En besøkende elev fra annen kommune var til stede på festen, og har fått påvist Covid-19 i går.

Smitteoppsporingsteam har kontaktet 24 personer per nå som er registrert å ha vært på sammenkomsten, og vil bli testet i løpet av dagen. Svar på tester vil med stor sannsynlighet komme i løpet av morgendagen fredag 06.11.20

Nærkontakter til disse elevene, det vil si husstand, familie og venner, skal ikke teste seg med mindre man har symptomer i form av feber, halsvondt, hoste eller manglende smaksans.

Det er forståelse for at ungdommer har behov for sosialisering etter mange måneder med pandemi, men sammenkomsten forrige helg er en viktig påminnelse om at retningslinjer for smittevern overholdes og unngår store ansamlinger. Konsekvensene av smitte inn i slike arrangementer påvirker både skoler, kommunale tjenester og ikke minst sårbare personer i samfunnet vårt.

Alle - både unge og eldre - oppfordres til å begrense trafikken over kommunegrensene.

Hans-Olav Holtermann Eriksen

Kommuneoverlege - Storfjord