MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

Utvalg:

Kommunestyret

Møtested:

Otertun, Oteren

Møtedato:

12.01.2005

Tid: 1800

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

SAKSLISTE

Saksnr.

Arkivsaksnr.

   
 

Tittel

 

0001/05 04/01043

BUDSJETT 2005 BUDSJETTBEHANDLING

 

 

 

Oteren, 06.01.2005

 

 

 

 

Hanne Braathen (s.) Inger E. Henriksen

ordfører sekretær

BUDSJETT 2005

BUDSJETTBEHANDLING

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

15

Arkivsaksnr.:

04/01043

Gradering:

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0049/04 Formannskapet 17.11.2004

0052/04 Formannskapet 03.12.2004

0085/04 Kommunestyret 17.12.2004

0001/05 Formannskapet 05.01.2005

0001/05 Kommunestyret 12.01.2005

 

Vedlegg:

Rådmannens kommentarer med forslag til driftsbudsjett/driftsrammer, oversikt over investeringer i 2005, endringer i stillinger 2005

Driftsrammer på ansvarsnivå og etatsnivå 2005

Økonomiplanoversikt

Uttalelser og forslag fra etater m m

Ettersendes

Oversikt over gebyrer og beregninger over VAR – grunnlag

Supplerende uttalelser

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Formannskapet tilrår kommunestyret å vedta følgende:

A: Budsjett for 2005

1: Det kommunale skatteøre for 2005 ved utskriving av forskuddsskatt og etterskuddsskatt

fastsettes til 13.2, eller til høyeste lovlige sats.

2: Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste

lovlige sats av eindomsskatten.

3: Det opprettes følgende stillinger i 2005:

a: Økonomikonsulent fra 1.1.2005

Den totale kostnaden, beregnet inntil kr 400 000, dekkes med kr 200 000 fra

posten reservert nye stillinger og for øvrig ved reduserte driftskostnader.

Rådmannen gis fullmakt til å fordele reduksjonen på etatene.

b: Kombinert stilling som næringskonsulent/driftsutvikler fra 1. mai 2005.

Den samlede kostnaden inkludert drift, kr 480 000, dekkes med inntil kr 280 000 fra

næringsfondet og resten, kr 135 000 fra posten reservert nye stillinger.

c: Utvidelse av stilling som HMS – medarbeider fra 50 til 100% fra 1.5.2005.

Samlet nettokostnad, inntil kr 120 000, dekkes av posten reservert nye stillinger.

d: Utvidelse av stilling som fysioterapeut fra 50 til 75 % fra 1.5.05.

Samlet nettokostnad for 2005, beregnet til kr 67 000, dekkes av posten

reservert nye stillinger.

For alle stillingene nevnt ovenfor vises det til rådmannens forutsetninger og premisser.

4: Kommunestyret godkjenner videre opprettelse av stilling som feier og håndverker i 2005

under forutsetning av at disse stillinger blir dekket innenfor gjeldende driftsrammer.

Driftsstyret gis fullmakt til å godkjenne dokumentasjon på at rammen er holdt.

5: Det godkjennes at stilling som ny skattemedarbeider kan lyses ut slik at vedkommende

kan være på plass pr 1.1.2006.

6: Stilling som landbruksvikar fryses inntil videre.

7: Driftsbudsjettet for 2005 vedtas med slike netto driftsrammer:

Politisk aktivitet: kr 1 868 300

Sentraladministrasjon m m " 6 389 200

Næringsavdeling, driftsmidler " 880 800

Bruk av næringsfond, inntil " 1 080 000

Oppvekst – og kultur " 21 299 600

Helse " 3 910 248

Sosial " 3 855 900

Plo " 23 295 000

Drift, 1.6 " 2 582 000

Drift, 1.7 " 6 308 000

8: Kommunale avgifter, betalingssatser og gebyrer økes generelt med 3.2% og ellers i

samsvar med oversikt fra rådmannen.

9: Det vedtas følgende investeringsprogram for 2005:

A: Innenfor rammen på 3 mill låneopptak

- Til IKT 1 mill kr

- " HMS – tiltak 100 000 kr

- " HMS – tiltak i bygg og anlegg 150 000 kr

- " Oppgradering av bygningsmasse 750 000 kr

- " Kommunale veier 900 000 kr

- " Trafikksikkerhetstiltak 100 000 kr

Arbeidsmiljøutvalget gis fullmakt til godkjenne alle HMS – tiltak

Driftsstyret gis fullmakt til å godkjenne alle tiltak knyttet mot bygningsmasse,

kommunale veier og trafikksikkerhetstiltak der det ikke finnes vedtatte prioritetsplaner fra

kommunestyret.

B: Utenfor rammen på 3 mill kr

- Kommunestyret vedtar at det kan investeres inntil 1 mill kr i nytt vannrenseanlegg på

Horsnes.

- Kommunestyret vedtar at det kan investeres 2 mill kr til tre gjennomgangsboliger

i Skibotn.

- Dersom staten gir tilsagn om midler til boliger for særskilte brukere, aksepteres

dessuten nødvendig investering for dette. Formannskapet gis i så fall fullmakt til

å godkjenne endelig investeringsramme for dette og likeledes nødvendig

låneopptak.

10: Det vedtas følgende låneopptak i 2005:

Lån innenfor en samlet ramme på inntil 6 mill kr knyttet til pkt 9 A og B, og dessuten lån

i tillegg til bolig for særskilte brukere om staten gir tilsagn for ramme til dette.

11: Det vedtas opptatt startlån i Husbanken med 1 mill kr i 2005.

12: Kommunestyret vedtar opptatt kassakredittlån med inntil 6 mill i trekkrett for 2005.

Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår innenfor en gjennomsnittlig avdragstid på inntil 20 år.

Ikke ferdige investeringsprosjekt kan videreføres til kommende år.

B: Økonomiplan for 2006 – 2008

Økonomiplanen vedtas som retningsgivende for de kommende år.

Det vedtas en årlig investeringsramme med låneopptak på inntil 3 mill kr der lån belaster kommunekassen.

 

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 17.11.2004:

Budsjettbehandlingen utsettes til 3. desember 2004.

VEDTAK/INNSTILLING:

Budsjettbehandlingen utsettes til 3. desember 2004.

 

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 03.12.2004:

A: Budsjett for 2005

Innledningsvis fremmet rådmannen slik endring:

Med grunnlag i melding om resultatet av budsjettforliket mellom regjeringspartiene og FrP på Stortinget, som ga en mindre merinntekt til Storfjord kommune enn det rådmannen hadde lagt inn i budsjettforslaget, framla rådmannen nye og justerte tall slik:

Rammetilskudd reduseres med kr 380.000 til kr 33.414.000. Reduksjonen tar opp i seg det reduserte rammetilskuddet på kr 293.000 og dessuten kr 87.000 som dekker en redusert befolkningsreduksjon fra 25 til 20 personer. Mindre inntekter dekkes ved at eiendomsskatten økes med kr 380.000 til kr 4.040.000 med grunnlag i oppjustert takst for Troms Kraft Produksjon (beløpene er innarbeidet i økonomiplan 2005 - 2008).

Avstemmingen ble gjort punktvis.

Punkt 1: Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

Punkt 2: Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

Punkt 3:

a)

Tilleggsforslag fra Hanne Braathen SP:

Økonomikonsulent fra 01.01.05

Dette er en 1-årig prosjektstilling.

Innstillingen fra rådmannen med Hanne Braathens tilleggsforslag vedtatt med 4 mot 1 stemme.

b)

Rådmannens innstilling vedtatt med 3 mot 1 stemme.

c)

Rådmannens innstilling forkastet med 3 mot 1 stemme.

d)

Rådmannens innstilling vedtatt med 3 mot 1 stemme.

Punkt 4:

Forslag fra Hanne Braathen SP:

Det opprettes ikke en ekstra stilling som håndverker i 2005. Men for å prøve å få en mer effektiv drift innen driftsetaten foreslår SP følgende:

  1. Vakant stilling som vaktmester samt stillingen som vaktmester som blir ledig fra 31.12.04 omgjøres til handverker underlagt drift og lyses ut snarest. Stillingen som landbruksvikar er så vidt lite brukt at denne bakes inn i en av handverker-stillingene og leies ut til bønder ved behov. Endelig ansvarsfordeling til de ulike handverkere defineres i forbindelse med gjennomføring av punkt b.
  2. Plan og driftsstyret i samarbeid med driftsetaten gis i oppgave å se på organiseringen av driftsetaten, leder for plan og driftsstyret er ansvarlig for gjennomføringen, det avholdes et møte for samtlige ansatte innen drfit samt renholdspersonale i forbindelse med arbeidet. En ev. omorganisering skal iverksettes innen 01.05.05. Se forøvrig kommentar fra driftsjef.
  3. Boligsosial handlingsplan følges opp og det omdisponeres boligsekretær i 100 % stilling
  4. Det ansettes kommunal feier i 50 % stilling som dekkes inn gjennom gebyr for feiing, dette også i samsvar med kommentar fra driftsjef. Endelig stillingsbeskrivelse ses i sammenheng med gjennomføring av punkt b.
  5. I forbindelse med gjennomføringen av punkt b velges det en leder for uteseksjonen, og en leder for renholdspersonalet. Disse gis ansvar for innkjøp for sin seksjon og ansvar for å organisere det daglige arbeidet.

Rådmannens innstilling fikk 0 stemmer.

Punktvis avstemming over Hanne Braathens forslag.

Punkt a enstemmig vedtatt.

Punkt b enstemmig vedtatt.

Punkt c enstemmig vedtatt.

Punkt d vedtatt mot 1 stemme.

Punkt e vedtatt mot 1 stemme.

Punkt 5:

Rådmannens innstilling forkastet med 3 stemmer.

Punkt 6:

UTGÅR

Punkt 7:

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

Punkt 8:

Rådmannens innstilling vedtatt mot 1 stemme.

Tilleggsforslag:

Forslag fra Hanne Braathen SP:

Skoleskyss for barn uten gang- og sykkelsti:

Til det er utbygd gang- og sykkelsti kan skolebarn fra 1. - 7. klasse få gratis skoleskyss til og fra skolen. Dette gjelder de som bor inntil 4 km fra skolen. Kostnad kr 80.000. (Dekkes ved å ikke opprette stilling punkt 3c).

Forslaget fra Hanne Bratthen enstemmig vedtatt.

Punkt 9:

A) Avstemming punktvis

IKT

Forslag fra Hanne Braathen SP:

Til IKT - 750.000 kr

Rådmannens innstilling fikk 0 stemmer.

Forslaget fra Hanne Braathen vedtatt med 3 mot 1 stemme.

HMS - tiltak

Rådmannens innstilling vedtatt med 3 mot 1 stemme.

HMS - tiltak i bygg og anlegg

Rådmannens innstilling vedtatt med 3 mot 1 stemme.

Tilleggsforslag:

Forslag fra Hanne Bratthen SP:

Oppgradering av bygningsmasse, m/HMS tiltak i bygg og anlegg (ansvar drift) HMS-tiltak prioriteres; kr 900.000.

Forslaget fra Hanne Braathen vedtatt med 3 mot 1 stemme.

Kommunale veier

Rådmannens forslag enstemmig vedtatt.

Trafikksikkerhetstiltak

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

B)

Første strekpunkt

Forslag fra Hanne Braathen SP:

Horsnes vannrenseanlegg inntil kr 800.000.

Forslaget fra Hanne Braathen vedtatt med 4 mot 0 stemmer avgitt for rådmannens forslag.

Andre strekpunkt

Forslag fra Hanne Braathen SP:

Det investeres 1.2 mill i 2 gjennomgangsboliger i Skibotn, Sommersetlia. Finansieres ved salg av 3 kommunale boliger - forventet salgssum kr 600.000 og ved låneopptak kr 600.000.

Forslaget fra Hanne Braathen vedtatt med 2 mot 2 stemmer avgitt for rådmannens forslag, avgjort ved ordførerens dobbelstemme.

Tredje strekpunkt

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

Punkt 10:

Samlet ramme er endret til 4,15 mill.

Punkt 11:

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

Punkt 12:

Rådmannens innstilling enstemmig forkastet.

Siste setning i punkt A: "Ikke ferdige investeringsprosjekt kan videreføres til kommende år" endres til "Ikke ferdige/påbegynte investeringsprosjekt skal videreføres til kommende år".

 

B: Økonomiplan for 2006 - 2008

Rådmannens forslag enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Formannskapet tilrår kommunestyret å vedta følgende:

A: Budsjett for 2005

1: Det kommunale skatteøre for 2005 ved utskriving av forskuddsskatt og etterskuddsskatt

fastsettes til 13.2, eller til høyeste lovlige sats.

2: Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste

lovlige sats av eiendomsskatten.

3: Det opprettes følgende stillinger i 2005:

a: Økonomikonsulent fra 1.1.2005

Den totale kostnaden, beregnet inntil kr 400 000, dekkes med kr 200 000 fra

posten reservert nye stillinger og for øvrig ved reduserte driftskostnader.

Rådmannen gis fullmakt til å fordele reduksjonen på etatene.

Dette er en 1-årig prosjektstilling.

b: Kombinert stilling som næringskonsulent/driftsutvikler fra 1. mai 2005.

Den samlede kostnaden inkludert drift, kr 480 000, dekkes med inntil kr 280 000 fra

næringsfondet og resten, kr 135 000 fra posten reservert nye stillinger.

c: Utvidelse av stilling som fysioterapeut fra 50 til 75 % fra 1.5.05.

Samlet nettokostnad for 2005, beregnet til kr 67 000, dekkes av posten

reservert nye stillinger.

For alle stillingene nevnt ovenfor vises det til rådmannens forutsetninger og premisser.

4: Det opprettes ikke en ekstra stilling som håndverker i 2005. Men for å prøve å få en mer effektiv drift innen driftsetaten foreslår SP følgende:

  1. Vakant stilling som vaktmester samt stillingen som vaktmester som blir ledig fra 31.12.04 omgjøres til handverker underlagt drift og lyses ut snarest. Stillingen som landbruksvikar er så vidt lite brukt at denne bakes inn i en av handverker-stillingene og leies ut til bønder ved behov. Endelig ansvarsfordeling til de ulike handverkere defineres i forbindelse med gjennomføring av punkt b.
  2. Plan og driftsstyret i samarbeid med driftsetaten gis i oppgave å se på organiseringen av driftsetaten, leder for plan og driftsstyret er ansvarlig for gjennomføringen, det avholdes et møte for samtlige ansatte innen drfit samt renholdspersonale i forbindelse med arbeidet. En ev. omorganisering skal iverksettes innen 01.05.05. Se forøvrig kommentar fra driftsjef.
  3. Boligsosial handlingsplan følges opp og det omdisponeres boligsekretær i 100 % stilling
  4. Det ansettes kommunal feier i 50 % stilling som dekkes inn gjennom gebyr for feiing, dette også i samsvar med kommentar fra driftsjef. Endelig stillingsbeskrivelse ses i sammenheng med gjennomføring av punkt b.
  5. I forbindelse med gjennomføringen av punkt b velges det en leder for uteseksjonen, og en leder for renholdspersonalet. Disse gis ansvar for innkjøp for sin seksjon og ansvar for å organisere det daglige arbeidet.

5: FORKASTET

6: UTGÅR

7: Driftsbudsjettet for 2005 vedtas med slike netto driftsrammer:

Politisk aktivitet: kr 1 868 300

Sentraladministrasjon m m " 6 389 200 - 80.000 (till.forslag H Braathen)

Næringsavdeling, driftsmidler " 880 800

Bruk av næringsfond, inntil " 1 080 000

Oppvekst – og kultur " 21 299 600 + 80.000 (till.forslag H Braathen)

Helse " 3 910 248

Sosial " 3 855 900

Plo " 23 295 000

Drift, 1.6 " 2 582 000

Drift, 1.7 " 6 308 000

8: Kommunale avgifter, betalingssatser og gebyrer økes generelt med 3.2% og ellers i

samsvar med oversikt fra rådmannen.

TILLEGG:

Skoleskyss for barn uten gang- og sykkelsti:

Til det er utbygd gang- og sykkelsti kan skolebarn fra 1. - 7. klasse få gratis skoleskyss til og fra skolen. Dette gjelder de som bor inntil 4 km fra skolen. Kostnad kr 80.000. (Dekkes ved å ikke opprette stilling punkt 3c).

 

9: Det vedtas følgende investeringsprogram for 2005:

A: Innenfor rammen på 3 mill låneopptak

- Til IKT 750 000 kr

- " HMS – tiltak 100 000 kr

- " HMS – tiltak i bygg og anlegg 150 000 kr

- " Oppgradering av bygningsmasse 750 000 kr

- " Kommunale veier 900 000 kr

- " Trafikksikkerhetstiltak 100 000 kr

Oppgradering av bygningsmasse, m/HMS tiltak i bygg og anlegg (ansvar drift) HMS-tiltak prioriteres; kr 900.000.

Arbeidsmiljøutvalget gis fullmakt til godkjenne alle HMS – tiltak

Driftsstyret gis fullmakt til å godkjenne alle tiltak knyttet mot bygningsmasse,

kommunale veier og trafikksikkerhetstiltak der det ikke finnes vedtatte prioritetsplaner fra

kommunestyret.

B: Utenfor rammen på 3 mill kr

- Kommunestyret vedtar at det kan investeres inntil 800.000 kr i nytt vannrenseanlegg

på Horsnes

- Kommunestyret vedtar at det kan investeres kr 1.2 mill til 2 gjennomgangsboliger

i Skibotn, Sommersetlia. Finansieres ved salg av 3 kommunale boliger - forventet salgssum kr 600.000 og ved låneopptak kr 600.000.

- Dersom staten gir tilsagn om midler til boliger for særskilte brukere, aksepteres

dessuten nødvendig investering for dette. Formannskapet gis i så fall fullmakt til

å godkjenne endelig investeringsramme for dette og likeledes nødvendig

låneopptak.

10: Det vedtas følgende låneopptak i 2005:

Lån innenfor en samlet ramme på inntil 4,15 mill kr knyttet til pkt 9 A og B, og dessuten lån i tillegg til bolig for særskilte brukere om staten gir tilsagn for ramme til dette.

11: Det vedtas opptatt startlån i Husbanken med 1 mill kr i 2005.

12: FORKASTET

Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår innenfor en gjennomsnittlig avdragstid på inntil 20 år.

Ikke ferdige/påbegynte investeringsprosjekt skal videreføres til kommende år.

B: Økonomiplan for 2006 – 2008

Økonomiplanen vedtas som retningsgivende for de kommende år.

Det vedtas en årlig investeringsramme med låneopptak på inntil 3 mill kr der lån belaster kommunekassen.

 

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 17.12.2004:

Forslag fra Arvid Lilleng, Felleslista:

Hovedprinsipp: Lovpålagte oppgaver er første prioritet. Barn, barnefamilier og eldre skal være prioriterte brukergrupper og det skal synes gjennom budsjettet for kommunen og ikke bare i festtaler.

  1. I løpet av 2005 skal lønnsbudsjettet reduseres i og rundt rådhuset med 3 mill. kroner. Rådmannen pålegges innen mars 2005 å omorganisere den topptunge og dyre sentraladministrasjonen.
  2. Alle kommunale avgifter skal senkes med 25 % i 2005 og ytterligere 25 % i 2006.
  3. Driftetatens eget "rådhus" bak rådhuset selges og de ansatte flyttes i ledige kommunale kontorer enten på Helsesenteret på Oteren eller i Samfunnshuset i Skibotn.
  4. Barnehagesatsene fastsettes til kr 1.000,- pr. mnd.
  5. Lønnsbudsjettet for Skibotn skole fastsettes til 6,4 millioner kroner.
  6. Pleie og omsorgssektoren styrkes med 2 millioner kroner i forhold til fremlagt budsjett.
  7. Eget kommunalt brannvesen avvikles, ansatte tilbys å drive denne i privat regi eller ved kjøp av slik tjeneste fra det private brannvesenet på Furuflaten.
  8. Kommunale boliger selges til høystbydende.
  9. Ordningen med 982-mobiltelefoner avvikles.
  10. Voksenopplæringen skal skje i regi av kommunen selv. Utdanningsforbundet i Storfjord tilbys å utarbeide planen for slik drift.
  11. Ansatte i Storfjord kommune skal ikke kunne ha tillitsverv i virksomheter som er i konkurranse med kommunen selv. Jfr. etiske retningslinjer for ansatte.
  12. Kommunale tomter i boligfelt tilbys gratis til barnefamilier som vil bosette seg i kommunen.
  13. Invitasjonen fra Lyngen om interkommunalt samarbeid skal ha som mål konkret igangsettelse med virkning fra 1. januar 06. Arbeidet her ledes av et eget politisk valgt utvalg av og blant kommunestyrets medlemmer.
  14. Det innføres fullstendig ansettelsesstopp inntil det interkommunale samarbeidet er i gang, og foreslåtte nye stillinger ved fremlagt budsjett kuttes.

 

 

Forslag fra samarbeidslista til vedtak punkt A: Budsjett for 2005 punkt 8

Innledningsvis vil samarbeidslista henvise til kommunestyrets behandling og vedtak i sak 032/04 den 12.05.d.å.

I behandlingen i ovennevnte sak under punkt 2. Sitat. Kommunale avgifter er allerede i dag så høye at dette rammer både innbyggerne og næringslivet i dag. Med 100 % økning av vannavgiftene for 2005 – 2006 er Storfjord kommune på "ville veier". Sitat slutt.

I vedtakets tredje avsnitt, sitat. Administrasjonen pålegges å legge fram alternativ til de kraftige avgiftsøkningene til budsjettprosessen for årsbudsjett 2005 basert på økonomiplan i balanse. Sitat slutt.

Det som ligger på bordet i dag er en økning på med 20,6 % +/- på vanngebyr og 23,8 % +/- på avløp.

Samarbeidslista ser at kommunen er på "ville veier" med denne økningen; og foreslår derfor en økning på 5 % for vann og avløp.

På denne bakgrunn fremmer samarbeidslista følgende forslag til vedtak:

  1. Avgiftsøkning for vann og avløp økes med 5 %.
  2. Inndekning taes fra budsjettpost 1.650.339.2030 med beløp kr 50.000.- Maskiner brannvern.
  3. Inndekning taes fra budsjettpost 1.672.333.2371 med beløp kr 200.000,- Snørydding.
  4. Inndekning av avgift fra bønder med kr 70.000,-.
  5. Styret for Plan og Drift gies fullmakt till å dekke resterende kr 50.000,- over driftsbudsjettet.

 

Forslag fra samarbeidslista:

Til punkt 7:

Storfjord kommunestyre ber om at det innenfor pleie og omsorg utredes en omorganisering av drifta (utredningen skjer i løpet av 2005).

Det ønskes om at man utreder følgende:

  1. 2 omsorgsdistrikt (hjemmesykepleie)
  2. organiseringa av demente
  3. heldøgns hjemmesykepleie
  4. rehabilitering og samarbeid m/Skibotnsenteret

 

Forslag fra SV:

Gjeldende A, punkt 7:

SV ønsker å styrke skolenes rammetimetall. Dette gjøres ved

  1. SOK ser gjennom eksisterende budsjett og omfordeler midler og
  2. Hvis punkt A 3 avslås, tas kr 200000 som skulle dekke stillingen inn i skolenes rammetimetall.

Det forutsettes at det er SOK som fordeler rammetimene mellom skolene.

 

Forslag fra Samarbeidslista:

Vakant vaktmesterstilling samt vaktmesterstilling som blir ledig 31.12.04 gjøres om til håndverkerstilling og legges under drift.

Den ene stillingen lyses ut med krav om landbruksfaglig utdanning og brukes som landbruksvikar når dette trenges.

 

Tilleggsforslag til forslag fra formannskapet:

Gratis skoleskyss gis til alle skolebarn fra 1. tom 10. klasse der det ikke er sykkel og gangsti.

Dette er de som pr dags dato ikke har krav på skoleskyss.

 

Utsettelsesforslag fra Felleslista:

Pga svært uklare tall ved fremlagt budsjett, med betydelig uklarheter og manglende dokumentasjon og behandlinger i de 2 hovedutvalg, utsettes endelig behandling til tidlig i januar 05.

Forslaget om utsettelse ble tatt opp til votering.

Med 16 mot 1 stemme ble det vedtatt at budsjettet 2005 realitetsbehandles i dag.

 

Forslag fra Skibotn Folkeliste:

1. Det opprettes ingen nye stillinger i Storfjord kommune før regnskap 2004 er fremlagt og godkjent, og før Storfjord kommunestyre har fått behandlet "svaret på bestillingen om en total gjennomgang av administrasjonen i Storfjord kommune".

Fysioterapeut stilling utvides imidlertid fra 50 – 75 % fra 1.8.2005.

2. Det var forutsatt at omorganiseringen i PLO skulle bety reduserte utgifter for Storfjord kommune. Dersom evaluering viser at dette ikke er tilfelle, skal saken senest legges frem på nytt for kommunestyre innen 1.4.05 – og det skal vurderes å gå tilbake til den "gamle organiseringen" bl.a. i forhold til omsorgssentrene.

Dersom det viser seg at Skibotn omsorgssenter ikke har nødvendig antall institusjonsplasser, så er man villig til umiddelbart å starte planlegging for en utbygging av omsorgssenteret. Herunder omsorgsboliger i tilknytning til omsorgssenteret, noe som på sikt kan redusere behovet for institusjonsplasser. Evalueringen skjer av PLO sjef, driftsleder, tillitsvalgt, og 2 repr. fra dagens utvalg for helse/sosial.

3. Utenfor rammen på 3 mill vedtar kommunestyre at det kan investeres inntil 2 mil til 3 gjennomgangsboliger i Skibotn i tråd med rådmannens anbefaling.

Bygging iverksettes innen 1.7.2005.

4. Tillegg til gjennomgangsboliger i Skibotn---------"dersom Staten gir tilsagn om midler til boliger for særskilte brukere, aksepteres dessuten nødvendig investering for dette. Formannskapet gis fullmakt til å godkjenne endelig investeringsramme for dette og likeledes nødvendig låneopptak.

Tiltakene vurderes og planlegges samtidig, slik at begge kan iverksettes innen 1.7.2005.

5. Utvidelse av Sommersethlia boligfelt reguleres og klargjøres for utbygging innen 1.7.2005.

Utbyggingen finansieres ved bruk av rest lånemidler Sommersethlia, samt omdisponering av deler av lånemidlene til utskifting av PCB armaturer etc.

6. Det foretas en reduksjon av rammen for administrasjon på kr 100.000 for budsjett 2005. Kr 50.000 av dette benyttes til etableringstilskudd til nyetablerere under 35 år som bygger bolig i kommunen.

7. Helse/sosial og oppvekst/kultur utvalgene slås sammen, og man går tilbake til Innbyggerservice, med samme sammensetning og mandat som tidligere.

8. Ungdomsrådet gis en bevilgning på kr 15.000,- som skal brukes til felles ungdomstiltak i Storfjord. Beløpet skal disponeres i samråd med kulturkonsulent og klubbledere.

Beløpet dekkes ved innsparinger på politikk.

9. Eldrerådet i Storfjord gis en ekstra bevilgning på kr 15.000,- til felles aktiviteter for pensjonistene i Storfjord kommune. Beløpet disponeres i samråd med pensjonistforeningene.

Beløpet dekkes inn ved innsparinger politikk.

 

Forslag fra KrF:

1. K-styret ber formannskapet utrede hvorvidt de kommunale avgiftene gjøres mer sosiale.

2. Frist i god tid før budsjettbehandling 2006 ): 1.6.05.

3. Vanngebyr jordbruk utsettes ut valgperioden.

4. PLO-ramme 2005 ihht HSU-vedtak

5. Kirkebudsjettet ihht forslag fra menighetsrådet, herav merkes 50.000 til Skibotn bedehuskapell.

 

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Innsparinger i forhold til innstilling:

Hms-sekr. 40.000

Økonomikons. 200.000

Hatteng skole

Red.delingstimer fra 31 til 15 t 320.000

Fordeling av innsparingene:

HMS-stilling / øk.kons.- tilføres Skibotn skole 240.000

Red. delingstimer - tilføres Pleie og omsorg 320.000

Vannavgift: Økes med 5 %

Inndekning: nybygg/hyttefelt 200.000

Kloakkavgift: Økes med 5 %, dekkes slik: 250 - 25% av totalpott for kurs. Rådmannen får fullmakt til å redusere på etatsnivå.

Barnehagesatsene: På dagens nivå

Inndekning: 130.000 slik, 100 - utsettelse av stilling næringskonsulent/utr. til 01.08.05, 30 - leasing/leiebil ordfører.

Endringsforslag til formannskapets innstilling:

Pkt 3a) Det opprettes ikke økonomikonsulent (på nåværende tidspunkt).

Pkt 4a) Vakant stilling som vaktmester samt stilling som vaktmester som blir ledig fra 01.01.05 omgjøres til fagarbeider underlagt drift og lyses ut snarest.

Pkt 4b) Rådmannen i samarbeid med driftsjef, de ansatte og tillitsvalgte ser på organiseringen av driftsetaten. I den forbindelse bes det om at det vurderes en ledende renholder og en som leder for uteseksjonen. Ansvars- og arbeidsfordelingen avgjøres internt i forbindelse med organiseringsarbeidet.

Pkt 4 c) Boligsosialhandlingsplan følges opp. (Det omdisponeres ikke stilling til 100 % boligsekretær. Organiseringen i forhold til boligsekretæroppgaver fordeles som i dag mellom Erling Lund og Aud Nystad eller etaten ser på organisering i forbindelse med igangsetting av pkt 4b.

Pkt 4 d) Det ansettes foreløpig ikke feier i 50 % stilling. Inntil det er avklart om det i fremtiden lar seg gjøre å kombinere brannmester/feier organiseres feiertjenesten som i dag. (Vurdering adm.utv.)

Pkt 11. Det vedtas å oppta startlån i Husbanken med inntil 3 mill. kr i 2005.

Begrunnelse: Alle de politiske parti ønsker at unge skal etablere seg i Storfjord. Dette er et godt virkemiddel i så måte. I tillegg er det også et godt sosialt og distrikspolitisk virkemiddel. Tilsagn om startlån ivaretas av en fra driftsetaten (E. Lund), en fra sosialkontoret (J Høiseth) og den som har ansvaret for bostøtteordningen (K Jonassen).

Rammene endres i henhold til de fremlagte forslag.

Lag og foreninger gis anledning til å knytte seg til kommunens avtaler om strøm.

Etter møte mellom de forskjellige gruppelederne kom man fram til følgende:

Budsjettbehandlingen utsettes.

Rådmannen redegjorde for gjeldende regler når saken ikke kan behandles innen utgangen av år 2004.

Følgende punkter i budsjettforslaget ble likevel tatt opp til behandling:

A1: Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

A2: Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

Det forutsettes at ordinær drift fortsetter.

Det innkalles til et møte 5. januar 2005 mellom formannskapet og hovedutvalgslederne hvor det fremmes et felles forslag til budsjett i et nytt kommunestyremøte 12. januar 2005.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Budsjettbehandlingen utsettes.

A: Budsjett for 2005

1: Det kommunale skatteøre for 2005 ved utskriving av forskuddsskatt og etterskuddsskatt

fastsettes til 13.2, eller til høyeste lovlige sats.

2: Skattesatsen for eiendomsskatt for verker og bruk fastsettes til 7 promille, eller til høyeste

lovlige sats av eiendomsskatten.

Det forutsettes at ordinær drift fortsetter.

Det innkalles til et møte 5. januar 2005 mellom formannskapet og hovedutvalgslederne hvor det fremmes et felles forslag til budsjett i et nytt kommunestyremøte 12. januar 2005.

 

Ny behandling i formannskapet 05.01.2005:

Innledningsvis gjorde rådmannen rede for endringer i skatt/rammetilskudd etter Stortingets behandling og med grunnlag i rundskriv H-32/04 fra KRD datert 22.12.2004, for oppjusterte anslag eiendomsskatt, og for resultatet av salg konsesjonskraft som ble sluttført etter kommunestyrets behandling.

Med grunnlag i det ovenstående foreslo rådmannen følgende endringer:

1: Eiendomsskatt oppjusteres med kr 740 000 i forhold til rådmannens opprinnelige

innstilling, fra kr 3 660 000 til kr 4 400 000 for 2005. Rammetilskudd nedjusteres

tilsvarende fra kr 33 794 000 til kr 33 054 000 for 2005. (Med dette ligger kommunen på

KS - sin modell uten å ha inntektsført kr 206 000 i 2005 som følge av redusert skatt i 2004)

2:Salg konsesjonskraft reduseres med kr 400 000 til kr 4 400 000 for 2005 mot tilsvarende

reduksjon av netto driftsrammer på 1.6/1.7 som følge av at utgifter til kjøp av el kraft kan

reduseres med kr 400 000 i 2005.

3: For økonomiplan 2005 - 2008 baseres økonomiplanen på KS - modellen når det gjelder

skatt og rammetilskudd. (Det innebærer at Storfjord opprettholder en folketallsøkning i

samsvar med landsgjennomsnittet, dvs ca 10 personer.)

Eiendomsskatt legges flatt på kr 4 400 000 årlig i økonomiplanperiodens tre siste år.

Salg konsesjonskraft reduseres med kr 400 000 årlig i 2006 - 2008 mot

tilsvarende reduksjon av netto driftsrammer for 1.6/1.7

(Endringene i pkt 1-3 ovenfor er innarbeidet i den justerte økonomiplanoversikten)

 

 

Tilleggsforslag til formannskapets forslag, fra Willy Ørnebakk AP og Øistein Nilsen, Skibotn Folkeliste:

Med utgangspunkt i formannskapets innstilling til K-styret i sak 055/04 justeres rammene slik:

Politisk aktivitet reduseres med 100` til 1.768.300, fortrinnsvis redusert ved postene kontormatr., bevertning, leasing, skyss, kurs, overføring private.

Sentraladm. reduseres med 425` til 5.964.200, fortrinnsvis redusert ved postene kontormatr., porto, kurs, leasing, andre driftsutgifter. Det ansettes ikke HMS-medarbeider eller øk.konsulent.

Næringsavd. drift reduseres med 110`til 770.000 ved at ansettelse utsettes til aug. -05.

Oppvekst og kultur reduseres med 280`til 21.019.600 ved at adm.kostnader reduseres med 80`,

musikk og kulturskolens utg. reduseres med 100 `til 648`, samt at det ikke tas inn vikar pga avtale Làssàgammi (+100`).

Helse reduseres med 60`til 3.850.248 - fortrinnsvis redusert ved postene bevertning, inventar, medisinsk utstyr, honorarer.

Sosial reduseres med 80`til 3.775.900 - fortrinnsvis med 80`til 3.775.900 - fortrinnsvis redusert ved postene bevertning, konsulenter, honorar, kurs.

Pleie og omsorg reduseres med 280`til 23.015.000, fortrinnsvis red. av postene bevertning, inventar, konsulenttj., honorar, skyss, juridisk bistand.

Drift 1.6 reduseres med 170`til 2.412.000 fortrinnsvis red. ved postene maskiner, skyss, kost, inventar. Samlet reduseres posten for kurs med kr 350.000, samlet reduseres posten for telefon/teletjenester 140.000.

Rådmannen får fullmakt til å fordele red. på etatsnivå.

Total innsparing kr 1.995.000,-.

Dette fordeles/brukes slik:

Totalrammen og rammen for salg konsesjonskraft red. med 580`

1.35 Pleie og omsorg tilføres, til lønnsmidler 500`

1.2 Oppvekst og kultur tilføres, til lønnsmidler skole 400`

Ingen økning barnehagedrift 130`

5% økning kloakkavgift 200`

5% økning vannavgift dekkes inn ved nye abbonenter

Avsetning reserve 185`

Totalt 1.995.000

Det legges til grunn at oppsett fra oppvekstsjefen pr. 05.01.05 skal danne mal for fordelingen av lønnsmidler og rammetimer.

Lønnsmidler i forhold til tildelt rammetimetall

Hatteng Skibotn Elvevoll

Rammetimetall inkl samisk/finsk 395 308,5 78 781,5

Lønn - inkl. sos.utg. 7702500 6015750 1521000 15239250

Ref. samisk/finsk 90630 503500 594130

Lønn netto 7611870 5512250 1521000 14645120

Netto ca beløp 5855285 4240192 1170000 11265477

 

Tilleggsforslag til formannskapets forslag, fra samarbeidsgruppa, SP, SV, Kr.F og Frp:

Formannskapets forslag til rammer opprettholdes. De foreslåtte nye stillinger taes opp til vurdering etter at regnskap for 2004 er godkjent.

Unntak fysioterapeut som utvides fra 50% til 100% ved bruk av støtte 100` kr fra folkehelsemidler.

Administrasjon pålegges å kutte med 1 million innafor kurs/reiseutgifter, teletjeneste, inventar, kontorutstyr og leasing.

Inndekning for tapt inntekt konsesjonskraft. Rapportering til f.skap til møte i februar (9.).

 

Vedtak: Forslaget fra Samarbeidslista vedtatt med 3 mot 2 stemmer avgitt for Øistein Nilsen og Willy Ørnebakks forslag.