MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

Utvalg:

Formannskapet

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

03.12.2004

Tid: 1200

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

SAKSLISTE

Saksnr.

Arkivsaksnr.

   
 

Tittel

 

0051/04 04/01099

REFERATSAKER FORMANNSKAPET 3.12.04

0052/04 04/01043

BUDSJETT 2005 BUDSJETTBEHANDLING

0053/04 04/01098

INVITASJON TIL PARTNERSKAP FOR FOLKEHELSE

0054/04 04/00734

OPPNEVNING AV NYE STATLIGE DYREVERNNEMNDER

 

 

Oteren, 26. november 2004.

 

Hanne Braathen (s) Aina Rydningen

ordfører sekretær

REFERATSAKER FORMANNSKAPET 3.12.04

 

Saksbehandler:

Aina Rydningen

Arkiv:

 

Arkivsaksnr.:

04/01099

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0051/04 Formannskapet 03.12.2004

 

1. Skatteinngangen oktober 2004

2. Årsplan skatt 2005

3. Brev fra styremedlemmer i Skibotn Bygdeutviklingslag -

fratredelse av styreverv

4. Statistikk for bibliotek og museum 2003

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert.

 

 

BUDSJETT 2005

BUDSJETTBEHANDLING

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

15

Arkivsaksnr.:

04/01043

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0049/04 Formannskapet 17.11.2004

0052/04 Formannskapet 03.12.2004

 

Vedlegg:

Rådmannens kommentarer med forslag til driftsbudsjett/driftsrammer, oversikt over investeringer i 2005, endringer i stillinger 2005

Driftsrammer på ansvarsnivå og etatsnivå 2005

Økonomiplanoversikt

Uttalelser og forslag fra etater m m

Ettersendes

Oversikt over gebyrer og beregninger over VAR – grunnlag

Supplerende uttalelser

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Formannskapet tilrår kommunestyret å vedta følgende:

A: Budsjett for 2005

1: Det kommunale skatteøre for 2005 ved utskriving av forskuddsskatt og etterskuddsskatt

fastsettes til 13.2, eller til høyeste lovlige sats.

2: Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste

lovlige sats av eindomsskatten.

3: Det opprettes følgende stillinger i 2005:

a: Økonomikonsulent fra 1.1.2005

Den totale kostnaden, beregnet inntil kr 400 000, dekkes med kr 200 000 fra posten reservert nye stillinger og for øvrig ved reduserte driftskostnader.

Rådmannen gis fullmakt til å fordele reduksjonen på etatene.

b: Kombinert stilling som næringskonsulent/driftsutvikler fra 1. mai 2005.

Den samlede kostnaden inkludert drift, kr 480 000, dekkes med inntil kr 280 000 fra næringsfondet og resten, kr 135 000 fra posten reservert nye stillinger.

c: Utvidelse av stilling som HMS – medarbeider fra 50 til 100% fra 1.5.2005.

Samlet nettokostnad, inntil kr 120 000, dekkes av posten reservert nye stillinger.

d: Utvidelse av stilling som fysioterapeut fra 50 til 75 % fra 1.5.05.

Samlet nettokostnad for 2005, beregnet til kr 67 000, dekkes av posten reservert nye stillinger.

For alle stillingene nevnt ovenfor vises det til rådmannens forutsetninger og premisser.

4: Kommunestyret godkjenner videre opprettelse av stilling som feier og håndverker i 2005 under forutsetning av at disse stillinger blir dekket innenfor gjeldende driftsrammer.

Driftsstyret gis fullmakt til å godkjenne dokumentasjon på at rammen er holdt.

5: Det godkjennes at stilling som ny skattemedarbeider kan lyses ut slik at vedkommendekan være på plass pr 1.1.2006.

6: Stilling som landbruksvikar fryses inntil videre.

7: Driftsbudsjettet for 2005 vedtas med slike netto driftsrammer:

Politisk aktivitet: kr 1 868 300

Sentraladministrasjon m m " 6 389 200

Næringsavdeling, driftsmidler " 880 800

Bruk av næringsfond, inntil " 1 080 000

Oppvekst – og kultur " 21 299 600

Helse " 3 910 248

Sosial " 3 855 900

Plo " 23 295 000

Drift, 1.6 " 2 582 000

Drift, 1.7 " 6 308 000

8: Kommunale avgifter, betalingssatser og gebyrer økes generelt med 3.2% og ellers i samsvar med oversikt fra rådmannen.

9: Det vedtas følgende investeringsprogram for 2005:

A: Innenfor rammen på 3 mill låneopptak

- Til IKT 1 mill kr

- " HMS – tiltak 100 000 kr

- " HMS – tiltak i bygg og anlegg 150 000 kr

- " Oppgradering av bygningsmasse 750 000 kr

- " Kommunale veier 900 000 kr

- " Trafikksikkerhetstiltak 100 000 kr

Arbeidsmiljøutvalget gis fullmakt til godkjenne alle HMS – tiltak

Driftsstyret gis fullmakt til å godkjenne alle tiltak knyttet mot bygningsmasse,kommunale veier og trafikksikkerhetstiltak der det ikke finnes vedtatte prioritetsplaner fra kommunestyret.

B: Utenfor rammen på 3 mill kr

- Kommunestyret vedtar at det kan investeres inntil 1 mill kr i nytt vannrenseanlegg på Horsnes.

- Kommunestyret vedtar at det kan investeres 2 mill kr til tre gjennomgangsboliger

i Skibotn.

- Dersom staten gir tilsagn om midler til boliger for særskilte brukere, aksepteres dessuten nødvendig investering for dette. Formannskapet gis i så fall fullmakt til å godkjenne endelig investeringsramme for dette og likeledes nødvendig låneopptak.

10: Det vedtas følgende låneopptak i 2005:

Lån innenfor en samlet ramme på inntil 6 mill kr knyttet til pkt 9 A og B, og dessuten lån i tillegg til bolig for særskilte brukere om staten gir tilsagn for ramme til dette.

11: Det vedtas opptatt startlån i Husbanken med 1 mill kr i 2005.

12: Kommunestyret vedtar opptatt kassakredittlån med inntil 6 mill i trekkrett for 2005.

Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår innenfor en gjennomsnittlig avdragstid på inntil 20 år.

Ikke ferdige investeringsprosjekt kan videreføres til kommende år.

B: Økonomiplan for 2006 – 2008

Økonomiplanen vedtas som retningsgivende for de kommende år.

Det vedtas en årlig investeringsramme med låneopptak på inntil 3 mill kr der lån belaster kommunekassen.

 

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 17.11.2004:

Budsjettbehandlingen utsettes til 3. desember 2004.

VEDTAK/INNSTILLING:

Budsjettbehandlingen utsettes til 3. desember 2004.

 

INVITASJON TIL PARTNERSKAP FOR FOLKEHELSE

 

Saksbehandler:

Aina Rydningen

Arkiv:

G00

Arkivsaksnr.:

04/01098

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0053/04 Formannskapet 03.12.2004

 

Utgangspunkt
Som ansvarlig for FYSAK-arbeidet i Storfjord kommune har jeg også fått saksbehandleransvaret for denne invitasjonen. Etter avtale med Rådmannen vil jeg i det følgende legge fram mine vurderinger i forhold til partnerskap for folkehelse, men understreker samtidig at hovedansvaret for folkehelsespørsmål i Storfjord kommune ligger hos helseetaten.

I korte trekk vil Troms fylkeskommune styrke kvalitet og omfang på folkehelsearbeidet i fylket ved å invitere kommunene til et formalisert, langsiktig samarbeid med aktører på fylkesnivå via en partnerskapsavtale. Dette skal være ei videreføring av FYSAK. Deltakende kommuner forplikter seg til å utnevne en lokal koordinator i minimum 30% stilling, oppnevning av ei tverretatlig arbeidsgruppe, iverksetting og drift av fem folkehelsetiltak i planperioden og utarbeiding av en framdriftsplan. Man må forholde seg to såkalte pakketilbud og i tillegg velge tre andre satsningsområder.

Kommuner som inngår partnerskap kan få et økonomisk driftstilskudd på opptil 100.000,- årlig. Disse midlene kan gå til lønn dersom kommunen ikke klarer å omdisponere egne lønnsmidler til koordinator eller det kan søkes om at midlene kan brukes til gjennomføring av tiltak (aktivitetsmidler).

Tiltaket
Arbeidsgruppa for FYSAK Storfjord har drøfta dette arbeidet i forbindelse med høring på folkehelseplanen, og stiller seg positiv til dette initiativet. Sammen med FYSAK vil denne satsinga på helsa og aktivitetsnivået til folk få positive ringvirkninger som strekker seg vidt. Arbeidsgruppa har ikke diskutert de økonomiske sidene ved dette.

Stillingen som koordinator
Da man vedtok at Storfjord kommune skulle inngå i FYSAK-prosjektet, var en av forpliktelsene man samtidig sa ja til å utnevne en lokal koordinator i 20% stilling. Dette er i dag kulturkonsulenten. Slik jeg vurderer det er det ikke tilrådelig at også denne koordinatorstillinga skal bli lagt som et tillegg til en allerede eksisterende post. Det aller beste, og også det Troms fylkeskommune anbefaler, er at disse to koordinatorstillingene slås sammen til ei 50% stilling. Dette gir vil gi koordinatoren en bedre arbeidssituasjon, sikre høyere kvalitet på arbeidet som gjøres og gi ei mer attraktiv stilling for eventuelle søkere. Interkommunalt samarbeid kan også være aktuelt, og gi muligheten for en større stillingsprosent i et større geografisk ansvarsområde.

Økonomi
Folkehelseprosjektet skiller seg fra FYSAK ved at det økonomiske tilskuddet her kan benyttes til avlønning av koordinator. Likevel vil det kreve en viss økonomisk innsats fra Storfjord kommune, idet det stilles krav til iverksetting og gjennomføring av fem folkehelsetiltak i planperioden. Det må tas stilling til om man har råd til å enten
a) avlønne koordinator med egne midler, eller
b) benytte tilskuddet til avlønning, og drive tiltakene for egne midler

Samtidig er dette et prosjekt som også må vurderes i et breiere økonomisk perspektiv. På samme måte som Storfjord kommune har erfart at et målretta arbeid med HMS på arbeidsplassene har gitt kraftig nedgang i sjukefravær og dermed store innsparinger, vil partnerskap for folkehelse bidra til at innbyggerne i Storfjord holder seg friskere og i bedre form. Dette vet vi gir samfunnsøkonomisk innsparinger på sikt, og dette bør også tas med i betraktning når man tar stilling til invitasjonen fra Troms fylkeskommune.

Oppsummering
Som ei oppsummering vil jeg anbefale at man inngår et forpliktende folkehelsesamarbeid, men under følgende forutsetninger:

  • At det finnes tilstrekkelig økonomisk rom for å leve opp til de forpliktelser som kreves av Storfjord kommune som partner.
  • At stillingen som koordinator opprettes som ei ny stilling.
  • At stillingen som FYSAK-koordinator i alle fall på sikt slås sammen med denne stillingen.

Konklusjon

Det vil være vanskelig å finne plass til dette tiltaket i 2005 i Storfjord. Rådmannen anbefaler at en heller søker i 2006. Forhåpentligvis vil administrativt og økomonisk kapasitet da være mer gunstig.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune søker ikke om partnerskap for folkehelse i denne omgang.

 

OPPNEVNING AV NYE STATLIGE DYREVERNNEMNDER

 

Saksbehandler:

Aina Rydningen

Arkiv:

V52

Arkivsaksnr.:

04/00734

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0001/04 Kommunestyret 12.11.2004

0054/04 Formannskapet 03.12.2004

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I forbindelsen med opprettelsen av Mattilsynet og arbeidet med stortingsmelding om dyrehold og dyrevelferd ble dyrevernloven endret av Stortinget på en del sentrale punkter. Bl.a. ble myndigheten tilå oppnevne dyrevernnemnder flyttet fra Fylkesmannen til Mattilsynes regionkontor.

Storfjord kommune har til nå vært sammen med Lyngen kommune, men etter denne nye endringen vil også Kåfjord kommune tilhøre vår nemnd.

Mattilsynet har i brev av 26.07.04 bedt kommunen om å oppnevne 4 medlemmer og 4 varamedlemmer, men etter kontakt med dem er tallet redusert til 1 + 1.

Kommunen har vært i kontakt med Atle Hansen, Skibotn som til nå har vært valgt, men han ønsker ikke gjenvalg.

Etter dette har Bente Heiskel og Atle Aronsen blitt forespurt og sagt seg villig til å være medlem og varamedlem.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Til den nye dyrevernnemnda som omfatter Lyngen, Kåfjord og Storfjord kommune velges fra Storfjord kommune Bente Heiskel til medlem og Atle Aronsen til varamedlem.