VOKSENOPPLÆRINGS PLAN

 

 

Hørings dokument

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               "Hva lever vi for, hvis det ikke er for å gjøre livet mindre

vanskelig for hverandre?" (George Elliot)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STORFJORD KOMMUNE

2004

 

VOKSENOPPLÆRINGSPLAN

Storfjord kommune

INNLEDNING.. 3

FORMÅL. 4

MÅLGRUPPER.. 4

OMRÅDER SOM OMFATTES AV PLANEN.. 6

1. Kommunal voksenopplæring etter lov og rundskriv. 6

2. Studiearbeid /øvrig voksenopplæring i kommunen mot enkeltpersoner 6

3. Næringsrettet voksenopplæring knyttet til bedrifter i kommunen og kommunen som egen bedrift 6

VOKSENOPPLÆRINGSFORUM... 7

Målsetting og arbeidsoppgaver 7

KOMMUNENS ANSVAR OG OPPGAVER.. 8

Lovgrunnlag , rundskriv og læreplaner 8

Kommunal voksenopplæring. 11

Informasjon. 12

Behov for opplæring. 13

Samarbeid med andre voksenopplæringsaktører innenfor kommunen. 15

Logopedtjeneste. 15

Studieforbund. 16

Grunnopplæring i norsk m/samfunnsfag for innvandrere. 16

ØKONOMI 17

KONKLUSJON.. 18

VEDLEGG: 19

Utdrag fra viktige grunnlagsdokumenter 19

"Kommuneloven" - § 5.1-2. 19

KUF rsk. F-33/98 – "Nivåbasert norskopplæring for voksne innvandrere. 19

St.melding nr.17 – "Om innvandring og det flerkulturelle Norge". 19

NOU 1997:25 – "Ny kompetanse - grunnlaget for en helhetlig etter- og videreutdanningspolitikk". 20

St.melding nr.23 (97/98)- "Om opplæring for barn, unge og voksne med særskilte behov". 21

St.melding nr.42 (97/98) : "Kompetansereformen": 21

KUF – 1999 "Forskrift til opplæringslova". 22

Opplæringslova: 22

§ 4A-2 Rett til spesialundervisning på grunnskolens område: 22

§ 4A-1 Rett til grunnskoleopplæring for voksne: 22

Forskriften: 23

§3-23 Retten for voksne til å få vitnemål fra grunnskolen: 23

Folkeuniversitetet – Nord – Troms. 24

Utredning voksenopplæring Skibotn skole. 26

 

 

INNLEDNING               

Kommunen har ansvar for utarbeidelse av en kommunal plan for voksenopplæring.
I rundskriv 120/97 fra KUF samt kommuneloven §5.1-2 framheves det at kommunen plikter å ha en plan for sin voksenopplærings- virksomhet.

Det forventes at den kommunale planen også inneholder føringer for tverretatlig samarbeid innenfor kommunens virksomheter og skisserer hvordan en kan legge til rette for et godt og hensiktsmessig samspill mellom de voksenopplæringsaktører som finnes innenfor kommunens geografiske område.

Kommunen legger føringer for innhold og rammer for eget ansvarsområde gjennom voksenopplæringsplanen. De øvrige voksenopplæringsaktørene inviteres til å delta i en samhandling og et samarbeid med det felles mål å gjøre den voksenopplærings-virksomheten som finnes i kommunen mer oversiktlig, tilgjengelig og behovsrettet for alle aktuelle brukere.

Storfjord kommune har svart på dette med å lage en plan for den lovpålagte delen av voksenopplæringa, som skisserer hvordan kompetansereformens intensjoner søkes tilrettelagt for næringsliv, offentlige institusjoner og enkeltpersoner med behov for opplæring på alle nivå.

Arbeidet med denne planen skal også resultere i å prioritere voksenopplæring i den Strategiske næringsplanen, og som kan gi føringer om at kommunen skal  satse på å skape en effektiv organisasjon som sitt redskap i kartlegging, planlegging og gjennomføring av opplæringstiltak.

I denne planen legges det vekt på å gi voksenopplæring en profil. Slik at en bedre kan imøtekomme den voksne befolkningens behov for styrking av kompetanse, for bedre mestring av samfunnslivets og arbeidslivets krav i tråd med Kompetansereformen.

Samfunnsutviklingen generelt og arbeidsmarkedet spesielt stiller stadig større krav til ny kompetanse. Endringene utløser behov for opplæring innen nye områder og temaer. Dette setter krav til enkeltindividet i forhold til "å lære å lære", tåle uforutsigbarhet og ha endringsberedskap.

Begrepet livslang læring handler om et nytt fundament for hele utdanningspolitikken, der skoler, utdanningsinstitusjoner og andre lærings-miljøer får som oppgave å forberede den enkelte for en situasjon der en lærer hele livet.

En slik utvikling fører til store utfordringer for de eksisterende utdanningsinstitusjoner og vil kreve en høy grad av fleksibilitet og omstilling. Behovet for nye voksenopplærings-aktører og nye læringsarenaer vil øke. Utdanningssektoren og arbeidsmarkedet vil ha gjensidig nytte av å nærme seg hverandre.

Det legges klare føringer fra staten om en brukertilpasset opplæring både i forhold til organisering og innhold. Den voksne skal kunne få tilrettelagt opplæringen ut fra sin opparbeidede kompetanse og individuelle forutsetninger slik at det gir bedre muligheter for personlig utvikling og jobb-karriere. Tilgjengelighet i tid og sted i forhold til deltakernes muligheter (dag/kveld/helg, lokaler, avstander..) er viktig, likeledes også tilrettelegging av økonomiske ordninger som muliggjør gjennomføring av opplæringen.

Oppbygging av en voksenidentitet rundt opplæringen i forhold til lokaler, samværsformer, valg av læremidler, metoder og lignende er også et sentralt prinsipp.

 

Mangfold – Tilgjengelighet – Kvalitet

 

FORMÅL                    

 

 

å arbeide målrettet i forhold til en mer helhetlig tilnærming til voksenopplæring og få fram konkrete mål med måltall for opplæringstiltak for alle områder i voksenopplæringa.

 

 

å gjøre planarbeidet til et middel for å fremme økt samordning og samarbeid med sikte på tilpassede opplæringstilbud som kommer kommunen, arbeidslivet og den enkelte mottaker av opplæring til gode.

MÅLGRUPPER

Voksne over 20 år innenfor kommunen som er / har

 

Yrkesaktive

på bedriftsintern attføring

arbeidssøkende / arbeidsledige

enslige forsørgere

yrkeshemmede, personer i yrkesmessig attføring

sosialhjelpsbrukere

ikke-sysselsatte hjemmeværende

innvandrere (fremmedspråklige) med rett til norskopplæring

rett til opplæring/vedlikehold av ferdigheter etter § 4A-1 i Opplærings-loven

 

bullet

rett til fornya opplæring etter sykdom eller skade

bullet

manglende eller mangelfull grunnskoleeksamen

 

bullet

behov for høyere utdanning

bullet

I tillegg fremmedspråklige ungdommer mellom 16 og 20 år med rett til en norsk grunnskoleeksamen.

Målgruppene finnes

 

Hjemme

i institusjoner

i særskilte aktiviserings- og treningstiltak

i bedrifter

blant kommunens ansatte

Avgrensning av målgrupper

 

bullet

elever i videregående skolealder, del ansvar for innvandrere 16 – 20 år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OMRÅDER SOM OMFATTES AV PLANEN

 

1. Kommunal voksenopplæring etter lov og rundskriv    

 

Tre sentrale områder overlapper hverandre

 

 

spesialundervisning

 

 

 

bullet

eksamensretta grunnskoleundervisning

bullet

norskopplæring for innvandrere

 

Departementet viser i sin veiledning at voksne med særlige behov for opplæring, har rett til at opplæring som skal være tilpassa de behov den enkelte har.

 2. Studiearbeid /øvrig voksenopplæring i kommunen mot enkeltpersoner   

 

 

Studieforbundene

Fjernundervisning

AMO-kurs
kurs ved videregående skoler, Folkeuniversitetet med mer.

3. Næringsrettet voksenopplæring knyttet til bedrifter i kommunen og kommunen som egen bedrift


Den kommunale planen for opplæring av egne ansatte kalt kompetanse utviklingsplan, er en del av en helhetlig voksenopplæringsplan, men er utarbeidet som en separat plan. Kommunen som bedrift vil imidlertid kontinuerlig vurdere i hvilken grad den kan benytte den kompetansen og de voksenopplæringsaktører som finnes innenfor kommunen.

VOKSENOPPLÆRINGSFORUM

Målsetting og arbeidsoppgaver 

Kommunen inviterer de viktigste voksenopplæringsaktørene i Storfjord til å være med i et "voksenopplæringsforum" (vo-forum) som gjennom samhandling og samordning kan starte et arbeid mot bl.a. følgende mål:

Mål:

 

gjøre opplæringsvirksomheten oversiktlig og tilgjengelig for alle
aktuelle brukere

dekke brukergruppenes behov og sikre brukertilpasning

sikre god kvalitet på opplæringstilbudene

gi god ressursutnyttelse

skape god kontakt mellom lokale, regionale og sentrale ledd i
utdanningssystemet

sikre målrettet, langsiktige og forpliktende samarbeid mellom
tilbydere og formidlere

utgi en brosjyre over samtlige planlagte voksenopplæringstilbud

Samarbeidsparter:

Voksenopplæringsforumet søkes opprettet som en fast organisert kontaktgruppe innenfor kommunen mellom kommunale og fylkeskommunale virksomheter som har opplæring og arbeidstrening av voksne som hovedoppgave. Videre bør biblioteket være representert ut fra sin posisjon som informasjonskilde, utlåner av faglitteratur og som evt. studiested. Studieforbund o.a. i kommunen som tilbyr kurs for voksne i et visst omfang, bør også inviteres. I tillegg er det ønskelig at off. etater der opplæring av klienter er et virkemiddel (sosialkontor, trygdekontor og arbeidskontor) og representanter fra næringslivet blir med.

Kommunens representanter er ansvarlig for igangsetting av vo-forumet og har sekretærfunksjon.

KOMMUNENS ANSVAR OG OPPGAVER       

Lovgrunnlag , rundskriv og læreplaner

 

§ 4A-1 i lov om voksenopplæring

"Målet for voksenopplæringen er å hjelpe den enkelte til et mer meningsfylt liv. Denne lov skal bidra til å gi mennesker i voksen alder likestilling i adgang til kunnskap, innsikt og ferdigheter som fremmer den enkeltes verdiorientering og personlig utvikling og styrker grunnlaget for selvstendig innsats og samarbeid med andre i yrke og samfunnsliv."

§ 4A-2 i Opplæringslova,– Spesialundervisning for voksne

 "Voksne som på grunn av sykdom eller skade har behov for fornya grunnskoleopplæring, har rett til slik opplæring.

Det samme gjelder voksne som tidligere har mangla eller fått et mangelfullt grunnskoletilbud og som derfor har behov for grunnskoleopplæring. – Voksne som har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter, har rett til slik opplæring.

Opplæringa skal skje under faglig og pedagogisk veiledning og ansvar.

Før kommunen gjør vedtak om spesialundervisning skal det foreligge en sakkyndig vurdering av den enkelte voksnes særlige behov.

Merknader fra Ot. prp. nr. 44(1999-2000): Regelen gjelder rett til grunnskole-opplæring, og kommunen er ansvarlig for at rettighetene blir oppfylt, jf. § 4A –1 og 2 i loven. Fylkeskommunen skal likevel oppfylle rettighetene for voksne i sosiale og medisinske institusjoner som fylkeskommunen eier, eller som blir drevet for fylkeskommunen, jf. § 4A - 3 i loven.(Som nå er overtatt av staten) Regelen gjelder voksne som trenger fornya grunnskoleopplæring, f. eks. opplæring i lese-, skrive-, tale- og språkferdigheter fordi de har blitt utsatt for sykdom, skade eller ulykke, eller voksne som tidligere har fått et mangelfullt grunnskoletilbud. Den sistnevnte gruppen vil ha rett til opplæring hvis det foreligger særlige behov med reelle muligheter for læring. Det antydes her et undervisningsomfang fra 1 – 5 år.


Departementet legger til grunn at et livslangt tilbud ikke skal være noen normalordning for slik undervisning. Opplæringa skal ha et omfang, et innhold og en lengde som gjør at den gir den voksne sjansen til å nå de mål som det i hvert tilfelle er realistisk å sette opp.

 

 

Opplæringsplan i norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere (1998)
Planen skal sikre at innvandrere og flyktninger med oppholds eller arbeidstillatelse får en opplæring som gir dem mulighet til likestilling, deltakelse og integrering i det norske samfunnet. Tilskudd til undervisning av asylsøkere ble tatt bort 01.01.03.
 

Grunnskoleopplæring for voksne – veiledning tilpasset L-97 (1999)

Planen ble innført høsten –99 og er en veiledning i hvordan grunnskole for voksne kan organiseres og gjennomføres med bakgrunn i L97.
Planen berører viktige sider ved det å undervise voksne slik som læremåter, moduloppbygging, realkompetanse, helhetlig kompetanseoppbygging og bred erfaringsbakgrunn. Det fokuseres også sterkt på tilgjengelighet og brukertilpasning av tilbudet.

I tillegg til en generell innledning med omtale av voksenpedagogikk gir veiledningen en beskrivelse og utvalg av mål og hovedmomenter i fagene norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og religion- og livssynsorientering.

Stortinget vedtok 19.01.99 å lovfeste rett til grunnskoleopplæring for voksne (norske og innvandrere). Denne retten begynte å virke fra høsten 2002.

 

 

 

 

Kommunal voksenopplæring               

Kommunen har ansvar for både planlegging, utvikling og drift av grunnskoleopplæring for voksne. Samt norskopplæring med samfunnsfag, for flyktninger og innvandrere fra ikke nordiske land.


Videre skal fremmedspråklig ungdom mellom 16 og 20 år som ikke har norsk grunnskole eller tilsvarende, gis eksamensrettet grunnskoleopplæring.
Mange norske og fremmedspråklige voksne vil ha stort utbytte av å kunne delta i en tilpasset arbeidstreningssituasjon og få en meningsfylt sysselsetting med anledning til å bruke det norske språket i praksis. I tillegg til tradisjonell skoleundervisning må voksenopplæringa kunne gi tilbud om praktiske aktiviteter innen for egen virksomhet og/eller ved utplassering i ordinære bedrifter.

Storfjord kommune skal ha en helhetlig organisert voksenopplæring, som innenfor de statlige og kommunale rammer, kan gi gode behovsrettede tilbud til de ovenfor nevnte målgrupper.

Kommunen som bedrift har også ansvar for etterutdanning og kompetanseutvikling av egne ansatte. Den kommunale voksenopplæringa skal i den utstrekning det er formålstjenlig og praktisk også brukes i planlegging og gjennomføring av kurs for denne målgruppen. – Det vises for øvrig til egen utarbeidet plan for internopplæring av kommunens egne ansatte.

 

 

 

 

 

 

 

Informasjon                   


Kommunen har både et ansvar og en plikt til å informere sine voksne innbyggere om muligheter og rettigheter i forbindelse det kommunale opplæringsansvaret.

Mange voksne som har behov for grunnskole – undervisning / spesial – undervisning. Har store barrierer mot å gå tilbake til skoleverket, for å ta opp den opplæringen som ordinært tilhører grunnskolealderen. Det er derfor behov for å motivere målgruppene, til å ta i mot slik opplæring. Og tilpasse tilbudene slik at de blir reelt tilgjengelige for dem dette gjelder.

Mulighetene for å nå de målgrupper og enkeltpersoner som har et særskilt behov for opplæring er avhengig av flere faktorer:

forhold ved personen selv

 

Selvbilde

Holdninger til utdanning

 

 

 

bullet

endret livssituasjon

bullet

formål og forventninger

 

 

forhold ved tilbudet

 

tilpasning etter brukerens behov i forhold til innhold, pedagogikk og

organisering
informasjon om tilbudet

 

 

Kommunen må gi en kontinuerlig og mangesidig informasjon gjennom flere kanaler om de tilbud som finnes

Behov for opplæring                       

Behovene i målgruppene er svært ulike. Gjennom det kommunale voksen-opplæringsapparatet i Storfjord er det blitt gitt opplæring til voksne i følgende målgrupper:

innen spesialundervisning:

 

 

personer med generelle lærevansker (bl.a. psykisk utviklings hemmede)

personer med fysiske funksjonshemninger

Personer med tale- og språkvansker (slagpasienter og andre med skader i nervesystem/hjerne)

personer med lese-, skrive- og matematikkvansker (dysleksi, dyskalkuli, mangelfull grunnskole av ulike årsaker)

personer med psykiske vansker (som oftest personer med bakgrunn fra behandling i psykiatrien)

 

 

 

bullet

personer med sansehemninger (blinde/svaksynte/hørselshemmede)

bullet

personer med afasi eller andre logopediske behov

bullet

personer som på grunn av sykdom eller skade har behov for ny opplæring

innen eksamensretta grunnskoleopplæring:

personer med manglende eller mangelfull grunnskole ( p.g.a. vanskelige sosiale familieforhold, lese-/skrivevansker o.a.)

personer som ønsker å forbedre karakterer

 

Innvandrere og flyktninger

bullet

fremmedspråklige fra mellom 15 - 20 ulike land med svært ulik skole- bakgrunn

Behovet for spesialundervisning til personer med generelle lærevansker, fysiske funksjonshemninger og tale, hørsel- og språkvansker har holdt seg på et relativt konstant nivå i de senere år.

Antall personer som søker hjelp i forhold til sine lese- og skrivevansker har holdt seg på et konstant nivå.

Kommunen har ikke gjort noen undersøkelser hvor mange voksne som evt ønsker, eller har behov i forhold til lese og skrivevansker.

Det har vært gjennomført flere landsomfattende undersøkelser over lengre tid på dette området som bekrefter at opp mot 10% har lese og skrive vansker. Denne funksjonshemningen er forbundet med "skam", det er flaut ikke å kunne lese og skrive. Derfor forsøker mange i det lengste å skjule sine manglende lese- og skriveferdigheter.- Erfaring viser at svært mange arbeidsløse har lese- og skrivevansker. Behovet for informasjon og motivering er derfor svært stort over for denne målgruppen.

I målgruppen store psykiske vansker har imidlertid behovet steget raskt. Stadig flere personer med betydelige opplæringsbehov i grunnleggende dagliglivsferdigheter blir henvist videre til voksenopplæring. Psykiatriske institusjoner skriver nå ut sine klienter raskere enn tidligere slik at antall personer med behov for hjelp fra det kommunale tjenesteapparatet øker.

 

 

 

 

 

Samarbeid med andre voksenopplæringsaktører innenfor kommunen 

Se kap.  om opprettelse av "Voksenopplæringsforum" i kommunen.
Det er også nødvendig å ha et nært samarbeidsforhold til både aetat og trygdekontor. Begge instanser er viktige når det gjelder utarbeidelse og gjennomføring av individuelle handlingsplaner for opplæring, arbeidstrening og jobbsøking. I mange tilfelle blir det svært viktig å trekke med disse kontorene på møter om enkeltpersoner i arbeidsgruppene for samordning av tiltak.

Logopedtjeneste

Kommunen har ikke tilsatt egen logoped, men har avtale med 2 logopeder som forutsettes å kunne dekke behovet. Disse skal gi tilbud til alle aldersgrupper. Kommunen skal sikre at den enkelte får et tilbud om logopedisk hjelp i henhold til rettigheter og behov.

Oppgaver:

 

 

bullet

Spre informasjon om logopeditjenesten til aktuelle brukere og samarbeidsparter

bullet

Forbedre rutiner for melding, registrering og tilbakemelding

bullet

Løpende kontakt med aktuelle samarbeidspartnere, PPT, hele skoleverket, helse- og sosialtjenesten

 

 

Målgruppe:

Logopedi er en del av det spesialpedagogiske tiltaksapparat og omfatter språk-, tale-, og kommunikasjonsvansker generelt:

 

Stemmeproblemer

Stamming/taleflytvansker

Artikulasjonsvansker

Forsinket språkutvikling

Leppe- /kjeve-/ ganespalte

Afasi / Dysfasi

Lese- /skrivevansker, dysleksi

Studieforbund

I Storfjord kommune er det lokalt etablert lokalkontor for Folkeuniversitetet, i tillegg finnes det studieforbund i regionen som tilbyr utdanning og kurs til voksne.

(Se vedlegg)

 

 

Grunnopplæring i norsk m/samfunnsfag for innvandrere

Undervisningen gis etter ny læreplan og prinsippene om nivåbasert og tilpasset opplæring.

Elevene går igjennom en kartleggingsfase før de plasseres i gruppe etter nivå og tidligere skolegang. Det gis alfabetiseringsundervisning /spesialundervisning til enkelt- elever og mindre elevgrupper med særskilte språkvansker. Undervisningen foregår både på dag- og kveldstid. Elever med liten eller ingen skolegang skal ha tilbud om "norsk i praksis", dvs. norskopplæring knyttet til en praktisk virksomhet. Denne opplæringen kan gis gjennom egen arbeidsavdeling eller ved utplassering i private eller offentlig bedrifter.

 

 

 

 

 

 

 

 

ØKONOMI

Pr. i dag har kommunen avtale med Folkeuniversitetet om administrering og organisering av voksenopplæring. I hovedsak norsk opplæring til innvandrere.(Den lovpålagte undervisning til voksne).

For dette betaler kommunen fast sum kr. 409,- pr. time uavhengig av hvor mange elever som deltar i undervisningen.

 

Kommunen får kr. 409,- pr. time i fastsum fra staten for å gi slik undervisning. I tillegg får kommunen kr. 19,- pr. elev pr. undervist time. Dvs. kommunen har et overskudd på kr. 19,- pr. time pr. elev.

 

Asylsøkere mistet retten til norsk undervisning i 01.01.2003, det har ført til at denne gruppen nå er borte.

Gruppen med innvandrere fra ikke nordiske land har derimot fortsatt rett til norsk undervisning. I tillegg til innvandrere fra Finland (ihht. Rundskriv H0504 Kommunal og Region departementet).

Undervisning av innvandrere har vist seg å variere mye, dvs. innvandrere som venter på å få bosettingskommune i Norge. Storfjord kommune er som kjent ikke bosettingskommune for innvandrere fra ikke nordiske land.

 

Grunnskole opplæring for voksne med rett til spesialundervisning j.fr. opplæringsloven §4a-2.

Dette er en gruppe som er fast bosatt i kommunen.

Kostnadene knyttet opp mot denne gruppen, blir ikke refundert utover de rammeoverføringene som blir overført til kommunen.

Denne gruppa er generelt enklere å administrere, i og med at det er en stabil gruppe som går over tid, og adm. og lærer ressurs er forutsigbar. Pr. i dag administreres undervisningen fra kultur og oppvekst, og organiseres ved Valmuen verksted. Omfanget er på ca. 12 – 15 timer pr. uke.

 

Voksenopplæring organisert fra kommunen

Administrasjon av voksenopplæring utover det kommunen har i dag, må evt. tillegges skolekontor, evt. til en av skolene i kommunen.

Det vil kreve behov for ekstra ressurser for den / de som har ansvaret for den lovpålagte delen av voksenopplæringen.

I tillegg må det tilsettes lærere i fast stilling, med ansvar for undervisning av voksne.

Kommunen har da også ansvar for oppfølging og kursing av ansatte.

 

 

 

 

KONKLUSJON

Pr. i dag er hovedtyngden av voksenopplæring og administrasjonskostnader knyttet til opplæring av innvandrere i faget norsk med samfunnsfag. Dvs. det kommunen i dag kjøper fra Folkeuniversitetet.

Asylsøkere som får oppholdstillatelse i Norge, er gruppen innvandrere som får norskundervisning m/samfunnsfag. Tiden disse innvandrerne bor i Storfjord varierer mye, i og med at de venter på å få bosettingskommune et annet sted i landet.

 

Kostnadene knyttet opp til denne undervisningen koster pr. i dag ingenting for kommunen. Kommunen har et overskudd på kr. 19,- pr. elev pr. time undervisning som gis, i hht. avtalen med Folkeuniversitetet.

 

Erfaring viser at øremerkede midler til undervisning av fremmedspråklige, ikke dekker behovet for økonomi, dersom kommunen skal administrere dette selv.

 

Lærerlønn til voksenopplæring er i snitt 371,- kr. pr. time, pluss 30% sosiale / administrative utgifter.

Fast undervisningsstilling medfører også oppsigelsesplikt, dvs. kommunen plikter lønnsutbetaling selv om elevgruppen skulle bli borte.

Oppsummering:

Avtalen med Folkeuniversitetet er gunstig for kommunen. Både økonomisk, faglig og næringsmessig. Kommunen har pr. dato ikke ressurser og kapasitet til å overta organiseringen av denne opplæring, uten å måtte øke den administrative delen dersom kommunen overtar ansvaret.

Folkeuniversitetet har opparbeidet seg kunnskap om elevgrunnlaget i Storfjord, og har den spisskompetanse som er nødvendig for å undervise på dette nivå. Tilbudet som gis fra FU, er også mer enn det lovverket har satt krav om.

 

Storfjord kommune har pr. i dag ingen kostnader knyttet opp mot undervisning av innvandrere. Kommunen har et økonomisk overskudd, pr. undervist time.

Forslag til vedtak:

Storfjord kommune forlenger eksisterende avtale med Folkeuniversitetet. Eller evt. andre tilbydere som kan ta seg av den lovpålagte undervisningen av voksne, tilsvarende avtale med Folkeuniversitetet.

 

FORSLAG TIL AVTALE OM UNDERVISNING AV VOKSNE I HENHOLD TIL LOV OM VOKSENOPPLÆRING.

  1. Avtale inngått mellom Storfjord kommune og ____________________om ansvaret for undervisning av fremmedspråklige
  2. _______________________ utfører alt av undervisning i norsk m/samfunnsfag for innvandrere i Storfjord kommune.
  3. Storfjord kommune stiller i hht. ”Lov om voksenopplæring” rom og undervisningsutstyr gratis til disposisjon for undervisninga. ___________________ administrerer, engasjerer undervisningspersonale og skaffer læremidler / forbruksmateriell.
  4. Storfjord kommune refunderer fast sats pr. undervisningstime. Jfr. det Storfjord kommune får refundert pr. lærertime fra Staten.
  5. Avtalen løper i tidsintervall på 2 år med gjensidig oppsigelsesfrist på 6 måneder. Hvis ikke eventuell oppsigelse er kommet innen fristen, fortsetter gjeldene avtale inn i en ny periode.

 

 

 

 

 

 

 

VEDLEGG:

Utdrag fra viktige grunnlagsdokumenter 

"Kommuneloven" - § 5.1-2

 

 

Kommunen skal utarbeide en samordnet plan for den kommunale virksomhet.

 

bullet

Kommuneplanlegging skal bygge på en realistisk vurdering av den forventede utvikling i kommunen, og av de økonomiske ressurser som vil stå til rådighet, slik det fremgår av økonomiplanen.

 

KUF rsk. F-33/98 – "Nivåbasert norskopplæring for voksne innvandrere

 

 

Fra 01.01.98 får voksne innvandrere, opplæring i norsk med samfunnsfag opp til et visst nivå av språkferdigheter, men foreløpig likevel innenfor en viss tidsramme.

 

 

 

bullet

Kommunene har ansvar for at voksne innvandrere får undervisning så snart som mulig og senest tre måneder etter at de har kommet til landet.

 

 

 

bullet

Det forutsettes at voksne innvandrere melder seg til opplæringstilbudet i norsk med samfunnskunnskap og at de møter til den undervisningen de får tilbud om.

St.melding nr.17 – "Om innvandring og det flerkulturelle Norge".

 

 

For å øke yrkesdeltakelsen og redusere arbeidsledigheten blant innvandrere

vil virkemidler som kan øke den enkeltes kompetanse for norsk arbeidsliv, og virkemidler som kan redusere barrierene for innvandreres deltakelse i arbeidslivet bli prioritert. Språkferdigheter har stor betydning for innvandrernes deltakelse i arbeidslivet og på andre arenaer i det norske samfunn.

 

 

 

 

bullet

Regjeringen mener det er av avgjørende betydning at innvandrerne får et

språkgrunnlag som setter dem i stand til å delta aktivt i samfunnet, og at opplæring i norsk med samfunnsfag både i innhold og omfang blir bedre tilpasset den enkeltes situasjon.

 

NOU 1997:25 – "Ny kompetanse - grunnlaget for en helhetlig etter- og videreutdanningspolitikk".

 

 

Det langsiktige målet er å utvikle en bred forståelse, gode læringsarenaer og

effektive systemer for livslang læring, der hele den voksne delen av befolkningen deltar. Som første fase på veien mot dette målet foreslår utvalget en rekke tiltak. Disse skal bidra til å øke den enkeltes mulighet til å delta i voksenopplæring og til å heve kompetansen i arbeidslivet. :

 

 

bullet

Realkompetansen verdsettes.

Fylkeskommunen har ansvar for å tilby vurdering av realkompetanse for de som har rett til videregående opplæring.

 

Det etableres systemer for dokumentasjon av realkompetanse til bruk

både i arbeidslivet og i utdanningssystemet.

 

 

bullet

Utdanningssystemet åpnes

Alle voksne som har behov for grunnskoleopplæring må få tilbud om

dette.

 

 

bullet

Utdanningspermisjon lovfestes

Rettigheter til utdanningspermisjon må lovfestes for å sikre likebehandling.

 

 

St.melding nr.23 (97/98)- "Om opplæring for barn, unge og voksne med særskilte behov".

 

 

Alle barn, unge og voksne skal gjennom grunnskole, videregående opplæring

og voksenopplæring få hjelp til å ta hand om sitt eget liv…

 

 

bullet

Elever som ikke kan få et tilfredsstillende tilpasset tilbud innen de gjeldende rammer, er i lovverket gitt en eksklusiv rett til spesialundervisning, med grunnlag i enkeltvedtak og etter sakkyndig faglig vurdering.

 

 

 

bullet

Voksne som har vært utsatt for sykdom eller skade, og som har særlige behov for spesialundervisning på grunnskolen sitt område, har rett til slik opplæring etter opplæringsloven §4-2.

St.melding nr.42 (97/98) : "Kompetansereformen":

 

 

Både grunn- og etterutdanning for voksne bør i størst mulig grad være

etterspørselstyrt, fleksibel, tilgjengelig og tilpasset individets og virksomhetens behov. Opplæringen må legges til rette og bygge på den enkeltes kompetanse, både den som allerede er dokumentert gjennom grunnutdanning, og realkompetanse.

 

 

bullet

Det må bli et bedre samspill mellom utdanningstilbyderne og arbeidslivet med tanke på at arbeidstakerne i størst mulig grad kan ta del i kompetanseutviklingen uten å bli trukket unødig vekk fra arbeidsplassen.

KUF – 1999 "Forskrift til opplæringslova".

Opplæringslova:

§ 4A-2 Rett til spesialundervisning på grunnskolens område:

 

 

Voksne som på grunn av sykdom etter skade har behov for fornya

grunnskoleopplæring, har rett til slik opplæring. Det samme gjelder voksne som tidligere har manglet eller fått et mangelfullt grunnskoletilbud og som derfor har behov for grunnskoleopplæring.

 

 

bullet

Voksne som har særskilt behov for å kunne utvikle eller holde ved like

grunnleggende kunnskap, har rett til slik opplæring. Opplæringa skal skje faglig og pedagogisk rettledning og ansvar. Slik opplæring er unntatt kompetansekravene i § 10-1 i opplæringsloven.

§ 4A-1 Rett til grunnskoleopplæring for voksne:

 

 

Staten har ansvaret for den generelle utviklingen av voksenopplæring.

Kommunen har ansvaret for planlegging og utvikling av grunnskoleopplæring for voksne i kommunen.

 

 

bullet

Fylkeskommunen har ansvaret for planlegging og utvikling av videregående

opplæring for voksne i fylket.

 

Forskriften:

§3-23 Retten for voksne til å få vitnemål fra grunnskolen:

 

 

Grunnskoler med avgangselever har plikt til å ta imot oppmelding fra voksne

som ønsker vitnemål med karakterer på linje med avgangselever i grunnskolen.

 

 

bullet

Voksne som ønsker vitnemål fra grunnskolen, kan gå opp til eksamen som

privatist uten å ta opplæring på forhånd. dette gjeld eksamen i både skriftlige og muntlige fag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folkeuniversitetet – Nord – Troms

 

Fag-tilbud: FU Nord-Troms kan tilby alt av fag; fag på grunnskolenivå, fag på videregående skoles nivå og fag på høgskole- og universitetsnivå. Om nødvendig inngår vi samarbeid med andre som står som faglig ansvarlige. Hva vi skal tilby reguleres først og fremst av etterspørselen. Vi tilbyr i dag fag på grunnskolenivå og på videregående skoles nivå. FU Nord-Troms har tidligere tilbudt høgskolestudier, andre avdelinger i Troms gjør det i dag, og vi har planer om å gjøre det i framtida. P.t. har vi ikke kartlagt noe stort behov for spesielle fag i Storfjord. Vi holder oss imidlertid oppdatert og er klar over at mange har krav på gratis utdanning. Her står vi klare, forutsatt at det dreier seg om tilstekkelig mange deltakere.

Organisering: Innenfor ganske vide rammer organiserer vi undervisninga slik det vil passe de aktuelle elevene best. Få kan oppvise en slik fleksibilitet som det vi kan. Se "kort-presentasjon" for flere detaljer om dette.

Tilgjengelighet: Vi tilbyr undervisning i alle de sju kommunene vi dekker. I Storfjord kan vi tilby undervisning alle steder hvor det offentlige har undervisningslokaler. I tillegg leier vi lokaler dersom det er behov. Vi kan også tilby undervisning via Internett, og gjør da også det. Et eksempel på slik undervisning er Mesterutdanning. I lys av bredbåndsutbygginga som foregår i hele Troms, ser vi nye muligheter. Vi har innad i FU sin administrasjon stor kompetanse på dette området, både m.h.t. fjernundervisning generelt og m.h.t. det rent tekniske. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Tilbud til fremmedspråklige: Vi har etterhvert ganske mange års erfaring med denne typen undervisning. Vi har et apparat som håndterer dette på beste måte. I denne sammenheng må vår fleksibilitet fremheves. Vi har fått de beste skussmål fra blant annet UDI. Vi fører elevene gjennom det løpet som kreves (850 timer/ 3000 timer), og har erfaring med alle slags nasjonaliteter og også med analfabeter. Vi gjennomfører i dag undervisning i Skibotn i klasserommet på samfunnshuset og på Hatteng i klasserom på gml. Lyngenfjord hotell. Imidlertid dreier det seg i dag om få elever, etter at først asylsøkere generelt og senere nordiske statsborgere (inkl. finnlendere) har falt ut av ordninga om gratis undervisning. De som har falt ut får likevel fortsatt et tilbud hos oss. Vi er godt utstyrt og har kvalifiserte og flinke lærere. Nå i vår går de første av våre elever opp til språkprøven. Vi har gjennomført denne typen undervisning på oppdrag for Storfjord kommune på en slik måte at vi mener både kommunen, elevene og vi har tjent på det. Vi har som mål å tilby det samme også til andre kommuner i vår region.

Kostnader knyttet til undervisningen: For detaljer, se "kort-presentasjon". Generelt vil oppdragsgiver ha få kostnader om vi engasjeres. Vi har står for det faglige, vi har arbeidsgiveransvaret, vi står for all administrasjon og vi holder lærebøker/ materiell selv. Det eneste Storfjord kommune plikter, er å stille lokaler (og evt. utstyr) til disposisjon dersom vi har behov for det (jfr. Lov og voksenopplæring §21, http://www.lovdata.no/all/tl-19760528-035-005.html#21). Dette siste gjelder uansett. Når det gjelder undervisning av fremmedspråklige, kan vi opplyse at Storfjord kommune har fått mer i refusjon fra Staten enn det vi har tatt i betaling for oppdraget - altså har vi en avtale som begge parter tjener på. Vi kan derfor ikke helt forstå hvorfor kommunen ønsker å si opp avtalen de har med oss.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utredning voksenopplæring Skibotn skole