MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

02.05.2006

Tid: 0900

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00/98289064

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0050/06       05/00829                                                                                                         

REGULERINGSENDRING SKIBOTN KAI NORD                                

 

0051/06       06/00390                                                                                                         

SPRINKLING ÅSEN OG SKIBOTN OMSORGSSENTER                     

 

0052/06       06/00461                                                                                                         

SØKNAD KONSESJON VED ERVERV AV GNR 57 BNR 1                  

 

0053/06       06/00480                                                                                                         

OPPRYDDINGSAKSJON I STORFJORD KOMMUNE                         

 

 

 

 

Oteren, 25.04.2006

 

 

 

Odd Geir Fagerli (s)                                                               Aud Nystad

Leder                                                                                     sekretær

 

 

 

REGULERINGSENDRING SKIBOTN KAI NORD

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

05/00829

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0022/06     Driftstyret                                                                                  01.03.2006

0044/06     Driftstyret                                                                                  18.04.2006

0050/06     Driftstyret                                                                                  02.05.2006

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

Brev av 21.02.06 fra Statskog med vedlegg forslag til reguleringsendring Skibotn kai.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Statskog har fremmet forslag til reguleringsendring vedr reguleringsplan for området ved Skibotn Turisthotell. Arealene innenfor det regulerte området er i store trekk utbygd med boliger, turisthotell og 3 stk utleiehytter i tilknytning til hotellet. Den nye bebyggelsen i området vil eventuelt bli 14 stk nye hytter.

 

VURDERING:

Reguleringsendringen er framkommet etter ønsker fra boligeierne i området og Skibotn Turisthotell.

 

Boligeierne ønsker å kjøpe bebygde festetomter fra Statskog. I den forbindelse er forslaget til reguleringsendring en tilrettelegging for klargjøring av framtidig salg av festetomter.

 

Skibotn Turisthotell ønsker å selge 3 stk eksisterende hytter med nødvendig tomtegrunn til private. Dette er innregulert i planforslaget.

 

Skibotn Turisthotell ønsker at deler av arealet som i dag er regulert til byggeområde for herberge endres til byggeområde, fritidsbebyggelse. Tanken er at de nye tomtene skal omsettes, bebygges og leies tilbake til Skibotn Turisthotell as for utleie i deler av året.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Forslag til endring av reguleringsplan Skibotn kai legges ut til offentlig ettersyn og sendes på høring til berørte parter i samsvar med plan- og bygningslovens bestemmelser.

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 01.03.2006:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Forslag til endring av reguleringsplan Skibotn kai legges ut til offentlig ettersyn og sendes på høring til berørte parter i samsvar med plan- og bygningslovens bestemmelser.

 

Ny behandling etter høringsrunden/offentlig ettersyn:

 

Saken har vært tilsendt berørte parter og naboer, samt ligget til offentlig ettersyn i tidsrommet 10.03.-10.04.06. Ved fristens utløp var følgende merknad kommet inn:

 

1.Fylkesmannen i Troms, landbruksavd. Brev av 02.03.06. Ingen merknader eller innsigelser.

 

2.Ytre Skibotn Velforening, brev av 04.04.06. Merknad: Beboerne ønsker ikke hytte/fritidsbebyggelse lagt til omsøkte område. Området bør reguleres til boligformål. Egnede felt i nærområdet kan benyttes til hytter. Det er tidligere gjort vedtak i kommunen som sier at hytter ikke skal anlegges i boligområdet.

 

3.Nils Petter Nilsen, brev av 04.06.06. Ingen merknader, nye tiltak i Skibotn ønskes velkommen.

 

4.Eldrerådet, sak 0001/06. Det er ønskelig at ledige arealer i området rundt Skibotn kai for senere utbygging av viktige virksomheter.

 

5.Statens vegvesen, brev av 10.04.06. Merknad: Reguleringsplanen skal utarbeides i henhold til Miljøverndepartementets veileder, og gis en entydig og forståelig form. Området  skal være vist på kart, og alt innenfor området skal være regulert og fargesatte formål. Reguleringsområdet utvides til å gjelde krysset til hotellet m/sikttrekanter, som ihht kommunens uttalelse, skal være hovedadkomsten til reguleringsområdet. Reguleringsplanen utarbeides på oppdatert kartgrunnlag. Av reguleringsbestemmelsene skal det fremkomme at:

” Det skal ikke gis tillatelse til byggestart i reguleringsområdet før eksisterende kryss er opparbeidet i samsvar med vedtatt reguleringsplan og krav til utforming etter Statens vegvesen vegnormal. Ferdig adkomst skal kontrolleres og godkjennes av Statens vegvesen. ” Eier av adkomst er ansvarlig for vedlikehold til tilfredsstillende sikt. Det bør fremkomme i reguleringsbestemmelsene av siktforhold skal opprettholdes. Inntegning av krysstilknytning, bygge- og eiendomsgrenser og sikttrekanter, bør fortrinnsvis gjøres på kart i målestokk 1:1000. Tilstøtende eller tidligere reguleringsplaner skal alltid ettersendes og kommenteres.

 

 

VURDERING:

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 18.04.2006:

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

Styret for plan og drift ønsker planen om ny hotelldrift ved Skibotn Turisthotell velkommen. Merknad fra Ytre Skibotn Velforening tas ikke til følge.


Det foreligger merknad fra Statens vegvesen, og planen kan derfor ikke vedtas på det nåværende tidspunkt. Utbygger bes korrigere planen i henhold til merknad fra Statens vegvesen. Planen tas opp til ny behandling den 02.05.06.

 

Forslaget fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Styret for plan og drift ønsker planen om ny hotelldrift ved Skibotn Turisthotell velkommen. Merknad fra Ytre Skibotn Velforening tas ikke til følge.


Det foreligger merknad fra Statens vegvesen, og planen kan derfor ikke vedtas på det nåværende tidspunkt. Utbygger bes korrigere planen i henhold til merknad fra Statens vegvesen. Planen tas opp til ny behandling den 02.05.06.

 

Ny behandling etter innkomne merknader og svarbrev:

 

1. Statskog Troms, brev av 20.04.06, kommentarer til punktene i brev fra Statens vegvesen.

-Reguleringsplanen er utarbeidet etter veilederen av en fagkyndig og har en entydig og forståelig form.

-Planens begrensning/område vises på kart da plangrense for eksisterende reg.plan Skibotn Kai Nord er lagt inn.

-Nevnte kryss er allerede godkjent av Statens vegvesen gjennom eksisterende plan. Reguleringsendringen vil ikke medfører noen endring i trafikkkbildet, da området allerede er avsatt til formål hotell/bevertning. De ekstra hyttene vil ikke medfører noen merkbar økning i bruk av kryss utover det krysset allerede er godkjent for.

-Kartgrunnlaget er ØK raster, 1:5000. Dette er det beste kartgrunnlaget som finnes for området. Ekisterende FKB for området er digitalisert utfra gammelt ØK.

-Punkt om godkjenning av kryss tas med i bestemmelsene for eksisterende plan, men burde være unødvendig da krysset allerede er godkjent.

-Det tas med i eksisterende bestemmelser at siktforhold knyttet til kryss skal opprettholdes.

-Detaljkart 1:1000 finnes ikke for området. Eksisterende hovedveg og kryss er allerede lagt inn i gammel plan.

-pkt. 8 gjelder kommunens praksis.

Med tilføyelse av de to forhold knyttet til reguleringsbestemmelsene som påpekt av Statens vegvesen bør planen godkjennes av Storfjord kommune. Da nevnte endringer i bestemmelsene er små (pkt. 5 og 6) bes det om at Storfjord kommune legger inn endringene i allerede oversendte forslag.

 

2. Troms Fylkeskommune, reg. utv.etat brev av 10.04.06.

Merknad:

Det er uheldig å blande sammen hytte og boligbebyggelse slik planen legger opp til. Området må betraktes som en del av Skibotn Sentrum med behov for arealer til bolig og sentrumsfunksjoner.

For øvrig er det vesentlige mangler ved planen slik den nå foreligger:

-Planen må framstilles som en ”ny” plan med egne bestemmelser.

-Krav til lekeplasser må ivaretas jfr. rikspolitiske retningslinjer.

-Hjemmel for de forskjellig formål må angis.

-Grad av utnytting, byggehøyde og adkomst må angis for alle byggeformål.

-Planens avgrensning må fullføres.

-Offentlig trafikkområde må vises.

-Planen må målsettes.

Merknaden er gitt som et faglig råd.

 

 

VURDERING:

 

Forslag til innstilling legges fram i møtet.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

 

 

SPRINKLING ÅSEN OG SKIBOTN OMSORGSSENTER

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M76 

 

Arkivsaksnr.:

06/00390

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0051/06     Driftstyret                                                                                  02.05.2006

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

Ved tilbudsfristens utløp var følgende 3 tilbud kommet inn:

  1. Siv. Ing. Øystein Gjerdrum.

Fast prosjekteringstilbud av sprinkleranlegg, inkl. 3 dagsbesøk: kr. 107.000,- eks.mva.

DAK-tegning av eks. bygninger kr. 20.000,- inkl. mva.

Ekstra besøk på byggeplassen kr. 5000,- eks.mva pr. besøk.

 

  1. Jørstad RI a.s.

Tilbudssum kr. 115.000,- eks.mva.

I prisen inngår en felles befaring av alle bygg før anbudsutsending, befaring ved oppstart og ferdigbefaring. Det forutsettes felles befaring for omsorgssenterene og eldrebolig ved de to stedene (til sammen 5 befaringer)

For befaringer utover disse regnes en pris på: kr. 9000,- eks. mva.

Timepris for evnt ekstraarbeid: kr. 650,- eks. mva

DAK-tegninger av anleggene: kr. 15.000,- eks.mva.

 

  1. Cowi a.s.

Fastpris/honorar: kr. 63.000,- eks.mva.

Tilbudet inneholder totalt 4 reiser til Skibotn/Oteren.

Tilleggsarbeid for senioringeniør: kr. 720, eks.mva.

Pris for ekstra befaring/møte: kr. 7000,- eks.mva.

I tillegg til honorar belastes oppdragsgiver for utlegg som: off.avgifter og gebyrer etter de regler som til enhver tid gjelder, plotting og kopiering av tegninger og annet materiale til bruk for andre enn Cowi dekkes etter regning, avtalt annonsering.

DAK-tegninger av bygningene: kr. 25.000,- eks.mva.

 

VURDERING:

Tilbudene anses å være komplette.

Tilbudet fra Cowi a.s. anses å være gunstigst og anbefales antatt.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune antar tilbud fra Cowi a.s. under forutsetning av tilfredsstillende kontrakt. Det vurderes om kommunen skal foreta DAK-tegningen i egen regi.

Det antas ikke reserve.

Budsjettdekning over investeringsposten i budsjettet.

 

 


SØKNAD KONSESJON VED ERVERV AV GNR 57 BNR 1

 

 

Saksbehandler:

Birger Storaas

Arkiv:

GNR 57/1

 

Arkivsaksnr.:

06/00461

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0052/06     Driftstyret                                                                                  02.05.2006

 

 

Vedlegg: -kart

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Nancy J. S. Kleiberg søker om konsesjon ved erverv av gnr. 57 bnr. 1 i Storfjord kommune.

 

Eiendommen ligger ved Mælen ca. 2 km nord for Oteren ved riksvei 868 mot Lyngseidet. Eiendommen er oppgitt til å bestå av ca. 15 dekar dyrka mark som leies/slås av et annet gårdsbruk, 175 dekar skog/kratt og berg og totalareal 250 dekar.

 

Bygningsmassen er oppgitt til å bestå av:

  • Våningshus, byggeår 1951, dårlig teknisk tilstand
  • Driftsbygning, byggeår 1951, dårlig teknisk tilstand
  • Uthus, byggeår 1951, dårlig teknisk tilstand

 

Det er vedlagt takst over eiendommen utført av takstmann hvor det er angitt normal markedsverdi kr. 380.000. Det er vedlagt kjøpekontrakt med oppgitt kjøpesum kr. 370.000.

 

Søkeren oppgir at hun vil oppfylle bo- og driveplikten. Planer for bruket er bosetting, utleie av dyrka mark, hogst av ved til eget bruk samt dyrking av potet og grønnsaker.

 

VURDERING:

Det var for en tid tilbake søkt om konsesjon for denne eiendommen av noen andre, men ble da avslått – i første rekke med begrunnelse i at konsesjonssøkerne ikke hadde til hensikt å bosette seg på eiendommen, men i praksis skulle bruke den som en fritidseiendom.

 

Nancy J. S. Kleiberg har til hensikt å bosette seg, og kommunen ser med positive øyne på at en mindre landbrukseiendom som denne i hovedsak blir brukt til bosettingsformål.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

I medhold av konsesjonslovens §§ 1 og 9  innvilges Nancy J. S. Kleiberg konsesjon for erverv av gnr. 57 bnr. 1 i Storfjord kommune.

 

Kjøpesum kr. 370.000.

 

 


OPPRYDDINGSAKSJON I STORFJORD KOMMUNE

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

K21 

 

Arkivsaksnr.:

06/00480

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0053/06     Driftstyret                                                                                  02.05.2006

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I Storfjord kommune finns det en del større og mindre uønskede ansamlinger av ”skrot” på private og kommunale eiendommer. Det kan imidlertid  i noen tilfeller være vanskelig å se hva som er ”skrot” og hva som kan være verdifulle gjenstander som man bør ta vare på. Kommunen ønsker at det som er rent skrot og avfall blir samlet sammen og sendt til godkjent avfallsmottak mens det som har verdi for framtiden blir tatt vare på en betryggende måte uten sjenanse for omgivelsene.

 

VURDERING:

Kommunen har ved tidligere anledninger registrert de største ansamlinger av ”skrot”. Det meste av dette ”skrotet” er lagret hos noen av kommunens entreprenører. Noe er også lagret hos vanlige husholdninger mens vanlige ”søppelhauger” finns omkring i skog og mark. Man kan derfor samle skrotet i tre hovedkategorier:

  1. ”Skrothauger” hos entreprenører.
  2. ”Skrothauger” hos enkeltstående husholdninger.
  3. Herreløse ”søppeldunger” i skog og mark.

 

”Skrothauger” hos entreprenører består for en stor del av maskiner og utstyr som er utrangert. På grunn av høye metallpriser på verdensmarkedet kan entreprenørene nå hugge opp dette skrotet og levere det til godkjent mottak uten store kostnader. Kostnadene begrenser seg stort sett til selve opphuggingen. En del av skrotet vil inneholde miljøavfall som må leveres til godkjente mottak.

 

Private skrothauger består for en stor del av bilvrak som man av en eller annen grunn ønsker å samle på, eller vrakene er så gamle at det ikke lengre er vrakpant for dem.

 

Søppeldunger i skog og mark består av større og mindre husholdningsgjenstander, rivingsavfall, hageavfall og lignende. Det er  forunderlig at husholdningsavfallet havner i skog og mark ettersom dette avfallet samles inn ”gratis” gjennom årlige innsamlingsaksjoner. Man kan også avtale henting av husholdningsavfall gjennom hele året uten ekstra kostnader. Hovedårsaken til at man kaster avfallet i skog og mark kan være at man ikke orker å vente til innsamlingsaksjonene, men ønsker å kvitte seg med avfallet straks.

En stor del av ”søppeldungene” i skog og mark er på Statskogs eiendom i Skibotn. Det er derfor naturlig å opprette et samarbeide mellom grunneieren og kommunen for å bli kvitt problemet.

 

 

 Hvordan bli kvitt ”skrothaugene”?

Det er i hovedsak tre måter å bli kvitt uønsket søppel.

  1. Frivillig oppryddingsaksjon.
  2. Tvang med bruk av forurensningsloven.
  3. Blanding av frivillig aksjon med eventuell bruk av forurensningsloven.
  4. Stimulere til ”sosiale aksjoner”

 

En frivillig aksjon uten særlig kommunal medvirkning vil ikke ha så stor effekt. De mest entusiastiske vil nok støtte aksjonen, men de største søppeldyngene vil ikke forsvinne.

 

En tvangsaksjon uten noen form for frivillighet eller støtte fra kommunens side vil være tungvint å gjennomføre. Man vil bli kvitt en god del avfall, men må om nødvendig regne med å bruke forurensningsloven med bestemt hand.

 

Det antas at man kan best kan bli kvitt en stor del av ”skrothaugene” gjennom en felles oppryddingsaksjon organisert av kommunen, men hvor de involverte må være med og bidra for å bli kvitt avfallet. Det må da legges opp til at det skal være enkelt og rimelig å bli kvitt avfallet i aksjonsperioden. Aksjonsperioden må gå over minst to somre slik at man er sikker på at den får full effekt. Under og etter aksjonsperioden må kommunen vurdere å bruke forurensningsloven for å bli kvitt uønsket skrot og avfall i de tilfeller man anser at det er nødvendig.

 

Storfjord kommune inviterer entreprenører, vegvesenet, Statskog, velforeningre osv. til å delta i prosjektet.

 

For å unngå at problemet oppstår igjen må kommunen vurdere om det er nødvendig å tilrettelegge et bedre opplegg for å bli kvitt større avfallsgjenstander i framtiden.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

1.Storfjord kommunestyre vedtar å iverksette en frivillig innsamlingsaksjon av avfall, bilvrak og større gjenstander som igangsettes i 2006 og avsluttes i 2007/2008. I de tilfeller man ser at den frivillige aksjonen ikke fører til ønskede resultater, vil kommunen vurdere å ta i bruk forurensningslovens bestemmelser.

 

2.Kommunen inviterer berørte parter til et spleiselag for å gjennomføre aksjonen.

 

3.Prosjektet organiseres og gjennomføres av rådmannen.

 

4.Driftstyret er politisk ansvarlig for å gjennomføre prosjektet.

 

5. Det stilles kr. 75.000,- til disposisjon for aksjonen. Midlene innarbeides i neste budsjettrevisjon.