MØTEINNKALLING

MØTEINNKALLING

Utvalg:

Styret for oppvekst og kultur

Møtested:

Møterommet, Kommunehuset

Møtedato:

08.12.04

Tid: 0900

Eventuelt forfall meldes til møtesekretær på tlf. 982 09 091 eller sentralbord tlf. 77 71 45 00.

Varamedlemmer møter etter nærmere avtale.

Det vil bli servert lunsj på møtet.

SAKSLISTE

Saksnr.

Arkivsaksnr.

   
 

Tittel

 

0069/04                    04/01113            

REFERATSAKER STYRE FOR OPPVEKST OG KULTUR 08.12.04

0070/04                    04/00521            

STORFJORD KOMMUNES KULTURPRIS 2004

0071/04                    04/01108            

OPPNEVNING AV AD HOC - UTVALG 

0072/04                    04/01107            

BUDSJETT 2005 - KAP. 1.2    

Oteren, 30. november 2004

Bente Pedersen (s)                                                                    Maria Figenschau

leder                                                                                        kulturkonsulent


REFERATSAKER STYRE FOR OPPVEKST OG KULTUR 08.12.04

Saksbehandler:

Aksel Sollie

Arkiv:

   

Arkivsaksnr.:

04/01113

Gradering:

   

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0069/04                  Styret for oppvekst og kultur                  08.12.04

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

a)      Rundskriv F-13/04

b)      Delegerte vedtak

RÅDMANNENS INNSTILLING:


STORFJORD KOMMUNES KULTURPRIS 2004

Saksbehandler:

Maria Figenschau

Arkiv:

076 

 

Arkivsaksnr.:

04/00521

Gradering:

   

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0070/04                  Styret for oppvekst og kultur                  08.12.04

Vedlegg:            Kulturpris-statutter (vedtatt i HOK sak 179/95)

                        Innkomne forslag på kandidater

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Storfjord kommunes kultupris har siden 1992 blitt tildelt aktive utøvere eller ledere, trenere og organisatorer som gjennom sitt virke innafor kulturarbeidet i Storfjord har gjort seg spesielt positivt bemerka. De første fem årene blei prisen delt ut hvert år, seinere hvert annet år.

Årets tildeling er den 10. i rekka. Tidligere mottakere av prisen er Hans Chr. Andersen, Oddvar Ørnebakk, Storfjordkoret, Sigurd Engen, Ingvald Eriksen, Bente Pedersen, Storfjord skytterlag og Henry Larsen.

Tildeling av kulturprisen for 2004 har vært kunngjort i Mangfolderen tre ganger, med siste frist for innsending av forslag 1. november 2004. Innen fristens utløp var det kommet inn seks forslag på  fem ulike kandidater. Av hensyn til kandidatene har forslagene vært unntatt offentlighet i hht. off.lovens §4 inntil endelig vedtak fattes.

SOK valgte i sak 68/04 Bente Pedersen og Henry Larsen til innstillingsutvalg for kulturprisen. Dette utvalget avholdt møte mandag 29. november 2004, og vil legge fram si innstilling i møtet.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saken legges fram uten innstilling.

Det valgte innstillingsutvalg legger fram sitt forslag i møtet.


OPPNEVNING AV AD HOC - UTVALG

Saksbehandler:

Aksel Sollie

Arkiv:

   

Arkivsaksnr.:

04/01108

Gradering:

   

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0071/04                  Styret for oppvekst og kultur                  08.12.04

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Med jevne mellomrom mottar kommunen flere høringer fra ulike departementer og utvalg av ganske omfattende karakter, og med relativ kort tidsfrist på tilbakemelding. Det forventes at kommunene gir en politisk behandlet tilbakemelding på disse.

Administrasjonen har vurdert saka på ledernivå og derfor funnet det på sin plass å fremme denne saka ovenfor bl.a. HSU med den begrunnelse at høringer generelt går utpå å få en politisk tilbakemelding på eksempelvis ulike lovforslag, forskrifter osv fra sentralt hold. Således sees det på som lite relevant at administrasjonen saksbehandler disse og ofte kommer med et forslag til vedtak, som i de fleste tilfeller går igjennom politisk. Resultatet er at politikerne bl.a. ikke får lest høringene før de uttaler seg/slutter seg til en innstilling som er forberedt av administrasjonen. Praksisen har vært at alt av høringer blir tatt opp til politisk behandling og man har kanskje vært lite flink med å ”sile” ut relevante saker, men det kan skyldes at det hersker endel usikkerhet på hva som kan være relevant for politikerne å behandle.

Administrasjonen er av den formening at kanskje enkelte av disse høringene er av en sånn prinsipiell karakter at de kanskje også burde ha vært behandlet i de ulike lokalpolitiske partier, men slik fungerer det ikke pr. dags dato.

Kommunelovens § 10 – 5 gir adgang for SOK til å velge et såkalt Ad-Hoc utvalg som kan forestå arbeidet med bl.a. diverse høringer som kommer til de ulike fagområdene, herunder Oppvekst og Kultur.

Det utpeker seg 2 ulike alternativer når det gjelder utvalgets mandat:

1.      Ad-Hoc utvalget får fullmakt fra SOK til å gi uttalelse i sakene, og disse blir i ettertid referert i SOK.

2.      Ad-Hoc utvalget forestår saksbehandlinga til SOK, dvs. bl.a.  gjennomgår materialet, innhenter uttalelse fra fagetatene og saksbehandler dette til SOK .

Det praktiske bistanden til dette gis av fellestjenesten.

VURDERING:

Fordelen med å oppnevnte et slikt utvalg vil iallfall være at politikerne blir delaktige og kjent med de ulike høringer som kommer. Høringene gjennomgår således en mer hensiktsmessig prosess, slik administrasjonen ser det, enn hva gjeldende praksis har vært til nå.

Saka legges fram uten innstilling til vedtak.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saka legges fram uten innstilling


BUDSJETT 2005 - KAP. 1.2

Saksbehandler:

Aksel Sollie

Arkiv:

15 

 

Arkivsaksnr.:

04/01107

Gradering:

   

Saksnr.:

Utvalg

Møtedato:

0072/04                  Styret for oppvekst og kultur                  08.12.04

Vedlegg:

Budsjettforslag. Utgangspunkt fra etaten.

Budsjettforslag m/ kommentarer

Rammetimetallsøknad fra Hatteng og Skibotn

FAKTISKE OPPLYSNINGER:

Tildelt ramme for 2004, 20, 352 mill kr, ble prisjustert med 3,2% til 21 mill.

       
             

Tildelt ramme

 

20,352 mill x 103,2% = 21,0 mill

   

Økning

 

650000

       
             

Totalt foreslått budsjett fra Oppvekst og kultur :

22,9 mill

       
             

Avvik

 

ca. 1,9 mill i forhold til ramma

   
             

Etter dette ble følgende tiltak godkjent

 

og tatt med i ramma som økte til 22.145 mill

     
       
             

En ekstra klasse på Hatteng skole

Fra 1/8: 5/12 av 600000

250000

 

Spes.pedtiltak - 25 t/u

 

Fra 1/1: Hele året

462000

 
         

712000

 
             

Det er videre lagt inn en begrunna reduksjon i inntekter i

     

barnehagene :

         

Foreldrebetaling

 

(Se kommentar under)

200000

 

Statl tilskudd

       

300000

 

Øremerka tilskudd Musikk og kulturskolen

   

100000

 
             
             

Politiske vedtak kultur, Lassagammi, Baalsrudstiftelsen og FYSAK

80000

 

Diverse økninger

     

20000

 

Skolenes andel av

SLT

     

50000

 

Overført ansvar fra

Drift-trossamf.

     

17000

 

Sum økninger

     

1479000

 
             

Til fradrag

     

Økt foreldrebetaling

       

170000

 

Økt kontingent

Musikk og kultur

     

30000

 

Div. mindre

endringer

     

      141000

 

Sum fradrag

341000

 
       

1462000

 

Netto tillegg

   

1 138 000

 
             
             
       

Dette beløpet er lagt inn i det foreslåtte budsjettet.

 
   

Skolene har et begrunna ønske om oppgradering av IKT utstyret.

   

Dette, sammen med

  et ønske om

komplettering av inventar

       

beløper seg til (se rapport om IKT)

370000

 

370000

 

Etter drøftinger ble den tildelte ramma redusert til 21,3 mill.  for å få total balanse.

I forslaget til budsjett for Kap 1.2 er følgende tiltak til reduksjon og meirinntekter foreslått.

Meirinntekter:

  1. Økning i barnehageavgifta fra Kr 2400,- til maksimalpris 2.750,- gir Kr 350,- pr. mnd for heil plass. Dette vil gi ei økning i inntekter på ca Kr 170.000,-
  2. En økning av egenandelen til Musikk- og kulturskolen fra Kr 1000,- til Kr 1400,- pr år vil gi ei ekstrainntekt på ca 30.000,-.

Reduserte utgifter:

  1. Det er foretatt reduksjoner i lønn til lærere med ca 1 mill.
  2. Vikarbudsjettet er redusert med ca Kr 145.000,-
  3. Posten fritt skolemateriell er redusert med Kr 75.000,-

Reduksjonen i lærerlønn er gjort med bakgrunn i Kommunestyrets vedtak om at klassedelingsreglene skal følges ved tildeling av ressurser. Dette er også i samsvar med Ot.prp. 50 og presiseringer i Rundskriv F-18/03.

For Skibotn skole dreier det seg i hovedsak om en klasse i reduksjon på barnetrinnet. Reduksjonen er Kr 402.000,- i forhold til lønnsskjema.

Ved  Hatteng skole er det først godkjent en klasse i tillegg fra inneværende skoleår p.g.a økning i elevtall. I tillegg til dette er det godkjent et lovpålagt behov for en spesialpedagogisk ressurs på 25 t/u. (se skjema)

Dette er totalt for 2005 beregna til Kr 712.000,-.

Etter dette er det foretatt en reduksjon av lønnsposten i  budsjettet til  skolen på Kr 406.000,-.

Lønnsutgiftene ved Elvevoll Oppvekstsenter er redusert med Kr 175,000,- på grunn av nedgangen i antall barn i barnehagen og derav reduksjon i bemanning.

Inneværende skoleår er det vedtatt et rammetimetall på 741,5 t/u inklusive samisk og finsk.

Lærerlønn, uten tillegg av sosiale utgifter etc, er for neste år beregna til Kr 11.463.000,- som gir rom for et rammetimetall på ca 740 t/u inklusive timer til samisk/finsk.

Skolene har søkt om et rammetimetall på til sammen 766, eksklusive samisk og finsk. Når en legger til denne undervisninga, vil en komme på ca 800 timer, altså en reduksjon på ca 60 timer pr. uke.

Dette tilsvarer ca. den foretatte reduksjonen på Kr 983.000,- i forhold til inneværende lønnsbudsjett.

En må her være oppmerksom på at inneværende skoleår som slutter 31/7, har et forholdsvis mye større forbruk enn det som reduksjonen tilsier. Innsparingene gjelder altså bare 5/12 av skoleåret.

VURDERING:

De overstående faktaopplysninger er henta ut fra forslaget som F.skapet skal behandle, og derfor må jeg ta forbehold om eventuelle endringer i Formannskapets behandling.

Det er ikke så enkelt å vurdere om dette budsjettet er tilstrekkelig til å drive Oppvekst- og kultur i 2005. Reduksjonene i lønn/rammetimer er betraktelig, og sett i forhold til nye lovpålagte oppgaver, vil skolene få problem med å gi tilfredsstillende tilbud.

Musikk- og kulturskolen er utvida med de vedtatte rammer.

Barnehagene vil ha et bemanningsnivå som er normalt, og kostnadene her øker med ”normal” kostnadsutvikling. På driftsida er det en viss reduksjon, i og med at beløpene er omtrent de samme som forrige år.

På kultursida er det små driftsmidler til nye tiltak. Kommunestyret har vedtatt en del nye tiltak som krever ressurser, og disse er lagt inn i budsjettet.

Både når det gjelder Kulturetaten og Musikk- og kulturskolen bør en utnytte alle sjanser til prosjektmidler.

Saka legges fram uten innstilling til vedtak.

RÅDMANNENS INNSTILLING:

Saka legges fram uten innstilling til vedtak.