0127/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

Vedlegg: forslag til sektorplan, høringsuttalelser fra Oteren barnehage og Elvevoll OS

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I hht nedenforstående vedtak i sak 16/07 i SOK, legges forslag til sektorplan for Oppvekst og kulturetaten fram for politisk behandling i fagutvalget.

 

Sitat vedtak sak 16/07 i SOK

Vedtatt konklusjon oversendes formannskapet og de øvrige politiske styrer som innspill til samfunnsdel kommuneplan. Konklusjonene skal videre være med på å danne grunnlaget for sektorplan for Oppvekst og kultur. Sektorplanen skal angi visjon, hovedmål og overordna strategier for områdene barnehage, grunnskole, kulturskole, bibliotek og kultur inkl. ungdomsklubbene.

Administrasjonen skal legge fram forslag til sektorplan i løpet av høst 2007.

 

Konklusjon:

 

”Visjon”

Mangfold styrker!

Vi skal være en attraktiv kommune med et godt arbeidsmiljø, trivsel, trygghet og den samme muligheten for alle.

 

”Vi bryr oss”

Vi ønsker å fremme trivsel i Storfjord og vil gjøre det ved å gi et godt og mangfoldig tilbud til alle deler av kommunens befolkning.

 

Møteplasser må skapes og støttes ved planlagt og konkret samarbeid på tvers av tilhørighet og ståsted i livet.

 

Verdigrunnlag

”Storfjordkulturen” som bygger på ”de tre stammers kultur”, - den norske, samiske og kvenske/finske. God folkeskikk. Høflighet.

 

Planen har vært på høring i politiske partier med høringfrist, fagforbund og institusjoner og avdelinger i etaten, med høringsfrist 15.oktober. Det er kommet inn to høringsuttalelser, fra Oteren barneahge og Elvevoll Oppvekstsenter. Ingen av disse har merknader eller forsalg til endringer i planen.


 

VURDERING:

En sektorplan er en delplan for tjenester i Storfjord kommune. Den gir overordna føringer for vektlegging av satsningsområder og for ønsket utvikling framover. Det er av avgjørende betydning for planens relevans at den rulleres, revideres/evalueres og oppdateres årlig både mht innhold og form. En sektorplan vil være et retningsgivende dokument for både politikere og administrasjonen å forholde seg til i utøvelse av tjenestene og prioriteringer i budsjettsammenheng.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

  1. Rådmannens forslag til sektorplan for Oppvekst og kulturetaten godkjennes.
  2. Planen gjelder fra høst 2007 til vår 2010. Rulleres årlig, - første gang i april 2008.

 

 

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 15.11.2007:

 

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

  1. Rådmannens forslag til sektorplan for Oppvekst og kulturetaten godkjennes.
  2.  Planen gjelder fra høst 2007 til vår 2010. Rulleres årlig, - første gang i april 2008.

 

 


TILSYNSPLAN FOR BARNEHAGER

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

A00 &58

 

Arkivsaksnr.:

07/01114

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0063/07     Styret for oppvekst og kultur                                                     15.11.2007

0128/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

Vedlegg: forslag til plan for tilsyn barnehager

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I hht kommunelovens § 76 og barnehagelovens § 16, er det kommunen som er tilsynsmyndighet for barnehagene. Storfjord kommune har ikke en plan for tilsyn, slik loven krever. En slik plan er nå utarbeidet.

 

Hensikten med tilsyn

Brukerne skal gjennom tilsyn være sikret at flg. er ivaretatt:

 

  • Tilsynet skal være et verktøy for å sikre barn gode oppvekstvilkår
  • Tilsynet skal sikre at barnehagene drives i hht lover, forskrifter og kommunale vedtak
  • Tilsynet skal sikre at eier av barnehagen er bevisst sitt ansvar for egen barnehages virksomhet i henhold til Lov om barnehager med forskrifter

 

 

VURDERING:

Siden kommunene ofte er både barnehage-eier og myndighet, blir det i Veilederen for tilsyn, anbefalt at kommuner går sammen om tilsynet. Barnehageadministrasjonene i Storfjord, Lyngen og Kåfjord har derfor laget en felles plan for tilsyn, som vi vil gjennomføre.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Rådmannens forslag til plan for tilsyn med barnehagene i kommunen godkjennes.

Planen skal evalueres fortløpende i barnehageadministrasjonen og i samråd med de to andre kommunene.

 

 

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 15.11.2007:

 

Rådmannen innstilling enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Rådmannens forslag til plan for tilsyn med barnehagene i kommunen godkjennes.

Planen skal evalueres fortløpende i barnehageadministrasjonen og i samråd med de to andre kommunene.

 


VEDTEKTER FOR KULTURSKOLEN

 

 

Saksbehandler:

Line Sørum-Løkås

Arkiv:

A30 &00

 

Arkivsaksnr.:

07/01116

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0064/07     Styret for oppvekst og kultur                                                     15.11.2007

0129/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

Vedlegg: Forsalg til vedtekter

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kulturskolen i Storfjord, som startet opp i 1992, har ikke tidligere hatt vedtekter. Kulturskolerektor har utarbeidet forslag til slike. Vedtektene har i hht vedtak i sak 31/07 i Styre for Oppvekst og kultur, vært ute på høring i politiske partier og foreldreråd. Det er ikke kommet inn høringsutalelser.

 

VURDERING:

Vedtektene regulerer flere forhold ved kulturskolens drift og de bør revideres jevnlig.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

  1. Rådmannens forslag til vedtekter for kulturskolen godkjennes.
  2. Det inivteres til revisjon av kulturskolevedtektene i januar 2009. Ansvar: kulturskolerektor
  3. Vedtektene for kulturskolen skal gjøres kjent for mottakere av tjenesten.

 

 

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 15.11.2007:

 

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

VEDTAK/INNSTILLING:

 

  1. Rådmannens forslag til vedtekter for kulturskolen godkjennes.
  2. Det inviteres til revisjon av kulturskolevedtektene i januar 2009. Ansvar: kulturskolerektor
  3. Vedtektene for kulturskolen skal gjøres kjent for mottakere av tjenesten.

 

 


SENTRUMSPLAN HATTENG

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

141 

 

Arkivsaksnr.:

07/00957

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0135/07     Driftstyret                                                                                  17.09.2007

0154/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

0130/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Driftstyret har i sak 137/07 vedtatt følgende:

  • Driftstyret ønsker å øke antallet medlemmer til arbeidet med sentrumsplan Hatteng til 3 personer + 1 fra administrasjonen.
  • Det utarbeides mandat til gruppa til neste møte, og kandidater forespørres i forkant.

 

 

VURDERING:

Det er ikke utarbeidet mandat for arbeidsgruppa og det aktuelle planområdet er heller ikke avgrenset. Kommunen har ved tidligere anledning utarbeidet flere reguleringsplaner som må danne utgangspunkt for planarbeidet. Kommunens arealplan må også være med å danne grunnlaget for arbeidet.

Det meste av det regulerte arealet i sentrum av Hatteng er begrenset av Kitdalelva-E6-Brenna-Kitdal bru. Dette er et stort areal som for det meste er regulert til forskjellige byggeformål. Man kan se på arealene på nytt, særlig på bakgrunn av at kommunen selv er en stor grunneier i området. Man kan også velge å vurdere aktuelle områder i Åsen-nedre Kitdal. Kommunen har neppe kapasitet til å se på alle områdene samtidig, særlig hvis det skal utarbeides nye reguleringsplaner for områdene. Hensikten med sentrumsplanene må imidlertid være å utarbeide reguleringsplaner der dette er nødvendig for å binde arealene juridisk.

 

Organisering av arbeidet vedr Sentrumsplan Hatteng.

  1. Arbeidet med sentrumsplan Hatteng skal ledes av driftstyret.
  2. Arbeidsgruppa skal bestå av 3 medlemmer med varamenn som velges av driftstyret og en representant fra administrasjonen som utpekes av rådmannen. Administrasjonens representant er sekretær for arbeidsgruppa.

 

 

Mandat:

 

  1. Arbeidsgruppa skal selv foreslå avgrensning av det aktuelle planområde, evt foreslå flere områder i prioritert rekkefølge. Styringsgruppa foretar endelig avgrensing på bakgrunn av arbeidsgruppas tilrådning.
  2. Arbeidsgruppa skal utarbeide en oversikt over nåværende arealdisponering og fremme forslag til framtidig arealdispopnering inkl veg, vann og avløpsløsninger.
  3. Arbeidsgruppa skal arbeide ut fra de vedtak som er gjort i kommunestyret i forbindelse med revidert arealplan.
  4. Arbeidsgruppa skal samarbeide med berørte parter.
  5. Forprosjekt skal framlegges for styringsgruppa senest innen utgangen av 2008. På bakgrunn av forprosjektet tas det beslutning om hvordan arbeidet skal organiseres videre.

 

Driftstyret mener det er viktig at prosjektet formaliseres gjennom vedtak i kommunestyret.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Valg av styringsgruppe og arbeidsgruppe vedr Sentrumsplan Hatteng.

  1. Arbeidet med sentrumsplan Hatteng skal ledes av driftstyret.
  2. Arbeidsgruppa skal bestå av 3 medlemmer med varamenn som velges av driftstyret og en representant fra administrasjonen som utpekes av rådmannen. Administrasjonens representant er sekretær for arbeidsgruppa.

 

Mandat  vedr Sentrumsplan Hatteng

  1. Arbeidsgruppa skal selv foreslå avgrensning av det aktuelle planområde, evt foreslå flere områder i prioritert rekkefølge. Styringsgruppa foretar endelig avgrensing på bakgrunn av arbeidsgruppas tilrådning.
  2. Arbeidsgruppa skal utarbeide en oversikt over nåværende arealdisponering og fremme forslag til framtidig arealdispopnering inkl veg, vann og avløpsløsninger.
  3. Arbeidsgruppa skal arbeide ut fra de vedtak som er gjort i kommunestyret i forbindelse med revidert arealplan.
  4. Arbeidsgruppa skal samarbeide med berørte parter.
  5. Forprosjekt skal framlegges for styringsgruppa senest innen utgangen av 2008. På bakgrunn av forprosjektet tas det beslutning om hvordan arbeidet skal organiseres videre.

 

Valg av medlemmer til arbeidsgruppa:

1.

2.

3.

 

 

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 17.09.2007:

 

Vedtaket er enstemmig.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

I forbindelse med at reguleringsplan Hatteng Nedre har vært ute på høring, er det kommet inn flere innspill på at det bør utarbeides en helhetlig sentrumsplan for hele Hatteng-området.

Også flere bedrifter har signalisert at de ønsker å etablere seg ned ved E6, hvis det etableres en bedre adkomst inn til næringsområdet.

Styret for plan- og drift ønsker å igangsette arbeidet med en helhetlig sentrumsplan for Hatteng-området.

Det nye styret for plan- og drift får ansvaret for å følge opp arbeidet.

 

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 13.11.2007:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Valg av styringsgruppe og arbeidsgruppe vedr Sentrumsplan Hatteng.

  1. Arbeidet med sentrumsplan Hatteng skal ledes av driftstyret.
  2. Arbeidsgruppa skal bestå av 3 medlemmer med varamenn som velges av driftstyret og en representant fra administrasjonen som utpekes av rådmannen. Administrasjonens representant er sekretær for arbeidsgruppa.

 

Mandat  vedr Sentrumsplan Hatteng

  1. Arbeidsgruppa skal selv foreslå avgrensning av det aktuelle planområde, evt foreslå flere områder i prioritert rekkefølge. Styringsgruppa foretar endelig avgrensing på bakgrunn av arbeidsgruppas tilrådning.
  2. Arbeidsgruppa skal utarbeide en oversikt over nåværende arealdisponering og fremme forslag til framtidig arealdispopnering inkl veg, vann og avløpsløsninger.
  3. Arbeidsgruppa skal arbeide ut fra de vedtak som er gjort i kommunestyret i forbindelse med revidert arealplan.
  4. Arbeidsgruppa skal samarbeide med berørte parter.
  5. Forprosjekt skal framlegges for styringsgruppa senest innen utgangen av 2008. På bakgrunn av forprosjektet tas det beslutning om hvordan arbeidet skal organiseres videre.

 

Valg av medlemmer til arbeidsgruppa:

1. Harald Ryeng, leder

2. Bente Bech, medlem

3. Jonn Arne Iversen, medlem

 

 


VALG AV RÅD FOR FUNKSJONSHEMMEDE

 

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

033 

 

Arkivsaksnr.:

07/01063

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0004/07     Valgnemnd                                                                                24.10.2007

0096/07     Kommunestyret                                                                         14.11.2007

0030/07     Styret for helse og sosial                                                            06.12.2007

0131/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

 

Vedlegg: Rundskriv A-28/2007

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Etter Lov om råd eller anna representasjonsordning i kommunar og fylkeskommunar for menneske med nedsett funksjonsevne med mer heter det i § 1:

Kommunane og fylkeskommunane skal sørgje for at menneske med nedsett funksjonsevne blir sikra open, brei og tilgjengeleg medverknad i arbeidet med skaer som er særleg viktige  for menneske med nedsett funksjonsevne. Dette gjeld mellom anna tilkomst, arbeid mot diskriminering på grunnlag av nedsett funksjonsevne og tenester for menneske med nedsett funksjonsevne.

 

Rådets funksjon:

Rådet er et samhandlings- og rådgivende organ for kommunen i saker som angår funksjonshemmedes behov og interesser.

Rådet er kommunens formelle organ i arbeidet med brukermedvirkning.

Rådet har ikke myndighet til å fatte vedtak på kommunale saksområder, men skal arbeide for at mennesker med nedsatt funksjonsevne ikke blir diskriminert. De skal også bidra til tilgjengelighet og brukervennlige tjenester i kommunen.

Innspillene fra rådet til kommunen skjer på vegne av et samlet råd. Det kan ikke erstatttes av tilfeldig kontakt mellom kommune og brukere og enkeltmedlemmer i rådet.

Kommunale råd for funksjonshemmede er rådgivende organer på systemnivå. De skal ikke gi råd i saker som gjelder enkeltindivider, med mindre saken kan være av prinsipiell karakter.

Rådet skal holde seg løpende orientert om aktuelle saker for funksjonshemmede som er under arbeide i kommunen. Etatene samarbeider med rådet om saker av interesse for alle funksjonshemmede.

 

Rådet i Storfjord kommune skal bestå av 5 medlemmer + varamedlemmer.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Saken legges frem uten innstilling.

 

 

 

BEHANDLING I Valgnemnd DEN 24.10.2007:

 

Saken sendes på høring med passende frist.

Valgnemnda anbefaler 5 medlemmer.

 

Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken sendes på høring med passende frist.

Valgnemnda anbefaler 5 medlemmer.

 

 

 

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 14.11.2007:

 

Saken utsettes da den ikke har vært på høring.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken utsettes da den ikke har vært på høring.

 

 

 

 

Behandling i Styret for helse og sosial 06.12.07

 

Saken legges fram uten innstilling.

 

 

 


GODKJENNING AV NY SELSKAPSAVTALE - INTERKOMMUNALT

ARKIV TROMS

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

063 &01

 

Arkivsaksnr.:

07/01236

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0132/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

 

Vedlegg: Selskapsavtale for Interkommunalt Arkiv Troms (IKAT)

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kvæfjord kommune har søkt om deltakelse i IKAT fra 01.01.2008.

Søknaden medfører endringer i selskapsavtalens §§ 1 og 5, og må derfor i samsvar med avtalens

§ 21 godkjennes av samtlige deltakere med vedtak i kommunestyret.

 

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Storfjord kommunestyre godkjenner ny selskapsavtale.

 

 


MØTEPLAN 2008 - KOMMUNESTYRE, FORMANNSKAP OG

NÆRINGSUTVALG

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

033 

 

Arkivsaksnr.:

07/01282

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0133/07     Kommunestyret                                                                         12.12.2007

 

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Forslag til møteplan 2008:

 

Kommunestyret:

7. februar, 5. mars, 23. april, 21. mai, 18. juni, 17. september, 29. oktober, 17. desember

 

Formannskapet:

22. januar, 20. februar, 9. april, 7. mai, 4. juni, 3. september, 8. oktober, 12. november,

26. november

 

Næringsutvalg:

11. februar, 2. april, 1. oktober, 19. november

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Forslag til møteplan 2008 for kommunestyre, formannskap og næringsutvalg godkjennes.