Ordfører Torgeir Johnsen klar med telefonrøret.
Ordfører Torgeir Johnsen klar med telefonrøret.

Hva er Savner du noen?

Kampanjen ville oppfordre folk som bor i regionen om å tipse prosjektet om personer som burde flytte hit. Dette kunne være egne utflytta barn eller barnebarn, gamle klassekamerater, studiekamerater som kanskje ikke hadde bodd her, men som man trodde ville trives her, eller hyttefolk og andre med hjertet sitt i Nord-Troms.

De personene prosjektet fikk tips om blei så kontakta med en telefon fra «egen» kommune, der budskapet er «noen savner deg i Nord-Troms». Det blei satt av en felles ringedag tirsdag 21. januar fra kl 18.00. Hver kommune hadde et ringeteam, og ringte alle vi hadde fått tips om. Ordfører, prosjektmedarbeider i Omdømmeprosjektet og tilflytterverter var naturlige deltakere i ringeteamet, og fikk mange hyggelige "savnede" på tråden i løpet av kvelden.

ordføreren ringer
Ordfører Sigmund Steinnes i samtale med en savnet.

Hyggelig ringerunde

Hensikten med kampanjen var å involvere regionens innbyggere i tilflyttingsarbeidet, samtidig som det blei etablert kontakt med potensielle tilflyttere. Aksjoner «Savner du noen» er like viktig som indremedisin for oss fra Nord-Troms: Målet er å bli enda mer bevisst på at det er godt å bo i området vårt, slik at vi kanskje blir enda litt mer oppglødd neste gang vi møter gamle kjente som har flyttet ut, eller noen vi synes burde ta del i våre herligheter.

Tilbakemeldinger fra folk vi snakket med var stort sett utelukkende positive: De var positivt overrasket over hvor offensive vi var og at det var hyggelig å bli kontaktet på denne måten.De som ikke svarte i den første ringerunden blei kontakta seinere, eller vil bli fulgt opp på annen måte.

Flere ga uttrykk for at de hadde tenkt tanken på å flytte til kommunen eller regionen. Noen fortalte at de følger med på utlysning av ledige jobber og har et ønske om å flytte til regionen. Det ble gitt uttrykk for at ”et lite spark bak” kan være det som skal til for at flyttetanker blir mer enn bare en flyktig tanke. Utfordringer for tilflytting er ikke overraskene boliger (særlig leieboliger i startfasen) og arbeid (hele stillinger).

Lidvard Jacobsen forbereder seg til en oppringing.
Lidvart Jakobsen forbereder seg til en oppringing.

Ringekampanjen oppsummeres som en suksess av flere grunner

  • De som ble ringt opp syntes det var en positiv opplevelse. Konseptet appellerte til godfølelsen, de fleste synes det er hyggelig at noen savner dem.
  • Det å være «savnet» har blitt en snakkis i utflyttermiljøene. Dette gjør at spørsmålet om flytting ble satt på dagsordenen. Om ikke kampanjen fører til umiddelbar flytting, så tror vi at den bidrar til å modne flyttetanken.
  • Vi fikk mye god lokal medieomtale.
  • Kommunene fikk et register over personer som ønsker oppfølging videre.
  • Kommunene fikk tilbakemeldinger fra dem de ringte om hva som skulle til for at de skulle flytte.
  • Kampanjen var billig og enkel å gjennomføre, og kan dermed gjennomføres av enkeltkommuner eller kommunene i fellesskap i en driftsfase. Kommunene kan ha en slik ”kampanje” liggende på egen side kontinuerlig og ordfører kan med jevne mellomrom ringe de det er tipset om.