Stalloborri - Synnøve B. løvland
Foto: Synnøve B. Løvland

Startpunktet er ved Vestersiasenteret på Elvevoll. Du kan gå til Høgborri via to ruter eller som en rundløype.

Via Elvevolldalen: Følg skogsbilveien innover dalen ca 1 km og ta til høyre mot gapahuken på Skáidi og Elvevolldalen. Fortsett videre over Skáidi til du passerer Johannesbrua, der tar du til venstre og følger skogsveien videre oppover mot Nervatnet og videre til Øvervatnet. Ved Nervatnet er det plassert en trimpostkasse ved en stor stein og en bålplass like ved vannkanten. Når du kommer til Øvervatnet krysser du elva ved utløpet hvor det er kloppet. Følg vannkanten innover langs vestkanten av vannet, og start stigningen opp mot Høgborri ved innerenden av vannet. Gå på skrå opp fjellsiden mot ryggen som fører til toppen. Turens lengde: 7,5 km.

Via Langdalen: Turen følger en tydelig skogsvei nesten helt til en trimpostkasse i Langdalen ca. 3 km inn i dalen. Den siste delen er en tydelig sti. Du passerer ei hytte oppe på fjellkanten rett før du kommer til trimpostkassa. Langdalselva kan forseres over ei bru noen hundre meter forbi trimpostkassa. Herfra fortsetter du videre opp mot Borri og Høgborri -Stálloborri. Det ligger også ei trimpostkasse på Borri. Løypa er merket til trimpostkassa på Borri.

Turens lengde: 10,5 km

Kartblad, kartreferanse og GPS- rute

Kartblad: 1633 IV  Storfjord

Kartreferanse: 542 941

GPS- rute: Høgborri

Garmin Adventures: Høgborri (Tore Figenschau)