MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Kommunestyret

Møtested:

Pingvinvask, Oteren

Møtedato:

07.05.2007

Tid: 0900

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0027/07       07/00443                                                                                                         

REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 7. MAI 2007                            

 

0028/07       07/00444                                                                                                         

DELRAPPORT PROSJEKT UTREDNING FLERSPRÅKLIGHET        

 

0029/07       07/00446                                                                                                         

ØKONOMIRAPPORT 31.03.07                                                                  

 

0030/07       07/00357                                                                                                         

SØKNAD OM EKSTRA BEVILGNING RAMMETIMER  2007 -2008 

 

0031/07       07/00355                                                                                                         

HØRING: PRØVEORDNING OM Å TILLATE MODULVOGNTOG MED LENGDE INNTIL 25,25  OG MED TOTALVEKT OPP TIL 60 TONN I NORGE                 

 

0032/07       07/00380                                                                                                         

HØRING: FYLKESVEGPLAN FOR TROMS 2008 - 2011 - STRATEGINOTAT

 

0033/07       07/00410                                                                                                         

KOMMUNALTEKNISKE ANLEGG I SKIBOTN ENDRING AV PLAN FOR HØYDEBASSENG    

 

0034/07       07/00376                                                                                                         

REVISJON STORFJORD KOMMUNES KRISEPLAN                          

 

0035/07       07/00434                                                                                                         

STORTINGSMELDING NR. 12 - REGIONALE FORTRINN-REGIONAL FRAMTID - OM PROSESSEN FOR Å AVKLARE INNDELINGSSPØRSMÅL                

 

 

Kl 1100 – 1130  Styreleder Ole Kr. Ertsvik orienterer om Pingvinvask AS og om de

                           planer eierne har for selskapet

Kl 1130 – 1210  Lunsj på Lyngskroa

                           Kommunestyret, administrasjon og presse inviteres av Pingvinvask AS

                           Også bedriftens ansatte vil delta

Kl 1210 – 1230  Befaring i bedriften

 

Kl 1230 – Peter Hagstrøm orienterer om Tornedalsrådet

 

Kommunestyret fortsetter møtet.

 

 

 

Oteren, 30. april 2007

 

 

 

Hanne Braathen                                             

ordfører


REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 7. MAI 2007

 

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/00443

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0027/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

 

  1. Årsrapport 2006 fra Forsvarsbygg
  2. Årsmelding 2006 fra Statsbygg
  3. Svar fra Skibotn skole om Utbygging Skibotn skole og Skoleruta Skibotn skole
  4. Kontrollutvalgets årsrapport for 2006
  5. Nord-Troms Regionråd – Årsberetning 2006
  6. Nord-Troms Regionråd – Utskrift fra styremøte den 27.03.07
  7. Møteprotokoller fra Kontrollutvalget 19.02. og 12.04.2007
  8. Revisjonsberetning 2006 for Storfjord kommune
  9. Protokoll fra ordinær generalforsamling for 2006 i Terminalbygget Storfjord AS
  10. K-Sekretariatet IKS – Fordeling av årsoverskudd 2006
  11. Årsmedling for Nord-Troms Museum 2006

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert.

 

 


DELRAPPORT PROSJEKT UTREDNING FLERSPRÅKLIGHET

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

003 

 

Arkivsaksnr.:

07/00444

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0028/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

Vedlegg: 4 vedlegg

  • Delrapport for utredningsarbeidet pr. 26.april 2007
  • Referat fra fagverksted
  • Referat fra dialogmøter
  • Referat fra møte med Troms Fylkeskommune

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kommunestyret vedtok i møte 5.april 2006, flg. i sak 16/06 :

 

Vedtak:

     1:    Det igangsettes et arbeid med å utrede innføring av formell flerspråklighet i Storfjord

kommune, samisk og finsk i tillegg til norsk.

     2:    Mandat for arbeidet fremgår av rådmannens innstilling.

     3:    Som styringsgruppe utpekes: Willy Ørnebakk, Hanne Braathen, Anne Dalheim.

            I tillegg utpekes to representanter av formannskapet.

     4:    Styringsgruppa gis ansvaret for å gjennomføre hele utredningsarbeidet.

            Det kan avtales underveis - møter med kommunestyret.

     5:  Utredningen vedrørende samisk/finsk språklov bør også ta hensyn til de lokale forhold,               og at befolkningen blir med i arbeidet (folkemøter)

     6:   Av spesiell interesse er å beholde de opprinnelige samiske/finske/kvenske stedsnavn –   som i vesentlig grad avviker fra ny og moderne rettskriving.

     7:    Da Storfjords gamle befolkning bestod i vesentlig omfang også er kvener, bør de   kvenske/samiske stedsnavn beholdes.

     8:    Tas eventuelt sikte på gjennomføring etter kommunevalget.

     9:     Innføring av flerspråklighet i Storfjord kommune avgjøres ved folkeavstemming

 

 

Styringsgruppa har jobbet ut i fra mandatet gitt i kommunestyret og delrapporten kommer som en følge av dette, og på bakgrunn av et behov for å konsultere og orientere kommunestyret underveis fram mot en sluttutredning.

 

ORGANISERING

Oppvekst og kulturetaten er av Rådmannen utpekt til å ha det administrative ansvaret for utredningsarbeidet. Inger Lise Fagerli er fom 16.okt 2006 og inntil videre, engasjert i 20 % stilling som prosjektleder. Styringsgruppe for prosjektet er ordfører Hanne Braathen (også leder i styringsgruppa), Willy Ørnebakk og Ilmar Monlund. Fra administrasjonen: prosjektleder Inger Lise Fagerli og Oppvekst og kultursjef May-Tove Lilleng.

 

 

 

 

PROSESSER

 

Møter i styringsgruppa: Styringsgruppa har hatt i alt 5 møter siden oppstart høst 2006. Prosjektleder har utført arbeidet i tråd med retningslinjer gitt i styringsgruppa.

 

Fagverksted: Gruppa har arrangert et fagverksted 3.januar 2006. Lokale foreninger og representanter fra Høgskole og Universitet deltok, og hensikten var å utfordre og forankre lokal kunnskap i samråd med og mot fagmiljøer med spesialistkompetanse innafor bl.a. historisk utvikling i vår kommune. Referat fra fagverkstedet vedlagt.

 

Dialogmøter med befolkningen: Pk. 5 i kommunestyrevedtaket.Styringsgruppa har gjennomført 2 dialogmøter i kommunen, ett på Skibotn og ett på Oteren. Til sammen møtte 9 personer. Referat vedlagt.

 

Politiske møter: Det er videre jobbet aktivt mot ulike departement og Troms Fylkeskommune i den hensikt å oppnå forståelse for Storfjord kommunes trespråklighets - utfordring. Det ble bl.a. informert om flerspråklighetsutredningen i møte med statssekretærer fra ulike departement 16.april i år, da de besøkte kommunen i forbindelse med en kommende Stortingsmelding om samepolitikk. Leder for styringsgruppa (les: ordfører), har også hatt møte med Troms Fylkeskommune der utfordringen er blitt presentert og mulige felles utspill overfor departementene. Referat vedlagt

 

VURDERING:

Kommunestyret vil i tillegg til vedleggene få presentert en kortversjon av utredningen via Power Point og den er identisk med det som ble lagt fram på dialogmøter med befolkningen. Når det gjelder pk. 9 i vedtaket, vil Rådmannen anbefale at kommunestyret problematiserer og drøfter videre spørsmålet om folkeavstemning. Vil folkeavstemning være et riktig demokratisk middel i denne prosessen, da dette handler spørsmål som kan anses å gjelde minoritetsgrupper, språklig sett?

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Delrapport til kommunestyret datert 26.april 2007, tas som orientering.

 

 


ØKONOMIRAPPORT 31.03.07

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

210 

 

Arkivsaksnr.:

07/00446

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0029/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 


SØKNAD OM EKSTRA BEVILGNING RAMMETIMER  2007 -2008

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

151 

 

Arkivsaksnr.:

07/00357

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0017/07     Styret for oppvekst og kultur                                                     25.04.2007

0030/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

 

Vedlegg: dokumentasjon fra Hatteng og Skibotn skoler

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Viser til pk. 3 og 5 i vedtak i sak 3/07 i SOK 16. mars og i k-sak 20/07 28.mars 2007.

 

3. I hht framlagt dokumentasjon over økt behov for spesialundervisning ved skolene, oppfordres rektorene sammen med Oppvekst og kultursjef, å fremme spesifiserte søknader om tilleggsbevilgning til rammetimer til spesialundervisning og som medfører økte lønnskostnader fom høst 2007. Søknadene behandles i forbindelse med budsjettrevisjon i kommunestyret vår 2007.

 

5. Dersom behovet for delingstimer er større enn det som nå er tildelt, må skolene dokumentere det slik at det blir tatt hensyn til under budsjettrevisjonen.

 

Til pk. 3: Hatteng skole har i tildelt ramme i budsjett 2007 og i kommunestyrevedtak 20/07 et lønnsbudsjett forbeholdt spesialundervisning for skoleåret 2007-2008 som tilsvarer 59 lærertimer uke. Inneværende år har Hatteng skole lagt ut 52 lærertimer til spesialundervisning. Dette dekker ca to tredjedeler av det behovet som Individuelle Opplæringsplaner og sakkyndig tilråding fra PPT og andre instanser for enkeltelever har tilrådd for inneværende år.  Skolen legger pr. mars 2007, fram et behov på 115 timer til spesialundervisning. Skibotn skole har i tildelt ramme budsjett 2007 og i kommunestyrevedtak i sak 20/07 et lønnsbudsjett forbeholdt spesialundervisning, som tilsvarer 32 lærertimer pr.uke. Skibotn skole legger fram et behov på 46 timer for neste skoleår. Alt dette gjelder fom aug. 2007

 

 

 

Omsøkte T-timer

Hatteng

Tildelt i hht budsjett vedtak

Differanse søknad/tildelt

Kostnad

2007

Stillingshjemler

(82)

115 t/u

 

59 t/u

 

56 t/u

 

437 000

2.3 lærerstillinger

Gruppedeling 2. årstrinn  Hatteng

 

15 t/u

 

 

 

0 t/u

 

 

 

15 t/u

 

114 000

0, 6 lærerstilling

Omsøkte  T imer

Skibotn

 

 

 

 

46 t/u

32 t/u

14 t/u

106 000

0,56 lærerstilling

 

Totalt:

 

 

 

Kr. 657 000

 

 

 

Når det gjelder spesialundervisning i grunnskolen og VIGO (videregående opplæring), er dette en rettighet for enkeltbarn. Retten er hjemlet i Opplæringsloven kap. 5, § 5-1: Elever som ikke har, eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning. Merknader fra Ot prp nr. 46: ”Kommunen kan ikke avslå et krav om spesialundervisning med den grunngivelse at det ikke er satt av midler til dette i kommunebudsjettet

 

 

I hht KOSTRA tall der vi kan sammenligne oss med andre kommuner i gruppe 6, viser tallene for undervisning og spesialundervisninga dette bilde for Storfjord kommune:

 

 

 

Storfjord kommune2004

Storfjord kommune2005

Gj. snitt kommunegruppe 6

2005

Gj. Snitt Troms

2005
(inkl. byene)

Netto driftsutgifter til grunnskoleundervisning, per innbygger (alle)

7 522

8 531

9 400

7 516

Netto driftsutgifter til grunnskoleundervisning, per innbygger 6-15 år

58 661

64 886

71 127

54 266

Timer til spesialundervisning i % av antall lærertimer totalt

7,2

12,3

13,6

16,3

 

 

Kommentar til tabellen: En bør selvsagt ikke legge alt for stor vekt på denne type statistikk, og statistikk kan både villede og rettlede. Likevel er det mulig å lese tendenser og mønster og som kan forklares. Kommunegruppe 6 er de kommunene i landet som  KOSTRA (SSB), mener at Storfjord best kan sammenlignes med. Når det gjelder hele Troms, er disse tallene bare tatt med som ”kjekt å vite”-tall. Det er lite relevant å sammneligne seg med Troms fylke som helhet, da byene med sine stordriftsfordeler er med å prege kostnadsnivået.

 

Opplæringsorganisering

Skolene ved rektor har som funksjon å organisere undervisninga ved skolen slik at ressursene til enhver tid disponeres slik at de dekker varierende behov. Det er likevel verken mulig eller pedagogisk forsvarlig å slå sammen klasser i fag, mer enn det som nå gjøres på de to skolene. Storfjordskolene har marginale ressurser og tildeling av grunnramme er lagt på lovens minste timetall. Dersom timer skal tas fra andre poster i rammetimetallet, vil dette dra bunnen ut av andre tjenester internt på skolen som f.eks kontaktlærerfunksjon eller IKT funksjonen. Ved å plukke enkteltimer, kan noen av disse gi flere timer til spesialundervsining, men det vil få andre følger for undervisningstilbudet og organsisering av drifta. En mulighet er at èn lærer er kontaktlærer for flere enn 15 elever, noe jeg vil fraråde pga viktigheten med å følge opp enkeltelever og kontakten med foreldre/foresatte. Administrasjonsressursen er fast og ligger på det nivået som er avtalefestet sentralt. Timer til byrdefull arbeidssitusjon er basert på beregningsregler som følger sentrale normer og skal deles på lærer med tunge enkeltsaker eller krevende elevgrupper. Rådgiverressurs og elevrådskontakt er normert tiemtall.

 

Til pk. 5:

Ekstra delingstimer  Hatteng skole.

Hatteng skole har 25 elever på 2.årstrinn neste skoleår. Dette er elever som er 7-8 år. Inneværende år (1.årstrinn) har klassen vært delt, noe som har vært opplæringsmessig nødvendig. Grunnlaget for læring legges tidlig. 7-8 åringer er fortsatt ”små” og rørlige. Det vil neppe være mulig for en lærer å gi god undervisning i alle fag med 25 stk. 7-8 åringer. Så unge elever (små barn)  preges av alderen sin og da er tradisjonell tavleundervisning ikke en velegnet metodikk. Å hjelpe 25 stk 7 åringer samtidig i teoripregede fag, vil ikke kunne fungere. Det er av stor betydning at læringsmiljøet støtter opp om de faglige basisferdighetene i lesing, skriving, regning og IKT. Aldersblanding eller store elevgrupper på barnetrinnet i nevnte fagområder, gir ikke alltid det beste læringsutbytte for elevene. Skolen mener at 15 lærertimer til deling i basisfagene er nødvendig.

 

 

VURDERING:

Mulighetene for den enkelte elev ligger i tidlig innsats, da ALLE har et læringspotensial. Utdanningssystemet fungerer slik at mange barn kan få kompensert for svakheter i utdanningssystemet gjennom foreldrestøttet opplæring hjemme, men dette gjelder langt fra alle. Det er en kjennsgjerning at elever som ikke kommer inn i gode læringsprosesser, vil ha tilsvarende økt risiko for å komme inn i en negativ utviklingsspiral. Dette kan forebygges ved tidlig innsats. Sett ut i fra et fagligpedagogisk ståsted vil det være riktig og nødvendig å prioritere tid og ressurser som skolene, PPT og spesialisttjenester systematisk avdekker mht enkeltbarns behov og til å dele store elevgrupper i de yngste og minst selvstendige årstrinnene.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

1. Hatteng skole tildeles 50 rammetimer i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Av disse timene skal 35 t øremerkes spesialundervisning i hht søknader og 15 t/u til deling av 2.årstrinn i basisfagene. Sum rammetimer Hatteng skole skoleåret 2007-2008 blir da: 431 + 50 = 481 t/u

Kostnad høst 2007 for 55 timer (aug.-des.) : kr. 380 000 ( ca 2 stillinger)

 

2. Skibotn skole tildeles 7 t/u i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Disse timene øremerkes spesialundervisning i hht søknader. Sum rammetimer Skibotn skole blir da: 265 + 7 = 272 t/u

Kostnad høst 2007 for 7 timer: 53 200,- ( ca. 0,3 stilling)

 

3. Budsjettdekning pk. 1 og 2 : kr: 433 200, utredes og vedtas under budsjettrevisjonsprosess i juni 2007

4. Helårsvirkning av stillingene innarbeides for budsjett 2008.

 

 

 

Behandling i Styret for oppvekst og kultur den 25.04.2007:

 

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

 

 

INNSTILLING TIL KOMMUNESTYRET:

 

1. Hatteng skole tildeles 50 rammetimer i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Av disse timene skal 35 t øremerkes spesialundervisning i hht søknader og 15 t/u til deling av 2.årstrinn i basisfagene. Sum rammetimer Hatteng skole skoleåret 2007-2008 blir da: 431 + 50 = 481 t/u

Kostnad høst 2007 for 55 timer (aug.-des.) : kr. 380 000 (ca 2 stillinger)

 

2. Skibotn skole tildeles 7 t/u i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Disse timene øremerkes spesialundervisning i hht søknader. Sum rammetimer Skibotn skole blir da: 265 + 7 = 272 t/u

Kostnad høst 2007 for 7 timer: 53 200,- (ca. 0,3 stilling)

 

3. Budsjettdekning pk. 1 og 2: kr: 433 200, utredes og vedtas under budsjettrevisjonsprosess i juni 2007

4. Helårsvirkning av stillingene innarbeides for budsjett 2008.

 

 


HØRING: PRØVEORDNING OM Å TILLATE MODULVOGNTOG MED LENGDE INNTIL

25,25  OG MED TOTALVEKT OPP TIL 60 TONN I NORGE

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

N10 

 

Arkivsaksnr.:

07/00355

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0043/07     Driftstyret                                                                                  26.04.2007

0031/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

Vedlegg:

Høringsbrev fra Statens vegvesen datert 19.03.2007

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Vegdirektoratet har sendt på høring forslag til prøveordning om å tillate modulvogntog med lengde inntil 25,25 m og med totalvekt opp til 60 tonn.

 

Dagens regler:

I dag er maksimallengde for vogntog, motorvogn med slepvogn eller påhengsvogn 19,50 m.

Semitrailer kan ha lengde inntil 17,50 m. Tømmervogn kan ha lengde inntil 22 m.

Største tillatte bredde i dag er 2,55 m, hvis ikke mindre bredde er fastsatt ved oppsetting av vegskilt. For noen typer skapbiler er største tillatte bredde 2,60 m.

 

EU-direktiv.

Norge og EU-.landene er pålagt å harmonisere dimensjonene på godstransport i henhold til direktiv 96/53/EF. Kravet gjelder lengde, bredde og sporingskrav.  Det enkelte land står fritt med hensyn til å ha egne vektbestemmelser.

 

Forslaget:

Prøveordningen omfatter følgende:

  • Vogntoglengder: Vegdirektoratet foreslår at Norge velger en vogntoglengde på inntil 25,25 m sammensatt av lovlige EU-moduler.
  • Bredde: Vegdirektoratet foreslår ikke endringer i dagens breddekrav, dvs maksimal bredde inntil 2,55 m med unntak der vogntog har kjøleaggregat der bredden kan være inntil 2,60 m.
  • Vegdirektoratet foreslår at maksimal vogntogvekt kan være inntil 60 tonn.
  • Veistrekninger: Strekningen E8 og E8/E6 Riksgrensen til Finland – Tromsø er foreslått som prøvestrekning i Troms med maksimal lengde 25,25 m og maksimal totalvekt inntil 60 tonn.

 

Høringsfrist: 20.juni 2007

 

VURDERING:

Vegstrekningen E6/E8 Finland grense – Tromsø er i dag strekt trafikert av trailertrafikk hele året. En av årsakene til dette er at Norge og Finland har døgnkontinuerlig tollstasjon på riksgrensen og at E8 er mindre utsatt for stenging om vinteren enn mellomriksvegen fra Narvik til Sverige.

 Storfjord kommune er spesielt engstelig for den sterke trafikken gjennom Oteren fordi det ikke er bygd gang-/sykkelvegnett innenfor tettstedet. Kommunen ønsker derfor ikke at ”langtrailere” skal kjøre gjennom bygda før gang-/sykkelvegnettet er bygd. Det kan ta noen år før dette er gjennomført.

 

Storfjord kommune er positive til at ”langtrailere” skal kunne kjøre E8 fra riksgrensen til Skibotn. Endepunktet i Skibotn kan være E6/E8 i Njallevuohpi (ca 1 km sør for Statoilstasjonen) der det skal bygges opp bensinstasjon med oppstillingsplass for trailere og bekvemmeligheter for sjåførene.

Herfra kjøres lasten videre med ”korttrailere”. Endepunktet kan også være Skibotn kai ettersom noe last kan videretransporteres med båt.

Kommunen viser til at E8 i Skibotndalen må oppgraderes til stamvegstandard da vegnettet i dag ikke er tilfredsstillende for ”langtrailere”. Vegstandarden må i allefall forbedres dersom prøveordningen gjøres permanent.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune anbefaler at det igangsettes en prøveordning med ”langtrailere” med vegntoglengde inntil 25,25 m på E8 fra riksgrensen mot Finland til Skibotn. Endepunktet i Skibotn kan være i Njallevuohpi hvor det skal bygges en bensinstasjon med oppstillingsplass  for trailere og  bekvemmeligheter for sjåførene. Et annet endepunkt kan være Skibotn kai der det er mulig å videresende lasten med båt, evt motta last som skal transporteres over grensen.

 

Storfjord kommune krever at ”langtrailerne” ikke skal kjøre gjennom Oteren pga de trafikale forhold der. Det må bygges gang-/sykkelveg i tettstedet før kommunen kan gå inn for en forlengelse av prøvestrekningen til Tromsø.

 

Storfjord kommune mener at E8 må opprustes på strekningen riksgrensen til Skibotn i første omgang og deretter etappevis til Tromsø. Dagens vegstandard og trafikksikkerhet anses å være for dårlig for varig kjøring med ”langtrailere” på strekningen.

 

Behandling i Driftstyret den 26.04.2007:

 

TILLEGGSFORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

Siste punkt i rådmannens innstilling strykes.

 

Tilleggsforslag fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

INNSTILLING TIL KOMMUNESTYRET:

 

Storfjord kommune anbefaler at det igangsettes en prøveordning med ”langtrailere” med vogntoglengde inntil 25,25 m på E8 fra riksgrensen mot Finland til Skibotn. Endepunktet i Skibotn kan være i Njallevuohpi hvor det skal bygges en bensinstasjon med oppstillingsplass  for trailere og  bekvemmeligheter for sjåførene. Et annet endepunkt kan være Skibotn kai der det er mulig å videresende lasten med båt, evt motta last som skal transporteres over grensen.

 

Storfjord kommune krever at ”langtrailerne” ikke skal kjøre gjennom Oteren pga de trafikale forhold der. Det må bygges gang-/sykkelveg i tettstedet før kommunen kan gå inn for en forlengelse av prøvestrekningen til Tromsø.

 

 

HØRING: FYLKESVEGPLAN FOR TROMS 2008 - 2011 - STRATEGINOTAT

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q10 

 

Arkivsaksnr.:

07/00380

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0044/07     Driftstyret                                                                                  26.04.2007

0032/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Troms Fylkeskommune, Samferdselsetaten har sendt på høring: ”Fylkesvegplan for Troms 2008 – 2011 – strateginotat.” Høringsfrist 30.april 2007.

I  strateginotatet er fylkesvegene delt i tre klasser, jfr samferdselsutvalgets vedtak i sak 17/03.:

Kl I: Høytrafikkveger.

Kl II: Viktige fylkesveger for næringstransporter.

Kl III: Øvrige fylkesveger.

Fylkesvegene i Storfjord er i kl III.

 

Fylkeskommunen ønsker særlig tilbakemelding på følgende forhold:

  1. Forholdet mellom vedlikehold og investeringer. Hva skal prioriteres og hvilket scenario bør en legge seg på i kommende 4-årsperiode?
  2. Fordelingen mellom de innsatsområder som er skissert.
  3. Prinsipper og kriterier for inndeling og klassifisering av fylkesvegnettet, hvilket nivå bør det ligge på?

 

VURDERING:

Fylkesvegstandard i Storfjord kommune.

Fylkesvegene i Storfjord er i hovedsak grusveier i svært dårlig forfatning. Det er fast dekke på deler av Kitdalveien og deler av Signaldalsvegen, men disse dekkene begynner å bli gamle og nedslitte.   Ettersom fylkesvegene i Storfjord er plassert i fylkesvegklasse III, må det påregnes at de kun vil få såkalt simpelt vedlikehold i årene som kommer. Det må antas at vegeieren vil prioritere oppgradering av vegene i kl I og kl II.

 

Kommunens prioritering av fylkesveger i Storfjord:

Storfjord kommunestyre har ved tidligere anledning prioritert oppgradering av fylkesvegen i Signaldalen framfor fylkesvegen i Kitdalen, jfr kommunestyresak 82/04 hvor det ble fattet følgende vedtak:

”Storfjord kommunestyre ber om at fylkesvegene i kommunen snarest blir opprustet med fast dekke. Kommunen prioriterere vegene slik:

  1. Fylkesveg i Signaldalen
  2. Fylkesveg i Kitdalen”

 

 

Klassifisering av fylkesvegnettet:

Fylkesvegnettet er delt i tre klasser fastsatt etter trafikkmengde og viktighet. Vegeieren bør i tillegg til dette fastsette en minimumsstandard for fylkesvegnettet. Standarden må fastsette at vegene skal ha tilfredsstillende bæreevne året rundt. Alle fylkesveger må enten ha fast dekke eller god grusvegstandard med gode grøfter og gode stikkrenner.

 

Forholdet vedlikehold/investeringer.

Alle veger som skal ha fast dekke bør finansieres gjennom investeringsprosjekter og låneopptak.

Veger som skal ha god grusvegstandard bør finansieres over driftsbudsjettet.

 

Spleiselag.

Storfjord kommune og Statens vegvesen har ved tidligere anledning utbygd deler av Kitdalveien gjennom spleiselag og bruk av trafikksikkerhetsmidler. Kommunen ser dette som en mulighet til å finansiere utbedring av trafikkfarlige strekninger i framtiden.

Noen kommuner vil kanskje også delta i spleiselag med fylkeskommunen forutsatt at fylkesvegene blir oppgradert med fast dekke. Spleiselaget bør i utgangspunktet bestå i at kommunene er med og forskotterer deler av prosjektet.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune viser til at fylkesvegene i kommunen har svært dårlig standard og fremkommeligheten er vanskelig i deler av året dårlig. Dette gjelder spesielt deler av Signaldalen hvor vegens bæreevne er dårligere enn i Kitdalen.

 

Prioritering av fylkesveger i Storfjord.

Storfjord kommune prioriterer oppgradering av fylkesvegen i Signaldalen framfor fylkesvegen i Kitdalen, jfr kommunestresak 82/04.

 

Minimumsstandard:

Storfjord kommune foreslår at vegeieren fastsetter en minimumsstandard på vegnettet, både på veger med fast dekke og på grusveger. Minimumsstandarden må innebære at vegene skal ha tilfredsstillende bæreevne til alle årstider. Vegene må være så brede at to biler kan møtes uten at det er behov for møteplasser. Alle fylkesveger som ikke har minimumsstandard må prioriteres og oppgraderes i kommende 4-års periode.

 

Forholdet mellom investeringer og vedlikehold.

Alle veger som skal ha fast dekke bør finansieres gjennom investeringsprosjekter og låneopptak.

Veger som skal ha god grusvegstandard bør kunne finansieres over driftsbudsjettet, eventuelt i kombinasjon med låneopptak.

 

Spleiselag.

Oppgradering av fylkesveger er i utgangspunktet et fylkeskommunalt ansvar. Det kan likevel tenkes at noen kommuner kan være med og forskottere oppgradering av fylksveger til fast dekke dersom dette framskynde utbedringsarbeidene.

 

Behandling i Driftstyret den 26.04.2007:

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

Storfjord kommune er trolig den kommunen i Troms med lengst strekning fylkeskommunale grusveger, disse har svært dårlig standard og fremkommeligheten er vanskelig i deler av året. Dette gjelder spesielt deler av Signaldalen.

 

Prioritering av fylkesveger i Storfjord.

Storfjord kommune prioriterer oppgradering av fylkesvegen i Signaldalen framfor fylkesvegen i Kitdalen, jfr kommunestresak 82/04.

 

Minimumsstandard:

Storfjord kommune foreslår at vegeieren fastsetter en minimumsstandard på vegnettet. Minimumsstandarden må innebære at vegene skal ha tilfredsstillende bæreevne til alle årstider med fast dekke. Vegene må være så brede at to lastebiler kan møtes uten at det er behov for møteplasser. Alle fylkesveger som ikke har minimumsstandard må prioriteres og oppgraderes i kommende 4-års periode.

 

Storfjord kommune er lei av utilstrekkelig vedlikehold på fylkesvegene. Spesielt i Signaldalen medvirker dårlig fylkesveg til at folk lar være å etablere seg i dalen. Storfjord kommune har en offensiv satsing på bedre samferdsel og har vedtatt en opprustingsplan som inkluderer fast dekke på samtlige kommunale veger. Kommunen forlanger derfor at fylket i år 2007 har fast dekke som minimumsstandard og gjennomfører dette i neste 4 års periode.

 

Forslaget fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

INNSTILLING TIL KOMMUNESTYRET:

 

Storfjord kommune er trolig den kommunen i Troms med lengst strekning fylkeskommunale grusveger, disse har svært dårlig standard og fremkommeligheten er vanskelig i deler av året. Dette gjelder spesielt deler av Signaldalen.

 

Prioritering av fylkesveger i Storfjord.

Storfjord kommune prioriterer oppgradering av fylkesvegen i Signaldalen framfor fylkesvegen i Kitdalen, jfr kommunestresak 82/04.

 

Minimumsstandard:

Storfjord kommune foreslår at vegeieren fastsetter en minimumsstandard på vegnettet. Minimumsstandarden må innebære at vegene skal ha tilfredsstillende bæreevne til alle årstider med fast dekke. Vegene må være så brede at to lastebiler kan møtes uten at det er behov for møteplasser. Alle fylkesveger som ikke har minimumsstandard må prioriteres og oppgraderes i kommende 4-års periode.

 

Storfjord kommune er lei av utilstrekkelig vedlikehold på fylkesvegene. Spesielt i Signaldalen medvirker dårlig fylkesveg til at folk lar være å etablere seg i dalen. Storfjord kommune har en offensiv satsing på bedre samferdsel og har vedtatt en opprustingsplan som inkluderer fast dekke på samtlige kommunale veger. Kommunen forlanger derfor at fylket i år 2007 har fast dekke som minimumsstandard og gjennomfører dette i neste 4 års periode.

 

 


KOMMUNALTEKNISKE ANLEGG I SKIBOTN

ENDRING AV PLAN FOR HØYDEBASSENG

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M2 

 

Arkivsaksnr.:

07/00410

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0045/07     Driftstyret                                                                                  26.04.2007

0033/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har utarbeidet prosjekt for høydebasseng med tilhørende overføringsledninger samt boligfeltutbygging i Sommersethlia sammen med Asplan Viak as. I denne planen er høydebassenget prosjektert like nord for Sommersethlia boligfelt. Bassengets netto volum er ca 570 m3. Dette var beregnet å være tilstrekkelig for dagens bebyggelse og en normal utvikling av Skibotn tettsted. Dersom det tilknyttes forbrukere med stort vannbehov, vil dette ikke være tilstrekkelig på sikt.

 

VURDERING:

På bakgrunn av interesse for industrietableringer i Skibotn har rådmannen sett at det er ønskelig  å øke volumet på høydebassenget til netto ca 800 m3 volum. Dette vil gi anlegget større døgnkapasitet og vil tilrettelegge for industri som har et visst vannbehov.

Rådmannen har bedt konsulenten prosjektere øket bassengvolum på bakgrunn av dette.

Det kan på sikt bli behov for å ta en ny hovedvannledning fra høydebassenget til sentrum nord i Skibotn. Dette ligger imidlertid litt fram i tid og man må vurdere denne utvidelsen i forhold til de etableringer som måtte komme.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre godkjenner at høydebassenget i Skibotn økes fra ca 570 m3 til ca 800 m3 netto volum. Kostnadsøkningen klarlegges og revidert kostnadsomfang framlegges for kommunestyret.

 

Behandling i Driftstyret den 26.04.2007:

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK:

Storfjord kommunestyre godkjenner at høydebassenget i Skibotn økes fra ca 570 m3 til ca 800 m3 netto volum. Kostnadsøkningen klarlegges og revidert kostnadsomfang framlegges for kommunestyret.

 

INNSTILLING TIL KOMMUNESTYRET:

 

  1. Storfjord kommunestyre godkjenner plan om økning av volumet på høydebassenget fra

570 m3 til 800 m3 netto volum.

      2. Kostnadsoverslag for utbygging av Sommersethlia boligfelt og høydebasseng,

          kr 11.250.000,-, godkjennes.

      3. Prosjektet fullfinansieres ved å øke låneopptaket med kr 2.770.000,-

 


REVISJON STORFJORD KOMMUNES KRISEPLAN

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/00376

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0034/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

Vedlegg:

Kriseplan for Storfjord kommune

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommunestyre vedtok ”Kriseplan for Storfjord kommune” i sak 13/02 den 18.01.2002.

Det er ønskelig å revidere kriseplanen på flere punkt:

1. Etablering av kriseledelsen, sammensetning..

2. Beredskapsrådets sammensetning.

3. Fortløpende ajourhold av planen

Etter møte i kommunens beredskapsråd 20.03.2007 ble det fremmet ønske om at ambulansetjenesten burde ha vært valgt inn i kommunens beredskapsråd, jfr pkt 2 i kriseplanen. Dette ble begrunnet med at ambulansetjenesten kunne bringe nyttig fagkunnskap inn i beredskapsrådet. Områdelederen for ambulansetjenesten Storfjord/Lyngen/Balsfjord vil kunne tiltre beredskapsrådet også i krisesituasjoner.

 

Det er ønskelig at kriseledelsen skal kunne gjøre ajourføringer og mindre justeringer i kommunens kriseplan uten å fremme sak for kommunestyret. Dette vil gjøre planen mer fleksibel.

 

VURDERING:

1. Kriseledelsens sammensetning (i utgangspunktet skal kriseledelsen kun bestå av personer ansatt i kommunen).

Etter omorganiseringen som er foretatt, bør kriseledelsen justeres til å omfatte følgende:

  • Ordføreren
  • Varaordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Helse- og sosialsjef
  • Oppvekst- og kultursjef
  • Drift- og utviklingssjef/brannsjef
  • Andre

 

2. Beredskapsrådet.

Beredskapsrådet bør justeres til å omfatte følgende:

  • Ordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Jordbrukssjefen
  • Drift- og utviklingssjefen/brannsjefen
  • Helse- og sosialsjef
  • Kommuneoverlegen
  • Lensmannen i Lyngen
  • Sivilforsvaret v/FIG-leder Storfjord
  • Heimevernet v/områdesjef eller bemyndiget
  • Ambulansetjenesten v/områdeleder Storfjord/Lyngen/Balsfjord

 

Det er nødvendig å foreta jevnlig oppdatering av medlemmer/personell i kriseplanen. Det er for tungvint å fremme sak for kommunestyret hver gang det er nødvendig å justere planen. Rådmannen tilrår derfor at kommunens kriseledelse gis fullmakt til å gjøre nødvendige fortløpende justeringer i kriseplanen.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune vedtar følgende revisjon av Storfjord kommunes kriseplan.

 

1. Kriseledelse. Følgende kriseledelse vedtas:

  • Ordføreren
  • Varaordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Helse- og sosialsjef
  • Oppvekst- og kultursjef
  • Drift- og utviklingssjef/brannsjef
  • Andre etter kriseledelsens behov

 

2. Beredskapsrådet.

Beredskapsrådet justeres til å omfatte:

  • Ordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Jordbrukssjefen
  • Drift- og utviklingssjefen/brannsjefen
  • Helse- og sosialsjefen
  • Kommuneoverlegen
  • Lensmannen i Lyngen
  • Sivilforsvaret v/FIG-leder Storfjord
  • Heimevernet v/områdesjef eller bemyndiget
  • Ambulansetjenesten v/områdeleder Storfjord/Lyngen/Balsfjord

 

3. Fullmakt:

Kriseledelsen gis fullmakt til å endre og ajourføre kriseplanen fortløpende.

 

 


STORTINGSMELDING NR. 12 - REGIONALE FORTRINN-REGIONAL FRAMTID - OM

PROSESSEN FOR Å AVKLARE INNDELINGSSPØRSMÅL

 

Saksbehandler:

Trond R. Larsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/00434

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0035/07     Kommunestyret                                                                         07.05.2007

 

 

Vedlegg:

Skriv fra Kommunal- og reg.departementet av 11.01.07

Skriv fra KS datert 06.03.07

 

Andre dokumenter (ikke vedlagt):

Stortingsmelding nr. 12

 

Kommunens rolle:

Kommunene utgjør fundamentet i det lokale folkestyret og representerer nærhet, tilhørlighet og mulighet til innflytelse for befolkningen. Kommunen har i dag en oppfattende oppgaveportefølje med ansvar for store og viktige oppgaver. Etter regjeringens oppfatning er det helt vesentlig, både for demokratiet og for å nå målet om en effektiv offentlig forvaltning, at kommunene også i framtiden er generalistorganer med en bred og tung oppgaveportefølje.

 

Norge er kjennetegnet ved kommuner som er geografisk vidstrakte og befolkningsmessig små. Sett på bakgrunn av at kommunene allerede har ansvar for en betydelig oppgavemengde, gjør en slik kommunestruktur det mindre aktuelt å legge nye store oppgaver til kommunene.”

 

Reformen skal iverksettes fra 01.01.10. Regjeringen skal legge fram et forslag til regional inndeling for Stortinget våren 2008, bl.a. vurdert på vurderinger som gjøres lokalt og regionalt. 

 

Kommunene har mottatt brev fra KS datert 06.03.07 som sier noe om kommunens rolle i arbeidet med å avklare inndelingsspørsmålet for det nye regionale nivået. Brevet legges med saken.

Mål for reformen:

Regjeringen ønsker at  regionene skal være de sentrale regionale utviklingsaktørene, og legger følgende mål til grunn for forvaltningsreformen:

·        Et forsterket folkestyre og demokrati på lokalt og regionalt nivå gjennom desentralisering av makt og klar ansvarsdeling mellom forvaltningsnivåene.

·        En mer samordnet og effektiv offentlig forvaltning ved at ulike sektorer ses i sammenheng innenfor den enkelte region.

·        Verdiskaping og sysselsetting basert på lokale og regionale fortrinn og forutsetninger, som sikrer det framtidige grunnlaget for velferden i samfunnet.

·        Effektiv ivaretakelse av nasjonale mål som for eksempel bærekraftig utvikling, likeverdige tjenestetilbud og rettsikkerhet for den enkelte.

 

Forvaltningsreformen bygger på en forutsetning om at kommunesammenslutninger fortsatt skal være frivillige.  Det er et utgangspunkt at det fortsatt skal være et finmasket kommunestruktur, og at kommunene beholder sin brede og allsidige oppgaveportefølje. Videre er det en forutsetning at reformen ikke skal føre til sentralisering innad i regionen. Regjeringen legger i utgangspunktet generalistkommunesystemet til grunn for organisering av kommunesektoren.

 

Hovedinnhold i meldingen:

Utgangspunkt for reformen

Et levende og desentralisert demokrati med bred deltakelse er grunnleggende for å møte samfunnsutfordringene på en god måte. Det skal være tre folkevalgte nivå i Norge. Regjeringen vil legge til rette for et levende folkestyre med kommuner og regioner som utnytter lokale og regionale fortrinn til beste for innbyggerne, næringslivet og samfunnet for øvrig. Kommunene utgjør fundamentet i det lokale folkestyret, og representerer nærhet, tilhørighet og mulighet for innflytelse for befolkningen.

 

Kommunene har i dag en omfattende oppgaveportefølje med ansvar for store og viktige oppgaver. Etter regjeringens oppfatning er det helt vesentlig, både for vårt demokrati og for å nå målet om en effektiv offentlig forvaltning, at kommunene også i framtiden er generalistorganer med en bred og tung oppgaveportefølje. Kommunestrukturen i Norge er kjennetegnet ved kommuner som er geografisk vidstrakte og befolkningsmessig små.  Sett med bakgrunn av at kommunene all3rede har ansvaret for en betydelig oppgavemengde, gjør en slik kommunestruktur det mindre aktuelt å legge nye, store oppgaver til kommunene.

 

 Mange offentlige oppgaver løses best i et geografisk perspektiv mellom landet som helhet og den avgrensning som kommunene representerer. Dette er for det første oppgaver som angår eller har virkning for et større område enn den enkelte kommune, og som derfor trenger kommuneoverskridende løsninger.

For det andre er det oppgaver som av hensyn til stordriftsfordeler løses best med et større befolkningsgrunnlag enn det de fleste kommuner har.

For det tredje er det oppgaver som krever mer ressurser i form av økonomi

og spesialisert kompetanse enn hva en enkelt kommune har til rådighet. Regjeringen mener det er behov for et folkevalgt regionalt nivå for å løse mange av disse oppgavene.

 

Regjeringen mener det er behov for å styrke det regionale folkevalgte nivået slik at utviklingspotensialet kan utnyttes til beste for en helhetlig og villet utvikling i den enkelte region. Regionene må gis virkemidler og beslutningsmyndighet slik at de kan spille en sentral utviklingsrolle.

Desentralisering av viktige oppgaver innen samferdsel, næring, landbruk, miljøvern, planlegging, marin  sektor, forskning og utdanning og kultur blir derfor viktige virkemidler for å legge til rette for en ønsket samfunnsutvikling. Regionene skal være de sentrale aktørene for regional utvikling. Det er regionens egenart, fortrinn og særskilte utfordringer som skal være fokus for arbeidet, og prosessen er ofte kjennetegnet ved avveining mellom kryssende hensyn og interesser.

Slike avveininger bør ha en regional forankring og være styrt av direkte folkevalgte organer.

 

Fylkeskommunene har i ulik grad lyktes som sentral drivkraft og tilrettelegger for regionalt utviklingsarbeid. Fylkeskommunene har blitt tappet for sentrale oppgaver samtidig som den folkelige oppslutningen om nivået er blitt svekket. Dette har satt fylkeskommunen som forvaltningsnivå under press. Undersøkelser viser at flertallet av fylkeskommunene ikke har hatt noen stor suksess som regional utviklingsaktør.

 

Det er imidlertid store variasjoner i hvor mye midler hver fylkeskommune har til regionalt utviklingsarbeid, og fylkeskommunene har ulike tradisjoner og forutsetninger for regionalt utviklingsarbeid. En lite ryddig ansvarsdeling mot regional statsforvaltning og en begrenset oppgaveportefølje, som også i noen grad ikke er innbyrdes nært sammenhengende, kan også ha virket inn. Det kan heller ikke utelukkes at fylkeskommunene ikke har vært gode nok til å utnytte det regionalpolitiske handlingsrommet.

 

Forutsetninger for reformen

Forvaltningsreformen bygger på en forutsetning om at kommunesammenslutninger fortsatt skal være frivillige, slik det ble vedtatt av Stortinget i 1995. Det innebærer at sammenslutninger skal være tuftet på lokale initiativ, vurderinger og beslutninger. Det er et utgangspunkt for reformen at vi også i framtiden kommer til å ha en kommunestruktur med mange og relativt små kommuner. Det er en forutsetning at kommunene beholder sin brede og allsidige oppgaveportefølje. De nye regionene skal overta fylkeskommunens oppgaver, i tillegg skal regionene styrkes gjennom overføring av oppgaver fra staten.

 

Videre er det en forutsetning at reformen ikke skal føre til sentralisering innenfor de enkelte regionene. En tydeliggjøring av arbeidsdelingen mellom staten, regionene og kommunene vil gi regionene en sentral rolle i arbeidet med å utnytte regionenes stedbundne kvaliteter og vekstpotensial.

Utnyttelse av lokale fortrinn er av sentral betydning for at hele regionens potensial skal kunne realiseres til beste for innbyggerne. IKT skaper nye muligheter for kommunikasjon og samhandling innad og på tvers av forvaltningsnivåer og geografiske skiller.

Dette gir økt fleksibilitet med hensyn til lokalisering. Regjeringen legger i utgangspunktet generalistkommunesystemet til grunn for organiseringen av kommunesektoren. Det vil si at alle kommuner og regioner i prinsippet skal ha ansvar for de samme oppgavene, men med hovedstadsområdet som et mulig unntak.

 

Oppgavedifferensiering på enkelte avgrensede områder kan være et supplement

til generalistkommunesystemet. Mulige differensierte løsninger må vurderes innenfor den enkelte sektor, men det er ikke aktuelt å gi kommunene ulikt oppgaveansvar i særlig omfang. Dagens fylkeskommuner finansieres i hovedsak gjennom frie inntekter.

Regjeringen mener dette prinsippet også bør legges til grunn for finansiering av de nye regionene. Det kan imidlertid være aktuelt å øremerke noen midler på enkelte av de nye oppgaveområdene.

Kommuner og regioner skal være sidestilte politiske og forvaltningsmessige organer slik kommuner og fylkeskommuner er det i dag.

 

Regjeringen åpner imidlertid for at det nye regionale nivået kan gis en viss form for overkommunal myndighet innenfor deler av den framtidige regionale arealplanleggingen. En viktig forutsetning er at det utvikles gode samhandlings-modeller mellom forvaltningsnivåene. Målet er å sikre at lokalt og regionalt utviklingsarbeid utfyller hverandre, slik at den samlede innsatsen utvides som et resultat av samarbeidet.

Staten er garantist for innbyggerne når det gjelder å sikre verdier som rettssikkerhet, likhet og likeverdige tjenestetilbud. Det er en forutsetning for reformen at oppgaver som innebærer klagebehandling, lovlighetskontroll og tilsyn fortsatt skal være et statlig ansvar.

 

 

 

Oppgaver til de nye folkevalgte regionene

For å bidra til at målene for reformen kan nås foreslår regjeringen at det overføres makt og myndighet fra staten til det regionale folkevalgte nivået.

Oppgavene vil dermed underlegges regionalpolitiske vurderinger og prioriteringer og kan ses i sammenheng med øvrige oppgaver regionene har ansvaret for. Kommunene og staten skal fortsatt være de viktigste leverandørene av velferdstjenester, mens regionene skal være de sentrale regionale utviklingsaktørene.

Det vil si at de skal være drivkraften i å utnytte lokale og regionale fortrinn. For å fylle denne rollen må regionene få ansvar og virkemidler i et omfang som gjør dem til interessante samarbeidspartnere for kommuner, næringsliv og andre aktører. Med et utvidet handlingsrom følger også forventninger om at regionene skal utgjøre en forskjell.

Utviklingsarbeidet må gjøres i nært samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere.

 

Regjeringen foreslår at dagens fylkeskommunale oppgaver overføres til de nye folkevalgte regionene, med mulig unntak av tannhelsetjenesten.

Spørsmålet om framtidig forankring av tannhelsetjenesten vil bli drøftet i en stortingsmelding som planlegges lagt fram for Stortinget våren 2007.

Regjeringen legger opp til at utviklingsoppgaver skal utgjøre en vesentlig del av regionenes oppgaver, i tillegg til tjenesteoppgaver som overføres fra dagens fylkeskommuner. Omfanget av nye utviklingsoppgaver som kan overføres til regionene avhenger til en viss grad av inndelingen av det regionale nivået. Regjeringen mener imidlertid at følgende kjerne av nye oppgaver kan overføres til regionene uavhengig av regional inndeling:

 

Samferdsel: Øvrige riksveger omklassifiseres til enten regionveger eller stamveger.2 I vurderingen må vegenes interregionale funksjoner tillegges vekt, men de øvrige riksvegene skal i det vesentligste overføres til regionene. Stamvegene vil fortsatt være et nasjonalt ansvar. Statens bevilgninger til øvrige riksveger som omklassifiseres til regionveger inngår i regionenes rammetilskudd.

 

Næringsutvikling: Eierskapet til Innovasjon Norge deles mellom staten og regionene. Staten skal være majoritetseier i selskapet. Delt eierskap vil gi regionene økt innflytelse over Innovasjon Norges virksomhet, samtidig som selskapet opprettholdes som ett selskap med samlet ansvar for internasjonale, nasjonale og regionale virkemidler for næringsutvikling. Videre opprettes det regionale innovasjonsselskaper med ansvar for hoveddelen av SIVAs innovasjonsaktiviteter. Regionene kan delta som eiere i innovasjonsselskapene sammen med SIVA og eventuelt andre aktører.

Dersom antallet regioner framover blir om lag tilsvarende dagens antall fylkeskommuner vil det være aktuelt at enkelte av de regionale innovasjonsselskapene dekker mer enn en region og følgelig har mer enn en region inne på eiersiden.

 

Miljøvernområdet: De fleste oppgaver som i dag tilligger fylkesmannen på miljøvernområdet, og som ikke er knyttet til tilsyn, klage, lovlighetskontroll og innsigelse, samt veiledning knyttet til dette, skal i utgangspunktet overføres til regionene. Dette må imidlertid vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle, og det må skje i et omfang og på en måte som sikrer våre muligheter til å nå våre nasjonale miljømål og våre internasjonale miljøforpliktelser.

 

Landbruk- og matområdet: De fleste av fylkesmannens oppgaver på landbruks- og matområdet, med unntak av klagebehandling, kontroll med tilskudds-forvaltningen, innsigelse, lovlighetskontroll og enkelte saker med vedtaksmyndighet, skal i utgangspunktet overføres til regionene. Dette må imidlertid vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle, og det må skje på en måte som sikrer våre muligheter til å nå våre nasjonale landbrukspolitiske mål og våre internasjonale forpliktelser på området.

Fylkesmannen får ansvar for veiledning av kommunene knyttet til de oppgavene som ivaretas av fylkesmannen.

 

Marin sektor: Oppgaver innenfor akvakulturforvaltningen – herunder hovedsakelig tildeling av oppdrettskonsesjoner til aktører – overføres til regionene.

Videre overføres oppgaver knyttet til skolekvoter, kystsel, lokale fiskereguleringer, tang og tare og kongekrabbe til regionene. Det legges fram en egen stortings-melding om kongekrabbeforvaltning våren 2007.

 

Kultur: Regionene får ansvar for å forvalte spillemidler til kulturbygg. Ansvaret for oppnevning av styreleder og noen styremedlemmer til region-/landsdelsteatrene, i region-/landsdelsorkestrene, en del museer og i knutepunktfestivalene kan overføres fra staten til regionene. Konklusjoner om regionenes ansvar på bibliotekfeltet trekkes når utredningen Bibliotekreform 2014 har vært på høring. Regionene får større ansvar for turneleggingen av skolekonserter. Balansen mellom regionteatrenes turnevirksomhet og Riksteatret vurderes.

Forskning og utdanning: Innenfor noen områder der fylkesmannen i dag har oppgaver på grunnopplæringsområdet foreslås disse overført til de nye regionene. Dette er enkelte oppgaver vedrørende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (utenom eksamen), informasjon og veiledning til lokale skoleeiere og allmennheten om innhold, prinsipper og mål i den nasjonale utdanningspolitikken, kompetanse-utvikling og kvalitetsutviklingsarbeid.

Det er nedsatt et utvalg som skal vurdere studieforbundenes rolle. Det tas stilling

til hvilket forvaltningsnivå som skal ha ansvar for tilskuddsforvaltningen for voksenopplæring etter at utvalget har presentert sin tilråding høsten 2007.

Ansvar for drift og finansiering av fagskoleutdanningen overføres til regionene. Det opprettes regionale forskningsfond som supplerer de nasjonale FoU-virkemidlene. Ansvaret for grunnbevilgningene til de regionale forskningsinstituttene overføres til regionene.

 

Regional planlegging: Et sentralt grep i forvaltningsreformen er å styrke den regionale planleggingen som virkemiddel. Regionene pålegges å utforme en regional planstrategi som skal godkjennes av Kongen. Regionene gis, med noen særlige unntak, myndighet til å vedta bestemmelser som i en begrenset periode båndlegger arealbruken. Både berørte kommuner, regionale statsorganer og Sametinget kan kreve at spørsmålet om båndlegging bringes inn for Miljøverndepartementet til avgjørelse. Regionale planer skal utformes i nært samarbeid med kommuner, regionale statsorganer og andre som er sentrale for å bidra til en bærekraftig utvikling i regionen. Dersom det blir få regioner, kan flere oppgaver på samferdsels- og kulturområdet overføres til regionene, i tillegg til kjernen av nye oppgaver omtalt over. 

På samferdselsfeltet kan omklassifisering av øvrige riksveger til regionveger følges

av overføring av hovedansvaret for Statens vegvesen. Med få regioner kan det også være aktuelt å vurdere overføring av kjøp av persontrafikk på jernbane for lokale og regionale ruter. Det kan videre vurderes om flere oppgaver som Norsk kulturråd har i dag kan delegeres til institusjoner og /eller overføres til regionalt nivå.

 

Valg

Endringer i regioninndelingen vil innebære at valgkretsinndelingen til regiontingene vil måtte vurderes. Etter regjeringens vurdering er det viktig å utforme valgordningen slik at de nye regiontingene blir representative i forhold til de politiske partienes oppslutning i hele regionen.

Regjeringen legger også vekt på at valgordningen må sikre en god geografisk representasjon gjennom at alle deler av regionen gis mulighet for representasjon

i regiontinget.

Dagens fylker har lange tradisjoner som valgkretser både ved fylkestingsvalg og stortingsvalg. Inndelingen gir i dag en god balanse for fordeling av mandatene mellom ulike deler av landet ved stortingsvalg.

 

En oppdeling av regionene i flere valgkretser vil sikre god geografisk representasjon for alle deler av regionen i regiontinget, samtidig som det med et begrenset antall valgkretser i hver region også vil være mulig å ivareta den partimessige representasjonen på en god måte.

Regjeringen legger til grunn at de fylkesting som velges ved fylkestingsvalget i 2007 skal velges for en ordinær valgperiode på fire år.

Regioninndelingen skal besluttes på grunnlag av en demokratisk prosess forankret i landets fylkeskommuner. En forkortet valgperiode ved valget i 2007 vil etter regjeringens oppfatning forskuttere utfallet av de sammenslutningsprosesser som planlegges gjennomført på regionalt nivå. Dersom flere fylkeskommuner slutter seg sammen, eller dersom det gjøres endringer på tvers av fylkesgrenser, kan det imidlertid være aktuelt med ekstraordinært valg til regionting i

2009 i hele eller deler av landet.

 

Sammenhengen mellom regional inndeling og oppgaveportefølje

Stortinget inviteres i denne stortingsmeldingen til å drøfte regionenes framtidige oppgaveportefølje. Omfanget av oppgaver vil imidlertid i noen grad legge føringer på framtidige inndelingsalternativer.

 

Nedenfor presenteres derfor tre ulike alternative modeller for organisering av regionene.

  1. En forsterket fylkesmodell med et antall regioner omlag tilsvarende dagens

      fylkeskommuner: Regionene får ansvar for kjernen av nye oppgaver

      beskrevet over.

  1. En mellom modell med et middels antall regioner: I tillegg til kjernen av nye oppgaver kan det vurderes å overføre ytterligere oppgaver innen samferdsel.
  2. En regionmodell med få regioner: I tillegg til kjernen av nye oppgaver kan det være aktuelt å overføre hovedansvaret for av Statens vegvesen til regionene, og oppgaver som Norsk kulturråd i dag ivaretar kan desentraliseres til institusjoner og/eller overføres til regionalt nivå. Det vil også kunne være aktuelt å vurdere overføring av kjøp av persontrafikk på jernbane for lokale og regionale ruter.

 

I alle modellene overføres dagens fylkeskommunale oppgaver til regionene, med mulig unntak for tannhelsetjenesten. Kjernen av nye oppgaver beskrevet over, vil etter regjeringens vurdering gi regionene tyngde og virkemidler i et omfang som vil gjøre dem i stand til å fylle rollen som utviklingsaktør. Modellene har ulike egen-skaper og konsekvenser. En regionmodell med få regioner gir andre forutsetninger for hvilke oppgaver de nye regionene vil være i stand til å håndtere enn en forsterket fylkesmodell med mange regioner.

Modellene kan også få ulike konsekvenser for valgkretsinndelingen ved kommende region- og stortingsvalg.

 

I en forsterket fylkesmodell vil regioninndelingen i all hovedsak tilsvare dagens fylkesinndeling, men enkelte fylker kan sluttes sammen. Størrelsen på de fleste regionene vil i en slik modell forbli uendret, både når det gjelder antall innbyggere og geografisk utstrekning. Regionene vil kunne få ansvaret for kjernen av nye oppgaver omtalt over, det vil si oppgaver innen samferdsel, næringsutvikling, landbruk, miljøvern, marin sektor, kultur, forskning og utdanning samt regional planlegging.

 

Innbyggernes identitet og tilhørighet vil også forbli relativt uendret. Næringsliv og frivillige organisasjoner som har bygget opp sin struktur rundt fylkesinndelingen vil i liten grad måtte endre organisasjon og innretning på samarbeid med kommuner og regioner.

Inndelingen vil gi relativt korte avstander, nærhet og tilgjengelighet til regionale folkevalgte beslutningstakere, regionale statlige organer, næringsliv og andre. Regionene kan drive utviklingsarbeid i tette partnerskap med et større knippe tilgjengelige virkemidler enn dagens fylkeskommuner. Dette øker muligheten for samordning og samspill basert på lokale forutsetninger og preferanser. I dette inndelingsalternativet vil forholdene ligge til rette for regionutvikling som gir gode forutsetninger for å bygge legitimitet og skape resultater.

 

Regionenes størrelse begrenser i denne modellen muligheten for å tilføre regionene oppgaver som i større grad forutsetter tyngre kompetansemiljøer, ressurstilgang og nedslagsfelt enn det brorparten av regionene vil være i stand til å oppvise.

Konsekvensene for valgkretsinndelingen vil i denne modellen være små. For at valgkretsinndelingen skal være sammenfallende med regioninndelingen, vil enkelte sammenslutninger av fylkeskommuner gjøre det nødvendig å endre tilhørende valgkretsinndeling. Det samme gjelder dersom opprettelse av en ny region fører til

endring av fylkesgrenser eller at tidligere fylker deles.

 

Et grunnleggende premiss for forvaltningsreformen er at den ikke skal føre til sentralisering innad i regionen. I en forsterket fylkesmodell peker lite i en slik retning. Oppgavene som overføres er i stor grad lokalisert i det enkelte fylke i dag. Det vil kunne bli stilt spørsmål ved om mellomnivået innenfor denne modellen får tilstrekkelig tyngde til å være svar på de utfordringene fylkeskommunen har i dag knyttet til rollen som regional utviklingsaktør. Det er imidlertid regjeringens vurdering at forslaget til samlet oppgaveportefølje for de nye regionene gir gode forutsetninger for at regionene skal kunne fylle sin rolle som regional utviklingsaktør i en forsterket fylkesmodell.

 

Etter regjeringens vurdering innebærer størrelsen på regionene først og fremst en

begrensning i mulighetene for at regionene kan tilføres vesentlige nye oppgaver utover de som skisseres ovenfor.

En mellommodell innebærer et middels antall regioner. Denne modellen vil føre til relativt mange inndelingsendringer. De fleste av dagens fylker vil bli berørt gjennom sammenslutning med ett eller flere nabofylker. De fleste regionene blir større enn i dag, både når det gjelder geografisk utstrekning og antall innbyggere.

Prosessen for å skape en slik mellommodell vil antakelig bli krevende, fordi det skal skapes regionale enheter som ikke har tilknytning til dagens fylker og heller ikke til en landsdelsinndeling. Regionene vil kunne få ansvar for kjernen av nye oppgaver, det vil si oppgaver innen samferdsel, næringsutvikling, landbruk, miljøvern, marin sektor, kultur, forskning og utdanning samt regional planlegging.

 

I en mellommodell kan det i tillegg vurderes å overføre ytterligere oppgaver innen samferdselsområdet ved å overføre hoveddelen av Statens vegvesen. Dette vil være svært krevende.

Statens vegvesen er i dag organisert i fem regioner, og en overføring til et regionnivå med langt flere inndelingsenheter vil innebære betydelige administrative og økonomiske kostnader. Stordriftsfordeler knyttet til dagens inndeling av Statens vegvesen vil gå tapt. Samtidig kan fragmentering av organisasjonen skape kompetansemessige utfordringer på det vegfaglige området.

 

Endringer i de fleste fylker vil også endre forutsetningene for innbyggernes identitet og tilknytning til det regionale nivået. Det kan bli en utfordring mange steder å skape oppslutning og tilknytning til de nye regionale enhetene. Det antas at næringsliv og frivillig sektor som i dag har bygget sin organisasjonsstruktur rundt fylkesinndeling, vil måtte endre organisering og innretning av kontakten med det regionale nivået.

 

Dersom landet deles inn i regioner tilnærmet lik en landsdelsinndeling, vil det være naturlig å ta utgangspunkt i at dagens fylker utgjør valgkretser til regiontingsvalget, eventuelt med mindre justeringer dersom ett eller flere av dagens fylker deles mellom to eller flere regioner. Valgkretsene til regiontingsvalg og stortingsvalg bør være de samme.

Dagens fylker bør dermed fortsatt utgjøre valgkretsene også ved stortingsvalg. Det kan imidlertid pekes på at det kan svekke oppbyggingen av en regional identitet og skape uklarhet blant innbyggerne.

Usikkerheten kan for eksempel være knyttet til hvilken funksjon dagens fylkesnivå skal fylle.

 

For å nå målene for reformen vil det være vesentlig at alle deler av en landsdelsregion inkluderes i utviklingsarbeidet. Slik kan balanse innad i regionen oppnås basert på behovene og mulighetene til alle områder som inngår.

 

Veien videre, videre prosess:

Når forvaltningsreformen skal gjennomføres, vil prosessen basere seg på at frivillighet er utgangspunktet for regioninndelingen. Regjeringen skal, blant annet på bakgrunn av de prosesser som skal gjennomføres på regionalt og lokalt nivå, legge fram et forslag for Stortinget om den framtidige inndelingen.

Dersom man lokalt ikke kommer fram til enighet om inndelingen, eller enigheten ikke oppleves som funksjonell, vil regjeringen egge fram forslag som med utgangspunkt i de aktuelle modeller og kriteriene for regioninndeling gir en inndeling som er mest mulig hensiktsmessig i forhold til oppgavefordeling og regionale preferanser. Det endelige vedtaket om regioninndelingen vil bli fattet av Stortinget.

 

Å ta stilling til ny inndeling vil først og fremst være en politisk prosess. 

Innen 30. juni 2007 fatter de nåværende fylkestingene foreløpig vedtak om inndeling, etter en grundig forberedelse og involvering av alle relevante aktører. Etter det påfølgende fylkestingsvalget fatter det nyvalgte fylkestinget endelig vedtak om forslag til regional inndeling innen 1. desember 2007, basert på saksforbe-redelsene til det foregående fylkestinget.

Det legges opp til at man lokalt og regionalt både blir bedt om å ta stilling til modell og angi forslag til inndeling innenfor hver av modellene. Regjeringen tar sikte på å legge fram et endelig forslag til regioninndeling våren 2008.

 

Kommunen er oppfordret til å sende sine uttalelser både til aktuell fylkeskommune og til departementet. Saken skal behandles i to omganger i fylkestinget, første gang i juni 2007. av hensyn til saksforberedelsene bes kommunene om å sende sine vedtak om inndelingsspørsmålet til fylkeskommunen  innen 20. april 2007”.

Storfjord kommune har orientert fylkesrådet om at saken vil bli behandlet i kommunestyre den 7. mai.

 

Bestillingen fra Departement og Troms Fylkeskommune er:

 

Som det framgår av departementets brev blir kommunen bedt om at fatte vedtak når det gjelder:

1.      Prinsipielt begrunnet preferanse for forsterket fylkesmodell eller regionmodell.

2.      Forslag til egen tilknytning innefor a)foretrukket modell, og b)den øvrige modellen

 

VURDERING:

Kommunens uttalelse må hvile på politiske synspunkter.  Rådmannen vil likevel legge frem noen moment som kan bli viktige å drøfte.

-         dersom man velger en regionmodell, hva skjer da med det eierskapet Troms fylkeskommune har i dag, spesielt Troms Kraft.  Burde eierandelene tilfalle Troms-kommunene.

-         dersom Storfjord og Nord-Troms tilknyttes Finnmark, blir vi en mer markant utkantkommune særlig dersom Vadsø fortsatt skal spille samme rolle.

-         vil en fremtidig tilhørighet til Tromsø, gagne vår kommune best.  Hva med tiltakssonen. 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saken fremmes uten innstilling.