MØTEPROTOKOLL

MØTEprotokoll

 

Kommunestyret

 

Møtested:

Pingvinvask, Oteren

 

 

Møtedato:

07.05.2007

Møtestart: 0900

Møteslutt: 15.00

 

Til stede på møtet

Medlemmer:

Hanne Braathen, Kjell Molberg, Tove Einebakken Dreyer, Bente Pedersen, Jan Kåre Pedersen, Willy Ørnebakk, Henry Larsen, Anne Wiik Hansen, Øistein Nilsen, Sigmund Seppola, Lill K. Berntsen,

 

Forfall:

Odd Geir Fagerli, Per Aronsen, Wiggo Hansen, Inger Heiskel, Arvid Lilleng, Anita Mikkelsen Hansen

Varamedlemmer:

Veronika Bakke, Rune Aabrekk, Ilmar Monlund, Anne-Marie Nilsen

Fra adm. (evt. andre):

Fung. rådmann Trond Roger Larsen, økonomisjef Magne Wilhelmsen, oppvekst- og kultursjef May-Tove Lilleng, helse- og sosialsjef Anne Dalheim, sekretær Wenche Haug Andersen

Fra Eldrerådet: Hugo Westby

 

Innkalling:

Ok

Merknader:

Ingen

Behandlede saker:

27 – 35/07

 

 

Styreleder Ole Kr. Ertsvik orienterte om Pingvinvask AS

Peter Hagstrøm orienterte om Tornedalsrådet

 

 

Underskrifter:

 

Vi bekrefter med våre underskrifter at møteprotokollen er ført i samsvar med det som ble bestemt på møtet.

 

 

Oteren, 7. mai 2007

 

 

 

 

 

Sigmund Seppola

 

Bente Pedersen

 


SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0027/07       07/00443                                                                                                         

REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 7. MAI 2007                            

 

0028/07       07/00444                                                                                                         

DELRAPPORT PROSJEKT UTREDNING FLERSPRÅKLIGHET        

 

0029/07       07/00446                                                                                                         

ØKONOMIRAPPORT 31.03.07                                                                  

 

0030/07       07/00357                                                                                                         

SØKNAD OM EKSTRA BEVILGNING RAMMETIMER  2007 -2008 

 

0031/07       07/00355                                                                                                         

HØRING: PRØVEORDNING OM Å TILLATE MODULVOGNTOG MED LENGDE INNTIL 25,25  OG MED TOTALVEKT OPP TIL 60 TONN I NORGE                 

 

0032/07       07/00380                                                                                                         

HØRING: FYLKESVEGPLAN FOR TROMS 2008 - 2011 - STRATEGINOTAT

 

0033/07       07/00410                                                                                                         

KOMMUNALTEKNISKE ANLEGG I SKIBOTN ENDRING AV PLAN FOR HØYDEBASSENG      

 

0034/07       07/00376                                                                                                         

REVISJON STORFJORD KOMMUNES KRISEPLAN                          

 

0035/07       07/00434                                                                                                         

STORTINGSMELDING NR. 12 - REGIONALE FORTRINN-REGIONAL FRAMTID - OM PROSESSEN FOR Å AVKLARE INNDELINGSSPØRSMÅL                


 

0027/07

REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 7. MAI 2007

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert.

 

BEHANDLING:

Forslag fra Tove E. Dreyer:

Referatsak 3 Utbygging Skibotn skole

Saken ønskes konsekvensutredet og tatt opp i kommunestyret snarest.

 

Forslag fra Tove E. Dreyer falt med 8 mot 7 stemmer

 

VEDTAK:

Sakene ble referert.

 

 

0028/07

DELRAPPORT PROSJEKT UTREDNING FLERSPRÅKLIGHET

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Delrapport til kommunestyret datert 26.april 2007, tas som orientering.

 

BEHANDLING:

Prosjektleder Inger Lise Fagerli orienterte om prosjektet.

 

Forslag fra Willy Ørnebakk, AP:

1. Storfjord kommune erklærer seg som trespråklig kommune.

    Dette vedtaket legger føringer for det videre arbeidet med utredningen.

2. Vedtaket i sak 16/06 om å avholde folkeavstemming oppheves.

    Storfjord kommune ønsker at satsingen på flerspråklighet skal være et tilbud til de av         innbyggerne som ønsker det. Et tilbud til minoritetsgrupper egner seg ikke for  folkeavstemming.

 

Forslag fra SP/SV v/Hanne Braathen:

  1. Storfjord kommune erklærer at vi har tre likeverdig språk og kulturer (samisk, finsk/kvensk og norsk) og erklærer seg som trespråklig kommune.

      Storfjord kommune ønsker å arbeide for at dette lar seg gjennomføre i praksis.

      Det er ikke lagt til rette for dette fra statlig hold pr i dag.

      Derfor ønsker Storfjord kommune (ved hjelp av Troms fylkeskommune) å søke

      sentrale myndigheter om å finne fram til en løsning som er tilpasset Storfjord med tre

      likeverdige kulturer/språk.

 

 

Samordnet forslag fra SP/SV og AP:

  1. Storfjord kommune erklærer at vi har tre likeverdig språk og kulturer (samisk, finsk/kvensk og norsk).

      Storfjord kommune ønsker å arbeide for at dette lar seg gjennomføre i praksis.

      Det er ikke lagt til rette for dette fra statlig hold pr i dag.

      Derfor ønsker Storfjord kommune (ved hjelp av Troms fylkeskommune) å søke

      sentrale myndigheter om å finne fram til en løsning som er tilpasset Storfjord med tre

      likeverdige kulturer/språk.

    2.     Vedtaket i sak 16/06 om å avholde folkeavstemming oppheves.

Storfjord kommune ønsker at satsingen på flerspråklighet skal være et tilbud til de av         innbyggerne som ønsker det. Et tilbud til minoritetsgrupper egner seg ikke for  folkeavstemming.

 

Pkt 1 enstemmig vedtatt.

Pkt 2 vedtatt med 11 mot 4 stemmer

 

 

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

Delrapport til kommunestyret datert 26.april 2007, tas som orientering.

 

  1. Storfjord kommune erklærer at vi har tre likeverdig språk og kulturer (samisk, finsk/kvensk og norsk).

      Storfjord kommune ønsker å arbeide for at dette lar seg gjennomføre i praksis.

      Det er ikke lagt til rette for dette fra statlig hold pr i dag.

      Derfor ønsker Storfjord kommune (ved hjelp av Troms fylkeskommune) å søke

      sentrale myndigheter om å finne fram til en løsning som er tilpasset Storfjord med tre

      likeverdige kulturer/språk.

    2.     Vedtaket i sak 16/06 om å avholde folkeavstemming oppheves.

Storfjord kommune ønsker at satsingen på flerspråklighet skal være et tilbud til de av         innbyggerne som ønsker det. Et tilbud til minoritetsgrupper egner seg ikke for  folkeavstemming.

 

 

0029/07

ØKONOMIRAPPORT 31.03.07

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

BEHANDLING:

Økonomisjefen orienterte.

 

Økonomirapporten tas til orientering.

 

Enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

Økonomirapporten tas til orientering.

 

 

0030/07

SØKNAD OM EKSTRA BEVILGNING RAMMETIMER  2007 -2008

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1. Hatteng skole tildeles 50 rammetimer i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Av disse timene skal 35 t øremerkes spesialundervisning i hht søknader og 15 t/u til deling av 2.årstrinn i basisfagene. Sum rammetimer Hatteng skole skoleåret 2007-2008 blir da: 431 + 50 = 481 t/u

Kostnad høst 2007 for 55 timer (aug.-des.) : kr. 380 000 ( ca 2 stillinger)

 

2. Skibotn skole tildeles 7 t/u i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Disse timene øremerkes spesialundervisning i hht søknader. Sum rammetimer Skibotn skole blir da: 265 + 7 = 272 t/u

Kostnad høst 2007 for 7 timer: 53 200,- ( ca. 0,3 stilling)

 

3. Budsjettdekning pk. 1 og 2 : kr: 433 200, utredes og vedtas under budsjettrevisjonsprosess i juni 2007

4. Helårsvirkning av stillingene innarbeides for budsjett 2008.

 

 

BEHANDLING:

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

1. Hatteng skole tildeles 50 rammetimer i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Av disse timene skal 35 t øremerkes spesialundervisning i hht søknader og 15 t/u til deling av 2.årstrinn i basisfagene. Sum rammetimer Hatteng skole skoleåret 2007-2008 blir da: 431 + 50 = 481 t/u

Kostnad høst 2007 for 55 timer (aug.-des.) : kr. 380 000 (ca 2 stillinger)

 

2. Skibotn skole tildeles 7 t/u i tillegg til allerede tildelt rammetimetall. Disse timene øremerkes spesialundervisning i hht søknader. Sum rammetimer Skibotn skole blir da: 265 + 7 = 272 t/u

Kostnad høst 2007 for 7 timer: 53 200,- (ca. 0,3 stilling)

 

3. Budsjettdekning pk. 1 og 2: kr: 433 200, utredes og vedtas under budsjettrevisjonsprosess i juni 2007

4. Helårsvirkning av stillingene innarbeides for budsjett 2008.

 

 

0031/07

HØRING: PRØVEORDNING OM Å TILLATE MODULVOGNTOG MED LENGDE INNTIL

25,25  OG MED TOTALVEKT OPP TIL 60 TONN I NORGE

 

DRIFTSSTYRETS INNSTILLING:

1. Storfjord kommune anbefaler at det igangsettes en prøveordning med ”langtrailere” med vogntoglengde inntil 25,25 m på E8 fra riksgrensen mot Finland til Skibotn. Endepunktet i Skibotn kan være i Njallevuohpi hvor det skal bygges en bensinstasjon med oppstillingsplass  for trailere og  bekvemmeligheter for sjåførene. Et annet endepunkt kan være Skibotn kai der det er mulig å videresende lasten med båt, evt motta last som skal transporteres over grensen.

 

2. Storfjord kommune krever at ”langtrailerne” ikke skal kjøre gjennom Oteren pga de trafikale forhold der. Det må bygges gang-/sykkelveg i tettstedet før kommunen kan gå inn for en forlengelse av prøvestrekningen til Tromsø.

 

 

BEHANDLING:

Forslag fra Skibotn Folkeliste v/Øistein Nilsen:

2. avsnitt strykes – Nytt punkt:

 

Storfjord kommune aksepterer ikke en forlengelse av prøvestrekning videre fra Skibotn – ut fra dagens vegstandard og sikringstiltak for ”myke trafikkanter”.

 

Dersom myndighetene likevel skulle godkjenne en slik forlengelse fra Skibotn – så vil Storfjord kommune kreve at gang- sykkelvegnett bygges ut på strekningen E8 kryss Hatteng –

E8/bru Tverrdalen for prøveordning på strekningen videre fra Skibotn igangsettes.

 

Tilleggsforslag fra SV, SP og FrP v/Ilmar Monlund:

Storfjord kommune er klar til å la ”langtrailere” kjøre til Lullesletta omlastningsplass fra dags dato. Noe lenger er det ikke forsvarlig på grunn av vegstandarden vi har i dag.

Begrunnelse er som følger, ned til Skibotn kai så må trafikken passere et vanskelig veikryss

E8/E6 nordover og sørover mot Tromsø er det umulig å svinge til verken høyre og venstre. Her må vegvesenet forbedre veien samt ordne gang- og sykkelsti på Oteren og i Abaja før vi kan godta noe videre fremføring av dette prosjekt.

 

Tilleggsforslaget fra SV,SP og FrP ble trukket.

 

Driftsstyrets innstilling pkt 1 enstemmig vedtatt

Forslag fra Skibotn Folkeliste enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

Storfjord kommune anbefaler at det igangsettes en prøveordning med ”langtrailere” med vogntoglengde inntil 25,25 m på E8 fra riksgrensen mot Finland til Skibotn. Endepunktet i Skibotn kan være i Njallevuohpi hvor det skal bygges en bensinstasjon med oppstillingsplass  for trailere og  bekvemmeligheter for sjåførene. Et annet endepunkt kan være Skibotn kai der det er mulig å videresende lasten med båt, evt motta last som skal transporteres over grensen.

 

Storfjord kommune aksepterer ikke en forlengelse av prøvestrekning videre fra Skibotn – ut fra dagens vegstandard og sikringstiltak for ”myke trafikkanter”.

 

Dersom myndighetene likevel skulle godkjenne en slik forlengelse fra Skibotn – så vil Storfjord kommune kreve at gang- sykkelvegnett bygges ut på strekningen E8 kryss Hatteng –

E8/bru Tverrdalen for prøveordning på strekningen videre fra Skibotn igangsettes.

 

 

0032/07

HØRING: FYLKESVEGPLAN FOR TROMS 2008 - 2011 - STRATEGINOTAT

 

DRIFTSSTYRETS INNSTILLING:

Storfjord kommune viser til at fylkesvegene i kommunen har svært dårlig standard og fremkommeligheten er vanskelig i deler av året dårlig. Dette gjelder spesielt deler av Signaldalen hvor vegens bæreevne er dårligere enn i Kitdalen.

 

Prioritering av fylkesveger i Storfjord.

Storfjord kommune prioriterer oppgradering av fylkesvegen i Signaldalen framfor fylkesvegen i Kitdalen, jfr kommunestresak 82/04.

 

Minimumsstandard:

Storfjord kommune foreslår at vegeieren fastsetter en minimumsstandard på vegnettet, både på veger med fast dekke og på grusveger. Minimumsstandarden må innebære at vegene skal ha tilfredsstillende bæreevne til alle årstider. Vegene må være så brede at to biler kan møtes uten at det er behov for møteplasser. Alle fylkesveger som ikke har minimumsstandard må prioriteres og oppgraderes i kommende 4-års periode.

 

Forholdet mellom investeringer og vedlikehold.

Alle veger som skal ha fast dekke bør finansieres gjennom investeringsprosjekter og låneopptak.

Veger som skal ha god grusvegstandard bør kunne finansieres over driftsbudsjettet, eventuelt i kombinasjon med låneopptak.

 

Spleiselag.

Oppgradering av fylkesveger er i utgangspunktet et fylkeskommunalt ansvar. Det kan likevel tenkes at noen kommuner kan være med og forskottere oppgradering av fylksveger til fast dekke dersom dette framskynde utbedringsarbeidene.

 

BEHANDLING:

Driftsstyrets innstilling enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

Storfjord kommune er trolig den kommunen i Troms med lengst strekning fylkeskommunale grusveger, disse har svært dårlig standard og fremkommeligheten er vanskelig i deler av året. Dette gjelder spesielt deler av Signaldalen.

 

Prioritering av fylkesveger i Storfjord.

Storfjord kommune prioriterer oppgradering av fylkesvegen i Signaldalen framfor fylkesvegen i Kitdalen, jfr kommunestresak 82/04.

 

Minimumsstandard:

Storfjord kommune foreslår at vegeieren fastsetter en minimumsstandard på vegnettet. Minimumsstandarden må innebære at vegene skal ha tilfredsstillende bæreevne til alle årstider med fast dekke. Vegene må være så brede at to lastebiler kan møtes uten at det er behov for møteplasser. Alle fylkesveger som ikke har minimumsstandard må prioriteres og oppgraderes i kommende 4-års periode.

 

Storfjord kommune er lei av utilstrekkelig vedlikehold på fylkesvegene. Spesielt i Signaldalen medvirker dårlig fylkesveg til at folk lar være å etablere seg i dalen. Storfjord kommune har en offensiv satsing på bedre samferdsel og har vedtatt en opprustingsplan som inkluderer fast dekke på samtlige kommunale veger. Kommunen forlanger derfor at fylket i år 2007 har fast dekke som minimumsstandard og gjennomfører dette i neste 4 års periode.

 

 

0033/07

KOMMUNALTEKNISKE ANLEGG I SKIBOTN

ENDRING AV PLAN FOR HØYDEBASSENG

 

DRIFTSSTYRETS INNSTILLING:

  1. Storfjord kommunestyre godkjenner plan om økning av volumet på høydebassenget fra

570 m3 til 800 m3 netto volum.

      2.   Kostnadsoverslag for utbygging av Sommersethlia boligfelt og høydebasseng

            kr 11.250.000,- godkjennes.

      3.   Prosjektet fullfinansieres ved å øke låneopptaket med kr 2.770.000,-

 

 

BEHANDLING:

Driftsstyrets innstilling enstemmig vedtatt

 

 

VEDTAK:

  1. Storfjord kommunestyre godkjenner plan om økning av volumet på høydebassenget fra

570 m3 til 800 m3 netto volum.

      2.   Kostnadsoverslag for utbygging av Sommersethlia boligfelt og høydebasseng

            kr 11.250.000,- godkjennes.

      3.   Prosjektet fullfinansieres ved å øke låneopptaket med kr 2.770.000,-

 

 

0034/07

REVISJON STORFJORD KOMMUNES KRISEPLAN

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune vedtar følgende revisjon av Storfjord kommunes kriseplan.

 

1. Kriseledelse. Følgende kriseledelse vedtas:

  • Ordføreren
  • Varaordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Helse- og sosialsjef
  • Oppvekst- og kultursjef
  • Drift- og utviklingssjef/brannsjef
  • Andre etter kriseledelsens behov

 

2. Beredskapsrådet.

Beredskapsrådet justeres til å omfatte:

  • Ordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Jordbrukssjefen
  • Drift- og utviklingssjefen/brannsjefen
  • Helse- og sosialsjefen
  • Kommuneoverlegen
  • Lensmannen i Lyngen
  • Sivilforsvaret v/FIG-leder Storfjord
  • Heimevernet v/områdesjef eller bemyndiget
  • Ambulansetjenesten v/områdeleder Storfjord/Lyngen/Balsfjord

 

3. Fullmakt:

Kriseledelsen gis fullmakt til å endre og ajourføre kriseplanen fortløpende.

 

BEHANDLING:

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

Storfjord kommune vedtar følgende revisjon av Storfjord kommunes kriseplan.

 

1. Kriseledelse. Følgende kriseledelse vedtas:

  • Ordføreren
  • Varaordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Helse- og sosialsjef
  • Oppvekst- og kultursjef
  • Drift- og utviklingssjef/brannsjef
  • Andre etter kriseledelsens behov

 

2. Beredskapsrådet.

Beredskapsrådet justeres til å omfatte:

  • Ordføreren
  • Rådmannen
  • Kontorsjefen
  • Jordbrukssjefen
  • Drift- og utviklingssjefen/brannsjefen
  • Helse- og sosialsjefen
  • Kommuneoverlegen
  • Lensmannen i Lyngen
  • Sivilforsvaret v/FIG-leder Storfjord
  • Heimevernet v/områdesjef eller bemyndiget
  • Ambulansetjenesten v/områdeleder Storfjord/Lyngen/Balsfjord

 

3. Fullmakt:

Kriseledelsen gis fullmakt til å endre og ajourføre kriseplanen fortløpende.

 

 

0035/07

STORTINGSMELDING NR. 12 - REGIONALE FORTRINN - REGIONAL FRAMTID – OM PROSESSEN FOR Å AVKLARE INNDELINGSSPØRSMÅL

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saken fremmes uten innstilling.

 

BEHANDLING:

Forslag fra Hanne Braathen, SP:

Storfjord kommune ser det som mest tjenlig at det er tre politiske nivåer i Norge; kommune, region (fylke), storting.

Regionene bør være større (geografisk) og få tildelt adskillig mer makt enn dagens fylkeskommune. Det bør være sju til ni regioner i Norge.

Nord-Norge (Nordland, Troms og Finnmark) er en kjempestor region geografisk, halve Norge, men vil lettest kunne ha et utviklingspotensiale hvis den står samlet som en region.

Tromsø er en ”motor” i landsdelen og de positive ringvirkninger dette har bør støttes opp om

(landsdelhovedstad).

Forvaltningsoppgavene i regionen kan fordeles ut til flere av byene og tettstedene i regionene.

Byråkrater i direktorater og departement har i dag alt for mye makt. Dette bør legges til regionene.

Kraftkommunene i Troms må få Troms fylkeskommunes aksjer i Troms Kraft i forhold til produksjon som er i tilsvarende kommuner.

 

Forslag fra Hanne Braathen enstemmig vedtatt

 

VEDTAK:

Storfjord kommune ser det som mest tjenlig at det er tre politiske nivåer i Norge; kommune, region (fylke), storting.

Regionene bør være større (geografisk) og få tildelt adskillig mer makt enn dagens fylkeskommune. Det bør være sju til ni regioner i Norge.

Nord-Norge (Nordland, Troms og Finnmark) er en kjempestor region geografisk, halve Norge, men vil lettest kunne ha et utviklingspotensiale hvis den står samlet som en region.

Tromsø er en ”motor” i landsdelen og de positive ringvirkninger dette har bør støttes opp om

(landsdelhovedstad).

Forvaltningsoppgavene i regionen kan fordeles ut til flere av byene og tettstedene i regionene.

Byråkrater i direktorater og departement har i dag alt for mye makt. Dette bør legges til regionene.

Kraftkommunene i Troms må få Troms fylkeskommunes aksjer i Troms Kraft i forhold til produksjon som er i tilsvarende kommuner.