MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Formannskapet

Møtested:

Kommunehuset

Møtedato:

16.05.2006

Tid: 1200

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0020/06       06/00530                                                                                                         

REFERATSAKER FORMANNSKAPET 16.05.2005                                

 

0021/06       06/00535                                                                                                         

NORDKALOTTHUS I SKIBOTN. FORPROSJEKT                                

 

0022/06       06/00537                                                                                                         

ENDRING AV LOV OM VETERINÆRER OG DYREPERSONELL HØRING OM OVERFØRING AV OPPGAVER TIL KOMMUNENE                            

 

0023/06       06/00542                                                                                                         

ANSKAFFELSE AV PROFILERINGSARTIKLER MED MER              

 

 

 

 

Oteren, 8.mai 2006

 

 

 

Hanne Braathen (s)                                         Wenche Haug Andersen

ordfører                                                          sekretær

 


REFERATSAKER FORMANNSKAPET 16.05.2005

 

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

06/00530

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0020/06     Formannskapet                                                                         16.05.2006

 

 

 

  1. Årsrapport 2005 fra Statskog
  2. Rapport skatt og avgift
  3. Møteprotokoll – Representantskapet K-Sekretariatet IKS
  4. Fylkestingets administrasjon – Invitasjon til høyring om fylkestingmelding 1:2006 – Det kunnskapsrike nord

 

 

 

 

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Sakene ble referert.

 

 


NORDKALOTTHUS I SKIBOTN. FORPROSJEKT

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

610 

 

Arkivsaksnr.:

06/00535

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0021/06     Formannskapet                                                                         16.05.2006

 

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kommunen deltok  6.4.2006 i et møte på Skibotn, LHL- senteret, hvor arbeidet med et mulig

Nordkalotthus på Skibotn ble drøftet.

 

Blant aktuelle funksjoner som ble luftet var:

   -     nordkalottbibliotek

-         slektsforskningsbank

-         slektsbilledearkiv

-         oversetter-/språksenter

-         tre kulturelt senter

-         kulturaktivitetssenter

-         multikulturelt aktivitetssenter

 

   -    samarbeid mot stiftelsen Lassagammi

 

-         turistinformasjon

 

-         salg av brukskunst

 

-         kafe

 

-         næringsbed innenfor de aktuelle områder/funksjoner

 

Listen over aktuelle funksjoner er ikke uttømmende, men illustrerer aktuelle områder.

 

 

Det var tenkt at bygget ”skulle leve hele året”.

 

Konklusjonen fra møtet var at det skulle tas opp sak i formannskapet for å få vedtatt videre behandling.

I denne saken skisseres det videre arbeidet i form av et forprosjekt.

 

Rådmannen antar at det vil være hensiktsmessig å gjennomføre et utredningsarbeid i form av et forprosjekt, der det utpekes representanter fra administrasjonen, og hvor formannskapet  velger en styringsgruppe.

Rådmannen forutsetter at rådmannen utpeker de som skal inngå i arbeidet fra administrasjonen, men signaliserer at disse vil ha kulturell og nærings-/utviklingskompetanse.

 

I tillegg vil formannskapet kunne utpeke representantene i styringsgruppen, som vil ta ansvar for det videre arbeidet.

 

Mandat:

Rådmannen ser for seg at mandatet for arbeidet i forprosjektfasen skal være å utarbeide forslag til:

   1: Funksjoner i bygget

   2: Finansiering av investering og drift av bygget

   3: Partnere i forbindelse med den videre utredning og slike som kan tenkes å gå inn som

       eiere og/eller brukere i bygget

   4: Selskapsform og driftsform

 

Lokalisering blir å ta stilling til på et senere tidspunkt. Det må gjerne fremmes forslag til lokalisering gjennom forprosjektet.

 

Det bør stilles et beløp til disposisjon for utredningsarbeidet, og rådmannen anbefaler at kommunen i denne omgang setter av kr 50 000 for 2006. Midlene forutsettes brukt etter vedtak av styringsgruppen. Det er aktuelt å bruke deler av midlene til frikjøp av ansatte slik at disse kan forestå utredningsarbeid. Det kan være aktuelt å føre opp utredningsmidler i neste års budsjett også.

 

Rådmannen antar at forprosjektet kan være utredet ferdig i løpet av et år, dvs ferdig våren 2007, og at forprosjektet da tas opp til vider politisk behandling.

 

Rådmannen mener at formannskapet i denne omgang må kunne gjøre endelig vedtak om å igangsette forprosjektarbeid.

 

VURDERING:

Rådmannen legger til grunn at utredningsarbeidet baseres på å utvikle vekstmuligheter for Storfjord kommune sin ”tre – stammers kultur”, og at det skal være mulig å se denne i en nordkalottsammenheng. Det innebærer at det søkes samarbeid over nasjonale grenser.

 

Rådmannen vurderer det slik at det er naturlig at et nordkalotthus lokaliseres til Skibotn basert på de tradisjoner og kommunikasjonskontakter som har vært i lang tid, som er, og som bør utvikles videre ut fra Skibotn.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1: Det igangsettes et arbeid med å utrede et nordkalotthus i Skibotn.

2: Mandat fremgår av rådmannens saksframstilling.

3: Det velges en styringsgruppe på inntil 5 representanter.

4: Følgende velges:

5: Formannskapet bevilger kr 50 000 til formålet. Midlene disponeres av styringsgruppen.

    Bevilgningen dekkes av formannskapets reserve, som da reduseres fra kr 115 000 til

    kr 65 000.

6: Rådmannen utpeker de ansatte som skal delta i arbeidet.

 

 

 

 

ENDRING AV LOV OM VETERINÆRER OG DYREPERSONELL

HØRING OM OVERFØRING AV OPPGAVER TIL KOMMUNENE

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

V50 

 

Arkivsaksnr.:

06/00537

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0022/06     Formannskapet                                                                         16.05.2006

 

 

 

Vedlegg: Notat fra Landbruksdepartementet med høringsfrist 15.5.

                Uttalelse fra Den Norske Veterinærforening til forslaget

                Forslag fra rådmannen i Lyngen til Lyngen formannskap

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Landbruksdepartementet foreslår at kommunene tillegges det ansvaret som Staten i dag har når  det gjelder organisering av vaktordningen for den veterinære primærtjenesten, som i dag utføres av i hovedsak private veterinærer. Det er i dag staten som har ansvaret for at denne tjenesten fungerer, og staten som dekker utlegget med vaktordningen.

 

I følge opplysninger fra veterinær Kai Roger Fjellsøy i Lyngen, har de to veterinærer I Lyngen en årlig godtgjørelse fra Staten på om lag kr 500 000 i 2006 basert på de avtaler som ble inngått i 2005. Det må også påregnes utgifter med å administrere ordningen.

 

Som kjent var det store konflikter mellom veterinærforeningen og departementet i 2005 om betaling for vakttjenesten, om vaktdistriktenes størrelse og hvilken standard tjenesten skulle ha. Imidlertid ble det inngått avtale som siden har roet ned situasjonen, og det er vel i dag stort sett enighet om at vakttjenesten funger tilfredstillende.

 

Det er ikke forutsatt endringer i den offentlige veterinærtjenesten slik den nå er organisert via Mattilsynet.

 

Som det fremgår at høringsnotatet fra departementet, har det de senere år vært sviktende grunnlag for de privatpraktiserende veterinærer, på grunn av reduksjoner innen dyreholdet i landbruket. De ytre, og i dag stort sett, selvstendige veterinærer har også etter hvert fått nytt økonomisk grunnlag gjennom behandling av kjæledyr. Men det er antakelig bare i større kommuner at det er levegrunnlag for kommersiell veterinærtjeneste basert på behandling av kjæledyr.

 

Departementets begrunnelse for å flytte ansvaret over til kommunesektoren, er at kommunen kjenner behovet best, og har best kompetanse på organisere lokale tjenester.

 

VURDERING:

Rådmannen legger til grunn  de premisser som foreligger i notatet fra departementet, og har følgende vurderinger:

 

1: Til det økonomiske:

    Sjelden har et notat fra et departement vært så gjennomskuelig som dette når det gjelder

    reell begrunnelse for overføring av oppgaver. Kommunen skal overta et økonomisk

    problem, uten noen garanti for varig kostnadsdekning. Det fremgår ingen steder hvilken

    standard den aktuelle vakttjenesten skal ha, og det legges helt åpent opp til at

    kommunene etter en tid skal ta ansvaret gjennom rammeoverføringssystemet. Kommunene

    kan uten videre gå ut fra at en kommunalt organisert vaktordning vil måtte gi nye

    kommunale utgifter. Det gis stor lokal frihet til å organisere tjenesten og stor lokal frihet til

    å definere innhold og standard. Dette viser at departementet er lite opptatt av den

   veterinære vakttjenesten etter at den er overført til kommunen.

 

2:Til det faglige:

    Den aktuelle veterinærtjenesten er i dag lite integrert i de kommunale tjenester, f eks

    helsetjenester, når en ser bort fra at kommunene har interesse i at det foreligger en

    dyretjeneste for de private lokale behov (innenfor landbruket og husholdet når det gjelder

    kjæledyr).

    Slik sett er det ikke noe som tilsier samordningsfordeler ved at veterinærtjenesten

    kommunaliseres opp mot andre kommunale tilbud. Det er, slik rådmannen kjenner til,

    ingen planer om å knytte den veterinære vakttjenesten opp mot andre kommunale

    vakttjenester i dag. 

 

Oppsummeringsvis har rådmannen den oppfatning at denne ansvarsforflytning er dårlig gjennomtenkt og begrunnet, og at den ikke skal finne sted slik det er tenkt i notatet fra Landbruksdepartementet. Den bærer preg av at Landbruksdepartementet tar omkamp på en konflikt fra 2005, og at kommunene skal overta et uspesifisert problem. Dessverre har departementet gjort dårlig arbeid i notatet.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord formannskap avviser forslaget til overføring av ansvar for den veterinære vakttjeneste slik den foreligger i notatet fra Landbruksdepartementet.

 

 

 


ANSKAFFELSE AV PROFILERINGSARTIKLER MED MER

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

640 

 

Arkivsaksnr.:

06/00542

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0023/06     Formannskapet                                                                         16.05.2006

 

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Rådmannen viser til annen sak til næringsutvalget når det gjelder informasjonsmateriell og markedsføringsbrosjyrer.

I denne saken vil rådmannen ta opp spørsmålet om midler til profileringsartikler/gaveartikler m m

I prinsippet snakker en ulike formål i de to sakene, selv om de må ses i sammenheng.

 

Kommunen vil noen ganger ha behov for å gi profileringsartikler, f eks i forbindelse med besøk til kommunen, ved besøk hos andre og i forbindelse med arrangement.

Det er ikke budsjettert med midler til dette, og det er bakgrunnen til at det reises sak nå.

 

Rådmannen forestiller seg at det ved anskaffelse av profileringsartikler tas utgangspunkt i lokalt produserte artikler, og at det anskaffes ulike artikler tilpasset ulike situasjoner.

Det forutsettes anskaffet profileringsartikler etter en nøktern ramme.

 

Rådmannen vil foreslå at det bevilges 20 000 kr til formålet, og at midlene dekkes av posten tilleggsbevilgninger reservert formannskapet.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Formannskapet bevilger kr 20 000 til anskaffelse av profileringsartikler. Midlene dekkes via formannskapets tilleggsbevilgning, som da reduseres fra kr 65 000 til kr 45 000.