Kvalitetskommuneveiledning
Veilederne møter styringsgruppa.

Hva er kvalitetskommuneprogrammet?

Kvalitetskommuneprogrammet skal lokalt være et samarbeid mellom politikerne, administrasjonen og de ansatte. Programmet har to hovedmål; å redusere sykefraværet i kommunene og å øke kvaliteten i tjenestene i pleie- og omsorg, skole og barnehage slik at innbyggerne merker en forbedring. Derfor er også brukerne tatt med i de lokale arbeidsgruppene.

Storfjord kommunes mål med arbeidet

Hovedmål

  • Brukerne skal oppleve imøtekommende og kreative tjenesteytere og en tjeneste av høy faglig og etisk kvalitet
  • Ansatte skal oppleve arbeidsglede og motivasjon i hverdagen, og fokus på nærværsfaktorer framfor fraværsfaktorer
  • Folkevalgte, administrasjon og ansatte skal oppleve større felles involvering i kommunalt utviklingsarbeid

Delmål i de tre programgruppene

  • Dokumenterte kvalitetsforbedringer i tjenestene
  • Økt kompetanse blant de ansatte
  • Redusert bruk av ufrivillig deltid
  • Redusert sykefravær til kommunens måltall 7,5 %

Veiledning fra sekretariatet

I dag var veilederne Torun Risnes og Sigrid Askum fra det sentrale sekretariatet på besøk i Storfjord for å snakke med styringsgruppa. De fikk informasjon om arbeidet så langt, og kom med innspill til det videre arbeidet. Tilstede på møtet var ledende renholder Torlaug Lambela, politiker Veronika Bakke, avdelingsleder for Åsen omsorgssenter Nanette Mathisen, etatsleder Anne Dalheim, hovedtillitsvalgt for Fagforbundet Maria Figenschau og prosjektleder Inger Heiskel.

Tre lokale arbeidsgrupper

Storfjord kommune har plukket ut tre innsatsområder 1. PLO / Åsen omsorgssenter og hjemmetjeneste Hovedmål: Redusere sykefraværet. 2. Renholdestjenesten Hovedmål: Fokus på rekruttering, arbeidsforhold, kompetanse og kvalitet. 3. Tverretalig arbeid i forhold til uønsket deltid Hovedmål: Redusert bruk av uønsket deltid.