MØTEINNKALLING
Utvalg: |
Kommunestyret |
|
Møtested: |
Welcome Inn Lyngskroa |
|
Møtedato: |
27.10.2008 |
Tid: 09.00 |
Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.
Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no
Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.
Saksnr. |
Arkivsaksnr. |
|
|
|
Tittel |
|
0097/08 08/01100
REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 27.10.2008
0098/08 08/01082
ÅRSREGNSKAP OG ÅRSMELDING FOR 2007
0099/08 08/01109
ØKONOMIRAPPORT 310808
0100/08 08/01112
BUDSJETTREGULERING
0101/08 08/01078
OPPFØLGING ØKONOMIPLAN
0102/08 08/01111
LEVERANDØR AV KOMMUNENS
PENSJONSFORSIKRINGER - ANTAKELSE AV TILBUD
0103/08 07/00095
FORVALTNINGSREVISJONSRAPPORT
"OPPFØLGING AV KOMMUNENS
INNTEKTSSKAPENDE VIRKSOMHET"
0104/08 08/00943
JUSTERING AV STORFJORD KOMMUNES
NÆRINGSVEDTEKTER
0105/08 08/01035
VANN-KLOAKK - BARNEHAGE BRENNA
0106/08 08/00871
PLAN FOR FULL BARNEHAGEDEKNING I STORFJORD
KOMMUNE
0107/08 08/00659
POST I BUTIKK
0108/08 07/01160
LYNGENFJORD
0109/08 08/01096
HALTI KVENKULTURSENTER - SELSKAPSAVTALE
0110/08 08/01081
FORSLAG TIL JUSTERING AV DEN ADMINISTRATIVE
ORGANISASJONEN I STORFJORD KOMMUNE
0111/08 08/01098
SØKNAD OM FRITAK FRA VERV SOM VARAMEDLEM
TIL KONTROLLUTVALGET
0112/08 08/01038
KONSTITUERING, RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE
0113/08 08/01041
VALG AV NYTT VARAMEDLEM TIL RÅDET FOR
FUNKSJONSHEMMEDE.
0114/08 08/01042
MANDAT FOR RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE
Kl. 12.00:
Informasjon ang. pensjonsforsikring (etter lunsj)
Oteren, 20.10.2008
ordfører sekretær
REFERATSAKER
KOMMUNESTYRET 27.10.2008
Saksbehandler: |
Klara Steinnes |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01100 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0097/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
1. Fylkesmannen i Troms - begjæring om innsyn i dokumenter i ”Fibersaken”
2. Nord-Troms Museum - eiermøte 9. september 2008
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Sakene ble referert.
ÅRSREGNSKAP OG
ÅRSMELDING FOR 2007
Saksbehandler: |
Magne Wilhelmsen |
Arkiv: |
210 &14 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01082 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0043/08 Formannskapet 17.10.2008
0098/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: Rådmannens
årsregnskap og årsmelding for 2007
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Rådmannen viser til årsberetningen og årsmeldingen.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
1. Årsregnskapet for 2007 godkjennes som fremlagt.
2. Det regnskapsmessige overskuddet på kr 2 854 906,74 avsettes på følgende måte:
Kofa gebyr i samsvar
med vedtak i kommunestyret
den 27.6.2008 kr 950 000,-
Realfagsatsing/regional samisk bibliotek kr 32 528,-
Iplos/Notus kr 36 000,-
Prosjektering tettstedsplan Skibotn kr 104 200,-
Ballbinge Skibotn kr 50 000,-
Prosjektering/tilrettelegging fiskeplass handicappede kr 30 000,-
Prosjekt økt vedlikehold kommunale bygg kr 300 000,-
Småkraftstrategi kr 400 000,-
Kommunal utredning reinbeite Skibotndalen kr 50 000,-
Lassagammi kr 46 000,-
Sum kr
1 998 728,-
Rest avsettes generelt disposisjonsfond kr 856 178,74
3. Årsmeldingen og årsrapporten for 2007 tas til etterretning.
BEHANDLING I
Formannskapet DEN 17.10.2008:
Økonomisjefen ga en orientering i saken.
Forslag fra SP v/
Prosjekt økt vedlikehold komm.bygg: kr. 100.000,-
Småkraftstrategi kr. 250.000,-
Brannbil, Skibotn (tankbil) kr. 1.200.000,-
Disp. fond kr. 6.178,74
Rådmannens innstilling punkt 1 ble enstemmig vedtatt.
Rådmannens innstilling punkt 2 ble satt opp mot de endringer som foreslått av SP v/Hanne Braathen.
Med 3 mot 1 stemme ble rådmannens innstilling med de
endringer foreslått av SP v/
Rådmannens innstilling punkt 3 ble enstemmig vedtatt.
Saken oversendes kommunestyret.
VEDTAK/INNSTILLING:
1. Årsregnskapet for 2007 godkjennes som fremlagt.
2. Det regnskapsmessige overskuddet på kr 2 854 906,74 avsettes på følgende måte:
Brannbil Skibotn (tankbil) kr 1 200 000,-
Kofa gebyr i samsvar
med vedtak i kommunestyret
den 27.6.2008 kr 950 000,-
Realfagsatsing/regional samisk bibliotek kr 32 528,-
Iplos/Notus kr 36 000,-
Prosjektering tettstedsplan Skibotn kr 104 200,-
Ballbinge Skibotn kr 50 000,-
Prosjektering/tilrettelegging fiskeplass handicappede kr 30 000,-
Prosjekt økt vedlikehold kommunale bygg kr 100 000,-
Småkraftstrategi kr 250 000,-
Kommunal utredning reinbeite Skibotndalen kr 50 000,-
Lassagammi kr 46 000,-
Sum kr
2 848 728,-
Rest avsettes generelt disposisjonsfond kr 6 178,74
3. Årsmeldingen og årsrapporten for 2007 tas til etterretning.
ØKONOMIRAPPORT 310808
Saksbehandler: |
Magne Wilhelmsen |
Arkiv: |
210 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01109 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0099/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
Økonomirapport 310808
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Rådmannen henviser til økonomirapporten.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Økonomirapporten tas til orientering.
BUDSJETTREGULERING
Saksbehandler: |
Magne Wilhelmsen |
Arkiv: |
216 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01112 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0100/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
Budsjettreguleringsskjema
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Rådmannen legger med dette fram forslag til budsjettrevisjon for 2008, basert på endringer i revidert nasjonalbudsjett som medfører endringer i rammer, justerte utgifter og inntekter, samt endrede behov som ikke er inntatt i forbindelse med budsjettet slik det opprinnelig ble vedtatt i desember 2007.
Postene kommenteres punktvis. Budsjettet for 2008 er for øvrig godkjent av fylkesmannen.
Driftsbudsjettet:
1: Endringer i
rammetilskudd.
På bakgrunn av anslag på oppgavekorrigerte frie inntekter i
2008 jfr Grønt hefte fra Kommunal- og regionaldepartementet øker rådmannen de
frie inntektene med kr
1 400 000,-.
Netto endring i
rammetilskudd utgjør totalt en økning på kr 1 400 000,- kontostreng:
1 950 840 8000.
2: Legevaktsentral Helse
Samarbeidet med
Lyngen kommune om legevaktsentral er ennå ikke avklaret. Dette medfører en
ekstra utgift på kr 200 000,- for 2008 på kontostreng 1.310.241.3515
Legevaktsentral.
3: Arbeidsmiljøtiltak Helse
Utgifter i
forbindelse med arbeidsmiljøtiltak gjennomført i mai/juni ikke budsjettert.
Utgiften er på kr 25 000,- for 2008 på kontostreng 1.310.120.1214
Arbeidsmiljøtiltak.
4: Inventar og utstyr Helse
For å kunne ivareta
innbyggernes behov har det vært nødvendig å kjøpe inn apparater/inventar som
det ikke har vært dekning for budsjettmessig. Utgiften blir på kr
125 000,- for 2008 på kontostreng 1.310.241.2020 Kontorinventar og utstyr.
5: Juridisk bistand
Utgifter til
advokater har i 2008 vært større enn budsjettert bl.a. på grunn av KOFA-saken.
Merutgifter beløper seg til kr 270 000,- på kontostreng 1.110.120.2700.
6: Økonomisk sosialhjelp
– bidrag livsopphold
Vedr økonomisk
sosialhjelp 1.354 – oktober 2008
Ved gjennomgang av regnskap pr 31.08.08 så fremkommer det et overforbruk på ovennevnte underkapittel på kr. 223.000.-. Det er i hovedsak bidrag til livsopphold og bidrag til husleie som har et større overforbruk.
Årsaken til overforbruk (drøftet med saksbehandlerne):
Inntektsmuligheter:
Det er ikke inntektsført refusjoner pr august i regnskapet. Pr 09.10.08 er det bekreftet at en uføresak er innstilt positivt i NAV-trygdsystemet og det betyr at vi kan få inn ca kr. 90.000.- i refusjon trygdeytelse i 2008.
I en annen sak hvor vi trodde vi skulle få en større refusjon ble det gitt avslag på trygdeytelse. Denne saka vil bli anka – utfall vites ikke enda.
Med tanke på at regnskapsrapporten er pr 31.08.08 så er det enda 4 måneder igjen av året. På 1.354 er det kun budsjettert ut september med kr. 457.000.- og resten av året er lagt inn under NAV-leder. Regnskapet viser et nettoforbruk på kr 528.000.-.
På 1.341 (øk sosialhjelp NAV) er budsjettet for 3 måneder kr. 234.000.-.
Samlet sett har Storfjord kr. 691.000 på økonomisk sosialhjelp for 2008. Forbruket er på kr. 528.000.-. Det er da kr. 163.000 igjen for resten av året. Tas det da hensyn til at vi kan få refusjon på kr. 90.000.- så har vi kr. 253.000 igjen til perioden f.o.m september t.o.m desember. Dette utgjør kr. 63.250.- pr mnd i snitt.
I 2007 viste regnskapet for samme periode september-desember et forbruk på kr. 91.750.- pr mnd i snitt.
Dersom vi enda i betraktning den senere tids uro i økonomien, signaler om økt arbeidsledighet osv så kan det se ut som om vi vil trenge kr. 150.000.- i ekstra til 1.354 og 1.341 i 2008 under forutsetning at forventa refusjon kommer.
Vedr barnevern 1.352 –
oktober 2008
Ved gjennomgang av regnskap pr 31.08 sammen med barnevernleder fremkommer det at vi har et overforbruk på funksjon 251 – frivillige tiltak. Dette et kapittelet for de barn som bor hjemme og hvor det igangsettes frivillige tiltak. Det er post for bidrag forebyggende tiltak som i hovedsak har hatt et overforbruk i forhold til hva det skulle vært såpass langt i året. Det betyr at dersom aktiviteten fortsetter slik som nå så vil det bli for lite penger der. Forbruk pr 31.08 er på kr. 403.000.- og årsbudsjettet er på kr. 455.000.-.
Så langt i året har månedlig utbetalt beløp vært litt i overkant av kr. 50.000.- i gjennomsnitt. Fortsetter aktiviteten slik som nå så vil det være kr. 149.500.- for lite på denne posten. På funksjon 252 er det også ca kr. 51.000.- for lite (barn under omsorg). Man har der beregnet for lite på bl.a fosterhjemsgodtgjørelse. Disse satsene er sentralt styrt og stiger 1 gang midtveis i året.
Totalt kan det virke som om barnevernet vil ha ca kr. 200.000.- for lite under de forutsetningene som er nevnt ovenfor.
Imidlertid har 1.352.244 (adm barnevern) kr. 46.000.- og 1.351.243 (tilbud til rusmisbrukere) har kr. 58.000.- i underforbruk. Det betyr at barnevernet enda vil mangle ca kr. 96.000.- i 2008 når vi har tatt høyde for det totale regnskapet innenfor rus og barnevern.
Oppsummering:
Ved å vurdere hele regnskapet samlet så kan det se ut som vi har et overforbruk på kr. 250.000.- (økonomisk sosialhjelp og barnevern)
Imidlertid er det et underforbruk på kr. 185.000.- på 1.316. Det betyr at vi kan komme til å få behov for kr. 65.000.- i ekstrabevilgning totalt for 2008.
Budsjettregulering: Kontostreng 1.341.281.4774 tilføres kr 65 000,- på bakgrunn av ovenstående opplysninger.
7: Lærebøker
Merutgift innkjøp av lærebøker i forbindelse med reformen kommer på ca kr 320 000,- fordelt på den enkelte skole i hht budsjettreguleringsskjema.
8: Politiske
godtgjørelser
Endring i satser for 2008 medfører merutgifter på kr 195 000,- jfr fordeling ihht budsjettreguleringsskjema.
9: Arealplanlegging
Njallavoupio
I forbindelse med arealplanlegging Njallavoupio medfører dette merutgifter som ikke er medtatt opprinnelig budsjett. Beløper seg netto til kr 150 000,- når en tar hensyn til innbetalinger fra innbyggere som overtar områder.
10: Arealplanlegging
Steindalen
Merutgift på kr 50 000,- i 2008. Kontostreng 1 620 301 2750.
Investeringsbudsjettet:
A:
Egenkapitalinnskudd Sykepleiere 2008
I pensjonsordningen til sykepleierne i KLP er det krav om innbetaling av egenkapitalinnskudd hvert år. Egenkapitalkravet fra KLP i 2008 utgjør kr 38 761,- og foreslås dekket ved udisponerte midler fra investeringsregnskapet for 2006.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Forslaget til budsjettregulering vedtas i samsvar med vedlagte budsjettreguleringsskjema for drift og investering.
OPPFØLGING
ØKONOMIPLAN
Saksbehandler: |
Magne Wilhelmsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01078 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0044/08 Formannskapet 17.10.2008
0101/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
Storfjord kommunes Økonomiplan 2009-2012
Investeringsoversikt 2009-2012
Beskrivelse av budsjettreduksjon fra alle etater/avdelinger
Arbeidsnotat vedrørende eldreomsorg
FAKTISKE
OPPLYSNINGER:
Økonomireglementet legger opp til at kommunestyret i juni skal få en oversikt over kommunens samlede økonomiske situasjon for den neste fireårsperioden, og slik at kommunestyret kan gi signal om kommende års behandling av økonomiplan og årsbudsjett.
På bakgrunn av forsinket behandling av regnskapet for 2007 kommer økonomiplanen først nå i oktober.
I Rådmannens framstilling vil kommunens balansesituasjon framkomme.
Storfjord kommunestyre la den 27.06.08 i sak 0059/08 disse føringer for økonomiplan 2009-2012:
være i balanse
I regjeringens forslag til statsbudsjett framlagt 07.10.2008 er Storfjord kommune tilgodesett med en økning på vel 10 mill kr i forhold til vår forrige økonomiplan oversikt. Dette beløpet fremkommer ved at vi er foreslått gitt det samme småkommunetilskudd som de andre Nord-Troms kommuner. I tillegg scorer vi ca 5 mill kr pluss på endringer i kriteriedataene. Den siste økningen i rammetilskuddet skyldes inkludering av opptrappingsplanen for psykiatrien, som er innlagt i rammetilskuddet. Kommunens balanse er etter dette betydelig bedret.
I vedlagte økonomiplanoversikt er 5 % -reduksjonen lagt inn. Denne er basert på situasjonen forut for kommunestyremøte 27.6. der kommunestyret vedtok at alle etater skulle reduseres sin drift med 5 %. Dersom denne ikke opprettholdes, vil balansen i de siste årene i økonomiplanperioden svekkes.
RÅDMANNENS INNSTILLING:
Rådmannens forslag til økonomiplan 2009-2012 legges til grunn for kommende års økonomiplan og årsbudsjettarbeid.
BEHANDLING I
Formannskapet DEN 17.10.2008:
Rådmannens saksframlegg og innstilling ble utdelt på møtet.
Økonomisjefen gå en orientering i saken.
Forslag fra ordfører
Formannskapet tar rådmannens forslag til orientering.
Saken oversendes kommunestyret.
Forslaget fra ordføreren ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Formannskapet tar rådmannens forslag til orientering.
LEVERANDØR AV
KOMMUNENS PENSJONSFORSIKRINGER - ANTAKELSE AV TILBUD
Saksbehandler: |
Trond R. Larsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01111 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0102/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
Referat fra innledende møte 20.06.08.
Referat fra drøftingsmøte med tillitsvalgte 20.06.08.
Utdrag av KS pensjonsveileder – pkt. 2.4
Notat fra møte mellom ordfører og fung. rådmann 06.08.08
Notat fra møte i styringsgruppa 22.08.08
Konkurransegrunnlag
Brev fra Fagforbundet datert 30.09.08
Brev fra Fagforbundet av 14.10.08 – krav om forhandlinger
Notat/referat fra tilbydermøte 15.10.08
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Kommunen har hatt konsulentbistand fra Factor Insurance Brokers AS i forbindelse med antakelse av leverandør for kommunens pensjonsforsikringer.
Drøftingsmøte i h.h.t. Hovedtariffavtalen er holdt med Fagforbundet den 20.06.08.
Styringsgruppa har bestått av rådmann Maar Stangeland,
økonomisjef Magne Wilhelmsen, Fagforbundet v/HTV
Etter utløpet av arbeidsforholdet med
Fagforbundet har i brev av 30.09.08 trukket seg fra det videre arbeidet da de oppfatter at det ikke er en reell prosess som gjennomføres.
Videre har Fagforbundet dagen før tilbydermøtet – 14.10.08 – sendt inn krav om forhandlinger og at prosessen stilles i bero inntil tvistemøtet er avholdt.
Alle tilbyderne – Vital, KLP og Storebrand - var invitert til Storfjord for å fremlegge sine tilbud. Styringsgruppa drøftet Fagforbundets krav, men valgte å gjennomføre møtet som planlagt den 15.10.08.
Forhandlingsmøte med Fagforbundet er berammet til 24.10.08 kl. 14.00.
Saksgrunnlaget fra Factor er dessverre ikke ferdig og mottatt av kommunen før utsending av innkalling til kommunestyremøtet.
SAKSGRUNNLAGET OG
RÅDMANNENS INNSTILLING VIL BLI ETTERESENDT.
FORVALTNINGSREVISJONSRAPPORT
"OPPFØLGING AV KOMMUNENS
INNTEKTSSKAPENDE
VIRKSOMHET"
Saksbehandler: |
Klara Steinnes |
Arkiv: |
210 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
07/00095 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0103/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
Forvaltningsrevisjonsrapport av 02.09.2008
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Kontrollutvalget har i møte 1. september 2008 behandlet ovennevnte sak og ber kommunestyret fatte følgende vedtak:
KONTROLLUTVALGETS
INNSTILLING:
1. Kommunestyret viser til konklusjon og anbefalinger i rapporten ”Oppfølging av kommunens inntektsskapende virksomhet”.
2. Kommunestyret ber administrasjonen å gi tilbakemelding til kontrollutvalget om hvilke tiltak kommunen vil iverksette for å etterkomme påpekningene i rapporten. Frist for tilbakemelding settes til 30.11.2008.
JUSTERING AV
STORFJORD KOMMUNES NÆRINGSVEDTEKTER
Saksbehandler: |
Maar Stangeland |
Arkiv: |
242 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00943 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0068/08 Næringsutvalget 22.09.2008
0104/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: 1: Forslag til nye vedtekter etter utlegging
2: Eksisterende vedtekter for næringsfondet
3: Eksisterende vedtekter for primærnæringsfondet
4: Høringsuttalelse fra Storfjord Bedriftsforening
5: Høringsuttalelse fra Storfjord Bondelag
6: Høringsuttalelse fra Kjell Molberg
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Etter at forslaget utarbeidet av rådmannen var behandlet foreløpig i næringsutvalget, har det vært ute på offentlig høring. Den justerte fristen ble satt til 20. august.
De høringer som er kommet inn er i hovedsak tatt til følge, og kommenteres nedunder:
1: Sperregrensen er satt til 100 000 EURO (se forslaget til nye vedtekter, pkt G a)
(Dette var nok en skrivefeil i forslaget som ble lagt ut til høring.)
2: I forslaget til nye vedtekter, pkt C) nest siste ledd, er vektleggingskriteriet samarbeid nå
formulert ”hvor dette er praktisk mulig”. Dette tar høyde for de moment som er tatt
opp i uttalelsene på dette punktet. Det gjelder særlig primærnæringene, hvor avstanden
mellom søkere praktisk vil kunne bli for stor til at kriteriet kan praktiseres aktivt.
3: Representanter fra primærnæringene er imot at primærnæringsfondet slås sammen med det
ordinære, fordi de frykter at dette kan svekke ”primærnæringsprofilen”.
Ut over dette synes det å være enighet om det forslaget som nå fremmes, bl a den tekniske justeringen av satser for det som gjelder primærnæringene, økte delegerte fullmakter til næringsutvalget og redigeringen ellers.
Forslaget til nye vedtekter er tilpasset kommunens vedtatte strategiske næringsplan.
VURDERING:
Rådmannen overlater til de politiske organ å avgjøre om primærnæringsfondet skal opprettholdes som egen ”kvote”, slik det er i dag, eller om midlene skal brukes under et.
De foregående år har vist at midlene i ”primærnæringssekken” ikke har blitt brukt opp.
Teknisk sett er det i alle fall naturlig at vedtektene er samlet i et reglement, der det som gjelder primærnæringer er omtalt særskilt, se pkt F.
Dersom kommunen vedtar å slå sammen alle fond i en sekk, vil det være naturlig at avsatte midler til primærnæring som ikke er benyttet, slås sammen regnskapsmessig for de foregående år.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
1: Forslaget til justering av næringsvedtekter vedtas i samsvar med vedlegg 1.
2: Det skal ikke opereres med egen avsetning til primærnæringer
3: De nye vedtekter gjøres gjeldende fra 1.1.2009.
4: Eldre avsetninger til primærnæringer i kommunens regnskap som ikke er disponert,
samles i regnskapet for 2008 sammen med øvrige næringsavsetninger.
BEHANDLING I
Næringsutvalget DEN 22.09.2008:
FORSLAG FRA MALVIN NYGÅRD:
C. Formål (nytt punkt)
- andre samfunnsnyttige formål.
E. Investeringer.
Som hovedregel gis det kun tilskudd til transportmidler ved 1.gangs investering.
F.
Der det ikke er praktisk gjennomførbart med fellestiltak, kan enkeltsøknader behandles særskilt.
Punktene I, II, og III i det skal normalt utgjøre minimum kr. 30.000,-
FORSLAG FRA
B2 Fondstyre
Næringsutvalget består av 5 valgte politikere (valgt av kommunestyret) og 1 representant fra næringslivet (bedriftsforening, primærnæringa må velge en representant + vara), som alle er likeverdige medlemmer. Hvert kvartal avholdes møte i næringsutvalget, med utdeling av ca. 25 % av de årlige fondsmidlene. I særlige tilfeller kan det innkalles til ekstraordinære møter i fondstyret. Søknadsfrist: 1. febr, 1.juni 1.sept. og 1.nov.
E.
Det gis bare tilskudd fra fondet.
F.
Første 2 setninger strykes.
C.
Siste linje:
Vedtektene rulleres hvert 4.år sammen med strategisk næringsplan.
B.
Av punkt A2 og A3 kan man bruke det kommunestyret årlig i budsjettbehandlingen vedtar, med utdeling av midler på minimum ca. 1.mill kr pr. år.
D.
4) Siste setning stryk –normalt.
5) Fondets midler skal bare benyttes innenfor Storfjord kommunes grenser eller for bedrifter og enkeltpersoner som bor i Storfjord.
Malvin Nygårds forslaget C.Formål
(nytt punkt) falt mot 1 stemme.
Rådmannens innstilling med tilleggsforslag fra
Saken oversendes kommunestyret til sluttbehandling.
VEDTAK/INNSTILLING:
1: Forslaget til justering av næringsvedtekter vedtas i samsvar med vedlegg 1 og endringer gjort av Næringsutvalget
2: Det skal ikke opereres med egen avsetning til primærnæringer
3: De nye vedtekter gjøres gjeldende fra 1.1.2009.
4: Eldre avsetninger til primærnæringer i kommunens regnskap som ikke er disponert,
samles i regnskapet for 2008 sammen med øvrige næringsavsetninger.
Endringer gjort av Næringsutvalget:
E. Investeringer.
Som hovedregel gis det kun tilskudd til transportmidler ved 1.gangs investering.
F.
Der det ikke er praktisk gjennomførbart med fellestiltak, kan enkeltsøknader behandles særskilt.
Punktene I, II, og III i det kostnadsoverslaget skal normalt samlet utgjøre minst i størrelsesorden kr. 30.000,- for å være tilskuddsberettiget. Melkekvoter er unntatt.
B2 Fondstyre
Næringsutvalget består av 5 valgte politikere (valgt av kommunestyret) og 1 representant fra næringslivet (bedriftsforening, primærnæringa må velge en representant + vara), som alle er likeverdige medlemmer. Hvert kvartal avholdes møte i næringsutvalget, med utdeling av ca. 25% av de årlige fondsmidlene. I særlige tilfeller kan det innkalles til ekstraordinære møter i fondstyret. Søknadsfrist: 1. febr, 1.juni 1.sept. og 1.nov.
E.
Det gis bare tilskudd fra fondet.
F.
Første 2 setninger strykes.
C.
Siste linje:
Vedtektene rulleres hvert 4.år sammen med strategisk næringsplan.
B.
Av punkt A2 og A3 kan man bruke det kommunestyret årlig i budsjettbehandlingen vedtar, med utdeling av midler på minimum ca. 1.mill kr pr. år.
D.
4) Siste setning stryk – normalt.
5) Fondets midler skal bare benyttes innenfor Storfjord kommunes grenser eller for bedrifter og enkeltpersoner som bor i Storfjord.
Saken oversendes kommunestyret til sluttbehandling.
VANN-KLOAKK - BARNEHAGE
BRENNA
Saksbehandler: |
|
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01035 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0163/08 Driftstyret 08.10.2008
0105/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: Kart med
inntegnet gravetrase: L 170 lm.
FAKTISKE
OPPLYSNINGER:
Per Aronsen er tildelt tomt på Brenna med formål- bygging av naturbarnehage.
Barnehagen er offentlig, men selve driften er privat.
Kommunen har ikke ført frem vann og kloakk til barnehagen`s tomtegrense.
Kommunen har innhentet priser på div. materiell som vil medgå ved fremlegging av vann og avløp. Kostnadene vil fordele seg som følger: materiell til vann og avløp med isolering
av grøft bredde
Grøftetrassen graves i vegskulderen, dette for ikke og hindre videre utbygging/etablering i samme området, nyetablering kan da knytte seg på nevnte vann og avløpstrasse.
VURDERING:
Barnehagen er i privat eie og er slik sett å regne som næringsvirksomhet på lik linje m/annet i privat regi.
Det vil derfor være naturlig at kommunen fører frem vann og avløp til tomta.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
1. Driftstyret vedtar og føre frem vann og avløp til barnehagen.
2. Anleggskostnadene fordeles med likt beløp på henholdsvis
konto: 0.662.345.2380. kr. 75.000,-
konto: 0.664.353.2380. kr. 75.000,-
Totalbeløpet på kr 150 000,- foreslås tatt fra investeringer i lærebøker som k-styret vet måtte gå over driftsbudsjettet for 2007.
3. Barnehagen betaler gebyr for tilknytning til vann og avløp etter kommunen`s regulativ
4. Saken oversendes K-styret for endelig finansiering.
BEHANDLING I
Driftstyret DEN 08.10.2008:
Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
1. Driftstyret vedtar og føre frem vann og avløp til barnehagen.
2. Anleggskostnadene fordeles med likt beløp på henholdsvis
konto: 0.662.345.2380.
konto: 0.664.353.2380.
3. Barnehagen betaler gebyr for tilknytning til vann og avløp etter kommunen`s regulativ
4. Saken oversendes K-styret for endelig finansiering.
PLAN FOR FULL
BARNEHAGEDEKNING I STORFJORD KOMMUNE
Saksbehandler: |
|
Arkiv: |
A10 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00871 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0056/08 Styret for oppvekst og kultur 24.09.2008
0106/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: utkast til
plan for full barnehagedekning
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Regjeringens mål for 2008 er at full barnehagedekning blir opprettholdt i de kommunene som har bygd ut tilstrekkelig antall barnehageplasser og at full barnehagedekning blir nådd i de kommunene som ennå ikke har etablert nok barnehageplasser til å møte behovet i kommunen. Alle kommuner er blitt bedt om lage planer for hvordan en skal løse oppgaven mht Regjeringens mål om full barnehagedekning.
Planprosess:
VURDERING:
Utkast til plan:
På bakgrunn av innspillene i møtet har et utvalg bestående av Oppvekst og kultursjef, samt to styrere, laget et planforslag som er vedlagt denne saka. Vurderingene i saka er redegjort for i det vedlagte planforslag.
Barnetallsutvikling:
Fødselstallene ligger på +/- 20 de siste årene. Netto innflytting gir erfaringsmessig økte barnetall i kommunen. Pr. i dag vet vi at forventede fødselstall for 2008, vil være under 15 for hele kommunen og da med overvekt i Skibotn krets. En barnehageplan vil være et forpliktende dokument, men vil også måtte bli gjenstand for revisjoner i hht barnetallsutvikling og lokalsamfunnsutvikling i kommunen.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Rådmannens forslag
til barnehageplan for Storfjord godkjennes.
BEHANDLING I Styret
for oppvekst og kultur DEN 24.09.2008:
Forslag fra AP v/Bente Beck:
Til punkt 1: Furuslottet barnehage Skibotn utvides ikke med 18 plasser, en avd. nå.
Til punkt 3: Kommunen igangsetter ikke arbeidet med å erverve arealet mot E6 i front av Oteren barnehage.
Tillegg 1/3: Fordi en har pr. i dag mulighet til full
barnehagedekning i
Rådmannens innstilling punkt 1 og 3 ble satt opp mot forslaget fra AP v/Bente Beck.
Rådmannens innstilling punkt 1 ble vedtatt med 4 mot 1 stemme.
Rådmannens innstilling punkt 3 ble vedtatt med 3 mot 2 stemmer.
Punktene 2, 4, 5, 6, 7 og 8 i rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Rådmannens forslag
til barnehageplan for Storfjord godkjennes.
POST I BUTIKK
Saksbehandler: |
John Egil Ottosen |
Arkiv: |
N61 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00659 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0107/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: Søknad
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Storfjord senterparti ved Vidar Bakken oppfordrer Storfjord kommunestyre å sende søknad til Posten Norge om etablering av post i butikk i indre Storfjord. Saken har vært behandlet i medlemsmøte hos Storfjord senterparti.
Etableringer av post i butikk startet i Norge i 2001 Posten har samarbeidsavtale med Norges gruppen, Coop og Hakon gruppen på landsbasis.
Kundeundersøkelsene viser at tilbudent med post i butikk har vært et riktig tiltak med svært fornøyde kunder som har en større tilgjengelighet på grunn av utvidet åpningstid og flere salgssteder. Det vises også til en omsetningsøkning dagligvareforretningen som har post i butikk.
Skibotn og Oteren har tidligere hatt postkontor. Disse kontorene er nå nedlagt. Posten har i dag en etablering av post i butikk i Skibotn. Siden nedleggelsen på Oteren har befolkningen i indre Storfjord måtte reise til Nordkjosbotn for å få utført sine ordinære posttjenester.
VURDERING:
I dag må befolkningen i indre Storfjord kjøre til Nordkjosbotn for å få posttjenester. Om man tar utgangspunkt i at det var postkontor i en butikk i indre Storfjord ville det også bli gjort noe varehandel under besøket som ville øke omsetning og eksistens for butikken. Befolkningen vil også få posten sin tidligere tilgjengelig om tilbudet blir etablert i indre Storfjord.
Vi har også etter hvert mange turister som kommer til kommunen som ønsker denne tjenesten. Det har vært problemer for at turister ikke får tak Euro. Posten vil også kunne ha dette tilbudet tilgjengelig.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Storfjord kommunestyre slutter seg til forslaget fra Storfjord senterparti og sender en forespørsel til Posten Norge om etablering av post i butikk for befolkningen i indre Storfjord. Rådmannen gjør henvendelse mot Coop som vil kunne etablere post i butikk.
LYNGENFJORD
Saksbehandler: |
|
Arkiv: |
614 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
07/01160 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0061/07 Styret for oppvekst og kultur 15.11.2007
0108/08 Kommunestyret 27.10.2008
FAKTISKE
OPPLYSNINGER:
Flg. saksframlegg er
lagt fram som grunnlag for behandling i Driftsstyre. Det er blitt bedt om at
også SHS og SOK benytter samme saksframlegg.
Takstmann Jens Ottosen har gjennomgått gamle Lyngenfjord Hotell og utarbeidet tilstandsrapport. Konklusjonene fra rapporten er at bygningen er gammel og dårlig og hele bygget har behov for omfattende restaurering.
Verneombudet har etter befaring av Lyngenfjord anbefalt at bygget straks stenges som arbeidsplass.
Gamle Lyngenfjord er i dag i full bruk, og en stenging vil medføre store problem for særlig oppvekst- og kulturetatens drift. Dette gjelder bl a ungdomsklubben i kjelleren, voksenopplæringen med personalrom, møterom og kontor samt musikkskolen. Likeledes er det klart at nærmiljøsentralen ønsker å få etablere seg i første etasje i bygningen.
Da saken berører flere etater, fremmes den parallelt for de tre hovedutvalgene og tas med til formannskapet ved budsjettbehandlingen.
Det er i alle fall behov for å kartlegge den faktiske tilstanden i forhold til råte, fukt og eventuell sopp, jamfør brev fra verneombudet ved anlegget.
VURDERING:
Gamle Lyngenfjord ligger kloss inntil Åsen omsorgssenter.
Bygningen er svært nedslitt og må ha omfattende restaurering dersom den skal
bevares.
Bevaring og restaurering av gamle Lyngenfjord vil koste store beløp. Dette er ikke kostnadsberegnet, men det må antas at det vil kunne dreie seg om et beløp +/- 2 mill kr.
Riving og fjerning av bygget vil koste inntil ca kr 300.000. Ved å rive bygget vil kommunen ha tilgang til tomtearealer til eventuell fremtidig utvidelse av Åsen omsorgssenter
Dersom dagens bygg får lov til å stå uten rehabilitering, vil dette representere en brannfare for området.
Saken legges fram til politisk behandling uten innstilling. Dersom man politisk bestemmer at bygget skal bevares, må det avsettes budsjettmidler i 2008 til rehabiliteringsarbeider.
Som nevnt vil en stenging føre til umiddelbare problemer i for oppvekst- og kulturetatens drift. Det bør derfor vurderes om man i alle fall skal bevilge midler til helt nødvendig reparasjon av bygningen, slik at den i alle fall kan fungere, mens man utreder alternative løsninger. I forbindelse med utbygging av kommunehuset og helsehuset, vil det i løpet av det nærmeste året bli bedringer for noen av de som i dag har sin virksomhet fra Gamle Lyngenfjord. Det må
dessuten vurderes hvordan aktuelle virksomheter kan tilfredstilles med egnede lokaler, både på kort og lang sikt.
Vedtak i Driftsstyre
22.okt 2007
”Det foreslås å ta
kontakt med alle berørte parter ang. Gamle Lyngenfjord.
Det tas sikte på å
danne en komite for å løse problemet umiddelbart, og finne egnede lokaler.
Veronika Bakke velges
fra Driftstyret som representant i komiteen.
Så snart det
foreligger nye lokaliteter stenger Gamle Lyngenfjord umiddelbart.
Saken om riving av
Gamle Lyngenfjord tas opp til ny vurdering i møtet 26. november 2007.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Saka legges fram uten innstilling
BEHANDLING I Styret
for oppvekst og kultur DEN 15.11.2007:
Forslag fra Styre for Oppvekst og kultur:
Driftstyret under behandling av saka 22.oktober 2007 støttes. I tillegg tilrådes det at bygget rives. Det vises til vedlegg 4 i Budsjett for 2008- ikke medtatte tiltak pr 31.10.07- under tiltak 0.732.265.2365 Lyngenfjord riving? SOK ber kommunestyret så snart som mulig om å finne budsjettplass til sanering av Gamle Lyngenfjord.
SOK foreslår en fra Ungdomsrådet tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord. SOK ønsker at leder av SOK tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord.
Forslaget ble enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Driftstyret under behandling av saka 22.oktober 2007 støttes. I tillegg tilrådes det at bygget rives. Det vises til vedlegg 4 i Budsjett for 2008- ikke medtatte tiltak pr 31.10.07- under tiltak 0.732.265.2365 Lyngenfjord riving? SOK ber kommunestyret så snart som mulig om å finne budsjettplass til sanering av Gamle Lyngenfjord.
SOK foreslår en fra Ungdomsrådet tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord. SOK ønsker at leder av SOK tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord.
HALTI
KVENKULTURSENTER - SELSKAPSAVTALE
Saksbehandler: |
|
Arkiv: |
D12 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01096 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0109/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg:
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Nord Troms Regionråd, bestående av ordførerne i de seks Nord-Troms kommunene, har i sak 21/08 gjort flg. vedtak:
Utkast til
selskapsavtale for Halti kvenkultursenter IKS oversendes kommunestyrene i Nord
Troms og Troms Fylkesting til videre behandling. Nord Troms regionråd vil
anmode kommunene å behandle saken høsten 2008 slik at søknad om driftstilskudd
for 2009 kan oversendes innen fristens utløp 1.desember. NTR regionråd
anbefaler kommunestyrene i Nord Troms og Troms Fylkesting å vedta utkast til
selskapsavtale for Halti Kvenkultursenter IKS som den foreligger.
Halti Kvenkultursenter er planlagt eid av de seks Nord Troms kommunene og Troms Fylkeskommune. Selskapet skal være et selvstendig rettssubjekt og arbeidsgiveransvaret skal tilligge styret. Selskapet er planlagt registrert i Foretaksregisteret
Avtalens økonomiske
konsekvenser for
Investering på kapitalfond, innskuddsplikt: kr. 10 000
Årlig driftstilskudd 2009: kr. 14 000
Årlig driftstilskudd 2010: kr. 21 000
Årlig driftstilskudd 2011: kr. 21 700
Formålet med
senteret:
- å bidra til at flere kvener i Troms og spesielt i Nord Troms, behersker det kvenske språket
- å arbeide for at kvenske rettigheter i henhold til internasjonale konvensjoner overholdes
- å synliggjøre kvensk språk og kultur i offentlig sammenheng
- å bidra til at den kvenske befolkningen kjenner sin historie og sine røtter
- å arbeide for at det skapes nisjeprodukter innen reiseliv
og annet næringsliv med grunnlag i kvensk kultur og historie i kommunene i Nord
Troms
Mer om formål og form finnes i vedlagte selskapsavtale.
KULTURFAGLIG
Sett ut i fra et kulturståsted, vil senteret være et viktig bidrag til å fremme
den kvenske biten av vårt historisk flerkulturelle ståsted. Senteret vil kunne
være viktig mht dokumentasjonsområdet for det kvenske og også mht
revitalisering av kvensk språk og kultur. I Storfjord har Kvenforeningen
etablert Kveenibaikka i lokaler i Skibotn og dette er planlagt og fungerer i
dag som et lokalt kvenmuseum. Storfjord kommunes eget prosjekt ”Mangfold
styrker” følger opp og bygger på kommunestyrets vedtak om at
Halti Kvenkultursenter ligger på Storslett og det vil evt
være viktig å sikre at nedslagsfeltet også i faktisk utøvelse av virksomheten,
blir synlig i alle kommunene. I forhold til næring (jfr formål), har det til nå
ikke vært et uttalt behov for etablering av slikt senter. Dersom det skal
legges opp til økonomisk nøkternhet framover for
SELSKAPSAVTALEN
Forslaget til
selskapsavtale. §§4, 5, 6 og 8, har bestemmelser som forplikter
Det kan da skje to
alternative behandlinger.
Formelt anser
rådmannen alternativ 1 for å være mest ryddig.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Begrunnelse:
FORSLAG TIL JUSTERING
AV DEN ADMINISTRATIVE ORGANISASJONEN I
STORFJORD KOMMUNE
Saksbehandler: |
Maar Stangeland |
Arkiv: |
030 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01081 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0020/08 Administrasjonsutvalget 17.10.2008
0110/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: 1: Høringsbrev datert 28.9.2008 fra rådmannen til hovedtillitsvalgte m fl i Storfjord
Kommune.
2- 9: Vedlegg til høringsbrevet fra rådmannen
10: Innkommet uttalelse fra drifts – og utviklingssjefen datert 9.10.08. Vedlagt
driftssjefens uttalelse: vedlegg 11-13: uttalelser fra ansatte i etaten.
14: Høringsinnspill fra Fagforbundet datert 9.10.2008.
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Spørsmålet om å evaluere og eventuelt justere den administrative organisasjonen i Storfjord startet for snart et år siden (vedlegg 2).
Rådmannen nedsatte en styringsgruppe som skulle evaluere og eventuell foreslå justering av den administrative organisasjon i kommunen.
Basert på funn fra evalueringen, ble det satt opp følgende oppgaver som man burde se nærmere på. Disse var:
A: Flytting av noen funksjoner mellom kontorsjef og økonomsjef
B: Formell overføring av næringsrådgiver til rådmannens stab
C: En mer formell oppdeling av drifts- og utviklingsetaten, samt etablering av faste interne
møtepunkt i etatens avdelinger.
D: Hvor helse skulle koples til organisatorisk
E: Hvor lokal NAV- avdeling skulle koples opp organisatorisk
F: Utredning av tverretatlig samarbeidsorgan, ”Tverretatlige forum” el
G: Hvordan ledergruppe og mellomledergruppe skulle utvikles i framtiden
I den siste fasen av utredningsarbeidet kom det også opp en diskusjon omkring rådmannens rolle og funksjoner.
Denne er nærmere omtalt i
H: Rådmannens rolle og funksjon.
Et gjennomgående problem har vært avstemning av kapasitet (produksjonsevne) og oppgavemengde som ønskes utført. Dessuten også hvilken kompetanse kommunen trenger, særlig innenfor plan- og utviklingsarbeid.
Det høringsnotat som rådmannen sendte ut 28.9.2008, var basert på at styringsgruppen neppe ville bli enige om et felles forslag til organisasjonsjustering.
Rådmannen valgte derfor å sende ut det forslag som rådmannen mente kunne fungere etter en samlet vurdering. Det innebar at rådmannen ikke satte opp alternative justeringsforslag.
De innspill som er kommet, synes å bekrefte rådmannens syn.
Det viktigste element i denne organisasjonsjusteringen er at plan og næring samles i en egen stabsavdeling hos rådmannen. Dette kan være med å underbygge kommunens vektlegging på utvikling og vekst. Flere kommuner har valgt en slik organisering. Dette vil samsvare med kommunestyrets vedtak om å prioritere næringsutvikling, jamfør k.sak 59/08, pkt 4. Dette alternativ gir også mulighet til rendyrke tekniske driftsoppgaver. Med den oppgavemengde som peker seg ut for Storfjord de nærmeste årene innenfor det tekniske feltet, vil driftsetaten ha rikelig med arbeidsoppgaver, som vil kreve sin leder for mye innsats.
Gjennom en sterkere intern strukturering, vil det ligge til rette for klarere ansvarsfordeling i driftsetaten.
Det neste sentrale element er hvilken rolle og funksjon rådmannen skal ha i Storfjord.
Gjennom en fastere strukturering vil rådmannen kunne ”trekke
seg noe mer tilbake” fra den daglige drift, og dermed frigjøre seg for mer
langsiktige linjer. Det ligger i det forslag som presenteres at rådmannen i
Rådmannen er da avhengig av at de ulike etater driftes godt både på kort og lang sikt.
Det er riktig som det er påpekt i høringsuttalelsene, at man ikke må organisere seg i så små enheter at man fjerner seg bort fra fleksibilitet, lagarbeid og fordelen av det å være i faglige miljø. Dette betyr at små avdelinger vil måtte samarbeide tett med hverandre i alle fall, og avdelingsledere i små enheter må ha mye saksbehandlingsansvar. Dette må fremmes gjennom tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.
Gjennom det forslaget som nå fremmes, vil man kunne få klargjort formelle ansvarsforhold, og få disse avstemt med de reelle tilsvarende.
Konkret forslag:
Konkret foreslår rådmannen at:
A: Lønn og IKT overføres fra Kontorsjef til økonomisjef fra det tidspunkt rådmannen
bestemmer.
Teknisk sett må dette skje etter at økonomisjeffunksjonen er permanent avklaret.
B: Det opprettes en egen stabsenhet hos rådmannen; plan og næring, som omfatter
næringsrådgiver, prosjektmedarbeidere på næring, samt jordbrukssjef og skogmester.
Stilling som jordbrukssjef tillegges også ansvar for reguleringsarbeid og
kommuneplanarbeid. Jordbrukssjef gis mulighet til nødvendig kompetanseheving, og
avlastes i nødvendig grad innen jordbruk.
Leder for stabsenheten inngår i rådmannens ledergruppe.
Stilling som leder for stabsenheten utlyses internt.
C: Driftsetaten inndeles i tre enheter, kommunal teknikk(VAR m m), byggesak/eiendom/kom
nybygg/vedlikehold bygg, samt brann/redning/feiing. Etatens tekniske fagpersonell skal
betjene alle driftsenheter i kommunen. Rådmannen gis fullmakt til å bestemme endelig
organisering av det tekniske fagpersonell.
Avdelingsledere for de tre enheter innenfor driftsetaten lyses ut internt
D: Helseavdelingen koples opp direkte mot rådmannen.
Som følge av dette endres tittel for helse og sosialsjef til etatssjef for pleie-
og brukertjeneste.
E: Den lokale NAV- enhet koples administrativt i kommunen direkte opp mot rådmannen.
F: Ordningen med tverretatlige og tverrfaglige samarbeidsorgan på operativt nivå
videreutvikles.
G: Ledergruppen og mellomledergruppen videreutvikles av rådmannen.
H: Storfjord kommunes rådmann skal ha stort fokus på plan- og utviklingsoppgaver, og
samordne og lede kommunens organisasjon mot de mål kommunestyret setter.
VURDERING:
Rådmannen mener at den foreslåtte organisasjonsjustering vil gi en organisasjon med klarere ansvarsplassering, og samtidig økt vektlegging på kommunens utviklingsoppgaver.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Forslaget til organisasjonsjustering vedtas slik det fremgår av rådmannens forslag, punktene A – H.
BEHANDLING I
Administrasjonsutvalget DEN 17.10.2008:
Forslag fra Fagforbundet v/
1. Dagens vedtatte etatsinndeling opprettholdes og gjenopprettes slik den er.
2. Drifts- og utviklingsetaten fullfører sitt arbeid med å gjennomgå ansvars- og
arbeidsoppgaver.
Forslaget fra Fagforbundet v/
VEDTAK/INNSTILLING:
1. Dagens vedtatte etatsinndeling opprettholdes og gjenopprettes slik den er.
2. Drifts- og utviklingsetaten fullfører sitt arbeid med å gjennomgå ansvars- og
arbeidsoppgaver.
SØKNAD OM FRITAK FRA
VERV SOM VARAMEDLEM TIL KONTROLLUTVALGET
Saksbehandler: |
Klara Steinnes |
Arkiv: |
033 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01098 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0111/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: Ingen
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Malvin Nygård søker i brev av 12.10.08 om fritak fra sitt verv som varamedlem i kontrollutvalget.
Begrunnelsen for søknaden er at siden han er fast medlem i næringsutvalget, er han ikke valgbar som varamedlem i kontrollutvalget.
Han er også i ettertid valgt inn som fast medlem i styringsgruppen for Nordkalotthuset.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Saken legges fram uten innstilling
KONSTITUERING, RÅDET
FOR FUNKSJONSHEMMEDE
Saksbehandler: |
Lena Nilsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01038 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0003/08 Rådet for funksjonshemmede 02.09.2008
0112/08 Kommunestyret 27.10.2008
Vedlegg: Rundskriv
A-28/2007
Lov 2005-06-17 nr 58
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Saken ble tatt opp under møtet.
BEHANDLING I Rådet
for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:
I henhold til § 6 i Lov om råd for menneske med nedsatt funksjonsevne og § 3.1.1. i rundskriv A28-2007 skal kommunestyret oppnevne leder og nestleder i Rådet for funksjonshemmede.
Forslag fra Rådet for funksjonshemmede:
Leder:
Nestleder: Emil Nystad
Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne leder og nestleder.
Forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
I henhold til § 6 i Lov om råd for menneske med nedsatt funksjonsevne og § 3.1.1. i rundskriv A28-2007 skal kommunestyret oppnevne leder og nestleder i Rådet for funksjonshemmede.
Forslag fra Rådet for funksjonshemmede:
Leder:
Nestleder: Emil Nystad
Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne leder og nestleder.
VALG AV NYTT
VARAMEDLEM TIL RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE.
Saksbehandler: |
Lena Nilsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01041 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0006/08 Rådet for funksjonshemmede 02.09.2008
0113/08 Kommunestyret 27.10.2008
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Saken ble tatt opp under møtet.
BEHANDLING I Rådet
for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:
Felles forslag:
Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne nytt varamedlem i stedet for Angelita Olaisen.
Forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne nytt varamedlem i stedet for Angelita Olaisen.
MANDAT FOR RÅDET FOR
FUNKSJONSHEMMEDE
Saksbehandler: |
Lena Nilsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01042 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0007/08 Rådet for funksjonshemmede 02.09.2008
0114/08 Kommunestyret 27.10.2008
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Saken ble tatt opp under møtet.
BEHANDLING I Rådet
for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:
I rundskriv A-28/2007 heter det:
”Etter § 6 i Lov om
råd for menneske med nedsett funksjonsevne skal kommunestyret vedta mandat for
rådet.”
”Saksområdet til rådet
bør gå fram av mandatet, men rådet skal likevel stå fritt til å kunne ta opp
kva saker det ønskjer. Det bør gå fram kva type saker kommunen skal leggje fram
for rådet. I mandatet kan ein eventuelt gje rom for at det kan avtalast nærmare
mellom rådet og kommuneadministrasjonen kva saker rådet skal få til
behandling.”
”Det bør vurderast å
ta rutinar og rettleiingar for samhandlinga mellom rådet og kommunen inn i
mandatet.
Det bør gå fram av
mandatet kven som er ansvarleg for sekretariatsfunksjonane for rådet og kva
oppgåver sekretariatet skal ha.
Krav til møtebok og til årsmelding bør takast inn”
Felles forslag:
Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret vedta mandat for rådet i henhold til Rundskriv A-28/2007.
Forslag enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret vedta mandat for rådet i henhold til Rundskriv A-28/2007.