MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Kommunestyret

Møtested:

Welcome Inn Lyngskroa

Møtedato:

18.11.2008

Tid: 0900

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.

Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0115/08       08/01183                                                                                                         

REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 18. NOVEMBER 2008       

 

0116/08       08/01111                                                                                                         

LEVERANDØR AV KOMMUNENS PENSJONSFORSIKRINGER - ANTAKELSE AV TILBUD                                                                                                         

 

0117/08       08/01185                                                                                                         

INVESTERINGSPROGRAM 2009 - 2012                                                

 

0118/08       08/01081                                                                                                         

FORSLAG TIL JUSTERING AV DEN ADMINISTRATIVE ORGANISASJONEN I STORFJORD KOMMUNE                                                                         

 

0119/08       07/01160                                                                                                         

LYNGENFJORD                                                                                          

 

0120/08       08/01184                                                                                                         

VIDERE OPPFØLGING AV ARBEIDET MED Å UTARBEIDE KYSTSONEPLAN         

 

0121/08       07/00095                                                                                                         

FORVALTNINGSREVISJONSRAPPORT "OPPFØLGING AV KOMMUNENS INNTEKTSSKAPENDE VIRKSOMHET"                                              

 

0122/08       08/00659                                                                                                         

POST I BUTIKK                                                                                           

 

0123/08       08/00943                                                                                                         

JUSTERING AV STORFJORD KOMMUNES NÆRINGSVEDTEKTER       

 

0124/08       08/00871                                                                                                         

PLAN FOR FULL BARNEHAGEDEKNING I STORFJORD KOMMUNE    

 

0125/08       08/01096                                                                                                         

HALTI KVENKULTURSENTER - SELSKAPSAVTALE                    

 

0126/08       08/01038                                                                                                         

KONSTITUERING, RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE             

 

0127/08       08/01041                                                                                                         

VALG AV NYTT VARAMEDLEM TIL RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE. 

 

0128/08       08/01042                                                                                                         

MANDAT FOR RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE                     

 

0129/08       08/01098                                                                                                         

SØKNAD OM FRITAK FRA VERV SOM VARAMEDLEM TIL KONTROLLUTVALGET    

 

 

Vedleggene til sakene som var satt opp til kommunestyremøtet 27.10 og som ble utsatt,

vil ikke bli sendt ut på nytt, jfr. e-post av 28.10.2008.

 

Informasjon om ”Mangfold Styrker” og ”Nordkalottsenteret” v/Riitta Leinonen.

 

Informasjon om Småkraftverk kl. 15.00.

 

 

 

Oteren, 11.11.2008

 

 

 

Hanne Braathen (s.)                                                              Klara Steinnes

ordfører                                                                                 sekretær

 

 


REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 18. NOVEMBER 2008

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01183

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0115/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg:

 

1.      Kontrollutvalget - møteprotokoll fra 07.10.2008

2.      Eldrerådsmøte i Nord-Troms - flere timer til sykehjemsleger

3.      Troms Fylkesting - forhandlinger for 2008

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert.

 

 

 


LEVERANDØR AV KOMMUNENS PENSJONSFORSIKRINGER - ANTAKELSE AV TILBUD

 

 

Saksbehandler:

Trond R. Larsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01111

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0102/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0116/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg:

Referat fra innledende møte 20.06.08.

Referat fra drøftingsmøte med tillitsvalgte 20.06.08.

Utdrag av KS pensjonsveileder – pkt. 2.4

Notat fra møte mellom ordfører og fung. rådmann 06.08.08

Notat fra møte i styringsgruppa 22.08.08

Konkurransegrunnlag

Brev fra Fagforbundet datert 30.09.08

Brev fra Fagforbundet av 14.10.08 – krav om forhandlinger

Notat/referat fra tilbydermøte 15.10.08

E-post fra Factor v/Sæteren til tilbyderne av 16.10.08 og tilsvar fra alle tilbydere – unnt.off.

Anbudsrapport fra Factor mottatt 20.10.08 unntatt. offentlighet

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kommunen har hatt konsulentbistand fra Factor Insurance Brokers AS i forbindelse med antakelse av leverandør for kommunens pensjonsforsikringer.

Drøftingsmøte i h.h.t. Hovedtariffavtalen er holdt med Fagforbundet den 20.06.08.

 

Styringsgruppa har bestått av rådmann Maar Stangeland, økonomisjef Magne Wilhelmsen, Fagforbundet v/HTV Maria Figenschau og prosjektmedarbeider Hans Strandvoll.

Etter utløpet av arbeidsforholdet med Hans Strandvoll 30.06.08, har kontorsjef Trond R. Larsen overtatt som prosjektmedarbeider og tiltrådt styringsgruppa fra 15.08.08.

 

Fagforbundet har i brev av 30.09.08 trukket seg fra det videre arbeidet da de oppfatter at det ikke er en reell prosess som gjennomføres.

Videre har Fagforbundet dagen før tilbydermøtet – 14.10.08 – sendt inn krav om forhandlinger og at prosessen stilles i bero inntil tvistemøtet er avholdt.

 

Alle tilbyderne – Vital, KLP og Storebrand - var invitert til Storfjord for å fremlegge sine tilbud.  Styringsgruppa drøftet Fagforbundets krav, men valgte å gjennomføre møtet som planlagt den 15.10.08.

Forhandlingsmøte med Fagforbundet er berammet til 24.10.08 kl. 14.00. 

 

Det vises til Anbudsrapport fra Factor som følger saken som vedlegg.

 

Kommunens vekting av tildelingskriteriene har vært slik:

Pris/pensjonskostnad                                     40%

Soliditet/eierform/risikostyring                      15%

Avkastning/kapitalforvaltning                       20%

Service                                                           25%

 

Styringsgruppa har valgt å la konsulentfirmaets anbefaling også bli styringsgruppas anbefaling til kommunestyret.  Det vises i den forbindelse til rangering/anbefaling Factor har gitt i rapportens side 6.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

  1. Leverandørene er i utgangspunktet meget like, og det er ikke fremkommet differanser mellom leverandørene som tilsier at det er sannsynlig å oppnå en besparelse ved bytte av leverandør.
  2. Storfjord kommune beholder Storebrand som leverandør for pensjonsforsikring i neste innkjøpsperiode.
  3. Dette begrunnes med at Storebrand har gitt det økonomisk mest fordelaktige tilbudet i henhold til tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget.

 

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

  1. Leverandørene er i utgangspunktet meget like, og det er ikke fremkommet differanser mellom leverandørene som tilsier at det er sannsynlig å oppnå en besparelse ved bytte av leverandør.
  2. Storfjord kommune beholder Storebrand som leverandør for pensjonsforsikring i neste innkjøpsperiode.
  3. Dette begrunnes med at Storebrand har gitt det økonomisk mest fordelaktige tilbudet i henhold til tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget.

 

 

 


INVESTERINGSPROGRAM 2009 - 2012

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

151 

 

Arkivsaksnr.:

08/01185

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0117/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: Investeringsprogram 2009-2012

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Rådmannen legger med dette fram forslag til investeringsprogram 2009-2012. Oversikten inneholder også opprinnelig budsjett/revidert budsjett for årene 2006, 2007 og 2008. Flere av prosjektene for disse årene er ikke ferdigstilt eller påbegynt. Av forslaget for 2009 har rådmannen flyttet flere investeringer fram i tid. Konsekvensene av dette er lagt inn i budsjettforslaget fra rådmannen til formannskapet for 2009 og økonomiplanen for 2009-2012.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Forslaget til investeringsprogram 2006-2012 vedtas i samsvar med vedlagte dokument.

 

 

 


FORSLAG TIL JUSTERING AV DEN ADMINISTRATIVE ORGANISASJONEN I

STORFJORD KOMMUNE

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

030 

 

Arkivsaksnr.:

08/01081

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0020/08     Administrasjonsutvalget                                                          17.10.2008

0110/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0118/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: 1: Høringsbrev datert 28.9.2008 fra rådmannen til hovedtillitsvalgte m fl i Storfjord

                    Kommune.

                 2- 9: Vedlegg til høringsbrevet fra rådmannen

                 10: Innkommet uttalelse fra drifts – og utviklingssjefen datert 9.10.08. Vedlagt

                       driftssjefens uttalelse: vedlegg 11-13: uttalelser fra ansatte i etaten.

                 14: Høringsinnspill fra Fagforbundet datert 9.10.2008.

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Spørsmålet om å evaluere og eventuelt justere den administrative organisasjonen i Storfjord startet for snart et år siden (vedlegg 2).

Rådmannen nedsatte en styringsgruppe som skulle evaluere og eventuell foreslå justering av den administrative organisasjon i kommunen.

 

Basert på funn fra evalueringen, ble det satt opp følgende oppgaver som man burde se nærmere på. Disse var:

 A: Flytting av noen funksjoner mellom kontorsjef og økonomsjef

 B: Formell overføring av næringsrådgiver til rådmannens stab

 C: En mer formell oppdeling av drifts- og utviklingsetaten, samt etablering av faste interne

      møtepunkt i etatens avdelinger.

 D: Hvor helse skulle koples til organisatorisk

 E: Hvor lokal NAV- avdeling skulle koples opp organisatorisk

 F: Utredning av tverretatlig samarbeidsorgan, ”Tverretatlige forum” el

 G: Hvordan ledergruppe og mellomledergruppe skulle utvikles i framtiden

 

I den siste fasen av utredningsarbeidet kom det også opp en diskusjon omkring rådmannens rolle og funksjoner.

Denne er nærmere omtalt i

H: Rådmannens rolle og funksjon.

 

Et gjennomgående problem har vært avstemning av kapasitet (produksjonsevne) og oppgavemengde som ønskes utført. Dessuten også hvilken kompetanse kommunen trenger, særlig innenfor plan- og utviklingsarbeid.

 

Det høringsnotat som rådmannen sendte ut 28.9.2008, var basert på at styringsgruppen neppe ville bli enige om et felles forslag til organisasjonsjustering.

Rådmannen valgte derfor å sende ut det forslag som rådmannen mente kunne fungere etter en samlet vurdering. Det innebar at rådmannen ikke satte opp alternative justeringsforslag.

De innspill som er kommet, synes å bekrefte rådmannens syn.

 

Det viktigste element i denne organisasjonsjusteringen er at plan og næring samles i en egen stabsavdeling hos rådmannen. Dette kan være med å underbygge kommunens vektlegging på utvikling og vekst. Flere kommuner har valgt en slik organisering. Dette vil samsvare med kommunestyrets vedtak om å prioritere næringsutvikling, jamfør k.sak 59/08, pkt 4. Dette alternativ gir også mulighet til rendyrke tekniske driftsoppgaver. Med den oppgavemengde som peker seg ut for Storfjord de nærmeste årene innenfor det tekniske feltet, vil driftsetaten ha rikelig med arbeidsoppgaver, som vil kreve sin leder for mye innsats.

Gjennom en sterkere intern strukturering, vil det ligge til rette for klarere ansvarsfordeling i driftsetaten.

 

Det neste sentrale element er hvilken rolle og funksjon rådmannen skal ha i Storfjord.

Gjennom en fastere strukturering vil rådmannen kunne ”trekke seg noe mer tilbake” fra den daglige drift, og dermed frigjøre seg for mer langsiktige linjer. Det ligger i det forslag som presenteres at rådmannen i Storfjord kommune forventes å være innrettet mot plan og utviklingsarbeid.

Rådmannen er da avhengig av at de ulike etater driftes godt både på kort og lang sikt. 

 

Storfjord kommune er som kommune sett liten til tross for at dens økonomiske rammer og antall årsverk er betydelige.

 

Det er riktig som det er påpekt i høringsuttalelsene, at man ikke må organisere seg i så små enheter at man fjerner seg bort fra fleksibilitet, lagarbeid og fordelen av det å være i faglige miljø. Dette betyr at små avdelinger vil måtte samarbeide tett med hverandre i alle fall, og  avdelingsledere i små enheter må ha mye saksbehandlingsansvar. Dette må fremmes gjennom  tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.

 

Storfjord kommune må m a o ha både fleksibilitet og ansvarsstruktur, eller den rette blandingen av disse to.

Gjennom det forslaget som nå fremmes, vil man kunne få klargjort formelle ansvarsforhold, og få disse avstemt med de reelle tilsvarende.

 

Konkret forslag:

 

Konkret foreslår rådmannen at:

 

A: Lønn og IKT overføres fra Kontorsjef til økonomisjef fra det tidspunkt rådmannen

     bestemmer.

 

     Teknisk sett må dette skje etter at økonomisjeffunksjonen er permanent avklaret.

 

B: Det opprettes en egen stabsenhet hos rådmannen; plan og næring, som omfatter

     næringsrådgiver, prosjektmedarbeidere på næring, samt jordbrukssjef og skogmester.

     Stilling som jordbrukssjef tillegges også ansvar for reguleringsarbeid og

     kommuneplanarbeid. Jordbrukssjef gis mulighet til nødvendig kompetanseheving, og

     avlastes i nødvendig grad innen jordbruk.

     Leder for stabsenheten inngår i rådmannens ledergruppe.

     Stilling som leder for stabsenheten utlyses internt.

 

C: Driftsetaten inndeles i tre enheter, kommunal teknikk(VAR m m), byggesak/eiendom/kom

     nybygg/vedlikehold bygg, samt brann/redning/feiing. Etatens tekniske fagpersonell skal

     betjene alle driftsenheter i kommunen. Rådmannen gis fullmakt til å bestemme endelig

     organisering av det tekniske fagpersonell.

 

   Avdelingsledere for de tre enheter innenfor driftsetaten lyses ut internt

 

 

D: Helseavdelingen koples opp direkte mot rådmannen.

 

     Som følge av dette endres tittel for helse og sosialsjef til etatssjef for pleie-

     og brukertjeneste.

 

E: Den lokale NAV- enhet koples administrativt i kommunen direkte opp mot rådmannen.

 

F: Ordningen med tverretatlige og tverrfaglige samarbeidsorgan på operativt nivå

    videreutvikles.

 

G: Ledergruppen og mellomledergruppen videreutvikles av rådmannen.

 

H: Storfjord kommunes rådmann skal ha stort fokus på plan- og utviklingsoppgaver, og

     samordne og lede kommunens organisasjon mot de mål kommunestyret setter.

 

VURDERING:

Rådmannen mener at den foreslåtte organisasjonsjustering vil gi en organisasjon med klarere ansvarsplassering, og samtidig økt vektlegging på kommunens utviklingsoppgaver.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Forslaget til organisasjonsjustering vedtas slik det fremgår av rådmannens forslag, punktene A – H.

 

BEHANDLING I Administrasjonsutvalget DEN 17.10.2008:

 

Forslag fra Fagforbundet v/Maria Figenschau:

1. Dagens vedtatte etatsinndeling opprettholdes og gjenopprettes slik den er.

2. Drifts- og utviklingsetaten fullfører sitt arbeid med å gjennomgå ansvars- og

    arbeidsoppgaver.

  

Forslaget fra Fagforbundet v/Maria Figenschau ble vedtatt med 4 mot 3 stemmer.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

1. Dagens vedtatte etatsinndeling opprettholdes og gjenopprettes slik den er.

2. Drifts- og utviklingsetaten fullfører sitt arbeid med å gjennomgå ansvars- og

    arbeidsoppgaver.

 

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

1. Dagens vedtatte etatsinndeling opprettholdes og gjenopprettes slik den er.

2. Drifts- og utviklingsetaten fullfører sitt arbeid med å gjennomgå ansvars- og

    arbeidsoppgaver.

 

 

 


LYNGENFJORD

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

614 

 

Arkivsaksnr.:

07/01160

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0061/07     Styret for oppvekst og kultur                                                  15.11.2007

0108/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0119/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Flg. saksframlegg er lagt fram som grunnlag for behandling i Driftsstyre. Det er blitt bedt om at også SHS og SOK benytter samme saksframlegg.

 

Takstmann Jens Ottosen har gjennomgått gamle Lyngenfjord Hotell og utarbeidet tilstandsrapport. Konklusjonene fra rapporten er at bygningen er gammel og dårlig og hele bygget har behov for omfattende restaurering.

 

Verneombudet har etter befaring av Lyngenfjord anbefalt at bygget straks stenges som arbeidsplass.

 

Gamle Lyngenfjord er i dag i full bruk, og en stenging vil medføre store problem for særlig oppvekst- og kulturetatens drift. Dette gjelder bl a ungdomsklubben i kjelleren, voksenopplæringen med personalrom, møterom og kontor samt musikkskolen. Likeledes er det klart at nærmiljøsentralen ønsker å få etablere seg i første etasje i bygningen.

Da saken berører flere etater, fremmes den parallelt for de tre hovedutvalgene og tas med til formannskapet ved budsjettbehandlingen.

Det er i alle fall behov for å kartlegge den faktiske tilstanden i forhold til råte, fukt og eventuell sopp, jamfør brev fra verneombudet ved anlegget.

 

VURDERING:

Gamle Lyngenfjord ligger kloss inntil Åsen omsorgssenter. Bygningen er svært nedslitt og må ha omfattende restaurering dersom den skal bevares. Storfjord kommune står ovenfor valget om bygget skal bevares og restaureres, eller om det skal rives og fjernes.

 

Bevaring og restaurering av gamle Lyngenfjord vil koste store beløp. Dette er ikke kostnadsberegnet, men det må antas at det vil kunne dreie seg om et beløp +/- 2 mill kr.

 

Riving og fjerning av bygget vil koste inntil ca kr 300.000. Ved å rive bygget vil kommunen ha tilgang til tomtearealer til eventuell fremtidig utvidelse av Åsen omsorgssenter

 

Dersom dagens bygg får lov til å stå uten rehabilitering, vil dette representere en brannfare for området.

 

Saken legges fram til politisk behandling uten innstilling. Dersom man politisk bestemmer at bygget skal bevares, må det avsettes budsjettmidler i 2008 til rehabiliteringsarbeider.

 

Som nevnt vil en stenging føre til umiddelbare problemer i for oppvekst- og kulturetatens drift. Det bør derfor vurderes om man i alle fall skal bevilge midler til helt nødvendig reparasjon av bygningen, slik at den i alle fall kan fungere, mens man utreder alternative løsninger. I forbindelse med utbygging av kommunehuset og helsehuset, vil det i løpet av det nærmeste året bli bedringer for noen av de som i dag har sin virksomhet fra Gamle Lyngenfjord. Det må

dessuten vurderes hvordan aktuelle virksomheter kan tilfredstilles med egnede lokaler, både på kort og lang sikt. 

 

Vedtak i Driftstyre 22.okt 2007

 

”Det foreslås å ta kontakt med alle berørte parter ang. Gamle Lyngenfjord.

Det tas sikte på å danne en komite for å løse problemet umiddelbart, og finne egnede lokaler.

Veronika Bakke velges fra Driftstyret som representant i komiteen.

Så snart det foreligger nye lokaliteter stenger Gamle Lyngenfjord umiddelbart.

Saken om riving av Gamle Lyngenfjord tas opp til ny vurdering i møtet 26. november 2007.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saka legges fram uten innstilling

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 15.11.2007:

 

Forslag fra Styre for Oppvekst og kultur:

 

Driftstyret under behandling av saka 22.oktober 2007 støttes. I tillegg tilrådes det at bygget rives. Det vises til vedlegg 4 i Budsjett for 2008- ikke medtatte tiltak pr 31.10.07- under tiltak 0.732.265.2365 Lyngenfjord riving? SOK ber kommunestyret så snart som mulig om å finne budsjettplass til sanering av Gamle Lyngenfjord.

 

SOK foreslår en fra Ungdomsrådet tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord. SOK ønsker at leder av SOK tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord.

 

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Driftstyret under behandling av saka 22.oktober 2007 støttes. I tillegg tilrådes det at bygget rives. Det vises til vedlegg 4 i Budsjett for 2008- ikke medtatte tiltak pr 31.10.07- under tiltak 0.732.265.2365 Lyngenfjord riving? SOK ber kommunestyret så snart som mulig om å finne budsjettplass til sanering av Gamle Lyngenfjord.

 

SOK foreslår en fra Ungdomsrådet tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord. SOK ønsker at leder av SOK tiltrer komiteen for Gamle Lyngenfjord.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Saken utsettes.

 

BEHANDLING AV SAKEN I KOMMUNESTYRET 18.11.2008.

 

Troms Fylkeskommune, kulturetaten har foretatt befaring av Lyngenfjord 25.06.08. I befaringsrapporten skriver de bl.a. følgende:

 

 

Konklusjon og anbefaling fra Troms Fylkeskommune.

 

VURDERING:

Alternative løsninger vedr Lyngenfjord:

Alt 1. Rive bygget og frigjøre arealet.

Alt 2. Bevare bygget til kommunal bruk.

Alt 3. Bevare bygget etter antikvariske retningslinjer og regulere arealet til bevaringsformål.

 

Alt 1: Rive bygget og frigjøre arealet.

Dette alternativet vil medføre at det frigjorte arealet kan benyttes til senere utvidelse av Åsen omsorgssenter etter hvert som behovet melder seg.

Alt 1 er tidligere anbefalt av driftstyret i sak 176/07, helse- og sosial i møte 12.11.07 og i Styret for oppvekst og kultur i sak 61/07.

 

Alt 2. Bevare bygget til kommunal bruk.

Bygningen må påkostes svært mange penger dersom bygget skal istandsettes og brukes til arbeidsplass eller beboelse. Taket og deler av bygget er vannskadet og må kanskje rives og bygges opp på nytt. Dersom man skal ha arbeidsplasser her, evt beboelsesrom, må bygget ombygges med ventilasjonsanlegg og funksjonelle sanitærforhold. Før man eventuelt igangsetter et slikt tiltak, må bygget gjennomgås i detalj for å kartlegge bygningsskadene og totalkostnadene må klarlegges i sin helhet.

 

Alt 3. Bevaring etter antikvariske retningslinjer.

Ved bevaring etter antikvariske retningslinjer vil bygget måtte settes i stand i samråd med fylkeskonservatoren. Det antas at det kan bli vanskelig å bruke bygget fritt til de formål kommunen ønsker. Her må bruken vurderes sammen med fylkesmyndighetene. Kostnadene ved en slik bevaring må utredes sammen med fagfolk innen faget.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saken fremmes for kommunestyret uten innstilling.

 

 

 


VIDERE OPPFØLGING AV ARBEIDET MED Å UTARBEIDE KYSTSONEPLAN

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

143 

 

Arkivsaksnr.:

08/01184

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0120/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: Utskrift k-sak 94/08 den 17.9.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Det er nå kommunestyrets vedtak fra 17.9.08, pkt tre som særlig står i fokus.

 

Etter kommunestyrets vedtak av 17.9.2008, har det blitt sendt til de to nabokommuner. Rådmannen har dessuten tatt spørsmålet om det videre arbeidet særskilt opp med ordførere og rådmenn i de to kommuner. Fra rådmannen i Lyngen er det kommet skriftlig svar, der han er enig i at det beste vil være å rekruttere ”rett person” i et engasjement framfor å hente inn konsulenttjeneste. Rådmannen i Lyngen har tatt forbehold om at finansieringen løses.

Fra Kåfjord er det så langt ikke kommet noen reksjoner.

 

For Storfjord kommune haster det å komme videre med kystsoneplanarbeidet.

 

Rådmannen har i sitt forslag til budsjett og økonomiplan for 2009-2012 lagt inn en kommunal egenandel på kr 400 000 for hvert av årene 2009 og 2010. Rådmannen regner med at en full kystsoneplan vil kunne koste inntil 2 mill kr, bl a fordi det må påregnes utført en del faglige/eksterne undersøkelser og kartlegginger i bassenget.

 

Rådmannen antar at selve planarbeidet vil ta ca 1.5 år med god framdrift.

 

 Det kan tenkes to videre forløp. I det ene deltar ikke de to nabokommuner. I dette tilfellet vil Storfjord måtte gjennomføre planarbeidet alene. Avgrensingen i sjø for dette alternativ vil da måtte settes til en rett linje mellom kommunedelen mot Kåfjord og Lyngen. Storfjord har ingen kompetanse på å vedta kystsoneplan i nabokommuner.

 

Forutsatt at de to andre kommuner deltar, vil grensen i sjø bli som i forprosjektet til kystsoneplanen, dvs i en noen lunde rett linje mellom Lyngstuva og Spåkenes.

Dersom de to deltar, må kostnaden deles likt mellom de tre. Eventuelle eksterne tilskudd kommer til fradrag.

 

Mandat for øvrig kan være slik forprosjektet konkluderte, dog med understrekning av at forholdet omkring tålegrense og faglige vurderinger omkring oppdrettstorsk har blitt svært aktualisert i hvert fall i Storfjord. Dette tilsier at kystsoneplan tar opp problemstillinger knyttet til oppdrett av torsk særskilt.

Når det gjelder organisering, vil en enkel prosjektprosess for Storfjord alene kunne organiseres ved at kommunen lyser ut etter fagperson i engasjement for inntil to år underlagt rådmannen, eventuelt plassert i stabsavdeling. Politisk styringsgruppe kan hentes dels fra næringsutvalget og dels fra driftsstyret som planutvalg. Rådmannen tiltrer styringsgruppen.

I tillegg kan ressurspersoner inngå i en arbeidsgruppe/referansegruppe. Hvilke personer som inngår i arbeidsgruppe kan drøftes nærmere ut i styringsgruppen.

 

Dersom de to nabokommuner deltar, må de også gis plass i styringsgruppen.

 

Da det er uklart om de vil delta, må kommunen holde opp begge muligheter, i hvert fall for en tid; f eks fram til 1.1.2009.

 

Forutsatt at kommunestyret gjør igangsettingsvedtak raskt, kan rådmannen kunngjøre engasjement, og kanskje ha fagperson på plass straks over nyttår. Da vil en samtidig kunne ha avklaret om Storfjord skal gjennomføre planarbeidet som ”alene - kommune”.

 

VURDERING:

Med grunnlag i det fokus som nå er omkring den mulige utvikling av en hjørnesteinsbedrift i Storfjord, er det viktig å komme i gang med planarbeidet så snart som mulig.

 

Denne bedriften vil også kunne spille en regional rolle. Dette tilsier at de to nabokommuner bør være interessert i å delta i planarbeidet, selv om de har egne, eldre kystsoneplaner (fra 1995 og 1999).

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

1: Kommunestyret vedtar rådmannens forslag til organisering for det videre arbeidet med

    utarbeiding av kystsoneplan. Planen har status som kommunedelplan.

 

 2: Som politisk valgte representanter i styringsgruppe utpekes:

     ……….

     ………

     ………

 

    Styringsgruppen gis i mandat å detaljutforme mandat og organisering samt sikre

    framdriften av arbeidet.

 

 3: Lyngen og Kåfjord kommuner inviteres til å delta i planarbeidet mot å svare sine

    økonomiske andeler. De gis frist til 1.1.2009 med å gi svar.

 

4: Rådmannen lyser ut og foretar engasjement som planlegger for kystsoneplanarbeidet

    for inntil to år.

    Kommunestyret ønsker at planarbeidet skal startes opp så snart som mulig.

 

 

 


FORVALTNINGSREVISJONSRAPPORT "OPPFØLGING AV KOMMUNENS

INNTEKTSSKAPENDE VIRKSOMHET"

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

210 

 

Arkivsaksnr.:

07/00095

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0103/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0121/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: Forvaltningsrevisjonsrapport av 02.09.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kontrollutvalget har i møte 1. september 2008 behandlet ovennevnte sak og ber kommunestyret fatte følgende vedtak:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

1.      Kommunestyret viser til konklusjon og anbefalinger i rapporten ”Oppfølging av kommunens inntektsskapende virksomhet”.

2.      Kommunestyret ber administrasjonen å gi tilbakemelding til kontrollutvalget om hvilke tiltak kommunen vil iverksette for å etterkomme påpekningene i rapporten. Frist for tilbakemelding settes til 30.11.2008.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

1.      Kommunestyret viser til konklusjon og anbefalinger i rapporten ”Oppfølging av kommunens inntektsskapende virksomhet”.

2.      Kommunestyret ber administrasjonen å gi tilbakemelding til kontrollutvalget om hvilke tiltak kommunen vil iverksette for å etterkomme påpekningene i rapporten. Frist for tilbakemelding settes til 30.11.2008.

 

 

 


POST I BUTIKK

 

 

Saksbehandler:

John Egil Ottosen

Arkiv:

N61 

 

Arkivsaksnr.:

08/00659

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0107/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0122/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: Søknad

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord senterparti ved Vidar Bakken oppfordrer Storfjord kommunestyre å sende søknad til Posten Norge om etablering av post i butikk i indre Storfjord. Saken har vært behandlet i medlemsmøte hos Storfjord senterparti.

 

Etableringer av post i butikk startet i Norge i 2001 Posten har samarbeidsavtale med Norges gruppen, Coop og Hakon gruppen på landsbasis.

 

Kundeundersøkelsene viser at tilbudent med post i butikk har vært et riktig tiltak med svært fornøyde kunder som har en større tilgjengelighet på grunn av utvidet åpningstid og flere salgssteder. Det vises også til en omsetningsøkning dagligvareforretningen som har post i butikk.

 

Skibotn og Oteren har tidligere hatt postkontor. Disse kontorene er nå nedlagt. Posten har i dag en etablering av post i butikk i Skibotn. Siden nedleggelsen på Oteren har befolkningen i indre Storfjord måtte reise til Nordkjosbotn for å få utført sine ordinære posttjenester.

 

VURDERING:

Storfjord kommune har etter nedleggelsene av postkontor i kommunen kun post i butikk på Skibotn. Erfaringen til folket i Skibotn er veldig positive. De har nå en mulighet for å ordne sine ordinære posttjenester etter at postkontorer vanligvis er stengt.

 

I dag må befolkningen i indre Storfjord kjøre til Nordkjosbotn for å få posttjenester. Om man tar utgangspunkt i at det var postkontor i en butikk i indre Storfjord ville det også bli gjort noe varehandel under besøket som ville øke omsetning og eksistens for butikken. Befolkningen vil også få posten sin tidligere tilgjengelig om tilbudet blir etablert i indre Storfjord.

 

Storfjord kommune har gjort en henvendelse mot Coop på Hatteng for å høre om det kan være av interesse for dem å få til denne tjenesten i deres butikk. Coop Hatteng ville være positiv om det blir gjort en henvendelse fra Storfjord kommune om post i butikk. Coop har sentralt en samarbeidsavtale om post i butikk som gir  en fordel for en etablering av post i butikk. Det må likevel komme en henvendelse på fra kommunen til posten på dette.

 

Vi har også etter hvert mange turister som kommer til kommunen som ønsker denne tjenesten. Det har vært problemer for at turister ikke får tak Euro. Posten vil også kunne ha dette tilbudet tilgjengelig.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre slutter seg til forslaget fra Storfjord senterparti og sender en forespørsel til Posten Norge om etablering av post i butikk for befolkningen i indre Storfjord. Rådmannen gjør henvendelse mot Coop som vil kunne etablere post i butikk.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Uttalelse fra Oteren bygdeutvalg i møte 23.10.08 ble delt ut.

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre slutter seg til forslaget fra Storfjord senterparti og sender en forespørsel til Posten Norge om etablering av post i butikk for befolkningen i indre Storfjord. Rådmannen gjør henvendelse mot Coop som vil kunne etablere post i butikk.

 

 

 


JUSTERING AV STORFJORD KOMMUNES NÆRINGSVEDTEKTER

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

242 

 

Arkivsaksnr.:

08/00943

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0068/08     Næringsutvalget                                                                      22.09.2008

0104/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0123/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: 1: Forslag til nye vedtekter etter utlegging

                2: Eksisterende vedtekter for næringsfondet

                3: Eksisterende vedtekter for primærnæringsfondet

                4: Høringsuttalelse fra Storfjord Bedriftsforening

                5: Høringsuttalelse fra Storfjord Bondelag

                6: Høringsuttalelse fra Kjell Molberg

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Etter at forslaget utarbeidet av rådmannen var behandlet foreløpig i næringsutvalget, har det vært ute på offentlig høring. Den justerte fristen ble satt til 20. august.

De høringer som er kommet inn er i hovedsak tatt til følge, og kommenteres nedunder:

 

1: Sperregrensen er satt til 100 000 EURO (se forslaget til nye vedtekter, pkt G a)

   (Dette var nok en skrivefeil i forslaget som ble lagt ut til høring.)

 

2: I forslaget til nye vedtekter, pkt C) nest siste ledd, er vektleggingskriteriet samarbeid nå

    formulert ”hvor dette er praktisk mulig”. Dette tar høyde for de moment som er tatt

    opp i uttalelsene på dette punktet. Det gjelder særlig primærnæringene, hvor avstanden

    mellom søkere praktisk vil kunne bli for stor til at kriteriet kan praktiseres aktivt.

 

3: Representanter fra primærnæringene er imot at primærnæringsfondet slås sammen med det

    ordinære, fordi de frykter at dette kan svekke ”primærnæringsprofilen”.

 

Ut over dette synes det å være enighet om det forslaget som nå fremmes, bl a den tekniske  justeringen av satser for det som gjelder primærnæringene, økte delegerte fullmakter til næringsutvalget og redigeringen ellers.

 

Forslaget til nye vedtekter er tilpasset kommunens vedtatte strategiske næringsplan.

 

VURDERING:

Rådmannen overlater til de politiske organ å avgjøre om primærnæringsfondet skal opprettholdes som egen ”kvote”, slik det er i dag, eller om midlene skal brukes under et.

De foregående år har vist at midlene i ”primærnæringssekken” ikke har blitt brukt opp.

 

Teknisk sett er det i alle fall naturlig at vedtektene er samlet i et reglement, der det som gjelder primærnæringer er omtalt særskilt, se pkt F.

 

Dersom kommunen vedtar å slå sammen alle fond i en sekk, vil det være naturlig at avsatte midler til primærnæring som ikke er benyttet, slås sammen regnskapsmessig for de foregående år.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1: Forslaget til justering av næringsvedtekter vedtas i samsvar med vedlegg 1.

2: Det skal ikke opereres med egen avsetning til primærnæringer

3: De nye vedtekter gjøres gjeldende fra 1.1.2009.

4: Eldre avsetninger til primærnæringer i kommunens regnskap som ikke er disponert,

    samles i regnskapet for 2008 sammen med øvrige næringsavsetninger.

 

BEHANDLING I Næringsutvalget DEN 22.09.2008:

 

FORSLAG FRA MALVIN NYGÅRD:

 

C. Formål (nytt punkt)

- andre samfunnsnyttige formål.

 

 

E. Investeringer.

Som hovedregel gis det kun tilskudd til transportmidler ved 1.gangs investering.

 

F.

Der det ikke er praktisk gjennomførbart med fellestiltak, kan enkeltsøknader behandles særskilt.

Punktene I, II, og III i det            skal normalt utgjøre minimum kr. 30.000,-

 

FORSLAG FRA HANNE BRAATHEN OG ODD GEIR FAGERLI:

 

B2 Fondstyre

Næringsutvalget består av 5 valgte politikere (valgt av kommunestyret) og 1 representant fra næringslivet (bedriftsforening, primærnæringa må velge en representant + vara), som alle er likeverdige medlemmer. Hvert kvartal avholdes møte i næringsutvalget, med utdeling av ca. 25% av de årlige fondsmidlene. I særlige tilfeller kan det innkalles til ekstraordinære møter i fondstyret. Søknadsfrist: 1. febr, 1.juni 1.sept. og 1.nov.

 

E.

Det gis bare tilskudd fra fondet.

 

F.

Første 2 setninger strykes.

 

C.

Siste linje:

Vedtektene rulleres hvert 4.år sammen med strategisk næringsplan.

 

B.

Av punkt A2 og A3 kan man bruke det kommunestyret årlig i budsjettbehandlingen vedtar, med utdeling av midler på minimum ca. 1.mill kr pr. år.

 

D.

4) Siste setning stryk – normalt.

5) Fondets midler skal bare benyttes innenfor Storfjord kommunes grenser eller for bedrifter og enkeltpersoner som bor i Storfjord.

 

Malvin Nygårds forslaget C. formål (nytt punkt) falt mot 1 stemme.

 

Rådmannens innstilling med tilleggsforslag fra Hanne Braathen, Odd Geir Fagerli og Malvin Nygårds punkt E og F ble enstemmig vedtatt.

 

Saken oversendes kommunestyret til sluttbehandling.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

1: Forslaget til justering av næringsvedtekter vedtas i samsvar med vedlegg 1 og endringer gjort av Næringsutvalget

2: Det skal ikke opereres med egen avsetning til primærnæringer

3: De nye vedtekter gjøres gjeldende fra 1.1.2009.

4: Eldre avsetninger til primærnæringer i kommunens regnskap som ikke er disponert,

    samles i regnskapet for 2008 sammen med øvrige næringsavsetninger.

 

 

Endringer gjort av Næringsutvalget:

 

E. Investeringer.

Som hovedregel gis det kun tilskudd til transportmidler ved 1.gangs investering.

 

F.

Der det ikke er praktisk gjennomførbart med fellestiltak, kan enkeltsøknader behandles særskilt.

Punktene I, II, og III i det kostnadsoverslaget skal normalt samlet utgjøre minst i størrelsesorden kr. 30.000,- for å være tilskuddsberettiget. Melkekvoter er unntatt.

 

B2 Fondstyre

Næringsutvalget består av 5 valgte politikere (valgt av kommunestyret) og 1 representant fra næringslivet (bedriftsforening, primærnæringa må velge en representant + vara), som alle er likeverdige medlemmer. Hvert kvartal avholdes møte i næringsutvalget, med utdeling av ca. 25% av de årlige fondsmidlene. I særlige tilfeller kan det innkalles til ekstraordinære møter i fondstyret. Søknadsfrist: 1. febr, 1.juni 1.sept. og 1.nov.

 

E.

Det gis bare tilskudd fra fondet.

 

F.

Første 2 setninger strykes.

 

C.

Siste linje:

Vedtektene rulleres hvert 4.år sammen med strategisk næringsplan.

 

B.

Av punkt A2 og A3 kan man bruke det kommunestyret årlig i budsjettbehandlingen vedtar, med utdeling av midler på minimum ca. 1.mill kr pr. år.

 

D.

4) Siste setning stryk – normalt.

5) Fondets midler skal bare benyttes innenfor Storfjord kommunes grenser eller for bedrifter og enkeltpersoner som bor i Storfjord.

 

Saken oversendes kommunestyret til sluttbehandling.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Oppdaterte vedtekter for næringsfondet ble utdelt.

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

1: Forslaget til justering av næringsvedtekter vedtas i samsvar med vedlegg 1 og endringer gjort av Næringsutvalget

2: Det skal ikke opereres med egen avsetning til primærnæringer

3: De nye vedtekter gjøres gjeldende fra 1.1.2009.

4: Eldre avsetninger til primærnæringer i kommunens regnskap som ikke er disponert,

    samles i regnskapet for 2008 sammen med øvrige næringsavsetninger.

 

Endringer gjort av Næringsutvalget:

 

E. Investeringer.

Som hovedregel gis det kun tilskudd til transportmidler ved 1.gangs investering.

 

F.

Der det ikke er praktisk gjennomførbart med fellestiltak, kan enkeltsøknader behandles særskilt.

Punktene I, II, og III i det kostnadsoverslaget skal normalt samlet utgjøre minst i størrelsesorden kr. 30.000,- for å være tilskuddsberettiget. Melkekvoter er unntatt.

 

B2 Fondstyre

Næringsutvalget består av 5 valgte politikere (valgt av kommunestyret) og 1 representant fra næringslivet (bedriftsforening, primærnæringa må velge en representant + vara), som alle er likeverdige medlemmer. Hvert kvartal avholdes møte i næringsutvalget, med utdeling av ca. 25 % av de årlige fondsmidlene. I særlige tilfeller kan det innkalles til ekstraordinære møter i fondstyret. Søknadsfrist: 1. febr, 1.juni 1.sept. og 1.nov.

 

E.

Det gis bare tilskudd fra fondet.

 

 

F.

Første 2 setninger strykes.

 

C.

Siste linje:

Vedtektene rulleres hvert 4.år sammen med strategisk næringsplan.

 

B.

Av punkt A2 og A3 kan man bruke det kommunestyret årlig i budsjettbehandlingen vedtar, med utdeling av midler på minimum ca. 1.mill kr pr. år.

 

D.

4) Siste setning stryk – normalt.

5) Fondets midler skal bare benyttes innenfor Storfjord kommunes grenser eller for bedrifter og enkeltpersoner som bor i Storfjord.

 

 

 


PLAN FOR FULL BARNEHAGEDEKNING I STORFJORD KOMMUNE

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

A10 

 

Arkivsaksnr.:

08/00871

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0056/08     Styret for oppvekst og kultur                                                  24.09.2008

0106/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0124/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: utkast til plan for full barnehagedekning

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Regjeringens mål for 2008 er at full barnehagedekning blir opprettholdt i de kommunene som har bygd ut tilstrekkelig antall barnehageplasser og at full barnehagedekning blir nådd i de kommunene som ennå ikke har etablert nok barnehageplasser til å møte behovet i kommunen. Alle kommuner er blitt bedt om lage planer for hvordan en skal løse oppgaven mht Regjeringens mål om full barnehagedekning.

 

Planprosess:

Storfjord kommune v/ Oppvekst og kulturetaten inviterte tidligere økonomirådgiver med barnehageøkonomi som spesialfelt i Tromsø kommune, til oppstartsfasen på planarbeidet. Disse var invitert: Styrerne i barnehagene, medlemmene i politisk fagstyre for barnehager Styre for Oppvekst og kultur, Formannskapet som økonomiplanutvalg, HTV- ene Fagforbundet og Utdanningsforbundet, samt økonomisjef og Rådmann. Av de inviterte møtte Ordfører, Rådmann, to av Formannskapets medlemmer, HTV Fagforbundet og styrerne fra Oteren og Furuslottet. Forsamlingen fikk bl. a en innføring i finansieringsmuligheter og hva kommunene bør ha med i en slik plan.

 

VURDERING:

Utkast til plan:

På bakgrunn av innspillene i møtet har et utvalg bestående av Oppvekst og kultursjef, samt to styrere, laget et planforslag som er vedlagt denne saka. Vurderingene i saka er redegjort for i det vedlagte planforslag.

 

Barnetallsutvikling:

Fødselstallene ligger på +/- 20 de siste årene. Netto innflytting gir erfaringsmessig økte barnetall i kommunen. Pr. i dag vet vi at forventede fødselstall for 2008, vil være under 15 for hele kommunen og da med overvekt i Skibotn krets. En barnehageplan vil være et forpliktende dokument, men vil også måtte bli gjenstand for revisjoner i hht barnetallsutvikling og lokalsamfunnsutvikling i kommunen.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Rådmannens forslag til barnehageplan for Storfjord godkjennes.

 

  1. Furuslottet barnehage Skibotn utvides fysisk med 18 plasser, en avdeling, slik at antallet plasser blir 54.  Det søkes om investeringstilskudd fra Staten.
  2. Barnehagelokalene på Elvevoll Oppvekstsenter vurderes flyttet opp i 1.etasje
  3. Kommunen igangsetter arbeidet med å erverve arealet mot E6 i front av Oteren barnehage
  4. Det må utarbeides egen vedlikeholdsplan for de tre kommunale barnehagene, basert på tilsynsrapporter, vernerunderapporter og innsendte rapporter fra barnehagene.
  5. Utbygging og vedlikehold må beregnes og innarbeides i økonomiplan for 2009-2012
  6. Vedtektsrevisjon fremmes i forbindelse med budsjett for 2009
  7. Planens økonomiske følger innarbeides i kommunens økonomiplan for 2009-2012 og årsbudsjett for 2009
  8. Planen revideres etter behov i hht lokalsamfunnsutviklinga i Storfjord kommune.

 

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 24.09.2008:

 

Forslag fra AP v/Bente Beck:

Til punkt 1: Furuslottet barnehage Skibotn utvides ikke med 18 plasser, en avd. nå.

Til punkt 3: Kommunen igangsetter ikke arbeidet med å erverve arealet mot E6 i front av Oteren barnehage.

Tillegg 1/3: Fordi en har pr. i dag mulighet til full barnehagedekning i Storfjord kommune i og med at det er 6 ledige plasser i Elvevoll barnehage og 6 i Storfjord naturbarnehage.

 

Rådmannens innstilling punkt 1 og 3 ble satt opp mot forslaget fra AP v/Bente Beck.

Rådmannens innstilling punkt 1 ble vedtatt med 4 mot 1 stemme.

Rådmannens innstilling punkt 3 ble vedtatt med 3 mot 2 stemmer.

 

Punktene 2, 4, 5, 6, 7 og 8 i rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Rådmannens forslag til barnehageplan for Storfjord godkjennes.

 

  1. Furuslottet barnehage Skibotn utvides fysisk med 18 plasser, en avdeling, slik at antallet plasser blir 54.  Det søkes om investeringstilskudd fra Staten.
  2. Barnehagelokalene på Elvevoll Oppvekstsenter vurderes flyttet opp i 1.etasje
  3. Kommunen igangsetter arbeidet med å erverve arealet mot E6 i front av Oteren barnehage
  4. Det må utarbeides egen vedlikeholdsplan for de tre kommunale barnehagene, basert på tilsynsrapporter, vernerunderapporter og innsendte rapporter fra barnehagene.
  5. Utbygging og vedlikehold må beregnes og innarbeides i økonomiplan for 2009-2012
  6. Vedtektsrevisjon fremmes i forbindelse med budsjett for 2009
  7. Planens økonomiske følger innarbeides i kommunens økonomiplan for 2009-2012 og årsbudsjett for 2009
  8. Planen revideres etter behov i hht lokalsamfunnsutviklinga i Storfjord kommune.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Rådmannens forslag til barnehageplan for Storfjord godkjennes.

 

  1. Furuslottet barnehage Skibotn utvides fysisk med 18 plasser, en avdeling, slik at antallet plasser blir 54.  Det søkes om investeringstilskudd fra Staten.
  2. Barnehagelokalene på Elvevoll Oppvekstsenter vurderes flyttet opp i 1.etasje
  3. Kommunen igangsetter arbeidet med å erverve arealet mot E6 i front av Oteren barnehage
  4. Det må utarbeides egen vedlikeholdsplan for de tre kommunale barnehagene, basert på tilsynsrapporter, vernerunderapporter og innsendte rapporter fra barnehagene.
  5. Utbygging og vedlikehold må beregnes og innarbeides i økonomiplan for 2009-2012
  6. Vedtektsrevisjon fremmes i forbindelse med budsjett for 2009
  7. Planens økonomiske følger innarbeides i kommunens økonomiplan for 2009-2012 og årsbudsjett for 2009
  8. Planen revideres etter behov i hht lokalsamfunnsutviklinga i Storfjord kommune.

 

 

 


HALTI KVENKULTURSENTER - SELSKAPSAVTALE

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

D12 

 

Arkivsaksnr.:

08/01096

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0109/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0125/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg:

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Nord Troms Regionråd, bestående av ordførerne i de seks Nord-Troms kommunene, har i sak 21/08 gjort flg. vedtak:

 

Utkast til selskapsavtale for Halti  kvenkultursenter IKS oversendes kommunestyrene i Nord Troms og Troms Fylkesting til videre behandling. Nord Troms regionråd vil anmode kommunene å behandle saken høsten 2008 slik at søknad om driftstilskudd for 2009 kan oversendes innen fristens utløp 1.desember. NTR regionråd anbefaler kommunestyrene i Nord Troms og Troms Fylkesting å vedta utkast til selskapsavtale for Halti Kvenkultursenter IKS som den foreligger.

 

Halti Kvenkultursenter er planlagt eid av de seks Nord Troms kommunene og Troms Fylkeskommune. Selskapet skal være et selvstendig rettssubjekt og arbeidsgiveransvaret skal tilligge styret. Selskapet er planlagt registrert i Foretaksregisteret

 

Avtalens økonomiske konsekvenser for Storfjord kommune:

Investering på kapitalfond, innskuddsplikt: kr. 10 000

Årlig driftstilskudd 2009: kr. 14 000

Årlig driftstilskudd 2010: kr. 21 000

Årlig driftstilskudd 2011: kr. 21 700

 

Formålet med senteret:

- å bidra til at flere kvener i Troms og spesielt i Nord Troms, behersker det kvenske språket

- å arbeide for at kvenske rettigheter i henhold til internasjonale konvensjoner overholdes

- å synliggjøre kvensk språk og kultur i offentlig sammenheng

- å bidra til at den kvenske befolkningen kjenner sin historie og sine røtter

- å arbeide for at det skapes nisjeprodukter innen reiseliv og annet næringsliv med grunnlag i kvensk kultur og historie i kommunene i Nord Troms

Mer om formål og form finnes i vedlagte selskapsavtale. Storfjord kommune har ikke vært representert i arbeidsgruppa som har jobbet fram avtalen.

 

KULTURFAGLIG
Sett ut i fra et kulturståsted, vil senteret være et viktig bidrag til å fremme den kvenske biten av vårt historisk flerkulturelle ståsted. Senteret vil kunne være viktig mht dokumentasjonsområdet for det kvenske og også mht revitalisering av kvensk språk og kultur. I Storfjord har Kvenforeningen etablert Kveenibaikka i lokaler i Skibotn og dette er planlagt og fungerer i dag som et lokalt kvenmuseum. Storfjord kommunes eget prosjekt ”Mangfold styrker” følger opp og bygger på kommunestyrets vedtak om at Storfjord kommune skal bygge sin virksomhet på tre likeverdige kulturer og språk. Det er derfor allerede inngått en intensjonsavtale med Halti Kvenkultursenter om samarbeid som bygger på gjensidig utveksling av kompetanse, ressurser, prosjektsamarbeid og kunnskaper. Intensjonsavtalen innebærer derimot ikke økonomiske forpliktelser. ”Mangfold styrker” har også intensjonsavtale om samarbeid med Kvensk Institutt, Børselv i Finnmark, som er et nasjonalt senter for kvensk språk og kultur.

 

Halti Kvenkultursenter ligger på Storslett og det vil evt være viktig å sikre at nedslagsfeltet også i faktisk utøvelse av virksomheten, blir synlig i alle kommunene. I forhold til næring (jfr formål), har det til nå ikke vært et uttalt behov for etablering av slikt senter. Dersom det skal legges opp til økonomisk nøkternhet framover for Storfjord kommune, vil økonomisk støtte til etablering av et kvensk senter på Storslett binde opp midler til kulturtiltak som ikke er spesielt etterspurt eller prioritert i kommunens langsiktige planer eller i politiske vedtak. Det er likevel et sterkt styringsignal at Nord Troms Regionråd ber kommunestyrene inngå avtalen. Hvorvidt Storfjord kommune skal forplikte seg økonomisk i forhold til Halti Kvenkultursenter og vedta avtaleutkastet, er et prinsipielt spørsmål som politisk nivå må drøfte og beslutte.

 

SELSKAPSAVTALEN

Forslaget til selskapsavtale. §§4, 5, 6 og 8, har bestemmelser som forplikter Storfjord kommune på generelt grunnlag uten vedtak fra Storfjord kommunestyre. Rådmannen er skeptisk til at så kan skje. Det er ikke klart for Rådmannen hvilke investeringer og driftskostnader dette senteret vil arbeide mot. De to forhold hensyntatt, kan Rådmannen ikke anbefale at det i selskapsavtalen åpnes for forpliktelser uten foregående, fri vurdering i den enkelte kommune.

 

Det kan da skje to alternative behandlinger.

 

  1. Saken sendes tilbake til forberedelse av gruppen som har foreslått avtalen.
  2. Storfjord kommune gjør tillegg til avtalen som fastlegger Storfjord kommunes rett til å behandle kommunens bidrag til investeringer og drift forut for vedtak i selskapets organer; representantskap og styre.

 

Formelt anser rådmannen alternativ 1 for å være mest ryddig.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune kan ikke godta forslaget til selskapsavtale for Halti Kvenkultursenter slik det foreligger.

Begrunnelse: Storfjord kommune viser til rådmannens anmerkninger under vurderinger i saksframlegget.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Storfjord kommune kan ikke godta forslaget til selskapsavtale for Halti Kvenkultursenter slik det foreligger.

Begrunnelse: Storfjord kommune viser til rådmannens anmerkninger under vurderinger i saksframlegget.

 

 

 


KONSTITUERING, RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE

 

 

Saksbehandler:

Lena Nilsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01038

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0003/08     Rådet for funksjonshemmede                                                 02.09.2008

0112/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0126/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: Rundskriv A-28/2007

                 Lov 2005-06-17 nr 58

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ble tatt opp under møtet.

 

BEHANDLING I Rådet for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:

 

I henhold til § 6 i Lov om råd for menneske med nedsatt funksjonsevne og § 3.1.1. i rundskriv A28-2007 skal kommunestyret oppnevne leder og nestleder i Rådet for funksjonshemmede.

 

Forslag fra Rådet for funksjonshemmede:

Leder:             Inger Marie Olsen

Nestleder:       Emil Nystad

 

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne leder og nestleder.

 

Forslaget enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

I henhold til § 6 i Lov om råd for menneske med nedsatt funksjonsevne og § 3.1.1. i rundskriv A28-2007 skal kommunestyret oppnevne leder og nestleder i Rådet for funksjonshemmede.

 

Forslag fra Rådet for funksjonshemmede:

Leder:             Inger Marie Olsen

Nestleder:       Emil Nystad

 

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne leder og nestleder.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

I henhold til § 6 i Lov om råd for menneske med nedsatt funksjonsevne og § 3.1.1. i rundskriv A28-2007 skal kommunestyret oppnevne leder og nestleder i Rådet for funksjonshemmede.

 

Forslag fra Rådet for funksjonshemmede:

Leder:             Inger Marie Olsen

Nestleder:       Emil Nystad

 

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne leder og nestleder.

 

 

 


VALG AV NYTT VARAMEDLEM TIL RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE.

 

 

Saksbehandler:

Lena Nilsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01041

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0006/08     Rådet for funksjonshemmede                                                 02.09.2008

0113/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0127/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ble tatt opp under møtet.

 

BEHANDLING I Rådet for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:

 

Angelita Olaisen står oppnevnt som varamedlem til Rådet for funksjonshemmede, men har flyttet. Rådet for funksjonshemmede må få oppnevnt nytt varamedlem.

 

Felles forslag:

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne nytt varamedlem i stedet for Angelita Olaisen.

 

Forslaget enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne nytt varamedlem i stedet for Angelita Olaisen.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret oppnevne nytt varamedlem i stedet for Angelita Olaisen.

 

 

 


MANDAT FOR RÅDET FOR FUNKSJONSHEMMEDE

 

 

Saksbehandler:

Lena Nilsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/01042

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0007/08     Rådet for funksjonshemmede                                                 02.09.2008

0114/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0128/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ble tatt opp under møtet.

 

BEHANDLING I Rådet for funksjonshemmede DEN 02.09.2008:

I rundskriv A-28/2007 heter det:

Etter § 6 i Lov om råd for menneske med nedsett funksjonsevne skal kommunestyret vedta mandat for rådet.”

 

”Saksområdet til rådet bør gå fram av mandatet, men rådet skal likevel stå fritt til å kunne ta opp kva saker det ønskjer. Det bør gå fram kva type saker kommunen skal leggje fram for rådet. I mandatet kan ein eventuelt gje rom for at det kan avtalast nærmare mellom rådet og kommuneadministrasjonen kva saker rådet skal få til behandling.”

 

”Det bør vurderast å ta rutinar og rettleiingar for samhandlinga mellom rådet og kommunen inn i mandatet.

 

Det bør gå fram av mandatet kven som er ansvarleg for sekretariatsfunksjonane for rådet og kva oppgåver sekretariatet skal ha.

 

Krav til møtebok og til årsmelding bør takast inn”

 

Felles forslag:

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret vedta mandat for rådet i henhold til Rundskriv A-28/2007.

 

Forslag enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret vedta mandat for rådet i henhold til Rundskriv A-28/2007.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Rådet for funksjonshemmede ber kommunestyret vedta mandat for rådet i henhold til Rundskriv A-28/2007.

 

 

 


SØKNAD OM FRITAK FRA VERV SOM VARAMEDLEM TIL KONTROLLUTVALGET

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

033 

 

Arkivsaksnr.:

08/01098

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0111/08     Kommunestyret                                                                       27.10.2008

0129/08     Kommunestyret                                                                       18.11.2008

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Malvin Nygård søker i brev av 12.10.08 om fritak fra sitt verv som varamedlem i kontrollutvalget.

Begrunnelsen for søknaden er at siden han er fast medlem i næringsutvalget, er han ikke valgbar som varamedlem i kontrollutvalget.

Han er også i ettertid valgt inn som fast medlem i styringsgruppen for Nordkalotthuset.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Saken legges fram uten innstilling

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 27.10.2008:

 

Saken utsettes. Enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken legges fram uten innstilling