Søknad om opptak i kvalitetskommuneprogrammet – Storfjord kommune

 
Innledning
Storfjord kommune ligger i den indre del av Lyngenfjorden i Troms fylke, med kommunesenter om lag 10 mil fra Tromsø by. Som den sørligste av de seks Nord-Troms-kommunene er vi tilknyttet Nord-Troms regionråd. Kommunen har et relativt stabilt folketall rundt 1900 innbyggere. De kommunale tjenestetilbudene er relativt desentralisert, konsentrert til de tre største bygdesentrene Elvevoll, Oteren-Hatteng og Skibotn.

Storfjord kommune er den største arbeidsgiveren, med til sammen 262 arbeidstakere (207 kvinner og 55 menn) fordelt på 193,42 årsverk. Fra og med 1. januar 2003 har kommunen hatt en samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv. Hovedmålene her er å redusere sykefraværet til 7,5%, ta vare på ansatte med redusert funksjonsevne og øke den reelle pensjonsalderen.

Kommuneplanen er for tiden under revisjon, og det jobbes nå med nye visjoner og mål for den kommunale virksomheten. De enkelte etater og avdelinger jobber kontinuerlig for å sikre god kvalitet på tjenestetilbudet. Blant annet er eldreomsorgen inne i et prosjektet …Og bedre skal det bli… på 3 året. Dette utviklingsarbeidet går ut på å organisere hverdagen inne på senteret og i hjemmetjenesten ut fra et bruker/beboer ståsted, der den enkelte bruker skal ha stor innvirkning over sin egen hverdag og livssituasjon. Samtidig organiseres arbeidsdagen slik at den enkelte ansatte oppnår større tilfredsstillelse ved å klare en krevende jobbsituasjon og bruke sin kompetanse på riktig tjeneste. Det er også nedsatt ei arbeidsgruppe som skal legge fram tiltak for å redusere uønsket deltid for politisk behandling i løpet av 2008.


Utgangspunkt
Denne søknaden er utformet i, og danner grunnlaget for, et forpliktende samarbeid mellom tre parter: Politisk nivå ved Storfjord formannskap, administrativt nivå ved rådmannen og ansatte/ tillitsvalgte ved HTV Fagforbundet og HTV Sykepleieforbundet. Dersom vi blir tatt opp i programmet ønsker vi å ta utgangspunkt i, favne og videreutvikle allerede igangsatt utviklingsarbeid i etatene.
 
 
Målsetting
Storfjord kommune har satt opp følgende mål:

Hovedmål
§         Brukerne skal oppleve imøtekommende og kreative tjenesteytere og en tjeneste av høy faglig og etisk kvalitet
§         Ansatte skal oppleve arbeidsglede og motivasjon i hverdagen, og fokus på nærværsfaktorer framfor fraværsfaktorer
§         Folkevalgte, administrasjon og ansatte skal oppleve større felles involvering i kommunalt utviklingsarbeid

Delmål i de tre programgruppene
§         Dokumenterte kvalitetsforbedringer i tjenestene
§         Økt kompetanse blant de ansatte
§         Redusert bruk av ufrivillig deltid
§         Redusert sykefravær til kommunens måltall 7,5 %
                                        
Forventet utviklingsgevinst
§         Ekstern veiledning og inspirasjon i programgjennomføringa
§         Kompetanse på brukerundersøkelser og brukerdialog
§         Dokumentasjons- og analysekompetanse
§         Fokus på resultatoppnåelse


Kort programbeskrivelse
De tre innsatsområdene som er tatt ut har sine egne problemstillinger og utfordringer som beskrives kort i det følgende:

1 PLO / Åsen omsorgssenter og hjemmetjeneste
Hovedansvarlig: Konst. avdelingsleder Nanette F Mathisen / prosjektmedarbeider Sissel Bjørklund. 

Problemstilling:
Tjenesten har i dag et meget stort sykefravær. Vi har startet en arbeidsmiljøundersøkelse i april 2008, med Dreyer Kompetanse som ekstern prosessveileder ved Åsen omsorgssenter / hjemmetjeneste. Resultater vil foreligge medio mai, og det vil være grunnlaget for satsningen i Kvalitetsprogrammet.

Brukerrepresentant / pårørenderepresentant vil være sentrale i arbeidet innafor hele dette innsatsområdet. PLO - brukertjenesten har startet opp www.bedrekommune.no brukerundersøkelser i 2007, og vi vil fortsette i flere avdelinger i 2008, bla medarbeiderundersøkelser. Dette vil inngå i Kvalitetsprogrammet.

Kommunen har etablert Nærmiljøsentral tre ganger i uka, som en del av styrking av tilbudet til hjemmeboende eldre / hjemmetjenesten og andre med behov for organiserte sosiale møteplasser. Dette er et tverretatlig tilbud som vil inngå i Kvalitetsprogrammet.

I tillegg kommer det nevnte …Og bedre skal det bli…, som gjennomføres med kompetansemidler fra Fylkesmannen. Prosjektveileder er professor Lise Næss, gerontopsykolog ved Senter for Gerontologi i Bergen. Dette utviklingsarbeidet går ut på å organisere hverdagen inne på senteret og i hjemmetjenesten ut fra et bruker- beboer ståsted, der den enkelte bruker skal ha stor innvirkning over sin egen hverdag og livssituasjon. Samtidig organiseres arbeidsdagen slik at den enkelte ansatte oppnår større tilfredsstillelse ved å klare en krevende jobbsituasjon og bruke sin kompetanse på riktig tjeneste. Tjenestetilbudet organiseres i mindre grupper inne på senteret.

Tjenestens IPLOS- og KOSTRA-registrering vil inngå som dokumentasjon og måltall i Programmet.

2. Renholdestjenesten
Hovedansvarlig: Fagleder Torlaug Lambela


Problemstilling:
Renholdstjenesten i Storfjord kommune har hatt et stabilt personale over mange år. Mange av de tilsatte nærmer seg 62 år, og har snart muligheter for å ta ut AFP. Deres arbeidsforhold har vært preget av små og upraktiske vaskekott, til dels utdatert utstyr, en eldre bygningsmasse med vaskeflater med manglende vedlikehold, og tungvinte løsninger for materiell-lager og mobberengjøring.

Som et ledd i å øke kvaliteten på det kommunale renholdet blei det tilsatt en fagleder for renholdstjenesten i 2007. Dette er den eneste innafor tjenesteområdet med fagbrev.

Storfjord kommune vil i løpet av 2008 ta i bruk mange nye kvadratmeter i forbindelse med utbygging av rådhuset, og oppføring av nytt bygg i tilknytning til NAV-reformen. Dette medfører økt behov for renholdere, en yrkesgruppe det erfaringsmessig kan være vanskelig å rekruttere til i vårt område. Nå som kommunen står overfor en ny fase og en oppbemanning av tjenesten, er det behov for å fokusere ytterligere på kvalitet, og på å beholde og rekruttere renholdere.

Stikkord for kvalitetsarbeidet vil være gode arbeidsforhold (vedlikeholdte arbeidsflater, gode arbeidsredskaper, egnet arbeidstøy, gode vaske- og møbleringsplaner m.v.), muligheter for heltidstillinger (se også gruppe 3) og ikke minst muligheter for kompetanseheving ved at det legges til rette for at flere tar fagbrev.

Resultatene av et slikt fokus mener vi vil være mer tilfredse arbeidstakere som føler seg verdsatt på arbeidsplassen, og også mer kompetente ansatte som tilfører tjenesten større kvalitet til beste for brukerne av offentlige bygg.

3. Tverretalig arbeid i forhold til uønsket deltid
Hovedansvarlig: HMS-konsulent Inger Heiskel

Problemstilling:
Kommunen har startet et arbeid med den målsetting å redusere uønsket deltid. Det er gjennomført en kartlegging i PLO-etaten, som i dag har 90 arbeidstakere. Nå er en gruppe i arbeid som skal kartlegge alle etater og komme med forslag. Foreløpige tiltak kan være å iverksette ca 2 stillinger til vikarressurs fordelt på 4 avdelinger i tjenesten, opphør stillinger under 50 % fra 01.01.09, avvikle sovende nattevakt turnus, og gjennomføre lik avlønning for skiftarbeidere kvinner og menn.

Vi er av den oppfatning at resultatet av dette prosjektet vil gi en annen arbeidsdag for mange ansatte, forutsigbar arbeidssituasjon, større tilfredshet mht faste inntekter og større kontinuitet i arbeidssituasjonen overfor både bruker, kollegaer og faget.


Organisering og arbeidsform

Prosjekt- og styringsgruppe
Denne gruppa har ansvar for hovedutforming og nødvendige vegvalg. Også oppfølgingsarbeid og planarbeid vil foregå i denne partssammensatte gruppa. Det prioriteres å ha en egen prosjektleder med hovedansvar for å se til at programmet følges opp.
 
 
Deltakere:
Politisk nivå :                Ordfører og 2 politikere.
Administrasjonen:         Rådmann, Driftssjef, etatssjef PLO - brukertjenesten, personalsjefen
Organisasjoner:            HTV Sykepleierforbundet, HTV Fagforbundet
Prosjektleder:              Anne Dalheim
Sekretær:                     Sentraladministrasjonen

Arbeidsgrupper
Det dannes tre arbeidsgrupper, en for hvert av de tre satsingsområdene. Disse skal bestå av ansatte og plasstillitsvalgte/verneombud. Arbeidsgruppene skriver saksliste og møtenotat fra alle møter.
  1. Eldreomsorgen og PU-tjenesten, Pleie- og omsorgsetaten ved
  2. Renholdergruppa, Drifts- og utviklingsetaten
  3. Uønsket deltid, tverretatlig gruppe

Referansegruppe
Vi Ledermøtet (20 ledere, mellomledere, HTV ere, Hovedverneombud)
Rådmannens ledergruppe (5 etatssjefer og rådmann)
Formannskapet /administrasjonsutvalget
Brukerrepresentanter, eldreråd, råd for funksjonshemmede.


Tidsperspektiv

Kort sikt:
2008 – 2009 – 2010 
Omfatter de tre innsatsområdene som er beskerevt i det ovenstående.

Lang sikt:
2010 og utover
Programmet vil ha en videreføringsgevinst gjennom et program for implementering i vanlig tjenesteyting, etablerte rutiner for kontinuerlig fornyings- og utviklingsfokus i hele organisasjonen, og et program for gjennomføring i alle etater.


Evaluering
Det legges opp til evaluering underveis, dokumentasjonsarbeid kontinuerlig, og utvikling av relevant analyseverktøy. Dette vil relateres også til den veiledningen som vil bli gitt i programmet. Evaluering / måloppnåelse vil også dokumenteres i avdelingenes og etatenes årlige målformuleringer og årsmeldinger i den rapportmalen som kommunen bruker.