MØTEINNKALLING

MØTEprotokoll

 

Driftstyret

 

Møtested:

Kommunehuset Hatteng

 

 

Møtedato:

18.10.2005

Møtestart: 09.00

Møteslutt: 12.00

 

Til stede på møtet

Medlemmer:

Odd Geir Fagerli

 

Forfall:

Gunhild Johansen, Bernt Isaksen, Bengt A. Heiskel og Gro Marit Hausmann

Varamedlemmer:

Torill Heggeblom og Beate Silli. Emil Nystad fra Eldrerådet

Fra adm. (evt. andre):

Steinar Engstad og Aud Nystad

 

Innkalling:

Ingen merknader

Merknader:

 

Behandlede saker:

0101-0110/05

 

Underskrifter: Beate Silli og Torill Heggeblom

 

Vi bekrefter med våre underskrifter at møteprotokollen er ført i samsvar med det som ble bestemt på møtet.

 

 

Oteren, 18.10.05

 

 

Torill Heggeblom

 

Beate Silli

 

 

 

 


SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0101/05       05/00891                                                                                                         

REFERATSAKER DRIFTSTYRET 18.10.2005                                         

 

0102/05       05/00293                                                                                                         

REGULERINGSPLAN "KIRKENES" GNR 52/6 I STORFJORD KOMMUNE

 

0103/05       05/00868                                                                                                         

REGULERINGSPLAN HYTTEFELT RISSURODDO 2, SKIBOTN NY BEHANDLING AV REGULERINGSPLANEN                                                                            

 

0104/05       05/00882                                                                                                         

SENTRUMSPLAN SKIBOTN                                                                     

 

0105/05       05/00907                                                                                                         

ALARMOVERFØRING FRA KOMMUNALE BYGG TIL 110-SENTRALEN I TROMSØ.   

 

0106/05       05/00910                                                                                                         

TILBUDSANTAKELSE SNØBRØYTING BRØYTEROTE OTEREN. KLAGE FRA RYENG ANLEGG AS.                                                                                                 

 

0107/05       05/00900                                                                                                         

KOMMUNALE AVGIFTER FOR EIENDOMMEN 55/19 KLAGE PÅ DEL.VEDTAK 0069/05      

 

0108/05       05/00909                                                                                                         

FASTSETTELSE AV GEBYRSATS FOR VANNGEBYR LANDBRUKSBYGG 

 

0109/05       05/00610                                                                                                         

EIENDOMMEN 49/6 - SØKNAD OM FRADELING AV TILLEGGSTOMT TIL EIENDOMMEN 49/6-1, SAMT OMGJØRING AV EKS. FESTETOMT TIL                      

 

0110/05       05/00934                                                                                                         

SØKNAD FRA GEIR VARVIK OM FRADELING AV NÆRINGSTOMT I NJALLOVUOPIO      


 

0101/05

REFERATSAKER DRIFTSTYRET 18.10.2005

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

BEHANDLING:

 

Sakene ble referert uten merknader.

 

Vedtaket er enstemmig.

 

 

VEDTAK:

 

Sakene ble referert uten merknader.

 

 

 

0102/05

REGULERINGSPLAN "KIRKENES" GNR 52/6 I STORFJORD KOMMUNE

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Plan- og driftstyret anser at området i Åsen  er et mulig ekspansjonsområde for  framtidig boligbygging på Hatteng. Det anses imidlertid at det ikke er riktig å ta konkret stilling til arealreguleringen i området før saken har vært ute på høring og partene har kommet med merknader eller innsigelser til planforslaget. Dette vil gi et bredere beslutningsgrunnlag for kommunestyret ved sluttbehandling av saken.

 

Reguleringsplan ”Kirkenes” gnr 52 bnr 6 legges ut til offentlig ettersyn i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningslovens § 27.

 

 

BEHANDLING:

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

 

Styret for Plan- og drift ser ikke å kunne godkjenne forslaget til reguleringsplan på det nåværende tidspunkt.

Driftsetaten bes kontakte Fylkeslandbruksstyret for snarlig befaring av området før vinteren. Samtidig bes regulant justere planforslaget ihht Statens vegvesen vegnorm og kontakte Reindriftsforvaltningen i Troms for å avklare utforming og plassering av hytter nærmest flytteleia.

Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat bes konkretisere hvilke mangler det henvises til, slik at regulant har mulighet til å justere planen. Slik brevet foreligger i dag er det for upresist til at Storfjord kommune kan ta stilling til påstandene.


Saken tas opp til ny behandling i et senere møte i styret for Plan- og drift.

 

Forslaget fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

 

Styret for Plan- og drift ser ikke å kunne godkjenne forslaget til reguleringsplan på det nåværende tidspunkt.

Driftsetaten bes kontakte Fylkeslandbruksstyret for snarlig befaring av området før vinteren. Samtidig bes regulant justere planforslaget ihht Statens vegvesen vegnormal og kontakte Reindriftsforvaltningen i Troms for å avklare utforming og plassering av hytter nærmest flytteleia.

Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat bes konkretisere hvilke mangler det henvises til, slik at regulant har mulighet til å justere planen. Slik brevet foreligger i dag er det for upresist til at Storfjord kommune kan ta stilling til påstandene.


Saken tas opp til ny behandling i et senere møte i styret for Plan- og drift.

 

 

 

0103/05

REGULERINGSPLAN HYTTEFELT RISSURODDO 2, SKIBOTN

NY BEHANDLING AV REGULERINGSPLANEN

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser for hyttefelt Rissuroddo 2 korrigeres i samsvar med krav fra  innsigelsespartene, spesielt fra Statens vegvesen og Troms Fylkeskommune regional utviklingsetat. Korrigert reguleringsplan legges ut på offentlig ettersyn i 2 uker. Den forkortede tiden til offentlig ettersyn begrunnes med at reguleringsplanen har vært kjent for partene tidligere, planen er relativt liten og oversiktlig, og at kommunestyret ønsker å sluttbehandle den i møte 26.10.2005.

 

 

BEHANDLING:

 

NY BEHANDLING AV SAKEN I DRIFTSTYRET/PLANUTVALGET 18.10.2005:

 

Reguleringsplanen har ligget til forkortet offentlig ettersyn i tiden 29.09.14.10.2005. Ved høringsfristens slutt var følgende merknader mottatt:

 

1.Brev av 03.10.05 fra Liv Larsen, eier av eiendommen gnr 46 bnr 119.

Liv Larsen kan ikke akseptere at det er regulert en stor parkeringsplass inntil grensen for hennes hyttetomt. Dette vil forringe eiendommen i betydelig grad og være til ulempe med biltrafikk til alle døgnets tider. Parkeringen vil også kunne være til ulempe for hennes atkomst.

 

2. Brev fra Sametinget av 06.10.2005.

Ingen merknader. Skulle det under arbeider i marken komme fram gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding sendes til Sametinget og Kulturetaten, Troms Fylkeskommune omgående.

 

3. Brev fra Staten vegvesen av 06.10.05.

Vegvesenet vil bemerke at det under bestemmelsenes pkt 3.1.5 vises til Rissuroddo 1, vedtatt av kommunestyret i sak 47/04, datert 16.06.04, men kommunestyrets seneste vedtak vedr Rissuroddo 1 er i sak 33/05 dato 22.06.05. Dato vedr Rissuroddo 1 bes rettet opp. Videre må reguleringsbestemmelsene for Rissuroddo 2 slik de foreligger være datert, samt at revisjonsdato og vedtaksdato og saksnummer påføres i henhold til videre behandling.

 

4. Brev fra Fylkesmannen i Troms, landbruksavdelingen av 18.10.05.

Fylkeslandbruksstyret fremmer ingen merknader eller innsigelser til reguleringsplanen.

 

VURDERING AV MERKNADER.

 

1. Merknad fra Liv Larsen.

Merknad fra Liv Larsen anbefales tatt til følge. Den innregulerte parkeringsplassen omreguleres til friluftsområde. Eiendommen 46/119 må gis atkomst til regulert veg.

 

2. Merknad fra Sametinget.

Sametinget har ingen merknader, men anmodningen om varsling av myndighetene ved funn under gravearbeider tas til følge.

 

3. Merknad fra Statens vegvesen.
Merknaden fra Statens vegvesen tas til følge. Reviderte datoer påføres reguleringsbestemmelser og reguleringskart etter at planen er vedtatt.

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

Merknad fra Liv Larsen tas til følge, og fellesparkering utgår fra planen. Adkomst til 46/119 opprettholdes. Området markert fellesparkering omgjøres til friluftsområde.

Merknad fra Statens vegvesen vedr. Rissuroddo 1 rettes opp, samt at revisjonsdato og vedtaksdato for Rissuroddo 2 påføres.

 

Saken oversendes kommunestyret for endelig avgjørelse.

 

Forslag fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

Merknad fra Liv Larsen tas til følge, og fellesparkering utgår fra planen. Adkomst til 46/119 opprettholdes. Området markert fellesparkering omgjøres til friluftsområde.

Merknad fra Statens vegvesen vedr. Rissuroddo 1 rettes opp, samt at revisjonsdato og vedtaksdato for Rissuroddo 2 påføres.

 

Saken oversendes kommunestyret for endelig avgjørelse.

 

 

 

0104/05

SENTRUMSPLAN SKIBOTN

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1.      Storfjord kommunestyre vedtar å inngå samarbeide med Statens vegvesen om utarbeiding av en sentrumsutviklingsplan for Skibotn. Denne gis form av en reguleringsplan for sentrumsområdet i Skibotn.

2.      Hensikten med plansamarbeidet er todelt:

  • Planen skal sikre en trafikksikker E6 gjennom sentrum med nødvendige vegkryss og tilhørende gang- og sykkelveger.
  • Planen skal legge til rette for et attraktivt sentrum med godt bomiljø og gode nærings- og servicearealer.

3.      Storfjord kommunestyre godkjenner at planarbeidet skjer i samarbeide med Statens vegvesen. Rådmannen gis fullmakt til å inngå nærmere avtale med Statens vegvesen. Storfjord kommunes kostnader dekkes i hovedsak med egeninnsats i planarbeidet. Eventuelle kostnader til prosjektet utover egeninnsats tas opp til politisk behandling i budsjettsammenheng.

4.      Storfjord kommune ved drift/næring er sekretærer for planarbeidet og utarbeider planen ved hjelp av kommunens GIS-verktøy.

5.      Det velges en styringsgruppe for planarbeidet som skal bestå av følgende:

·        Leder driftstyret/planutvalget

·        + 1 (sentral politiker valgt av kommunestyret)

·        Skibotn bygdeutvalg utpeker en representant

·        Næringslivet i Skibotn utpeker en representant

·        Rådmannen

·        Statens vegvesen utpeker en representant

6.      Planarbeidet igangsettes etter avtale mellom partene og fullføres tidligst mulig i 2007.

 

 

 

BEHANDLING:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

1. Storfjord kommunestyre vedtar å inngå samarbeide med Statens vegvesen om utarbeiding av en sentrumsutviklingsplan for Skibotn. Denne gis form av en reguleringsplan for sentrumsområdet i Skibotn.

2.      Hensikten med plansamarbeidet er todelt:

  • Planen skal sikre en trafikksikker E6 gjennom sentrum med nødvendige vegkryss og tilhørende gang- og sykkelveger.
  • Planen skal legge til rette for et attraktivt sentrum med godt bomiljø og gode nærings- og servicearealer.

3.      Storfjord kommunestyre godkjenner at planarbeidet skjer i samarbeide med Statens vegvesen. Rådmannen gis fullmakt til å inngå nærmere avtale med Statens vegvesen. Storfjord kommunes kostnader dekkes i hovedsak med egeninnsats i planarbeidet. Eventuelle kostnader til prosjektet utover egeninnsats tas opp til politisk behandling i budsjettsammenheng.

4.      Storfjord kommune ved drift/næring er sekretærer for planarbeidet og utarbeider planen ved hjelp av kommunens GIS-verktøy.

5.      Det velges en styringsgruppe for planarbeidet som skal bestå av følgende:

a.       Leder driftstyret/planutvalget

b.      + 1 (sentral politiker valgt av kommunestyret)

c.       Skibotn bygdeutvalg utpeker en representant

d.      Næringslivet i Skibotn utpeker en representant

e.       Rådmannen

f.        Statens vegvesen utpeker en representant

6.      Planarbeidet igangsettes etter avtale mellom partene og fullføres tidligst mulig i 2007.

 

 

 

0105/05

ALARMOVERFØRING FRA KOMMUNALE BYGG TIL 110-SENTRALEN I TROMSØ.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Under forutsetning av at 110-sentralen reduserer tilknytningsgebyret og årsgebyret vesentlig, bestiller Storfjord kommune fjernovervåking av alarmanleggene ved omsorgssentrene, alle skoler og barnehager og dersom budsjettsituasjonen tillater det også de bygg som bare har tyverialarmanlegg.

Driftsjefen gis fullmakt til å bestille Altel-linjer fra byggene med forannevnte forbehold.

Det forhandles med forsikringsselskapene om reduksjon i forsikringene etter at fjernalarmanlegg er montert.

 

 

BEHANDLING:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

Under forutsetning av at 110-sentralen reduserer tilknytningsgebyret og årsgebyret vesentlig, bestiller Storfjord kommune fjernovervåking av alarmanleggene ved omsorgssentrene, alle skoler og barnehager og dersom budsjettsituasjonen tillater det også de bygg som bare har tyverialarmanlegg.

Driftsjefen gis fullmakt til å bestille Altel-linjer fra byggene med forannevnte forbehold.

Det forhandles med forsikringsselskapene om reduksjon i forsikringene etter at fjernalarmanlegg er montert.

 

 

 

0106/05

TILBUDSANTAKELSE SNØBRØYTING BRØYTEROTE OTEREN.

KLAGE FRA RYENG ANLEGG AS.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret er av den mening at brøytetilbudene fra Ryeng Anlegg as og BN Maskin as er omtrent likeverdige i pris i en normal brøytesesong.

 

BN Maskin as har bedre utgangspunkt for brøyteberedskapen ettersom firmaet er etablert inne på brøyteroten mens Ryeng Anlegg as har utgangspunkt for beredskapen i Kitdal, ca 5 km fra brøyteroten. Utgangspunkt for beredskapen anses å være svært relevant for den brøytekvalitet som leveres, og er ikke diskriminerende slik Ryeng Anlegg as hevder. Det firmaet som har utgangspunkt for beredskapen inne i brøyteroten vil alltid kunne fange opp endringer i værforholdene på kortere tid enn firmaer som har beredskapen utenfor brøyteroten.

 

Driftstyret anser at tilbudet fra BN Maskin as er det som samlet sett er mest fordelaktig for kommunen, jfr tildelingskriterienes pkt 6.2.

 

Driftstyret opprettholder anbudskomiteens vedtak om tildeling av brøytetilbud Oteren til

BN Maskin as.

 

Klagen oversendes til klageutvalget for endelig avgjørelse.

 

 

BEHANDLING:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

Driftstyret er av den mening at brøytetilbudene fra Ryeng Anlegg as og BN Maskin as er omtrent likeverdige i pris i en normal brøytesesong.

 

BN Maskin as har bedre utgangspunkt for brøyteberedskapen ettersom firmaet er etablert inne på brøyteroten mens Ryeng Anlegg as har utgangspunkt for beredskapen i Kitdal, ca 5 km fra brøyteroten. Utgangspunkt for beredskapen anses å være svært relevant for den brøytekvalitet som leveres, og er ikke diskriminerende slik Ryeng Anlegg as hevder. Det firmaet som har utgangspunkt for beredskapen inne i brøyteroten vil alltid kunne fange opp endringer i værforholdene på kortere tid enn firmaer som har beredskapen utenfor brøyteroten.

 

Driftstyret anser at tilbudet fra BN Maskin as er det som samlet sett er mest fordelaktig for kommunen, jfr tildelingskriterienes pkt 6.2.

 

Driftstyret opprettholder anbudskomiteens vedtak om tildeling av brøytetilbud Oteren til

BN Maskin as.

 

Klagen oversendes til klageutvalget for endelig avgjørelse.

 

 

 

0107/05

KOMMUNALE AVGIFTER FOR EIENDOMMEN 55/19

KLAGE PÅ DEL.VEDTAK 0069/05

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Delegasjonsvedtak 0069/05 opprettholdes i henhold til vedtatte forskrifter.

 

Eiendommen 55/19 (bolighus) fritas kun for forbruksgebyr vann fra 01.01.05 og inntil videre på følgene vilkår:

-         Fritaket gjelder kun så lenge den står ubebodd. Dersom boligen blir tatt i bruk igjen inntrer gebyrplikten etter gjeldende satser.

-         Eiendommens eier forplikter seg å melde i fra dersom det skjer endringer som har betydning for de kommunale gebyrene.

-         Eiendommen fritas for feieavgift fra 01.01.05 og så lenge den står ubebodd.

 

Eiendommen 55/19 (hotellbygget) fritas ikke for vanngebyr da forskriftene ikke åpner for fritak av det faste abonnementsgebyret.

Bygget betaler vanngebyr etter målt forbruk, og dersom bygget ikke brukes vil det heller ikke bli avregnet for forbrukt vann.

 

Dersom eiendommen skal fritas for det fast abonnementsgebyret må vannet fysisk frakobles eller plomberes av Storfjord kommune.

 

Saken oversendes til klagenemnda for endelig avgjørelse.

 

 

BEHANDLING:

 

Tilleggsopplysninger lagt frem i møtet:

Eiendommen 55/19 er etter at saksframlegget ble skrevet solgt og følgende tillegg skal tas med i vedtaket:

 

Endringene gjelder kun så lenge Bjørnar Seppola står som eier av eiendommen.

Ved hjemmelsovergang bortfaller vedtaket i sin helhet og avgiftsplikten inntrer etter de gjeldende satser.

 

Rådmannens innstilling ved tillegg ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

 

Delegasjonsvedtak 0069/05 opprettholdes i henhold til vedtatte forskrifter.

 

Eiendommen 55/19 (bolighus) fritas kun for forbruksgebyr vann fra 01.01.05 og inntil videre på følgene vilkår:

-         Fritaket gjelder kun så lenge den står ubebodd. Dersom boligen blir tatt i bruk igjen inntrer gebyrplikten etter gjeldende satser.

-         Eiendommens eier forplikter seg å melde fra dersom det skjer endringer som har betydning for de kommunale gebyrene.

-         Eiendommen fritas for feieavgift fra 01.01.05 og så lenge den står ubebodd.

 

Eiendommen 55/19 (hotellbygget) fritas ikke for vanngebyr da forskriftene ikke åpner for fritak av det faste abonnementsgebyret.

Bygget betaler vanngebyr etter målt forbruk, og dersom bygget ikke brukes vil det heller ikke bli avregnet for forbrukt vann.

 

Dersom eiendommen skal fritas for det fast abonnementsgebyret må vannet fysisk frakobles eller plomberes av Storfjord kommune.

 

Endringene gjelder kun så lenge Bjørnar Seppola står som eier av eiendommen.

Ved hjemmelsovergang bortfaller vedtaket i sin helhet og avgiftsplikten inntrer etter de gjeldende satser.

 

Saken oversendes til klagenemnda for endelig avgjørelse.

 

 

 

0108/05

FASTSETTELSE AV GEBYRSATS FOR VANNGEBYR LANDBRUKSBYGG

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Landbruksbygg er å betrakte som næringsbygg og alternativene til vanngebyr for landbruksbygg beregnes etter slike satser:

 

Alternativ A, etter bruksareal:

Abonnementsgebyret beregnes etter satser for næringsbygg som betaler etter bruksareal.

Forbruksgebyret beregnes som for abonnenter som betaler etter bruksareal.

 

Alternativ B, med vannmåler:

Dersom grunneier ønsker å montere vannmåler og betale etter faktisk målt forbruk godkjennes dette under forutsetning at vannmåleren er av godkjent merke og montert av godkjent rørlegger.

Abonnementsgebyret skal da beregnes etter de satser som gjelder for målt forbruk.

Forbruksgebyret beregnes etter sats for målt forbruk.

 

Saken oversendes kommunestyret for endelig avgjørelse.

 

 

BEHANDLING:

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

Det foreslås følgende vannavgift for 2005 for bønder:

 

Etter bruksareal:

Abonnementsgebyr fastsettes til kr. 500,- eks. mva/pr. år

Vannavgift (forbruksgebyr) fastsettes til kr. 1,- + mva/m2 BRA

 

Dersom grunneier ønsker å montere vannmåler og betale etter faktisk målt forbruk godkjennes dette under forutsetning at vannmåleren er av godkjent merke og montert av godkjent rørlegger.

 

 

Etter målt forbruk:

Abonnementsgebyr inntil          500m3                         kr.   500,- eks. mva/år

            ”                      ”          500-1000m3               kr. 1000,- eks. mva/år

            ”                      ”          1000m3 og høyere       kr. 3000,- eks. mva/år

Vannavgift fastsettes til kr. 0,75 eks. mva/m3

 

Saken oversendes kommunestyret for endelig avgjørelse.

 

Forslag fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

 

Etter bruksareal:

Abonnementsgebyr fastsettes til kr. 500,- eks. mva/pr. år

Vannavgift (forbruksgebyr) fastsettes til kr. 1,- + mva/m2 BRA

 

Dersom grunneier ønsker å montere vannmåler og betale etter faktisk målt forbruk godkjennes dette under forutsetning at vannmåleren er av godkjent merke og montert av godkjent rørlegger.

 

 

Etter målt forbruk:

Abonnementsgebyr inntil          500m3                         kr. 500,-   eks. mva/år

            ”                      ”          500-1000m3               kr. 1000,- eks. mva/år

            ”                      ”          1000m3 og høyere       kr. 3000,- eks. mva/år

Vannavgift fastsettes til kr. 0,75 eks. mva/m3

 

Saken oversendes kommunestyret for endelig avgjørelse.

 

 

 

0109/05

EIENDOMMEN 49/6 - SØKNAD OM FRADELING AV TILLEGGSTOMT

TIL EIENDOMMEN 49/6-1, SAMT OMGJØRING AV EKS. FESTETOMT TIL

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Søknad om fradeling av tilleggstomt på inntil 4300m2, samt omgjøring av eksisterende festetomt 49/6-1 på 1645 m2 godkjennes i henhold til søknaden og under følgende forutsetninger:

-Tomtens totalareal etter fradelingen skal ikke overstige 5945 m2.

-Det gis tillatelse til utvidet bruk av eksisterende avkjørsel 49/6-1 fra kommunal veg/Horsnesvegen.

-Skulle det under arbeid i marken komme frem gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding gis til Riksantikvaren eller Troms fylkeskommune omgående, jfr. Lov om kulturminner §8.2.

-Planlagt nybygg må tilpasses eksisterende bebyggelse på stedet med hensyn til materialbruk, takvinkel, fargesetting og byggets plassering i terrenget.

-Krav om oppmålingsgebyr sendes tomtekjøper, og må være innbetalt før kartforretningen og oppmålingen finner sted.

-Skjøte mellom kjøper og selger skal tinglyses straks målebrevet er tinglyst.

-Denne fradelingstillatelsen gjelder i 3 år fra vedtaksdato.

Dette vedtaket er fattet i medhold av plan og bygningslovens pgf. 7 som en varig dispensasjon fra vedtatt kommuneplan.

Vedtaket kan påklages av sakens parter innen 3 uker etter mottak av dette brev. Eventuelle klager sendes Driftsstyret.

 

 

BEHANDLING:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

 

Søknad om fradeling av tilleggstomt på inntil 4300m2, samt omgjøring av eksisterende festetomt 49/6-1 på 1645 m2 godkjennes i henhold til søknaden og under følgende forutsetninger:

-Tomtens totalareal etter fradelingen skal ikke overstige 5945 m2.

-Det gis tillatelse til utvidet bruk av eksisterende avkjørsel 49/6-1 fra kommunal veg/Horsnesvegen.

-Skulle det under arbeid i marken komme frem gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding gis til Riksantikvaren eller Troms fylkeskommune omgående, jfr. Lov om kulturminner §8.2.

-Planlagt nybygg må tilpasses eksisterende bebyggelse på stedet med hensyn til materialbruk, takvinkel, fargesetting og byggets plassering i terrenget.

-Krav om oppmålingsgebyr sendes tomtekjøper, og må være innbetalt før kartforretningen og oppmålingen finner sted.

-Skjøte mellom kjøper og selger skal tinglyses straks målebrevet er tinglyst.

-Denne fradelingstillatelsen gjelder i 3 år fra vedtaksdato.

Dette vedtaket er fattet i medhold av plan og bygningslovens pgf. 7 som en varig dispensasjon fra vedtatt kommuneplan.

Vedtaket kan påklages av sakens parter innen 3 uker etter mottak av dette brev. Eventuelle klager sendes Driftsstyret.

 

 

 

0110/05

SØKNAD FRA GEIR VARVIK OM FRADELING AV NÆRINGSTOMT I NJALLOVUOPIO

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

BEHANDLING:

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

Geir Varvik har for flere år siden søkt om tomt i Njallovuopio uten å få en avklaring. Storfjord kommune kan ikke behandle personer som ønsker å etablere virksomhet på en slik måte. Det må gis et avklarende svar innen rimelig behandlingstid, uansett utfall slik at etablerer kan jobbe videre eller skrinlegge sine planer.

 

Forslag til vedtak:

Styret for Plan- og drift ser positivt på den etablering Geir Varvik ønsker å gjennomføre i Njallovuopio, og beklager samtidig at det har tatt så lang tid å avklare spørsmålet omkring tomt.

Styret ser ingen problemer med en fradeling av omsøkte areal i forhold til det arbeidet som er i gang med en helhetlig plan for Njallovuopio. Det anbefales at fradelt areal tas inn i en evt reguleringsplan for området.

Styret for Plan- og drift anbefaler Formannskapet å godkjenne en fradeling av omsøkte areal til Geir Varvik snarest mulig, slik at han kan komme i gang med sine etableringer.

 

Saken oversendes Formannskapet til endelig avgjørelse.

 

Forslag fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

 

VEDTAK:

 

Styret for Plan- og drift ser positivt på den etablering Geir Varvik ønsker å gjennomføre i Njallovuopio, og beklager samtidig at det har tatt så lang tid å avklare spørsmålet omkring tomt.

Styret ser ingen problemer med en fradeling av omsøkte areal i forhold til det arbeidet som er i gang med en helhetlig plan for Njallovuopio. Det anbefales at fradelt areal tas inn i en evt reguleringsplan for området.

Styret for Plan- og drift anbefaler Formannskapet å godkjenne en fradeling av omsøkte areal til Geir Varvik snarest mulig, slik at han kan komme i gang med sine etableringer.

 

Saken oversendes Formannskapet til endelig avgjørelse.