Troms og Finnmark

Totalt 162 personer er smittet:

• 105 i Tromsø (1,1 per 1000 er altså smittet i byen), 7 nye tilfeller siste døgnet

• 29 i resten av kommunene i Troms (1 per 3500 er smittet), en ny i Salangen

• 28 i Finnmark (3 nye siste døgnet)

Innlagte på intensiv avdeling UNN: 11 personer (en mer enn i går). Kapasitet på UNN er 50 senger per i dag.

Prøvetaking og smittede i Balsfjord og Storfjord

(Det er felles mottak for pasienter)

Antall smittede: 0

Prøver tatt: 120

Alle prøvesvar er så langt negativ (fått svar på de aller fleste).

Siden utbruddet er det tatt 7 500 prøver ved UNN, som er helt i toppen i Norge når det gjelder antall prøver tatt i forhold til befolkningen.

Utvikling antall smittede i Norge

Antall nye smittede siste døgnet var 208 tilfeller, en liten nedgang fra i går (221): trenden om reduksjon i antall smittede både i Norge og i Tromsø regionen fortsetter.

Å HOLDE SEG I KOMMUNEN!

De som ikke  reise noen plass, ut av eller innad i kommunen vår, anbefales på det sterkeste om å holde seg hjemme.

Tromsø har høyt antall smittede per innbygger (topp 10 i Norge) og med ukjent smittevei: du må vurdere nøye om du har behov for å dra til byen i tiden fremover!

Hans-Olav Holtermann Eriksen

Kommuneoverlege // Leder