MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Valmuen

Møtedato:

14.04.2008

Tid: 09.00

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.

Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0067/08       08/00383                                                                                                         

REFERATSAKER DRIFTSTYRET 14.04.08                                             

 

0068/08       08/00415                                                                                                         

REVIDERT MØTEPLAN DRIFTSTYRET 2008                                       

 

0069/08       07/01057                                                                                                         

REGULERINGSPLAN SOMMERSETLIA, ØVRE DEL                         

 

0070/08       08/00099                                                                                                         

GNR. 52/1 - SØKNAD OM DELING AV GRUNNEIENDOM  TOMT TIL BARNEHAGE PÅ BRENNA                                                                                                        

 

0071/08       08/00365                                                                                                         

HANDLINGSPLAN FOR TRAFIKKSIKKERHET 2009                          

 

0072/08       04/00319                                                                                                         

REGULERINGSPLAN HANSENSKOGEN 55/1                                       

 

 

 

 

Oteren, 10.04.2008

 

 

 

 

Steinar Engstad

leder drift og utvikling

 


REFERATSAKER DRIFTSTYRET 14.04.08

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00383

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0067/08     Driftstyret                                                                                  14.04.2008

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Følgende saker ble referert

1. Vann Anna Lisa Båhl m.fl.

 

VURDERING:

Sakene ble referert.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert.

 

 

 


REVIDERT MØTEPLAN DRIFTSTYRET 2008

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00415

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0068/08     Driftstyret                                                                                  14.04.2008

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Driftstyrets møteplan er satt opp med møtedatoer på tirsdager. Noen medlemmer har signalisert at disse møtedatoene passer dårlig og at de har problemer med å delta i møtene. Driftstyret ønsker derfor å revidere møteplanen for 2008.

 

VURDERING:

Driftstyret setter opp ny møteplan i møtet 14.04.2008.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 


REGULERINGSPLAN SOMMERSETLIA, ØVRE DEL

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

07/01057

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0145/07     Driftstyret                                                                                  22.10.2007

0019/08     Driftstyret                                                                                  22.01.2008

0024/08     Driftstyret                                                                                  19.02.2008

0069/08     Driftstyret                                                                                  14.04.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommunestyre har egengodkjent reguleringsplan for Sommersetlia, øvre del. Reguleringsplanen omfatter kun boligbygg. Det viser seg at kostnadene med grunnkjøp og opparbeidelse av boligfeltet blir store med den følge at hver tomt blir kostbar.

 

VURDERING:

Storfjord kommune ønsker å fortette boligfeltet med flere boligtomter, samt klargjøre i reguleringsbestemmelsene at det på enkelte tomter skal bygges rekkehus eller liknende som utnytter arealene bedre. Med dette får man flere boenheter innen feltet og kostnadene for den enkelte tomt vil da bli lavere.

Konsekvensene av planendringen er i hovedsak at hver boligtomt vil få et mindre areal, samt at en intern veg i boligfeltet tas ut av planen og omgjøres til del av byggeområdet for boliger. Ettersom vegen endrer formål, anses det at planen ikke lengre kan vurderes som en mindre vesentlig reguleringsendring. Planendringen må derfor legges ut til offentlig ettersyn og sluttbehandles i kommunestyret.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Planutvalget legger forslag til endring av reguleringsplan Sommersetlia, Skibotn ut til offentlig ettersyn i 4 uker. Planen sendes også berørte parter til vurdering.

 

Behandling i Driftstyret den 22.10.2007:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Planutvalget legger forslag til endring av reguleringsplan Sommersetlia, Skibotn ut til offentlig ettersyn i 4 uker. Planen sendes også berørte parter til vurdering.

 

Behandling i driftstyret 22.01.2008.

 

Saken ble trukket av lederen og settes opp på ny behandling i neste møte.

 

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Saken ble trukket av lederen og settes opp på ny behandling i neste møte.

 

 

Behandling i Driftstyret den 19.02.2008:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Storfjord kommune vedtar følgende endring av reguleringsplan Sommersetlia i Skibotn:

Det reguleres areal for kommunalteknisk anlegg inne på tomt nr 13,15,17,19,21 og 23 som vist på revidert reguleringsplan. Hensikten med omreguleringen er å sikre kommunen full tilgang til drift og vedlikehold av VA-ledningsnettet i boligfeltet. Det gjøres ikke endringer i reguleringsbestemmelsene.

 

BEHANDLING I DRIFTSTYRET 14.04.08:

Planforslaget har vært tilsendt berørte parter og lagt ut til offentlig ettersyn i tiden

01.03.-31.03.08. Ved fristens utløp var følgende merknad kommet inn:

 

1.Brev fra Aud Karin Høgtun av 01.03.08.

Det ønskes at det reguleres bedre gangforbindelse mellom den øvre raden i boligfeltet og til lekeplassen i nedre boligfelt. Eks. en gangsti på 3 meters bredde mellom tomtene 11 og 13.

 

2.Brev fra Troms Fylkeskommune, kulturetaten av 12.03.2008.

Ingen merknader.

 

VURDERING:

Vurdering av innkomne merknader.

1.Brev fra Aud Karin Høgtun.

Tomtene i Sommersetlia boligfelt er blitt justert ned i størrelse ved revisjon av reguleringsplanen. Det er derfor ikke ønskelig å redusere tomtestørrelsene ytterligere for å få plass til gangsti til lekeplassen.

 

Ut over dette er det ikke kommet vesentlige merknader til reguleringsendringen. Forslaget til endring av reguleringsplan for Sommersetlia boligfelt kan derfor vedtas og egengodkjennes av kommunestyret.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre vedtar endring av reguleringsplan for Sommersetlia boligfelt.

Da det ikke er innsigelser til reguleringsplanen, tilfredsstiller kommunestyrets vedtak kravene til egengodkjenning av reguleringsplanen.

 

 


GNR. 52/1 - SØKNAD OM DELING AV GRUNNEIENDOM

TOMT TIL BARNEHAGE PÅ BRENNA

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

GNR 52/1

 

Arkivsaksnr.:

08/00099

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0070/08     Driftstyret                                                                                  14.04.2008

 

Vedlegg: Kart

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Grunneier: Åshild Silli, 9046 Oteren

Tomtekjøper: Per og Sølvi Aronsen, 9046 Oteren

Beliggenhet/kart ref: Brenna. Øk.kartref. FH262-5-1

Journalnr.: 04/08

 

Det søkes om fradeling av festetomt til barnehage på inntil 2600m2.

 

Arealet som søkes fradelt har i kommuneplan for Storfjord kommune betegnelsen

LNF- område uten tillatelse til spredt utbygging. I disse områdene er det ikke tillatt med bygge- og anleggsvirksomhet utover det som har direkte tilknytning til stedbunden næring.

 

Dispensasjon: Søknaden må behandles som dispensasjon fra bestemmelsene i kommuneplanen. Som særlig grunn er det oppgitt i søknaden at tomta skal benyttes til barnehage.

 

Avkjørsel:

Eksisterende godkjente avkjørsel fra gml. E6 til Brenna boligfelt skal benyttes. Ny avkjørsel fra Brennavegen må opparbeides inn til den planlagte tomten.

 

Søknaden har vært tilsendt berørte parter, og følgende merknader er kommet inn:

 

-Samisk kulturminneråd, brev av 07.02.08. Ingen merknader.

-Troms fylkeskommune, kulturetaten, brev av 28.01.08. Tiltakshavers meldeplikt må framgå av godkjenningsvedtaket.

 

Befaring av tomta 12.03.08:

Konklusjon etter befaringen var at fradelingen kan skje uten at det foreligger HMS og støyberegninger for tiltaket.

 

Skytebanestøy.

Ved kopiering av støysonekart fra annen skytebane kan det virke som om tomta ligger i grenseområde for 65 dB støy fra en støyskjermet skytebane. Kopieringen kan ikke direkte overføres til forholdene på Brenna, men gir en god indikasjon på hvordan støyforholdene kan bli under skyting. Det bør derfor gjøres en grundigere støyvurdering med dokumentasjon av støyfaren.

 

VURDERING:

Innkomne merknader viser at ingen av fagetatene har innvendinger mot søknaden.

Driftssjefen kan ikke se at søknaden fører til ulempe for gjennomføring av kommuneplanen. Det anses heller ikke at delingssøknaden fører til miljømessig ulemper, eller er til hinder for friluftslivet i området.

 

Vann og avløp:

Planlagte barnehage skal tilkobles kommunalt vann og avløpsledningsnett.

 

Risiko og sårbarhetsvurdering:

Omsøkte areal ligger i et område som anses utenfor fare for flom/overflatevann, utglidning og skredfare. Området ligger ikke værutsatt til eller er spesielt nedbørsutsatt.

Det er ikke menneskeskapte forhold med risikofylt, kjemikalie/eksplosiv industri eller høyspenstlinjer i nærområdet.

 

Skytebanestøy.

Tiltakshaver må dokumentere at tomta ligger innenfor område med godkjent skytebanestøy. I den forbindelse er det klarlagt at det er lite skyting på banen på dagtid, vanligvis bare treningsskyting og liknende. Forsvaret har anledning til å bruke skytebanen og i slike tilfeller vil det være betydelig skyting på dagtid. Ettersom det er tillatt å benytte skytebanen om dagen, må det tas hensyn til dette i saksbehandlingen fra kommunens side. Skytterlaget har investert flere millioner kroner i skytebaneanlegget. Kommunen plikter derfor å sikre at skytebanen ikke blir omringet av bebyggelse med påfølgende krav om nedlegging pga skytebanestøy.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Driftstyret gir tilsagn om godkjenning av fradeling av barnehagetomt på inntil 2800m2 på følgende vilkår:

-Tiltakshaver må dokumentere at omsøkte tomt ligger utenfor tillatt støysone for skytebanen.

-Det gis tillatelse til å opparbeide ny avkjørsel fra kommunal veg, Brennavegen. Avkjørselen skal opparbeides etter de krav som Storfjord kommune stiller til grøfting, stikkrenner og nødvendig sikt i begge kjøreretninger.

-Barnehagen må tilknyttes offentlig vann og avløp.

-Tomtekjøper må selv sørge for tinglyst vegrett til tomten dersom dette er nødvendig.

-Krav om oppmålingsgebyr sendes Per Aronsen, og må være innbetalt før kartforretningen og oppmålingen finner sted.

-Skulle det under arbeid i marken framkomme gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding gis til Riksantikvaren, Sametinget og Troms fylkeskommune omgående, jfr. Lov om kulturminner §8.2. Tiltakshaver og de som skal utføre arbeidet i marka pålegges meldeplikt etter denne paragraf.

-Planlagt nybygg må tilpasses eksisterende bebyggelse på stedet med hensyn til materialbruk, takvinkel, fargesetting, arealdisponering og byggets plassering på tomten.

-Skjøte/festekontrakt mellom kjøper og selger skal tinglyses straks målebrevet er tinglyst.

Fradelingen er ikke gyldig før driftstyrets vilkår er oppfylt.

-Denne fradelingstillatelsen gjelder i 3 år fra vedtaksdato.

 

Vedtaket er fattet i medhold av jordlovens § 12, og plan og bygningslovens pgf. 7 som en varig dispensasjon fra vedtatt kommuneplan. Dispensasjonen gjelder da kun for fradelingen og ikke den videre konkrete byggesaksbehandlingen på eiendommen.

 

 


HANDLINGSPLAN FOR TRAFIKKSIKKERHET 2009

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q8 

 

Arkivsaksnr.:

08/00365

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0071/08     Driftstyret                                                                                  14.04.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har vedtatt kommunedelplan for trafikksikkerhet 2008-2011. På bakgrunn av denne planen er det utarbeidet handlingsplan for 2009 med forslag til prioritering av tiltak. Handlingsplanen for 2009 vil danne grunnlag for kommunens søknad om trafikksikkerhetstilskudd for 2009.

 

VURDERING:

Forslag til prioriterte prosjekter med begrunnelse:

1.Gang/sykkelveg langs E6/E8 og rv 868 på Oteren

Det viktigste og mest kostnadskrevende trafikksikkerhetstiltak i kommunen i årene som kommer er regulering og bygging av gang-/sykkelveger langs E6/E8 og rv 868 på Oteren. Dette tiltaket er viktig av trafikksikkerhetshensyn fordi det ikke kan ventes omlegging av E6/E8 utenom sentrum på mange år. Stamvegene er i de fleste tilfeller lagt utenom sentrumsbebyggelsene i landsdelen. Der hvor E6/E8 ikke er omlagt er det som regel utbygd gang-/sykkelvegnett. Storfjord kommune mener at det er gode grunner for å prioritere gang-/sykkelvegene på Oteren på førsteplass i handlingsplanen for 2009. Storfjord kommune ønsker å inngå et formelt samarbeide med Statens vegvesen og Troms Fylkes Trafikksikkerhetsutvalg for å finansiere tiltaket i 2009/2010. Det antas at utbyggingen vil måtte gå over 2 budsjettår.

 

2. Trafikksikre vegkryss fylkesveg Signaldal/kommunal veg Kitdal.

Vegkrysset er uoversiktlig og dermed trafikkfarlig. Storfjord kommune og Statens vegvesen bør sammen prioritere planlegging og ombygging av vegkrysset. Tiltaket har trafikksikkerhetsmessig gevinst og er aktuell for søknad om trafikksikkerhetsmidler.

 

3. Vegrekkverk kommunale veger – videreføring av prosjekt.

Storfjord kommune har i 2007 gjennomført et prosjekt med nyoppsett og forsterking av vegrekkverk langs kommunale veger. Det er imidlertid behov for å sikre flere vegstrekninger mot utforkjøring. Prosjektet anses å være et viktig fysisk trafikksikkerhetstiltak som også er velegnet for søknad om trafikksikkerhetstilskudd. 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre vedtar ”Handlingsplan for trafikksikkerhet 2009”.

Ved søknad om trafikksikkerhetstilskudd 2009 kan søknader/innspill fra lag og foreninger m.v. også vurderes.

 

 


REGULERINGSPLAN HANSENSKOGEN 55/1

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

04/00319

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0024/04     Driftstyret                                                                                  19.04.2004

0072/08     Driftstyret                                                                                  14.04.2008

/                 Kommunestyret                                                                        

 

 

Vedlegg:

Forslag til reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for del av eiendommen gnr 55 bnr 1 datert 22.03.2004.

Vedlegg 1. Beskrivelse

Vedlegg 2. Oversiktskart M = 1:5 000

Vedlegg 3. Igangsettingsannonse og –brev.

Vedlegg 4. Uttalelser fra naboer, grunneiere, offentlige myndigheter og organisasjoner

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Dalsbøes Arkitektkontor har på vegne av Bjørnar Elvemo, 9046 Oteren utarbeidet forslag til reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for del av eiendommen Hansenskogen gnr 55 bnr 1 på Oteren.

 

Reguleringsplanen omfatter:

  • Byggeområde, 14  tomter for frittliggende småhusbebyggelse, herav 1 eksisterende
  • Offentlig trafikkområde (kjøreveg og gang/sykkelveg)
  • Fareområde, høyspenttrase
  • Spesialområder – frisiktsoner veg, trafoanlegg
  • Fellesområder - felles lekeareal for barn

 

Innkomne uttalelser:

Sametinget opplyser at de har behov for å foreta befaring av planområdet mot at tiltakshaver betaler for befaringen.

Oliva Jørgensen framhever mulig eiendomsrett til eiendommen

Statens vegvesen fremmer krav om at det reguleres gang/sykkelveg fra reguleringsområdet til kryss med rv 868.

 

VURDERING:

Regulanten må for egen regning bekoste eventuelle undersøkelser som Sametinget og kulturminnemyndigheten utfører.

 

Storfjord kommune gjør ingen selvstendige vurderinger av grunneierforholdene innenfor det foreslåtte regulerte området. Dette er en sak mellom partene.

 

Krav om reguleringsplan for gang/sykkelveg til rv 868 anses berettiget av trafikksikkerhetshensyn. Det anses imidlertid urimelig at regulanten skal fremme en samlet plan for gang/sykkelvegen ettersom inngrepet omfatter mange private eiendommer.

 

Vurdering av risiko og sårbarhet:

Under krigen var det minefelt i området. Det anses derfor at det er nødvendig at regulanten foretar en grundig kontroll og ”friskmelding” av reguleringsområdet før eventuell bygging finner sted. Undersøkelsene må utføres av sakkyndige. Dersom forsvaret eller politiet ”friskmelder” området på bakgrunn av gamle oppryddingsaksjoner og rapporter, vil kommunen godta dette.

 

Arealet er ikke utsatt for skred eller flom av noen slag. Det er heller ikke andre kjente risiki i området. Man bør imidlertid vise forsiktighet med å bygge for nær bekker da de alltid kan være ustabile.

 

Arealene egner seg til byggeområde.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Reguleringsplanen med tilhørende reguleringsbestemmelser legges ut til offentlig ettersyn i medhold av plan- og bygningslovens bestemmelser.

 

Regulanten må selv bekoste Sametingets og kulturminnemyndighetenes undersøkelser, og eventuelle undersøkelser av gamle minefelt.

 

Behandling i Driftstyret den 19.04.2004:

 

Forslag fra Odd Geir Fagerli:

Reguleringsplanen med tilhørende reguleringsbestemmelser legges ut til offentlig ettersyn i medhold av plan- og bygningslovens bestemmelser.

 

Regulanten må selv bekoste Sametingets og kulturminnemyndighetenes undersøkelser.

Driftsstyret vil gjøre oppmerksom på at det under krigen var minefelt i området.

 

Forslag fra Odd Geir Fagerli vedtatt med 4 mot 1 stemme

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Reguleringsplanen med tilhørende reguleringsbestemmelser legges ut til offentlig ettersyn i medhold av plan- og bygningslovens bestemmelser.

 

Regulanten må selv bekoste Sametingets og kulturminnemyndighetenes undersøkelser.

Driftsstyret vil gjøre oppmerksom på at det under krigen var minefelt i området.

 

BEHANDLING I DRIFTSTYRET 14.04.08:

 

Reguleringsplanen har ligget til offentlig ettersyn i tiden 12.05.-12.06.2004.

 

Følgende merknader er mottatt:

 

1.Forsvarsbygg Eiendomsforvaltning, brev av 31.08.04 og 23.08.04:

I minearkivene til FLO/Ammo har det ikke lyktes å finne kart fra Storfjord. Det er funnet rapporter over registerte og ryddede minefelt. Det påpekes at det ikke er mulig å garantere at grunnen er minefri, men at foreliggende opplysninger tilsier at det er lite sannsynlig med nye funn. Det anses ikke for mer sannsynlig å finne sprenglegemer etter krigen i minefelt enn i andre områder hvor det foregikk krigshandlinger.

 

2.Troms Kraft Nett, brev av 23.08.04:

Det går en 22 kV høyspentlinje som berøres av reguleringsplanen. TKN ber om at det blir tatt nødvendig hensyn til linjen i planen. Nærmeste avstand fra linjen til bebyggelsen skal være minst 6 meter fra ytterste fase. TKN anbefaler og ønsker å ha en trase på minst 15 meters bredde i hele linjelengden. Linjene kan flyttes eller kables gjennom området for bestillers regning.

 

3.Notat fra Steinar Engstad, av 17.08.04:

Erklæring om inhabilitet.

 

4.Troms fylkeskommune, regional utviklingsetat, brev av 25.06.04:

Merknad: Det er ikke vurdert hvordan planen er vurdert i forhold til kommuneplanen og utviklingen på Oteren. Dette gjør at det blir vanskelig å vurdere planen med hensyn til vegføring, utvidelse, adkomst/avgrensning/støy og trafikksikkerhet i forhold til E6. Planen anbefales ikke før disse forhold er vurdert og evnt. innarbeidet i planen. Uttalelsen er gitt som et faglig råd.

 

5.Reindriftsforvaltningen Troms, brev av 15.06.04:

Ingen merknader.

 

6.Storfjord kommune, landbruk/næringsavdelingen, brev av 11.06.04:

Ingen merknader.

 

7.Statens vegvesen, Region Nord, brev av 08.06.04:

Gang og sykkelveg må planlegges i boligfeltets bredde, fra venstre grense, fram til kryss mellom E6/E8 og RV 868. Gang/sykkelvegen skal være planlagt i samsvar med krav i vegnormal 017 ”Veg og gateutforming” kap. 12 ”Frittliggende gang/sykkelveg i spredt bebyggelse GSI. Kjøreveg reguleres i samsvar med standardklasse H1, hovedveg i spredt bebyggelse, 2 kjørefelt à 3,25 m, skulderbredde 1,0m, byggegrense 20 m fra senterlinje, regulert trafikkareal bør strekke seg minimum 3 m utenfor skulder gang/sykkelveg.

Det skal være plass til grøft mellom kjøreveg og gang/sykkelveg på minimum 3 m.

Krysstilknytningen til E6/E8 skal være i samsvar med krav til kryssutforming i vegnormal 017.

Vurdering av støyulempe må trekkes inn i planleggingen, og det må tas hensyn til behovet for begrensning av mulig vegtrafikkstøy, jfr. T8/79.

I reguleringsbestemmelsene under pkt 1 ”Byggeområder” skal det fastsettes krav til utbyggingsrekkefølge. Det skal ikke gis byggetillatelse før krysstilknytningen til E6/E8 og gang/sykkelveg langs boligfeltet fra krysstilknytningen E6/E8 østover langs feltets utstrekning er bygd i samsvar med vedtatt reguleringsplan og godkjent av Statens vegvesen.

Bygging av resterende gang/sykkelveg fram til kryss mellom E6/E8 og RV 868 skal knyttes til utbyggingsavtale inngått med Statens vegvesen. I reguleringsbestemmelsene skal det framkomme: Det skal være inngått en utbyggingsavtale med Statens vegvesen for bygging av gang/sykkelveg i samsvar med vedtatt reguleringsplan for boligfeltets østre grense fram til kryss mellom E6/E8 og RV 868. Utbyggingsavtalen skal være inngått før det gis byggetillatelse i feltet.

I bestemmelsene for byggeområder skal det og framkomme at nødvendig støyskjerming i samsvar med krav i rundskriv T8/9 fra Miljøverndepartementet skal være etablert før brukstillatelse til boliger gis. Vegeier i sekundærveg i kryss er ansvarlig for å holde siktsektor i sikttrekant åpen. Statens vegvesen har innsigelser til foreliggende forslag til reguleringsplan med grunnlag i foranstående påpekninger.

 

8.Fylkesmannen i Troms, landbruksavdelingen, brev av 04.06.04:

Ingen innsigelser eller merknader til reguleringsplanen.

 

9.Sametinget, miljø og kulturavdelingen, brev av 25.05.04 og 19.01.05:

Den varslede befaringen frafalles, og etaten har ingen merknader til planen.

Skulle det under arbeid i marken komme fram gjenstander eller andre levninger som viser eldre aktivitet i området, må arbeidet stanses og melding sendes Sametinget eller Troms fylkeskommune omgående, jfr. lov om kulturminner.

 

10.Troms fylkeskommune, kulturetaten, brev av 18.05.04 og 03.11.03.

Estetiske hensyn skal vektlegges i plan- og byggesaksbehandlingen, og planen bør inneholde bestemmelser som sikrer at slike hensyn blir ivaretatt. Dette kan gjelde forhold som utforming av bygninger og romlig utnytting/utnyttelsesgrad av området. Etter kulturminnelovens § 8,2.ledd pålegges tiltakshaver eller de som utfører arbeid for han å melde fra til kulturvernmyndighetene dersom det oppdages spor etter tidligere menneskelig aktivitet. Dette skal framgå i opplysninger på plankart og/eller tekstdel.

 

11.Brev fra Oliva Jørgensen, av 16.05.04 og 17.01.05:

Hun mener det er uklare eierforhold på eiendommen 55/1.

 

12.Norges vassdrags- og energidirektorat, brev av 30.10.03:

I kanten av det omsøkte området ligger en bekk og det er viktig at det naturlige bekkeløpet holdes åpent. Bekken skal derfor ikke legges i rør. Et begrenset naturlig vegetasjonsbelte langs bekken skal opprettholdes, ihht vannressursloven §11.

 

Steinar Engstad har erklært seg inhabil i den videre behandlingen grunnet påstand om uklare eierforhold på eiendommen 55/1.

Rådmannen overtar den videre saksbehandlingen.

 

NYE SAKSOPPLYSNINGER:

 

Vedlegg:          Brev fra Bjørnar Elvemo

                        Brev fra Statens vegvesen

 

I brev/søknad fra Bjørnar Elvemo datert 7.1.2008 viser søker til fremdriften og saksgangen i reguleringsplanen Hansenskogen på Oteren. Reguleringen omfatter 14 boligtomter, samt at en tomt som tidligere er fradelt er tatt inn i planen.

 

Det søkes om trinnvis utbygging av området med begrunnelse i at man har vært i kontakt med Statens vegvesen som vil tillate at utbygger får bygge inntil 4 tomter på det omtalte området.

 

I brevet til Statens vegvesen datert 12.2.2008 tillater etatene at det innreguleres og bygges inntil 4 boligtomter på eiendommen, uten krav til regulering og opparbeidelse av gang- og sykkelveg på strekningen.

Forutsetningen for denne tillatelsen er at det innarbeides rekkefølgebestemmelser i reguleringsbestemmelsene for Reguleringsplan Hansenskogen.

 

§      Atkomst fra europaveg til reguleringsområdet planlegges og opparbeides som vegkryss i henhold til håndbok 017 Veg- og gateutforming. Vegkrysset skal være opparbeidet, skiltet og godkjent av Statens vegvesen, før det igangsettes opparbeidelse av feltet.

§      Det tillates ikke videre utbygging av boligfeltet, før det er planlagt og bygd gang- og sykkelveg mellom boligfeltet og vegkrysset E6/Rv 868.

 

Statens vegvesen gjør også oppmerksom på at i bestemmelsene for byggeområder, skal det fremkomme av nødvendig støyskjerm i samsvar med dagens krav fra Miljøverndepartementet skal være etablert før brukstillatelse til boliger gis.

Statens vegvesen påpeker at det er eier av sekundærvegen som er ansvarlig for vedlikehold og tilfredsstillende sikt i kryssområdet. Det skal fremkomme i reguleringsbestemmelsene at tilfredsstillende sikt opprettholdes.

 

VURDERING:

Innkomne merknader er vurdert og Storfjord kommune har følgende merknader:

 

Merknad i brev nr 1 fra Forsvarsbygg Eiendomsforvaltning taes til følge.

Etter brevet fra Forsvarsbygg Eiendomsforvaltning konkluderer Storfjord kommune med at det er liten fare for miner i reguleringsområdet. Om det under arbeidet skulle finnes etterlatenskaper fra krigen i form av eksplosiver, må arbeidet stanses øyeblikkelig og Forsvarsbygg Eiendomsforvaltning kontaktes for videre behandling av eksplosivene.

 

Merknad i brev nr 2 fra Troms Kraft Nett taes til følge.

Utbygger tar hensyn til linjen i planen og innfeller dette i tekstform i reguleringsbestemmelsen. ”Nærmeste avstand fra linje til bebyggelse skal være minst 6 m fra ytterste fase” TKN anbefaler og ønsker en trase på minst 15 m bredde i hele linjelengden. Linjene kan flyttes eller kables gjennom området for bestillers regning.

 

Merknad i brev nr 3 fra Steinar Engstad taes til følge.

Rådmannen er saksbehandler av reguleringsplanen.

 

Merknad i brev nr 4 fra Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat taes til følge.

Det har i planarbeidet vært holdt dialog med Statens vegvesen om dette.

 

Merknad i brev nr 5 fra Reindriftsforvaltningen, brev nr 8 fra Troms Fylkeskommune, landbruksavdelingen og brev nr 9 Sametinget, har ingen merknader til planarbeidet.

 

Merknad i brev nr 7 fra Statens vegvesen, region nord taes til følge.

Ut fra brevene datert 8.6.2004 og 12.2.2008 har det vært jobbet med avkjøring til området. I det siste utkastet tillater Statens vegvesen at det innreguleres og bygges inntil 4 boligtomter på eiendommen, uten krav til regulering og opparbeidelse av gang- og sykkelveg på strekningen.

Forutsetningen for denne tillatelsen er at det innarbeides rekkefølgebestemmelser i reguleringsbestemmelsene for Reguleringsplan Hansenskogen.

 

§      Atkomst fra europaveg til reguleringsområdet planlegges og opparbeides som vegkryss i henhold til håndbok 017 Veg- og gateutforming. Vegkrysset skal være opparbeidet, skiltet og godkjent av Statens vegvesen, før det igangsettes opparbeidelse av feltet.

§      Det tillates ikke videre utbygging av boligfeltet, før det er planlagt og bygd gang- og sykkelveg mellom boligfeltet og vegkrysset E6/Rv 868.

§      Statens vegvesen gjør også oppmerksom på at i bestemmelsene for byggeområder, skal det fremkomme av nødvendig støyskjerm i samsvar med dagens krav fra Miljøverndepartementet skal være etablert før brukstillatelse til boliger gis.

§      Statens vegvesen påpeker at det er eier av sekundærvegen som er ansvarlig for vedlikehold og tilfredsstillende sikt i kryssområdet. Det skal fremkomme i reguleringsbestemmelsene at tilfredsstillende sikt opprettholdes.

 

Merknad i brev nr 10 fra Troms Fylkeskommunen, Kulturetaten taes til følge.

Estetiske hensyn skal vektlegges i planarbeidet med tekstdel i reguleringsbestemmelsene. Dette kan gjelde forhold som utforming av bygninger og utnytting/utnyttelsesgrad av området. Etter Kulturminnelovens § 8.2 pålegges tiltakshaver eller de som utfører arbeid i området å melde fra til kulturvernmyndighetene om det skulle finnes spor etter tidligere menneskelig aktivitet. Dette skal fremgå i plankart eller reguleringsbestemmelser.

 

Merknad i brev nr 11 fra Olivia Jørgensen taes til følge.

Dette må tiltakshaver få klarhet i før utbyggingen kan starte i form av dokumentert kartforetninger i området.

 

Merknad i brev nr 12 fra Norges vassdrag- og energidirektorat taes til følge.

Bekkløpet holdes åpent og et begrenset vegetasjonsbelte opprettholdes iht. §11 Vannressursloven.

 

VURDERING AV DE NYE SAKSOPPLYSNINGENE:

Saken har tidligere vært drøftet i driftsutvalget den 19.4.2004

Sak 0024/04    04/00319 REGULERINGSPLAN HANSENSKOGEN 55/1

Reguleringsplanen har tidligere ligget ute til offentlig ettersyn i tiden 12.5.04 – 12.6.04

 

I nye uttalelse fra Statens vegvesen i brev 12.2.2008 tillater etaten at det innreguleres og bygges inntil 4 boligtomter på eiendommen, uten krav til regulering og opparbeidelse av gang- og sykkelveg på strekningen.

Forutsetningen for denne tillatelsen er at det innarbeides rekkefølgebestemmelser i reguleringsbestemmelsene for Reguleringsplan Hansenskogen.

 

§      Atkomst fra europaveg til reguleringsområdet planlegges og opparbeides som vegkryss i henhold til håndbok 017 Veg- og gateutforming. Vegkrysset skal være opparbeidet, skiltet og godkjent av Statens vegvesen, før det igangsettes opparbeidelse av feltet.

§      Det tillates ikke videre utbygging av boligfeltet, før det er planlagt og bygd gang- og sykkelveg mellom boligfeltet og vegkrysset E6/Rv 868.

 

Statens vegvesen gjør også oppmerksom på at i bestemmelsene for byggeområder, skal det fremkomme av nødvendig støyskjerm i samsvar med dagens krav fra Miljøverndepartementet skal være etablert før brukstillatelse til boliger gis.

Statens vegvesen påpeker at det er eier av sekundærvegen som er ansvarlig for vedlikehold og tilfredsstillende sikt i kryssområdet. Det skal fremkomme i reguleringsbestemmelsene at tilfredsstillende sikt opprettholdes.

 

Ut fra påvente av utbygging av gang- og sykkelsti på Oteren søker Bjørnar Elvemo om en trinnvis utbygging av feltet B4 med tomtenr 1, 2, 3, og 4

 

Storfjord kommune har forholdt seg til innsigelsen fra Statens vegvesen og ikke kunne godkjenne reguleringsplanen i dette området. Et formel krav er at det skal bygges gang- og sykkelsti før reguleringsplanen Hansenskogen blir godkjent for alle 14 tomter. Dette krav blir fortsatt fremholdt, men det gis en dispensasjon fra Statens vegvesen på felt B4 i reguleringsplanen med tomtenummer 1, 2, 3, og 4

 

Bjørnar Elvemo har tilleggsopplysninger om området som kom frem under skogrydding av veitrase på området:

 

”Under arbeid med skogrydding av veitrase til feltet, kom jeg over en kloakkledning som går urenset ut i en bekk. Denne kommer fra en bolig ovenfor veien og går ned på vår eiendom, i en provisorisk usikret grop/jordkum i bakken og videre ut i en bekk, uten noen form for rensing. Jeg har gjort driftsetaten oppmerksom på dette forholdet.”

 

”Denne kloakken må koples på det avløpsnettet som vil bli lagt i feltet. Den ligger naturlig til for kunne koples til ved utbygging av omsøkt del av feltet. Dette må også gjøres, før veien kan bygges ned til feltet.”

 

Denne kloakkledningen som forurenser området er helt nødvendig å få lagt i den samme infrastruktur som ellers planlegges for det regulerte området i Hansenskogen.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1.      Storfjord kommune godkjenner reguleringsplanen for Hansenskogen 55/1 slik den ligger inntegnet på vedlagt kart med følgende merknader nedunder.

 

2.      Merknad i brev nr 1 fra Forsvarsbygg Eiendomsforvaltning taes til følge. Om det under arbeidet skulle finnes etterlatenskaper fra krigen i form av eksplosiver, må arbeidet stanses øyeblikkelig og Forsvarsbygg Eiendomsforvaltning kontaktes for videre behandling av eksplosivene.

 

3.      Merknad i brev nr 2 fra Troms Kraft Nett taes til følge. Utbygger tar hensyn til linjen i planen og innfeller dette i tekstform i reguleringsbestemmelsen. ”Nærmeste avstand fra linje til bebyggelse skal være minst 6 m fra ytterste fase” TKN anbefaler og ønsker en trase på minst 15 m bredde i hele linjelengden. Linjene kan flyttes eller kables gjennom området for bestillers regning.

 

4.      Merknad i brev fra Statens vegvesen datert 12.2.2008 taes til følge. Det innarbeides følgende rekkefølgekrav. 

a.       Atkomst fra europaveg til reguleringsområdet planlegges og opparbeides som vegkryss i henhold til håndbok 017 Veg- og gateutforming. Vegkrysset skal være opparbeidet, skiltet og godkjent av Statens vegvesen, før det igangsettes opparbeidelse av feltet.

b.      Det tillates trinnvis oppstart av boligområdet på Hansenskogen 55/1, med utbygging av området som vist på kart B4 henholdsvis tomt nr 1, 2, 3 og 4 før det blir bygd gang- og sykkelveg mellom boligfeltet og vegkrysset E6/Rv 868.

c.       Statens vegvesen gjør også oppmerksom på at i bestemmelsene for byggeområder, skal det fremkomme nødvendig støyskjerm i samsvar med dagens krav fra Miljøverndepartementet skal være etablert før brukstillatelse til boliger gis.

d.      Statens vegvesen påpeker at det er eier av sekundærveien som er ansvarlig for vedlikehold og tilfredsstillende sikt i kryssområdet. Det skal fremkomme i reguleringsbestemmelsene at tilfredsstillende sikt opprettholdes.

 

5.      Merknad i brev nr 10 fra Troms Fylkeskommunen, Kulturetaten taes til følge.

a.       Estetiske hensyn skal vektlegges i planarbeidet med tekstdel i reguleringsbestemmelsene. Dette kan gjelde forhold som utforming av bygninger og utnytting/utnyttelsesgrad av området.

b.      Etter Kulturminnelovens § 8.2 pålegges tiltakshaver eller de som utfører arbeid i området å melde fra til kulturvernmyndighetene om det skulle finnes spor etter tidligere menneskelig aktivitet. Dette skal fremgå i plankart eller reguleringsbestemmelser.

 

6.      Merknad i brev nr 11 fra Olivia Jørgensen taes til følge. Tiltakshaver avklarer eventuelle eiendomsforhold før utbyggingen kan starte i form av dokumentert kart/skylddelingsforretinger i området.

 

7.      Merknad i brev nr 12 fra Norges vassdrag- og energidirektorat taes til følge. Bekkeløpet holdes åpent og et begrenset vegetasjonsbelte opprettholdes iht. §11 Vannressursloven.

 

8.      Det pålegges eiere av kloakkledning som renner fritt ut i bekken til å få kloakkledning påkoplet samme ledningsstruktur som planlages i Hansenskogen. Eierne av kloakkledningen skal selv påkoste denne jobben.

 

9.      Reguleringsplanen Hansenskogen 55/1 oversendes kommunestyret for godkjenning.