Mandag publiserte Forbrukerrådet resultatene fra en stor undersøkelse som viser hvordan forbrukerne blir mottatt ved henvendelser til de norske kommunene. 433 kommuner blei testa, og Storfjord kommune havna under gjennomsnittet når poengene blei regna ut.

Storfjord kommune oppnådde kun 42 av 100 mulige poeng i undersøkelsen. Til sammenligning fikk den beste kommunen, Selbu kommune, 82 poeng. Undersøkelsen var delt i tre områder: Internett, e-post og telefon, og Forbrukerrådet har testet hvordan folk blir møtt av kommunen når de henvender seg muntlig eller skriftlig ved å utgi seg som innbyggere, pårørende til innbyggere eller potensielle innflyttere. Storfjord kommune oppnår 9 av 20 poeng for e-posthenvendelser, 24 av 40 poeng for telefonhenvendelser, men kun 9 av 40 poeng for nettsidene. Du kan se hele undersøkelsen på Forbrukerrådets nettsider.

Blant tingene Forbrukkerrådet savner er nedlastbare søknadskjema, informasjon om bostøtte, søknadsprosedyrer for fasadeendinger og SFO-satser. Dette mangler på Storfjord kommunes nettsider. Forbrukerrådet savner også satsene for renovasjon, navn på Ordfører, hennes partitilhørighet og hennes e-postadresse, men alt dette er faktisk å finne på nettsidene. Meldal kommune har i følge Forbrukerrådet landets beste nettider. Ta en titt her, og avgjør sjøl!

Undersøkelsen viser at det er de største kommunene som scorer best i undersøkelsen, og dette mener kommunalminister Erna Solberg og moderniseringsminister Morten Meyer skyldes at de små kommunene ikke er i stand til å ivareta sine oppgaver godt nok. Kommunene i Troms og Nordland gjør det også generelt dårligst i undersøkelsen.

Les hele Forbrukerrapportens reportasje her.