MØTEINNKALLING
Utvalg: |
Styret for oppvekst og kultur |
|
Møtested: |
Kommunehuset |
|
Møtedato: |
14.11.2008 |
Tid: 09:00 |
Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.
Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no
Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.
Saksnr. |
Arkivsaksnr. |
|
|
|
Tittel |
|
0064/08 08/01074
REFERATSAKER STYRE FOR OPPVEKST OG KULTUR
14.11.2008
0065/08 08/01163
BUDSJETT 2009 OPPVEKST OG KULTURETATEN
0066/08 08/01162
DKS (DEN KULTURELLE SKOLESEKKEN) - PLAN FOR
STORFJORD
0067/08 08/01129
KOMMUNEDELPLAN FOR FYSISK AKTIVITET OG
FOLKEHELSE 2008-2011
0068/08 08/00911
KVEENIBAIKKA - SENTER FOR KVENSK OG
TORNEDALSK KULTUR
0069/08 08/00769 Unntatt
offentlighet §4
STORFJORD KOMMUNES KULTURPRIS 2008
0070/08 08/01164
REVISJON AV VEDTEKTER FOR TILDELING AV FRIE
KULTURMIDLER
0071/08 08/01161
SKOLEKRETSER
0072/08 08/01039
ANMODNING OM REPRESENTASJON I DIFTSSTYRET,
STYRET FOR OPPVEKST OG KULTUR, STYRET FOR HELSE OG SOSIAL
Oteren, 06.11.08
Hallgeir Naimak (s) Elisabeth Skare
Leder kulturkonsulent
REFERATSAKER STYRE
FOR OPPVEKST OG KULTUR 14.11.2008
Saksbehandler: |
Maria Figenschau |
Arkiv: |
033 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01074 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0064/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
Vedlegg:
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
a) Kopi av brev til Stiftelsen Lásságámmi: Sigmund Seppola – Rest magasinering av kunstverken etter Nils Aslak Valkeapæaæ / Lasagammi (20.08.2008)
b) Nord-Troms museum – Rapport for sommersesongen 2008 (22.09.2008)
c) Troms idrettskrets - Varsel om oppløsning av Storfjord Volleyballklubb (09.10.2008)
d) Troms
fylkeskommune – Sluttutbetaling spillemidler 2006
e) Troms fylkeskommune – delutbetaling spillemider 2008 Skibotn nærmiljøanlegg, ballbinge – Skibotn IL (13.10.2008)
f) Troms
fylkeskommune – avslag på søknad fra
g) Troms fylkeskommune – avslag på søknad fra Oteren lysløypeanlegg, akebakke/alpinanlegg (09.10.2008)
h) Kultur- og kirkedepartement – Publikasjon nr. V-0932 B Jenter og idrettsanlegg (03.10.2008)
i) Utdanningsetaten Troms Fylkeskommune – Ny organisering av PPT- vedr. oppsigelse av samarbeidsavtale
j) Balsfjord kommune - Oppsigelse av samarbeidsavtale PPT for Balsfjord, Storfjord , Lyngen og Troms Fylkeskommune
k) Skibotn Bygdeutvalg – Planer om nedlegelse av Skibotn ungdomsskole
l) Tornedalrådets nordliga arbetsgruppe – møtereferat 25.09.2008
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Sakene tas til orientering.
BUDSJETT 2009
OPPVEKST OG KULTURETATEN
Saksbehandler: |
May-Tove Lilleng |
Arkiv: |
151 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01163 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0065/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
Vedlegg:
FAKTISKE OPPLYSNINGER
I hht
VURDERING:
Oppvekst og kulturetatens forslag er ikke det samme som Rådmannens forslag og må derfor ses på som et budsjettinnspill og forslag fra etaten. Rådmannens budsjettforslag er det som legges fram for Formannskapet som er kommunens økonomiplanutvalg. SOK får derfor presentert et budsjett som er i en budsjettprosess og dermed kan SOK komme med sine innspill, forslag og ønsker før kommunestyret. Økonomisjefen møter kl. 0915 for å redegjøre for Formannskapets forslag og for å svare på spørsmål fra medlemmene i SOK.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Formannskapets budsjettforslag tas til orientering.
DKS (DEN KULTURELLE
SKOLESEKKEN) - PLAN FOR STORFJORD
Saksbehandler: |
May-Tove Lilleng |
Arkiv: |
A20 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01162 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0066/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
Vedlegg: forslag
til DKS plan for
FAKTISKE
OPPLYSNINGER:
Mål og prinsipper for satsinga er nedfelt i Stortingsmeldingen "Kulturell skulesekk for framtida" (Stortingsmelding nr. 8 (2007-2008))
”Den kulturelle skolesekken” er en del av Troms Fylkeskommunes Kulturavdeling og
koordinerer tilbud innen kunst og kultur for alle grunnskolene og videregående skoler i fylket.
Samarbeidet er mellom Musikk i Troms, Kulturbussen i Sør-Troms utgjør DKS avdelingen ”Kultur i Troms”. Den kulturelle skolesekken skal gi barn og unge samme tilgang til kunst og kultur som voksne har. DKS skal være for alle og virke uavhengig av sosiale, kulturelle og økonomiske skiller i
samfunnet. Samarbeidet har utviklet seg siden oppstart og foreslås nå som en permanent ordning i henhold til Stortingsmelding nr 8 – både innholdsmessig og organisatorisk.. Stortingsmeldinga fastslår også hvordan samarbeidet skal reguleres. Den kulturelle skolesekken skal være ei varig ordning for elever i skolen.
Gjennom DKS får alle elevene i grunnskolen et scenekunsttilbud og 1 – 2 konserttilbud årlig.
I tillegg vil alle 9.klassinger få besøk av en forfatter og 5.-7.trinn får tilbud om en kinoforestilling.
I tillegg får kommunene tildelt en andel av kvalitetsmidlene til egen disposisjon. Dette for å
bygge opp et egendefinert kulturtilbud for elevene – valgt etter kommunale satsingsområder
og lokal kulturarv. For inneværende år er denne potten på kr. 29 000 DKS presenterer også et utvalg kulturproduksjoner som kommunen kan bestille om ønskelig. Disse produksjonene må vi betale for.
Partene, Fylkeskommunene og kommunene er enige om å utvikle Den kulturelle skolesekken) i regi av Kultur i Troms for perioden 1. november 2008- 1. august 2011. Avtalen omfatter tilbud innen Den kulturelle skolesekken innen de økonomiske rammene og forutsetning for de statlige tilskuddene som til enhver tid stilles til disposisjon for fylkeskommune og kommunene til formålet
Følgende uttrykk er en del av tilbudet i DKS:
1. Scenekunst
2. Musikk
3. Visuell kunst, design og arkitektur
4. Litteratur
5. Film
6. Kulturarv
Mål for Den kulturelle skolesekken skal være:
Rollefordeling kultur–skole: Opplæringssektoren har ansvaret for å legge for- og etterarbeid pedagogisk til rette for elevene, mens kultursektoren har ansvaret for kulturinnholdet i Den kulturelle skolesekken og for å informere om innholdet i god tid. Elevene skal sikres tilbud på alle klassetrinn.
ØKONOMI
Punktet beskriver om det er kommunen eller fylkeskommunen som dekker utgiftene.
3.1 Fast tilbud
For skolekonsertene betaler kommunen i henhold til tilsendt faktura fra Rikskonsertene.
Kultur i Troms har turnéleggeransvaret og produsentansvaret for halvparten av skolekonsertene i henhold til samarbeidsavtale mellom Rikskonsertene og Troms fylkeskommune.
For resten av det faste programmet:
Troms fylkeskommune ved Kultur i Troms dekker:
3.1.1 Alle utgifter vedrørende produksjoner på turné, produsert eller formidlet av Kultur i Troms, med mindre annet er avtalt særskilt.
Kommunen dekker følgende:
3.1.2 Eventuell busstransport av elever til aktivitetene
3.1.3 Husleie for spillearenaer utenfor skolen dersom skolen selv ikke har egnede lokaler
3.1.4 Kompetanseheving for lærere
3.1.5 Deltakeravgift for nettverksmøter og evt. kulturtorg
3.1.6 Kostnader til administrasjon og nettverksbygging
Avtalen trer i kraft 1.november 2008 og varer til 1. august 2011. Avtalen kan sies opp innen utgangen av desember for det påfølgende skoleår. Det endelige avtaleutkastet vil komme fra Troms Fylkeskommune om kort tid.
VURDERING:
Den kulturelle skolesekken vil være et viktig bidrag til å gi elevene i grunnskolen tilbud om å oppleve og erfare kunst- og kulturformidling av høg kvalitet, omfatter ulike kunst- og kulturuttrykk med røtter i et mangfold av kulturer og fra ulike tidsperioder. Både musikk, scenekunst, visuell kunst, film, litteratur og kulturarv skal være representerte i Den kulturelle skolesekken. Det skal være variasjon i formidlingsmåtene. Arbeidet med Den kulturelle skolesekken skal skje i et godt samarbeid mellom kultur- og opplæringssektoren på alle nivå. Det skal sikres god forankring og tid til planlegging i skolen.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
KOMMUNEDELPLAN FOR
FYSISK AKTIVITET OG FOLKEHELSE 2008-2011
Saksbehandler: |
Maria Figenschau |
Arkiv: |
143 D11 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01129 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0067/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
/ Kommunestyret
Saksbehandlere:
Vedlegg: ”Et friskt og aktivt Storfjord!” Kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet
2008 – 2011 – endelig utkast
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Bakgrunn
Den forrige kommunedelplanen for idrett og fysisk aktivitet
2004-2007 gikk ut i det vi rundet 2008, og det samme gjorde handlingsplanen for
FYSAK 2004-2007. I løpet av forrige planperiode har også FYSAK-satsingen til
Saksgang, planstatus
og arbeidsform
Arbeidet med revidering av Kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet 2004-2007 og Handlingsplan for fysisk aktivitet 2005-2007 (FYSAK-arbeidet) blei igangsatt av Styre for plan og drift 19. februar 2007.
Kommunedelplanen er en tematisk plan uten juridisk rettsvirkning. Den er likevel en forutsetning for at lokale anlegg skal kunne få spillemiddeltilskudd, og skal bidra til ei målstyrt utbygging av anlegg i den enkelte kommune. Som FYSAK- og folkehelsekommune er Storfjord også forplikta til å utarbeide en lokal handlingsplan for dette arbeidet.
Ansvarlige saksbehandlere har vært kulturkonsulenten og FYSAK- og folkehelsekoordinator, fordelt på fagfelt. I tillegg er det oppnevnt ei tverretatlig arbeidsgruppe der drifts- og utviklingssjefen inngår sammen med leder av Idrettsrådet. Aktuelle kommunale instanser (skogmester, representanter for brukertjenesten) har også vært invitert til møter i arbeidsgruppa. Det politiske ansvaret er fordelt på Styre for oppvekst og kultur (hovedansvar) og Styre for helse- og sosial (ansvar for FYSAK- og folkehelsedelen av planen). Planarbeid av denne typen skal gjennomføres i samsvar med prosesskravene i plan- og bygningslovens §20.
Det er gjennomført en kartleggingsrunde blant lag og foreninger for å innhente innspill til planen, med følgende deltakelse:
Innspill fra denne runden ble innarbeidet i høringsutkastet som gikk ut 3. juli 2008.
Høringsinnspill
Det kom inn høringsinnspill fra tilsammen ni instanser. Disse gjennomgås kort i det følgende:
Tromssa
boazodoallohálddahus/Reindriftsforvaltningen Troms
Ingen merknader fra distriktet eller reindriftsagronomen.
Statskog
Ingen merknader.
v/ Åsen omsorgsenter
Ønske om organisert tilbud om fysisk aktivitet inne på senteret, åpent også for andre enn beboere.
v/ Valmuen verksted
Utvide personaltrim med oppfordring om å sykle til møter og andre aktiviteter i arbeidstida framfor å benytte bil. Innkjøp av nødvendig utstyr (sykler, hjelm).
Skibotn skytterlag
Troms fylkeskommune,
Kulturetaten
Fylkeskommunen oppgir i tillegg sine fem hovedstrategier i Handlingsplan for folkehelse i Troms 2008 – 2013, som ikke var kjent da høringsutkastet blei sendt ut.
Ishavskysten
friluftsråd
Storfjord skytterlag
Storfjord IL
Uteglemte tiltak
To kjente tiltak har blitt uteglemt i høringsutkastet. Dette gjelder.
VURDERING:
Planen er i størst mulig grad tilpasset de ønsker som er framkommet gjennom den innledende kartlegginga og registreringa, og de signalene som er mottatt på folkemøtene og gjennom høringsinnspillene. Sistnevnte gjennomgås særskilt i den videre vurderinga. I tillegg er øvrige lokale behov forsøkt ivaretatt.
Høringsinnspill
Det er ikke nødvendig å gjøre noen endringer i planen som følge av uttalelsene fra Tromssa boazodoallohálddahus/Reindriftsforvaltningen Troms og Statskog. Det gjøres en kort vurdering av de øvrige innspillene i det følgende.
Storfjord kommune
v/ Åsen omsorgsenter
Fysioterapeut/FYSAK har forsøkt å etablere et slikt tilbud ved å over en periode drifte en stoltrim-gruppe på Åsen omsorgssenter, samt har også skaffet til veie det lille utstyret som trengs. Tanken var (i samråd med Åsen) at de skulle drifte denne videre selv, etter at fysioterapeut/FYSAK hadde gitt litt starthjelp, og at andre utenfra skulle kunne delta hvis ønskelig. Å drifte en slik gruppe krever ingen særskilt kompetanse i form av at det er nødvendig at fysioterapeut eller FYSAK driver den, og det vil være en naturlig del av en rehabiliteringsavdelings oppgave å selv drifte et slik tiltak for sine beboere. Det vil derfor ikke være nødvendig å gjøre noen endringer i en overordnet plan for dette tiltaket.
v/ Valmuen verksted
En ide om kommunale sykler som
supplement til kommunale biler for bruk til møter og andre gjøremål i løpet av
dagen er veldig spennende og en fristende tanke. Det spørsmålet som dog er
naturlig å stille er hvem er dette
aktuelt for, og hvor skal vi i så
fall sykle? Kommunen har såpass lange avstander mellom de forskjellige
avdelingene, at det vil være vanskelig å få til bruk av sykler som
transportmiddel mellom disse. Vi velger derfor å ikke ta det med som et
plantiltak, uten at ideen med det blir helt avskrevet. Hvis noen skulle komme
med forslag på brukere/sykkeldistanser som er aktuelle for et slikt tiltak, er
det fremdeles mulig via søknad om FYSAK-midler lokalt eller ved fylkeskommunale
utlysninger.
Skibotn skytterlag
Elektroniske skiver 100m er allerede tatt med i høringsutkastet. Utvidelse av skytterhuset, kjøkken, toaletter, dusj osv. innarbeides i planen, i prioritering under de anleggene som er spilt inn på et tidligere tidspunkt.
Troms fylkeskommune,
Kulturetaten
Det er nå innarbeidet noen økonomiske momenter inn i planen, selv om dette er et vanskelig og usikkert moment. Noen tiltak er etablerte, og vi vet noe om kostnadene for disse. Andre vet vi lite om kostnadene om. Det er nå innarbeidet kostnadsoverslag over tiltak der det lar seg gjøre, og en oversikt over hvilke midler folkehelsearbeidet finansieres med.
De fylkeskommunale hovedstrategiene i Handlingsplan for folkehelse i Troms 2008 – 2013 innarbeides i planen. Se for øvrig vurdering av friluftsrådets innspill.
Ishavskysten
friluftsråd
Ishavskysten friluftsråd har kommet med flere gode innspill til planen i en relativt omfattende høringsuttalelse. Selv om enkelte av innspillene vil medføre en utvidelse av planen, vurderes det som så verdifullt å innarbeide en oversikt over turstier, anleggsveier, promenader m.v. i planen at dette innspillet følges opp. På denne måten vil planen også gi en oversikt over anlegg som ikke har fått eller kan få spillemidler, men som ellers er en viktig del av aktivitetstilbudet i Storfjord. Det samme gjelder sikrede/vernede områder.
Det interkommunale friluftrådet burde for øvrig vært med i høringsutkastet, siden Storfjord kommune er med i samarbeidet. Friluftsrådarbeidet følges opp av drifts- og utviklingsetaten. At rådet ikke er nevnt kan dokumentere at det er behov for et enda bedre tverretatlig samarbeid innafor området natur og friluftslivsaktiviteter, som per i dag er spredt mellom kulturkontoret, FYSAK- og folkehelsekoordinator og næringsavdelinga.
Omtale av informasjonsarbeid innarbeidet i planen. Det samme gjelder innspill vedrørende analysen av behov for aktiviteter og anlegg.
Storfjord skytterlag
Tiltaket innarbeides i planen, i prioritering under de anleggene som er spilt inn på et tidligere tidspunkt.
Storfjord IL
Tiltakene innarbeides i planen, i prioritering under de anleggene som er spilt inn på et tidligere tidspunkt. Antatte kostnader samt type anlegg gjør at anleggene vurderes som tilhørende kategorien ordinære anlegg. Dette begrunnes for det første med at ingen av tiltakene på nåværende tidspunkt har en så konkret status som tiltakene på prioritert plass 1 – 7. For det andre henvises det til innledninga til delkapittel 8.1, der det heter ” Den årlige rulleringa vil ta hensyn til anleggenes status, slik at godkjente søknader for ferdige planlagte anlegg vil rykke foran ikke godkjente søknader.” Dette innebærer at det først og fremst er et anlegg sin status som vil avgjøre om det får beholde sin prioritering i den årlige rulleringa. Dersom anlegget som i dag står prioritert som f.eks. nr. 3 i anleggsplanen legges på is, ikke har forhåndsgodkjente planer på tidspunktet for årlig frist, eller ellers mangler påkrevde vedlegg, vil anlegg som i utgangspunktet står lavere prioritert men som har alle formaliteter i orden rykke opp i prioriteringa ved den årlige rulleringa.
Uteglemte tiltak
Gapahuk Skibotn skole og Ballbinge Hatteng innarbeides i planen.
Økonomiske
konsekvenser
Det som hovedsakelig skiller denne planen fra de foregående planene er kap. 4.3 Økonomisk støtte fra kommunen. Dersom dette punktet blir stående når det endelige vedtaket er gjort, vil det få en årlig økonomisk konsekvens for Storfjord kommune på om lag kr. 200.000,-. Det er per i dag ingen fast ordning for kommunalt tilskudd til bygging eller rehabilitering av anlegg. Kun ett fåtall har de siste årene fått kommunalt tilskudd, og da enten direkte over driftsbudsjett uten søknad (ballbinger Elvevoll og Skibotn) eller over næringssfondet etter søknad (klatreveggen i Skibotnhallen). Selv om hvert enkelt av disse tilskuddene er positive, er altså dagens ordning tilfeldig og vanskelig å forholde seg til både for aktuelle søkere og for kommunale saksbehandlere. Det foreslås derfor ei mer strukturert og forutsigbar tilskuddsordning etter modell av den nasjonale spillemiddelordninga. FYSAK-tilskuddet som er nevnt krever ingen økt økonomisk ramme. På bakgrunn av at delkapitlet var en del av høringsutkastet er det ikke foretatt noen endringer i dette punktet.
Øvrige forhold
En felles plan for idrettsanlegg og folkehelse, slik denne er, vil være en mer innholdsrik plan. Som helhet vurderes dette som en fordel, siden idrettsanlegg og annen tilrettelegging for fysisk aktivitet i stor grad hører sammen med det arbeidet som gjøres innen FYSAK- og folkehelsesatsinga. For øvrig er det ingen vesentlige endringer som anses som nødvendig å drøfte særskilt.
Planen behandles i begge fagstyrene før endelig behandling i Kommunestyret.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Utkast til Kommunedelplan for fysisk aktivitet og folkehelse 2008 – 2011 ”Et friskt og aktivt Storfjord!”godkjennes med de endringer som er gjort i henhold til de innkomne høringsinnspillene.
KVEENIBAIKKA - SENTER
FOR KVENSK OG TORNEDALSK KULTUR
Saksbehandler: |
Elisabeth Skare |
Arkiv: |
D10 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00911 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0053/08 Formannskapet 17.10.2008
0068/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
Vedlegg: Søknad
fra Kveenibaikka mottatt 01.09.2008
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Kveenibaikka er et kvensk kultursenter som ble åpnet høsten 2005. De holder til i leide lokaler i bygget til Beck AS (gammelbutikken) på Skibotn. Kveenibaikka har følge søker fungert godt i så måte at det har vært noe konkret å vise fram for folk som vil ha orientering om kvensk kultur i kommunen.
Kveenibaikka har siden 2005 betalt husleie kr. 1000,- pr mnd. av innsamlede midler. Nå har de imidlertid ikke mer midler igjen og søker derfor Storfjord kommune om økonomisk hjelp til å dekke husleie à kr. 1000,- i et år framover, til sammen kr. 12.000,-, eller inntil senteret får egne midler.
Søknaden skulle i utgangspunktet opp til behandling i Styre for Oppvekst- og kultur 14. november, men etter anmodning fra varaordfører ønskes saken behandlet i Formannskapets førstkommende møte.
VURDERING:
Storfjord kommune anser Kveenibaikka som et positivt tiltak hvor kvensk kultur og historie blir ivaretatt og vist fram for folk.
Storfjord kommuen anser imidlertid denne søknaden som en prinsippsak som må vurderes utfra at det kan gi ringvirkninger framover i tid. Kveenibaikka søker om dekning av husleie for 1 år fram i tid. Dersom Storfjord kommune går inn for å dekke slike formål vil det få følger for videre søknader fra ulike lag og foreninger. Skal andre lag og foreninger også få samme behandlingen? Formannskapet må vurdere kommunens økonomi jfr slike søknader. I Storfjord kommune har vi pr i dag 66 registrerte lag og foreninger i tillegg til andre ulike prosjekter, tiltak, interesseorganisasjoner som kan tenkes å søke om støtte til lignende formål. Det er pr i dag ikke avsatt midler til slike formål, verken på kulturbudsjettet andre budsjettposter.
I tillegg søkes det om dekning i 1 år, eller inntil senteret får egne midler. Betyr det i nær framtid eller kan det ta lang tid før de får egne midler. Hvis Formannskapet ønsker å være positiv til søknaden, anbefales det at eventuell økonomisk støtte tidsbegrenses.
Storfjord kommune må i denne saken sette en standard for hvordan slike søknader skal behandles, hvilke vurderinger som gjøres og hvilke kriterier som må legges til grunn for å få innvilget slike søknader.
Ettersom dette er en prinisppsak burde det vært avsatt mer
tid til saksforberedelse, men på bakgrunn av politisk ønske om å framskynde
behandlingen av søknaden til Formannskapets møte, er det gjort en innledende
vurdering av søknaden og de prinsippspørsmålene den reiser. Saken legges derfor fram for Formannskapet
uten innstilling.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Søknaden fra Kveenibaikka legges fram for Formannskapet uten innstilling.
BEHANDLING I
Formannskapet DEN 17.10.2008:
Saken oversendes til behandling i Styret for oppvekst- og kultur.
Enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Saken oversendes til behandling i Styret for oppvekst- og kultur.
STORFJORD KOMMUNES
KULTURPRIS 2008
Saksbehandler: |
Elisabeth Skare |
Arkiv: |
076 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00769 |
Gradering: |
Unntatt offentlighet §4 |
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0069/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
Vedlegg: Forslagene
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Storfjord kommunes kulturpris har siden 1992 blitt tildelt aktive utøvere eller ledere, trenere og organisatorer som gjennom sitt virke innafor kulturarbeidet i Storfjord har gjort seg spesielt positivt bemerka. De første fem årene blei prisen delt ut hvert år, seinere hvert annet år.
Årets tildeling er den 11. i rekka. Tidligere mottakere av prisen er Hans Chr. Andersen, Oddvar Ørnebakk, Storfjordkoret, Sigurd Engen, Ingvald Eriksen, Bente Pedersen, Storfjord skytterlag, Henry Larsen, Elna Karlsen og Signaldalen bygdelag.
Tildeling av kulturprisen for 2008 har vært kunngjort i Mangfolderen og på www.storfjord.kommune.no, med siste frist for innsending av forslag 1. november 2008. Innen fristens utløp var det kommet inn fire forslag på fire ulike kandidater. Av hensyn til kandidatene har forslagene vært unntatt offentlighet i hht. off.lovens §4 inntil endelig vedtak fattes.
SOK valgte i sak 53/08 Bente Beck og Lars Einar Garden til innstillingsutvalg for kulturprisen. Dette utvalget vil legge fram si innstilling i møtet.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Saken legges fram uten innstilling.
Det valgte innstillingsutvalg legger fram sitt forslag i møtet.
REVISJON AV VEDTEKTER
FOR TILDELING AV FRIE KULTURMIDLER
Saksbehandler: |
May-Tove Lilleng |
Arkiv: |
C00 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01164 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0070/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Midlene er blitt tildelt gjennom delegerte administrative vedtak og i påflg. møte lagt fram som referat for Styre for Oppvekst og kultur. SOK har også fått jevnlige skriftlige rapporter om tildelingen (hvem - hva - og hvor mye). Hensikten med midlene er beskrevet i retningslinjer for tildeling. I tvilstilfeller og prinsipielle saker er tildelinga drøftet med leder i SOK eller lagt fram til politisk behandling i Styre for Oppvekst og kultur. I vedtak i sak 22/08 i SOK, ble flg vedtatt:
Pk. k) SOK ber
administrasjonen tilrettelegge for at Retningslinjer for frie kulturmidler
legges fram på neste SOK - møte for en evt. revidering.
FRIE KULTURMIDLER - GJELDENDE
VEDTEKTER:
Avhengig av budsjettsituasjonen er det fom 2005 innført en ordning med kulturmidler som skal tildeles andre kulturformål enn de som har anledning til å søke om tilskudd til drift. (Sok sak 03/05)
Frie kulturmidler
1. Formål
Midlene skal møte behovet for fleksibilitet i Storfjord kommunes støtteordning til kulturformål ved å, i motsetning til de generelle kulturmidlene, kunne tildeles etter behov gjennom hele året.
2. Målgruppe
a) Midlene skal gå til lokale eller regionale lag, foreninger, enkeltpersoner, organisasjoner eller lignende som søker om støtte til kulturformål.
b) Midlene skal ikke gå til kommersielle virksomheter.
3. Midler til
disposisjon
Tilskudd gis i henhold til de årlige godkjente budsjetter, og i henhold til disse retningslinjene. Størrelsen på tilskudd til søkere vurderes i henhold til søknad, det totale tilskuddsbeløpet til fordeling, og bruk av skjønn i hvert enkelt tilfelle.
4. Prioriterte
områder
a) Midlene skal brukes til å støtte spesielle prosjekter, arrangementer og aktivitetsfremmende tiltak i lokal eller regional regi, i tillegg til sponsorstøtte, annonsestøtte og lotteristøtte.
b) Midlene skal ikke gå til å dekke alminnelige driftsutgifter.
c) Midlene skal så langt det la seg gjøre fordeles jevnt i forhold til ulike søkere og tiltak. Søkere som har flere søknader til ulike prosjekter i løpet av ett og samme år kan derfor få avslag på bakgrunn av tidligere innvilga søknader til samme organisasjon e.l., selv om søknadene gjelder ulike tiltak.
5. Søknadsprosedyrer
a) Tilskuddsordninga kunngjøres i Mangfolderen og på www.storfjord.kommune.no når det årlige budsjettet foreligger. Inntil tilskuddsbeløpet for året er brukt opp er det mulig å søke.
b) Det må foreligge en skriftlig søknad eller henvendelse som beskriver tiltaket.
c) Søkes det om arrangements- eller prosjektstøtte eller lignende, må søknaden inneholde en budsjettoversikt.
d) Tilskuddet utbetales etterskuddsvis, når det er dokumentert at tiltaket er gjennomført, og regnskapet må vise at tilskuddet er nødvendig for å oppnå balanse.
e) Søknad om tilskudd til arrangement o.l. må leveres før selve arrangementet avholdes.
VURDERING
Gjeldende retningslinjer har fungert sånn noenlunde greit, men det er også rom for en del skjønn som til nå i stor grad har vært lagt til administrasjonen å utøve. Det vil alltid være slik at vedtekter for ulike ordninger med jevne mellomrom må revideres. Det vil da være mulig å legge til rette for forbedringer basert på erfaringer gjennom år, og i mange tilfeller enten innskrenke gjennom klarere reglement eller utvide rommet for skjønn i enda større utstrekning. Det må vurderes om målgruppa for tildeling er riktig valgt ut og om type arrangement er tydelig nok definert. Det bør videre vurderes om støtte kun skal gis til tiltak i kommunen, eller om det skal kunne gis til regionale arrangement/prosjekter. Kanskje må begrepet prosjekt i større grad defineres og snevres inn.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
1. Rådmannen bes legge fram forslag til en forenklet prosedyre for tildeling i neste SOK-møte der innspill fra medlemmene i SOK i dagens møte søkes innarbeidet.
2. Kulturbegrepet skal defineres mer presist.
Alminnelige driftutgifter
skal defineres mer presist.
3. Det utarbeides et søknadsskjema for frie kulturmidler.
SKOLEKRETSER STORFJORD
KOMMUNE
Saksbehandler: |
May-Tove Lilleng |
Arkiv: |
B12 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01161 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0071/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
Vedlegg:
høringsuttalelser fra SU ved skolene
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Styret for oppvekst og kultur behandlet ovennevnte sak i møte 24.09.2008, saksnr. 0054/08.
Følgende vedtak ble
fattet:
Hensynet til elev/familie/hjem skal være i fokus i
valg av hvilken skole i kommunen eleven skal kunne benytte. Kommunestyrevedtak 62/08 følges opp og det
foreslås at Storfjord tilpasser en mer tidsmessig riktig ordning som innebærer
at:
Storfjord kommune omorganiserer fra 3 skolekretser til
1 felles skolekrets.
Ordningen skal gjelde fra skolestart høsten 2009.
Forslaget sendes ut på høring til SU-utvalgene ved
skolene før behandling i kommunestyret.
Høringene fra Samarbeidsutvalgene fremlegges for SOK
før behandling i kommunestyret.
Saka har i hht til vedtaket vært ute på høring på alle tre skoler der Samarbeidsutvalgene har drøftet saka og gjort vedtak.
VURDERING
Samarbeidsutvalgene ved skolene er rådsorgan som er satt
sammen av to foreldre, to elever, to lærere, en representant fra kommunen og to
fra andre ansatte. Rektor er sekretær for organet. SU har ikke besluttende
myndighet. Vedtakene i SU ved de tre skolene er sammenfallende mht at de ønsker
å beholde skolekretsene slik de i dag er. Saka har også vært drøftet i rektormøte
20.10.08 og flg. punkter ble anbefalt videresendt til Styre for Oppvekst og
kultur:
Skolene trenger forutsigbarhet både når det gjelder budsjett, rammetimer og
klassedeling. Storfjord kommune legger fortsatt klassedelingsregler til grunn
for tildeling av grunnressurs for rammetimetall og dersom det blir stor grad av
usikkerhet mht elevtall i klassene, kan dette slå utilsiktet feil
(positivt/negativt) ut for skoler de grensen er marginale. Skysskostnander må
bæres av foreldre eller kommune (eks. kr. 60,- pr. elev-
Skibotn-Hatteng-Skibotn). Uansett ordning må det foreligge kriterier som skal
følges. Nåværende reviderte ordning fungerer godt. Opplæringsloven § 8-1 går
uansett foran lokale ordninger. Rådmannen opprettholder sin vurdering og
innstilling fra forrige runde, med et presiserende tilleggspunkt.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
1. Storfjord kommune beholder lokal forskrift for grunnskoletilhørighet slik:
Skibotn skolekrets: elever fom Galgo til Kåfjord grense til og med Falsnes.
Hattens skolekrets: elever fom Bentsjord til og med Melen
Elvevoll skolekrets: elever fom Kileng til og med Rasteby.
2. I hht Opplæringsloven § 8-1 kan enkeltelever tas inn på en annen skole enn nærskolen og da følges saksbehandlingsregler gitt i hht Forvaltningsloven /Opplæringsloven og vedtatte kommunale prosedyrer vedtatt i k-sak 62/08
ANMODNING OM
REPRESENTASJON I DIFTSSTYRET, STYRET FOR OPPVEKST
OG KULTUR, STYRET FOR
HELSE OG SOSIAL
Saksbehandler: |
Lena Nilsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01039 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0004/08 Rådet for funksjonshemmede 02.09.2008
/ Driftstyret
0072/08 Styret for oppvekst og kultur 14.11.2008
/ Styret for helse og sosial
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Saken ble tatt opp under møtet.
VURDERING:
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
BEHANDLING I Rådet
for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:
Rådet for funksjonshemmede ønsker å kunne møte i Driftsstyret, Styret for oppvekst og kultur, og Styret for helse og sosial.
Dette for å ivareta funksjonshemmedes forhold i Storfjord kommune.
Forslag:
Rådet for funksjonshemmede ber Driftsstyret, Styret for oppvekst og kultur og Styret for helse og sosial behandle anmodningen om representasjon i overnevnte styrer.
Forslaget enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Rådet for funksjonshemmede ber Driftsstyret, Styret for oppvekst og kultur og Styret for helse og sosial behandle anmodningen om representasjon i overnevnte styrer.