Mål for Den kulturelle skolesekken er:  å medverke til at elever i skolen får et profesjonelt kunst- og kulturtilbud  å legge til rette for at elever i skolen lettere skal få tilgang til, gjøre seg kjente med og utvikle forståelse for kunst- og kulturuttrykk av alle slag  å medverke til å utvikle ei helhetlig innlemming av kunstnerlige og kulturelle uttrykk i realiseringa av skolen sine læringsmål. ”Den kulturelle skolesekken” er en del av Troms Fylkeskommunes Kulturavdeling og koordinerer tilbud innen kunst og kultur for alle grunnskolene og videregående skoler i fylket. Samarbeidet er mellom Musikk i Troms, Kulturbussen i Sør-Troms utgjør DKS avdelingen ”Kultur i Troms”. Den kulturelle skolesekken skal gi barn og unge samme tilgang til kunst og kultur som voksne har. DKS skal være for alle og virke uavhengig av sosiale, kulturelle og økonomiske skiller i samfunnet. Samarbeidet har utviklet seg siden oppstart og foreslås nå som en permanent ordning i henhold til Stortingsmelding nr 8 – både innholdsmessig og organisatorisk.. Stortingsmeldinga fastslår også hvordan samarbeidet skal reguleres. Den kulturelle skolesekken skal være ei varig ordning for elever i skolen. Gjennom DKS får alle elevene i grunnskolen et scenekunsttilbud og 1 – 2 konserttilbud årlig. I tillegg vil alle 9.klassinger få besøk av en forfatter og 5.-7.trinn får tilbud om en kinoforestilling. I tillegg får kommunene tildelt en andel av kvalitetsmidlene til egen disposisjon. Dette for å bygge opp et egendefinert kulturtilbud for elevene – valgt etter kommunale satsingsområder og lokal kulturarv. For inneværende år er denne potten på kr. 29 000 DKS presenterer også et utvalg kulturproduksjoner som kommunen kan bestille om ønskelig. Disse produksjonene må vi betale for. Partene, Fylkeskommunene og kommunene er enige om å utvikle Den kulturelle skolesekkeni regi av Kultur i Troms for perioden 1. november 2008- 1. august 2011. Avtalen omfatter tilbud innen Den kulturelle skolesekken innen de økonomiske rammene og forutsetning for de statlige tilskuddene som til enhver tid stilles til disposisjon for fylkeskommune og kommunene til formålet Følgende uttrykk er en del av tilbudet i DKS: 1. Scenekunst 2. Musikk 3. Visuell kunst, design og arkitektur 4. Litteratur 5. Film 6. Kulturarv Rollefordeling kultur–skole: Opplæringssektoren har ansvaret for å legge for- og etterarbeid pedagogisk til rette for elevene, mens kultursektoren har ansvaret for kulturinnholdet i Den kulturelle skolesekken og for å informere om innholdet i god tid. Elevene skal sikres tilbud på alle klassetrinn.