MØTEINNKALLING
Utvalg: |
Formannskapet |
|
Møtested: |
Kommunehuset |
|
Møtedato: |
17.10.2008 |
Tid: 0900 |
Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.
Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no
Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.
Saksnr. |
Arkivsaksnr. |
|
|
|
Tittel |
|
0042/08 08/01075
REFERATSAKER FORMANNSKAPET 17. OKTOBER 2008
0043/08 08/01082
ÅRSREGNSKAP OG ÅRSMELDING FOR 2007
0044/08 08/01078
OPPFØLGING ØKONOMIPLAN
0045/08 08/00697
KRAV OM FAST TILSETTING
0046/08 08/01063
FASTSETTING AV RÅDMANNENS LØNN
0047/08 08/01062
GODTGJØRING FOR POLITISK ARBEIDE -
UTGIFTSDEKNING
0048/08 08/00588
TV-AKSJONEN 2008
0049/08 08/00912
KLAGE - SØKNAD OM STØTTE TIL TUR TIL
RUSSLAND
0050/08 08/01061
NAVNESKIFTE PÅ KOMMUNEHUSET PÅ HATTENG
0051/08 08/01067
ORGANISERING OG DRIFT AV SPISEROM I
KOMMUNENS ADMINISTRASJONSBYGG
0052/08 08/01079
KOMMUNESTYREVEDTAK SAK 56/08 - 5 %
BUDSJETTKUTT FOR 2009
0053/08 08/00911
KVEENIBAIKKA - SENTER FOR KVENSK OG TORNEDALSK
KULTUR
0054/08 ORGANISASJONSENDRING, ELDREOMSORGEN
(Saken følger vedlagt med egen innkalling)
Kl. 12.00:
Fellesmøte med Formannskapet, Administrasjonsutvalget, Styret for helse- og sosial og Eldrerådet. Sak organisasjonsendring, eldreomsorgen.
Kl. 13.00 - 15.00:
Informasjon om den fremtidige eldreomsorgen v/Lise Ness.
Oteren, 10.10.2008
Jan Kåre Pedersen (s.) Klara Steinnes
varaordfører sekretær
REFERATSAKER
FORMANNSKAPET 17. OKTOBER 2008
Saksbehandler: |
Klara Steinnes |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01075 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0042/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg:
1. Periodisk oppgjør august og september 2008
2. Melding om delegert vedtak - støtte til politiske partier
3. Forhandlingsprotokoller
4. Alkontroll A.S - befaringsrapport skjenkebevilling/røykeforbud
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Sakene ble referert.
ÅRSREGNSKAP OG
ÅRSMELDING FOR 2007
Saksbehandler: |
Magne Wilhelmsen |
Arkiv: |
210 &14 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01082 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0043/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Rådmannens
årsregnskap og årsmelding for 2007
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Rådmannen viser til årsberetningen og årsmeldingen.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
1. Årsregnskapet for 2007 godkjennes som fremlagt.
2. Det regnskapsmessige overskuddet på kr 2 854 906,74 avsettes på følgende måte:
Kofa gebyr i samsvar
med vedtak i kommunestyret
den 27.6.2008 kr 950 000,-
Realfagsatsing/regional samisk bibliotek kr 32 528,-
Iplos/Notus kr 36 000,-
Prosjektering tettstedsplan Skibotn kr 104 200,-
Ballbinge Skibotn kr 50 000,-
Prosjektering/tilrettelegging fiskeplass handicappede kr 30 000,-
Prosjekt økt vedlikehold kommunale bygg kr 300 000,-
Småkraftstrategi kr 400 000,-
Kommunal utredning reinbeite Skibotndalen kr 50 000,-
Lassagammi kr 46 000,-
Sum kr
1 998 728,-
Rest avsettes generelt disposisjonsfond kr 856 178,74
3. Årsmeldingen og årsrapporten for 2007 tas til etterretning.
OPPFØLGING
ØKONOMIPLAN
Saksbehandler: |
Magne Wilhelmsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01078 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0044/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg:
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Saken ettersendes
KRAV OM FAST TILSETTING
Saksbehandler: |
Trond R. Larsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00697 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0010/08 Administrasjonsutvalget 18.06.2008
0018/08 Administrasjonsutvalget 03.09.2008
0045/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg:
Brev fra Fagforbundet av 06.05.08
Formannskapssak 06/08
Lov om arbeidsmiljø, § 14-9
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
På vegne av Gunnar Larsen krever Fagforbundet Storfjord fast
ansettelse i
Fagforbundet vurderer bruken av midlertidig ansettelse i Gunnar Larsens tilfelle å være i strid med AML § 14-9.
Formannskapet foretok midlertidig tilsetting av Gunnar Larsen og Kjell Moberg ut året 2008 i sitt møte 22.01.08.
VURDERING:
Fagforbundet ønsker med dette å teste ut gyldigheten av denne midlertidige tilsettingen/-arbeidsavtalen basert på den begrunnelsen for midlertidighet som ble gitt – først i adm.utvalget - deretter i formannskapets vedtak sak 06/08.
Kommunen har begrunnet midlertidigheten i forhold til byggeprosjekter over kommunens investeringsbudsjett, og på denne måten ment at dette er arbeidsoppdrag av forbigående art.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Kravet fra Fagforbundet om fast tilsetting av Gunnar Larsen avvises. Kommunen fastholder at tilsettingsforholdet er midlertidig med arbeidsoppdrag av forbigående art, jfr. f.sak 06/08.
BEHANDLING I
Administrasjonsutvalget DEN 18.06.2008:
Saken utsatt.
Vedtatt med 4 mot 2 stemmer.
VEDTAK/INNSTILLING:
Saken utsatt.
BEHANDLING I
Administrasjonsutvalget DEN 03.09.2008:
Forslag fra Fagforbundet:
1. Fagforbundet ber Storfjord kommune om å etterkomme kravet om fast tilsetting for
Gunnar Larsen.
2. Drift- og utviklingsetaten gjør en gjennomgang av de øvrige arbeidsavtaler som foreligger
for å sikre at de er i tråd med arbeidsmiljøloven.
Punkt 1 i Fagforbundets forslag ble satt opp mot rådmannens innstilling.
Rådmannens innstilling punkt 1 ble vedtatt med 4 mot 3 stemmer.
Punkt 2 i Fagforbundets forslag ble enstemmig vedtatt.
Fagforbundet anket saken til formannskapet.
VEDTAK/INNSTILLING:
Kravet fra Fagforbundet om fast tilsetting av Gunnar Larsen avvises. Kommunen fastholder at tilsettingsforholdet er midlertidig med arbeidsoppdrag av forbigående art, jfr. f.sak 06/08.
Drift- og utviklingsetaten gjør en gjennomgang av de øvrige arbeidsavtaler som foreligger for å sikre at de er i tråd med arbeidsmiljøloven.
Fagforbundet anket saken til formannskapet.
FASTSETTING AV
RÅDMANNENS LØNN
Saksbehandler: |
Trond R. Larsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01063 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0046/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Ingen
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
I tariffoppgjøret pr. 01.05.08 kom det en endring i forhold til lønnsfastsetting av toppledere – rådmann og assisterende rådmann. Fra å ha hatt forhandlinger med toppledernes fagforening, skal nå lønna fastsettes av kommunen.
Topplederne kan bistås av tillitsvalgt eller benytte sentral bistand i forbindelse med lønnsvurderingen.
Rådmann har i sin arbeidsavtale reguleringsdato/virkningsdato 01.05. i året. Avlønning pr. 30.04.08 var kr. 556.000,-. I sin midlertidige funksjon som helsesjef har han tillegg på kr. 15.000,- pr. år.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Saken fremmes uten innstilling.
GODTGJØRING FOR
POLITISK ARBEIDE - UTGIFTSDEKNING
Saksbehandler: |
Trond R. Larsen |
Arkiv: |
|
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01062 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0047/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Ingen
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
I starten av forrige valgperiode (2003-2007) var det enighet om at innkalling og innstillinger skulle sendes som e-post til folkevalgte. Dette ble praktisert en stund. Det ble samtidig vedtatt en sats på kr. 350,- pr. år til dekning av utgifter til papir og utskriving fra privat dataskriver.
Etter noen tid, viste det seg at ordningen faktisk ikke fungerte tilfredsstillende. Det var feil med datalinjene, påstand om at e-posten ikke var kommet frem, hadde ikke vært innom hjemmet osv… Samtidig måtte kommunen uansett ha forsendelse av vedlegg, og dette gjorde at ordningen bare døde ut etter hvert.
I formannskapets møte i mai 2008 ble det drøftet om man skulle prøve dette igjen – særlig som en prøveordning for formannskapet og de ganger formannskapet fungerte som adm.utvalg.
Man inviterte også de faste styrene til å vurdere dette.
Samtlige styrer har i ettertid ikke ønsket å benytte seg av e-post til innkalling.
I nåværende reglement for godtgjøringer til folkevalgte er ikke denne satsen lengre videreført.
Selv om man innførte innkalling på e-post, må fremdeles vedlegg til sakene sendes pr. post eller bud, og da er både miljøeffekten og kostnadseffekten borte.
VURDERING:
Det er saksbehandlers vurdering at ordningen med elektronisk innkalling må drøftes noe grundigere i det politiske system. Kanskje er ikke tiden ennå inne for full effekt av dette fordi vi først vil få scanningsmuligheter av dokumenter ved innføringen av det nye sak- og arkivsystemet over nyttår. Inntil da må vedlegg fortsatt sendes særskilt. Hva er egentlig motivet for å innføre e-innkalling?
Skal e-innkalling være en frivillig ordning for enkeltpolitikere? Dersom først en politiker ønsker e-innkalling, så vil det være naturlig at slik innkalling skjer til samtlige av de organ han/hun er medlem i. Egenkostnader vil da variere. Skal satsen variere med antall sider som skrives ut?
Som eksempel har formannskapets innkallinger hittil for (hele) 2008 medført 65 sider. For adm.utvalget 35 sider. De personlige utgiftene vil derfor for disse fora alene være forsvinnende liten.
Et annet og dyrere tiltak som noen kommuner har gjort, er å investere i bærbar pc til politkerne som da skal benytte denne i møtene. Da vil man kanskje forvente at innkallinger skjer elektronisk? Det er jo ingenting i veien for at enkeltpolitikere som allerede har privat bærbar pc, benytter denne i møtene.
Det fremmes ingen innstilling i denne omgang. Rådmannen ønsker flere innspill og ønsker fra politikerne som igjen eventuelt kan medføre til en fast sats/godtgjøring som innarbeides i reglementet.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Saken fremmes uten innstilling.
TV-AKSJONEN 2008
Saksbehandler: |
Klara Steinnes |
Arkiv: |
X03 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00588 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0048/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Ingen
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
TV-aksjonen 2008 er tildelt Blå Kors Norge og avvikles søndag 19. oktober.
Blå Kors utgjør et landsomfattende nettverk som hjelper rusmisbrukere og deres pårørende til et bedre liv. Blå Kors driver 34 virksomheter i 12 fylkes, i tillegg til å drive forebyggende og holdningsskapende arbeid.
TV-aksjonen Blå Kors har som mål å hjelpe mennesker som lider på grunn av eget eller andres rusmisbruk, med særlig fokus på barn og unge. Midlene fra TV-aksjonen skal gå til prosjekter i Norge rettet mot barn og unge som er rammet av voksnes rusmisbruk. De skal også sørge for at barn utenfor Norges grenser får den hjelpen de trenger, gjennom prosjekter for barn og unge.
TV-aksjonen 2008 ber om at kommunen bidrar med økonomisk støtte.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Formannskapet bevilger kr. _______ til TV-aksjonen 2008.
Dekning:
KLAGE - SØKNAD OM
STØTTE TIL TUR TIL RUSSLAND
Saksbehandler: |
|
Arkiv: |
223 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00912 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0058/08 Styret for oppvekst og kultur 24.09.2008
0049/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Klage av 27.06.2008
Samlet saksframstilling SOK-sak 30/08
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Ungdom i Oppdrag ved senterleder
Følgende anføres i klagen:
Saken skal opp til klagebehandling i samme organ som fattet det opprinnelige vedtaket. Dersom avslaget opprettholdes, oversendes saken til Formannskapet som klagenemd. Dersom SOK endrer sitt opprinnelige vedtak regnes dette som et nytt vedtak, og vil innebære fornyet klagerett for søker.
VURDERING:
Ordinært har følgende aktiviteter og formål blitt definert inn under kulturbegrepet ved behandling: idrett, friluftsliv, musikk, museer, kulturbygg, scenekunst, opera, film og media, språk og litteratur, billedkunst, design og utsmykking, lokal og regional historie, nasjonalt og internasjonalt kulturelt mangfold og frivillig virksomhet i tilknytning til dette.
Utgangspunktet for søknaden var at reisen (Mission Adventure) hadde følgende hovedformål: 4 dagers treningsleir på Borgen, etterfulgt av en misjonstur til Russland i ca 10 dager med blant annet evangelisering på ulike måter, bønn, praktisk arbeid, menighetsarbeid, husbesøk med matutdeling, besøke sommerleirer og henge med barn og tenåringer. Ut i fra dette fant Styre for oppvekst og kultur, i tråd med rådmannens innstilling, at søknaden måtte avslås fordi gjeldende retningslinjer for tildeling av frie kulturmidler ikke omfatter aktivitet som faller inn under begrepene misjonsvirksomhet eller religionsutøvelse. Retningslinjene benytter begrepet kulturformål.
De fire første kulepunktene bringer ingen nye opplysninger inn i saken. Punktene er ikke anført som hovedformålet med reisen verken i søknaden eller i klagen, men vil selvsagt uavhengig av dette være positive følger av reisen for dem som deltar.
De frie kulturmidlene har vært gitt som støtte til en rekke tiltak som har vært vurdert som i tråd med retningslinjene, uavhengig av det politiske eller religiøse ståstedet til organisasjonen som søker. Med henvisning til kulepunkt fem skal det altså være slik at det er reisens formål, og ikke organisasjonens livssyn som er tellende. Klageren sammenlikner Ungdom i Oppdrag og Oteren framlag. Det kan nevnes følgende eksempler på tiltak disse organisasjonene står bak som har fått støtte:
(PS = politisk behandling) (DS = delegert vedtak i samråd med leder for SOK)
Heller ikke det siste punktet bringer nye opplysninger inn i saken i forhold til dagens retningslinjer for frie kulturmidler.
RÅDMANNENS INNSTILLING:
Avslaget på Ungdom i Oppdrag sin søknad om tilskudd til Russlandsreise opprettholdes.
BEHANDLING I Styret
for oppvekst og kultur DEN 24.09.2008:
Eva Konradsen fratrer som innhabil.
Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.
VEDTAK/INNSTILLING:
Avslaget på Ungdom i Oppdrag sin søknad om tilskudd til Russlandsreise opprettholdes.
Saken oversendes Storfjord Formannskap som endelig klageorgan.
NAVNESKIFTE PÅ
KOMMUNEHUSET PÅ HATTENG
Saksbehandler: |
Maar Stangeland |
Arkiv: |
612 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01061 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0050/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Ingen
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Navnet på det eksisterende administrasjonsbygget i
Etter at det nå blir om lag tredoblet i omfang, med to nye bygg som integreres sammen med eksisterende gjennom et felles mottak for dagens administrasjon på Hatteng, og også koples til det såkalte NAV-bygget gjennom to sluser fra det gamle bygget, vil det være behov for å avklare navnet på bygningsmassen.
Det legges opp til to hovedinnganger, en felles for NAV – Storfjord, kommunens brukertjeneste og Lyngenfjord BHT, mens resten av kommunens administrasjon på Hatteng skal bruke felles inngang til nybygg inkludert folkebibliotek.
Det samlede administrasjonsbygget må ha et passende navn.
Her kunne det vært utvist kreativitet omkring hva dette skulle kalles.
Rådmannen vil likevel foreslå at navnet på det samlede kompleks blir ”Rådhuset”, og at man i tillegg skilter de ulike funksjoner i forhold til besøkende, slik at de kan komme lettest til rett sted.
Skilting vil dekkes av byggeregnskapet.
Saken må kunne avgjøres av formannskapet etter delegasjonsreglementets kapitel 3. pkt 5 første ledd.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Det nye administrasjonsbygget på Hatteng omtales som ”Rådhuset på Hatteng” når det tas i bruk.
ORGANISERING OG DRIFT
AV SPISEROM I KOMMUNENS ADMINISTRASJONSBYGG
Saksbehandler: |
Klara Steinnes |
Arkiv: |
614 J48 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01067 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0051/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Ingen
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
I det nye felles administrasjonsbygget på Hatteng er det innlagt funksjon som spiserom med ca 75 kvm.
Ordfører har tatt opp spørsmålet om hvilket nivå denne funksjonen skal legges på.
”Kantine” er brukt ved noen anledninger som navn på spiserommet.
Når rådmannen tenker på kantine, er det som et bemannet spisested der man kan få alle måltid laget på stedet, eventuelt med drikke til.
Et spiserom er enklere utrustet med utstyr, og det er ikke noen forutsetninger at man skal kunne produsere alle måltider på stedet. Det trenger heller ikke være bemannet. I tillegg til å spise medbrakt mat, kan man lage sin egen mat i spiserommet.
Kantine drevet som definert ovenfor, betinger ”storkjøkkenutrustning” og godkjent som sådan av mattilsynet.
Spiserommet på ca 75 kvm dekker behovet i forhold til antall ansatte, og det er forutsetningen at alle ansatte skal bruke dette ved måltidspauser.
Spiserommet er ikke utrustet slik at det kan drives som kantine. Bl a mangler kjølerom/kjølemuligheter, hygieniske benkeplater m m og sluk i golv.
Drift av kantine for salg vil kreve godkjenning fra mattilsynet. Det vil for øvrig også salg av enklere retter kreve.
Det er fra rådmannen sin side ikke lagt opp til noen personalressurs som skal bemanne driften av spiserommet i spisepause - tiden.
Rådmannen har erfaring fra drift av kantine fra adskillig større rådhus enn vårt. Bl a i Aurskog – Høland kommune med ca 120 ansatte på rådhuset var driften av kantinen underskuddsforetak.
Det som det er mulig å få til hos oss, med det etablerte spiserommets muligheter, er å få Valmuen inn en eller flere dager i uken og prøve ut enklere retter/servering, f eks supper, pizza el. I tillegg kan Valmuen prøve seg fram med vafler en gang i uken.
For øvrig kan Valmuen produsere rundstykker o l som i dag etter bestilling.
Valmuen har ikke mulighet til å produsere varme middagsmåltider fra sitt kjøkken som bringes til spiserommet i containere e l.
Dersom
Det vil være mulig å dekke de ansattes behov som i dag, eller litt bedre. Likeledes kan Valmuen, ev andre levere etter bestilling.
Det som kan bli vanskelig, er å etablere tilbud som den enkelte besøkende måtte ønske, utover kaffe/te, eventuelt kjeks e l. Valmuen ser det ikke som aktuelt å holde f eks rundstykker i kjøledisk i spiserommet uten etter bestilling ved andre. Rådmannen har for øvrig drøftet saken med daglig leder ved Valmuen.
Rådmannen legger til g runn at saken kan avgjøres av formannskapet.
VURDERING:
Rådmannen ser det som ikke aktuelt å etablere kantinedrift fra det nye administrasjonsbygget. Dette begrunnes med behov, utrustning ved spiserommet, og økonomi i form av personalkostnader.
Behovet i dag og i framtiden kan baseres på spiserom - funksjon, der Valmuen inviteres til å prøve ut enklere tilbud. Ordinære varme middagsretter må eventuelt innkjøpes fra drivere med godkjent storkjøkken
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Valmuen, eventuelt andre inviteres til å prøve ut enklere tilbud ved spiserommet. Det søkes om godkjenning fra mattilsynet i forhold til det opplegg som prøves ut.
For øvrig bestilles mat ved møter o l som i dag.
KOMMUNESTYREVEDTAK
SAK 56/08 - 5 % BUDSJETTKUTT FOR 2009
Saksbehandler: |
Maar Stangeland |
Arkiv: |
151 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/01079 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0052/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg:
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Saken ettersendes
KVEENIBAIKKA - SENTER
FOR KVENSK OG TORNEDALSK KULTUR
Saksbehandler: |
Elisabeth Skare |
Arkiv: |
D10 |
|
||
Arkivsaksnr.: |
08/00911 |
Gradering: |
|
|
||
Saksnr.: |
Utvalg |
Møtedato: |
||||
0053/08 Formannskapet 17.10.2008
Vedlegg: Søknad
fra Kveenibaikka mottatt 01.09.2008
FAKTISKE OPPLYSNINGER:
Kveenibaikka er et kvensk kultursenter som ble åpnet høsten 2005. De holder til i leide lokaler i bygget til Beck AS (gammelbutikken) på Skibotn. Kveenibaikka har følge søker fungert godt i så måte at det har vært noe konkret å vise fram for folk som vil ha orientering om kvensk kultur i kommunen.
Kveenibaikka har siden 2005 betalt husleie kr. 1000,- pr
mnd. av innsamlede midler. Nå har de imidlertid ikke mer midler igjen og søker
derfor
Søknaden skulle i utgangspunktet opp til behandling i Styre for Oppvekst- og kultur 14. november, men etter anmodning fra varaordfører ønskes saken behandlet i Formannskapets førstkommende møte.
VURDERING:
Storfjord kommune anser imidlertid denne søknaden som en
prinsippsak som må vurderes utfra at det kan gi ringvirkninger framover i tid.
Kveenibaikka søker om dekning av husleie for 1 år fram i tid. Dersom
I tillegg søkes det om dekning i 1 år, eller inntil senteret får egne midler. Betyr det i nær framtid eller kan det ta lang tid før de får egne midler. Hvis Formannskapet ønsker å være positiv til søknaden, anbefales det at eventuell økonomisk støtte tidsbegrenses.
Ettersom dette er en prinsippsak burde det vært avsatt mer tid til saksforberedelse, men på bakgrunn av politisk ønske om å framskynde behandlingen av søknaden til Formannskapets møte, er det gjort en innledende vurdering av søknaden og de prinsippspørsmålene den reiser. Saken legges derfor fram for Formannskapet uten innstilling.
RÅDMANNENS
INNSTILLING:
Søknaden fra Kveenibaikka legges fram for Formannskapet uten innstilling.