MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

Utvalg:

Næringsutvalget

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

03.12.2004

Tid: 0900

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

SAKSLISTE

Saksnr.

Arkivsaksnr.

   
 

Tittel

 

0077/04 04/01096

STATUS NÆRINGSFONDENE PR 23.11.04

0078/04 04/01040

TILTAKSSTRATEGI FOR STORFJORD KOMMUNE FOR 2005-2009 FORDELING AV KOMMUNALE VIRKEMIDLER TIL SPESIELLE MILJØTILTAK

0079/04 04/01016

SØKNAD TILSKUDD TIL RESTAURERING BOLIGHUS - SMILMIDLER

0080/04 04/01029

SØKNAD TILSKUDD SKOGKULTUR - RASMUS GEORGSEN

0081/04 04/01030

SØKNAD TILSKUDD SKOGKULTUR - STATSKOG TROMS

0082/04 04/01089

SØKNAD OM MIDLER TIL MARKEDSFØRING AV TILTAKSSONEN

0083/04 04/01088

STØTTE TIL MARKEDSFØRING - RØR & STÅL AS

0084/04 04/01090

SØKNAD OM STØTTE TIL OPPSTART - MERKANTILSERVICE

0085/04 04/01095

SØKNAD OM TILSKUDD TIL VIDEREUTDANNING - BJØRNAR ELVEMO

0086/04 04/01019

ETABLERINGSTILSKUDD ÅSEN BARNEHAGE

 

 

Oteren, 26 november 2004.

 

 

Hanne Braathen (s) Aina Rydningen

ordfører sekretær

STATUS NÆRINGSFONDENE PR 23.11.04

 

Saksbehandler:

Aina Rydningen

Arkiv:

242

Arkivsaksnr.:

04/01096

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0077/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

STATUS REGIONALT NÆRINGSFOND 23.11.04

Inngående balanse 010104

308000

Fra Troms Fylkeskommune

271000

579000

Utbetalt

16000

563000

Ubetalt / bevilget 2004

225500

Status pr 23.11.04

337500

 

 

STATUS PRIMÆRNÆRINGSFONDET 23.11.04

Inngående balanse 010104

375075

Utbetalt

177543

197532

Ubetalt / bevilget 2004

188000

Status pr 23.11.04

9532

Pr 31.12.04 overføres kr 400.000 fra næringsfondet

 

 

STATUS NÆRINGSFONDET 23.11.04

Inngående balanse 010104

1727291

Innbetalinger

358229

2085520

Utbetalt

723707

1361813

Ubetalt / bevilget 2004

141410

(Et lite forbehold om eldre/ikke utbet tilsagn)

1220403

Valmuen ifølge budsjett

200000

Tornedalsrådet ifølge budsjett

35000

235000

985403

Forbruk nær.sjef pr 23.11.04

600000

Status pr 23.11.04

385403

31.12.04 inntektsføres ca kr 1.7 mill. til fondet og kr 400.000 overføres

videre til primærnæringsfondet

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

 

 

TILTAKSSTRATEGI FOR STORFJORD KOMMUNE FOR 2005-2009

FORDELING AV KOMMUNALE VIRKEMIDLER TIL SPESIELLE MILJØTILTAK

Saksbehandler:

Viggo Johansen

Arkiv:

 

Arkivsaksnr.:

04/01040

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0074/04 Næringsutvalget 17.11.2004

0078/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg: - Uttalelse fra Storfjord bondelag

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saksutredning:

Fylkesmannens landbruksavdeling i Troms, ber om at kommunene utarbeider en 4-årig tiltaksstrategiplan for 2005 - 2009, for tilskuddsordninger der fullstendig saksbehandling og avgjørelsesmyndighet er delegert til kommunen.

Kommunene fikk 01.01.2004 overført vedtaksmyndigheten for de landbrukspolitiske virkemidlene etter følgende forskrifter:

• Forskrift om spesielle tiltak i jordbruket (SMIL)

• Forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket (NMSK)

• Forskrift om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer

I tillegg ble det i jordbruksforhandlingene i 2004 bestemt at investeringsstøtte i organisert beitebruk fra og med 2005 inngår som en del av ordningen med spesielle miljøtiltak i jordbruket. Avgjørelsesmyndighet i investeringsmidler for organisert beitebruk vil dermed også bli delegert til kommunene.

Regionalt miljøprogram for jordbruket i Troms

Det er under avslutning - etter høring i kommunene, arbeid med regionalt miljøprogram for Troms, utarbeidet av fylkesmannen i Troms, i nært samarbeid med miljøvernavdelinga, faglaga i landbruket, kommunene og andre interesser. Gjennom regionalt miljøprogram får fylka ansvar for å utforme generelle tilskuddsordninger ved at en får overført midler fra tidligere nasjonale ordninger som opphører. Alle tilskottsordninger er generelle, det vil si at alle foretak som mottar produksjonstilskudd og oppfyller vilkåra som blir stilt i de ulike ordningene har rett på tilskudd.

Troms har følgende hovedmål for regionalt miljøprogram:

Å stimulere til et aktivt og bærekraftig jordbruk i Troms som tar vare på det særegne og åpne kulturlandskapet vårt og skaper trivsel for både fastboende og turister.

Tildeling av midler til kommunene:

Virkemidlene tildeles kommunene via fylkesmannsembetet. Fylkesmannen skal fordele midlene til spesielle miljøtiltak i jordbruket sammen med midlene til nærings- og miljøtiltak i skogbruket i en årlig disposisjonsramme til kommunene. I fordelingen skal det ikke spesifiseres særskilte rammer til bestemte tiltak, men det skal framgå hvilke formål/tiltak det kan gis tilskudd til.

Kommunen får midlene fordelt i samla pott basert på grunnlag av enkle og flerårig tiltaksstrategier som utarbeides med utgangspunkt i lokale muligheter og utfordringer innen landbruk. Kommunen prioriterer fordelingen prosentvis mellom miljøtiltak i jord eller skogbruk. Midlene kan gjerne nyttes sammen med andre tilskuddsordninger for å oppnå best mulig samla virkning.

Den enkelte kommune er ut fra lokale prioriteringer og tilpasninger ansvarlig for at innvilgningen til ulike formål skjer i henhold til gjeldende forskrifter og retningslinjer gitt av Landbruksdepartementet og Statens Landbruksforvaltning.

Fylkesmannsembetet skal ha en sentral rolle i å støtte opp under kommunens frihet til å prioritere mellom ulike formål.

Tiltaksstrategiene skal målrette virkemiddelbruken opp mot prioriterte innsatsområder og skal beskrive:

* faglige, tematiske og geografiske prioriteringer

* økonomiske rammer for hvert tiltak/formål

Strategiene skal evalueres og revideres årlig for å fange opp nye behov og signaler.

Tildeling av tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket

Utfordringer og mål:

Storfjord kommune henviser til tiltaksplan for skogbruket. I denne planen blir det lagt opp til at det enkelte bruk og kommunen skulle bli selvforsynt med trevirke av ulike kvaliteter. Gjennom bortfall av tilskudd til skogreisning vil en neppe noen gang nå disse målene. Skogavgift fra dagens lauvskog vil på ingen måte kunne dekke inn de investeringer som må til for å nå disse målene.

Etter at kommunene overtok landbrukskontorene er fagpersonellet pålagt oppgaver og prioriteringer som ikke gir rom for så stor aktivitet innen rene skogfaglige oppgaver. Dette fører til lavere aktivitet og mindre muligheter for utnyttelse av eksisterende tilskuddsordninger.

Formålet med tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket er at det ut fra lokale prioriteringer og tilpasninger blir stimulert til økt verdiskapning i skogbruket, samtidig som miljøverdier knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner i skogen blir ivaretatt og videreutviklet.

Uten bedre tid og ressurser til oppsøkende virksomhet og planlegging vil aktiviteten i skogbruket gå ned.

Med dagens ressurser må skogbruket prioritere stell av eksisterende skog.

 

Tilskuddssatser:

Kapittel

Tiltak

Sats

4 skogkultur

Avstandsregulering I rydding
Stammekvisting
Spesielle skjøtselstiltak
Skjermhogst
Tynning manuelt arbeid
Tynning maskin/prosessor

Markberedning

Inntil 70 %
Inntil 70 %
Inntil 70 %
Inntil kr. 200,- pr. dekar
Inntil kr. 400,- pr. dekar
Inntil kr. 200,- pr. dekar

Inntil 70 %

5 skogsveger

Nybygging Ombygging

Inntil 70 % Inntil 70 %

6 miljøtiltak

Inntil 70 %

Inntil kr. 300,- pr. dekar

Inntil kr. 60,- pr. m3

7 taubane, hest

Utdrift av skogsvirke med taubane, best o.a.

Inntil kr. 60,- pr. m3

8 andre tiltak

Utviklingstiltak/prosjekter rettet mot skog

Inntil 70 %

 

Tilskudd beregnes av totalkostnad uten moms.

Tilskudd utbetales etter at tiltakene er gjennomført. For vegbygging og andre prosjekter skal
det foreligge regnskap.

Innkomne søknader blir prioritert og tildelt støtte etter samla vurdering av tiltakets virkning og betydning for skogen og skogsmiljøet. For tilskudd til veier blir samarbeidsprosjekt prioritert foran enkeltprosjekt der hvor det er naturlig.

Saksbehandlingsrutiner:

Søknaden sendes kommunen, søknadsfrister er annonsert.
Søknadsskjema og veiledning fås ved henvendelse til kommunen.

Behandling av tilskudd under kr. 50 000,- delegeres til administrasjon, som refereres politisk.

Behandling av tilskudd over kr. 50 000,- behandles politisk.

 

 

Tildeling av tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket

Formålet med tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket er å fremme natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets kulturlandskap og redusere forurensingen fra jordbruket, utover det som kan forventes gjennom vanlig jordbruksdrift. Prosjektene og tiltakene skal prioriteres ut fra lokale målsettinger og strategier.

Saksbehandlingsrutiner:

Tilskuddssatser:

Tilskuddsats er regnet ut fra enkelttiltak, med fellestiltak øker tilskuddssats og støttebeløp med
10 % for samtlige tiltak (eks. gjerding; inntil 60 % av kostnader og kr. 33,- per lm.)

Tema

Tiltak

Tilskuddssats av % kostnader

Hindre
gjengroing

Restaurering av veger og stier
Årlig skjøtsel av kulturareal
Spesielle skjøtselstiltak
Gjerding
Restaurering av kulturmark (eks. gjerding)
Årlige slåttetiltak

Inntil 60 %
Inntil 60 %
Inntil 60 %
Inntil 50 % eller kr. 30,- pr. lm.
Inntil 60 % eller kr. 900,- pr/daa
Inntil 60 % eller kr. 900,- pr. daa

Tilgjengelighet og opplevelse

Porter og klyvere
Informasjon
Kompensasjon (for tap)
Fellesanlegg (ny gapahuk, sti, varmebu etc.)

Inntil 50 % eller kr. 800,- pr. stk
Inntil 60 % av kostnader
Inntil 60 % av kostnader
Inntil 50 % av kostnader

Forurensing

Gjødsel-/pressaftanlegg
Vegetasjonssoner
Hydroteknisk anlegg
Høytørkeanlegg

Inntil 30 % av kostnader
Inntil 30 % av kostnader
Inntil 30 % av kostnader
Inntil 30 % av kostnader

Biologisk mangfold

Spesielle skjøtselstiltak

For sæerski1te tiltak for i ivareta biologisk mangfold

Inntil 60 % av kostnader

Inntil 100 % av kostnader

Områdetiltak

Planleggings- og tilretteleggingsprosjekter

Inntil 90 %

Natur- og

Kulturminner

Fornminner som steingjerder, tufter, vegfar my

Inntil 60 % av kostnader

Bygninger

Freda og verneverdige - til fasade og utvendig Gammer

Inntil 60 % av kostnader

Inntil 60 % av kostnader

Erosjon
.

Usystematisk grøfting
Fangdam/våtmark
Klima/leplanting

Inntil 20 % eller kr. 700,- pr. daa
Inntil 20 % av kostnader
Inntil 30 % av kostnader

Andre tiltak

Miljøskapende aktiviteter mv. innen jordbruk

Inntil 60 % av kostnader

Tilskudd beregnes av totalkostnad uten moms. Opplistingen av ovennevnte tiltak er ikke endelig.

Søknadsbehandling:

Kostnadsoverslag skal godkjennes av kommunen før søknaden behandles.

Innkomne søknader blir prioritert og tildelt støtte etter samla vurdering av tiltakets virkning og betydning for jordbruksmiljøet. Samarbeidsprosjekt blir prioritert foran enkeltprosjekt der hvor det er naturlig.

Tilskudd utbetales etter at tiltakene er gjennomfort. Tilskudd kan delutbetales, men minst 25 % av støtten skal holdes tilbake til prosjektet er godkjent ferdig. Før sluttutbetaling skal det foreligge godkjent regnskap for prosjektet.

Søknad sendes kommunen, søknadsfrister blir annonsert.

Søknadsskjema og veiledning fås ved henvendelse til kommunen.

Miljøplan

Foretak som mottar produksjonstilskudd skal ha utarbeid miljøplan trinn 1, som gir oversikt over miljøstatus på bruket. Ved søknad om spesielle virkemidler skal brukene også ha miljøplan trinn 2, som bidrar til mer miljøvennlig produksjon og opplevelse, jfr. Tiltak i søknaden.

Behandling av tilskudd under kr. 30 000,- delegeres til administrasjon, som refereres politisk.

Behandling av tilskudd over kr. 30 000,- behandles politisk.

 

Kommunen vil prioritere tiltak som bidrar til miljøvennlig åpent kulturlandskap, samt reduserer fysisk og estetisk forurensing fra landbruket eller i tilknytning til landbruket. Det vil motiveres til fellestiltak.

 

Rådmannens forslag til langsiktige tiltaksstrategier 2005 - 2009

Utfordringer og målsettinger for jordbruket og skogbruket i Storfjord kommune;

Kortsiktig - strakstiltak;

o Årlig skjøtsel og stell av kulturlandskap (slått, beiting my.)

  • Stimulere til nisjeproduksjoner som er et positivt element i kulturlandskapet
  • Stimulere til miljøvennlig landbruk

o Skjøtsel og stell av skog

o Bevare verneverdige bygg i landbruket

  • Tilgjengelighet, trivsel og opplevelse
  • Gjødselporter

o Gjerding

  • Informasjon

Langsiktig:

+ Planleggings- og tilretteleggingstiltak i landbruket

+ Langsiktig skjøtsel og stell av kulturlandskap

+ Ivaretakelse av fornminner i kulturlandskapet

•. Miljøskapende aktivitet mv. innen landbruk

+ Annet

 

Storfjord bondelag har sendt inn en uttatelse ang. bruken av disse midlene. I korte trekk går denne ut på som følger:

- Det bør prioriteres restaurering av gamle bygninger

- Disse midlene må ikke være et utvidet primærnæringsfond

- Enkeltprosjekter bør kunne få midler over flere år

  • Skogrydding bør ikke være tilskuddsberettiget fra disse midlene

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Næringsstyret godkjenner strategiplanen til fordeling av virkemidler til spesielle miljøtiltak i jordbruket og nærings- og miljøtiltak i skogbruket 2005 - 2009.

Det vil i tillegg årlig bli utarbeidet budsjett med prioritering for bruken av de

landbrukspolitiske virkemidlene til spesielle miljøtiltak i jordbruket og miljø- og næringstiltak i skogbruket, med forankring i strategiplan 2005 - 2009 for Storfjord kommune.

 

 

BEHANDLING I Næringsutvalget DEN 17.11.2004:

Forslag om at saken utsettes.

Enstemmig vedtatt at saken utsettes.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Saken utsettes.

 

SØKNAD TILSKUDD TIL RESTAURERING BOLIGHUS - SMILMIDLER

 

Saksbehandler:

Birger Storaas

Arkiv:

223

Arkivsaksnr.:

04/01016

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0071/04 Næringsutvalget 17.11.2004

0079/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg:

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kristen-Are Figenschau søker om tilskudd etter ordningen spesielle tiltak i landbrukets kulturlandskap. Det søkes om tilskudd til utbedring av det gamle våningshuset på gnr. 52 bnr. 6 på Kirkenes. En skal reparere, utbedre og tette lekkasje i skifertak, skifte dører og vinduer tilbake til det opprinnelige. Kostnadsoverslaget er på kr. 410.100,-.

I følge et vedlegg til søknaden så har fylkeskulturetaten i Troms vurdert huset til å være verneverdig. Fylkeskonservatoren har vært på befaring og sett på bygget.

Boligen brukes i dag som kårbolig og er fra 1800-tallet. Det er et tømmerhus med skifertak. Vinduer og dører ble skiftet ca. 1970, og da til helt andre enn de opprinnelige.

 

VURDERING:

Storfjord kommune er blitt tildelt 85.000 kr for 2004 som midler til tilskudd innenfor ordningene spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL) og nærings- og miljøtiltak i skogbruket (NMSK).

I henhold til punkt 6-2 i gjeldende regler kan det ytes inntil 35 % tilskudd av godkjent kostnadsoverslag, men i spesielle tilfeller kan det ytes inntil 50 %. Ut fra gjeldende kostnadsoverslag kan det dermed ytes maksimalt 143.535 kr i tilskudd til dette prosjektet.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Kristen-Are Figenschau innvilges inntil 35 % tilskudd av dokumenterte utgifter, men maksimalt kr. 48.000,-. 25 % av tilskuddet holdes tilbake til tiltaket er fullført. Frist for gjennomføring av arbeidet er 31.12.05.

 

 

BEHANDLING I Næringsutvalget DEN 17.11.2004:

Forslag om at saken utsettes.

Enstemmig vedtatt at saken utsettes.

VEDTAK:

Saken utsettes.

SØKNAD TILSKUDD SKOGKULTUR - RASMUS GEORGSEN

 

Saksbehandler:

Viggo Johansen

Arkiv:

223

Arkivsaksnr.:

04/01029

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0072/04 Næringsutvalget 17.11.2004

0080/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg:

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Rasmus R. Georgsen, 9143 Skibotn har i år fjernet lauvtreskjerm fra plantefelt på til sammen 35 da på sin eiendom 45/1 i Storfjord kommune.

I henhold til forskriftene skal han kunne få kr 200,- pr. da i tilskudd.

Det anbefales at det bevilges tilskudd på kr. 7 000,- til dette tiltaket.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Rasmus R. Georgsen innvilges kr. 7.000,- i tilskudd av midlene for nærings- og miljøtiltak i skogbruket.

 

 

BEHANDLING I Næringsutvalget DEN 17.11.2004:

Forslag om at saken utsettes.

Enstemmig vedtatt at saken utsettes.

 

VEDTAK:

Saken utsettes.

 

 

SØKNAD TILSKUDD SKOGKULTUR - STATSKOG TROMS

 

Saksbehandler:

Viggo Johansen

Arkiv:

223

Arkivsaksnr.:

04/01030

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0073/04 Næringsutvalget 17.11.2004

0081/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg:

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Statskog Troms, 9321 Moen søker om tilskudd til bartretynning på sin eiendom 45/2 i Storfjord kommune.

Etter egne beregninger har de tynnet 203 da. De søker om tilskudd til maskinell tynning av 200 da.

Kommunen har vurdert denne tynningen og funnet at en del av arealet er så sterkt tynnet at det nærmest kan regnes som en sluttavvirkning med gjensetting av frøtre. Av denne grunn kan ikke kommunen gi tilskudd til tynning av hele arealet.

Kommunen anbefales at det gis tilskudd til maskinell tynning av til sammen 150 da.

Tilskuddsatsene for maskinell tynning er for tiden kr. 200,- pr. da.

Det anbefales at det gi et tilskudd på kr. 30 000,- til dette tiltaket.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Statskog Troms innvilges kr. 30.000,- i tilskudd av midlene for nærings- og miljøtiltak i skogbruket.

BEHANDLING I Næringsutvalget DEN 17.11.2004:

Forslag om at saken utsettes.

Enstemmig vedtatt at saken utsettes.

VEDTAK:

Saken utsettes.

 

SØKNAD OM MIDLER TIL MARKEDSFØRING AV TILTAKSSONEN

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

242

Arkivsaksnr.:

04/01089

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0082/04 Næringsutvalget 03.12.2004

Vedlegg: 1: Søknad datert 20.9.2004 fra fylkesrådmannen i Finnmark

2: Brev datert 28.9.2004 fra fylkesrådmannen i Finnmark med anmodning om

utbetaling fra kommunene
3: Felles prosjektplan for markedsføring av tiltakssonen i regi av Troms

fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune

Saksopplysninger

Som det fremgår av vedleggene, ble det i et større felles møte i Alta i begynnelsen av mai 2004 mellom kommuner i Nord - Troms og Finnmark samt de to fylkeskommunene drøftet hvordan en kunne legge en felles strategi for markedsføring av tiltakssonen. Dette møtet resulterte etter hvert i det opplegg og den søknad som foreligger. Den betinger et kommunalt tilskudd fra hver kommune på kr 20 000. Det må påregnes at prosjektet kan komme til å gå over flere år. Det gis i denne saken bare innstilling på det ene og første året, dvs 2004. Rådmannen forutsetter at de midler i det samlede prosjektet som ikke brukes opp dette året, overføres til neste år.

Det forutsettes videre i markedsføringsplanen at det i den enkelte kommune etableres et apparat som kan takle kontakter og henvendelser inn i den enkelte kommune.

Hos oss må det skje via den tiltaksadministrasjon vi til enhver tid har, via vår tilknytning til Troms Reiseliv, hvor vi må etablere en egen driftsavtale, og via vårt samarbeid med lokale instanser, f eks turistinformasjonen.

Etter det rådmannen kan se, hjemler så vel kommunens næringsfond, pkt 1B og det regionalt tildelte fond, pkt 1 (Mål for virkemiddelbruken) og pkt 3, prioriterte aktiviteter i form av samarbeid og utviklingsprosjekter.

Rådmannen vil anbefale at kommunen gir tilsagn om støtte for 2004, og at støtten fordeles likt mellom det regionalt tildelte fond og kommunens eget næringsfond.

Vurdering

Rådmannen har ingen betenkeligheter med å anbefale støtte til dette tiltaket som er prioritert av så vel kommuner som fylkeskommuner. Tiltaket kan virke som en bred markedsføring av de fortrinn som det ligger i å etablere seg innenfor tiltakssonen. Her har Storfjord en sentral plassering.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune gir tilsagn om støtte på kr 20 000 for 2004 til markedsføring av tiltakssonen i samsvar med søknad fra fylkesrådmannen i Finnmark. Tilsagnet fordeles med like store beløp av det regionalt tildelte næringsfond og kommunens eget fond.

Støtten kan utbetales straks.

STØTTE TIL MARKEDSFØRING - RØR & STÅL AS

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

242

Arkivsaksnr.:

04/01088

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0083/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg: Søknad datert 17.9.2004 om støtte til markedsføring fra Rør og Stål

Sak 23/02 fra næringsutvalget

Rør og Stål 4.5.2004. Dokumentasjon på annonsering for kr 13 543,50

 

Saksopplysninger

Som det fremgår av næringsutvalgssak 23/02 vedtok utvalget at næringssjefen skulle bistå søker med et markedsføringsopplegg. Det var forutsetningen at saken skulle fremlegges for utvalget igjen.

Ved avlevering av sine saker til rådmannen, opplyste tidligere næringssjef Jan Karlsen at han hadde gitt tilsagn om støtte på kr 5000 til annonser. I vedlagte søknad bes det om 50% av kostnaden.

Etter retningslinjene for det kommunale næringsfondet, pkt 2B, nest siste kulepunkt, kan det gis støtte til markedsføring. Etter det kommunale næringsfondets punkt 4, kan det gis inntil 50% støtte.

Rådmannen kan ikke se at retningslinjene for det regionalt tildelte næringsfondet egentlig åpner for støtte til markedsføring.

Forskjellen mellom det som det søkes om, og det som det skal være gitt tilsagn om, er bagatellmessig. Rådmannen innstiller på at det gis 50 % av dokumentert kostnad av det kommunale næringsfondet.

I dokumentene fra søker spørres det også om utbetaling av støtte til kompetansehevning. Dette er ordnet.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Rør og Stål gis støtte til markedsføring med 50% av dokumenterte kostnader, avrundet til

kr 6 500. Støtten utbetales straks.

 

SØKNAD OM STØTTE TIL OPPSTART - MERKANTILSERVICE

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

242

Arkivsaksnr.:

04/01090

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0084/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg: Søknad datert 18.10.2004.

Saksopplysninger

Merkantilservice sendte opprinnelig en søknad datert 9. mai 2004. Da denne bl a inneholdt element som ikke ga grunnlag for støtte (driftsstøtte), ble den erstattet med revidert søknad.

I denne søkes det om maksimal støtte til investering og markedsføring.

For investering foreligger det en kostnad på 69 000 eks mva, og for markedsføring anslag på 200 – 300 000 kr.

Det kommunale næringsfondet, pkt 2B. Nest siste kulepunkt gir hjemmel for støtte til markedsføring. Etter næringsfondets vedtekter, pkt 4, kan det gis maksimalt 50 % støtte til et enkelt foretak.

Det regionalt tildelte næringsfond hjemler ikke støtte til markedsføring til enkeltforetak, men derimot støtte til investering, vedtektenes pkt 6.5.14. Etter disse vedtektenes pkt 10, kan det gis inntil 30% investeringsstøtte til småbedrifter.

 

Vurdering

Merkantilservice tar sikte på å etablere seg med en avdeling i Storfjord , foreløpig med en ansatt.

Dette vurderes som positivt.

Rådmannen anbefaler at det gis tilsagn om støtte til både markedsføring, med et mindre beløp av det kommunale næringsfondet, og med 25% av investeringskostnaden eks m va av det regionalt tildelte næringsfondet.

For begge gis det tilsagn på vanlige vilkår, dvs at tilsagn står ved lag i 12 mnd og at de utbetales mot dokumentasjon på faktiske kostnader.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Med grunnlag i søknad datert 18.10.2004 fra Merkantilservice as, gis det tilsagn om støtte til markedsføring på kr 15 000 av det kommunale næringsfondet mot en dokumentert kostnad på kr 75 0000 eks mva, og tilsagn av det regionalt tildelte fondet på kr 17 500 av en dokumentert kostnad på kr 69 000 eks mva. Tilsagn gis på vanlig måte.

 

 

 

SØKNAD OM TILSKUDD TIL VIDEREUTDANNING - BJØRNAR ELVEMO

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

242

Arkivsaksnr.:

04/01095

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0085/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg: Søknad datert 31.10.2004.

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Som det framgår av søknaden, er kostnaden beregnet til inntil kr 50 000.

En del av dette er allerede gjennomført. Det er en forutsetning at dersom det søkes om støtte til tiltak som allerede er gjennomført, vil dette ikke kunne godkjennes som støtteberettiget, kommunens næringsfonds pkt 3. første setning. Det er ikke angitt slikt krav i retningslinjene for de regionalt tildelte midler. Rådmannen legger likevel til grunn at tilsvarende ordning vil gjelde for disse også.

Retningslinjene for det kommunale næringsfond, pkt 2B, siste kulepunkt, hjemler tilskudd til opplæring. Tilsvarende hjemler retningslinjene for de regionalt tildelte midler, pkt 6.5.14, støtte til opplæring med inntil 75 % av godkjent kostnad til småbedrifter når det gjelder generelle opplæringstiltak. For spesifikke opplæringstiltak er maksimal støtte satt til 40%.

Næringsutvalget bevilget for ikke så lenge siden støtte av de regionalt tildelte midler med ca 40% til ete liknende kompetansehevningstiltak.

Dersom en godkjenner 30 000 av den beregnede kostnad som grunnlag for søknad, vil dette med tilsvarende beregning kunne utløse et tilsagn på kr 12 000 i støtte.

Det vil være mulig å bruke de regionalt tildelte midler til dette opplæringstiltaket.

VURDERING:

Den kompetanseheving som det arbeides i forhold til her, vil kunne danne grunnlag for bedriftsmessig utvikling ved at det kan gi grunnlag for større oppdrag.

Rådmannen vurderer det som positivt at kommunens egne innbyggere kan delta i utbyggingsoppgaver i vår kommune, og i andre kommuner.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Bjørnar Elvemo gis tilsagn om støtte til opplæring/kompetanseheving på kr 12 000 av en godkjent kostnad på kr 30 000 og dekkes av de regionalt tildelte midler. Tilsagnet står ved lag i 12 mnd og gis på vanlige vilkår, bl a mot dokumentasjon av gjennomført kompetanseheving og dokumenterte kostnader.

 

ETABLERINGSTILSKUDD ÅSEN BARNEHAGE

 

Saksbehandler:

Aksel Sollie

Arkiv:

A1

Arkivsaksnr.:

04/01019

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0063/04 Styret for oppvekst og kultur 18.11.2004

0086/04 Næringsutvalget 03.12.2004

 

Vedlegg:

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Åsen Barnehage er etablert og har starta opp 01.10.04. I forbindelse med dette søker de om etableringstilskudd.

En heim som skal brukes til familiebarnehage, skal godkjennes av barnehagefovaltninga i kommunen, og denne godkjenninga er gitt.

I den forbindelse er det en del forhold det er satt krav til.

Det skal være sikkerhetstiltak for barna, både ute og inne.

Trafikkarealene skal være sikra slik at barna ikke skader seg.

De toalettale forholdene skal være tilfredsstillende.

Det skal være muligheter for flere barn å sove/hvile samtidig

Det skal være et minimumstilbud av leker og lekeutstyr.

Investeringene som er gjort i Åsen barnehage er relativt stor allerede, og det er planlagt videre investeringer.

 

VURDERING:

Etableringa av familiebarnehage er med på å øke dekningen av behovet for barnehageplasser totalt i Storfjord kommune.

I henhold til den nye barnehageloven har alle som ønsker det, rett til plass i barnehage, og den enkelte kommune er forplikta til å legge til rette for dette.

Hvis ikke de to familiebarnehagene som nå er etablert, hadde eksistert, ville det vært ventelister ved de kommunale barnehagene, og det hadde vært nødvendig med kommunale investeringer i en utvidelse av barnehagetilbudet.

Slik situasjonen er i dag, kan vi tilby plass i barnehage til alle som ønsker det i Storfjord.

En slik barnehage representerer ca 1,5 årsverk og er på den måten ei lita bedrift. Det vil derfor være naturlig at det blir gitt et tilskudd til etableringa.

Det er ikke lagt fram et konkret budsjett for investeringene, men ut fra drøftinger om framtidige investeringer og dokumenterte kostnader vedr. utførte tiltak (ca 17000,-), vil nok totalbeløpet overstige Kr 30.000,-.

En finner derfor at et beløp på Kr 10.000,- vil kunne være passende i dette tilfellet.

Styret for Oppvekst og kultur har ikke budsjett som dekker slike tilskudd, og derfor vil riktig behandling av saka være at Styret for Oppvekst og kultur sender saka til Næringsutvalget, slik at den kan bli avgjort der.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

  1. Søknaden fra Åsen barnehage v/ Silje Christine Karlsen oversendes Næringsutvalget til behandling.
  2. Søknaden anbefales.

 

 

BEHANDLING I Styret for oppvekst og kultur DEN 18.11.2004:

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt

VEDTAK/INNSTILLING:

  1. Søknaden fra Åsen barnehage v/ Silje Christine Karlsen oversendes Næringsutvalget til behandling.
  2. Søknaden anbefales.

 

 

 

SAKSFRAMLEGG TIL NÆRINGSFONDET

Vedlegg: Søknad datert 18.10.04 fra Åsen barnehage

Saksopplysninger

Det foreligger overslag over kostnader i forbindelse med etableringen. Det finnes i dag ingen støtteordning via departementet til investeringer i forbindelse med etablering av familiebarnehager.

Etter kommunens næringsfond, pkt 1.B siste setning kan det av avkastning gis tilskudd til næringsutvikling. Etter vedtektenes pkt 3. I kan det gis investeringstilskudd opp til 30% med en egenkapitaldekning på 20%.

Etter det regionalt tildelte næringsfondet er det anledning til å gi investeringstilskudd til bedrifter, til "investeringer som er aktiverbare i bedriftens regnskap" ( De generelle retningslinjer for investeringer i pkt 10).

Rådmannen antar at de aktuelle tiltak ikke vil bli aktivert i noe regnskap, men heller vil bli værende i huseiers personlige regnskap. Det har vel for øvrig vært forutsatt at huseier skal stille sin bolig til disposisjon og tilpasse den i nødvendig grad til familiebarnehagetiltaket.

På sett og vis vil derfor et investeringstilskudd bli å betraktes som et "oppmuntringstilskudd" til driver. Av den grunn vil det ikke være urimelig at det, om det gis tilskudd, på prinsipielt grunnlag tas forbehold om at virksomheten skal drives et visst antall år, f eks 5 år, og at gitt beløp betales tilbake etter en lineær avskrivning over 5 år. Med den størrelse på tilskudd som det her vil være snakk om, ser rådmannen likevel bort fra kravet om tilbakebetaling.

Basert på det overslag som er gitt, avrundet inntil 20 000 kr, vil det kunne gis et tilskudd på 6000 kr. Tilskuddet kan gis av det kommunale næringsfondet.

 

Vurdering

Rådmannen oppfatter en støtte mer som et spørsmål om oppmuntring for at man skaper egne kvinnelige arbeidsplasser, og finner å kunne gi en mindre støtte på dette grunnlag.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING

Det gis tilsagn om investeringstilskudd til Åsen familiebarnehage med inntil kr 6000, basert på et kostnadsoverslag på kr 20 000. Tilskudd utbetales av det kommunale næringsfond, og gis på vanlige vilkår, bl a mot dokumentasjon på utgifter på 20 000 kr. Tilsagnet står ved lag i 12 mnd.