MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Formannskapet

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

17.10.2008

Tid: 0900

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.

Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0042/08       08/01075                                                                                                         

REFERATSAKER FORMANNSKAPET 17. OKTOBER 2008            

 

0043/08       08/01082                                                                                                         

ÅRSREGNSKAP OG ÅRSMELDING FOR 2007                                   

 

0044/08       08/01078                                                                                                         

OPPFØLGING ØKONOMIPLAN                                                             

 

0045/08       08/00697                                                                                                         

KRAV OM FAST TILSETTING                                                               

 

0046/08       08/01063                                                                                                         

FASTSETTING AV RÅDMANNENS LØNN                                          

 

0047/08       08/01062                                                                                                         

GODTGJØRING FOR POLITISK ARBEIDE - UTGIFTSDEKNING 

 

0048/08       08/00588                                                                                                         

TV-AKSJONEN 2008                                                                                   

 

0049/08       08/00912                                                                                                         

KLAGE - SØKNAD OM STØTTE TIL TUR TIL RUSSLAND            

 

0050/08       08/01061                                                                                                         

NAVNESKIFTE PÅ KOMMUNEHUSET PÅ HATTENG                    

 

0051/08       08/01067                                                                                                         

ORGANISERING OG DRIFT AV SPISEROM I KOMMUNENS ADMINISTRASJONSBYGG    

 

0052/08       08/01079                                                                                                         

KOMMUNESTYREVEDTAK SAK 56/08 - 5 % BUDSJETTKUTT FOR 2009         

 

0053/08       08/00911                                                                                                         

KVEENIBAIKKA - SENTER FOR KVENSK OG TORNEDALSK KULTUR

 

0054/08     ORGANISASJONSENDRING, ELDREOMSORGEN     

                   (Saken følger vedlagt med egen innkalling)     

           

 

 

Kl. 12.00:

Fellesmøte med Formannskapet, Administrasjonsutvalget, Styret for helse- og sosial og Eldrerådet. Sak organisasjonsendring, eldreomsorgen.

 

Kl. 13.00 - 15.00:

Informasjon om den fremtidige eldreomsorgen v/Lise Ness.

 

 

 

 

 

 

Oteren, 10.10.2008

 

 

 

Jan Kåre Pedersen (s.)                                                           Klara Steinnes

varaordfører                                                                          sekretær

 


REFERATSAKER FORMANNSKAPET 17. OKTOBER 2008

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01075

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0042/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

 

Vedlegg:

 

1. Periodisk oppgjør august og september 2008

2. Melding om delegert vedtak - støtte til politiske partier

3. Forhandlingsprotokoller

4. Alkontroll A.S - befaringsrapport skjenkebevilling/røykeforbud

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Sakene ble referert.

 

 


ÅRSREGNSKAP OG ÅRSMELDING FOR 2007

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

210 &14

 

Arkivsaksnr.:

08/01082

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0043/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

 

Vedlegg: Rådmannens årsregnskap og årsmelding for 2007

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Rådmannen viser til årsberetningen og årsmeldingen.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

1. Årsregnskapet for 2007 godkjennes som fremlagt.

2. Det regnskapsmessige overskuddet på kr 2 854 906,74 avsettes på følgende måte:

 

Kofa gebyr i samsvar med vedtak i kommunestyret

den 27.6.2008                                                                       kr    950 000,-

Realfagsatsing/regional samisk bibliotek                              kr      32 528,-

Iplos/Notus                                                                           kr      36 000,-

Prosjektering tettstedsplan Skibotn                                      kr    104 200,-

Ballbinge Skibotn                                                                 kr      50 000,-

Prosjektering/tilrettelegging fiskeplass handicappede          kr      30 000,-

Prosjekt økt vedlikehold kommunale bygg                          kr    300 000,-

Småkraftstrategi                                                                    kr    400 000,-

Kommunal utredning reinbeite Skibotndalen                       kr      50 000,-

Lassagammi                                                                          kr      46 000,-

Sum                                                                                       kr 1 998 728,-

 

Rest avsettes generelt disposisjonsfond                               kr    856 178,74

 

3. Årsmeldingen og årsrapporten for 2007 tas til etterretning.

 

 

 


OPPFØLGING ØKONOMIPLAN

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01078

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0044/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ettersendes

 

 

 

 


KRAV OM FAST TILSETTING

 

 

Saksbehandler:

Trond R. Larsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00697

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0010/08     Administrasjonsutvalget                                                          18.06.2008

0018/08     Administrasjonsutvalget                                                          03.09.2008

0045/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

Vedlegg:

Brev fra Fagforbundet av 06.05.08

Formannskapssak 06/08

Lov om arbeidsmiljø, § 14-9

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

På vegne av Gunnar Larsen krever Fagforbundet Storfjord fast ansettelse i Storfjord kommune, drifts- og utviklingsetaten.

Fagforbundet vurderer bruken av midlertidig ansettelse i Gunnar Larsens tilfelle å være i strid med AML § 14-9.

 

Formannskapet foretok midlertidig tilsetting av Gunnar Larsen og Kjell Moberg ut året 2008 i sitt møte 22.01.08.

 

VURDERING:

Fagforbundet ønsker med dette å teste ut gyldigheten av denne midlertidige tilsettingen/-arbeidsavtalen basert på den begrunnelsen for midlertidighet som ble gitt – først i adm.utvalget - deretter i formannskapets vedtak sak 06/08.

Kommunen har begrunnet midlertidigheten i forhold til byggeprosjekter over kommunens investeringsbudsjett, og på denne måten ment at dette er arbeidsoppdrag av forbigående art.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Kravet fra Fagforbundet om fast tilsetting av Gunnar Larsen avvises.  Kommunen fastholder at tilsettingsforholdet er midlertidig med arbeidsoppdrag av forbigående art, jfr. f.sak 06/08.

 

BEHANDLING I Administrasjonsutvalget DEN 18.06.2008:

 

Saken utsatt.

Vedtatt med 4 mot 2 stemmer.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Saken utsatt.

 

BEHANDLING I Administrasjonsutvalget DEN 03.09.2008:

 

Forslag fra Fagforbundet:

1. Fagforbundet ber Storfjord kommune om å etterkomme kravet om fast tilsetting for

    Gunnar Larsen.

2. Drift- og utviklingsetaten gjør en gjennomgang av de øvrige arbeidsavtaler som foreligger

    for å sikre at de er i tråd med arbeidsmiljøloven.

 

Punkt 1 i Fagforbundets forslag ble satt opp mot rådmannens innstilling.

Rådmannens innstilling punkt 1 ble vedtatt med 4 mot 3 stemmer.

 

Punkt 2 i Fagforbundets forslag ble enstemmig vedtatt.

 

Fagforbundet anket saken til formannskapet.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Kravet fra Fagforbundet om fast tilsetting av Gunnar Larsen avvises.  Kommunen fastholder at tilsettingsforholdet er midlertidig med arbeidsoppdrag av forbigående art, jfr. f.sak 06/08.

 

Drift- og utviklingsetaten gjør en gjennomgang av de øvrige arbeidsavtaler som foreligger for å sikre at de er i tråd med arbeidsmiljøloven.

 

Fagforbundet anket saken til formannskapet.

 

 


FASTSETTING AV RÅDMANNENS LØNN

 

 

Saksbehandler:

Trond R. Larsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01063

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0046/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I tariffoppgjøret pr. 01.05.08 kom det en endring i forhold til lønnsfastsetting av toppledere – rådmann og assisterende rådmann.  Fra å ha hatt forhandlinger med toppledernes fagforening, skal nå lønna fastsettes av kommunen. 

Topplederne kan bistås av tillitsvalgt eller benytte sentral bistand i forbindelse med lønnsvurderingen.

 

Rådmann har i sin arbeidsavtale reguleringsdato/virkningsdato 01.05. i året.  Avlønning pr. 30.04.08 var kr. 556.000,-.  I sin midlertidige funksjon som helsesjef har han tillegg på kr. 15.000,- pr. år.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Saken fremmes uten innstilling.

 

 

 


GODTGJØRING FOR POLITISK ARBEIDE - UTGIFTSDEKNING

 

 

Saksbehandler:

Trond R. Larsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01062

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0047/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I starten av forrige valgperiode (2003-2007) var det enighet om at innkalling og innstillinger skulle sendes som e-post til folkevalgte.  Dette ble praktisert en stund.  Det ble samtidig vedtatt en sats på kr. 350,- pr. år  til dekning av utgifter til papir og utskriving fra privat dataskriver.

Etter noen tid, viste det seg at ordningen faktisk ikke fungerte tilfredsstillende.  Det var feil med datalinjene, påstand om at e-posten ikke var kommet frem, hadde ikke vært innom hjemmet osv… Samtidig måtte kommunen uansett ha forsendelse av vedlegg, og dette gjorde at ordningen bare døde ut etter hvert. 

 

I formannskapets møte i mai 2008 ble det drøftet om man skulle prøve dette igjen – særlig som en prøveordning for formannskapet og de ganger formannskapet fungerte som adm.utvalg.

Man inviterte også de faste styrene til  å vurdere dette.

Samtlige styrer har i ettertid ikke ønsket å benytte seg av e-post til innkalling.

I nåværende reglement for godtgjøringer til folkevalgte er ikke denne satsen lengre videreført.

Selv om man innførte innkalling på e-post, må fremdeles vedlegg til sakene sendes pr. post eller bud, og da er både miljøeffekten og kostnadseffekten borte.

 

VURDERING:

Det er saksbehandlers vurdering at ordningen med elektronisk innkalling må drøftes noe grundigere i det politiske system.  Kanskje er ikke tiden ennå inne for full effekt av dette fordi vi først vil få scanningsmuligheter av dokumenter ved innføringen av det nye sak- og arkivsystemet over nyttår.  Inntil da må vedlegg fortsatt sendes særskilt.  Hva er egentlig motivet for å innføre e-innkalling? 

 

Skal e-innkalling være en frivillig ordning for enkeltpolitikere?  Dersom først en politiker ønsker e-innkalling, så vil det være naturlig at slik innkalling skjer til samtlige av de organ han/hun er medlem i.  Egenkostnader vil da variere.  Skal satsen variere med antall sider som skrives ut?     

Som eksempel har formannskapets innkallinger hittil for (hele) 2008 medført 65 sider.  For adm.utvalget 35 sider.  De personlige utgiftene vil derfor for disse fora alene være forsvinnende liten.

 

Et annet og dyrere tiltak som noen kommuner har gjort, er å investere i bærbar pc til politkerne som da skal benytte denne i møtene.  Da vil man kanskje forvente at innkallinger skjer elektronisk? Det er jo ingenting i veien for at enkeltpolitikere som allerede har privat bærbar pc, benytter denne i møtene. 

 

Det fremmes ingen innstilling i denne omgang.  Rådmannen ønsker flere innspill og ønsker fra politikerne som igjen eventuelt kan medføre til en fast sats/godtgjøring som innarbeides i reglementet.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saken fremmes uten innstilling.

 

 

 


TV-AKSJONEN 2008

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

X03 

 

Arkivsaksnr.:

08/00588

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0048/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

TV-aksjonen 2008 er tildelt Blå Kors Norge og avvikles søndag 19. oktober.

 

Blå Kors utgjør et landsomfattende nettverk som hjelper rusmisbrukere og deres pårørende til et bedre liv. Blå Kors driver 34 virksomheter i 12 fylkes, i tillegg til å drive forebyggende og holdningsskapende arbeid.

 

TV-aksjonen Blå Kors har som mål å hjelpe mennesker som lider på grunn av eget eller andres rusmisbruk, med særlig fokus på barn og unge. Midlene fra TV-aksjonen skal gå til prosjekter i Norge rettet mot barn og unge som er rammet av voksnes rusmisbruk. De skal også sørge for at barn utenfor Norges grenser får den hjelpen de trenger, gjennom prosjekter for barn og unge.

 

TV-aksjonen 2008 ber om at kommunen bidrar med økonomisk støtte.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Formannskapet bevilger kr. _______ til TV-aksjonen 2008.

Dekning:

 

 

 

 

 


KLAGE - SØKNAD OM STØTTE TIL TUR TIL RUSSLAND

 

 

Saksbehandler:

Maria Figenschau

Arkiv:

223 

 

Arkivsaksnr.:

08/00912

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0058/08     Styret for oppvekst og kultur                                                  24.09.2008

0049/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

Vedlegg:         Klage av 27.06.2008

                        Samlet saksframstilling SOK-sak 30/08

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Ungdom i Oppdrag ved senterleder Leif Braathen har klaget på avslaget på sin søknad om støtte til Russlandstur i juli 2008.

 

Følgende anføres i klagen:

 

Saken skal opp til klagebehandling i samme organ som fattet det opprinnelige vedtaket. Dersom avslaget opprettholdes, oversendes saken til Formannskapet som klagenemd. Dersom SOK endrer sitt opprinnelige vedtak regnes dette som et nytt vedtak, og vil innebære fornyet klagerett for søker.

 

VURDERING:

Ordinært har følgende aktiviteter og formål blitt definert inn under kulturbegrepet ved behandling: idrett, friluftsliv, musikk, museer, kulturbygg,  scenekunst, opera,  film og media,  språk og litteratur, billedkunst, design og utsmykking, lokal og regional historie, nasjonalt og internasjonalt kulturelt mangfold og frivillig virksomhet i tilknytning til dette.

 

Utgangspunktet for søknaden var at reisen (Mission Adventure) hadde følgende hovedformål: 4 dagers treningsleir på Borgen, etterfulgt av en misjonstur til Russland i ca 10 dager med blant annet evangelisering på ulike måter, bønn, praktisk arbeid, menighetsarbeid, husbesøk med matutdeling, besøke sommerleirer og henge med barn og tenåringer. Ut i fra dette fant Styre for oppvekst og kultur, i tråd med rådmannens innstilling, at søknaden måtte avslås fordi gjeldende retningslinjer for tildeling av frie kulturmidler ikke omfatter aktivitet som faller inn under begrepene misjonsvirksomhet eller religionsutøvelse. Retningslinjene benytter begrepet kulturformål.

 

De fire første kulepunktene bringer ingen nye opplysninger inn i saken. Punktene er ikke anført som hovedformålet med reisen verken i søknaden eller i klagen, men vil selvsagt uavhengig av dette være positive følger av reisen for dem som deltar.

 

De frie kulturmidlene har vært gitt som støtte til en rekke tiltak som har vært vurdert som i tråd med retningslinjene, uavhengig av det politiske eller religiøse ståstedet til organisasjonen som søker. Med henvisning til kulepunkt fem skal det altså være slik at det er reisens formål, og ikke organisasjonens livssyn som er tellende. Klageren sammenlikner Ungdom i Oppdrag og Oteren framlag. Det kan nevnes følgende eksempler på tiltak disse organisasjonene står bak som har fått støtte:

(PS = politisk behandling) (DS = delegert vedtak i samråd med leder for SOK)

 

Heller ikke det siste punktet bringer nye opplysninger inn i saken i forhold til dagens retningslinjer for frie kulturmidler.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Avslaget på Ungdom i Oppdrag sin søknad om tilskudd til Russlandsreise opprettholdes.

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 24.09.2008:

 

Eva Konradsen fratrer som innhabil.

 

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Avslaget på Ungdom i Oppdrag sin søknad om tilskudd til Russlandsreise opprettholdes.

 

Saken oversendes Storfjord Formannskap som endelig klageorgan.

 

 


NAVNESKIFTE PÅ KOMMUNEHUSET PÅ HATTENG

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

612 

 

Arkivsaksnr.:

08/01061

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0050/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Navnet på det eksisterende administrasjonsbygget i Storfjord kommune har vært ”kommunehuset”.

Etter at det nå blir om lag tredoblet i omfang, med to nye bygg som integreres sammen med eksisterende gjennom et felles mottak for dagens administrasjon på Hatteng, og også koples til det såkalte NAV-bygget gjennom to sluser fra det gamle bygget, vil det være behov for å avklare navnet på bygningsmassen.

 

Det legges opp til to hovedinnganger, en felles for NAV – Storfjord, kommunens brukertjeneste og Lyngenfjord BHT, mens resten av kommunens administrasjon på Hatteng skal bruke felles inngang til nybygg inkludert folkebibliotek.

 

Det samlede administrasjonsbygget må ha et passende navn.

Her kunne det vært utvist kreativitet omkring hva dette skulle kalles.

 

Rådmannen vil likevel foreslå at navnet på det samlede kompleks blir ”Rådhuset”, og at man i tillegg skilter de ulike funksjoner i forhold til besøkende, slik at de kan komme lettest til rett sted.

 

Skilting vil dekkes av byggeregnskapet.

 

Saken må kunne avgjøres av formannskapet etter delegasjonsreglementets kapitel 3. pkt 5 første ledd.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Det nye administrasjonsbygget på Hatteng omtales som ”Rådhuset på Hatteng” når det tas i bruk.

 

 


ORGANISERING OG DRIFT AV SPISEROM I KOMMUNENS ADMINISTRASJONSBYGG

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

614 J48 

 

Arkivsaksnr.:

08/01067

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0051/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I det nye felles administrasjonsbygget på Hatteng er det innlagt funksjon som spiserom med ca 75 kvm.

Ordfører har tatt opp spørsmålet om hvilket nivå denne funksjonen skal legges på.

 

 ”Kantine” er brukt ved noen anledninger som navn på spiserommet.

 

Når rådmannen tenker på kantine, er det som et bemannet spisested der man kan få alle måltid laget på stedet, eventuelt med drikke til.

Et spiserom er enklere utrustet med utstyr, og det er ikke noen forutsetninger at man skal kunne produsere alle måltider på stedet. Det trenger heller ikke være bemannet. I tillegg til å spise medbrakt mat, kan man lage sin egen mat i spiserommet.

 

Kantine drevet som definert ovenfor, betinger ”storkjøkkenutrustning” og godkjent som sådan av mattilsynet.

 

Spiserommet på ca 75 kvm dekker behovet i forhold til antall ansatte, og det er forutsetningen at alle ansatte skal bruke dette ved måltidspauser.

Spiserommet er ikke utrustet slik at det kan drives som kantine. Bl a mangler kjølerom/kjølemuligheter, hygieniske benkeplater m m og sluk i golv.

Drift av kantine for salg vil kreve godkjenning fra mattilsynet. Det vil for øvrig også salg av enklere retter kreve.

 

Det er fra rådmannen sin side ikke lagt opp til noen personalressurs som skal bemanne driften av spiserommet i spisepause - tiden.

Rådmannen har erfaring fra drift av kantine fra adskillig større rådhus enn vårt. Bl a i Aurskog – Høland kommune med ca 120 ansatte på rådhuset var driften av kantinen underskuddsforetak.

 

Det som det er mulig å få til hos oss, med det etablerte spiserommets muligheter, er å få Valmuen inn en eller flere dager i uken og prøve ut enklere retter/servering, f eks supper, pizza el. I tillegg kan Valmuen prøve seg fram med vafler en gang i uken.

For øvrig kan Valmuen produsere rundstykker o l som i dag etter bestilling.

Valmuen har ikke mulighet til å produsere varme middagsmåltider fra sitt kjøkken som bringes til spiserommet i containere e l.

 

Dersom Storfjord kommune etablerer et større kjøkkenopplegg ved Åsen, kan det være mulig å kjøpe middagsretter derfra, basert på at disse retter kan varmes opp ved vårt spiserom. Alternativt kan middagsretter kjøpes inn fra andre med godkjent storkjøkken.

 

Det vil være mulig å dekke de ansattes behov som i dag, eller litt bedre. Likeledes kan Valmuen, ev andre levere etter bestilling.

Det som kan bli vanskelig, er å etablere tilbud som den enkelte besøkende måtte ønske, utover kaffe/te, eventuelt kjeks e l. Valmuen ser det ikke som aktuelt å holde f eks rundstykker i kjøledisk i spiserommet uten etter bestilling ved andre. Rådmannen har for øvrig drøftet saken med daglig leder ved Valmuen.

 

Rådmannen legger til g runn at saken kan avgjøres av formannskapet.

 

VURDERING:

Rådmannen ser det som ikke aktuelt å etablere kantinedrift fra det nye administrasjonsbygget. Dette begrunnes med behov, utrustning ved spiserommet, og økonomi i form av personalkostnader.

 

Behovet i dag og i framtiden kan baseres på spiserom - funksjon, der Valmuen inviteres til å prøve ut enklere tilbud. Ordinære varme middagsretter må eventuelt innkjøpes fra drivere med godkjent storkjøkken

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Storfjord kommune baserer sin drift av spiserommet på at det ikke etableres kantinedrift.

Valmuen, eventuelt andre inviteres til å prøve ut enklere tilbud ved spiserommet. Det søkes om godkjenning fra mattilsynet i forhold til det opplegg som prøves ut.

For øvrig bestilles mat ved møter o l som i dag.

 

 

 


KOMMUNESTYREVEDTAK SAK 56/08 - 5 % BUDSJETTKUTT FOR 2009

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

151 

 

Arkivsaksnr.:

08/01079

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0052/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ettersendes

 

 

 

 

 


KVEENIBAIKKA - SENTER FOR KVENSK OG TORNEDALSK KULTUR

 

 

Saksbehandler:

Elisabeth Skare

Arkiv:

D10 

 

Arkivsaksnr.:

08/00911

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0053/08     Formannskapet                                                                        17.10.2008

 

 

Vedlegg: Søknad fra Kveenibaikka mottatt 01.09.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kveenibaikka er et kvensk kultursenter som ble åpnet høsten 2005. De holder til i leide lokaler i bygget til Beck AS (gammelbutikken) på Skibotn. Kveenibaikka har følge søker fungert godt i så måte at det har vært noe konkret å vise fram for folk som vil ha orientering om kvensk kultur i kommunen.

 

Kveenibaikka har siden 2005 betalt husleie kr. 1000,- pr mnd. av innsamlede midler. Nå har de imidlertid ikke mer midler igjen og søker derfor Storfjord kommune om økonomisk hjelp til å dekke husleie à kr. 1000,- i et år framover, til sammen kr. 12.000,-, eller inntil senteret får egne midler.

 

Søknaden skulle i utgangspunktet opp til behandling i Styre for Oppvekst- og kultur 14. november, men etter anmodning fra varaordfører ønskes saken behandlet i Formannskapets førstkommende møte.

 

VURDERING:

Storfjord kommune anser Kveenibaikka som et positivt tiltak hvor kvensk kultur og historie blir ivaretatt og vist fram for folk.

 

Storfjord kommune anser imidlertid denne søknaden som en prinsippsak som må vurderes utfra at det kan gi ringvirkninger framover i tid. Kveenibaikka søker om dekning av husleie for 1 år fram i tid. Dersom Storfjord kommune går inn for å dekke slike formål vil det få følger for videre søknader fra ulike lag og foreninger. Skal andre lag og foreninger også få samme behandlingen? Formannskapet må vurdere kommunens økonomi jfr slike søknader. I Storfjord kommune har vi pr i dag 66 registrerte lag og foreninger i tillegg til andre ulike prosjekter, tiltak, interesseorganisasjoner som kan tenkes å søke om støtte til lignende formål. Det er pr i dag ikke avsatt midler til slike formål, verken på kulturbudsjettet andre budsjettposter.

 

I tillegg søkes det om dekning i 1 år, eller inntil senteret får egne midler. Betyr det i nær framtid eller kan det ta lang tid før de får egne midler. Hvis Formannskapet ønsker å være positiv til søknaden, anbefales det at eventuell økonomisk støtte tidsbegrenses.

 

Storfjord kommune må i denne saken sette en standard for hvordan slike søknader skal behandles, hvilke vurderinger som gjøres og hvilke kriterier som må legges til grunn for å få innvilget slike søknader.

 

Ettersom dette er en prinsippsak burde det vært avsatt mer tid til saksforberedelse, men på bakgrunn av politisk ønske om å framskynde behandlingen av søknaden til Formannskapets møte, er det gjort en innledende vurdering av søknaden og de prinsippspørsmålene den reiser.  Saken legges derfor fram for Formannskapet uten innstilling.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Søknaden fra Kveenibaikka legges fram for Formannskapet uten innstilling.