Storfjord har en påvist smittet det siste døgnet: person har ikke vært i kommunen den senere tid, men er folkeregistrert her. Storfjord har altså ingen aktiv smittede i kommunen per i dag.

Det er en mindre militær styrke fra NATO stasjonert i Skibotndalen.  Personellet har vært testet fire ganger uten å ha påvist smitte, vært i karantene 14 dager og vil være ute av karantene kommende mandag 18.01.21. Det er derfor ingen risiko for smitte, og ingen grunn til å være utrygg hvis dere møter eller ser utenlandsk, militært personell kommende uke.

Vaksinasjon i Storfjord

Åsen sykehjem har nå fått to vaksinerunder de siste to ukene, og fra neste uke fortsetter vi med beboere og brukere av pleie-omsorgstjenesten i kommunen. Videre vil vi vaksinere helsepersonell parallelt, der 1 av 5 doser prioriteres for dem. Det vil fortsatt ta noen uker før vi starter opp med vaksinasjon av eldre ned til 65 år, og personer i risikogrupper. Med mindre vi får tilgang på flere vaksiner vil vi først starte vaksinasjon av normal-befolkningen våren 2021.

Kriseledelsen vil holde innbyggerne i Storfjord oppdatert fortløpende og umiddelbart med viktige nyheter om pandemien og vaksinasjon.

Hans-Olav H. Eriksen / Stian Andersen

Kommuneoverleger – Storfjord kommune