MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

13.11.2007

Tid: 09.00

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0151/07       07/01162                                                                                                         

REFERATSAKER DRIFTSTYRET 13.11.2007                                         

 

0152/07       07/01164                                                                                                         

SØKNAD FRADELING AV TOMT TIL EKSISTERENDE BOLIG 49/1 JORDLOVSBEHANDLING                                                                        

 

0153/07       05/00882                                                                                                         

SENTRUMSPLAN SKIBOTN ANTAKELSE AV ANBUD VEDR KONSULENTTJENESTE 

 

0154/07       07/00957                                                                                                         

SENTRUMSPLAN HATTENG                                                                    

 

0155/07       06/00986                                                                                                         

ANBUD VANNLEDNING I APAJA TIL BALLONES HYTTEFELT      

 

0156/07       07/01118                                                                                                         

ARBEIDSUTVALG KOMMUNALE OG PRIVATE VEIER                    

 

0157/07       07/01140                                                                                                         

ENTREPRENØRTJENESTER                                                                    

 

0158/07       07/01163                                                                                                         

DRIFT- OG UTVIKLINGSETATENS BUDSJETT 2008                          

 

0159/07       07/01165                                                                                                         

SKIBOTN KLOAKKRENSEANLEGG FORPROSJEKT                         

 

0160/07       07/01170                                                                                                         

ANBUDANTAKELSE: RIVING AV GAMMEL AVDELING PÅ HELSEHUSET         

 

 

0161/07       07/01171                                                                                                         

ANBUDANTAKELSE: OPPFØRING AV NYBYGG/TILBYGG HELSEHUSET 

 

0162/07       07/01107                                                                                                         

HØRING: FYLKESVEGPLAN 2008-2011, HANDLINGSPROGRAM   

 

 

 

 

Oteren, 06.11.07

 

 

Odd Geir Fagerli (s)                                                    Aud Nystad

Leder                                                                         sekretær

 

 

 

REFERATSAKER DRIFTSTYRET 13.11.2007

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/01162

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0151/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

1. Byggeprosjekt 45/105, Inger Marie Olsen.

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Sakene ble referert uten merknader.

 

 

 

 

SØKNAD FRADELING AV TOMT TIL EKSISTERENDE BOLIG 49/1

JORDLOVSBEHANDLING

 

Saksbehandler:

Birger Storaas

Arkiv:

GNR 49/1

 

Arkivsaksnr.:

07/01164

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0152/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg: -kart

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Rannveig Dreyer og Kåre Dreyer søker om fradeling av inntil 1,7 dekar av eksisterende bolig, uthus og garasje. Rannveig Dreyer bor i boligen. Kåre Dreyer bor på festetomt utgått av 49/1 et stykke lenger nord.

 

Eiendommen 49/1 består av flere parseller som til sammen har følgende arealoppgaver målt etter økonomisk kartverk:

  • Fulldyrka: 17 dekar
  • Annet jordbruksareal: 15 dekar
  • Produktiv skog: 280 dekar
  • Samlet areal innefor øk. kartverk utgjør ca. 1.600 dekar

 

I tillegg eier de to sameiepartene også gnr. 54 bnr. 3 i Signaldalen ca. 16 kilometer fra Horsnes. Denne eiendommen har ca. 40 dekar fulldyrka og ca. 900 dekar produktiv skog. Det er ingen bygninger på 54/3.

 

VURDERING:

Det anses som uheldig dersom en landbrukseiendom blir uten bolig. Dersom omsøkte fradeling godkjennes, vil det medføre at landbrukseiendommen 49/1 blir uten bolig. 54/3 må antakelig anses som en del av driftsenheten 49/1.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

I medhold av jordlovens §§ 1 og 12 avslås søknad om fradeling av eksisterende bolig på 49/1. Dette begrunnes med at 49/1 er å anse som en landbrukseiendom, og det vil være uheldig at denne blir uten bolig.

 

 

 

 

SENTRUMSPLAN SKIBOTN

ANTAKELSE AV ANBUD VEDR KONSULENTTJENESTE

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

05/00882

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0153/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har sammen med Statens vegvesen innhentet anbud på utarbeidelse av sentrumsplan Skibotn. Ved fristens utløp var følgende anbud innkommet:

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

SENTRUMSPLAN HATTENG

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

141 

 

Arkivsaksnr.:

07/00957

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0154/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Driftstyret har i sak 137/07 vedtatt følgende:

  • Driftstyret ønsker å øke antallet medlemmer til arbeidet med sentrumsplan Hatteng til 3 personer + 1 fra administrasjonen.
  • Det utarbeides mandat til gruppa til neste møte, og kandidater forespørres i forkant.

 

 

VURDERING:

Det er ikke utarbeidet mandat for arbeidsgruppa og det aktuelle planområdet er heller ikke avgrenset. Kommunen har ved tidligere anledning utarbeidet flere reguleringsplaner som må danne utgangspunkt for planarbeidet. Kommunens arealplan må også være med å danne grunnlaget for arbeidet.

Det meste av det regulerte arealet i sentrum av Hatteng er begrenset av Kitdalelva-E6-Brenna-Kitdal bru. Dette er et stort areal som for det meste er regulert til forskjellige byggeformål. Man kan se på arealene på nytt, særlig på bakgrunn av at kommunen selv er en stor grunneier i området. Man kan også velge å vurdere aktuelle områder i Åsen-nedre Kitdal. Kommunen har neppe kapasitet til å se på alle områdene samtidig, særlig hvis det skal utarbeides nye reguleringsplaner for områdene. Hensikten med sentrumsplanene må imidlertid være å utarbeide reguleringsplaner der dette er nødvendig for å binde arealene juridisk.

 

Organisering av arbeidet vedr Sentrumsplan Hatteng.

  1. Arbeidet med sentrumsplan Hatteng skal ledes av driftstyret.
  2. Arbeidsgruppa skal bestå av 3 medlemmer med varamenn som velges av driftstyret og en representant fra administrasjonen som utpekes av rådmannen. Administrasjonens representant er sekretær for arbeidsgruppa.

 

 

Mandat:

 

  1. Arbeidsgruppa skal selv foreslå avgrensning av det aktuelle planområde, evt foreslå flere områder i prioritert rekkefølge. Styringsgruppa foretar endelig avgrensing på bakgrunn av arbeidsgruppas tilrådning.
  2. Arbeidsgruppa skal utarbeide en oversikt over nåværende arealdisponering og fremme forslag til framtidig arealdispopnering inkl veg, vann og avløpsløsninger.
  3. Arbeidsgruppa skal arbeide ut fra de vedtak som er gjort i kommunestyret i forbindelse med revidert arealplan.
  4. Arbeidsgruppa skal samarbeide med berørte parter.
  5. Forprosjekt skal framlegges for styringsgruppa senest innen utgangen av 2008. På bakgrunn av forprosjektet tas det beslutning om hvordan arbeidet skal organiseres videre.

 

Driftstyret mener det er viktig at prosjektet formaliseres gjennom vedtak i kommunestyret.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Valg av styringsgruppe og arbeidsgruppe vedr Sentrumsplan Hatteng.

  1. Arbeidet med sentrumsplan Hatteng skal ledes av driftstyret.
  2. Arbeidsgruppa skal bestå av 3 medlemmer med varamenn som velges av driftstyret og en representant fra administrasjonen som utpekes av rådmannen. Administrasjonens representant er sekretær for arbeidsgruppa.

 

Mandat  vedr Sentrumsplan Hatteng

  1. Arbeidsgruppa skal selv foreslå avgrensning av det aktuelle planområde, evt foreslå flere områder i prioritert rekkefølge. Styringsgruppa foretar endelig avgrensing på bakgrunn av arbeidsgruppas tilrådning.
  2. Arbeidsgruppa skal utarbeide en oversikt over nåværende arealdisponering og fremme forslag til framtidig arealdispopnering inkl veg, vann og avløpsløsninger.
  3. Arbeidsgruppa skal arbeide ut fra de vedtak som er gjort i kommunestyret i forbindelse med revidert arealplan.
  4. Arbeidsgruppa skal samarbeide med berørte parter.
  5. Forprosjekt skal framlegges for styringsgruppa senest innen utgangen av 2008. På bakgrunn av forprosjektet tas det beslutning om hvordan arbeidet skal organiseres videre.

 

Valg av medlemmer til arbeidsgruppa:

1.

2.

3.

 

 

 

 

 

 

 

ANBUD VANNLEDNING TIL BALLONES HYTTEFELT

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M1 &41

 

Arkivsaksnr.:

06/00986

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0155/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Koht & Sønner as har på eget initiativ tilbudt Storfjord kommune å bygge ny hovedvannledning fra kommunens hovedvannledning i Apaja til Ballones hyttefelt.

 

VURDERING:

Storfjord kommune er positiv til at det skal framføres kommunal vannledning til grensen for Ballones hyttefelt. Utbyggeren må selv påta seg alle kostnader med videreføring av vannledningen inne i hyttefeltet.

 

Kostnadene med framføring av vann til grensen av hyttefeltet anses å være i en slik størrelsesorden økonomisk at prosjektet prinsipielt bør kunngjøres med åpent anbud hvor alle interesserte entreprenører kan melde sin interesse.

 

Storfjord kommune har pr dato ingen finansiering til prosjektet og saken må derfor fremmes for kommunestyret til avgjørelse og eventuell finansiering i 2007 eller i 2008.

 

Før realisering av prosjektet vil Storfjord kommune kreve at det inngås en utbyggingsavtale mellom utbyggeren og kommunen hvor det framgår at Storfjord kommune skal føre fram hovedvannledning til reguleringsgrensen for Ballones hyttefelt og at utbyggeren skal bygge ut fordelingsnettet inne i hyttefeltet. Videre må utbyggeren forplikte seg til å anlegge minimum 1 brannhydrant tilknyttet 110 millimeter hovedledning sentralt plassert inne i hyttefeltet. Storfjord kommune skal videre ha rett til å kreve tilknytningsgebyr og årsgebyr fra alle hytteeiere i feltet.

 

På bakgrunn av sakens økonomiske konsekvenser må saken selv eller sakens økonomiske realiteter legges fram for kommunestyret til behandling/bevilgning.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune er positiv til å framføre hovedvannledning til reguleringsgrensen for Ballones hyttefelt. Anleggskostnadene må fullfinansieres før prosjektet kan igangsettes. Likeledes må det være gitt skriftlig tillatelse fra alle berørte grunneiere før arbeidene kan igangsettes.

 

 

Kommunen vil kreve at det opprettes en avtale mellom utbyggeren og kommunen før anleggsarbeidet kan igangsettes.

 

Storfjord kommune er på bakgrunn av anleggets størrelse av den prinsipielle oppfatning at arbeidene må sendes ut på åpent anbud. Drift og utvikling bes derfor kunngjøre anbud på alle arbeider og alle leveranser med kort anbudsfrist, ca 1 uke.

 

Driftstyret foreslår at det fremmes bevilgningssak for kommunestyret innenfor en ramme på kr 300.000.

 

 

 

 

ARBEIDSUTVALG KOMMUNALE OG PRIVATE VEIER

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q14 

 

Arkivsaksnr.:

07/01118

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0156/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Driftstyret har ved tidligere anledning vedtatt å vurdere eventuell komunal ”overtakelse” av drift og vedlikehold av en del private veger. Driftstyret har også foreslått å se nærmere på prioriteringsliste for opprusting av kommunale veger med fast dekke og samtidig vurdere om noen kommunale veger fortsatt skal kunne ha grusdekke eller om alle veger skal inngå i asfalteringsplanen.

 

Ved utarbeidelse av asfalteringsplanen i 2004 ble det nedsatt en arbeidsgruppe som skulle foreslå hvilke veger som skulle asfalteres med prioriteringsliste.

 

VURDERING:

Den kommunale planen for opprusting av kommunale veger ble utarbeidet i 2004. Planen må kunne gjennomgås og eventuelt revideres i løpet av 2008. Det vil si at eventuelle endringer i planen ikke iverksettes før fra 2009.

 

Storfjord kommunestyre hadde gjennomgang av private veger som ble vedlikeholdt av kommunen for flere år siden. Resultatet av gjennomgangen var at mange private veger ble tatt ut av kommunens vedlikeholdsplan.

Det har vært en del henvendelser til kommunen de siste årene om kommunen vi overta drift og vedlikehold av en del private veger i boligfelt m.v.

 

Det foreslås å nedsette et arbeidsutvalg for å gjennomgå vegplanen på nytt og samtidig vurdere om kommunen skal overta drift og vedlikehold av en del private veger.

 

Forslag til mandat:

Anleggsplan kommunale veger:

  1. Arbeidsutvalget gis mandat til å gjennomgå alle kommunale veger og atkomster med sikte på opprusting av vegene med fast dekke, eventuelt foreslå at noen kommunale veger fortsatt skal ha grusdekke.
  2. Det utarbeides grovt kostnadsoverslag for de forskjellige vegprosjekter.
  3. Utvalget skal foreslå revidert anleggsplan med prioriteringsliste fra og med 2009.
  4. Utvalget skal vurdere om det kan/skal kreves egenandeler fra oppsitterne for opprusting av kommunal veg.
  5. Arbeidsutvalget skal fremme innstilling til driftstyret innen 01.09.2008.

 

 

Private veger: Mandat

  1. Arbeidsutvalget skal kunngjøre i dagspressen at Storfjord kommune vil vurdere å overta vedlikehold og drift av en del private veger etter bestemte kriterier.  Private vegeiere som er interessert i at kommunen skal vurdere om deres veg skal kunne komme inn under ordningen bes sende søknad til kommunen.
  2. Arbeidsutvalget skal utarbeide kriterier for hvilke veger kommunen skal kunne overta til drift og vedlikehold. Det skal i kriteriene settes krav til vegstandard m.v.
  3. Arbeidsutvalget skal utarbeide kostnadsoversikt over antatte årlige kostnader til drift og vedlikehold av prioriterte veger.
  4. Arbeidsutvalget skal vurdere om kommunen skal utføre drift og vedlikehold av de private vegene eller om kommunen skal la være, evt om det skal avsettes budsjettmidler til årlige tilskott til private veger.
  5. Utvalget skal vurdere om kommunen kan/skal kreve egenandeler fra eierne/oppsitterne for eventuell kommunal drift og vedlikehold av private veger.
  6. Arbeidsutvalget skal fremme innstilling til driftstyret innen 01.09.2008.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret velger følgende arbeidsutvalg til å gjennomføre følgende prosjekt:

  1. Anleggsplan kommunale veger med forslag til asfalteringsprogram m.v.
  2. Private veger. Forslag til eventuell kommunal overtakelse av drift og vedlikehold, evt utrede ordning med tilskott til drift og vedlikehold av private veger.

 

Arbeidsutvalgets medlemmer:

1.

2.

3.

 

Mandat:

Anleggsplan kommunale veger:

  1. Arbeidsutvalget gis mandat til å gjennomgå alle kommunale veger og atkomster med sikte på opprusting av vegene med fast dekke, eventuelt foreslå at noen kommunale veger fortsatt skal ha grusdekke.
  2. Det utarbeides grovt kostnadsoverslag for de forskjellige vegprosjekter.
  3. Utvalget skal foreslå revidert anleggsplan med prioriteringsliste fra og med 2009.
  4. Utvalget skal vurdere om det kan/skal kreves egenandeler fra oppsitterne for opprusting av kommunal veg.
  5. Arbeidsutvalget skal fremme innstilling til driftstyret innen 01.09.2008.

 

 

Private veger: Mandat

  1. Arbeidsutvalget skal kunngjøre i dagspressen at Storfjord kommune vil vurdere å overta vedlikehold og drift av en del private veger etter bestemte kriterier.  Private vegeiere som er interessert i at kommunen skal vurdere om deres veg skal kunne komme inn under ordningen bes sende søknad til kommunen.
  2. Arbeidsutvalget skal utarbeide kriterier for hvilke veger kommunen skal kunne overta til drift og vedlikehold. Det skal i kriteriene settes krav til vegstandard m.v.
  3. Arbeidsutvalget skal utarbeide kostnadsoversikt over antatte årlige kostnader til drift og vedlikehold av prioriterte veger.
  4. Arbeidsutvalget skal vurdere om kommunen skal utføre drift og vedlikehold av de private vegene eller om kommunen skal la være, evt om det skal avsettes budsjettmidler til årlige tilskott til private veger.
  5. Utvalget skal vurdere om kommunen kan/skal kreve egenandeler fra eierne/oppsitterne for eventuell kommunal drift og vedlikehold av private veger.
  6. Arbeidsutvalget skal fremme innstilling til driftstyret innen 01.09.2008.

 

 

 

ENTREPRENØRTJENESTER

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

U51 &41

 

Arkivsaksnr.:

07/01140

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0157/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

Brev fra Odd geir Fagerli av 31.10.2007.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har tidligere år innhentet årspriser på entreprenørtjenester av forskjellig slag til bruk ved mindre arbeidsoppdrag. Det er politisk ønske om å gjenoppta ordningen.  Storfjord kommune er for øvrig forpliktet til å følge anbudsprinsippet der dette er påkrevet.

 

VURDERING:

Drift og utvikling bør utarbeide forslag til regler for innhenting av årspriser for entreprenørtjenester, innleie av maskiner og utstyr o.l i samråd med berørte parter innen kommunen. Forslag til retningslinjer m.v. legges fram for driftstyret senest i januar 2008.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Drift og utvikling gis i oppdrag å utarbeide forslag til retningslinjer for innhenting av årspriser ved småkjøp av entreprenørtjenester, innleie av maskiner og utstyr osv. i samråd med berørte innen kommunens administrasjon. Forslag legges fram for driftstyret senest i januar 2008.

 

 

 

 

 

DRIFT- OG UTVIKLINGSETATENS BUDSJETT 2008

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/01163

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0158/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken legges fram direkte i møtet.

 

VURDERING:

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

SKIBOTN KLOAKKRENSEANLEGG

FORPROSJEKT

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M41 

 

Arkivsaksnr.:

07/01165

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0159/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

/                 Driftstyret                                                                                 

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har engasjert konsulentfirma Asplan Viak til å utarbeide forprosjekt for kloakkrenseanlegg i Skibotn. Forprosjektet vil bli etterfulgt av detaljprosjekt.

Forprosjektet har forsøkt å avklare følgende forhold knyttet til Skibotn kloakk og resipienten:

  1. Virkninger på resipienten av dagens utslipp. Her er det foretatt undersøkelser i sjø for å avklare eventuell forurensning av vannmassene. Undersøkelsene viser at sjøvannskvaliteten helt inntil kloakkutslippet er meget god/god ifølge EU,s normer. Sjøvannskvaliteten litt unna kloakkutslippet klassifiseres som meget god. Klasse Meget god er høyeste kvalitetsklasse i Eu-normen.
  2. Undersøkelse av resipienten med hensyn til dybder, strømretninger, saltholdighet, sprangskikt osv.                                                                                                                     Med denne undersøkelsen vil man forsøke å avklare forholdene i resipienten (sjøen) og samtidig forsøke å finne et egnet sted for selve utslippet. Det konkluderes med at utslippet bør ledes ut i sjøen på ca 30 m dyp på nordsiden av industriområdet ved Skibotn kai. Her må det også tas hensyn til eventuelt sjøvannsinntak til Norfra Torsk as.
  3. Rensemetoder. Valg av avløpsrenseanlegg.                                                                           Her anser konsulenten at det er to mulige avløpsløsninger, enten tadisjonell slamavskiller eller et silanlegg.
  4. Lokalisering av byggested for et avløpsrenseanlegg.                                                                               

Ved lokaliseringen er det vurdert at renseanlegget må lokaliseres på nordsiden av Norfra Torsk av hensyn til deres planlagte sjøvannsinntak. Ettersom Avfallsservice as også er interessert i å benytte avløpsrenseanlegget i forbindelse med tømming av rejektvann fra tømming av septiktanker, må det tas hensyn til dette i den videre planprosess.

  1. Økonomi. Investerings- og driftskostnader.

I forprosjektet er det vurdert bygge- og driftskostnader basert på de forskjellige alternativ.

 

Undersøkelsene i sjøresipienten er utført av Akvaplan Niva i Tromsø.

 

Det er ikke gjort undersøkelser eller vurderinger av etablering av et eventuelt jordrenseanlegg for kloakk. Grunnen til dette er at et slikt anlegg vil måtte bygges i nær tilknytning til eksisterende bebyggelse og legge beslag på framtidige byggeområder.

 

Forprosjektet danner grunnlaget for kommunens valg av rensemetode, utslippssted og lokalitet for bygging av renseanlegget. Når kommunen har tatt sitt valg, vil dette bli fulgt opp med at konsulenten utarbeider utslippssøknad. Denne kunngjøres og sendes på høring og sluttbehandles lokalt ettersom kommunen selv er forurensningsmyndighet for slike utslipp.

 

Etter at utslippssøknaden er behandlet og godkjent, vil arbeidet med detaljprosjekteringen bli igangsatt.

 

Alternativ rensemetode.

Ordførren ønsker at det utredes forprosjekt med alternativ kloakkrenseanlegg utført som jordrenseanlegg.

 

VURDERING:

  1. Dagens kloakkutslipp har gått tilnærmet urenset ut i Skibotnbukta i alle år siden de første private kloakkutslipp ble ført ut i fjæra etter krigen. Kommunens hovedkloakk ble ført ut i sjøen i 1973 og ble renset med grovrist i en del år. I den senere tid har utslippet vært urenset. Til tross for dette viser undersøkelsen at sjøresipienten ikke er blitt forurenset. Dette betyr at vannutskiftingen er god og at utslippet er langt under resipientens selvrenseevne. Det vil derfor ikke være noen forurensningsfare med å føre et framtidig kloakkutslipp fra et kloakkrenseanlegg ut i sjø i overskuelig framtid.
  2. Forprosjektet viser at kloakkutslippet må føres ut i sjøen på nordsiden av industriområdet nord for Skibotn kai. Utslippsdybden bør være ca 30 m. Det må samarbeides med Norfra Torsk as for å avklare minimumsavstanden til deres planlagte sjøvannsinntak. Dette gjøres sikrest ved at kommunen bestiller en Plumesundersøkelse som vil kunne si noe om utslippets forventede utbreding i sjøen. Denne undersøkelsen kan utføres av Akvaplan Niva.
  3. Begge foreslåtte rensemetoder tilfredsstiller de kravene myndighetene stiller til avløpsutslipp. Fordelen med en slamavskiller er at den er enkel å drifte. Den har ikke noen mekaniske deler som krever ettersyn og utbedring. Slamavskilleren kan imidlertid være følsom for store vannmengder ved innlekking av overvann på avløpsnettet. Man vil da kunne risikere slamflukt. Dette vil man kunne sikre seg delvis mot ved å konstruere en slamavskiller som tar hensyn til dette.   

 

Fordelen med et silanlegg er at det er mer ufølsomt for innkomne vannmengder. Anlegget vil imidlertid kreve mer ettersyn og vedlikehold og vil ha noe større driftskostnader enn en slamavskiller.

 

  1. Det er to mulige lokaliteter for anlegg av kloakkrenseanlegg med utslipp i sjø i Skibotn.
    • Den ene lokaliteten ligger på industriområdet på nordsiden av Norfra Torsk as. Dersom Avfallsservice as skal benytte anlegget til å tømme rejektvann, er ikke denne lokaliseringen ønskelig for det vil bli en del lukt fra anlegget under tømmeperioden og dette vil være til sjenanse for nærliggende bebyggelse.
    • Den andre lokaliteten er området sør for Røykeneselva. Avstanden til dagens bebyggelse er tilfredsstillende og det antas derfor at dette anlegget vil være til liten sjenanse. Denne lokaliteten innebærer høyest byggekostnad, men vil ha minst miljømessig ulempe.
    • Dagens lokalisering av kloakkrenseanlegg anses å være miljømessig uforsvarlig på bakgrunn av framtidige planer for området.
  2. Kostnader.

Konsulenten har beregnet kostnadene for prosjektet slik:

 

Alt 1 – bygging av renseanlegg ved dagens lokalisering.

Alt 2 – industrifylling nord for Skibotn kai

Alt 3 – bygging av renseanlegg like sør for Røykeneselva, på oversiden av E6.

 

 

 

 

 

Silanlegg

Slamavskiller

 

Alt 1

Alt 2B

Alt 3B

Alt 1

Alt 2B

Alt 3B

Investeringskostnad

6 230 000

8050 000

9760 000

5690 000

7500 000

8590 000

Kapitalkostnad

444 000

611 000

712 000

432 000

569 000

652 000

Driftskostnad

333 000

349 000

361 000

329 000

341 000

341 000

Årskostnad

777 000

960 000

1073 000

761 000

910 000

993 000

 

Kostnader til framføring av strøm ved lokalitet 3 er forsøkt innhentet, men er ikke klarlagt ennå.

 

Det framgår av forprosjektet følgende fakta:

1.      Begge typer kloakkrenseanlegg tilfredsstiller dagens rensekrav for kloakkutslipp.

2.      Slamavskillere er rimeligst å bygge, men kostnadsforskjellen er ikke stor.

3.      Slamavskillere er enklere og sannsynligvis noe billigere å drifte.

4.      Slamavskillere kan neppe oppgraderes til mer høyverdig rensing.

5.      Slamavskillere kan føre til slamflukt, men man kan bygge de slik at faren blir redusert.

6.      Silanlegg kan oppgraderes.

7.      Silanlegg vil kreve at det oppføres bygning med to plan og full strømforsyning. En slamavskiller trenger kun et lite overbygg med enkel strømforsyning i form av et aggregat.

8.      Anlegget bør prosjekteres med oppstillingsplass for Avfallsservice as for tømming av rejektvann fra septiktømming. Avfallsservice as må dras inn i prosjekteringen og finansieringen av prosjektet.

 

Alternativt kloakkrenseanlegg:

Driftstyret bes ta opp til vedtak forprosjekt/forstudie vedr jordrenseanlegg. Det antas at dette anlegget må lokaliseres på god infiltrasjonsmark hvor det ikke foreligger byggeområder innenfor infiltrasjonsområdet.

 

Anbefaling:

På bakgrunn av ordførerens forespørsel anbefales det at det gjøres geotekniske undersøkelser av aktuelle lokaliteter for å klargjøre om det er mulig å bygge jordrenseanlegg i Skibotn. Dersom grunnundersøkelsene er positive, utarbeides det et forprosjekt for å avklare lokalitet og kostnader.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret ber drift og utvikling utføre geotekniske undersøkelser av aktuelle lokaliteter for bygging av jordrenseanlegg i Skibotn. Dersom mulighetene for bygging av slikt anlegg er tilstede, bes kommunens konslent vedr Skibotn kloakk eller andre aktuelle konsulenter utarbeide forprosjekt på et slikt anlegg.

 

 

 

 

ANBUDANTAKELSE: RIVING AV GAMMEL AVDELING PÅ HELSEHUSET

 

 

Saksbehandler:

Erling Lund

Arkiv:

612 

 

Arkivsaksnr.:

07/01170

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0160/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Sakspapirer legges fram direkte i møtet.

 

VURDERING:

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

 

 

ANBUDANTAKELSE: OPPFØRING AV NYBYGG/TILBYGG HELSEHUSET

 

 

Saksbehandler:

Erling Lund

Arkiv:

612 

 

Arkivsaksnr.:

07/01171

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0161/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken legges fram direkte i møtet.

 

VURDERING:

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

HØRING: FYLKESVEGPLAN 2008-2011, HANDLINGSPROGRAM

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q10 

 

Arkivsaksnr.:

07/01107

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0162/07     Driftstyret                                                                                  13.11.2007

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Troms Fylkeskommune, samferdselsetaten har sendt på høring ”Fylkesvegplan for Troms. Handlingsprogram 2008 – 2011. Høringsfrist 09.11.07. Det bes om at innspillet fra partene tar utgangspunkt i de strategiske føringer for fylkesplanen som er gitt av Fylkestinget.

 

Mål:

  1. Sikre vedlikehold av fylkesvegnettet slik at eksisterende vegkapital ikke forringes.
  2. Videre utbygging og oppgradering av fylkesvegnettet slik at dette dekker næringslivets transportbehov.

 

Strategi:

For å nå målet om tilstrekkelige rammmer til vedlikehold av fylkesvegnettet må budsjettet til dette formålet tilføres tilstrekkelige midler. Investeringer i fylkesvegnettet gjøres på veger i klasse II, slik at næringslivets transportbehov kan imøtekommes. I tillegg kan det investeres i enkeltvegstrekninger gjennom forskuttering og spleiselag med kommuner.

 

Fylkeskommunen har delt opp fylkesvegnettet i 3 kategorier:

  1. Kl I: Høytrafikkveger.
  2. Kl II: Viktige næringsveger.
  3. Kl III: Øvrige fylkesveger.

 

 

Fylkesveger i Storfjord:

Det er to fylkesvegstrekninger i Storfjord kommune.

  • Fv 321 i Signaldal. Veglengde ca 13 km
  • Fv 322 i Kitdal. Veglengde ca 7 km
  • Begge veger er sortert i kl III ut fra de kriterier som er gitt.

Begge veger har noen km med fast dekke, men er i hovedsak grusveger. Fv 321 i Signaldalen er å betrakte som en svak grusveg med dårlig bæreevne.

 

 

 

 

VURDERING:

Fylkestingets mål og strategiplan er basert på forståelige prinsipper og danner et rimelig nøytralt grunnlag for prioritering av tiltak. Fylkestingets prinsipper må imidlertid ikke føre til at lavprioroiterte veger aldri skal kunne opprustes. Fylkestinget må fastsette en minimumsstandard for veger i kl III og sørge for at det bevilges nok penger til at de er bæredyktige til alle tider av året.

 

Fylkestingets strategiplan betyr at begge fylkesveger i Storfjord vil bli liggende i kl III i mange år. Dette betyr at de neppe vil bli opprustet i vesentlig grad før vegene i de to øverste klasser får tilfredsstillende standard. Det antas at hovedstrategien i fylkesvegplanen vil bli beholdt i noen tid selv om kommunen avgir negativ uttalelse. Kommunen kan imidlertid påvirke planen ved å søke samarbeide med Troms Fylkeskommune om opprusting av aktuelle vegparseller. Selv om de kommunale veger delvis er i dårlig forfatning, vil kommunens innbyggere kunne få flere gode vegkilometer ut av et slikt samarbeide.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune har ikke vesentlige merknader til Fylkestingets mål og strategi for fylkesvegnettet de kommende år. Det må imidlertid stilles krav til minstestandard også for veger som er i kl III. Veger som har en standard under minstekravet må oppgraderes. Det viktigste minstekravet er at vegene skal ha akseltrykk minimum 8 tonn og være tilstrekkelig farbare til alle årstider.

 

Storfjord kommune ser for øvrig at begge fylkesveger i kommunen, Fv 321 i Signaldal og Fv 322 i Kitdal, er klassifisert i kl III. Ut fra kriteriene som er satt vil de ikke kunne rykke opp i klasse på mange år. Kommunen mener at særlig Fv 321 i Signaldal i deler av året har lavere standard enn det som må anses å være minimumsstandard og at den derfor bør opprustes til 8 tonn akseltrykk til alle årstider.

 

Storfjord kommune vi kunne vurdere å samarbeide med Troms Fylkeskommune om oppgradering av deler av fylkesvegnettet i kommunen.