NÆRVÆR GIR POSITIV UTVIKLING AV SYKEFRAVÆR

Her kommer sommerens gladmelding fra Storfjord kommune. Sykefraværet er på retur.

Mens vi i 1.kvartal i år hadde et sykefravær på over 11%, har vi for 2.kvartal kommet ned i underkant av 8%. Og det er vi veldig godt fornøyd med, og vi vil fortsette å jobbe for å få ned sykefraværet.

Etter at Storfjord kommune ble IA-bedrift har sykefraværet blitt satt på dagsorden på en annen måte enn tidligere. Nå snakker vi om det. Et viktig moment er at de ansatte skal vite at det er årsaken til sykefraværet som skal angripes, ikke selve sykdommen - og at det fortsatt er lov å være syk. Svingninger i sykefraværet vil vi alltid ha. Og vi er innforstått med at det har sin naturlige forklaring. Men vi vil jobbe for at svingningene skal ligge på et nivå som ligger godt under 10%, og vi vet at vi fortsatt kan bli bedre i dette arbeidet.

Er vi som arbeidsgiver flink nok til å tilrettelegge for at de som ikke er helt arbeidsfør skal kunne utføre deler av sin ordinære jobb? Gis det rom for fysisk aktivitet i arbeidstida? Involverer vi de ansatte?

Ja , vil vi si. Avdelingslederne fortjener en velfortjent ros for arbeidet de gjør. De følger opp de som er syk. Tar tidlig kontakt, og forsøker å legge til rette på mest mulig måte for den sykemeldte. De forsøker også å legge til rette for at ansatte ikke skal bli syk p.g.a. jobben eller forhold på jobben.

Innenfor pleie- og omsorg er det nå satt av penger til innkjøp av utstyr som skal gjøre hverdagen lettere for de ansatte. Også innenfor renhold er det behov for å fornye og forbedre utstyret. Dette vil vi forsøke å få til.

Det er gitt mulighet for å gå tur i arbeidstida. 2 ganger i uka kan de ansatte bruke ½ time til å gå seg en tur. Andre har på eget initiativ satt i gang med trim og svømming.

Vi har også et nært og godt samarbeid med både Arbeidslivstjenesten i Troms og Storfjord trygdekontor. De fungerer som støttespillere og rådgivere. Men det er vi selv som må ta ansvar. Og det har våre ledere gjort. Det er viktig med tillit og trygghet for å få god og åpen dialog i arbeidet med sykefravær. Derfor har lederne en viktig rolle i sykefraværsarbeidet. Det er de som har det daglige nærværet med medarbeiderne, og som kan skape tillit og trygghet.

Storfjord kommune ønsker ikke at sykefraværsarbeidet skal være skippertaksarbeid. Det skal være en del av den daglige ledelse. Vi ønsker å ha et positiv fokus på arbeidsmiljøet, og ønsker at alle ansatte og ledelsen skal involveres i dette arbeidet.