Formål: Ordningen skal gi den funksjonshemmede med behov for bistand, samme mulighet som den øvrige befolkning til å delta i samfunnet, uten å måtte betale dobbel pris/inngangsbillett. Ledsagerbevis er en dokumentasjon på behov for en slik bistand.

Hva er ledsagerbevis?
Et ledsagerbevis er et dokument i form av et kort som utstedes av kommunen, til den funksjonshemmede. Ledsagerbeviset skal gi den funksjonshemmedes ledsager fri adgang til offentlige kultur- og fritidsarrangement samt offentlige transportmidler som den funksjonshemmede ikke ville kunne delta i/nyttegjøre seg uten bistand. En må her merke seg at ledsagerbeviset gjelder for adgang til de aktiviteter, bygninger, transportmidler m.v. som har akseptert ordningen. Ordningen er landsdekkende og kan brukes over kommune- og fylkesgrenser. Ledsagerbevis utstedes gratis.

Ledsagerbevis ordningen i Storfjord kommune administreres av Helse- og omsorgsetaten. Psykisk og fysisk funksjonshemmede som har behov for ledsager kan søke. Det vil normalt gjelde følgende hovedgrupper av funksjonshemninger:
· Bevegelseshemning
· Hørsels-/synshemming
· Psykisk utviklingshemming
· Skjult funksjonshemming som for eksempel alvorlig psykiske lidelser, hjerte/lungesykdommer, allergier, etc
Ordningen forutsettes som en hovedregel til å gjelde for personer med varig funksjonshemming. Svekket helsetilstand pga. høy alder kvalifiserer ikke automatisk for ledsagerbevis. Søkeren må være registrert i kommunens folkeregister. Det er ingen øvre eller nedre aldersgrense for ordningen.

Søknad fremsettes på eget søknadsskjema som fås tilsendt ved henvendelse til Storfjord kommune tlf 77212800 eller kan lastes ned her.

Søknaden sendes: Helse- og omsorgsetaten, Storfjord Kommune, Oldersletta 1, 9046 OTEREN. Det gjøres oppmerksom på at et passbilde må legges ved søknaden.

For nærmere informasjon kan Anne-Lena Dreyer kontaktes på tlf. 982 89142.