MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

 

Utvalg:

Kommunestyret

Møtested:

Otertun

Møtedato:

24.05.2007

Tid: 1700

 

Eventuelt forfall meldes til tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

 

SAKSLISTE

 

Saksnr.

Arkivsaksnr.

 

 

 

Tittel

 

0036/07       07/00512                                                                                                         

IGANGSETTING AV UTREDNING AV SMÅKRAFTVERKSTRATEGI I STORFJORD UTSETTELSE AV UTTALELSER OM SMÅKRAFTVERK I KJELDALSELVA OG BERGSELV    

 

0037/07       07/00523                                                                                                         

SIGNALDALEN BREDBÅND - DELVIS FINANSIERING GJENNOM TILBAKEFØRING AV MERVERDIAVGIFTSKOMPENSASJON TIL PROSJEKTET              

 

Møtet starter kl 17.00 med en kort innledning ved rådmannen etter at ordfører har åpnet møtet.

Deretter følgende innledere:

  1. Øystein Grundt, NVE sin småkraftsesjon.

Småkraft sett fra NVE sin side.

NVE sin miljøfaglige veileder for utarbeidelse av fylkesvise planer.

Kommunens styringsmuligheter når det gjelder småkraft.

Kommunalt behov for småkraftstrategi, med mer ?

  1. Planlegger/utreder Magnus Snøtun i Luster Energiverk.

Hvordan de har gjort det.

Kommunedelsplan for småkraftverk i Luster.

Erfaring med slik planlegging. Tidsaspekter og framdrift.

  1. Kraftlagsjef Erling Martinsen i Nord Troms Kraftlag AS.

Teknisk /økonomiske muligheter for småkraftverk.

Forholdet til netteier/stamnetteier (kapasitet og pris)

Erfaringer med erstatninger, forholdet til reindriftsnæringen.

 

Til slutt: Kommunestyret behandler sakene på sakslista.

 

 

Oteren, 16. mai 2007

 

 

 

Hanne Braathen (s)                              Wenche Haug Andersen

ordfører                                              sekretær

 

IGANGSETTING AV UTREDNING AV SMÅKRAFTVERKSTRATEGI I STORFJORD

UTSETTELSE AV UTTALELSER OM SMÅKRAFTVERK I KJELDALSELVA OG BERGSELV

 

Saksbehandler:

Wenche Haug Andersen

Arkiv:

S11 

 

Arkivsaksnr.:

07/00512

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0036/07     Kommunestyret                                                                         24.05.2007

 

 

 

Vedlegg: 1: Offentlig høring av søknad om konsesjon for bygging av Kjeldalselva kraftverk

                2:        ”          ”        ”     ”        ”         ”           ”        ”       ”   Bergselva          ”

                3: Driftsstyresak 33/07 den 12.3.2007, forslag til uttalelse fra Storfjord kommune

                    for bygging av Kjeldalselva kraftverk. Forslaget må vedtas av kommunestyret for

                    å være endelig.

                 4: Notat fra rådmannen (mst 19.4.2007) om kommunens styringsverktøy i

                     forbindelse med utvikling av småkraftverk,

 

Ikke vedlagt: I: Rapport nr 19/2004 fra NVE: Beregning av potensial for små kraftverk i

                         Norge.

                         ( Av rapporten er vedlagt oversikt over:

-         Potensiale for små kraftverk i Sogn og Fjordane. (Luster er Norges største potensielle småkraftkommune.)

-         Potensialet for små kraftverk i Troms. Her er Storfjord størst med

      410 Gwh, med Tromsø kommune som nr 2

                      II: NVE: Miljøfaglige retningslinjer for  utarbeidelse av fylkesvise planer for

                           små kraftverk, unntatt kap 2 sammendrag og side 39 (avbøtende tiltak)

                      III: Kommunedelplan for små kraftverk i Luster kommune, unntatt  sidene 8-9

                            om valg av vurderingstema.

 

 NVE har dessuten latt utarbeide veileder i planlegging, bygging og drift av små kraftverk (Veileder nr 2/2003), og dokumentasjon av biologisk mangfold ved bygging av små kraftverk (1 –10 MW)

(Veileder nr 1/2004)

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Formannskapet drøftet i møte 13.6.2005 spørsmålet om utbygging av små kraftverk i Storfjord. Invitasjonen fra rådmannen var å igangsette et forprosjekt med mulig organisering av lokale fallrettighetseiere. Dette sluttet formannskapet seg da til. Av flere grunner, fremst kapasitetsbegrensinger hos rådmannen, ble det etter hvert stillstand i dette arbeidet.

Rådmannen nevnte minst to begrunnelser for at kommunen skulle interessere seg for småkraftverk. For det første ville kommunen kunne skaffe seg økt inntektsgrunnlag gjennom etablering av småkraftverk gjennom eiendomsskatt. Dersom kommunen i tillegg gikk inn på eiersiden, ville det kunne gi eieravkastninger.

Storfjord kommune har også et plan- og forvaltningsansvar i forhold til småkraftverk.

 

Storfjord kommune har et potensiale på småkraftverk som kanskje er 2/3 av det som i dag produseres ved de to kraftstasjoner tilhørende Troms Kraft innenfor kommunen. Storfjord kommune er den kommunen i Troms som har det største potensialet. I Nordland har Bindal, Rana og Hemnes større potensiale enn Storfjord.

 

Kommunen har nå formelt to småkraftskonsesjoner til behandling med frist til 20.5/25.5.2007, og må regne med å få i hvert fall fire til i løpet av ganske kort tid. Med det potensialet som er i vår kommune, vil det kunne bli et større antall små kraftverk.

 

Det er lagt til fylkeskommunen å ha ansvaret for å la utarbeide fylkesvise planer for små kraftverk. Det er ikke igangsatt noe slikt arbeid i Troms. Rådmannen har tatt opp spørsmålet om spleiselag mellom kommunen og fylkeskommunen for å få dette gjennomført.

 

Alternative måter å behandle konsesjonssøknader om småkraft på 

Formelt har kommunen flere muligheter å behandle slike konsesjonssøknader på. Kommunen kan gjennomføre en konkret behandling for hver enkelt formelt i form av en uttalelse fra kommunen etter vannressurslovens § 8 (og eventuelt energiloven når det gjelder høyspentledninger), basert på konkrete faglige innspill. Vedlagt konsesjonssøknadene skal bl a foreligge konsekvenser for biologisk mangfold. I dette første tilfelle er kommunen kun en høringsinstans. Det er  NVE som gis konsesjon, og eventuelt vilkår.

Driftsstyresak  33/07 illustrerer denne formen for kommunal behandling.

 

En annen mulighet er at kommunen krever reguleringsplan for det aktuelle tiltaket. I så fall er kommunen reguleringsmyndighet, og har for så vidt styring på det aktuelle tiltaket gjennom dette verktøyet.

 

En tredje mulighet er at kommunen krever at tiltaket skal vurderes i forhold til en kommunedelplan for småkraftverk. Det er mulig at kommunen også etter dette må gå veien om kravet til reguleringsplan for tiltaket.

 

Noen vurderingstema i forbindelse med småkraftverk

I det oppkopierte vedlegget til NVE sin veileder og den oppkopierte delen av kommunedelplanen for Luster, er det omtalt hvilke tematiske forhold som kan være aktuelle å vurdere i forbindelse med konsesjonsbehandling av småkraftverk, eventuelt å tas inn i en kommunedelplan.

 

Spesielt for Storfjord er at mange av småelvene som nå er aktuelle for kraftutbygging, er ”snøsmeltingselver/flomelver og breelver”. Begge typer vil gi kraft på den tida av året da prisen er lav, og ferdselen i utmarka kanskje er stor. Spesielt for breelvene er den diskusjon som nå har tatt seg kraftig opp i tilknytning til at isbreene smelter. Dette vil jo på sikt svekke det økonomiske grunnlaget for småkraftverkene, og kanskje gjøre kraftgatene tomme. Hvem skal ha ansvaret for å rydde opp da?

Storfjord kommune har som et av satsingsområdene reiseliv og utmarksbruk. Dette kan stå i motsetning til kraftutbygging. Innføring av minstevannføring vil kunne stå i motsetning til økonomisk utbytte for eierne av småkraftverk.

 

Skal kommunens ambisjoner ligge på uttalelsesnivået etter vannressursloven, eller skal kommune opptre som plan- og reguleringsmyndighet og som forvaltermyndighet?

 

Skal kommunen ha ambisjoner om å gå inn som aktiv eier, og derved ”ta en del av den økonomiske kaka” til disposisjon for fellesskapet?

 

Rådmannen ser i det hele mange forhold som bør utredes og vurderes.

 

Det legges i det åpne temamøtet den 24.5 opp til at eksterne fagpersoner skal kunne informere bredt om aktuelle problemstillinger i forbindelse med småkraftverk på den åpne delen av temamøtet. Kommunestyret settes formelt etter at den åpne informasjonsdelen/drøftingsdelen er over for å behandle de saker som står oppført på sakskartet.

 

Seksjonssjef på småkraftverk i NVE i Oslo, Øistein Grundt, vil orientere om småkraftverksutviklingen sett fra NVE sin side. Han er også bedt om å si noe om kommunens styringsmuligheter når det gjelder småkraftverk, og behovet for en kommunal strategi på småkraft.

 

Luster kommune har i samarbeid med Luster Energiverk og Luster Sparebank etablert et samarbeid om å utvikle småkraftverk i Luster kommune. Utreder Magnus Småtun derfra vil orientere om hva de har gjort, hvordan de har gjort det og hvordan de tenker. Luster har for øvrig allerede en produksjon på om lag 3000 Gwh, og er en av de store kraftkommuner i Norge.

 

Kraftlagsjef Erling Martinsen fra Nord Troms Kraftlag vil orientere om  teknisk/økonomiske muligheter for småkraftverk i vårt distrikt, om forhold til netteier og stamnetteier (kapasitet og pris), samt erfaringer med erstatninger og forholdet til reindriftsnæringen.

 

Utredning av en småkraftstrategi?

Dersom kommunestyret i forbindelse med behandlingen kommer til at det skal igangsettes et utredningsarbeid, må det bevilges midler til dette, og det må etableres en styringsgruppe.

Rådmannen vil i så fall foreslå at formannskapet, evt med representanter fra driftsstyret (planutvalgfunksjonen), utpekes som styringsgruppe.

Det må kjøpes inn ekstern kompetanse for å gjennomføre utredningsarbeidet, og rådmannen antar at det i så fall kan skje et utredningsarbeid til full kommunedelplan etter plan og bygningsloven fram til sommeren 2008.

 

Det vil da antakelig være riktig at kommunestyret utsetter behandlingen av de to innkomne konsesjoner og de som senere vil komme til slik endelig småkraftplan foreligger.

NVE har på spørsmål fra rådmannen svart bekreftende på at de aktuelle konsesjonssøknader i så fall vil bli stilt i bero. Det betinger at kommunen vedtar  å utsette behandlingen og gjennomfører en slik utredning innen rimelig tid.

 

VURDERING:

Rådmannen mener at det vil være riktig å foreta en vurdering av hvilke ambisjoner kommunen skal ha når det gjelder småkraftverksetablering i Storfjord. Ovenfor har rådmannen pekt på noen aktuelle forhold som bør avklares.

Disse vil være så viktige at rådmannen vanskelig ser at kommunen ikke tar stilling til disse på et mest mulig fritt og prinsippielt grunnlag.

 

Rådmannen vurderer det slik at det vil være vanskelig å la noen konsesjonssøknader nå passere uten slike vurderinger ut fra likhetsprinsipp. Det betyr at søknadene må underordne seg  en helhetlig og planmessig vurdering fra kommunens side.

Et alternativ om å la disse slippe gjennom nå, vil, av de samme likhetshensyn, tilsi at kommunen vanskelig kan gjøre annet enn å behandle konsesjonsøknadene ut fra ”et lavt ambisjonsnivå”, og da konkret etter hvert som de kommer inn.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

1: Storfjord kommunestyre vedtar å igangsette arbeidet med å utarbeide en kommunedelplan

    for småkraftverk etter plan- og bygningslovens regler.

    Formannskapet supplert med noen fra driftsstyret utpekes som styringsgruppe og får        ansvaret for  å følge opp arbeidet.

     

2: Det bevilges inntil kr 400 000 til planarbeidet, som kunngjøres utlyst. Midlene dekkes ved

    salg av TIRB- aksjer. Det søkes fylkeskommunen om spleiselag.

 

3: Konsesjonssøknader  på småkraftverk i Kjeldalselva og Bergselva stilles i bero inntil

    småkraftverksplan er endelig vedtatt. Det gjelder også senere innkomne

    konsesjonssøknader.

 

 

 


SIGNALDALEN BREDBÅND - DELVIS FINANSIERING GJENNOM TILBAKEFØRING

AV MERVERDIAVGIFTSKOMPENSASJON TIL PROSJEKTET

 

Saksbehandler:

Magne Wilhelmsen

Arkiv:

 

 

Arkivsaksnr.:

07/00523

Gradering:

 

 

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0037/07     Kommunestyret                                                                         24.05.2007

 

 

 

Vedlegg: Ingen. Ettersendes.

 

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommunestyre vedtok i desember 2003 at kommunen skulle satse på utbygging av

bredbånd i Storfjord. Storfjord formannskap søkte 30.8.2006 om Høykom midler på i alt kr 1 410 000,- til utbygging av bredbåndsnett basert på fiber i Signaldalen og fikk tilslag på midlene 25.09.2006. Totalramme for prosjektet beløp seg til kr 3 525 000,- hvorav Storfjord kommune bidro med 275 000,- og Signaldalen Fiber deltok med 1 840 000,-.

 

Basert på kommunestyrets prinsippvedtak fra 2003, samt på det lokale bidrag som vil kreves i forbindelse med en utbygging av bredbånd til Signaldalen, vil rådmannen anbefale at kommunen øker sitt engasjement utover det som tidligere har vært bevilget til nå til Signaldalen i form av tilbakeføring av momskompensasjon i prosjektet. Bredbånd vil være av avgjørende betydning for den framtidige bosetting i denne dalen.

 

Befolkningen i Signaldalen har gjennomført folkemøter og er svært innstillt på å få gjennomført prosjektet med stor andel egeninnsats i forbindelse med graving og nedleggelse av rør på ca 35 km.

 

Fra 1.1.2004 har kommunene hatt en kompensasjonsordning knyttet til merverdiavgift som betyr at dersom en kommune kjøper varer og tjenester fra merverdiavgiftsregistrerte næringsdrivende, vil kommunen få refundert den merverdiavgift som følger av kjøpet. Kompensasjonen ytes bare for anskaffelser til bruk i ”den kompensasjonsberettigede virksomheten”, det vil si kommunen må eie anskaffelsen/prosjektet. Storfjord kommune skal eie bredbåndsnettet til Signaldalen.

 

VURDERING:

Basert på en betydelig høyere kostnad for prosjektet enn tidligere antatt, vil det være rimelig at Storfjord kommune også bidrar i større grad. Tilbakeføring av merverdiavgiftskompensasjon ville ikke vært mulig uten at kommunen stod som passiv eier.

 

RÅDMANNENS INNSTILLING:

 

A. Storfjord kommunestyret vedtar at momskompensasjonen på 25 %  som oppnås på eksterne leverandørers leveranser  tilbakeføres som delfinansiering av prosjektet, forutsatt at kommunens årsregnskap for 2007 går med overskudd nok til å dekke delfinansieringen. Momskompensasjonens sluttbeløp avhenger av ferdig prosjektregnskap og total utfakturering fra eksterne leverandører.

 

Finansieringen foreslås ført på følgende måte: Kontostreng: 0 120 120 9700 401 (Kredit), 1 911 880 5700 (Debet).

 

B. Rådmannen gis fullmakt på vegne av Storfjord kommune til å inngå en samarbeidsavtale med Signaldalen Fiberlag hvis formål er å organisere utbygging og drift av infrastruktur for formidling av toveis kommunikasjon for medier som TV, breiband og telefoni til alle andelshavere som bor i Signaldalen.