Osvald Skogstad får sin deltakermedalje. Foto: Tore Figenschau.

Den 11. november 1988 – 43 år etter at andre verdenskrig blei avslutta – fikk endelig de sju krigsveteranene Johan Richard Soini, Hans Leonhard Koht, Jens Rasmussen, Helge Dreyer, Hilmar Iversen, Osvald Skogstad og Evald Joakim Koht, sine deltakermedaljer og diplom. Her kan du se video fra seremonien: Hedret 43 år etter sin innsats.

Det var oberst Viggo Vang, sjef for Brigaden i Nord-Norge, som sto for utdelinga, og han unnlot ikke å kommentere at veteranene hadde vært nødt til å vente så lenge på sin heder.

- Det er litt underlig å stå her, 43 år etter, og hedre dere for den innsats dere gjorde under krigen. Men sjøl om det er gått lang tid, er medaljen like velfortjent, og på vegne av etterkrigsgenerasjonen vil jeg takke dere for den innsatsen dere gjorde.

Deltagermedaljen 9. april 1940 – 8. mai 1945 er en norsk krigsmedalje som blei innstiftet 19. september 1945. Den skulle tildeles militært personell, både norsk og alliert, som deltok i kamp og/eller ble såret under den andre verdenskrig, og som viste god nasjonal holdning under okkupasjonstiden. Måten spørsmålet om hvem som skulle få tildelt medaljen har vært behandla på etter krigen har fått kritikk fra mange hold. I utgangspunktet måtte man søke om å få medaljen. Det var svært mange av veteranene som ikke ønsket å gjøre det, enten fordi de mente at den burde deles ut uten søknad, eller fordi de ikke ville fremheve sin egen innsats på den måten.

Senere, blant annet på 80-tallet begynte ildsjeler arbeidet med å spore opp krigsveteraner med sikte på at de skulle motta den heder de fortjente. De sju storfjordingene som dermed i 1988 endelig kunne få sine medaljer, blei hedret med en lunsj og en medaljeseremoni i Brennfjell leir i Skibotndalen. Til stede var både Nordlys og Framtid i Nord, i tillegg til at Kulturkontoret filmet det hele.

- Jeg er sikkert på at hvis de sju som er her i dag hadde ønsket å fortelle om sine opplevelser fra 1940 og resten av krigsårene, ville det blitt ei stor og god historiebok, konstaterer Viggo Vang underveis i medaljeutdelinga.

Krigsveteraner 1988
Foto: Tore Figenschau.

Utsagnet støttes av intervjuene som seinere blei publisert i avisen. Blant annet forteller Hilmar Iversen om stadige granatangrep fra tyskerne da han deltok i kamphandlingene ved Koppartind i Vassdalen.

- I en trefning falt lagføreren vår. Jeg var en av de fire i laget vårt som ble såret av splinter fra bombekasterne. Jeg ble truffet av splinter i begge bena, forteller han til Nordlys, og føyer til at det verste har vært alle de søvnløse nettene i etterkant av krigen som følge av de grufulle opplevelsene.

Evald Koht kom seg over til Finland, der han blei arrestert av den finske kontraspionasjen. Etter noen uker i en svært hard arbeidsleir i Ivalo, med lite mat og mye hardt arbeid, ble han utlevert til Gestapo i Kirkenes og utsatt for harde avhør.

- Det var skummelt. Jeg var så elendig at jeg ikke maktet å stå i avhør i time etter time. Men når jeg prøvde å støtte meg til veggen ble jeg slått regelrett ned av gestapistene, forteller han til Nordlys.

I følge Framtid i Nord klarte Evald Koht seinere å rømme. Etter å ha kommet hjem til Skibotn, rømte han til Sverige og kom seg deretter til England hvor han til krigens slutt gjorde vakttjeneste ved Hærens overkommando. Han fikk denne teksten på sitt diplom:

«Evald Joakim Koht har tjenestegjort i Rikets Krigsmakt utenfor Norge i England

Olav V»

Også Helge Dreyer blir intervjuet av journalistene. Han forteller at han var på Lofotfiske da krigen brøt ut. Da han kom hjem, lå det ei innkalling og venta på ham og det bar rett til fronten ved Lapphaugen. Også han var med i trefninger, blant annet ved Koppartind.

Helge Dreyer, Hans Leonhard Koht, Jens Rasmussen, Hilmar Iversen og Osvald Skogstad fikk alle likelydende diplom med teksten

«(navn) har under felttoget i Norge 1940 deltatt i forsvaret av Fedrelandet og senere i England.

Olav V»

Richard Soini tjenestegjorde i tillegg for Norge i England, og fikk følgende tekst på diplomet:

«Johan Richard Soini har under felttoget i Norge 1940 deltatt i forsvaret av Fedrelandet og senere i England.

Olav V»

Medaljeseremonien blei avslutta med at alle de tilstedeværende reiste seg, og ga de sju krigsveteranene stående applaus.

Har du mer informasjon om disse eller andre krigsveteraner fra Storfjord? Da vil gjerne Storfjord kommune høre fra deg. Ta kontakt med kulturkontoret!

Kilder:
"Krigsveteraner hedret 43 år etter" - Framtid i Nord (15.11.1988)
"Krigsveteraner dekorert etter 43 år" - Nordlys (12.11.1988)