MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Kommunehuset Hatteng

Møtedato:

21.12.2005

Tid: 14.00

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0123/05                    05/01126            

REFERATSAKER PLAN- OG DRIFTSTYRET 21.12.05

 

0124/05                    05/00293            

REGULERINGSPLAN "KIRKENES" GNR 52/6 I STORFJORD KOMMUNE 

 

0125/05                    05/01120            

BRØYTEANBUB SKIBOTN 2005-2008.      

 

0126/05                    05/01122            

ANBUD SANDSTRØING AV KOMMUNALE VEGER OG PLASSER INDRE STORFJORD OG      

 

0127/05                    05/01124            

SØKNAD OM FRITAK FOR UTSENDT REGNING REGULERINGSPLAN RISSURODDO 2 I SKIBOTN 

 

0128/05                    05/01125            

SØKNAD OM LØYVE TIL SNØSCOOTERLØYPE FOR PRØVEKJØRING 

 

0129/05                    04/00321                    Unntatt offentlighet §5A            

SØKNAD OM DISPENSASJON FRA LOV OM MOTORFERDSEL I UTMARK 

 

 

Oteren, 15.12.05

 

 

Odd Geir Fagerli (s)                                                                    Aud Nystad

Leder                                                                                       e.f.

 

 

 

REFERATSAKER PLAN- OG DRIFTSTYRET 21.12.05

 

 

Saksbehandler:

Aud Nystad

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

05/01126

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0123/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

Sakene legges fram i møtet.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

REGULERINGSPLAN "KIRKENES" GNR 52/6 I STORFJORD KOMMUNE

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

GNR 52/6

 

Arkivsaksnr.:

05/00293

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0025/05                  Driftstyret                  18.04.2005

0102/05                  Driftstyret                  18.10.2005

0124/05                  Driftstyret                  21.12.2005

/                  Kommunestyret    

 

 

Vedlegg:

Reguleringsplan med reguleringsbestemmelser for fritidsbebyggelse.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har mottatt forslag til reguleringsplan for fritidsbebyggelse på eiendommen gnr 52 bnr 6 i Åsen, nederst i Signaldalen. Planforslaget omfatter følgende bebyggelse:

Byggeområde 1: Tidligere fradelt to hyttetomter. Det planlegges 8 nye hyttetomter i feltet.

Byggeområde 2: Det planlegges oppført 20 nye hytter i feltet.

Byggeområde 3: Det planlegges oppført 15 nye hytter i feltet.

Til sammen omfatter planforslaget 43 nye hytter og 2 eksisterende hyttetomter.

 

Deler av hytteområdet er i tidligere kommuneplan av 1996 avsatt til fremtidig hytteområde.

 

VURDERING:

Deler av planområdet er i kommuneplanens arealdel av 1996 avsatt til framtidig byggeområde for hytter. Andre deler av planområdet er i kommuneplanen avsatt til LNF-område. Det går også gammel flyttevei for rein fra Finnmark og Sverige til Lyngenhalvøya inntil planområdet.

 

Storfjord  kommune holder på med revisjon av kommuneplanens arealdel. Området Åsen, nederst i Signaldalen, er et mulig ekspansjonsområde for videre utvikling av Hatteng. Det kan derfor hende at det ikke er forenelig med hyttebygging i dette området dersom kommunestyret bestemmer at det skal tilrettelegges for framtidig boligbygging i Åsen.

 

Reguleringsplanen kunne ha vært sendt til kommunestyret for å innhente råd og direktiver  fra kommunens øverste planmyndighet om framtidig arealutnytting i området. Det antas imidlertid at det vil være best for alle parter dersom planen sendes på høring slik at kommunestyret kan få et bredest mulig beslutningsgrunnlag ved realitetsbehandlingen. Ut fra dette anbefales det at reguleringsplanforslaget legges ut til offentlig ettersyn  i medhold av bestemmelsene i plan- og bygningsloven.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Plan- og driftstyret anser at området i Åsen  er et mulig ekspansjonsområde for  framtidig boligbygging på Hatteng. Det anses imidlertid at det ikke er riktig å ta konkret stilling til arealreguleringen i området før saken har vært ute på høring og partene har kommet med merknader eller innsigelser til planforslaget. Dette vil gi et bredere beslutningsgrunnlag for kommunestyret ved sluttbehandling av saken.

 

Reguleringsplan ”Kirkenes” gnr 52 bnr 6 legges ut til offentlig ettersyn i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningslovens § 27.

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 18.04.2005:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Plan- og driftstyret anser at området i Åsen  er et mulig ekspansjonsområde for  framtidig boligbygging på Hatteng. Det anses imidlertid at det ikke er riktig å ta konkret stilling til arealreguleringen i området før saken har vært ute på høring og partene har kommet med merknader eller innsigelser til planforslaget. Dette vil gi et bredere beslutningsgrunnlag for kommunestyret ved sluttbehandling av saken.

 

Reguleringsplan ”Kirkenes” gnr 52 bnr 6 legges ut til offentlig ettersyn i samsvar med bestemmelsene i plan- og bygningslovens § 27.

 

NY BEHANDLING I DRIFTSTYRET/PLANUTVALGET 18.10.2005.

 

Reguleringsplanen har ligget til offentlig ettersyn i tiden 02.05.-02.06.2005.

 

Det er innkommet følgende merknader og innsigelser:

 

1.Brev av 02.05.2005 fra Troms Fylkeskommune, kulturetaten.

Det er ikke kjent automatisk fredede kulturminner i planområdet. Det vurderes heller ikke som sannsynlig at hittil ukjente kulturminner kan finnes her.

Kulturetaten har følgende innspill til planen:

  • Etter kulturminnelovens § 8.2 pålegges tiltakshaver, eller de som utfører arbeidet for han å melde fra til kulturminnemyndigheten dersom det oppdages spor etter tidligere menneskelig aktivitet ved grunnarbeid i marken.
  • Estetiske hensyn skal vektlegges i plan- og byggesaksbehandlingen. Planbestemmelsene bør forbedres.

 

2. Brev av 10.05.05 fra Forsvarsbygg.

Ingen merknader.

 

3.Innsigelse fra Statens vegvesen av 18.05.05.

Statens vegvesen har innsigelse til reguleringsplanen og vil presisere følgende:

  • Av reguleringsbestemmelsene skal det framgå: ”Det gis ikke tillatelse til byggestart i reguleringsområdet før atkomst er bygd i samsvar med vedtatt reguleringsplan og krav til utforming etter Statens vegvesens vegnormal (handbok 017). Ferdig atkomst/kryss skal godkjennes av Statens vegvesen.”
  • Sikttrekant for atkomster skal tegnes inn. Sikttrekant skal inngå i planens avgrensning. Eier av atkomsten er ansvarlig for vedlikehold og tilfredsstillende sikt. Det bør derfor framkomme av reguleringsbestemmelsene at siktforhold skal opprettholdes.
  • Innregulert parkering bør være minimum 10 meter fra kantlinje hovedveg.
  • Byggegrense skal tegnes inn. Bygging mot fylkesveg må ikke skje nærmere enn 15 meter fra senterlinje.
  • Detaljutforming av spesielle problemområder som krysstilknytning må være del av planmaterialet.

 

Merknader:

  • Reguleringsplanen framstilles på kart i målestokk 1:1000 eller annen leselig målestokk.
  • Det må avklares om trafikale forhold/konsekvenser tilsier at det er behov for å oppgradere eksisterende kryss.
  • Planforslaget skal være utarbeidet i samsvar med Statens vegvesens handbok 017 når det gjelder vegvesenets ansvarsområde.

 

Statens vegvesen vil vurdere å trekke innsigelse når reguleringsplanen er korrigert med hensyn til deres innsigelse og merknader.

 

4.Brev av 01.06.05 fra Signaldalen bygdelag.

Signaldalen bygdelag sier seg enig i rådmannens innstilling.

 

5.Sak 38/05 i Troms Fylkeslandbruksstyre.

”Fylkeslandbruksstyret fremmer innsigelse til realisering av reguleringsplan Kirkenes gnr 52 bnr 6 i Storfjord kommune. Arealet må opprettholdes som landbruksområde.”

 

6.Brev av 03.06.05 fra Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat.

I forbindelse med revisjon av kommuneplanens arealdel bør Hatteng vies spesiell oppmerksomhet da området har stort potensiale for industrietablering. Det bør derfor gjennomføres en grundig analyse som klargjør hvordan en slik utbygging med tilhørende infrastruktur kan gjennomføres.

I denne sammenheng anbefales det ikke tradisjonell hyttebygging som en del av tettstedet. Ut fra erfaring viser det seg at i en slik situasjon oppstår det konflikter ut fra forskjellige behov og preferanser. Det anbefales derfor å trekke hyttebebyggelse ut av tettstedet.

 

For øvrig påpekes det at reguleringsplenen ikke tilfredsstiller plan- og bygningslovens krav til utredning, juridisk innhold og framstilling, jfr Miljøverndepartementets veileder T 1381. Manglene er såpass omfattende at de kan gi grunnlag for innsigelse.

 

Det forutsettes at eventuell justert plan rettes opp og sendes til endelig uttalelse.

 

7.Brev av 06.06.05 fra Reindriftsforvaltningen i Troms.

Ingen merknader.

 

8.Brev av 07.06.05 fra Sametinget.

Sametinget antar at det kan være samiske kulturminner innenfor planområdet. Endelig uttalelse kan ikke framlegges før befaring er avholdt.

 

9.Brev av 07.07.05 fra Reindriftsforvaltningen i Troms.

Tiltaket ligger i nærheten av en flyttelei, som riktignok ikke har vært benyttet i de seneste årene, og reinbeitedistrikt Lakselvdal/Lyngsdalen ønsker å bli trukket direkte inn i arbeidet med plasseringen og utformingen av de hytter som kommer nærmest flytteleia. Dette for at tiltaket skal virke minst forstyrrende for reindrifta.

 

VURDERING AV INNSIGELSER OG MERKNADER:

1.Merknad av  02.05.05 fra Troms Fylkeskommune, kulturetaten.

Merknaden anbefales tatt til følge.

 

2.Forsvarsbygg – ingen merknader.

 

3.Innsigelse fra Statens vegvesen.

Innsigelsen går i hovedsak på planutforming i forhold til Statens vegvesens vegnormal, handbok 017. Dette er forhold som kan innarbeides i et eventuelt revidert plandokument. Innsigelsene tas til følge.

 

4.Merknad fra Signaldalen bygdelag.

Merknaden antas å bety at bygdeutvalget foretrekker framtidig boligbygging i området framfor hyttebygging.

 

5.Innsigelse fra Fylkesmannen, landbruksavdelingen.

Innsigelsen går ut på at fylkeslandbruksstyret ønsker å opprettholde arealet som landbruksområde. Dersom innsigelsen tas til følge, betyr det at reguleringsplanen ikke kan gjennomføres. Dersom kommunen ikke tar innsigelsen til følge, kan planen ikke egengodkjennes. Konsekvensene av dette er at partene da må møtes til mekling hos fylkesmannen.

Det anbefales at innsigelsen tas til følge.

 

6.Merknad fra Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat.

Det påpekes i merknaden at området Åsen er et sentrumsområde som ikke bør utnyttes til hyttebygging, men som kan benyttes til andre tettstedsformål, f.eks industri.

Merknaden anbefales tatt til følge. Kommunen bør vurdere arealdisponeringen ved den pågående revisjon av kommuneplanens arealdel.

 

7/9.Merknad fra Reindriftsforvaltningen.

Dersom reguleringsplanen skulle bli vedtatt, må det tas hensyn til merknaden.

 

8.Merknad fra Sametinget.

Sametinget har ikke gitt endelig uttalelse, men antar at det er samiske kulturminner innenfor planområdet.

 

 

Generelt om innsigelsene:

Reguleringsplanen bør framlegges for kommunestyret med innstilling om at innsigelse fra Troms Fylkeslandbruksstyre tas til følge. Dette betyr at reguleringsplanen ikke blir vedtatt. Behandling av de andre merknader eller innsigelser er da unødvendig.

 

Dersom kommunestyret likevel ønsker at det skal kunne bygges hytter i området, må reguleringsplanen sendes tilbake til planutvalget med instrukser om videre saksbehandling.

 

INNSTILLING:

 

Innsigelsen fra Troms Fylkeslandbruksstyre, sak 38/05 tas til følge. Reguleringsplanforslaget for Kirkenes gnr 52 bnr 6 avslås.

 

Storfjord kommune vil likevel ikke binde seg til å regulere området til LNF-område i kommuneplanens arealdel. Storfjord kommune vil gjøre en selvstendig vurdering av om arealene er av interesse som utbyggingsarealer til industri eller boligbygging.

 

 

BEHANDLING I Driftstyret DEN 18.10.2005:

 

FORSLAG FRA ODD GEIR FAGERLI:

 

Styret for Plan- og drift ser ikke å kunne godkjenne forslaget til reguleringsplan på det nåværende tidspunkt.

Driftsetaten bes kontakte Fylkeslandbruksstyret for snarlig befaring av området før vinteren. Samtidig bes regulant justere planforslaget ihht Statens vegvesen vegnormal og kontakte Reindriftsforvaltningen i Troms for å avklare utforming og plassering av hytter nærmest flytteleia.

Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat bes konkretisere hvilke mangler det henvises til, slik at regulant har mulighet til å justere planen. Slik brevet foreligger i dag er det for upresist til at Storfjord kommune kan ta stilling til påstandene.


Saken tas opp til ny behandling i et senere møte i styret for Plan- og drift.

 

Forslaget fra Odd Geir Fagerli ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Styret for Plan- og drift ser ikke å kunne godkjenne forslaget til reguleringsplan på det nåværende tidspunkt.

Driftsetaten bes kontakte Fylkeslandbruksstyret for snarlig befaring av området før vinteren. Samtidig bes regulant justere planforslaget ihht Statens vegvesen vegnormal og kontakte Reindriftsforvaltningen i Troms for å avklare utforming og plassering av hytter nærmest flytteleia.

Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat bes konkretisere hvilke mangler det henvises til, slik at regulant har mulighet til å justere planen. Slik brevet foreligger i dag er det for upresist til at Storfjord kommune kan ta stilling til påstandene.


Saken tas opp til ny behandling i et senere møte i styret for Plan- og drift.

 

NY BEHANDLING I DRIFTSTYRET 21.12.2005.

 

Troms Fylkeskommune, regional utviklingsetat har på bakgrunn av driftstyrets behandling av saken 18.10.2005 kommet med følgende reviderte merknad, datert 15.11.2005:

Utredning:

Planen skal inneholde en beskrivelse med registrering og avklaring av planstatus, naturgitte forhold og andre rammer og forhold som har betydning for avgrensning av planområdet og valg av detaljeringsgrad. Grundigheten av dette arbeidet er avhengig av hva som er avklaret i kommuneplanen.

Her avviker planen fra kommuneplanen, noe som tilsier store krav til utredning.

Planutvalget har plikt til så tidlig som mulig å søke samarbeide med offentlige myndigheter, organisasjoner m.v., jfr PBL § 27-1 nr.1.

Uten en slik beskrivelse og et tidlig samarbeide blir det vanskelig å uttale seg til planen.

 

Juridisk innhold.

Det er uklart hvilket kartgrunnlag som er benyttet. Planen skal framstilles på godkjent kartverk i henhold til Miljøverndepartementets forskrift ”Kart og stedfestet informasjon i plan- og byggesaksbehandlingen”, jfr PBL § 5.

 

Planen er fremmet som tradisjonell reguleringsplan. Dette tilsier at bygninger, tomter, veier, fellesarealer, stier m.v. skal vises og målsettes på planen med byggegrenser, frisiktsoner, grad av utnytting, høyder, formbestemmelser, materialbruk m.v. Planen har overlatt dette til planutvalget.

 

Atkomst til fylkesveg skal framstilles etter vegnormaler utarbeidet av Statens vegvesen.

 

Parkering er planlagt felles med 1,5 plass pr hytte. Dette tilsvarer ca 68 plasser eller 1,6 dekar. Dette blir neppe særlig vakkert i terrenget, og bør brytes i mindre enheter. Videre må det konkret angis hvem denne skal tilhøre. Tilsvarende gjelder for felles atkomst.

 

Planen har vist et offentlig område. Grunneier kan i den forbindelse kreve området innløst av kommunen. Det antas at man isteden snakker om et spesialområde, friluftsområde, jfr PBL § 25 nr.6.

 

Renovasjonsbestemmelser kan ikke tas inn i reguleringsbestemmelsene, jfr PBL § 26.

 

Fellesbestemmelsene til planen benytter bokstavinndeling til PBL § 26. Dette ble endret i 1986. Bestemmelsen virker nå som en rammebestemmelse (uten bokstavinndeling).

 

Grad av utnytting bør fastsettes gjennom tillatt bruksareal (T-BRA).

 

Framstilling.

Med det omfang og detaljeringsgrad som planen har, bør denne framstilles i mål 1:1000.

 

Hytteområdene kan framstilles på mange måter, men er avhengig av om det skal være festepunkter eller tomter. Det antas at det ikke skal være sammenhengende byggeområder slik at det må angis hvilke formål som skal benyttes mellom hyttepunktene eller hyttetomtene.

 

Planen må likeledes sette av arealer til ferdsel og opphold mellom hyttene.

 

For øvrig opprettholdes tilbudet om å bistå i planarbeidet med eventuell drøfting av planen i ”planforum”.

 

Felles møte/befaring mellom grunneier, fylkeslandbrukskontoret og Storfjord kommune.

Ved felles møte mellom Storfjord kommune, grunneier, fylkesmannens landbruksavdeling (jord/skog) og driftstyrets leder  17/11-05 ble området  befart.

 

Fylkesmannens landbruksavdeling uttalte følgende under møtet/befaringen:

  • Fylkeslandbruksstyrets vedtak står ved lag inntil eventuell ny behandling finner sted.
  • Storfjord kommune bør avklare hva man ønsker arealene brukt til i framtiden, før man eventuelt ber fylkeslandbruksstyret ta saken opp til ny behandling.
  • Ved eventuell ny behandling bør man lokalt vurdere følgende momenter på nytt:

-         Bonitet innenfor planområdet

-         Eventuelle nye reviderte grenser for utbyggingsområdet.

 

NY VURDERING AV PLANEN.

Det planlagte hytteområdet ligger delvis innenfor og delvis utenfor arealer som i kommuneplanen av 1996 er godkjent som utbyggingsområde for hytter.

På bakgrunn av innkomne merknader anses det at arealbruken i området burde ha vært  avklaret gjennom revisjon av kommunens arealplan, og ikke gjennom enkeltplaner. Dette vil imidlertid betinge at det nedlegges bygge- og delingsforbud på eiendommen gnr 52 bnr 6 og tilliggende eiendommer i området.

 

Konklusjonen etter møtet:

  1. Reguleringsplanen tas opp til behandling i driftstyret. Driftstyret bes i første omgang vurdere arealbruken innenfor det regulerte området, dvs om arealene skal benyttes slik grunneieren foreslår i reguleringsplanen, eller om kommunens planutvalg mener at arealene skal brukes til andre formål, f.eks boligbygging, industri eller lignende.
  2. Planutvalget sender planen til kommunestyret. Kommunestyret bes behandle arealbruken innenfor planområdet, dvs følge opp planutvalgets vurderinger. Kommunestyrets vedtak vil deretter gi grunnlag for videre revisjon og behandling av reguleringsplanen. Det er særlig viktig at kommunestyret gir entydige signaler slik at spesielt landbruksmyndighetene kan gis mulighet til ny behandling av reguleringsplanen.

 

DRØFTING AV MULIG AREALBRUK I PLANOMRÅDET:

 

1.Hyttebygging som foreslått av grunneieren.

Området anses som velegnet til hyttebygging på den måten at det ligger skjermet i forhold til boligbebyggelsen. Det kan derfor ventes at det blir lite konflikt mellom boliger og fritidsbebyggelse. Dette betinger imidlertid at man ikke tillater blandet bolig- og hyttebebyggelse.

Arealene er lite produktive og er også av den grunn egnet til hytteformål.

Området som ligger nord for sti gjennom området, dvs lengst ut mot åsryggen er mer frodig enn det skrinne området oppe på platået. Det er derfor et spørsmål om dette arealet skal forbeholdes landbruksareal, eller om det skal omfattes av en eventuell utbygging.

 

2.Boligfelt.

Grunneieren mener at området er værhardt ved enkelte vindretninger, og anbefaler ikke selv at det bygges boliger i området.

Storfjord kommune må imidlertid vurdere behovet for boligtomter i Hattengområdet under ett. På nordsiden av Kitdalelva er det ikke mange områder igjen som egner seg for utbygging av større boligfelt. Kommunen må derfor vurdere arealene på sørsiden av Kitdalelva. Dette gjelder alle arealer i Åsen og i nederste delen av Kitdalen.

Dersom det ikke skal bygges ut nye boligfelt av betydning i Åsen, må landbruksarealene i nedre delen av Kitdalen tas i bruk til utbyggingsformål. Dette er arealer som er mer produktive enn arealene i Åsen. Konsekvensene av dette er at velegnede jordbruksarealer vil bli tatt til utbyggingsformål, noe som kan skape konflikter med landbruksinteressene.

Dersom Storfjord kommune mener at arealene oppe på Åsen skal tas i bruk som utbyggingsområde for boliger, bør kommunen vurdere å kjøpe arealene og regulere området til formålet.

 

 

3.Industri.

Områdene oppe på Åsen har slik lokalisering at det ikke er naturlig å ta arealene i bruk som industriområde. Kommunen har foreløpig tilstrekkelige arealer til industriformål i Hatteng sentrum.

 

Tilrådning:

Planutvalget og kommunestyret bes ta konkret stilling til om planområdet skal reguleres til boligformål eller til hyttebebyggelse.

 

Dersom kommunestyret godkjenner prinsippet om at det skal være hyttebygging innenfor planområdet, sendes reguleringsplanen tilbake til grunneieren for å korrigere planen i henhold til merknader og innsigelser.

 

Dersom kommunestyret mener at området skal forbeholdes framtidig boligbebyggelse, avslås reguleringsplanen, og kommunen utarbeider ny reguleringsplan for boligbebyggelse på sikt.

 

Saken fremmes uten innstilling.

 

Rådmannens innstilling:

 

 

 

 


BRØYTEANBUB SKIBOTN 2005-2008.

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q03 &41

 

Arkivsaksnr.:

05/01120

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0125/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Klageutvalget har i sak 05/2005 vedtatt at anbud vedr brøyting i Skibotn skal kunngjøres på nytt. På bakgrunn av dette er det kunngjort ny anbudsrunde i dagspressen med anbudsfrist 21.12.2005.

Anbudene gjelder kun for brøyting av kommunale veger og plasser i Skibotn.

 

Ved fristens utløp var følgende anbud mottatt:

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

ANBUD SANDSTRØING AV KOMMUNALE VEGER OG PLASSER INDRE STORFJORD OG

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q03 &41

 

Arkivsaksnr.:

05/01122

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0126/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har kunngjort anbud på sandstrøing av kommunale veger og plasser i Skibotn og i Indre Storfjord og dalene for perioden 2005-2008.

 

Anbud fra Koht & Sønner as på sandstrøing i Skibotn ble antatt i sak 104/05. Det kom inn bare 1 anbud for Skibotnområdet.

 

Anbud fra Koht & Sønner as på sandstrøing i Indre Storfjord og dalene ble antatt i sak 105/05 med Ryeng Anlegg as som reserve.

 

Ryeng Anlegg as påklagde saken til Kontrollutvalget pga at firmaet mente det hadde foregått ”uregelmessigheter” med hensyn til anbudet fra Koht & Sønner as under eller etter  anbudsåpningen.

 

Klagen er behandlet av Kontrollutvalget i sak 28/2005 hvor det er ble fattet følgende konklusjon:

”Kontrollutvalget konkluderer med at det fra administrasjonens side har skjedd glipp i rutinene ved handtering av anbudsprosessen. Viktigst her er at det ikke foreligger en tilbudsåpningsprotokoll som dokumenterer innholdet i tilbudene på åpningsdagen.

Svikten her avstedkommer at det kan stilles spørsmål om grunnlaget for tildeling av oppdraget var riktig. Når så var tilfelle, ville det ha vært riktig å forkaste alle tilbudene og lyse tilbudet ut på nytt før det ble gjort noe vedtak om tildeling.

 

Kontrollutvalget har ikke grunnlag for å hevde at tilbudsdokumentet fra koht & Sønner as er endret etter anbudsåpningen.”

 

VURDERING:

På bakgrunn av Kontrollutvalgets konklusjon anses det at det omstridte anbudet på sandstrøing av kommunale veger og plasser i Indre Storfjord og dalene bør kunngjøres på nytt.

 

I Skibotn kom det inn bare et anbud på sandstrøing. Denne delen av anbudet på sandstrøing anses  ikke å være omstridt, og er heller ikke behandlet av Kontrollutvalget. Her er arbeidet igangsatt ved at anbyderen allerede har hatt oppdrag i henhold til anbudet.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Alle anbud på sandstrøing av kommunale veger og plasser i Indre Storfjord og dalene forkastes. Storfjord kommune utlyser ny anbudskonkurranse for dette arbeidet.

 

Anbud på sandstrøing i Skibotn anses som vedtatt og igangsatt, og forkastes derfor ikke. Dette anbudet anses heller ikke å være omstridt.

 

 

 

SØKNAD OM FRITAK FOR UTSENDT REGNING

REGULERINGSPLAN RISSURODDO 2 I SKIBOTN

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

L12 

 

Arkivsaksnr.:

05/01124

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0127/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har på bakgrunn av regulativ for behandling av byggesaker og regulerings- planer sendt regning til Inge Koht på kr 11 256,50  som  behandlingsgebyr for reguleringsplan Rissuroddo 2. Beløpet er ikke betalt.

Inge Koht ber om å bli fritatt for regningen, og gir følgende begrunnelse for søknaden:

  1. Han har selv betalt for en utlegging av reguleringsplanen.
  2. Han anser seg ferdig med saken etter at reguleringsplanen var egengodkjent av kommunen i juni.
  3. Han kan ikke skjønne at han skal ta belastningen og betale for utleggingen dersom kommunen har begått en feil.
  4. Han er påført store utgifter som en følge av endringer i reguleringsplanen og stans i arbeidet.

 

VURDERING:

Storfjord kommune har innført saksbehandlingsgebyr for byggesaker og reguleringsplaner. Dette gebyret skal dekke kommunens kostnader til saksbehandlingen, utlegging av planene og kunngjøring av planene. Gebyret er av en slik størrelse at det ikke gir kommunen noen overskudd.

 

Gebyret kan justeres i størrelse dersom kommunen er uvanlig sein i saksbehandlingen. I denne saken mottok kommunen reguleringsplanen 06.04.05. Planen ble tatt opp til behandling i planutvalget 18.04.05 og returnert til tiltakshaver for korrigering da planen bl.a. ikke hadde tatt tilstrekkelig hensyn til flomfare osv.  Kommunestyret egengodkjente reguleringsplanen 26.10.05. Saksbehandlingen har ut fra dette vært uvanlig rask.

 

Tiltakshaver har etter eget utsagn kunngjort planen på offentlig ettersyn, men dette er en saksbehandling som ikke er i samsvar med plan- og bygningslovens bestemmelser. Det er kommunens planutvalg som har myndighet til å legge planen ut på offentlig ettersyn. Kommunen er ikke ansvarlig for de feil tiltakshaver har gjort ved sin egen kunngjøring og utsending av planene, og de kostnader dette har påført han.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Søknaden imøtekommes ikke.

Begrunnelse:

Storfjord kommune har vært uvanlig rask ved behandlingen av reguleringsplanen.

Kommunen kunne ha vært nødt til å justere på gebyret dersom saken hadde fått uvanlig lang saksbehandlingstid, men dette er ikke tilfelle i denne saken.

 

 

 

 

SØKNAD OM LØYVE TIL SNØSCOOTERLØYPE FOR PRØVEKJØRING

 

 

Saksbehandler:

Viggo Johansen

Arkiv:

K01 

 

Arkivsaksnr.:

05/01125

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0128/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Skibotn Marked søker i brev av 30. november 2005 om tillatelse til etablering av en løype for prøvekjøring av snøscooter under vintermarked 4. og 5. mars 2006.

Løypene ønskes å kunne benyttes fra kl 1000 til 1700 lørdag og fra 1100 til 1600 på søndag.

 

Løypene planlegges fra sørsida av idrettshallen etter sti mot sagbruket og etter sti og akebakke mot impregneringsverket.  Til sammen ca. 1 km løype.  Løypene skal være merket.

Forhandlerne må selv ha ansvaret for prøvekjøring etter gjeldende bestemmelse for kjøring med snøscooter.

 

VURDERING:

Løypene planlegges i områder der en normalt har lite annen ferdsel av folk og dyr.  På grunn av løypenes plassering og den begrensede tiden disse skal kunne brukes vil støy neppe bli til noen stor sjenanse.

 

Slik tillatelse hjemles ikke direkte etter lov om motorferdsel i utmark og de nasjonale forskriftene til denne.  Etter § 6 kan folkevalgt organ gi slik tillatelse.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Merket løype fra idrettshallen til under akebakken mot impregneringsverket og løype fra grusbanen til under Gammelrasingen mot sagbruket godkjennes benyttet under Skibotn Marked  4. og 5. mars fra kl 1000 til 1700 på lørdag og fra 1100 til 1600 på søndag.

Storfjord kommune henviser annen prøvekjøring til godkjente snøscooterløypene.

 

 


SØKNAD OM DISPENSASJON FRA LOV OM MOTORFERDSEL I UTMARK

 

 

Saksbehandler:

Viggo Johansen

Arkiv:

K01 

 

Arkivsaksnr.:

04/00321

Gradering:

Unntatt offentlighet §5A

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0129/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

 

Sak unntatt. off. § 5.a

 

VURDERING:.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Driftstyret

Møtested:

Kommunehuset Hatteng

Møtedato:

21.12.2005

Tid: 14.00

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

TILLEGGSSAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0130/05                    05/01128            

STORFJORD BRANN OG REDNING ØVELSESPLAN/AKTIVITETSPLAN 2006

 

0131/05                    05/01129            

ANBUD BRØYTING AV KOMMUNALE VEGER OG PLASSER PÅ ELVEVOLL.   

 

 

 

 

Oteren, 16.12.05

 

 

 

Aud Nystad

e.f.

 


STORFJORD BRANN OG REDNING

ØVELSESPLAN/AKTIVITETSPLAN 2006

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

M74 

 

Arkivsaksnr.:

05/01128

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0130/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord brann og redning har nedsatt en arbeidsgruppe som har laget en øvelsesplan og aktivitetsplan for 2006.

Planen viser hvordan øvelser skal legges opp teoretisk og praktisk. I vedlegg 2 til planen er antall øvelser satt opp med 7 mannskapsøvelser og 4 øvelser for røykdykkerne. Vedlegg 4 omfatter plan for brannsyn av såkalte § 13 bygg.

Det er ikke sagt noe om feiing i planen, men det forutsettes at det utarbeides en feieplan etter at Storfjord kommune har tilsatt ny feier på nyåret, jfr kommunestyrets årsbudsjett for 2006 hvor det er satt av lønnsmidler til feier i 80 % stilling kombinert med 20 % arbeid innen Storfjord brann og redning.

 

VURDERING:

Planen er satt opp i henhold til brannforskriftenes krav til øvelser og brannsyn.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Øvelsesplan datert 30.11.2005 for Storfjord brann og redning godkjennes.

Det utarbeides en feieplan på nyåret når feier er tilsatt.

 

 

 

ANBUD BRØYTING AV KOMMUNALE VEGER OG PLASSER PÅ ELVEVOLL.

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

Q03 &41

 

Arkivsaksnr.:

05/01129

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0131/05                  Driftstyret                  21.12.2005

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Da det har oppstått mistolkinger av brøyteanbud fra Asgeir Heiskel vedr brøyterode Elvevoll, tas saken opp til ny behandling i driftstyret.

 

VURDERING:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING: