MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Kommunestyret

Møtested:

Elvevoll oppvekstsenter

Møtedato:

21.05.2008

Tid: 0900

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 21 28 00.

Forfall kan også meldes pr e-post til post@storfjord.kommune.no

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0041/08       08/00557                                                                                                         

REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 21. MAI 2008                       

 

0042/08       08/00119                                                                                                         

LEGEVAKTSAMARBEID                                                                         

 

0043/08       08/00574                                                                                                         

ØKONOMIRAPPORT                                                                                 

 

0044/08       08/00575                                                                                                         

RAPPORTERING POLITISKE VEDTAK                                              

 

0045/08       08/00374                                                                                                         

ANSKAFFELSESTRATEGI FOR STORFJORD KOMMUNE            

 

0046/08       08/00546                                                                                                         

FULLFINANSIERING PROSJEKT SKIFTING AV VEGLYS MED PCB      

 

0047/08       08/00217                                                                                                         

VALG AV REPRESENTANT TIL HALTI KVENKULTURSENTER            

 

0048/08       07/00113                                                                                                         

KVALITETSKOMMUNESAMARBEIDET                                            

 

0049/08       08/00510                                                                                                         

UTVIDELSE STILLINGER FURUSLOTTET BARNEHAGE            

 

0050/08       08/00492                                                                                                         

 ASSISTENTSTILLING FURUSLOTTET BARNEHAGE                   

 

0051/08       08/00505                                                                                                         

RENHOLDERSTILLINGER VED KOMMUNEHUSET, NAV OG BRANNSTASJON      

 

0052/08       08/00576                                                                                                         

VALG AV FORRETNINGSFØRENDE OVERFORMYNDER           

 

0053/08       08/00547                                                                                                         

SØKNAD OM TILSKUDD - NORDISKE REISELIVSPROSJEKTET "ARCTIC NETWORK"    

 

0054/08       08/00560                                                                                                         

SØKNAD OM TILSKUDD FOR DRIFTSÅRET 2008 SØKER: LYNGSFJORD ADVENTURE    

 

 

 

Oteren, 14.05.2008

 

 

 

Hanne Braathen (s.)                                                  Klara Steinnes

ordfører                                                                     sekretær

 


REFERATSAKER KOMMUNESTYRET 21. MAI 2008

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00557

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0041/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

 

1. Nord-Troms Regionråd - utskrift av møte i representantskapet

2. KS - høringsuttalelse til rapporten ”Klimaskifte for jordvernet”

    virkemidler for et sterkt jordvern

3. KS - mandat hovedtariffoppgjøret 2008

4. Administrasjonsutvalget - omdisponering/fordeling av kursmidler for 2008

5. Boligsosial handlingsplan - utsettelse av frist

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Sakene ble referert

 

 


LEGEVAKTSAMARBEID

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

G21 &10

 

Arkivsaksnr.:

08/00119

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0002/08     Styret for helse og sosial                                                         14.02.2008

0034/08     Kommunestyret                                                                       23.04.2008

0042/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

Vedlegg: 1: Forslag til avtale om samarbeid basert på tilbud fra rådmannen i Lyngen, der

                    legevaktsentralen driftes fra sykehjemmet på Lyngseidet.

                2: Kopi av tidligere avtale med Lyngen kommune

                3: Alternativt tilbud fra hjelp 24 om tilbud på legevaktstelefon til Lyngen og

                    Storfjord

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Som kjent har rådmannen i Storfjord sagt opp den interkommunale avtalen om samarbeid med Lyngen når det gjelder legevaktsamarbeid.

 

Denne avtalen var basert på at hver kommune dekket vakttillegg og reiser når de respektive leger hadde vakt, og at de to kommuner dekket kostnaden etter nedenstående kostnadsnøkkel når det gjaldt legevaktsentralen.

 

I den avtalen som det nå legges opp til, foreslås at Lyngen kommune tar på seg å være vertskommune. Gjennom dette skal alle kostnader i forbindelse med legevaktarbeidet belastes på et sted, gjennom eget regnskap.

Det foreslås at de samlede kostnader dekkes av kommunene med 30% fast, mens de resterende kostnader dekkes etter folketall pr 1.1. ved inngangen til det aktuelle året.

 

Kostnaden i forbindelse med legevaktsamarbeidet består i hovedsak av to komponenter; legenes vakttillegg samt reisekostnader, og kjøp av tjenester fra legevaktsentral.

I tillegg må det regnes med mindre driftskostnader.

 

Det foreligger to alternative tilbud på kjøp av vaktsentral – tjenester. I det ene dekkes vaktsentraltjenestene av Lyngstunet helse og sosialsenter på Lyngseidet. Det vil koste kr 810 000 pr år. I det andre dekkes denne tjenesten via Hjelp 24, for en kostnad etter tilbud på avrundet kr 400 000, dvs om lag det halve. Kostnadene mellom de to kommuner vil bli delt etter nøkkelen ovenfor.

 

De samlede kostnader for de to kommuner vil bli på inntil 1.1 mill etter det alternativ som foreslås. Storfjord kommune sin andel vil bli litt under 500 000 kr, mens Lyngen vil dekke vel 600 000.

 

For tiden 1.5.2007 og fram til ny avtale inngås, vil det skje avregning etter den samme modell som er foreslått, men da ved at vaktsentral- tjenesten dekkes av Lyngstunet.

 

Rådmannen legger til grunn at Hjelp 24 har fullt ut tilfredsstillende tjeneste. Legene har sluttet seg til dette.

Saken sendes via styret for helse og sosial til kommunestyret.

 

VURDERING:

Den avtalen som nå legges fram tilfredsstiller de faglige krav som er satt.

Den gir bedre økonomi, og ved at avtalen legger opp til at alle kostnader føres et sted, får en fram en oversiktlig og enkel fordeling av de samlede kostnader mellom kommunene. Endelig fordeler den vaktbelastningen mellom legene i de to kommuner på en ryddig måte

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1: Storfjord kommune vedtar forslaget til samarbeidsavtale med Lyngen kommune om drift

    av legevakt basert på at tjenester kjøpes via Hjelp 24.

2: Avtalen settes i verk så snart som mulig.

 

BEHANDLING I Styret for helse og sosial DEN 14.02.2008:

 

Saken sendes kommunestyret for videre behandling.

 

Rådmannens innstilling enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

1: Storfjord kommune vedtar forslaget til samarbeidsavtale med Lyngen kommune om drift

    av legevakt basert på at tjenester kjøpes via Hjelp 24.

2: Avtalen settes i verk så snart som mulig.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 23.04.2008:

Forslag fra AP v/Terje Malin:

Storfjord kommune opprettholder dagens ordning med legevaktsentral på Lyngseidet.

 

Forslag fra AP v/Inger Heiskel:

Saken utsettes slik at saken kan utredes nærmere.

 

Det ble først votert over forslaget fra AP v/Inger Heiskel.

Forslaget fra AP v/Inger Heiskel ble vedtatt med 9 mot 7 stemmer.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Saken utsettes slik at saken kan utredes nærmere.

 

 

Vedlegg utover de som fulgte saken til kommunestyret 23.4.2008:

 

               4: Tilbud på legevakttelefon fra Hjelp 24

               5: Tilbud gitt fra Bardu kommune 22.6.2007.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I forbindelse med fornying av avtaleordninger er det avholdt flere drøftingsmøter med Lyngen kommune, og også felles møte med Balsfjord kommune, der eksterne tilbydere orienterte og svarte på spørsmål. Det har dessuten også vært kontakt med Tromsø kommune med spørsmål om de kan være interessert i legevaktssentralsamarbeid. Det er ikke registrert interesse fra Balsfjord og Tromsø om samarbeid.

 

Pr dags dato foreligger det tilbud slik når det gjelder vaktsentraltjeneste:

 

1: Fra Lyngen kommune der de tilbyr seg å holde legevaktssentraltjeneste med basis i

    Lyngstunet. Beregnet kostnad til fordeling er på 810 000 kr pr år.

     Storfjord kommune sin andel av dette fordeles med 30 % fast, dvs 15 % på hver kommune,

     og 70 % etter folketall. Storfjord kommune sin andel blir etter dette ca 330 000.

2: Fra Bardu kommune fra 22.6.2007 for Lyngen og Storfjord kommune, med

    kr 385 000 pr år for legevaktssentraltjenesten.

3: Fra Hjelp 24 i to alternativ:

     A: For både Lyngen og Storfjord: kr 400 000 pr år

     B: For Storfjord, etablert slik at denne betjener både Storfjords og Lyngens befolkning når

          Storfjord har vakten: kr 135 000 pr år.

          ( Lyngen kommune kan etter dette alternativ velge å benytte seg av legevaktstjenester

             fra Lyngstunet når de har vaktene, da både for Lyngen og Storfjord.)

 

VURDERING:

Som det går fram, er det hentet inn tilbud fra ulike aktuelle aktører.

Dette ivaretar hensynet til anskaffelsesregelverket.

 

Bardu interkommunale, ligger på om lag det samme nivå som Hjelp 24. Bardu ble etablert i 2007, og da som en ordning som skal evalueres i 2009.

Hjelp 24 har profesjonell drift i henhold til gjeldende lover og forskrifter for medisinsk nødmeldetjeneste.

Tilbudet fra Hjelp 24 fremstår som det beste når en tar hensyn til pris og kvalitet. Hjelp 24 har dessuten erfaring over lang tid.

 

Det som diskusjonen går på i forhold til Lyngen, er hvorvidt vaktsentralen skal driftes fra Lyngstunet med kostnad 810 000 pr år, eller om man skal kjøpe denne tjenesten andre steder. Det er fra rådmannens side ikke lagt opp til at legevaktsamarbeidet som sådan skal endres, dvs med 2.5 leger fra Storfjord og 4.5 fra Lyngen.

 

Fordelen med den avtalen det legges opp til nå, er at man får fram de samlede kostnader, og fordeler disse etter en fast omforenet nøkkel.

 

Kommuneoverlege Hans Olav Eriksen vil orientere nærmere om legevaktsordningen i kommunestyrets møte.

 

Rådmannen opprettholder sin innstilling. Det bemerkes at det kan være aktuelt å velge alternativ A eller B når det gjelder Hjelp 24, basert på den løsning som Lyngen legger opp til.

Man har ikke drøftet saken nærmere med Lyngen kommune utover at Lyngen er orientert om utsettelsen og disse opplysninger.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1: Storfjord kommune vedtar forslaget til samarbeidsavtale med Lyngen om felles drift av

    legevakt basert på at legevaktsentraltjeneste kjøpes av Hjelp 24.

2: Avtalen settes i verk så snart som mulig.

 

 


ØKONOMIRAPPORT

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

210 

 

Arkivsaksnr.:

08/00574

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0043/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ettersendes

 

 

 


RAPPORTERING POLITISKE VEDTAK

 

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

210 

 

Arkivsaksnr.:

08/00575

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0044/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Saken ettersendes

 

 

 


ANSKAFFELSESTRATEGI FOR STORFJORD KOMMUNE

 

 

Saksbehandler:

Hans Strandvoll

Arkiv:

601 &11

 

Arkivsaksnr.:

08/00374

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0018/08     Formannskapet                                                                        09.04.2008

0045/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

Vedlegg: Forslag til anskaffelsesstrategi for Storfjord kommune

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune deltar sammen med 4 andre kommuner i Nord-Troms i et fylkeskommunalt finansiert prosjekt kalt Leverandørutviklingsprosjektet for kommunene i Troms (LUK).

 

Prosjektgruppa har lagt fram utkast til del I, fra gruppas side kalt Reglement, i ledermøtet i Storfjord omdøpt til ”-strategi”.

Det fylkeskommunale prosjektet var opprinnelig beregnet avsluttet ved årsskiftet, men ble forlenget ut inneværende år. Prosjektet lokalt i Storfjord er synkronisert i forhold til det.

 

Utkast til del I er redigert lokalt for Storfjord og presenteres nå til politisk behandling.

Det vises til vedlagte utkast.

 

Arbeidet med del II pågår i Nord-Tromsgruppa og ventes å foreligge til administrativ godkjenning senest høsten 2008.

 

VURDERING:

Det foreliggende forslag kan også beskrives som reglement for kommunens innkjøpspolitikk.

Det er bygget på Lov om offentlige anskaffelser (LOA) med tilhørende forskrift. Andre viktige lover er Forvaltningsloven, Offentlighetsloven og Kommuneloven.

 

Et gjennomgripende prinsipp i lovgivningen som speiles i det foreliggende forslag er etterrettelighet. Det skal være mulig å etterprøve de beslutninger som tas om anskaffelser.

Videre skal det legges til rette for reell konkurranse mellom tilbydere av varer og tjenester.

Kommunen skal også holde hensynet til miljø høyt, lokalt så vel som globalt.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Det foreliggende forslag til anskaffelsesstrategi tiltredes. Saka fremmes for kommunestyret til endelig beslutning.

Del II Innkjøpsrutiner er en administrativ sak og beslutninger treffes av rådmannen.

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 09.04.2008:

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Det foreliggende forslag til anskaffelsesstrategi tiltredes.

Del II Innkjøpsrutiner er en administrativ sak og beslutninger treffes av rådmannen.

Saka fremmes for kommunestyret til endelig beslutning.

 

 

FULLFINANSIERING PROSJEKT SKIFTING AV VEGLYS MED PCB

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

T51 

 

Arkivsaksnr.:

08/00546

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0098/08     Driftstyret                                                                                14.05.2008

0046/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

Vedlegg: Ingen

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommune har innhentet anbud på skifting av veglysarmaturer med PCB i 2008. Det er på bakgrunn av dette inngått kontrakt med Mikalsen Installasjon as, Skjervøy, om skifting av armaturer innenfor en ramme på kr 500.000. Det gjenstår ennå å skifte ut PCB-armaturer for ca kr 300.000 inkl mva. Da er oppdraget med skifting av alle veglys med PCB-armaturer fullført.

 

VURDERING:

Etter samtale med økonomisjefen viser det seg at Storfjord kommune tok opp lån til kjøp av skolebøker i 2007, til sammen kr 800.000. Dette lånet kan ikke benyttes til kjøp av skolebøker og må derfor enten betales tilbake eller omdisponeres til investeringsformål. Det foreslås at kr 300 000 av dette lånet benyttes til fullføring av prosjekt skifting av veglysarmaturer i sommer.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre godtar at samtlige veglysarmaturer med PCB skiftes ut i 2008.

 

Kommunestyret vedtar følgende budsjettregulering:

Post

Tekst

Økte utg/

Red innt

Red utg/

Økte innt

0.200.202.2011.206

Læremidler kunnskapsløfte

 

300.000

0.200.870.9120

Bruk av ubrukte lånemidler

300.000

 

0.673.333.2365

Oppgradering veglys

300.000

 

0.673.333.9120

Bruk av lån

 

300.000

 

Opprinnelig budsjett 2008: kr 500.000.

Samlet budsjett etter budsjettregulering: kr 800.000

 

 


VALG AV REPRESENTANT TIL HALTI KVENKULTURSENTER

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

033 

 

Arkivsaksnr.:

08/00217

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0012/08     Formannskapet                                                                        27.02.2008

0035/08     Kommunestyret                                                                       23.04.2008

0047/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Styret i Nord-Troms regionråd støtter planene om etablering av Halti kvenkultursenter og gir sin tilslutning til følgende vedtak:

 

1. Det settes ned en arbeidsgruppe med representanter fra alle kommunene i Nord-Troms som får i oppdrag i utarbeide forslag til en selskapsavtale for et interkommunalt selskap som skal eie og drive Halti kvenkultursenter. Nord-Troms Regionråd ber hver kommune oppnevne en

    representant til arbeidsgruppen.

2. Nord-Troms Regionråd forutsetter at Troms fylkeskommune deltar aktivt i arbeidsgruppen

    og blir en del av det interkommunale selskapet.

3. Utkast til mandat for arbeidsgruppen legges fram på neste møte i Nord-Troms regionråd.

4. Prosjektleder for kvenkulturprosjektet fungerer som sekretær for arbeidsgruppen.

 

Som representant fra Storfjord velger formannskapet:

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Saken legges fram uten innstilling

 

BEHANDLING I Formannskapet DEN 27.02.2008:

 

Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

Da Storfjord kommune selv arbeider med den type etablering i Skibotn sammen med kvenske miljøer, har kommunen ikke kapasitet til å delta med tilsvarende prosjekt i Nordreisa.

 

Forslag fra ordføreren:

Saken oversendes kommunestyret for prinsipiell debatt og mer informasjon om Halti kvenkultursenter.

 

Det ble først votert over ordførerens forslag.

Ordførerens forslag ble enstemmig vedtatt.

 

Forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng ble forkastet med 4 mot 1 stemme.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken oversendes kommunestyret for prinsipiell debatt og mer informasjon om Halti kvenkultursenter.

 

BEHANDLING I Kommunestyret DEN 23.04.2008:

 

Arvid Lilleng tar opp sitt forslag fra formannskapets behandling i sak 12/08.

 

Forslag fra ordføreren:

Saken utsettes for å få mer informasjon.

 

Det ble først votert over ordførerens forslag.

Ordførerens forslag ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

Saken utsettes for å få mer informasjon.

 

 


KVALITETSKOMMUNESAMARBEIDET

 

 

Saksbehandler:

Anne Dalheim

Arkiv:

024 

 

Arkivsaksnr.:

07/00113

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0048/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

Vedlegg:

Invitasjon til kvalitetskommuneprogrammet, Kommunal og regionaldept. (14.03.2008)

Søknad fra Storfjord kommune

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa har i brev av 13. mars 2008, til landets ordførere, rådmenn og hovedtillitsvalgte, invitert kommunene til å delta i et felles prosjekt om kvalitetsutvikling (se vedlegg).

 

Departementet har 23. oktober 2006 inngått en forpliktende avtale med KS og arbeidstaker-organisasjonene om gjennomføring av dette prosjektet, og det har vært gjennomført to opptaksrunder så langt. I Troms er kommunene Lenvik, Kvæfjord og Tromsø tatt opp som deltakerkommuner.

 

En nærmer beskrivelse av kvalitetskommuneprogrammet er å finne i vedlegget. Hovedmålet med samarbeidet er uttrykt slik:

Å øke kvaliteten og effektiviteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte slik at innbyggerne merker en forbedring. Det er et særskilt mål å redusere sykefraværet i kommunesektoren.

 

Da søknadsfristen går ut 20. mai 2008 er det allerede sendt inn en søknad. Søknaden har vært utformet i et samarbeid mellom ordfører, etatsleder for pleie- og omsorg og brukertjenesten som representant for administrasjonen og Fagforbundet. Det er imidlertid et krav at søknaden behandles på politisk nivå, og et vedtak fra kommunestyret vil bli ettersendt.

Opptak skal skje i juni 2008, med oppstart i slutten av august. Etter oppstart skal deltakerkommunene utarbeide en mer detaljert prosjektplan med beskrivelse av status, prosjektmål og effektmål. Arbeidet vil deretter være nettverksbasert, med regelmessige muligheter for å møtes for å få veiledning, utveksle erfaringer og få faglig påfyll. Hver enkelt kommune skal gjennomføre det kvalitetsforbedrende arbeidet, mens programmet tilbyr kompetanseutvikling og samlinger.

 

VURDERING:

For Storfjord kommune passer dette programmet godt. Som det framgår av den vedlagte søknaden ser den gruppa som har jobba med ei skisse til lokale innsatsområder muligheten for å ta utgangspunkt i allerede planlagt eller igangsatt kvalitetsarbeid i Storfjord kommune.

Med utgangspunkt i …Og bedre skal det bli… og det sykefraværsforebyggende arbeidet som nettopp er satt i gang i eldreomsorgen, fokus på uønsket deltid i hele kommunesektoren og et nytt blikk på den kommunale renholdstjenesten ligger det godt til rette for å nå noen hovedmål for forbedringsarbeid i Storfjord kommune. De målene som er satt opp i søknaden er:

§         Brukerne skal oppleve imøtekommende og kreative tjenesteytere og en tjeneste av høy faglig og etisk kvalitet

§         Ansatte skal oppleve arbeidsglede og motivasjon i hverdagen, og fokus på nærværsfaktorer framfor fraværsfaktorer

§         Folkevalgte, administrasjon og ansatte skal oppleve større felles involvering i kommunalt utviklingsarbeid

 

Arbeidsmessig passer dermed også Kvalitetskommuneprogrammet godt inn i de områdene Storfjord kommune allerede har sagt at vi likevel skal arbeide med. Ved å delta i et slikt felles arbeidsopplegg vil forpliktelsen til å følge opp arbeidet bli enda sterkere. Det er foreslått en hovedansvarlig for oppfølging, noe som erfaringsmessig er viktig i denne type arbeid.

 

For øvrig skal arbeidet skje med solid folkevalgt forankring. Dette krever at formannskap/ kommunestyre må være forberedt på å involvere seg i prosessene, jfr. søknad.

 

Når det gjelder økonomi ligger det til grunn for skissa at arbeidet skjer innenfor kommunens vedtatte økonomiske ramme. Likevel må en påregne noen merutgifter, for eksempel knytta til deltakelse i nettverksmøter osv.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommune ønsker å delta i kommunal- og regionaldepartementets Kvalitetskommuneprogram, og søker om å komme med i opptaket i juni 2008.

 

 

 


UTVIDELSE STILLINGER FURUSLOTTET BARNEHAGE

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00510

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0005/08     Administrasjonsutvalget                                                          09.05.2008

0049/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Furuslottet barnehage ble i juli 2007 utvidet fra 36 til 46 plasser, en økning på 10 plasser.

Slik vi vurderte det da, ville denne økningen erfaringsmessig være av midlertidig karakter for å ta en ”topp” barnehageåret 2007-2008. Nå er imidlertid hovedopptak unnagjort og klagefrist/svarfrist er gått ut. Det viser seg at det også kommende barnehager 2008-2009, blir fullt belegg, noe vi nå vurderer vil bli det normale. Dette også sett i lys av lovforslag om rett til barnehageplass for 2009. Det betyr at antallet stillinger må økes i hht norm i barnehageloven og hht forsvarlighet i drift.

 

VURDERING:

En gjennomgang viser flg.behov for økt bemanning:

 

I hht forskrift § 1 til barnehageloven ”Norm for pedagogisk bemanning” er det lovpålagt med en pedagogisk leder pr. 18.barn. Det vil derfor være nødvendig å opprette en 60 % stilling som pedagogisk leder. I tillegg er det behov for to assistenter i kjernetida, fra kl. 0900 til 1500. Vi mener en økning med en 1, 5 assistentstilling vil være tilstrekkelig for å ivareta behovet for voksentetthet, forsvarlig drift og for å få nok bemanning i hele barnehagens åpningstid. Ved å tilsette i faste stillinger vil det alltid være en fare for overtallighet dersom barnetallet synker. Det kan selvsagt vurderes om stillingene også i 2008-2009 bør være av midlertidig karakter.

Kostnader budsjettår 2008: Perioden15.august – 31. desember:

Ped.leder: kr. 180 000

Assistenter: kr. 230 000

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

  1. Det opprettes en fast 60 % stilling som pedagogisk leder med foreløpig tjenestested Furuslottet barnehage.
  2. Det opprettes en fast 100 % assistentstilling med foreløpig tjenestested Furuslottet barnehage.
  3. Det opprettes en fast 50 % assistentstilling med foreløpig tjenestested Furuslottet barnehage.
  4. Kostnad 2008: kr.  410 000 tilføres lønnsbudsjett 2008: Furuslottet barnehage 1.222.201.0110 Budsjettdekning: Tildelte skjønnsmidler for 2007 som er på øremerket fond og skjønnsmidler for 2008.

 

 

BEHANDLING I Administrasjonsutvalget DEN 09.05.2008:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

 

  1. Det opprettes en fast 60 % stilling som pedagogisk leder med foreløpig tjenestested Furuslottet barnehage.
  2. Det opprettes en fast 100 % assistentstilling med foreløpig tjenestested Furuslottet barnehage.
  3. Det opprettes en fast 50 % assistentstilling med foreløpig tjenestested Furuslottet barnehage.
  4. Kostnad 2008: kr.  410 000 tilføres lønnsbudsjett 2008: Furuslottet barnehage 1.222.201.0110 Budsjettdekning: Tildelte skjønnsmidler for 2007 som er på øremerket fond og skjønnsmidler for 2008.

 

 


 ASSISTENTSTILLING FURUSLOTTET BARNEHAGE

 

 

Saksbehandler:

May-Tove Lilleng

Arkiv:

411 

 

Arkivsaksnr.:

08/00492

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0006/08     Administrasjonsutvalget                                                          09.05.2008

0050/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Furuslottet barnehage er i juli 2007 godkjent på nytt, og antallet plasser er økt til 46, dvs. til en utvidet to-avdelingsbarnehage. Dette ble gjort for å gi flere barn barnehageplass og for å sikre full barnehagedekning i kommunen. Utvidelse av antallet plasser medfører en oppjustering og ny drøfting av innholdet i styrers arbeidsoppgaver. Utgangspunktet er særavtale SFS 2201.  I punkt 3.1.1 i særavtalen vises det til HTA § 2.3 fordi det er bestemmelsen i HTA som gjelder hele stillinger og deltidsstillinger.  Det er imidlertid særavtalen selv som regulerer dette ved at det står at i barnehager med plass til 42 barn eller mer skal det avsettes hel stilling til lederoppgaver.

 

VURDERING:

Praksis i Storfjord sine to-avdelingsbarnehager, har vært styrer i 100 % stilling, men der 50 % av stillinga har vært ute på avdelingen og erstattet annet personale. Denne praksisen må nå endres for Furuslottet som en følge av å oppfylle krav i gjeldende særavtale. Det må derfor opprettes en fast 50 % assistentstilling i Furuslottet. Kostnad 2008: Årslønn assistent (inkl. pensjon, forsikring med mer) kr. 80 000 (aug - des. 2008).

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1. Som en følge av SFS 2201, pk. 3.1.1, opprettes 50 % fast stilling som assistent ved Furuslottet barnehage fom 1. juni 2008

 

2. Budsjettdekning - lønnsbudsjett 2008: Furuslottet barnehage 1.222.201.0110 tilføres kr. 80 000 av skjønnsmiddelpotten for barnehager 2008.

 

3. Styrerressursen ved Oteren og Elvevoll barnehager skal vurderes og drøftes i forbindelse med budsjett 2009

 

BEHANDLING I Administrasjonsutvalget DEN 09.05.2008:

 

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

1. Som en følge av SFS 2201, pk. 3.1.1, opprettes 50 % fast stilling som assistent ved Furuslottet barnehage fom 1. juni 2008

 

2. Budsjettdekning - lønnsbudsjett 2008: Furuslottet barnehage 1.222.201.0110 tilføres kr. 80 000 av skjønnsmiddelpotten for barnehager 2008.

 

3. Styrerressursen ved Oteren og Elvevoll barnehager skal vurderes og drøftes i forbindelse med budsjett 2009

 

 

RENHOLDERSTILLINGER VED KOMMUNEHUSET, NAV OG BRANNSTASJON

 

 

Saksbehandler:

Steinar Engstad

Arkiv:

411 

 

Arkivsaksnr.:

08/00505

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0004/08     Administrasjonsutvalget                                                          09.05.2008

0051/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Kommunehuset og Nav-bygget vil stå klar til innflytting i løpet av sommeren/høsten 2008. Det er behov for å opprette nye/utvide eksisterende renholderstillinger ved byggene.

 

Drift og utvikling har beregnet behovet for renholderstillinger slik:

 

Dagens kommunehus har til sammen 20 % fast stilling som renholder. I tillegg til dette har det pga mye sand og søle vært nødvendig å øke renholdsfrekvensen med 8 % slik at stillingen til sammen utgjør 28 %. Hovedrenhold er ikke tatt med i denne stillingsprosenten.

 

Eksisterende kommunehus og nytt kommunehus:

Renholderbehov inkl hovedrengjøring:                                95 % stilling

 

NAV/kommunen.

Renholderbehov inkl hovedrengjøring:                                55 % stilling

 

Nye brannstasjon/del av gammel:

Renholderbehov inkl hovedrengjøring:                                3,5 % stilling

(gjelder kun del av gammelbygget)

 

Samlet stillingsbehov som renholder:                                               153,5 % stilling

 

Beregning av renholderbehovet:

Ved beregning av renholderbehovet er følgende hyppighet lagt til grunn:

  • Behovsprøvd renhold på dagtid.
  • Moderne renholdsmetoder/maskiner.
  • Kontor og lignende rom rengjøres 1 gang pr uke
  • Fellesrom så som toalett og lignende renholdes hver dag.
  • Andre rom rengjøres etter behovsprøving.
  • Hovedrengjøring annet hvert år, men noen rom må hovedrengjøres hvert år.

 

VURDERING:

Renholderbehovet er beregnet etter nøkkeltall og kan være lavt fastsatt, men det antas at det er bedre å starte med et lavt utgangspunkt og heller øke etter hvert som man får erfaringer etter noen tids bruk.

 

Ved kunngjøring av ledige stillinger vil det bli tatt følgende hensyn:

  • Det vil bli kunngjort ledige stillinger ved intern utlysing. Her vil da de som har små stillinger få muligheten til å øke sine stillinger.
  • Dersom det ikke er nok interne søkere, kunngjøres ledige stillinger eksternt.

Kommunestyret har tidligere godkjent ny 100 % stilling som renholder, jfr budsjettvedtak 12.12.2007. Det er 20 % fast stillingshjemmel ved kommunehuset fra før. Til sammen utgjør dette 120 % stilling mens behovet er 153,5 %. Det økte behovet, 33,5 %, kommer av at NAV-bygget er flyttet til Hatteng.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre godkjenner renholderplan for Kommunehuset/Nav/brannstasjon på Hatteng med til sammen 153,5 % stilling.

Kommunestyret har tidligere godkjent opprettet 100 % stilling som renholder og godkjenner at det i opprettes 33,5 % ny stilling som renholder i tillegg til eksisterende 20 % stilling.

Kommunestyret er klar over at det kan bli behov for å justere stillingsstørrelsene etter at byggene er tatt i bruk og man får nødvendige erfaringer fra bruken av byggene.

 

BEHANDLING I Administrasjonsutvalget DEN 09.05.2008:

 

Forslag fra Felleslista v/Arvid Lilleng:

P.t. er ikke kommunens regnskap for 2007 fremlagt. Ingen kan med noenlunde sikkerhet si utviklingen i 2008 og de kommende år. Det vi vet er at lånegjelda ved utgangen av 2008 har økt med ca. 100 millioner kroner fra 2006. Jfr. tall fra økonomisjefen. Bare den økte lånegjelda vil belaste driftsregnskapet i kommunen med ca. 10 millioner pr år.

Ut fra denne situasjonen mener jeg klart at kommunen ikke har økonomi til å ta i bruk den del av kommunehuset som nå er utvidet. Vi har slett ikke økonomi til å sluttføre og bemanne NAV-bygget.

 

Av den grunn foreslår Felleslista følgende til sak 04/08:

Pga. kommunens uavklarte og alvorlige økonomiske situasjon kan ikke nydelen i kommunehuset åpnes og tas i bruk. Videre kan heller ikke NAV-bygget fullføres og tas i bruk. NAV organisasjonen plasseres i den gamle og nye Helsesenteret på Oteren etter et vedlikeholdsprogram med maksimalt 3 millioner kroner i investeringsbudsjett.

 

Økt bemanning i rådhuset og NAV bygg Hatteng er derfor ikke aktuelt.

 

Forslag fra Fagforbundet:

Ledig stillingsstørrelse 17,67 % etter omrokkering av næringsstilling tilføres renholdstjenesten i tillegg.

Denne kapasiteten kan benyttes andre steder i kommunen dersom erfaring viser det etter noe tids bruk ved kommunehus/NAV/brannstasjon.

 

Først ble forslaget fra Fagforbundet tatt opp til votering.

Forslaget fra Fagforbundet ble forkastet med 4 mot 2 stemmer.

 

Rådmannens innstilling ble satt opp mot forslaget fra Felleslista v/Arvid Lilleng.

Rådmannens innstilling ble vedtatt med 5 mot 1 stemme.

 

VEDTAK/INNSTILLING:

Storfjord kommunestyre godkjenner renholderplan for Kommunehuset/Nav/brannstasjon på Hatteng med til sammen 153,5 % stilling.

Kommunestyret har tidligere godkjent opprettet 100 % stilling som renholder og godkjenner at det i opprettes 33,5 % ny stilling som renholder i tillegg til eksisterende 20 % stilling.

Kommunestyret er klar over at det kan bli behov for å justere stillingsstørrelsene etter at byggene er tatt i bruk og man får nødvendige erfaringer fra bruken av byggene.

 

 


VALG AV FORRETNINGSFØRENDE OVERFORMYNDER

 

 

Saksbehandler:

Klara Steinnes

Arkiv:

033 

 

Arkivsaksnr.:

08/00576

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0052/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

I kommunestyrets møte 23.04.08, sak 39/08, fikk Elin Olderlund fritak fra sitt verv som forretningsførende overformynder straks ny var valgt.

Elin Olderlund var valgt for perioden 2006 - 2009.

Det må velges ny forretningsførende overformynder for perioden 2008 - 2009.

 

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

Saken legges fram uten innstilling

 

 


SØKNAD OM TILSKUDD - NORDISKE REISELIVSPROSJEKTET "ARCTIC NETWORK"

 

 

Saksbehandler:

Maar Stangeland

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

08/00547

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0032/08     Næringsutvalget                                                                      19.05.2008

0053/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Arctic Network arbeidsgruppe søker tilskudd på kr. 64 000,- fordelt over tre år til egenkapital for den norske delen av interreg-søknaden fra Storfjord kommune. Det årlige tilskuddet er på kr. 21 333,-

 

Arctic Network er et samarbeidsprosjekt på tvers av grensene Norge, Sverige og Finland som er beregnet at man vil bruke 3 år til å bygge opp en flyt av turisme over grensene.

 

Tilskuddene vil til sammen gi en norsk egenkapital på NOK 512 000,- eller € 64 000,- inn i fellesprosjektet. En slik fellesbevilgning fra kommunene vil utløse det samme beløpet i tilskudd fra Nord Norges kontor for interreg- midler. Det vil si at det fra Norsk side vil bli stilt opp med kr. 1 024 000,- til prosjektet over 3 år

 

For reiselivsnæringen i Nord- Troms som er en relativ ny næring gir dette styrke for at prosjektene som man har startet opp rundt om kring i kommunene i Nord Troms.

 

VURDERING:

Arctic Network er et turismeprosjekt som det jobbes med på tvers av grensene. Prosjektet har en tidsramme på 3 år. Målet for dette prosjektet er å lage strategier som generer flere turister til områdene som har dette samarbeidet.

 

Fra Norge er kommunene Storfjord, Kåfjord, Lyngen, Skjervøy, Nordreisa, Kvenangen, Alta og Kautokeino med. Fra Finland er Enontekio kommune med og fra Sverige er Kiruna kommune med i prosjektsøknaden.

 

Vi har i dag kommet frem til forprosjektet som jobbes frem av representanten Irene Cecilie Jensen, Troms Reiseliv fra Norsk side. Forprosjektet skal være ferdig i august 2008 I denne fasen bidrar Troms fylkeskommune med kapital til forprosjektet.

 

Det har vært flere møter som er avholdt i Norge og Finland. Alle kommunene har en ansvarlig fra sin kommune som har jobbet med prosjektet. I denne fasen har ikke det private næringslivet ennå vært representert.

 

Tilskuddet er med på å løyse ut penger som gir en styrke for regionen som er i en stor satsing på turisme.

 

På grunn av størrelsen på beløpet oversendes søknaden til behandling i K-styret.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1.      Storfjord kommune stiller seg positiv til søknaden fra Arctic Network.

2.      Storfjord kommune innvilger et tilskudd på kr. 64 000,- fordelt over årene 2008, 2009 og 2010 med kr. 21 333,- jf. vedtektene i kommunens næringsfond punkt 2.

3.      Tilskuddet. Gis på vanelige kommunale vilkår, likevel slik at disse må underordnes interreg vilkårene.

4.      Tilskuddet vil bli tilbaketrukket ved eventuell avvikling av selskapet før det er gått 3 år etter tilsagnsdato.

 

På grunn av størrelsen på beløpet oversendes søknaden til behandling i K-styret.

 

 

Saken skal behandles i Næringsutvalget den 19.05.2008.

Behandling og vedtak vil bli utdelt på kommunestyremøtet.

 

 


SØKNAD OM TILSKUDD FOR DRIFTSÅRET 2008

SØKER: LYNGSFJORD ADVENTURE

 

Saksbehandler:

John Egil Ottosen

Arkiv:

NÆRING 

 

Arkivsaksnr.:

08/00560

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

             

0033/08     Næringsutvalget                                                                      19.05.2008

0054/08     Kommunestyret                                                                       21.05.2008

 

Vedlegg:

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Lyngsfjord Adventure AS ved Hans-Olav Eriksen søker tilskudd for driftsåret 2008 med inn til kr. 200 000,-

 

Dette gjøres i henhold til opptrappingsplan for drift og utvikling av Lyngsfjord Adventure AS i søknad om tilskudd av saksnr 0025/07, møte i kommunestyret 28.03.07.

 

Lyngsfjord Adventure AS gir samtidig en statusrapport som er beskrevet i vedlegget.

 

Lyngsfjord Aventure AS skal opprettes en sommerleir våren 2008 i Storfjord kommune, med tanke på sommerturisme. Leiren vil bestå av lavvoer, toalett-fasiliteter og utvendige benker.

 

Sommerprogrammet vil bestå av samisk kultur, brevandring, havsafari, toppturer, fjellsykling og kanopadling, med oppstart fra medio mai fram til september måned. Det er budsjettert med gjennomsnittlig 100 gjesteturer per måned.

 

Målsettingen vil i løpet av 2008 være å kvalitetskontrollere all guiding og rutiner for neste vintersesong 2008/2009, dette skal gjøres gjennom kursing av samtlige involverte over fire ettermiddager høsten 2008. 

 

Målsetningen for vintersesongen 2008/2009 og sommersesongen 2009 er å samkjøre ytterligere tjenesteyterne, og øke aktivitetsnivået med 20 % fra inneværende sesong 2007/2008. Dette vil kreve økt satsning på markedsføring, direktekontakt og bearbeidelse av våre eksisterende kontakter lokalt, regionalt og internasjonalt.

 

Med tanke på sin videre utvikling av Lyngsfjord Adventure AS vises det til investeringsbudsjettet for 2008

 

INVESTERINGSBUDSJETT 2008

Investering utstyr:

Bekledning vinterdresser:                  60 stk              kr 790 pr stk               kr    47 400,-

Vintersko                                           60 stk              kr 440 pr stk               kr    36 400,-

Sauna                                                 1 stk                                                   kr    37 500,-

Investering utstyr:                                                                                        kr. 121 300,-

 

Investering fasiliteter vinter- og sommer-camp:

Sittebenker i natur                             5 stk                kr 3000 pr stk             kr  15 000,-

Lavvu-duk 40 manns                                     1 stk                                                   kr  19 400,-

Investering Camp                                                                                         kr. 34 400,-

 

Markedsføring:

Deltakelse messe Russland april 08                                                              kr    10 000,-

Møte partner Italia august 08                                                                       kr    20 000,-

Møte partner London oktober 08                                                                 kr    20 000,-

Møte partner Oslo september 08                                                                  kr    10 000,-

Utvikling av sommerbrosjyre 08                                                                  kr    30 000,-

Utvikling av vinterbrosjyre 08/09                                                                 kr    30 000,-

Trekopper: markedsføring                 100 stk                        kr 100 pr stk               kr    10 000,-

Mottak av 14 pressegrupper                                                                         kr  221 200,-

Markedsføring                                                                                                          kr. 351 200,-

 

Andre investeringer

Innkjøp av minibuss                           1 stk                                                   kr  50 000,-

 

Arbeidstimer/egeninnsats, produktutvikling

Opprettelse av sommercamp              300 timer        395 kr pr time             kr  118 500,-

Utarbeidelse av guidemanual            80 timer          395 kr pr time             kr    31 600,-

Undervisning i guiding                      160 timer        395 kr pr time             kr    63 200,-

Undervisning i førstehjelp                 160 timer        395 kr pr time             kr    63 200,-

Totalt egeninnsats                                                                                         kr. 276 500,-

Investeringer/utgifter, 2008                                                                          kr  833 400,-

 

 

Egeninnsats                                                              kr. 633 400,-

Tilskudd fra Storfjord kommune                          kr. 200 000,-

Invsteringer/utgifter 2008                                                                          kr. 833 400,-

Totalt                                                                        kr. 833 400,-              kr. 833 400,-

 

 

 

VURDERING:

Storfjord har fått ett reiselivsselskap i kommunen som til nå har generert godt med turisme til regionen. De har til nå hatt en utvikling i Lyngsfjord Adventure som de selv trodde det skulle gå flere år å utvikle. Det positive er at de også trekker med seg andre reiselivsbedrifter fra kommunene Lyngen og Balsfjord.

 

De har hatt inne store grupper flere ganger som gir et inntrykk av kvaliteten på produktene er så god at man vil bruke dem flere ganger. De har ambisjoner om at dette skal det bli flere av i videre drift.

 

Selskapet har fordelt ansvarsområder på 6 forskjellige personer i selskapet. Dette gir en styrke med tanke på kvalitetssikring av Lyngsfjord Adventure som er under oppbygging.

 

Lyngsfjord Adventure har opprettet egen nettside på internett www.lyngsfjord.net hvor selskapet selger sine produkter over nett.

 

De viser til konkret tiltak som selskapet vil jobbe med videre.

 

§      Oppsøkende virksomhet: besøke partnere med presentasjon av produkter

§      Bearbeidelse av nettsider, med økt fokus på billedmateriell, informasjon på flere språk og mer lettfattelig grensesnitt

§      Innhente profesjonell fotograf for billedtakning under aktiviteter, over flere dager

§      Produksjon av sommer- og vinterbrosjyre på flere språk

§      Produksjon av standsmateriell for messer og konferanser

§      Deltakelse på store messer, både nasjonalt og internasjonalt, med spesielt fokus på Norwegian Travel Workshop

§      De vil vurdere oppbygging av en sekundær vinterleir i Signaldalen eller Kitdalen

 

Storfjord kommune har gitt signaler på at de vil satse på turisme i årene fremover, ser vi positivt på søknaden i og med at selskapet har flere mindre selskap med i etableringen. Samholdet gir en ekstra styrke og støtten gir kraft til nye etableringer i Storfjord kommune.

 

Det tas forbehold om at kommunen får nye midler for året 2008. Dersom det skulle bli aktuelt må søker sende inn ny søknad for ny behandling.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

1.      Storfjord næringsutvalg stiller seg positiv til søknaden fra Lyngsfjord Aventure.

2.      Storfjord næringsutvalg gir tilsagn om et tilskudd/støtte på kr. 200 000,- jf. vedtektene i regionalt næringsfond punkt 14. Tilskuddet blir gitt som bagatellmessig støtte.

3.      Det settes krav til tilskuddet før utbetaling i form av dokumentasjon av innvesteringer og markedsføring på kr 633 400,-

4.      Tilskuddet skal være nyttiggjort før det er gått ett år fra tilsagnsdato. Om søker trenger noe lengre tid i forhold til tilsagnsdato, skal dette gis skriftlig.

5.      Tilskuddet vil bli tilbaketrukket ved eventuell avvikling av selskapet før det er gått 5 år etter tilsagnsdato.

 

 

 

Saken skal behandles i Næringsutvalget den 19.05.2008.

Behandling og vedtak vil bli utdelt på kommunestyremøtet.